"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, March 01, 2010

Aduan Abdullah Karim dan Suwardi Yaakob

Selepas penolakan aduan Abdullah Karim, maka nama Suwardi Yaakob ni timbul kembali. Dari maklumat yang saya dapati, laporan Abdullah Karim itu adalah terhadap Suwardi Yaakob. Abdullah Karim telah menyatakan satu-satunya saksi beliau adalah bekas Pengerusi GERAK, Nazlee.

Malangnya, aduan Abdullah Karim ditolak kerana Nazlee bukan ahli PAS dan menjadikan kes beliau dipandang sebagai tiada “Prima Facie”.

Artikel ini tidak mahu membicarakan aduan Abdullah Karim secara terperinci. Cuma mahu memberi sedikit maklumat berkenaan Suwardi Yaakob. Pembaca nanti akan dapat gambaran kenapa Suwardi Yaakob boleh mendapat “sokongan” dari mereka-mereka yang mempunyai kuasa dalam PAS.

SUWARDI ORANG RAPAT DENGAN TIMBALAN PRESIDEN DAN PJ SELANGOR

Ustaz Nasaruddin telah mendedahkan hubungan rapat beliau dengan Suwardi Yaakob dengan kenyataan seperti di bawah:
Hari Khamis kita ada parlimen, hari rabu saya buat operation. Suwardi was there jadi nurse kat hospital. Then, Hari Khamis kita bincang nak pegi manek Urai sebab timbul macam2 cerita, tak turun la. Sebab sebelum daripada tu dah dengar dah cerita tak dibenarkan turun. Sebelum tu lagi dah dapat maklumat tak dibenarkan turun. Ni sebelum operation lagi… tak dibenarkan turun. Sehinggalah kita dihubungi oleh pimpinan PAS Kelantan, call kita beritahu, keputusan mesyuarat Perhubungan PAS Kelantan tidak membenarkan kita turun ke Manek urai. Takpalah kalau tak turun kita takda masaalah. Duduk kat rumah lah. Dan keputusan tu disampaikan oleh satu rombongan yang datang ke rumah.

Saya tak pergi tu kerana memang memang ada keputusan Perhubungan PAS Kelantan tidak mengizinkan saya turun. Kenapa pulak saya turun selepas beberapa hari, kerana teruk sangat main dalam media…

Dan dalam keadaan baru Operation dengan Suwardi dan selesai di Manek Urai…."
Ertinya Suwardi mempunyai hubungan yang cukup intim dan rapat dengan Timbalan Presiden PAS. Pada waktu yang sama Suwardi Yaakob pula sering memperkenalkan diri beliau sebagai Pegawai Khas Dato Hasan Ali.

Hubungan Suwardi dengan kepimpinan PAS Pusat juga terdedah dengan dokumen di bawah:
Hubungan beliau yang terlampau intim dengan pimpinan-pimpinan PAS Pusat menjadikan beliau layak untuk mendapat bilik bersama-sama kepimpinan tertinggi PAS Pusat. Dokumen teratas membuktikannya.

Malahan, bilik beliau adalah dari kelas “PREMIER” dan bukannya bilik yang cikaip-cikai.

Saya mendapat maklumat, kerja beliau adalah merapati sebanyak mana pemimpin-pemimpin PAS yang beliau mampu.

Maklumat terbaru adalah Suwardi sehingga mampu merapati Ustaz Nasruddin Tantawi, Ketua Pemuda PAS Pusat. Mungkin Ustaz Tantawi tidak mengenali siapa Suwardi lagi. Izinkan saya memberitahu.

SUWARDI ADA SEORANG “CON-MAN”

Hakikatnya, Suwardi Yaakob yang amat rapat dengan kepimpinan PAS Pusat ini adalah seorang “con-man”. Antara yang menjadi mangsa penipuan Suwardi adalah Majlis Agama Islam Selangor (MAIS). Sila rujuk dokumen di bawah:
Tindakan “con” beliau ini telah menyebabkan beliau ditendang dari “Bar Council” bersama-sama atau agak-agak satu masa dengan Rohaizat, calon UMNO di Pengkalan Pasir dulu.

Kalau nak lihat pengisytiharan “Bar Council” berkaitan Suwardi Yaakob, sila klik di sini.

Maklumat lain yang saya dapat adalah beliau ini amat rapat dengan pimpinan-pimpinan UMNO di Selangor dan Pusat. Ini kerana beliau biasa membuat “dealings” dan “business deals” dengan pimpinan-pimpinan UMNO Selangor sewaktu UMNO memerintah Selangor. Antara tokoh yang rapat dengan Suwardi adalah Khit Toyo sendiri.

MENGAPA SUWARDI DILINDUNGI?

Itu soalan saya. Alasan yang diberikan oleh Dato Tuan Ibrahim Tuan Man adalah:
"Untuk memanggil orang yang berkenaan dalam pertuduhan beliau, penama tersebut bukan ahli PAS. Kita tiada kuasa memanggil bukan ahli dan apa jaminan ianya tidak bertindak merosakkan nama baik parti sekiranya dipanggil. Ini JK Disiplin parti, untuk menjaga ahli agar tidak melakukan tindakan merosakkan nama baik parti, dan bertindak di luar perlembagaan parti.
Bagi saya ini alasan yang tidak kuat kerana mengikut sumber saya Nazlee bersedia untuk menjadi saksi. Walaupun Nazree bukan ahli PAS tetapi beliau juga mengucap dua kalimah syahadah.

Jadi, beliau tentu mahu supaya keadilan ditegakkan. Dan semua ahli PKR yang Islam amat menghormati PAS ke tahap kalau PAS memanggil mereka, sudah tentu mereka akan ikuti.

Tidak mungkin Abdullah Karim tidak mengetahui prosedur kerana Abdullah Karim adalah peguam yang berpengalaman dan terlatih. Beliau bukan seorang peguam yang dipecat macam Suwardi Yaakob.

MOHON PAS PUSAT/SU AGUNG MENILAI SEMULA ADUAN ABDULLAH KARIM

Saya menyatakan tindakan SU Agung ini adalah satu kesilapan. Tetapi masih belum terlambat untuk diperbetulkan.

Cikgu Pa masih boleh memanggil Abdullah Karim dan menghantar kes ini ke JK Disiplin untuk diadili. Saya memohon, dengan nama Allah, supaya Cikgu Pa mengubah keputusan beliau dan menyerahkan kes ini ke JK Disiplin.

Berkenaan dengan hubungan Suwardi dan pemimpin2 PAS Pusat, saya huznuz zan sebab mungkin ramai pimpinan PAS tak tau yang Suwardi ni adalah seorang “con-man”. Masanya kamu menghalau Suwardi jauh-jauh, wahai kepimpinan PAS sekelian.

Wallahualam

Tulang Besi

p/s - Sila dengar sendiri rakaman tersebut di bawah:

2 comments:

Awang Dogol said...

Kah...kah...kah...

Buang masa aja layan budak TB yang tak betoi ni...

Bangang...Bangang...

Awang Dogol said...

Weiiibangang...
Bengong betoi la hampa seronok melayan orang yang putus wayar tu.
Takdak kerja ka.....suka menjatuhkan pemimpim hampa tu? Orang yang kena tuduh tak dak apa2pun....hampa pulak yang lebih. ha...ha...ha...


+Bangang....+Bangang