"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, May 07, 2009

UMNO/BN Di Kemuncak Kegilaan - malaysiakini

Salam alaik,

Sejak Najib naik jadi PM ada 3 perkara utama yang Kabinetnya unjurkan :

1. Anak-anak yang berumur kurang dari 18 tahun perlu berada dalam agama asal walaupun salah seorang dari ibubapa mereka bertukar agama. Sekaligus memberi persepsi bahawa Mahkamah Syariah tidak lagi relevan kerana keputusan boleh dibatalkan oleh Mahkamah Civil.

2. Melepaskan quota Bumi daripada 27 subsektor perkhidmatan yang merangkumi 56% GDP Malaysia. Ia membabitkan berbillion ringgit setahun.

3. Membatalkan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi yang mengakibatkan MARA, Suruhanjaya Koperasi dan banyak lagi Jabatan yang menjaga kepentingan bumiputera kini agak sukar untuk membuat keputusan.

Semunya membabitkan dan memberi kesan kepada Bumiputera dan Muslim.

Dengan 3 perkara di atas, ada 5 kategori rakyat Malaysia yang terjejas. Dengan itu, sebarang saki-baki simpati serta sokongan terhadap UMNO dan BN telah hangus hilang dan susah untuk dikembalikan.

Pandangan saya, Najib dan Partinya telah hilang saki-baki simpati dan langsung hilang penyokong daripada 5 kumpulan grassroot yang berikut :

1. Golongan yang suka kepada Agama Islam tetapi BUKAN AHLI PAS serta tidak suka pada politik.

2. Golongan ahli perniagaan dan usahawan SME yang terdiri dari Bumi dan Muslim yang tidak peduli pada Agama Islam walaupun Muslim.

3. Golongan petugas swasta, NGO dan kerajaan yang tidak politik dan tidak berniaga TETAPI memikul tanggungjawab mereka mengendali tugas untuk masyarakat.

4. Golongan peguam-peguam Syar'ie, penyelidik, penuntut agama, tenaga pengajar, ahli agama berpengaruh dan penulis ilmiah.

5. Golongan yang tidak politik tetapi amat meluat dengan telatah orang UMNO ketika pimpinan Pak Lah. Sebagai contoh adalah peminat-peminat Tun Mahathir yang bukan UMNO tetapi telah merasai pencapaian Malaysia ketika pimpinan beliau.

Bukankah mereka ini terdiri daripada 30% hingga 40% rakyat Malaysia?

Selain daripada itu, BN dan UMNO sudahpun mempunyai musuh ketat dari kalangan PKR, PAS dan DAP. Kemungkinan mereka ini terdiri daripada 30% rakyat Malaysia.

Kalau benar andaian saya, maka BN dan UMNO sedang menggali lubang yang amat dalam untuk diri-mereka sendiri. Iaitu, mereka tidak lagi relevan untuk 60% rakyat Malaysia pada PRU13. Hampir pasti, siapa saja pembangkang akan memperolehi banyak undi. Dan agak sukar untuk BN dan UMNO kembali memerintah untuk beberapa dekad selepas itu.

Kini timbul pula pengumuman yang menggusarkan lebih ramai lagi rakyat :

1. Pembukaan industri Pembiayaan dan Perbankan kepada rakyat asing.

2. Pembukaan industri Takaful dan Insuran kepada rakyat asing.

3. Pembukaan sektor Guaman kepada rakyat asing.

4. Perlantikkan Pak Lah sebagai Penasihat National Corridor Development.

Saya melihat ini semua langkah-langkah Political Suicide hasil dari tekanan beberapa pihak ataupun sememangnya SHORT-SIGHTEDNESS dari pihak Najib sendiri. Secara logiknya, ia amat pelik dan tidak menguntungkan tetapi sedang berlaku kepada UMNO dan BN.

Apa jua kesan yang buruk berlaku pada rakyat akibat keputusan Kabinet kini, pasti akan mendapat reaksi yang sama di dalam PRU akan datang.

-Mann Trex

12 comments:

Anonymous said...

salam
sebenarnya apa yang berlaku sekarang ini seolah selaras dgn kehendak DAP dan sekutunya yang hanya berdiam diri. So mgapa melayu dlm PAS dan PKR nak bising bukankah ini semua selaras dengan kehendak PR. So sokong jelah. Bukankah ini namanya keadilan ataupun ketuanan rakyat. Bukankah PR menidakkan ketuanan melayu? so takbirrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.....melayu kan melayu penuh dgn kesopanan dan kesusilaan. Apa pun bangsa aku makin terpinggir gara2 semua ini. Just pndangan dari melayu yg kerdil...

ANUAR said...

MENJILAT!! lebih hina dr menyalak.seperti komen kamu spt manusia yg menjilat dosa yg di lakukn oleh tuan kamu iaitu UBN

Anonymous said...

janganla hangpa duk petahankan ketuanan melayu klu perangai xmcm org blaja agama...klu ingt Allah taala sure xjd mcm ni.nmpk sgt jahil.sure xsolat...MEMBANGUNLAH BERSAMA ISLAM...BUKAN DENGAN KETUANAN MELAYU

Anonymous said...

puji korang org PR..org yg beragama takkan menentang golongan ulamak..adun yg lompat parti tu tak pikir ke rakyat yg pangkah PR ari tu..dah le lompat ke golongan kapir ..igt rakyat nak ikut sekali ke mereka menempah bilik di neraka..nak selamat melayu perak kunun sampai menentang golongan ulamak...allah maha berkuasa..lihat je la nanti balasan dari allah

Anonymous said...

Allah SWT akan memberikan kemenangan kpd PR...YB Nizar akan terus memberikan khidmat kpd rakyat perak selaras dgn kehendak rakyat yg mau kan PR..buat solat hajat kerana itu cara PAS bukannya main duit dan gadai maruah sendiri mcm BN...takbiiirrrr

Anonymous said...

PAS NI MENANG TAKBIR JE LA. SAYANG SANGAT KERAJAAN DAP PERAK TU. TAKBIRRRRRRRRRRRRRRRRR. PAS JE LA YG BETUL MASUK SYURGA. KALAU DAPAT PELUANG KAT DIA MCM KAT PERAK PUN DIA PUN SAMA JER PERANGAI. ALJUBURI CKP 16 SEPT HEHEHEHEHEHE ADUN BN NAK LOMPAT TAPI ADUN DIA YG LOMPAT KEMUDIAN MULA LA MELATAH HEHEHEHEH. MALAS LA NAK CITER JANJI MELAYU YG PERINTAH. LEBIH BAIK MAMAK TEH TARIK ZAMRI DARI USTAZ2 PAS YANG MASIH JUMUD DAN KETINGGALAN TU YG CAKAP BERAPI2 TAPI HABUK PUN TARAK, MENANG TAKBIRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR JE LA

Hingat2 said...

Sekurang-kurang PAS ada TAKBIRRR..!
UMNO/Be End ada apa.??? Konsert, Karaoke, Dangdut...Jom Kecoh...itu jer laa yg Be End ada...nak bawak kemana semua benda tuu..??? sendiri mau hingat bro...!!! kita tak selamanya idup kat dunia nihh...

Anonymous said...

ALlah beri kita mata, telinga , mulut, tangan , kaki dan jutaan lagi kenikmatan untuk hidup dengan selesa di bumiNYA ini. Bukan beri percuma, tetapi ada tugas yang dibebankan. Apa bangsa sekalipun, kita tetap diamanahkan dengan tugas sebagai pemegang amanah dari ALlah untuk menguruskan dunia (negara, negeri, Parlimen, Dun, Kampung, solok dsb) ini, sebagai abdi yang patuh dengan segala titah perintah ALlah dan sebagai khalifah yang mentadbir dunia ini. Walau PAS sedikit kerusinya tetapi diberi penghormatan oleh DAP dan PKR untuk menerajuii negeri. RasuluLlah SAW tika mula memerintah di Madinah / Yathrib juga minoriti tetapi diberi penghormatan oleh mesyarakat tempatan yang terdiri dari kaum arab dan bukan arab termasuklah tiga kelompok yahudi untuk mentadbir Madinah. Ubn laknatuLlah nak kata RasuluLlah boneka yahudi ke??? Tak pelik, kalau hidup masa tu, itulah sikap dan pendirian Ubn laknatuLlah!!! Perkiraan Ubn laknatuLlah tiada merasakan ketetapan dan takdir ALLah yang menggerakkan hati manusia apa bangsa dan agama sekalipun untuk menerima kebenaran. Ubn laknatuLlah membaca segala yang berlaku di dunia fana ini tanpa mengambil kira ketetapan dan pertolongan ALlah. Jauh dan jahilnya ubn laknatuLlah dari ajaran Islam. Banggakah??? Ini melayu ubn laknatuLlahkah !!! tanpa maruah !!! tanpa agama!!!

Banggakah kamu sebagai manusia berpemimpinkan orang yang terpelit dengan kas bunuh sampaikan TV Hong Kong buat filem mengenainya??! Maruah Ubn laknatuLlah kat celah kangkang rosmah , anjing betina pertama Malaysia!!!

Cuba tunjuk mana ada pemimpin Ubn laknatuLlah yang bersih dari saman, rasuah, skandal seks, dan jutaan penyalahgunaan kuasa serta perlanggaran undang-undang???

Ini ke maruah yang diperjuangkan selama ini???
Inikah ketuanan melayu yang dibanggakan???
Zambry mamak haram jadah tu melayu ke??? Sampai begitu sekali buta nya mata dan hati Ubn laknatuLlah menilai kebenaran!!!

Doa rakyat marhaen, moga ALLah segera menimpakan bala kepada semua kepimpinan Ubn laknatuLlah , anjing-anjingnya yang bersekongkol dengan mereka menganiaya rakyat selama ini dan penyokong Ubn laknatuLlah yang masih menyokong nya sehingga ke hari ini. Insya ALlah, janji ALlah doa hambaNYA yang teraniaya tidak ada hijabnya dengan ALlah. Tunggulah ubn!!!

Anonymous said...

Najib kan mengamalkan ajaran HINDU

Anonymous said...

Salam,

Puak Ketuanan Melayu kata YAB Nizar adalah BONEKA DAP dan ikut kata DAP.

Fakta : Janji beri tanah kepada Cina Kg. Baru adalah Menifesto PAS dan PKR .... BUKANNYA DAP.

Fakta : 3000 ekar di beri kepada Cina Kg. Baru .... TAPI 7000 ekar diberi kepada MELAYU KG. TERSUSUN yang setia pangkah UMNO sejak 50 tahun TAPI tak diberi hak milik.

Fakta : Tanah lebih kurang 1000 ekar diberi kepada sekolah Cina - memang betul tapi...

Fakta : 3000 ekar (kalau tak silap) diberi kepada Sekolah Agama Rakyat ... dah pasti tak ada Cina dan India yang bersekolah di situ kecuali yang convert la... yang lain adalah anak bangsa MELAYU ... eja sekali lagi MELAYU.

Fakta : YAB Nizar beri tanah kepada Madrasah seorang Tuan Guru di Grik ( DUN bekas MB BN yang lepas) yang minta tanah tu dah berdekad dah tapi tak dapat. Aku nak tanya sikit ... agaknya Tuan Guru tu nama Jet Li kot pada puak Ketuanan Melayu ni.

Fakta : YAB Nizar berjaya membuatkan Cina DAP menghayati Al-Quran. Tapi puak Ketuanan Melayu ni dah berdamping dengan MCA dan MIC dah 50 tahun, apa dia orang buat untuk beri kefahaman tentang adat Melayu dan kesucian agama Islam kepada puak MCA dan MIC ni .... jawapannya ZERO.

PANCASUTRA said...

Ini lah dia.. di Akhir Zaman

"Artinya : Dari Hudzaifah Ibnul Yaman Radhiyallahu Ta'ala Anhu berkata : Manusia bertanya kepada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam tentang kebaikan, sedangkan aku bertanya kepada beliau tentang keburukan karena khawatir jangan-jangan menimpaku. Maka aku bertanya ; Wahai Rasulullah, sebelumnya kita berada di zaman Jahiliyah dan keburukan, kemudian Allah mendatangkan kebaikan ini. Apakah setelah ini ada keburukan ? Beliau bersabda : 'Ada'. Aku bertanya : Apakah setelah keburukan itu akan datang kebaikan ?. Beliau bersabda : Ya, akan tetapi didalamnya ada dakhanun. Aku bertanya : Apakah dakhanun itu ?. Beliau menjawab : Suatu kaum yang mensunnahkan selain sunnahku dan memberi petunjuk dengan selain petunjukku. Jika engkau menemui mereka maka ingkarilah. Aku bertanya : Apakah setelah kebaikan itu ada keburukan ?. Beliau bersabda : Ya, da'i - da'i yang mengajak ke pintu Jahannam. Barangsiapa yang mengijabahinya, maka akan dilemparkan ke dalamnya. Aku bertanya : Wahai Rasulullah, berikan ciri-ciri mereka kepadaku. Beliau bersabda : Mereka mempunyai kulit seperti kita dan berbahasa dengan bahasa kita. Aku bertanya : Apa yang engkau perintahkan kepadaku jika aku menemuinya ?. Beliau bersabda : Berpegang teguhlah pada Jama'ah Muslimin dan imamnya. Aku bertanya : Bagaimana jika tidak ada jama'ah maupun imamnya ? Beliau bersabda : Hindarilah semua firqah itu, walaupun dengan menggigit pokok pohon hingga maut menjemputmu sedangkan engkau dalam keadaan seperti itu". (Riwayat Bukhari VI615-616, XIII/35. Muslim XII/135-238 Baghawi dalam Syarh Sunnah XV/14. Ibnu Majah no. 3979, 3981. Hakim IV/432. Abu Dawud no. 4244-4247.Baghawi XV/8-10. Ahmad V/386-387 dan hal. 403-404, 406 dan hal. 391-399).

Anonymous said...

2. Melepaskan quota Bumi daripada 27 subsektor perkhidmatan yang merangkumi 56% GDP Malaysia. Ia membabitkan berbillion ringgit setahun.

**Takde ruginya untk majoriti org melayu bila point 2 dibuat oleh BN. Sbb majoriti yg pegang kepentingan hanyalah kroni & kebanyakannya org yg sama. NGO pro-BN langsung tak menyalak sbb depa semua hanyalah "guard dog" yg ikut suruhan tuan. Kata org, kuman di Indonesia nampak, tapi gajah kat Putrajaya tak nampak. My 2 cents

~Penang Mali