"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, September 02, 2009

Kota Siputeh: Bukti SPR Adalah Budak Suruhan UMNO

Reactions: 
Kita semua maklum tindakan SPR yang tidak mahu mengadakan Pilihanraya kecil di Perak yang telah membantu UMNO menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak. Dalam kes itu, SPR jelas telah menjadi salah satu biro UMNO dan melakukan segalanya mengikut kehendak UMNO dan Barisan Nasional.

Kita juga maklum betapa SPR akan memilih tarikh PRU yang menguntungkan UMNO dan merugikan Pakatan Rakyat. Misalnya, mengapa di kawasan yang kuat Pakatan Rakyat, PR Kecil tidak boleh diadakan pada hari Sabtu atau Ahad.Lagipun, pada hujung minggu, sekolah-sekolah tidak dipakai kerana murid-murid bercuti. Adalah logik sekiranya pilihanraya kecil diadakan pada hujung minggu ataupun pada hari cuti. Tapi, SPR sengaja memilih hari bekerja kerana ia lebh menguntungkan UMNO.

Dalam kes Kota Siputeh ini, kita lihat sendiri betapa SPR telah berani menyanggah undang-undang tubuh negeri Kedah sendiri dan memijak-mijak perlembagaan negeri Kedah seperti perlembagaan negeri Kedah itu tiada erti dan makna.

Kalau dalam kes Perak, bukti bertulis adalah dalam bentuk surat yang tidak bertarikh, tapi dalam kes Kedah ianya adalah dalam bentuk UNDANG-UNDANG TUBUH KERAJAAN BERDAULAT NEGERI KEDAH yang juga telah diperkenankan oleh Duli Yang Maha Mulia Baginda Sultan Kedah. Ertinya, tindakan SPR juga satu bentuk penghinaan kepada Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Kedah.

Pengundi Hantu dan Pengundi Pos

Oleh kerana sikap ke”umno” an SPR terserlah, maka terpaksalah Pakatan Rakyat mengambil tindakan yang pro aktif dan drastik dalam menghadapi penipuan serta pencabulan demokrasi yang bakal dilakukan UMNO dengan bantuan SPR
Pakatan mesti membersihkan Senarai Daftar Pemilih dari semua nama-nama pengundi yang disyaki dan tidak wujud. Semua ini akan digunakan oleh UMNO sebagai pengundi hantu dalam pilihanraya umum yang akan dating.

Zahid Hamidi bercadang untuk menubuhkan kem wataniah di setiap kawasan Parlimen. Itu juga akan menjadi sumber pengundi pos kelak yang akan memenangkan UMNO secara haram. Perkara ini perlu diperhatikan.

Juga, SPR akan membantu kerja2 UMNO di dalam menghilangkan nama pengundi Pakatan serta mengubah nama pengundi UMNO ke kawasan2 yang UMNO kalah tipis.

Perkara ini perlu Pakatan perhatikan.

Terakhir sekali, Pakatan Rakyat mesti memulakan usaha mendaftar pengundi baru secepat mungkin. UMNO sudah agresif perkara ini dan menggunakan peluang ini mendaftar pengundi-pengundi hantu mereka.

MESTI BERTINDAK DARI SEKARANG.

Kalau tidak kita akan hilang SEMUA KERUSI dan SEMUA NEGERI.
PAS Kelantan pada tahun 2004 telah membuang 25k nama dari senarai Daftar Pemilih Kelantan dan hanya Berjaya mempertahankan kerajaan Kelantan dengan 1000+ undi.
Najib Tun Razak sudah berikrar untuk menawan semula Selangor dan saya yakin penipuan pilihanraya akan maksima di Selangor.

Tulang Besi

76 comments:

Anonymous said...

PKR is butuh(motherfcker)?...

Anonymous said...

Hancur BN ,.... Hancur Najib

AnaK BugiS said...

hahaha..kalo PKR is butoh.. umno apa lak..senri maw ingat lerr..

Anonymous said...

penyokong umno dan pas,marilah kita berdoa..

'YA ALLAH,AGAMA MU TELAH DIPERSEDAKAN,UNDANG-UNDANG MU DIPERLEKEHKAN,PERINTAH MU DI KIANATI,LARANGAN MU DILAKSANAKAN..
YA ALLAH,KAU HANCURKAN LAH MEREKA SEBAGAIMANA KAU HANCURKAN NAMRUD,FIRAUN,ABU JAHAL..'

AnaK BugiS said...

aku dah agak dah.. spr ni bkn badan bebas.. tp ikut kehendak parti pemerintah.. mcm2 alasan dorang bleh bg.. kalo nak mengiyakan fakta palsu mereka.. tapi takper.. ni seme merugikan umno jugak.. kebencian rakyat makin menebal.. mana2 org melayu yg kunun dah balik pd umno tu.. ingat lerr.. anda ditipu.. dulu .. kini dan selamanya..

maaf lerr.. aku xsuka kalau kita berdamai.. biar kita menegak kan prinsip .. aku percaya sgt akan lahir pemimpin melayu islam yg akan menyatukan kita seme tp bukan pemimpin umno sekrang ne..

Anonymous said...

penyokong umno dan pas,marilah kita berdoa..

'YA ALLAH,AGAMA MU TELAH DIPERSEDAKAN,UNDANG-UNDANG MU DIPERLEKEHKAN,PERINTAH MU DI KIANATI,LARANGAN MU DILAKSANAKAN..
YA ALLAH,KAU HANCURKAN LAH MEREKA SEBAGAIMANA KAU HANCURKAN NAMRUD,FIRAUN,ABU JAHAL..'

Anonymous said...

spr ni tak betul,ketua mereka dah nyanyok nak mampus..tengok saja umur dorang tu..

AnaK BugiS said...

Kalau tidak kita akan hilang SEMUA KERUSI dan SEMUA NEGERI.
PAS Kelantan pada tahun 2004 telah membuang 25k nama dari senarai Daftar Pemilih Kelantan dan hanya Berjaya mempertahankan kerajaan Kelantan dengan 1000+ undi.
Najib Tun Razak sudah berikrar untuk menawan semula Selangor dan saya yakin penipuan pilihanraya akan maksima di Selangor..


mmmm.. aku ingat lerr. ni 1 strategi Najib.. tp bukan lerr nak takbur sgt.. aku jamin akan gagal. sebab think tank umno tak kan berjaya kalo nak lawan strategi dan pendekatan PR yang lebih hebat.. sebab..?? sebab dlm umno dah xder org pandai.. seme dah cabut kuar sokong PR..kalo dorang nak main kotor .. lg kotor kita lawan balik.. hehehe

Anonymous said...

umno sudah ketandusan ulama

matyie said...

Biarla SPR dengan tingkah lakunya, Kita cool kejap..jaga tingkah laku kita..Kadangkala kesian plak aku dengan Pengerusi SPR percayalah kawan2 Pengerusi SPR dalam dilema...Kalau you kerja Kerajaan Maka you akan tahu tekanan mcm mane, Kalau tak percaya tanyalah guru-guru...budaya paksa memaksa sudah biasa dalam kerajaan..

Namun Ada asas yang kukuh untuk dibawa ke Mahkamah maka bawalah kes ini ke Mahkamah seperti mana kes di Perak kesudahannya akan pasti mengulangi episod keputusan yang sama..speaker tetap tiada kuasa.

Tapi aku tetap salahkan Speaker Kedah yang mengheret SPR ke kancah makian..sepatutnya beliau UMUM je kekosongan Kerusi Kota seputih bukannya rujuk pada SPR!!!!ini FAKTAnya!!!Speaker perlu minta maaf secara terbuka pada pengundi kawasan Kota Seputih.

Bersabarla 2 tahun tak la lama untuk PRU13

Tapi aku nak sarankan pada Pas N Pakatan Rakyat kat kedah TERUTAMA KAWASAN KOTA SEPUTIH,CUBALA BUAT PILIHAN RAYA TEST SEUMPAMA PILIHANRAYA KECIL OLOK-OLOK ATAU pilihan raya kecil sendiri-sendiri tahap PERCUBAAN DAN WUJUDKAN KUMPULAN PEMANTAUNYA SENDIRI SEOLAH OLAH-OLAH SEBIJIK MACAM SPR dan cuba jalankan pilihanraya...benda ni boleh dibuat pada hari minggu!!!!cuba you all tengok pe undi yang you all boleh dapat!!!

itu hanya cadangan...turunkan semua persiapan yang telah dibuat untuk PRK Kota seputih...jalankan sendiri aku yakin ia tetap meriah disamping boleh menguji ketahap siagaan jentera mahupun memperli SPR hehehehehe mcm ne Ustaz Azizan ada setuju ka?MACAM NE DATO Shafie apdal ada mahu Join Tak?

Manifesto lantak korang la..

Parti menang akan dapat Suntikan Moral!!!...nak hadiah kemenangan sila tuntut dengan saudara ZALI hehhehe jangan marah ye ZALI.

Anonymous said...

Yea... yea ... UMNO menang, UMNO Menang ...

7 berbalas 2..

Anonymous said...

anak bugis.. sudah makang ..ikang bakar ~makang sama2 ubi bakar..

lepas makang boleh jalang2

Anonymous said...

salam matyie

terima kasih kerana saya sayangkan diri ..salam jua kepada anwar katakan kepadanya aku mohon maaf dengan seikhlas hati dengan penuh tawadhuk insaf dan kekesalan dihati.. harap dimaafkan

walau bagaimanapun saya jua mengutip komen2 dari blog perisik rakyat@PR ni..

just sharing story and nak tengok fadeback

AnaK BugiS said...

lepas ne.. korang tengok lerr.. spr kalo ada kosong lagi kusi..atas sb teknikal camner ler dorang.. seme mata dok perati je ni..dekat tganu.. selangor.. hehehe kalo tganu umno.. slgr pkr.. yg ade ura2 nk kosongkan kusi masing..2.. so tunggu lihat je lah.. weeii anony 406 g berbuka lerr.. hehehe

Anonymous said...

anak bugis nampak galak yeerrr

bugis aa..pa! boni pingrang indrikang bulukumba sooping jangan lupa najib jua bugis makasar.. hehehe

Anonymous said...

najid memang bugis, tp keturunan bugis yg bongoks2...

hahaha...

1malaysia menyampah ngan umngok...

KitaGempur.Com said...

macam-macam ler Pakatan Rakyat nie..kalau keputusan memihak pada mereka..melangit pujian..kalau keputusan tak berpihak pd mereka..ada jerlah kemuskilan yg timbul..pro UMNO ler..pro BN ler..

ada ker org UMNO/BN cakap kalau keputusan berpihak pada korang depa cakap pihak tersebut Pro Pakatan..abis2 diaorg hormat keputusan tersebut..

Lawak arr artikel nie

matyie said...

Wasalam Anon 415
Alhamdulilah...tak salah kita saling bertukar pendapat hehehe mane tau sok2 jadi bertambah erat silaturahim amin...

matyie said...

Wasalam Anon 415
Alhamdulilah...tak salah kita saling bertukar pendapat hehehe mane tau sok2 jadi bertambah erat silaturahim amin...

Anonymous said...

KitaGempur.Com said...

Ini satu lagi coment low level dan nak tegak benang basah ..
Celik mata bro ..orang semua dah cerdik..
sedarlah hayat Bee End dah hampir tamat ..

Anonymous said...

zali ko bila nak bagi komen. tgh sibuk amik rasuah dengan UBN ke/??
komenlah. SIAL

Anonymous said...

anak bugis porah nie manre.. kejooloh dih pah bola hehehe

Anonymous said...

kitagempur.com baru kuar dari hutan agaknya... xpon masih budak2 lagi...

peranan spr ibarat pengadil dalam suatu pertandingan. kalau pengadil berat sebelah sesiapa yg tgk pertandingan tu mesti rasa cam hampeh. org yg bertanding lagi la rasa hampeh...

spr pengadil, tp pengadil yg berat kat umngok je. jadi barua umngok je spr ni...

org buta pon tahu spr penipu, yg celik kalau x nampak memang hampeh ler...

wakmeli said...

dulu mak aku cakap klau be end kalah, negara kita akan huru hara..aku x pecaye. la ni skrg klau PR menang majoriti pegang pusat, aku pecaye negara kita akan huru hara..ini kerana angkara puak2amno yg suka wat huru hara klau kalah. suma dorang nak godak. aku yakin PAS boleh kembalikan maruah agama, bangsa dan negara yang terlah dirosakkan oleh puak2 amno..

Anonymous said...

Ramai yang berkata Anwar pengkhianat.Apa dalil-dalilnya? ingat lagi buku 50 dalil kenapa Anwar tidak boleh jadi PM? kerana buku itu,bukan setakat Anwar tidak boleh jadi PM,tetapi jawatannya yang kekuasaan yang di miliki (Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan) hancur sekelip mata. Tetapi Anwar jatuh bukan kerana buku 50 dalil itu. Itu hanya faktor kecil.Ada faktor lain yang lebih besar..

Apa Faktor yang lebih besar ??? Faktornya ditakdirkan Allah tidak boleh jadi PM dan semua jawatannya hilang. Sekarang mari kita teliti 32 dalil baru,mungkin sesetengah dalil ini pernah disebut dalam buku 50 dalil,sepuluh tahun lepas..

32 Dalil Anwar Pengkhianat

1. Peliwat 2. Kronisme 3. Perasuah 4. Berusaha Memansuhkan DEB 5. Sokong dan bekerja untuk USA 6. Pro Israel 7. Dalang Demontrasi/reformasi 8. Pengerak Islam Liberal 9. Penerima tajaan dari organisasi Kristian dan Yahudi 10. Agen CIA 11. Memburuk2kan imej negar di luar negara 12. Mempersendakan badan kehakiman dan perundangan Malaysia 13. Menderhaka kepada Sultan/Raja 14. Memperlekeh Ulama 15. Menghasut pelajar Universiti membenci pemimpin Negara 16. Melaksanakan tender sistem terbuka kepada orang bukan Melayu 17. Menghadkan penglibatan syarikat2 bumiputra 18. Memberi kepercayaan orang bukan Melayu untuk menguruskan hal pentadbiran Selangor 19. Melanti orang Melayu jawatn Exco lebih kanan berbanding orang Melayu Selangor 20. Sokong penubuhan Suruhanjaya Antara Agama (IFC) 21. Penyebab ekonomi Malaysia meleset tahun 1998 22. Sokong IMF 23. Luluskan pembinaan gereja dan kuil sama seperti Masjid 24. Menolak sistem Mahkamah syariah 25. Memperjuangkan kelompok minoriti lesbian dan gay 26. Berusaha pindah kontrak sosial 27. Mengiktiraf wira negara kepada penjenayah (Kugan) 28. Menerima wang judi (Magnum) 29. Membocorkan rahsia kerajaan kepada agen asing 30. Gila kuasa hendak jadi PM 31. Menyokong Chin Ping (bekas ketua Parti Komunis Malaya) 32. Menolak ketuanan Melayu/Islam dan digantikan Ketuanan Rakyat

nak yang lebih panas layari www.jomlayan.com

AnaK BugiS said...

32 tu aku bangkang.. asik2 ketuanan melayu.. blah lah lu.. ingat dgn fatagorma ketuan melayu tu dah cukup best ker.. weii korang ne.. bukan ketuanan melayu yg penting.. tp kekuatan melayu melalui ketahanan diri, mampu bersaing dgn kaum lain, mampu memjadi pemimpin sebenar.. ne. asik2 ketuanan melayu.. btol lah ketuanan rakyat..rakyat yg berkuasa dan rakyat yg menentukan sapa yg dorang nak berkuasa.. aku dah jemu lerr.. pasai ketuanan ne.. apa ko bleh wat.. dgn canang sana sini pasai ketuanan melayu ne.. lg bagus ke melayu ne.. lagi kuat ker.. TAK.. yg kuat adalah melayu kroni.. melayu yg bersengkongkol dgn umno .. kuat rasuah, kuat mengampu, kuat melemahkan melayu dgn slogan rasis yang memualkan..

Anonymous said...

latest drp seberang ..
mengapa Rakyat indon mengulas begini ..tepuk dada anda ..

“Hari ini tepat tangal 31 Agustus 2009, Negara yang sangat tidak creative, negara yang suka mencuri kebudayaan indonesia, negara yang warganya suka menjadi dalang pengeboman di indonesia, negara yang telah banyak menyiksa saudara kita para TKI yang menumpang mencari nafkah di negara tersebut, negara yang telah melecehkan lagu kebangsaan kita, negara yang telah banyak menghina-hina indonesia di internet, negara yang telah mencuri pulau sipadan & ligitan dari negara kita, negara yang telah banyak memasuki perairan kita tanpa izin, negara yang mendapatkan kemerdekaan nya dari inggris, telah merayakan hari kemerdekaan negaranya."

http://www.kaskus.us/showthread.php?t=2374290

Anonymous said...

sudah diramal ..1Malaysia ..

Hisham defends cow-head protestors

By Asrul Hadi Abdullah Sani

PUTRAJAYA, Sept 2 – The Home Minister today defended and justified last Friday's cow-head demonstration after meeting with Malay-Muslim representatives of Shah Alam's Section 23 at his office here today.

Datuk Seri Hishammuddin Hussein pointed out that the residents felt victimized and had no intention to stir racial emotion.

“They are not getting off scot-free. They felt victimised and feel that there is another valid explanation on their part. There was no intention on their part to cause racial divide. They, the organisers, who are sitting left and right of me, didn’t even know that somebody was going to bring the head of the cow during that demonstration.” he said.

http://www.themalaysianinsider.com/index.php/malaysia/36672-hisham-defends-cow-head-protestors

Anonymous said...

susulan drp ini latest drp seberang ..
mengapa Rakyat indon mengulas begini ..tepuk dada anda ..

"Indonesian hackers attack Malaysian websites"

JAKARTA, Sept 2 — Indonesian hackers yesterday claimed they hit 120 websites in Malaysia.

The hackers said they were acting in revenge against what they perceived as Malaysia’s alleged theft of Indonesian cultural items and abuse of migrant workers, reported the Jakarta Globe.

Indonesia and Malaysia are involved in a spat over the Pendet dance.

The dance, performed by women in Balinese costume, appeared in an advertisement promoting Malaysia, suggesting that the dance is part of Malaysia’s cultural heritage, reported Xinhua.

Indonesians reacted strongly and the government sent a protest note to Malaysia.

http://www.themalaysianinsider.com/index.php/malaysia/36621-indonesian-hackers-attack-malaysian-websites

Anonymous said...

diHarap renung2lah news diatas dan isi terutama melayu amno

"Apakah nasib Umno sama dengan LDP?"

KUALA LUMOUR, Sep 1 — Akhirnya setelah memerintah Jepun selama 54 tahun, Parti Liberal Demokratik (LDP) tumbang pada tangan Parti Demokratik Jepun (DPJ). Di Malaysia Umno yang memimpin Perikatan dan Barisan Nasional telah memerintah selama 52 tahun, sama usia negara mencapai kemerdekaan, adakah ia mampu mengatasi keupayaan LDP?

Dua tahun lagi ialah 2011, begitu hampir dengan pilihan raya ke-13, suatu yang kritikal bagi Malaysia, adakah negara ini kekal memilih Barisan Nasional atau beralih ke Pakatan Rakyat. Jika diukur dengan LDP, maka masanya sampai bagi Malaysia memilih Pakatan Rakyat. Tetapi tidaklah semudah itu, tentunya Jepun adalah berbeza. Ketahanan Barisan nasional adalah lebih ampuh daripada Jepun.

http://www.themalaysianinsider.com/index.php/bahasa/36535-apakah-nasib-umno-sama-dengan-ldp

Anonymous said...

kepada Melayu amno..'
sanggupkah anda menyokong Pemimpin2 anda ni yang layak main layang2

memalukan ..

Anonymous said...

PKR seribu kali lebih baik dari umno sebab umno asabiyyah yang sah menyimpang dari ajaran islam. tapi PKR bersifat adil pada semua bangsa yang sememangnya di tuntut oleh islam.

Hidup PKR!Daulat Tuannku, umno menghinan Sultan Kedah.

kemboja said...

Aku dari dulu tersangat bencikan pada pengerusi SPR tu.....kalau boleh dia mampus nanti kubur dia tu siram dgn air kencing aje...

MeriamBuluh said...

SPR = SURUHANJAYA PENIPU RAKYAT
SPR = SURUHANJAYA PENGKIANAT RAKYAT
SPR = SURUHANJAYA PENING RAKYAT
SPR = SURUHANJAYA P..I RAKYAT
SPR = SURUHANJAYA PEMALSUAN RAKYAT

Anonymous said...

anak bugis kalau takde ketuanan melayu kau takkan idup aman dibumi malaysia ..jangan bercakap merapu jangan cakap soal bersaing & persaingan minyak naik 5sen ~15sen pun ~kau and the geng dah gila meroyan..

camne ah chai lim, jagah singh & orang kling tu ada pulak bisig2 terpekik.. terlolong... minyak naik pasai diorang diam jer sebab soal bersaing ni diorang tahu melayu/islam termasuk bugis/jawa/banjar tak mampu bersaing dengan diorang berapa ramai orang bugis.. kayaraya macam lim go thong berapa ramai bugis/jawa/banjar kaya macam ananda krisnan atau tony fernandez

untung bugis masih ada duli tuanku sultan johor ini yang kita nak pertahankan,berapa ramai koprat/peguam/doktor ~dikalangan bugis/jawa/banjar berbanding cina,kling & singh ..ada faham ke?

so hidup berbilang kaum mesyarakat majmuk adalah satu kenyataan yang pasti bagi rakyat malaysia yang harus diterima.. tapi tidaklah sampai bugis/jawa/banjar (melayu) akan menjadi rakyat kelas kedua di malaysia sebab papa kedana.. merempat di negara sendiri DEB masih relevan.. ketuanan melayu masih perlu

kalau di negara cina kita tahu,milik orang cina,india orang india yang punya,jepun,korea,arab saudi negara diorang ~di malaysia pada asalnya tanah melayu telah dimiliki oleh bangsa melayu,bangsa cina,bangsa india terjadilah nama malaya ditambah pulak sabah & sarawak dan dinamakan malaysia ~so walau pun bugis/jawa/banjar (yang disatukan dengan nama bangsa melayu)malaysia telah ada rakyatnya berbilang kaum melayu,cina,india,kadazandusun,ibandan pelabagai sukukaum lain termasuk orang asli

namun ketuanan melayu masih relevan sebab sultan2 melayu dari keturunan bugis/jawa/banjar/minang/riau (orang melayu)saya takde sultan saya ada tyt je.. tapi saya masih ingat filem melayu "sultan mahmood mangkat dijulang" kenapa mangkat kerana orang melayu yg mengkhianati.. renung2 lah jaga dik emosi,yg dikejar tak dapat yg dikendong berciciran hehehe jangan marah lah!gohh..

AnaK BugiS said...

biar dorang ne.. syok senri.. makin lama nanti makin abes idea nak kekang kebangkitan rakyat..umno memang kuwang ajar btol.. guna pdrm spr, samseng, kongsi kelab BK Tan.... aku ingat ler.. camtuh lah.. kalo nak pegang kuasa sgt.. sampai xnampak kehendak rakyat..tak sedar umno ne dah jd puak minoriti..

AnaK BugiS said...

sedar anoy 811..

bagi aku ketuanan melayu tak penting.. itu hanya istilah umno jer.. yg ko takut sgt hilang ketuanan melayu pehal.. lu ne tak kaji sejarah ker..?? ko nak sejarah melaka berulang ker.. aku malas nak berhujah kay sini..toksah cert benda yg termaktub dlm perlembagaan .. tu hak istimewa org melayu.. bukan ketuanan melayu yang mula muncul dizaman hisamuddin dulu...logik ker.. bila nisbah penduduk melayu mencecah 75% pd tahun 2020 nt.. ilang ketuanan melayu..?? tp yang boleh ilang adalah kekuatan melayu tu.. kalo asyik tkut dgn bangsa dan kaum lain..apa melayu ni xleh diusik ker.. xleh ditegur ke.. kalo camtu org melayu akan terus lemah dan dlm budaya selesa hingga tak nampak kelemahan senri..

Anonymous said...

memang dasar umngok tul!!!

limgo tong yg dipuja2, ananda krisnen yg di cakap2 kan. sedar x kekayaan bukan tiket untuk masuk syurga!!! ingat RM blh guna nak bayar malaikat ke???

memang dasar umngok hanya memikirkan pasal kebendaan, pasal DEB, pasal kontrak, pasal projek.

pasal agama ada fikir ke??? langsung x terlintas dalam otak umngok pasal agama!!!

dari pemimpin sampai la ahli2 semuanya bongok dan bangang!!!

Anonymous said...

lah!goh.. anak bugis,saya takmain parti2 sorry ~hanya bimbang dengan karenah melayu islam malaysia rata2 seperti telah sonsang cara berfikir mereka..

dah takde halatuju ..saya setuju dengan satu komentar lahgohh anak bugis yg berbunyi 'camtu lah.. kalo nak pegang kuasa sangat.. sampai xnampak kehendak rakyat..

tak kira siapa mereka,dari parti mana mereka datang ~yang jelas kedua2 belah pihak sama je.. yg ada kuasa apa cara sekalipun nak pertahankan kuasa ..yg takde kuasa pulak gila meroyan nak berkuasa dengan apacara jua walaupun mengkhianati bangsa & meyimpan ke tepi agama asalkan berkuasa.. hehehe

Nagaperang said...

malaysia~ SIA tu singapura lah. Tambah sikit fakta jer, jd kalo nak sambut 1 Malaysia kena tgu 16 Sept ler.

Anonymous said...

anon 836

bukan nak memuja dan bukan nak berbangga kepada dua rakyat malaysia yg songsang akidah nie kafir ..tetapi sebagai satu perbandingan kepada orang melayu yang bergaduh sesma sendiri..

orang melayu/islam asyik bergaduh orang lain yang kaya raya nak keterbukaan,nak persaingan konon tapi bangsa lain jua yang kaya..

jangan lupa kesempitan hidup boleh memesongkan akidah seseorang islam,dah berapa ramai melayu islam telah dimurtadkan disemananjung kerana merempat dan papa kedana

jangan lupa kesenangan hidup didunia dengan keimanan & takwa akan membawa ke syurga kerana apabila orang islam.. senang mudahlah beribadah. insya Allah

Anonymous said...

emmm... memang dasar umngok...

tetap nak cakap harta lebih penting dari agama. apa ke bangangnye...

nabi dah cakap org yg kaya memang susah nak dekatkan diri dengan Allah...

ilmu agama, keimanan Islam perlu datang dulu sebelum datangnya kekayaan... baru lah dapat mengawal diri bila dah kaya...

Anonymous said...

Sebagai contoh boleh kita lihat ucapan dan tindakan mereka yang boleh dikaitkan dengan ajaran Islam UMNO:

1. 1. Hukum sebat atas kesalahan minum arak tidak boleh laksanakan kerana tidak ada pakar rotan bagi kesalahan jenayah syariah. Ucapan Menteri Dalam Negeri itu kalau dianggap ajaran Islam UMNO sudah tentu salah kerana hukum dan undang-undang sudah diluluskan, maka pakar perotan juga perlu diwujudkan serentak. Jadi, alasan itu ternyata bercanggah.

2. 2. Hukuman sebat itu perlu dikaji semula termasuk boleh diberi kemaafan kerana dia sudah insaf. Pandangan pemimpin UMNO ini adalah dikira ajaran Islam UMNO, sedangkan dalam Islam hukum atas kesalahan minum arak tidak boleh dimaafkan oleh manusia.

3. 3. Ini soal politik. Bila politik dicampur aduk dengan agama... bahaya. Kerana nak menang pilihan raya, sanggup gadai agama. Ucapan TPM ini menggambarkan ajaran Islam UMNO, agama dan politik terpisah, tidak boleh masuk campur. Ajaran ini bertentangan dengan Islam kerana politik sebahagian daripada Islam.

Sekadar menyebut tiga contoh yang terbaru ini, wajarkan Allah menilai ajaran mereka untuk dimasukkan ke dalam syurga? Jadi, ulama UMNO perlu menilai semula semua ajaran Islam yang masih dipegang sehingga ke hari ini supaya ia bersesuai dengan Islam sebenar.

Anonymous said...

lah!goh anak bugis ..sengaja saya tak sebut singapura.. sebab dah tak masuk dalam pertelingkahan orang melayu malaysia hari ini dan dah berapa ramai sdara seagama disana telah didera tak boleh melaungkan azan di masjid,dah berapa ramai melayu islam telah dimurtadkan dan lambang melayu terakhir tanah keturunan raja melayu dah dinyah itu lah hasil pertelingkahan dari orang melayu.. PAP jua yg menjadi raja/LEEKUANYEW jua yg telah menjadi tuan..

saya masih ingat hikayat hang nadim.. itu lah sejarah melayu

Anonymous said...

penyokong umno dan pas,marilah kita berdoa..

'YA ALLAH,AGAMA MU TELAH DIPERSEDAKAN,UNDANG-UNDANG MU DIPERLEKEHKAN,PERINTAH MU DI KIANATI,LARANGAN MU DILAKSANAKAN..
YA ALLAH,KAU HANCURKAN LAH MEREKA SEBAGAIMANA KAU HANCURKAN NAMRUD,FIRAUN,ABU JAHAL..'

Anonymous said...

memang kita patut belajar dari sejarah. tp sesetengah sejarah tidak boleh disamakan dengan situasi semasa...

isu murtad dimalaysia ni bukankah disebabkan sikap KERAjaan yg buat endah x endah pasal isu ni??? knp x ubah akta murtad dalam malaysia ni??? sedarlah itu tanggungjawab KERAjaan!!! tanggungjawab umngok sebab umngok yg pegang kuasa dalam KERAjaan...

Anonymous said...

anon 5:48

pengkianat melayu pertama adalah dato onn jaafar datuk kepada keris umno dato hishammudin.arwah memberi keahlian kepada bukan melayu dalam umno

Anonymous said...

anon 835

dengan rendah diri & tawadhuk mohon tunjukkan hadis mana nabi bersabda orang kaya muslim susah nak dekatkan diri denga Allah

anan dah balik dari sembahyang tarawih..

jangan lupa orang yang susah,kesempitan hidup,miskin akan jua terpesong akidahnya..

Anonymous said...

penyokong umno dan pas,marilah kita berdoa..

'YA ALLAH,AGAMA MU TELAH DIPERSEDAKAN,UNDANG-UNDANG MU DIPERLEKEHKAN,PERINTAH MU DI KIANATI,LARANGAN MU DILAKSANAKAN..
YA ALLAH,KAU HANCURKAN LAH MEREKA SEBAGAIMANA KAU HANCURKAN NAMRUD,FIRAUN,ABU JAHAL..'

Anonymous said...

UMNO HANYA MAMPU MELAHIRKAN PEMIMPIN YANG MENENTANG SURUHAN ALLAH SWT,
MELAKSANAKAN LARANGAN ALLAH,
MALAH MENGHINA AGAMA ALLAH..

"YA ALLAH,KAU HANCURKAN LAH MEREKA YANG BUTA AGAMA INI"

Anonymous said...

anon853

dengan rendah diri & tawadhuk mohon tunjukkan hadis mana nabi bersabda orang kaya muslim susah nak dekatkan diri dengan Allah

anon dah balik dari sembahyang tarawih

jangan lupa orang yang susah,kesempitan hidup,miskin akan jua terpesong akidahnya..

Anonymous said...

anon 8:53pm

mereka hanya meletakkan duniawi semata-mata dan meninggalkan ajaran islam..
tengok sajalah sekarang ni,semua hasil dari umno sejak merdeka dengan bangga genting highland di negeri kelahiran arwah tun razak merupakan pusat judi terbesar di malaysia..

Anonymous said...

853

betul kata awak,mereka mengejar harta semata-mata dengan meninggalkan perintah Allah dan melaksanakan perintah Allah..
tengok saja dimana letaknya pusat judi terbesar di malaysia kalau bukan di negeri pahang,negeri kelahiran 2 perdana menteri malaysia..
mereka hanya tahu berjudi supaya cepat kaya..

Anonymous said...

UMNO HANYA MAMPU MELAHIRKAN PEMIMPIN YANG MENENTANG SURUHAN ALLAH SWT,
MELAKSANAKAN LARANGAN ALLAH,
MALAH MENGHINA AGAMA ALLAH..

"YA ALLAH,KAU HANCURKAN LAH MEREKA YANG BUTA AGAMA INI"

Anonymous said...

anak bugis..

umno telah menghina nabi dengan ketuanan melayu..
sedangkan nabi tidak suka umatnya berpuak-puak (Asyabiah)yang boleh menyebabkan berpecah belah..
ertinya siapa yang berpuak-puak adalah sesat dan jahil agama

Anonymous said...

anon Sept 2, 2009 9:25PM

kalau lah rase2nya taknak terpalit dengan segala kemaksiatan dbumi malaysia ini,apa kater jom.. ramai2kite hijrah.. tinggalkan bumi malaysia yang penuh dengan kesonsangan

Anonymous said...

nabi tidak pernah menyuruh lari dari perang menentang kesongsangan..
sebagai umat islam yang cintakan agama Allah,menjadi tanggungjawab kita untuk membetulkan keadaan ini..

Anonymous said...

apa pulak terjadi dengan MAGNUM bukan ke ketua umum idola tu.. yg punya ada saham ler

Anonymous said...

bos magnum tu sekarang dah ikut jejak langkah BN,dah buat parti sendiri dan nak ikut komponen BN

Anonymous said...

Anon September 2, 2009 9:19 PM

dengan rendah diri & tawadhuk mohon tunjukkan hadis mana nabi bersabda orang kaya muslim susah nak dekatkan diri dengan Allah

anon dah balik dari sembahyang tarawih

jangan lupa orang yang susah,kesempitan hidup,miskin akan jua terpesong akidahnya..

----------------------------------------------

Biar betul kau ni, kau abis solat tarawikh jam 9.08PM? kAU SEMAYANG KAT SURAU/mesjid mana? imam tu macam keretapi peluru ke? cepat betul abis, setahu aku solat tarawikh paling cepat abis pun jam 9.30pm tu pun 8+3 rakaat...

Boleh mintak penjelasan sikit?

Anonymous said...

anon 9:58pm

ini semua adalah legasi islam umno sejak merdeka..
ingat lah sejarah tu..

Anonymous said...

perang apa? nak lawan mat top yang perang menentang songsang nie sama jer dengan yg dah songsang..

Anonymous said...

mungkin dia orang sabah,
kat sabah terawih abis kurang lebih jam 8:50 malam,20+3 lagi..

kemboja said...

Apa2pun...sekarang ni...rakyat keseluruhannya melayu, india dan cina keseluruhannya dah tak percaya pasa Melayu Umno yg kurang ajar tu.

Puak yg racist....suka mengadu-domba.....pembelot.....suka langgar undang2 dan macam2 lagi.

Keluarga aku dah lama tolak Melayu Umno ni....GO TO HELL YOU UMNO.

Anonymous said...

1006 yang jahil

perang menentang songsang ialah dengan menegakkan syiar islam,.

"kamu adalah umat yang terbaik,yang dicipta untuk mengajak kepada kebenaran dan mencegah kepada kemungkaran"

ini adalah suruhan Allah swt..

Anonymous said...

penyokong umno dan pas,marilah kita berdoa..

'YA ALLAH,AGAMA MU TELAH DIPERSEDAKAN,UNDANG-UNDANG MU DIPERLEKEHKAN,PERINTAH MU DI KIANATI,LARANGAN MU DILAKSANAKAN..
YA ALLAH,KAU HANCURKAN LAH MEREKA SEBAGAIMANA KAU HANCURKAN NAMRUD,FIRAUN,ABU JAHAL..'

Anonymous said...

anon 1004

maaf! time tempat aku awal satu jam ..dari non di situ

Anonymous said...

penyokong umno dan pas,marilah kita berdoa..

'YA ALLAH,AGAMA MU TELAH DIPERSEDAKAN,UNDANG-UNDANG MU DIPERLEKEHKAN,PERINTAH MU DI KIANATI,LARANGAN MU DILAKSANAKAN..
YA ALLAH,KAU HANCURKAN LAH MEREKA SEBAGAIMANA KAU HANCURKAN NAMRUD,FIRAUN,ABU JAHAL..'

kemboja said...

Anon 1016

EKau jgn jomput puak Melayu Umno tu weihhh....mereka ni joneh cilako punyo manusio. Gomentar puak2 to nak angkat tangan berdoa.

AnaK BugiS said...

korang yang nak tegor aku..pesal pegangan dan prinsip.. dah xguna.. bagi sejuta pon aku tak setuju dgn dogma ketuanan melayu..bagi aku tu tak penting dlm survival melayu..sudah sudah lah nak cerita melayu ilang kuasa ditgn cina ke india ker.. melayu berpecah sebab aper.. sebab kepimpinan umno ler gokgek.. sebab umno tak mampu menjadi pelindung org melayu..fakta ne.. kegagalan deb, kehakisan tanah rizab melayu, melahirkan org melayu yg lemah dan mengejar harta saja.. kalo generasi dulu boleh ler sokong jer.. weeii aku nampak dhn kepla aku senri.. camner org umno berkerja.. baru pegang jawatan sikit.. dah dpt tender.. pakai keta besar.. tu baru ketua cawangan..pasal tuh ler umno rosak.. lagi 1.. mana ade pemimpin umno yg berjasa pd bangsa melayu..?? mahathir..? zaman matahir ler bermula segala kepincangan dgn dasar penswastaan, kunun nak kejar status negara maju.. ko cakap.. lerr.. apa barang yg malaysia kuarkan..?? seme kilang yg ade kat malaysia bukan kita punyer.. ade pemindahan teknologi.. haprak.. org kita trus keja kilang gak..saintis pegi keja kat luar gak.. bangla, indon yang sebelum ne tak pernah ade kat malaysia melambak2 masuk.. dah jadi 1 gejala sosial pd negara..org kita nak keja pon susah..bagi aku tu seme kesilapan terbesar malaysia..di bwh kepimpinan umno.. aku malas nak berdiskusi secara ilmiah..so semada korang nak setuju ke tak.. apa de hal dgn aku..

Anonymous said...

..syukur mudah2an cina & india akan melindungi anak bugis dunia akhirat tapi jangan lupa sejarah bugis datang ke tanah melayu hanya seorang sailor ..& ada sesetengah yang mengatakan asal usaul bugis di tanah melayu sebagai pirate diselat melaka maaf dipinta kalau fakta sejarah nie silap

AnaK BugiS said...

anoy 504.
yang ko ceta pasal bugis dulu penyamon ke apa ke.. ada aku kisah ker..? setidaknya org bugis berani meneroka..jadi pelaut yg handal.. eehh toksah ler ceta yg tuh.. sb sejarah tak tipu punyer.. sapa2 raja melayu dr keturunan bugis.. hehehe
yang aku kisahkan.. adalah survival melayu..kekuatan melayu sebenarnya.. menguasai ilmu segenap bidang.. bukan dgn ogahan ketuanan melayu.. trus jd kuatker melayu ne..kalo org melayu berdaya maju, kuat dari segala segi baru lerr dtg penghormatan kaum lain.. baru jd bangsa yg disegani, dikagumi..ne asik2 ketuanan melayu.. nak muntah aku tengok istilah tuh. sorry lerr.. maaf kiranya kita berbeda pendapat.. tp setiap org ada pandangan masing2.. dan aku tak pernah nak paksa org setuju dgan aku dan begitulah sebaliknya..wahai sahabat.

kemboja said...

PASTI PANAS KALI NI....
PASTI MELETUP PERISTIWA INI...
BUMI TELAH BERPUTAR.....
MUSIM BARU AKAN TIBA....

"DUA ORANG ADUN BN DI PERAK AKAN MELOMPAT DAN MENGANGGOTAI PR....."

MAT BLACK AKAN MENANGIS TERGULING2 KALI INI....BRAVO !!!!!

Anonymous said...

Umno adalah keturunan melayu lemah, merempat(keturunan Parameswara), Melayu sebenar adalah keturunan selain Umno yang wujud semasa kerajaan Kedah Purba meliputi empayarya hingga kesempadan Myanmar. Melayu ini berdarah kacukan Arab,Tamil, Cina Yunnan, Thai dan lain-lain bangsa.

Mari asingkan diri bangsa kita dari bangsa melayu umno yang merempat, perlu tongkat, mentaliti subsidi, minta di suap makanan ke mulut, takut persaingan dan malas ini bekerja tapi nak jadi kaya, kurang iman akidah sesat dan cakapkan apa saja.

Inilah sebenarnya wajah hodoh umno yang sedang mereka paparkan kepada rakyat Malaysia. Ayuh kita musnahkan bangsa tak berguna ni untuk kesejahteraan bangsa melayu yang sebenar yang sentiasa sopan serta menjunjung kemuliaan agama islam anutan moyang mereka sejak beratus tahun dahulu.

Anonymous said...

SURUHANJAYA
PEMBOHONG
RAKYAT

PRU KE 13
AKAN JAHANAMLAH UMNO BN

Anonymous said...

penulis ni agak2 sapa, lawyer @ magestrite nak komentar pasal undang2. Semua ada pakar sendiri biarlah dia orang buat keja. Pandai - pandai plak mamat ni.