"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, July 25, 2010

Hikayat Satu Kosong Kosong Satu...

Reactions: 
Berbicara tentang perpaduan Melayu (Islam..?) memang membosankan. Sudah berkali-kali diajar masih tidak mengerti. Burung kakak tua sekalipun mungkin sudah boleh menghafali apa yang diajar tuannya. Tapi adat bercakap dengan Orang Kuat Umno, IQnya barang kali bawah 80. Jika di US, dengan tahap pemikiran begini nak masuk sekolah rendah pun tak layak. Kena masuk sekolah khas.

Tidak ada apa-apa istimewanya dengan Melayu. Yang memperkuatkannya hanyalah Islam. Kerajaan Melayu Melaka pun kuat bukan kerana bangsanya. Setelah bergaul dengan pedagang2 Muslim dari Arab dan India, dan selepas rajanya memeluk Islam, barulah tersirna kehebatan kuasa Melayu sebagai sebuah Empayar.

Apalah sangat jika kita meniru apa yang telah diucapkan oleh Amir Faisal seperti di atas. Atas nama nasionalisme Arab, bapanya, Sarif Hussein , telah membayar harga yang cukup tinggi untuk dibayar oleh umat Islam seluruh dunia hingga kini -kejatuhan Empayar Islam Turki. Itu pun bukan kerana kebijaksanaannya mempelopori idea baru.

Sebenarnya, kata-kata ini pernah diulang hampir 80 tahun sebelumnya di Eropah menjelang Revolusi 1948. Lajos Kossuth misalnya, ahli politik juga seorang peguam mengutarakan kesatuan bangsa Magyar untuk membebaskan Hungary dari Austria. Dalam masa yang hampir sama, apabila Frantisek Palacky, nasionalis Chezc yang berjuang untuk kebangsaan Slav di Bohemia dan Moravia gagal mencapai cita-citanya, tiba-tiba nadanya bertukar menjadi pemuja yang lebih Austrian dari Austria. Begitu mudahnya seorang pejuang bangsa bertukar watak.

Kini nada perpaduan Melayu dipalu sekali lagi. Apa salahnya, Islam juga yang untung, kata mereka. Buat sebahagian generasi muda yang mungkin tidak mengingati, mari kita ikuti sejarah pengkhianatan Umno terhadap bangsa Melayu. Sengaja saya selang selikan dengan tulisan yang dihitamkan supaya tidak berpinar mata dek panjangnya senarai ini:

1. Siapakah yang menukar wang Royalti kepada wang Ehsan pada tahun 2000 apabila PAS berjaya merampas negeri dari tangan BN dalam PRU 1999?

2. Siapakah yang menghalang kerajaan kedua2 negeri bermajoriti 95%Melayu menikmati hasil royalti Petronas, sedang negeri2 seperti Sabah dan Sarawak tidak dikenakan tindakan sama?

3. Siapakah yang menghalau peneroka bandar Melayu di Kg Berembang, Kg Plentong, Kg Chubadak, Kg Malaysia Tambahan?

4. Siapakah yang menghalau Melayu Pulau Pinang dengan helah pembangunan hingga mereka merempat ke Seberang Jaya dan Kedah Selatan?

5. Siapakah yang menggadai Tanah Rezab Melayu hampir 50% dari 3 juta hektar pada 1948 kepada 1.6 juta hektar pada 1997?

6. Siapakah yang membunuh orang Melayu kerana perbezaan fahaman politik di Kg Memali, Lubuk Merbau dan Hutan Aji?

7. Siapakah yang membolot saham AP untuk menantu dan kroni, sedang ia adalah hak setiap rakyat dibawah dasar DEB?

8. Siapa yang melingkupkan dasar DEB hingga milikan ekuiti Melayu tersekat kepada 18% pada 2000.

9. Siapakah pula yang memansuhkan DEB, dan diganti dengan dasar Liberisasi dan Model Ekonomi Baru yang mesra kapitalis dan anti subsidi?

10. Siapa yang menyelewengkan dana untuk orang2 Melayu yang miskin dalam program PPRT?

11. Siapa yang mengkhianat wasiat Raja2 Melayu menjelang kemerdekaan supaya tidak diserah bukit, gunung dan pulau kepada bukan Melayu?

12. Siapa yang mencipta krisis perlembagaan 1982 yang menyebabkan kuasa Yang DiPertuan Agung terhakis dan hanya sekadar menjadi rubber stamp Parlimen?

13. Siapa pula yang melucutkan kekebalan raja2 Melayu pada awal 1990-an?

14. Siapa yang menggelarkan rajanya 'MENATANG' bila namanya ditolak sebagai Menteri Besar Terengganu selepas PRU12 yang lalu?

15. Siapakah yang mengubah sempasan kawasan undi majoroti Melayu bila Melayu sendiri menolak Umno dalam PRU 1999?

16. Siapa yang melanggar peruntukan Perlembagaan mengenai hak2 istimewa Melayu untuk mendapat biasiswa?

17. Siapa yang menukar biasiswa kepada pinjaman dengan kadar 4%?

18. Siapa yang mencemar bahasa Melayu dengan istilah-istilah "infotainment", "boulevard", "presint", "bajet" dan lain2?

19..Siapa yang menukar bahasa pengantar dari bahasa Melayu kepada bahasa Inggeris dalam pembelajaran Sains dan Matematik pada ketika jurang pendapatan bandar-luar bandar semakin melebar?

20. Siapa yang mencadangkan syarat wajib lulus Bahasa Inggeris untuk SPM dan bahasa pengantar Inggeris di universiti2?

21. Siapa yang jual air kepada negara jiran dengan harga 3 sen 1000 liter, dan jual balik kepada rakyatnya sendiri dengan harga 80 sen 1000 liter?

22. Siapa yang serah blok minyak kepada negara Brunei tanpa persetujuan DUN, Parlimen atau YDPA?

23. Siapa yang cuai menjaga tanahair sendiri hingga Pulau Batu Putih dan Singapura terlepas ke negara orang?

24. Siapa yang menghapuskan tulisan jawi dari diajar di sekolah2?

25. Siapa yang kata Sekolah Agama Rakyat (SAR) tempat melahir militan dan ekstrimist?

26. Atas alasan itu, siapa yang menghentikan geran perkapita kepada SAR hingga menyebabkan sebahagian institusi pendidikan agama hidup segan, mati tak mahu?

27. Siapa yang mencadangkan pelan pembangunan Kg Baru Kuala Lumpur hingga membuka milikan kepada 40% bukan Melayu?

28. Siapa yang kekang akta2 maklumat, Auku dan pandangan2 kedua orang Melayu supaya orang Melayu senang diperbodohkan?

29. Siapa yang naikkan harga petrol,diesel dan barangan asas kepada ketika Melayu adalah golongan majoriti yang miskin di negara ini?

30. Siapakah pula yang memperbodohkan dirinya konon mengaku Melayu sedang nama Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR) dibuang dan diguna bahasa penjajah UNITED MALAYS NATIONAL ORGANISATION (UMNO)?

Senarai pengkhianatan Umno terhadap orang2 Melayu memang panjang. Ia tidak habis untuk ditulis dalam sehari. Apa yang penting, ia sudah terakam dalam sejarah. Khalayak yang memalu gendang perkauman ini patut malu pada diri sendiri, pada saat mereka di puncak kuasa tidak pernah pula terdengar retorik Islam dan Melayunya. Kini menyedari kuasa semakin jauh dari genggaman, tidak perlu lah lagi umat Melayu yang selama ini diperbodoh dan diperkuda semahunya, memberi bantuan talian hayat dan oksigen.

Kalaulah Umno hidup ribuan tahun yang lalu, mungkin epik Yunani Homer, Illiad and Oddysey atau pun Hikayat 1001 Malam tidak akan mendapat tempat di sisi penglipur lara, penulis buku, pemikir sastera-sejarah, pemikir sosiologi mahu pun pembuat filem. Demikian banyaknya yang dikisah dalam hikayat dari Parsi itu, mengikut lagenda, sesiapa yang membaca seluruh koleksi cerita ini akan menjadi gila.

Alahai, kalau membaca hikayat sepanjang ini menjadi gila, siapa pula yang mampu mengingati ratusan pengkhianatan Umno terhadap Melayu. Besar kemungkinan anda akan jadi GILA BABI!!!

Sorong papan tarik papan
Buah keranji dalam perahu
Belajar sejarah Umno beri alasan
Belajar kitab pun Umno tak mahu

-Teratai Liar

Monday, July 19, 2010

Lembu Bila Bercakap, Memang Bahasa Dia BANGANG...

Reactions: 
Kenaikan harga gula beberapa hari lalu bertujuan melemahkan aktiviti penyeludupan bahan berkenaan yang semakin berleluasa kini.

Timbalan Menteri Kewangan, Senator Datuk Dr Awang Adek Hussein yang juga BEKAS BAKAL MENTERI BESAR KELANTAN berkata, kenaikan daripada RM1.65 kepada RM1.90 sen sekilogram akan menyukar dan mengurangkan aktiviti penyeludupan bahan itu dan secara langsung menjimatkan wang subsidi yang dikeluarkan KERAjaan.

“Dengan kenaikan harga ini ia akan mengakibatkan kos penyeludupan meningkat yang mungkin akan menyebabkan penyeludup berfikir dua kali untuk menjalankan kegiatan tersebut seterusnya memudahkan pengguna mendapatkan bahan keperluan harian itu di pasaran tempatan yang sebelum ini sukar diperolehi,” katanya pada majlis perjumpaan dengan anggota Pusat Giat Mara di sini, semalam.

Hadir sama Pengerusi Giat Mara Sdn Bhd, Datuk Shahiruddin Abdul Moin dan Pengurus Giat Mara Kelantan, Ahmad Nadzri Yahya.

Menurut BEKAS BAKAL MENTERI BESAR KELANTAN itu, kegiatan yang sukar dikawal sebelum ini berpunca perbezaan harganya terlalu tinggi iaitu RM1.65 di pasaran tempatan berbanding RM2.50 sen di negara jiran sehingga mendorong penyeludup menjalankan kegiatan itu untuk untung berlipat ganda.

“Tiada maknanya KERAjaan mengeluarkan perbelanjaan yang besar setiap tahun untuk subsidi bagi menampung kenaikan bahan itu sekiranya sebilangan besar rakyat asing turut mendapat manfaat,” katanya.
TPU - Kalau macam tu, kenapa tak naikkan terus harga gula ka tahap maksimum...??? bantai terus RM10 sekilogram... bagi lagi tinggi dari harga pasaran negara jiran...

Alasan macam GAMPANG... Lembu bila bercakap, memang bahasa dia "BANGANG"...

Saturday, July 17, 2010

Malaysia Bebas Cukai 5 Tahun Jika Pakatan Rakyat Mentadbir Malaysia Selepas PRU-13: Dato' Haji Husam Musa

Reactions: 
YB Tony Phua (Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara-DAP)
Dato' Haji Husam Musa (ADUN Salor-PAS)

Kuala Krai, 16 Julai - AJK PAS Pusat yang juga EXCO Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri Kelantan, Dato' Haji Husam Musa memberi jaminan jika Pakatan Rakyat diberi mandat oleh rakyat dalam PRU-13 untuk mentadbir Malaysia, Pakatan Rakyat akan mencari jalan terbaik untuk memansuhkan cukai selama 5 tahun. Idea ini ditawarkan oleh Dato' Haji Husam Musa dalam ceramah anjuran Urusetia Penerangan Pakatan Rakyat di Kuala Krai, Kelantan semalam.

Penceramah lain yang turut hadir ialah ADUN Mengkebang, YB Ustaz Latiff, Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr.Hatta Ramli dan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara (DAP) YB Tony Phua.

Pakatan Rakyat memiliki formula istimewa untuk merealisasikan "Malaysia Yang Bebas Cukai Demi Kesejahteraan & Kemakmuran Rakyat" kata Dato' Haji Husam Musa.

Semua Ahli Parlimen dan ADUN Pakatan Rakyat membantah sekeras-kerasnya tindakan drastik Kerajaan UMNO/BN menaikkan harga barangan keperluan asas tanpa membentangkan terlebih dahulu untuk dibahaskan dalam sidang Parlimen. Jelas dan Nyata bahawa UMNO/BN bertindak sesuka hati seumpama Negara ini milik mutlak mereka dan bebas berbuat apa saja tanpa memikirkan kesan kepada rakyat yang rata-ratanya masih berpendapatan rendah dan miskin.

Dat' Haji Husam yang juga EXCO Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri Kelantan menyelar etika kerja Kerajaan UMNO/BN yang zalim dan tidak bertanggungjawab apabila projek-projek mega yang memakan kos mencecah billion ringgit serta pembelian dengan kos yang melampau dan tidak masuk akal tetap diteruskan pada masa rakyat terus menerus dibebani dengan pelbagai kenaikan harga dan cukai contohnya yang terbaru kenaikan barangan keperluan asas yang diumumkan secara tergesa-gesa oleh Najib pada malam 15 Julai selepas sahaja Sidang dewan untuk penggal ini ditangguhkan..

Kenaikan harga barang tanpa kenaikan taraf ekonomi dan gaji rakyat Malaysia yang majoritinya terdiri dari petani,nelayan, buruh, peladang, bekerja sendiri dan bekerja di sektor swasta pastinya akan membebankan rakyat akibat malapetaka ekonomi dan inflasi yang teruk di Malaysia.

Dato' Haji Husam serta barisan penceramah dalam majlis penerangan isu semasa mengajak semua rakyat Malaysia dari semua kaum dan agama untuk menolak UMNO/BN dalam pilihanraya akan datang serta menyokong Pakatan Rakyat demi kesejahteraan dan kemakmuran rakyat dan Negara Malaysia.

-Warta 365

Politik Babi Negara: Ladang Babi Organik Di Negeri 9

Reactions: 
Umno-BN telah mempolitikkan isu kandang Babi di Hulu Langat, Selangor. Dengan mengadakan demo. Seramai 200 orang berkumpul di hadapan bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di Shah Alam yang menempatkan pejabat Menteri Besar pagi Rabu bagi membantah tindakan kerajaan Selangor yang meluluskan projek ladang ternakan babi secara moden bernilai RM100 juta. Ia telah memenuhi media-massa nak mengambarkan Umno juara menentang ladang babi.

Tup-tup. Didapati Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo pada 30 Januari, kira-kira sebulan sebelum pilihanraya umum lalu telah meluluskan projek ternak babi itu. Kerajaan baru Selangor bawah Pakatan Rakyat, hanya meneruskan projek memandangkan kawasan Ladang Tumbuk telah menjadi tapak ladang utama penternakan babi utama di negeri.

"Ia memenuhi piawaian kualiti yang tinggi dan tiada ladang-ladang baru khinzir akan diluluskan di Selangor dan semua ladang babi di luar kawasan ini diarahkan memindahkan operasi mereka ke projek tersebut bagi memudahkan kawalan dan penyeliaan bagi pihak berkuasa. MB Selangor, Datuk Khalid Ibrahim juga menjelaskan pelaburan berjumlah RM100 juta termasuk kos pengambilan tanah, disediakan oleh pelabur tanpa melibatkan wang kerajaan negeri manakala babi yang diternak pula hanya untuk keperluan di Selangor dan bukan dieksport.

Yang menjadi bangangnya UMNO Selangor apabila didapati projek ladang babi itu sebenarnya diperolehi oleh kroni Umno bangsa melayu. Apabila gambar pemimpin Umno Selangor selaku Adun Tanjung Sepat Dr Karim Mansor and the geng bergambar tersengih dalam kandang babi dengan menunjukkan ‘tanda best’ di Jerman akhirnya telah meredakan isu tersebut.

Alih-alih pecah berita Negeri Sembilan telah siap projek kandang babi moden Negeri pimpinan UMNO-BN yang diketuai oleh Datuk Seri Mohamed Hassan. Ladang babi moden yang disiapkan di Bukit Pelanduk yang heboh dengan kematian akibat J.E dulu telah siap dengan fasiliti moden. Timbalan Menteri Pertanian dan asas Tani,Chua Tee Yong (Anak pengerusi MCA, Chua Soi Lek) mengharapkan ladang tersebut berjaya meningkatkan pengeluaran babi yang lebih banyak. Beliau meninjau ladang babi tersebut yang keluasan 480 ekar yang mampu menampung pengeluaran 250-300k ekor dalam satu masa.

Macamana puak-puak UMNO. . Orang dok sibuk demo anti judi. Bila lak nak demo anti ladang babi macam yang dibuat di Selangor dulu. Takkan tak boleh kerah UMNO negeri Sembilan untuk berarak ke Port Dickson. Ke Babi di Negeri Sembilan tu dah jadi kambing? Takkanlah pemuda UMNO Malaysia di Rembau tengok saje je.?

-Ustaz Saiful Bahri

Friday, July 16, 2010

BullRate Lu La Murujib...

Reactions: 
Dalam usaha mengelakkan kecaman rakyat terhadap pengumuman kenaikan 5-dalam-1 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak semalam, semua media yang dikawal kerajaan diingatkan supaya tidak menggunakan perkatan 'barang naik' dalam laporan mereka.

Ketika taklimat di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya, petang semalam, pengarang berkali-kali diingatkan agar perkataan "barang naik" itu perlu dielakkan.

Sebaliknya, mereka diberitahu supaya menggunakan “pelarasan harga” atau “rasionalisasi subsidi”.

Taklimat berkenaan dikendalikan oleh penasihat media perdana menteri dan editor berkenaan memberitahu Malaysiakini ia dijalankan dalam suasana yang mesra.

"Mereka secara hormat memohon kita supaya bekerjasama tetapi permintaan seperti itu sukar jika tidak dilayan,” kata seorang daripada editor itu.

Media juga digalakkan oleh penasihat berkenaan supaya menjelaskan “rasional pengurangan subsidi" dalam laporan berita mereka dan juga menekankan bahawa harga gula dan bahanapi di Malaysia masih yang terendah di rantau ini.

Jangan buat tinjauan rambang


Mereka juga diingatkan supaya tidak membuat tinjauan rambang di kalangan rakyat berhubung kenaikkan harga itu dan beberapa media 'diminta' mendapatkan pandangan daripada NGO dan persatuan pengguna yang mesra dengan kerajaan.

Yang menarik, penasihat media perdana menteri juga mengarahkan akhbar supaya tidak menganggap pengurangan subsidi itu sebagai “penjimatan kerajaan” dalam laporan mereka.

"Menurut pegawai berkenaan, perkataan seumpama itu akan menimbulkan tanda tanya di kalangan rakyat - ke mana penjimatan dibelanjakan. Tumpuan adalah memberikan penekanan kepada pengurangan perbelanjaan dan bukannya penjimatan,” kata sumber itu.

Pada 2005, pentadbiran Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mendakwa pengurangan subsidi untuk air, tenaga dan bahanapi membantu kerajaan berjimat RM4.6 bilion.

Abdullah berjanji “penjimatan” akan dibelanjakan bagi memperbaiki pengangkutan awam tetapi pengkritik mendakwa tiada bukti wang berkenaan dibelanjakan untuk tujuan tersebut.

Puji 'keberanian' Najib


Seorang penasihat media itu juga mencadangkan supaya akhbar juga memuji 'keberanian' Najib dalam mengurangkan subsidi.

Tidak seperti tahun-tahun sebelum ini, kenaikkan harga barangan kali ini dirancang dengan teliti agar rakyat tidak berang apabila harga bahanapi, gula dan gas dinaikkan serentak.

Alasan yang diberikan juga dirancang dengan teliti - menurut Najib tindakan itu perlu bagi menangani defisit kerajaan, membanteras penyeludupan dan menggalakan rakyat hidup sihat dengan mengurangkan pengambilan gula.

Katanya, wang berkenaan akan dibelanjakan bagi memastikan rakyat mendapat perkhidmatan kesihatan dan pendidikan yang lebih baik.

Walaupun pengarang diberi taklimat pada jam 4 petang, mereka diarahkan supaya mematuhi embargo, termasuk edisi online - sehingga kerajaan mengeluarkan kenyataan rasmi pada jam 8 malam.

Tinjauan mendapati akhbar-akhbar dan juga stesyen televisyen semuanya mematuhi arahan kerajaan itu.

Media patuhi arahan


Semua stesen televisyen umpamanya tidak memaparkan berita itu sebagai berita pertama mereka.

Akhbar-akhbar arus perdana juga patuh pada garis panduan berkenaan dan tidak memperbesarkan isu berkenaan.

Berita Harian memilih “harga baru” manakala Utusan Malaysia pula dengan tajuknya “subsidi diselaras”

Sinar Harian yang baru-baru ini dirasmikan oleh Najib pula memilih menyiarkan laporan itu hanya di muka surat 4 akhbar itu.

Akhbar Cina yang lazimnya dilihat lebih berkecuali juga patuh dengan arahan itu.

Hanya satu sahaja yang menggunakan perkataan “harga naik' di muka depan manakala lima akhbar Cina yang berpangkalan di Semenanjung melaporkan kenaikkan itu sebagai “harga baru”.

Harian NST juga tidak menyiarkan berita itu di halaman utamanya tetapi memilih tajuk kecil “antara yang terendah di rantau ini”.

Harian milik MCA, The Star memaparkan tajuk “Gov't bold move will have minimal impact on people, says PM”.

Harian Tamil Makkal Osai dan Tamil Nesan (yang dimiliki MIC) langsung tidak menyiarkan berita kenaikkan harga itu.

-Malaysiakini

TPU - BullRate lu la Murujib..! BullRate lu la UMNO/BN, Kepala BullRate lu la pengundi-pengundi UMNO/BN...!!!

Monolog Bernilai 5 Sen...

Reactions: 
Malam tadi...
Assalamu'alaikum...

Ahhh! 5 sen jer. Takkan itu pun nak riuh!!!

Pasir yang diorang curi kat Selangor tu lagi banyak.

Entah berapa juta diorang dah ambik...

nak bising-bising pasal minyak naik 5 sen?

Bersyukurlahhh...

kat Singapore, Hong Kong, Taiwan, Thailand petrol lagi mahal ooo...

Korang ingat sesaje kerajaan membazir duit yang kita bayar tuh?

cuba tengok keliling korang,

Jalanraya, highway, sekolah, hospital, lapangan terbang

korang tau tak, Jambatan Pulau Pinang tu yang terpanjang kat Asia...

KLCC tu...menara berkembar tertinggi di dunia!!!

kat Bangladesh, Zimbabwe, Sudan ada tak benda-benda macam ni?

tak jumpa yobbb!!!

Tu pun korang nak bising-bising.

Berkorbanlah sikit, apa salahnya...

apa korang tak sayang kan negara ke?

Hahhh!!! Apa???

Tak patriotik langsung!!!

yob...

negara kita nak bankrap lagi 9 tahun yob,

inilah masanya nak tolong negara kita...

inilah masanya kita buktikan semangat patriotik kita...

bila lagi nak berkorban untuk negara?

jangan kata nak lawan Israel

berdemo depan US Embassy pun hang pa tak berani,

takkan petrol naik 5 sen hang pa nak riuh!!!

Sudah la yob

Cuba la fikir secara rasional...

guna la otak kepala lutut tu sikit

Hat mana-mana yang selalu membazir tu jimatkan la sikit

tak payah makan ikan kembong, ikan bilis pun ada...

kalu makan 2 kali sehari

Cuba tukar diet tu...

makan 2 hari sekali....

Ishhh, tak pernah aku dengar orang mati tak makan 2 hari sekali

Makan nasi, kandungan gulanya banyak,

elok sangat la kerajaan naikkan harga gula

apa orang kata...

kurangkan gula dalam minuman,

lebihkan gula dalam senyuman...gitu la lebih kurang.

Ehhh...ehhh! Dah terlambat nihhh!

Kul 12 nanti harga minyak naik 5 sen...

diorang dah beratur panjang kat stesyen minyak nih

nak isi minyak penuh-penuh

nanti boleh la tahan sampai tahun depan!!!

banyak safe tu yob...

Sehari 5 sen,

Kalu setahun dah berapa?

Ok jumpa lagi...

Assalamu'alaikum!!!!

-Teratai Liar

TPU - Apa komen pencacai..? berbaloi ke "Perjuangan" korang selama ni..?

Thursday, July 15, 2010

Gambar Demo Pasir Depan SUK

Reactions: 
Gambar-gambar sekitar Demonstrasi kambing-kambing di hadapan Pejabat SetiaUsaha Kambing (SUK)
Kambing-kambing berdemo Pasir... pasir..? ya pasir... hanya kambing je berdemo kerana pasir... kambing hitam pun ramai...

Perasan tak geng-geng Blogger Pembela Kambing pun ada... wakhakhakha...!!!

Rakaman Wacana Perdana: Bolehkah Melayu Bersatu..? Updated

Reactions: 

Tuesday, July 13, 2010

Jom Tafsir Ayat Al-Qur'an Ikut Kepala Otak UMNO...

Reactions: 

Kenapa tidak boleh berkawan dengan RPK? - Aspan Alias

Reactions: 
Diantara banyak-banyak isu yang menjadi polimik besar diMalaysia ialah isu berhubung dengan Raja Petra Kamaruddin (RPK) yang kini menetap diLondon. Ada pihak yang mempersoalkan bagaimana RPK boleh tinggal diLondon sedangkan beliau bukan orang kaya.

Pihak tertentu telah menuduh RPK dibiayai oleh PKR hidup diKota Raya Kosmopolitan London dan mereka meminta pihak berkuasa menyiasat apa-apa perhubungan diantara RPK dan PKR.

Pihak yang berpolitik dangkal meminta RPK dipastikan tidak mendapat pembiayaan dari PKR dan mereka menjadikan isu ini sebagai isu yang sangat besar, sedangkan banyak isu yang lain yang perlu diambil berat, bukannya isu Raja Petra.

Jika pun benar PKR membiayai perbelanjaan penghidupan RPK diLondon dan Manchester, diUnited Kindom, dimana kah letak kesalahannya dan apa pula dosa yang dilakukan oleh PKR?

Bagi saya parti PKR boleh membelanjakan dana mereka mengikut kehendak dan keperluan parti itu. Dana yang ada dalam PKR itu adalah dana mereka; kenapa pula kita yang sibuk mempersoalkan cara mereka berbelanja?

Seperti kita membelanjakan RM 78 juta untuk membiayai APCO dalam usaha menaikkan imej negara dimata dunia dan seluruh masyarakat antarabangsa phak kita tidak perlu mengambil tahu bagaimana parti itu membelanjakan sumber kewangannya dan kepada siapa parti itu membelanjakannya.

Balasubramanium pernah mengaku dan menunjukkan bukti yang beliau pernah mendapat pembiayaan hidup diluar negara denagn menunjukkan salinan document yang menunjukkan penerimaan sebanyaj RM750 ribu dari keluarga PM sendiri. Kenapa kita tidak memjadikan isu itu sebagai isu dikalangan kita?

PKR adalah sebuah parti halal dan RPK pun seorang manusia seperti kita: bezanya RPK tidak mudah terpengaruh dengan segala isu yang kita sendiri menghadapi dengan begitu parah sekali.

DAN satu lagi yang kita perlu bertanya kepada diri kita sendiri; wajarkah kita menuduh RPK adalah orang yang tidak mungkin mampu hidup diUK kerana negara itu sangat mahal kos penghidupan?

Siapa pula yang menyiasat kekuatan ekonominya dan apa yang menyebabkan pihak kita berfikir yang RPK tidak layak tinggal disana?RPK bukan hidup kesaorangan dalam dunia ini kerana RPK masih ada ahli-ahli keluarga yang besar.

Beliau bukan seorang yang melarat dan perlukan bantuan pihak lain. Tetapi seperti yang saya katakan awal tadi jika pun PKR mampu dan bersetuju untuk membiayai beliau saya sedikitpun tidak nampak kesalahannya.

Jika RPK itu memberikan sokongan kepada PKR dan rakan-rakan mereka dalam PKR itu merupakan pilihan beliau. Beliau berhak untuk menyokong sesiapa yang beliau sokong.

Saya sendiri bersahabat baik denga beliau dan jika saya ada kesempatan keLondon saya sendiri akan berusaha untuk mencari beliau untuk berjumpa bagi mendengar khabar sebagai seorang sahabat.

Saya ahli UMNO belaiau mungkin ahli kepada parti lain tetapi itu tidak sedikit pun akan menjadi isu untuk kami berpecah dan saya sememangnya menunjukkan rasa hormat saya kepada beliau. Kami sudah lama berkawan dan saya tidak buang kawan semata-mata kerana pemikiran sempit politik kita.

Jika saya berkesempatan saya ingin menemui ahli keluarga beliau terutamanya menemui Marina isteri beliau yang juga sahabat rapat kepada saya.

Jika kita berterusan utuk menjadikan isu ini berpanjangan, maka rakyat akan menganggap pemimpin kita merupakn pemimpin yang mempunayi pemikiran sempit yang hanya memikirkan isu politik semata-mata.

Hendak berkawan sesiapa pun terpaksa bertanya dahulu kepada UMNO dan pemimpin kita. Dengan orang itu boleh, dengan orang ini tak boleh.

Sekarang kita hidup dizaman dalam mana manusi sudah mampu berfikir; hanya pemikiran pemimpin kita sahaja yang tidak selari dengan pembangunan pemikiran manusia sejagat pada hari ini.

Kita masih menyimpan prasangka terhadap sesiapa yang berkawan dan berhungan dengan pihak yang kita tidak gemar.

Dengan menjadikan RPK sebagai isu dipihak kita maka secara langsung kita mengakui yang RPK mempunyai pengaruh yang mempunyai ‘consequence’ yang besar dalam arena politik tanahair kita yang memungkin kita akan jatuh tersungkur dalam PR13 nanti.

Mahu tidak mahu kita terpaksa terima hakikat itu. Saya tidak mahu terlibat untuk memanjangkan isu ini kerana ianya akan menjejaskan kredilibiliti pihak kita sendiri.

RPK berhak tinggal dimana sahaja dan sesiapa juga tidak melakukan kesalahan jika membantu beliau tinggal diLondon jika ada pihak yang jujur untuk membantu beliau dan beliau perlukan bantuan.

Tetapi saya tidak percaya yang beliau memerlukan tanggungan pihak lain untuk tinggal dimana-mana kerana beliau adalah dari keluarga yang baik, lebih baik dari ramai diantara kita disini.

-ASPAN ALIAS

TPU - Dalam ramai-ramai orang UMNO, yang dekat atas ni sorang ke yang cerdik... yang lain semua bodoh mengalahkan anak lembu baru beranak...

Monday, July 12, 2010

Bila "MeLAYU" Berhimpun Atas Nama "Melayu"...

Reactions: 
Macam ni la jadinya kalau "MeLAYU" berkumpul atas nama "Bangsa Melayu"...

Macam ni gaya nak ajak "Bangsa Melayu" bersatu...???

Bergabung sebab Islam boleh la... kalau sebab "Bangsa Melayu"... jadi "Bangsat Melayu" la jawabnya...

Last sekali "Mamak" jugak yang kasik setel... "MeLAYU" (UMNO)..? - Boneka Mamak..! wakhakhakhakha...!!!

Sunday, July 11, 2010

Bersatu Kita Bersatu..!

Reactions: 
Satu

Cita-cita untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang mengamalkan dasar Islam akan menjadi kenyataan jika PAS dan Umno bersatu dan bekerjasama.

Panel Pemikir Jabatan Hal Ehwal Khas Agama Islam (JASA), Lokman Nor Adam berkata cita-cita PAS merealisasikan hasrat itu akan menjadi lebih mudah jika mereka berbaik-baik dan bekerjasama dengan UMNO berbanding dengan DAP dan Parti KeADILan Rakyat (PKR).

Menurutnya, kedua-dua parti komponen Pakatan Rakyat itu ternyata mempunyai dasar perjuangan yang berbeza, di mana DAP jelas menolak Islam, manakala PKR adalah parti yang memperjuangkan kepentingan peribadi pemimpin.

"Sebab itu tiada sebab PAS tidak menyahut salam UMNO untuk berbaik-baik dan melupakan sejarah hitam menyebabkan kedua-dua parti itu berpecah daripada gabungan dalam Barisan Nasional (BN) pada 1977.

"Jika UMNO dan PAS bekerjasama banyak perkara boleh direalisasikan, termasuk melaksanakan hukum hudud, berbanding dengan tindakannya bekerjasama dengan DAP dan PKR yang ternyata mempunyai dasar dan matlamat perjuangan yang berbeza," katanya pada majlis Wacana Perdana di Balai Islam, Lundang, di sini, Sabtu malam.

Turut diundang menganggotai panel ialah bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidin; Anggota Parlimen Bukit Mertajam, Mujahid Yusoff Rawa dan Pengerusi Biro Agama Badan Perhubungan Umno Kelantan, Mohd Affandi Yusoff.

Pensyarah Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Mohammad Agus Yusoff menjadi moderator wacana yang bertajuk "Bolehkah Melayu Bersatu?". Kira-kira 3,000 penyokong kedua-dua parti itu hadir pada majlis itu.

Lokman yang sebelum ini bekas anggota PKR, berpendapat PAS tidak mungkin dapat menubuhkan negara Islam seperti yang diharapkan kerana tidak mempunyai kuasa yang cukup dua pertiga di Parlimen jika tidak bersatu dengan UMNO yang mempunyai suara majoriti orang Melayu dan Islam.

Sementara itu, Dr Mohd Asri berpendapat, bersatu untuk menyokong sesebuah parti politik tidak membawa makna selagi ia tidak diasaskan kepada bersatu dalam erti kata menegakkan wadah perjuangan Islam yang sebenar.

"Semangat perpaduan dan bersatu dalam konteks bangsa sahaja tidak menjamin perpaduan dalam erti kata sebenar, buktinya dapat dilihat apabila masih ramai umat Islam di dunia yang berpecah belah dan tidak bersatu kerana tidak meletakkan asas perpaduan Islam," katanya.

Dua

Pemangku ketua UMNO Petaling Jaya Selatan Datuk Hanipuddin Raja Nong Chik mengakui masih wujudnya pepecahan ahlinya di peringkat akar umbi di bahagian tersebut.

"Saya melawat beberapa cawangan UMNO, ada pepecahan sesama kita telah saya rasai," katanya ketika menyampaikan ucapan aluan di mesyuarat perwakilan UMNO bahagian itu hari ini.

Lebih 300 perwakilan menghadiri mesyuarat tersebut yang oleh Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Seri Musa Aman yang juga ketua menteri Sabah.

Menurut Hanipuddin, perpaduan sesama ahli UMNO penting untuk mewujudkan satu pasukan yang disegani bagi merampas semula negeri Selangor dalam pilihan raya umum akan datang.

"Kita jangan saling benci-membenci dan hasad dengki sesama kita.

"Sakit hati, dengki dan dendam perlu dibuang jauh-jauh untuk kita rapatkan barisan menghadapi pilihan raya umum akan datang," katanya.

Menurutnya sebelum pilihan raya umum lalu, UMNO dan BN menguasai parliman Petaling Jaya Selatan dan DUN Taman Medan.

Tetapi sekarang kedua-dua kawsan tersebut jatuh ke tangan PKR,
tambahnya.

Sehubungan itu, Hanipuddin menyeru ahli akar umbi agar berusaha kuat dan bersatu padu untuk merampas kembali kawasan tersebut daripada Pakatan Rakyat.

Untuk tujuan itu, katanya, Umno bahagian memerlukan sejumlah peruntukan yang mencukupi untuk bergerak lebih aktif.

Beliau juga memohon kepada kepimpinan tertinggi Umno agar menyalurkan bantuan "yang besar" tanpa mengira kawasan itu dimenangi oleh Umno ataupun tidak.

"Jangan kami di kawasan yang kalah dihukumi dengan bantuan yang kecil tetapi di tempat yang menang diberi peruntukan yang besar.

"Siapa yang hendak kalah...Beri kami peluang dan peruntukkan yang besar," katanya.

Menurutnya lagi, bahagian tersebut yang tidak pernah kalah sebelum ini, turut 'terkena tempias' tsunami politik dalam pilihan raya umum lalu.

"Kalau kita tidak berjaya dalam pilihan raya umum ke-13, saya berpendapat kita bakal gulung tikar pada masa depan," katanya.

Hanipuddin berkata, bagi merealisasikan kemenangan dalam pilihan raya akan datang, beliau mengajak ahli akar umbi turun ke padang bagi "menjuarai rakyat".

Sebelum mengakhiri ucapannya, Hanipuddin merayu kepada Musa agar membawa ke perhatian kepada pucuk pimpinan parti berhubung masalah kekurangan peruntukan itu.

Tiga

Aih... yang dok ada dalam parti sendiri pun tak boleh nak satukan, ada hati nak ajak orang lain "bersatu dengan UMNO"..?

Lokman ni mabuk ke..?

Saturday, July 10, 2010

Monday, July 05, 2010

Say Cheese..! Apa Kata Pencacai..?

Reactions: 

Taukeh Judi Pun Tak Takut Najib...

Reactions: 
Sekalipun PM telah umumkan niat asal untuk luluskan judi bola terbatal - kejayaan desakan pihak di luar Kerajaan - Vincent Tan bangkit tunjukkan keberaniannya.

1. Vincent Tan mengadakan perjumpaan dengan penganalisa perniagaan judi tiga hari selepas Najib umum lesen judi bola tak jadi lulus.

2. Dalam perjumpaan itu, Vincent Tan tunjukkan surat kelulusan asal bertarikh 13 Januari tahun ini. Vinvent Tan masih menekankan Kerajaan Najib telah pun memberikan kelulusan bertulis. Enam bulan kemudian, kerana desakan bertubi-tubi, barulah kelulusan itu ditarik balik.

Syabas Vincent Tan! Lulus kata lulus.

Ternyata Vincent Tan tak peduli apa UMNO nak kata. Dia dedahkan keadaan sebenar. Ini baru betul-betul raja judi.

UMNO terkebil-kebil dengan tindakan berani Vincent Tan.

Tak ada siapa berani tegur. Lepas laku taukeh besar kita ini.

Nasib baik ada rakyat yang sedar. Ada gerakan politik yang bersepadu. Dap yang memberikan ukuran moral yang memalukan UMNO. Ada UMNO Johor (atas pengaruh Muhyidin atau takut kalah pilihanraya?) turut sama akhirnya menolak kelulusan ini.

UMNO Kelantan, Terengganu dan Kedah tak seberani UMNO Johor. Kelu membisu.

3. Pagi sebelum Vincent Tan menemui para penganalisa industri perjudian dalam majlis makan tengahari, Vincent Tan melalui syarikatnya Berjaya Corp mengeluarkan satu kenyataan bertulis menyatakan kesal yang amat sangat di atas pembatalan itu. Sekali lagi, dalam kenyataan bertulis itu, disebut bahawa 'pembatalan itu dibuat selepas sebelum ini Kementerian Kewangan telah meluluskan semula lesennya' - dan ayat berkenaan digaris untuk memberikan penekanan.

Maknanya, Vincent Tan bercakap benar dan beliau mahu buktikan beliau bercakap benar. Ada orang lain bercakap tidak benar.

4. Dalam pertemuan itu juga, Vincent Tan yakin pelan perjudiannya akan diperbahurui semula pada masa akan datang.

KUALA LUMPUR, June 28 — Tycoon Tan Sri Vincent Tan today accused illegal bookmakers of spending millions of ringgit to fund a campaign to torpedo his plans for legalised football betting, and would wait for the right conditions to revive plans, gaming analysts said today. Malaysian Insider.

Bila? Selepas pilihanraya umum nanti? Selepas Pakatan Rakyat tak kuat?

He also told gaming industry analysts that Pakatan Rakyat (PR) was to blame for the Najib administration’s backtracking,

Vincent Tan terang-terang salahkan Pakatan Rakyat atas pembatalan itu. Dia tak salahkan mufti-mufti atau Utusan Malaysia atau Perkasa. Menarik juga.

Apa yang Vincent Tan nak kata, kalau BN menang besar pilihanraya akan datang, hidup semula lah lesen judi bola beliau.

Sekarang, kita nak siapa gagah? Rakyat gagah melalui Pakatan Rakyat sehingga lesen ini tak boleh lulus selama-lama atau nak Vincent Tan dan BN gagah untuk mereka laksanakan niat tertunda mereka?

5. Dalam perjumpaan sama, didedahkan bahawa Kerajaan pernah bayar ganti rugi kepada Berjaya Corp atas pembatalan lesen yang telah mereka perolehi sebelum itu. Pembatalan tahun 1990 (masa DSAI jadi Menteri Kewangan?) bolehkan Berjaya Corp dapat ganti rugi sebanyak 18.9 juta.

Beliau nak kata, kali ini, Berjaya Corp akan dapat ganti rugi sekali lagi kerana Menteri Kewangan memang dah bagi kelulusan.

Vincent Tan nampaknya bukan sahaja kaya, tetapi pemimpin UMNO, tak ada yang dia segan atau takut....


-Weblog Husam Musa

Saturday, July 03, 2010

"Jangan Berkawan Dengan Budak-Budak Racist" - Zahiril Adzim

Reactions: 
Kan dah lama aku tak tulis entri panjang? Entah kenapa tiba - tiba pagi - pagi buta ni, mood menulis sampai, dek kerana detiknya hati, cetusan rasa serta fikiran sewaktu memandu dari Ipoh ke Kolumpo. Highway gelap dan panjang telah menciptakan satu ruang apungan fikiran.

Kelmarin masa aku pergi tengok tayang filem pendek "The Invigilator" lakonan Tony Eusoff, Cheryl Samad dan aku sendiri di TGV KLCC, aku telah ditemubual oleh kenalan untuk apa entah aku pun tak berapa dengar sebab suasana agak riuh masa tu.

Jadi beberapa soalan yang menarik diajukan pada aku dan aku pun jawab dengan santai dan jujur. Antaranya tentang isu gender, isu perkauman, isu ini dan isu itu.

Gossip? Memang takda. Sebab aku memang tak suka jawab soalan - soalan begini. Aku lebih suka jawab tentang pandangan aku tentang situasi yang sedar berlegar sekeliling kita. Dan aku rasa tukang-tanya tu pun tak berminat nak tanya tentang perkembangan percintaan aku, atau baju aku sponsor ke tak, atau kereta apa yang aku bawak, atau hati aku sudah berpunya ke belum, atau projek aku yang terbaru. Itu jauh dari curiosity-nya.

Setelah menjawab beberapa soalan yang syok, yang membuatkan aku terbakar - bakar semangat untuk menjawab, tiba - tiba keluar satu soalan yang membuatkan aku terdiam dan sayu sekejap selepas soalan isu - isu yang sebelumnya.

"So tell me Zahiril, kalau you boleh jumpa diri you sendiri masa kecik balik, what will be your message or your advice to him"

Untuk beberapa saat, hati aku terdiam sekejap. Dalam kepala aku memang kalau boleh (yang aku tahu memang takkan boleh) aku nak jumpa diri aku masa kecik balik. Banyak yang aku nak cakap dengan dia. Tapi untuk saat itu, satu je perkara yang aku betul - betul nak cakap dengan diri aku sendiri masa kecik.

"Jangan berkawan dengan budak - budak rasis" aku jawab.

Sebab racism ini satu racun juga virus yang susah nak dihilangkan atau dipulihkan. Kau bacalah buku tentang anti-perkauman ke, kau buatlah teater anti-perkauman banyak - banyak ke, kau ciptakan lagu penyatuan kaum dan anti-perkauman ke, ia tetap akan meninggalkan setompok calit sifat perkauman tu dalam diri sendiri.

Sampai hari ini, aku struggle untuk buang sifat itu dari dalam diri. Ia tetap ada, biarpun sedikit, kerana selama ini aku dibesarkan dengan environment perkauman, tukang-perintah yang suka berkeris, apatah lagi bila berkawan dengan budak - budak yang rasis. Ya, aku mengaku aku juga rasis dulu.

Jangan tanya apa yang aku dah buat, sebab aku budak nakal.

Bila sebut Cina, yang terlintas ialah babi.
Bila sebut India, yang terlintas ialah Batu Caves.
Cliche.

Sakitnya rasa bila kita benci sesuatu perkara yang dah ada dalam diri kita. Contohnya seperti kita benci kekasih lama yang selalu bermain dalam kepala. Kita struggle untuk buang, sebab kita tahu benda itu tak guna duduk dalam diri kita.

Sebab aku benci perkauman.

Tuhan mesti marah kalau kita sibuk dengan bangsa dan bukan agama. Kan? Aku tak tahu jawab sebab aku bukan Tuhan, tetapi setidaknya aku percayakan itu.

Mungkin hati aku terdiam sekejap selepas soalan itu diajukan kerana aku baru pulang dari tanah orang yang bukan bangsa aku. Sambil lagu Across The Universe beralun dari Ipod aku, di tengah - tengah kota, dalam lautan manusia (orang Jepun kan suka jalan kaki) aku terduduk dan terdetiknya hati.
Dari situ aku merasakan betapa kerdilnya aku antara kesesakan manusia di depan mata. Betapa tidak bergunanya label itu di bumi ini.

Mungkin Tuhan dah set up kan yang aku akan kendong detiknya pemikiran ini di tengah - tengah lautan manusia, malam tu.

Di tanah sendiri kita perkenalkan diri, Hi I'm Malay, dan tiba - tiba pulak di tanah orang kita perkenalkan, Hi, I'm Malaysian. Jadi apa identiti kita yang sebenarnya?

Minda, lidah dan hati aku juga mengakui bahawa Rasullullah S.A.W yang aku junjung sebagai Rasul Allah sendiri pun bukan sama bangsa dengan aku.

Dan kita lihat apa yang terjadi hari ini? Yang aku percaya semuanya bermula dari mentaliti bangsa, bukan agama. Bakar sana, bakar sini. Kepala sana, kepala sini. Sekali lagi, ini mentaliti bangsa sebenarnya. Yang dilaungkan perjuangan agama kononnya, tapi sebenarnya cuma super-ego bangsa, bukan agama.

Ini baru perasaan berada di tanah Jepun, belum berada di Makkah lagi. Apa perasaan kamu yang pernah memijak tanah Allah berkumpul dengan bukan Melayu tetapi atas satu tujuan kerana Allah s.w.t?

Masih lagi ada tebal sifat bangsa atau waktu itu hanya berserah diri sebagai Hamba-Nya?
Mengapa susahnya kita melihat manusia sebagai manusia dan bukan bangsanya?

-Zahiril Adzim

Petanda Awal..?

Reactions: 

Thursday, July 01, 2010

Himpunan Tak Nak Judi..!

Reactions: 
2-3 hari lepas aku pergi Red Warrior Cafe dekat Bangunan Kelantan Trade Centre. kununnya nak beli baju Red Warrior nak pakai untuk Himpunan Tak Nak Judi nih... tengok-tengok dekat T'Shirt tu ada cop "1Malaysia", terus kensel niat nak beli... hampeh betul... sukan pun dipolitikkan dek Gomen... apasal masa DS Nizar pegang Jawatan Presiden Persatuan Bolasepak Perak DS Nizar tak arahkan supaya supaya T'Shirt bolasepak Perak dicop dengan lambang "PAS For All"..?

Jadi untuk Himpunan ni aku pakai "uniform" aku macam biasa je la... rasa lagi cool dari pakai T;Shirt ada lambang "1Malaysia".

Bab Himpunan Tak Nak Judi ni kalau ikut hati aku, memang aku malas nak ikut sekali... tak de maknanya pun sebab Gomen dah buat announcement kensel. nak berhimpun kejadah lagi..? nak lawan benda yang dah tak de..? macam buang masa... baik buat himpunan 100,000 bersama anak muda Malaysia. kempen daftar pengundi baru secara besar-besaran.

Tapi tak pe lah... sebab penganjur (GMJ) nak buat jugak, layan je la... ada la jugak berisi memori kad kamera aku ni... harap-harap FRU tak bazirkan air dengan bom asap hari sabtu ni. tak tau la pulak kot-kot FRU nak buat training... bukan senang nak carik padang lapangan untuk training tembak-tembak air dengan bom asap kalau tak de demo.

Yang buat aku sikit terkilan nak pergi himpunan ni (walaupun aku akan pergi) ialah tajuk dan matlamat himpunan ni bagi aku tak berapa sesuai dah... ada 1 cara je kalau nak bagi sesuai.

Berdasarkan pada tajuk himpunan ni "Himpunan Tak Nak Judi", dekat banner ada logo Toto, 4D, Da Ma Cai (apebenda ni..?) dan jugak lambang UMNO (yang ni pun aku tak paham...), elok kalau penganjur iaitu GMJ buat sekali 1 memorandum untuk diserahkan dekat semua ketua-ketua Kerajaan Negeri di Malaysia.

Bagi senang paham la, dekat Negeri-Negeri bawah Pakatan Rakyat (kecuali Kelantan), judi-judi ni masih berleluasa. kalau nak cakap "Tak Nak Judi", yang ada dekat Negeri Pakatan Rakyat tu kita nak kena bagi bersih dulu. bidang kuasa siapa semua tu (untuk lulus atau batal lesen) aku tak berapa jelas.

Pulau Pinang, Kedah & Selangor kena ambik tindakan. hapuskan judi dekat negeri masing-masing. kalau yang ni dah setel, baru kita boleh desak negeri-negeri lain dan jugak KERAjaan pusat untuk buat tindakan yang sama.

Tak kan nak marah orang lain pakai seluar Levi's padahal kita pun pakai seluar Levi's jugak..?