01. Pada 12 March 1996, Aisyah Jane telah membawa lari Sunni Sazali ke England dari Malaysia pada hal pada waktu itu Passport perjalanan Sunni Sazali ada bersama Ismail Ariffin, dengan itu Ismail Ariffin telah membuat satu laporan polis (Report No: B/B 377/96) berkenaan hal tersebut.
02. Setelah 5 bulan Aisyah Jane dan Sunni Sazali berada di England, Ismail Ariffin telah pergi ke England untuk mengambil semula Sunni Sazali pulang ke Malaysia.
03. Setelah sebulan kemudiannya Aisyah Jane telah kembali semula ke Malaysia dan memfailkan satu kes di Mahkamah Syariah Pulau Pinang berkenaan tuntutan untuk mendapatkan hak penjagaan terhadap Sunni Sazali.
04. Sewaktu kes sedang dibicarakan, pihak Mahkamah Syariah Pulau Pinang telah memutuskan bahawa hak penjagaan sementara diberikan kepada Ismail Ariffin dan juga telah mengarahkan Ismail Ariffin untuk membawa Sunni Sazali ke perkarangan Balai Polis Lebuh Pantai Pulau Pinang pada setiap hari sabtu dari jam 9.00 pagi hingga 12.00 tengahari untuk membenarkan Aisyah Jane melawat Sunni Sazali. Ismail Ariffin juga telah diarahkan untuk TIDAK berada di kawasan perkarangan balai Polis tersebut semasa lawatan diantara Aisyah Jane dan Sunni Sazali diadakan.
05. Arahan ini harus dipatuhi sepanjang proses perbicaraan sedang berlangsung sementara menanti pihak Mahkamah Syariah menjatuhkan hukuman seterusnya .
Part 2.
01. Ismail Ariffin telah mematuhi semua arahan tersebut dan telah menjalankan kewajipannya dengan membawa Sunni Sazali berjumpa dengan Aisyah Jane pada tiap-tiap hari Sabtu dari jam 9.00 pagi sehingga jam 12.00 tengahari walaupun beliau kurang bersetuju dengan arahan dari pihak mahkamah yang tidak membenarkanya berada di perkarangan kawasan perjumpaan. Ini kerana Aisyah Jane pernah melanggar undang-
undang Malaysia dengan membawa Sunni Sazali keluar dari Malaysia walaupun dokumen perjalanan yang sah tidak ada pada Sunni Sazali pada waktu itu. Oleh sebab itu beliau khuatir bahawa Aisyah Jane akan melakukannya sekali lagi.
03. Setelah beberapa perjumpaan, Sunni Sazali sekali lagi telah dilarikan oleh Aisyah Jane untuk kali keduanya sewaktu kes mahkamah sedang berjalan dan yang lebih menghampakan beliau kejadian itu berlaku di perkarangan Balai Polis Lebuh Pantai dan hak penjagaan pada waktu perjumpaan itu adalah di bawah hak penjagaan pihak Mahkamah
Syariah Pulau Pinang.
04. Ismail Ariffin telah membuat laporan Polis (Report No: 1401/97) di atas kejadian itu dengan harapan Aisyah Jane dapat ditahan oleh pihak berkuasa kerana telah melanggar arahan pihak Mahkamah Syariah Pulau Pinang dan juga sewaktu kejadian tersebut Passport perjalanan Sunni Sazali masih ada dengan tangan beliau. Justeru itu, tidak mungkin Aisyah Jane dapat membawa Sunni Sazali keluar dari Malaysia dengan sewenang-wenangnya tanpa mempunyai dokumen perjalanan Sunni Sazali yang sah.
05. Seperti yang sedia maklum, Aisyah Jane akhirnya telah berjaya juga melarikan Sunni Sazali dari Malaysia walaupun tanpa dokuman perjalanan yang sah serta melanggar arahan dari pihak mahkamah Syariah Pulau Pinang.
Part 3.
01. Setelah sebulan kemudiannya pihak Mahkamah Syariah Pulau Pinang telah menjatuhkan hukuman bahawa hak penjagaan Sunni Sazali telah diberikan kepada Ismail Ariffin. Walaupun pada waktu itu Sunni Sazali telahpun berada di England bersama Aisyah Jane.
02. Setelah kehilangan Sunni Sazali untuk kali keduanya, Ismail Ariffin telah mengalami gangguan emosi yang amat teruk kerana beliau merasakan dirinya telah teraniaya serta tidak mendapat pembelaan yang sepatutnya daripada pihak-pihak yang terlibat yang pada pendapat beliau seolah-olah lepas tangan. Ini ditambahkan lagi dengan keputusan pihak Mahkamah Syariah Pulau Pinang yang memberikan hak penjaagan kepadanya, walaupun pada waktu itu Sunni Sazali telah dilarikan dan berada di England. Ini menambahkan lagi satu tamparan emosi yang amat dahsyat pada beliau.
03. Ganguan emosi serta trauma yang dihadapi oleh Ismail Ariffin menyebabkan beliau tidak dapat menumpukan perhatian terhadap diri sendiri dan juga kariernya sebagai seorang pelukis kerana beliau tidak dapat menerima kenyataan bahawa anaknya Sunni Sazali telah dilarikan dari Malaysia tanpa alasan yang logik yang pada pendapatnya adalah satu penganiayaan terhadapnya sebagai rakyat Malaysia dengan sikap sambil lewa dan lepas tangan pihak-pihak yang bertanggungjawab.
04. Kes kehilangan anaknya telah menjadi isu yang hangat dan menjadi perbualan orang ramai di Pulau Pinang. Ramai yang menganggap kehilangan Sunni Sazali bak kali kedua itu adalah disebabkan oleh kelalaian Ismail Ariffin sendiri kerana beliau gagal menjaga anaknya dengan baik walaupun pada ketika kejadian itu berlaku, Sunni Sazali berada bawah penjagaan Mahkamah Syariah Pulau Pinang. Dalam keadaan yang begitu tertekan, Ismail Ariffin mendapati sukar untuk membendung tekanan emosi yang dialaminya dan dengan perasaan kecewa beliau akhirnya membawa diri ke Eropah untuk cuba menenangkan jiwanya.
05. Pada May 2009, sewaktu berada di Jerman, Ismail Ariffin telah didapati mengidap ketumbuhan di bahagian perut dan terpaksa menjalani satu pembedahan pembuangan Pankreas dan terpaksa dirawat dihospital selama 6 bulan (Rujuk laporan perubatan yang dilampirkan) dan sehingga kehari ini masih dibawah pemeriksaan dan rawatan dari pihak hospital disana. Menurut pendapat doktor yang merawatnya disana, ini adalah disebabkan oleh ganguan tekanan emosi dan trauma yang dihadapi oleh beliau selama ini, kerana setelah diperiksa, beliau bukanlah seorang perokok ataupun seorang pengambil alkohol seperti kebiasaanya penyakit ini berpunca dan ini telah disah kan oleh doktor yang merawat dan memeriksanya di Breman Germany.
06. Dalam satu laporan akhbar pada 8 Mac 2010 (rujuk laporan keratan akhbar yang dilampirkan) Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan telah membuat kenyataan bahawa kes siasatan terhadap Aisyah Jane kerana melarikan Sunni Sazali tidak pernah ditutup oleh pihak Polis.
07. Dengan itu beliau ingin menuntut dan mencari keadilan terhadap haknya yang tidak diendahkan setelah sekian lama bersabar dan mengalami gangguan emosi dan trauma yang teruk yang akhirnya telah turut sama menjejaskan keadaan fizikal dan kesihatan beliau
disebabkan oleh kecuaian, kelalaian serta sikap tidak bertanggungjawab oleh pihak pihak yang terlibat di atas kehilangan anaknya dari Malaysia yang suatu ketika dahulu berwarganegarakan Malaysia.
so... "Ahli ahli tertinggi UMNO/BARISAN NASIONAL dan para para Ketua Parti PEMBANGKANG"..
Apa benar benarkah kalian BERSAMA RAKYAT??"
13 TAHUN AKU TERBIAR.....
"Di manakah KEADILAN dan buktinya RAKYAT DI DAHULUKAN??"
~Ismail Lepat - http://www.facebook.com/profile.php?id=100001395081532
1.Ish!ish!ish!maillepat!tinggi taste hang!!semua hang nikah dengan minah salleh!!
ReplyDelete2.cukupka ilmu islam hang!!nak islamkan minah salleh tu!!
3.sama-sama pakat pikiaq la no!!
Friday, February 4, 2011
ReplyDeleteKRISIS MESIR : DAP PARTI SUNDAL.
11 ribu pelajar malaysia di mesir terkandas.
95% boleh dikatakan melayu.
melayu yang sebagiannya pelajar yang menyokong pas.
kenapa DAP senyap dan tak menggesa agar bantuan segera dihulurkan ?
pasal yang terlibat dalam krisis ni semuanya melayu.
dalam kes teoh beng hock, pas diperlakukan macam keldai demi mengambil hati dap. tetapi dalam kes cemas yang melibatkan 11 ribu pelajar melayu, kenapa pas tak suruh DAP ikut stail yang sama ?
DAP senyap,
malaysiakini senyap
malaysianinsider senyap.
bayangkan kalau 11 ribu pelajar yang terlibat ini kesemuanya cina
konpem meletop lah satu malaysia.
DAP memang anjing rasis nombor satu, dan pas pulak penjilat tegar lubang buntut kit siang. memang hebat politik pas. macam keldai.
Posted by GAP KEMBALI at 1:00 PM
Masa bercinta dulu tak hebuh-hebuh pung,tak tanya pendapat orang-orang berilmu,main bantai saja.Bangga berbini orang potih,la ni bila sengsara,banyak songehnya, orang lain pulak jadi bahan cerca.Sendiri buat sendiri tanggung.
ReplyDeletejoecharlie, knape MCA dan MIC sonyap ajo ..? kate 1malaysia. GERAKAN tak bergerak langsung, aku agak kalau situasi tu dekat general election memang sah depa tu sampai dulu kat kaherah .. melayu umno adalah melayu yang tidak boleh berdiri sendiri .. harapkan income tax dan epf orang je .. memang makan kotor
ReplyDeleteSabda Rasulullah s.a.w. daripada Abdullah Mas'ud r.a. maksudnya: "Setiap kamu ada Qarin daripada bangsa jin, dan juga Qarin daripada bangsa malaikat. Mereka bertanya: "Engkau juga ya Rasulullah." Sabdanya: "Ya aku juga ada, tetapi Allah telah membantu aku sehingga Qarin itu dapat kuislamkan dan hanya menyuruh aku dalam hal kebajikan sahaja." (Riwayat Ahmad dan Muslim)
ReplyDeleteAisyah r.ha. menceritakan bahawa pada suatu malam Rasulullah s.a.w. keluar dari rumahnya (Aisyah), Aisyah berkata: "Aku merasa cemburu." tiba-tiba Baginda berpatah balik dan bertanya: "Wahai Aisyah apa sudah jadi, apakah engkau cemburu?" Aku berkata: "Bagaimana aku tidak cemburu orang yang seumpama engkau ya Rasulullah." Sabda Baginda: "Apakah engkau telah dikuasai oleh syaitan?" Aku bertanya: "Apakah aku ada syaitan?" Sabda Baginda: "Setiap insan ada syaitan, iaitu Qarin." Aku bertanya lagi: "Adakah engkau pun ada syaitan ya Rasulullah?" Jawab Baginda: "Ya, tetapi Allah membantuku sehingga Qarinku telah masuk Islam." (Riwayat Muslim)
Di dalam hadis lain daripada Ibnu Umar r.a., sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Aku dilebihkan daripada Nabi Adam a.s. dengan dua perkara, iaitu pertama syaitanku kafir lalu Allah menolong aku sehingga dia Islam. Kedua, para isteriku membantu akan daku tetapi syaitan Nabi Adam tetap kafir dan isterinya membantu ia membuat kesalahan." (Riwayat Baihaqi)
Ibn Muflih al-Muqaddasi menceritakan: Suatu ketika syaitan yang mendampingi oran beriman, bertemankan syaitan yang mendampingi orang kafir. Syaitan yang mengikuti orang beriman itu kurus, sedangkan yang megikuti orang kafir itu gemuk. Maka ditanya mengapa engkau kurus, "Bagaimana aku tidak kurus, apabila tuanku masuk ke rumah dia berzikir, makan dia ingat Allah, apabila minum pun begitu." Sebaliknya syaitan yang mengikuti orang kafir itu pula berkata: "Aku sentiasa makan bersama dengannya dan begitu juga minum."
Semoga menjawab soalan Prof yg kerap bertanya Nik Aziz berkawan denagn syaitan
Mungkin Sunny Sazali anak Ismail Lepat tu lebih baik dijaga oleh ibunya di UK dan dengar cerit dibesarkan secara Islam disana.Ismail Lepat pun saya perhatikan lintang pukang hidupnya.Bagaimana nak jaga anak??
ReplyDeletemungkin baik cara begitu, biarlah bersama ibu asalkan dibesarkan mengikut islam.. kadang2 pengaturan hidup islam itu lebih baik diluar dari tunggang langgang di kampung sendiri
ReplyDelete