"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, September 30, 2010

Penjelasan Keatas Penarikan Balik Gelaran "Temenggong"

Reactions: 
1. Laporan agensi berita Bernama bertajuk “Gelaran 'Temenggong' Tengku Fakhry Ditarik Balik” bertarikh 30 September 2010 di bawah adalah dirujuk.

2. Sepertimana yang telah dijelaskan sebelum ini, di antara perkara yang paling pahit untuk dilakukan di dalam dunia ini ialah untuk menegakkan kebenaran terhadap ayahanda bonda dan kaum kerabat kita sendiri.

3. Namun begitu, walau betapa pahit sekalipun ia, ia tetap juga perlu dilakukan sebagai mematuhi:
(i) Firman Allah, mafhumnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang sentiasa menegakkan keadilan, lagi menjadi saksi (yang menerangkan kebenaran) kerana Allah, sekalipun terhadap diri kamu sendiri, atau ibu bapa dan kaum kerabat kamu. Kalaulah orang (yang didakwa) itu kaya atau miskin (maka janganlah kamu terhalang daripada menjadi saksi yang memperkatakan kebenaran disebabkan kamu bertimbang rasa), kerana Allah lebih bertimbang rasa kepada keduanya. Oleh itu, janganlah kamu turutkan hawa nafsu supaya kamu tidak menyeleweng dari keadilan. Dan jika kamu memutarbalikkan keterangan ataupun enggan (daripada menjadi saksi), maka sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui dengan mendalam apa yang kamu lakukan”. (Surah al-Nisa’: Ayat 135)

(ii) Sabda Rasulullah, mafhumnya: “Tidak beriman seseorang kamu sehinggalah aku lebih dicintainya berbanding ibu bapanya, anaknya dan manusia seluruhnya”.
(iii) Sabda Rasulullah, mafhumnya: “Demi Allah! Jika anakku Fatimah sekalipun yang mencuri nescaya tetap akan aku potong tangannya”.
4. Kebawah Duli Yang Maha Mulia al-Sultan Kelantan, Sultan Muhammad Ke-V, tidak pernah terniat untuk memusuhi apalagi untuk mengaibkan adinda Baginda, Tengku Muhammad Fakhry Petra, sebaliknya, tindakan Baginda ke atas adinda Baginda ini adalah didasarkan kepada perasaan kasih sayang yang teramat sangat Baginda terhadap adinda Baginda ini.

5. Tindakan Sultan Muhammad Ke-V ke atas adinda Baginda ini adalah didasarkan kepada kesedaran Baginda untuk memenuhi tuntutan Allah yang menghendaki Baginda memastikan diri Baginda dan keluarga Baginda sentiasa dipelihara dari mendapat kemurkaan Allah dan seterusnya memastikan mereka sentiasa berada di dalam keredhaan Allah selaras dengan Firman Allah, mafhumnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarnya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya), mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkan-Nya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan”. (Surah al-Tahrim: Ayat 6)

6. Selain daripada selaras dengan kehendak agama, tindakan Sultan Muhammad Ke-V ke atas adinda Baginda ini juga adalah selaras dengan peruntukan-peruntukan yang terkandung di dalam Undang-Undang Perlembagaan Tubuh Kerajaan Kelantan (Bahagian Yang Kedua) (versi bahasa Inggerisnya, Laws of the Constitution of Kelantan (Second Part)), iaitu:
(i)
43. (1) Maka Kebawah Duli Yang Maha Mulia ialah pangkal segala kemuliaan dan kebesaran dalam Negeri ini dan Bagindalah sahaja boleh mengurniakan gelaran dan kebesaran serta mengadakan Pangkat-Pangkat Kemuliaan, Pingat-Pingat Kebesaran dan Kehormatan, dan jika perkara mengadakan mana-mana Pangkat-Pangkat Kemuliaan, Pingat-Pingat Kebesaran dan Kehormatan itu akan mengenai perbelanjaan daripada Kumpulan Wang Yang Disatukan, maka mustahaklah mendapat kebenaran Dewan Negeri.

versi bahasa Inggerisnya:
XLIII. (1) His Royal Highness is the fountain of all honours and dignities within the State and He alone may confer titles and dignities and institute Orders and Badges of Honour and Dignity, and if the conferment of any title and dignity or the institution of any Order or Badge of Honour and Dignity will involve expenditure out of the Consolidated Fund, the approval of the Legislative Assembly shall be necessary.

(ii)
44. (1) Kebawah Duli Yang Maha Mulia mempunyai hak mengada, melantik dan menggelar daripada kerabatnya, sama ada yang jauh atau yang dekat, seorang lelaki menjadi Bendahara atau Temenggong atau Laksamana atau Panglima dan mengkurniakan kepada mana-mana orang lain, sama ada Kerabat D’Raja atau lainnya, akan mana-mana gelaran yang pada zaman dahulu telah ada atau telah biasa dipakai dalam Negeri Kelantan.

versi bahasa Inggerisnya:
XLIV. (1) His Royal Highness has the right to create, appoint and nominate from among His relatives, whether distant or near, a male person to be Bendahara or Temenggong or Laksamana or Panglima and to confer upon any other person, whether royal or otherwise, any title which in former times existed or commonly used in the State of Kelantan.

(iii)
45. (1) Maka Kebawah Duli Yang Maha Mulia bolehlah menurunkan pangkat mana-mana orang yang telah dikurniakan kepadanya mana-mana pangkat atau gelaran atau Pingat-Pingat Kehormatan mengikut syarat-syarat Perkara 43 atau 44 Bahagian ini, jika ada cukup kesalahan atau dosa yang telah dilakukan yang mengharuskan diperbuat demikian itu.

versi bahasa Inggerisnya:
XLV. (1) His Royal Highness may degrade any person upon whom any rank or title or order or badge of Honour has been conferred by virtue of the provisions of Articles XLIII and XLIV of this Part, if sufficient fault or offence has been committed so as to make such degradation just and expedient.
7. Kami di The Kelantan Insider tidaklah berhasrat untuk mendedahkan “fault or offence” yang telah mewajarkan tindakan Sultan Muhammad Ke-V ke atas adinda Baginda ini kerana walau apa sekalipun Tengku Muhammad Fakhry Petra masih lagi merupakan adinda Baginda.

8. Pada masa yang sama, bagi mengelakkan Sultan Muhammad Ke-V dari menerima tohmahan berlaku tidak adil ke atas adinda Baginda ini, perlulah kami nyatakan di sini bahawa “fault or offence” ini adalah diperakui oleh Kerajaan Negeri Kelantan sendiri, termasuklah oleh Penasihat Undang-Undangnya.

9. Kepada mereka yang masih juga tidak berpuas hati dengan penjelasan kami ini, sila rujuk kembali kepada posting kami bertarikh 10 April 2010 bertajuk “POSTING 3: A DOCUMENT SPEAKS A THOUSAND WORDS” untuk mencari jawapannya.

10. Akhirnya, sukalah ditegaskan bahawa hubungan persaudaraan di antara Sultan Muhammad Ke-V dan adinda Baginda masih berkekalan sepertimana kata bidalan Melayu, “carik-carik bulu ayam, lama-lama bercantum juga”. Kita menunggu tiba saatnya tatkala Baginda dan adinda Baginda akan bertaut kembali sepertimana kisah Nabi Yusuf dan saudara-saudara Baginda yang berbunyi, mafhumnya: “Dan ia dudukkan kedua ibu bapanya (bersama-samanya) di atas kerusi kebesaran. Dan setelah itu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat kepada Yusuf. Dan (pada saat itu) berkatalah Yusuf: “Wahai ayahku! Inilah dia ta’bir mimpiku dahulu. Sesungguhnya Allah telah menjadikan mimpiku itu benar; dan sesungguhnya Ia telah melimpahkan kebaikan kepadaku tatkala Ia mengeluarkan daku dari penjara; dan Ia membawa kamu ke mari dari desa sesudah syaitan (dengan hasutannya) merosakkan perhubungan antaraku dengan saudara-saudaraku. Sesungguhnya Tuhanku lemah-lembut tadbir-Nya bagi apa yang dikehendaki-Nya; sesungguhnya Dia-lah yang Amat Mengetahui, lagi Amat Bijaksana”. (Surah Yusuf: Ayat 100)
Gelaran 'Temenggong' Tengku Fakhry Ditarik Balik
30 September 2010 15:01 PM

KOTA BAHARU, 30 Sept (Bernama) -- Sultan Kelantan Sultan Muhammad ke-V menarik balik pelantikan dan penganugerahan gelaran "Temenggong" dan Darjah Kerabat Yang Amat Dihormati (DK) (Al-Yunusi) yang ditauliahkan kepada adindanya Tengku Muhammad Fakhry Petra Sultan Ismail Petra berkuatkuasa hari ini.

Pengumuman itu dibuat oleh Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Mohd Aiseri Alias pada satu sidang akhbar di pejabatnya di sini setelah surat pemakluman itu diserahkan kepada kakitangan Istana Mahkota, Kubang Kerian di sini, 10 pagi tadi.

Mohd Aiseri berkata Sultan Muhammad Ke-V turut menarik balik tauliah pelantikan Ahli Yang Pertama (Seri Paduka) Bagi Darjah Kebesaran Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (S.P.M.K.) (Al-Muhammadi) yang dianugerahkan sebelum ini kepada Tengku Muhamad Fakhry.

"Penarikan telah dimaklumkan kepada Yang Amat Mulia Tengku Muhammad Fakhry Petra hari ini melalui surat kepada beliau yang dialamatkan di Istana Mahkota, Kubang Kerian," katanya.

Tengku Muhammad Fakhry Petra merupakan anakanda ketiga kepada Sultan Ismail Petra manakala Sultan Muhammad Ke-V adalah yang sulung.

-BERNAMA
Sumber - The Kelantan Insider

Wednesday, September 29, 2010

AUKU Kepala Bapak UMNO..!

Reactions: 
Pelajar IPT tetap dilarang berpolitik
2010/08/11

KUALA LUMPUR: Kerajaan tetap mengekalkan larangan berpolitik kepada pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) awam walaupun ada gesaan supaya mahasiswa dibenarkan terbabit secara aktif dalam parti politik.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata pindaan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) sebelum ini sudah memadai kerana ia memberi lebih kebebasan kepada mahasiswa untuk bersuara di kampus.

Larangan itu kekal. Tidak ada perkembangan terbaru mengenai cadangan membenarkan mahasiswa berpolitik. Mereka terikat dengan AUKU yang sebenarnya sudah dipinda dan memberi agak lebih kebebasan untuk mereka bersuara.
*Keterangan Gambar: UMNO berpolitik di Universiti tak mengapa... Gambar diambil di UNiKL City Campus, KL... AUKU Kepala Bapak UMNO...!!!

Friday, September 24, 2010

Etika Kewartawanan: Jangan Biarkan Hata Wahari Keseorangan..!

Reactions: 
Perkara paling baik dalam menuju kearah perubahan dalam sistem demokrasi Negara Malaysia ialah kebangkitan mendadak beberapa pihak mutakhir ini. Mahasiswa dah lama cuba untuk bangkit. walaupun nampak agak payah dengan beberapa tekanan dan kongkongan dari pihak yang berkepentingan, aku masih percaya bahawa golongan Mahasiswa akan bangkit juga dengan keyakinan sendiri. masa akan menentukan segalanya.

Yang nak dibincangkan dalam posting ini ialah kebangkitan wartawan "makan gaji" yang hasil kerjanya dikawal oleh "tangan-tangan diatas" sebagaimana yang dah diluahkan secara terbuka oleh Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) yang baru iaitu saudara Hata Wahari.

Kenyataan berani Hata berkaitan dengan etika kewartawanan yang sekian lama dicabul oleh pihak-pihak berkepentingan dalam politik sebenarnya dah sedia kita tahu. perkara ni dah lama dijadikan isu oleh pihak pembangkang di Malaysia. rasanya isu ni dah kita tahu lebih dari 20 tahun.

Mungkin dah lama sangat saudara Hata menyimpan "rasa" dalam hati dan sampai masanya "rasa" yang terbuku sekian lama terluah pada umum. dalam platform yang berlainan tapi dalam bidang yang sama iaitu penyampai maklumat, aku cukup faham apa yang sekian lama terbuku dalam diri Hata selama ni sementelah pula aku pun kenal dengan ramai wartawan-wartawan media perdana yang juga menyimpan rasa yang sama dengan Hata. cumanya dari segi keberanian, Hata lebih berani pada hari ini.

Esok-esok belum tau... mungkin leboh ramai lagi yang akan memberontak macam Hata... tak mustahil ini akan berlaku. kalau dah ada yang jadi kepala, masuk gear dan tekan minyak lebih-lebih lagi pulak yang jadi kepala dalam hali ni bukan individu yang berjawatan kecik anak, yang lain-lain pasti akan datang keberanian mereka akhirnya.

Harapnya lepas hari ni, Hata tidak akan bersendirian dalam memperjuangkan etika kewartawanan yang wajib dijunjung oleh semua yang terlibat dalam dunia kewartawanan tak kira dalam posisi mana mereka berada. perlu adanya 1 luahan yang besar supaya mesejnya sampai kepada pihak yang menjadi subjek utama dalam hal ini iaitu "mereka-mereka yang menjadi alat" atau "boneka" pihak berkepentingan.

Bidang kewartawanan bukan 1 bidang lekeh yang boleh dipermainkan oleh mana-mana pihak. wartawan dan media adalah pencatat sejarah dan sejarah itu bukan untuk dimanipulasi. manipulasi sejarah adalah 1 kerja paling hina diatas dunia ini. mungkin lebih hina dari membunuh.

Pada aku, orang yang memanipulasi sejarah ialah orang yang melawan pencipta iaitu Allah. Allah dah atur dan tentukan 1-1 kejadian tu jadinya macam mana tapi ada pulak manusia-manusia yang kurang akal mengubah kejadian Allah itu mengikut kehendak dirinya sendiri. yang bersubahat pun sama je tarafnya...

Aku harap sangat-sangat supaya hari ni akan mengubah segala-galanya pada hari esok. banyak benda dalam negara Malaysia ni yang kita dah bawak pergi jauh dari landasan asal. semuanya bermula dengan pemerintahan yang gagal mengikut landasan anjuran Rasulullah s.a.w.

Bermula dari situ, 1 persatu diheret jauh dari landasan sebenar yang wajib kita ikut dan sebabnya cuma 1 - gila kuasa. gila kuasa cuma sesuai diletakkan pada pihak yang takut kehilangan kuasa. bila takut kehilangan kuasa, maka macam-macam cara dilakukan untuk mempertahankan yang bukan hak mutlak. lupa agaknya apa yang kita ada hari ni cuma "pinjaman peribadi" yang Allah bagi dekat kita.

Akhirat esok semuanya akan dituntut balik segala perbuatan hasil dari apa yang kita pinjam dengan Allah... jangan ingat kita boleh nak kawtim masa tu. zaman akhirat bukan zaman politik, zaman akhirat semua manusia bangun dalam berada dalam 2 level yang berbeza dan kita langsung tak de pilihan. level pertama ialah level taqwa dan level kedua ialah level kufur.

Kalau masa kau hidup kerja kau asyik dok lawan apa yang Allah tentukan, tak kan la tetiba kau boleh dok daam level taqwa pulak dekat akhirat esok..? kecualilah kau sempat bertaubat... tapi kena ingat jugak, dosa kau dengan Allah insya-Allah diampunkan... dosa kau sesama manusia yang kau aniaya dengan berita tak betul yang kau manipulasi tu dengan sape kau nak mintak ampun..?

Tamat bab tazkirah... kang tak pasal-pasal kena tangkap bagi tazkirah tanpa tauliah pulak kang... hahaha...

Bab etika kewartawanan.

Rasa-rasa aku, geng-geng wartawan yang selama ni dok simpan rasa dalam hati tu elok lah pakat-pakat bangkit nyatakan endirian masing-masing. cukup-cukup la dok makan gaji hasil maki hamun rakyat Malaysia. cukup-cukup la dok jadi anjing dekat orang yang kerjanya melawan Allah. sampai bila nak isi perut dengan hasil yang tak diredhai..?

Kalau yang bangkit cuma sekadar Hata sorang je aku yakin tak kan ada perubahan dalam bidang kewartawanan di Malaysia. wartawan Malaysia cuma sekadar boleh cari makan di Malaysia. di negara luar insya-Allah susah nak cari makan sebab level kewartawanan media perdana negara Malaysia (pada aku) setakat hari ni aku letak dekat kandang anjing je.

Korang ingat media luar nak ambik ke wartawan yang tak de etika kerja dengan syarikat diorang..?

Sampai bila wartawan media perdana sekadar nak jadi Balaci je..? beb... ni sejarah negara korang sendiri ni beb... bukan sejarah negara Zimbabwe... pagi ni kau nampak apa yang berlaku, kau balik opis kau tulis panjang lebar, lepas tu editor kau edit jadik cerita lain... kau pulak sengih je janji masyuk...

Mana tau 2-3 tahun lagi ada pulak sejarah penting berlaku yang berkait rapat dengan apa yang kau nampak dulu yang sepatutnya dikaitkan sama tapi jadi tak boleh nak kait sebab dulu kau dah biarkan editor kau edit sampai jadi cerita lain... kau tak menyesal..?

Kalau ramai-ramai bangkit geng-geng wartawan yang jadi pencacai ni, ia akan jadi tekanan pada pihak yang selama ni dok manipulasi kerja korang. tekanan akan bawa perubahan yang baik. kalau tak nak berubah kepada yang lebih baik, duduk je lah dekat opis tu panaskan seat empuk masing-masing sambil layan sejuk air-cond.

Biarkan Hata berjuang sorang-sorang... wartawan pencacai penakut boleh terus makan gaji hasil dari caci maki rakyat Malaysia. rakyat Malaysia boleh terus bodoh... sambil-sambil tu wartawan media perdana boleh terus kumpul tiket 1st class ke neraka jahanam sebab bersubahat.

Amin...

Thursday, September 23, 2010

RM4 Billion, UMNO & Pencacai...

Reactions: 
Maka berkatalah wakil I'Da World:
Syarikat I'Da World Group Sdn Bhd memutuskan untuk membatalkan niatnya melaksanakan cadangan projek pembangunan bernilai RM313 bilion di negeri Kelantan.

"Jadi projek yang kita hendak buat di negeri Kelantan itu telah dibatalkanlah. Kita hendak tutup cerita ini. Saya pun dah malas dah. Kalau dia kata kita disenarai hitamkan, kita hendak tegakkan apa lagi?" kata pengerusi eksekutifnya, Abdul Rahim Abdul Wahab.

"Kita tarik diri. Minta maaflah. Mereka kata tidak mahu, apa lagi kita boleh buat?," katanya ketika ditemui media di pejabatnya di Kelana Jaya hari ini.

Abdul Rahim berkata syarikatnya juga belum mempunyai wang RM4 bilion yang hendak didermakan kepada PAS Kelantan.

Bagaimanapun, Abdul Rahim berkata, beliau akan meneruskan usaha untuk menjayakan projek di negeri-negeri lain.

Syarikat itu dilanda kontroversi ekoran tindakannya yang mengekut semua pihak kerana bermurah hati untuk menderma sebanyak RM4 bilion kepada PAS Kelantan bagi membangunkan negeri itu.

Ini termasuk Projek Super Mega Seri Tujuh (S7) yang membabitkan kawasan seluas 144,000 ekar atau 576 hektar melibatkan kos RM313.71 juta.

Cek replika sumbangan itu diterima oleh adik menteri besar Kelantan, Nik Din Nik Mat pada Ahad lalu.

Sementara itu, Abdul Rahim menjelaskan bahawa sumbangan RM4 bilion itu merupakan satu bentuk bayaran pendahuluan daripada jumlah keuntungan daripada projek yang hendak dilaksanakan itu.

"Tiap-tiap negeri, bila buat projek usahasama, 20 peratus akan diperolehi kerajaan negeri, 80 peratus kepada (rakan niaga). Jadi bila bercakap tentang RM300 bilion, 20 peratus itu lebih kurang RM60 bilion.

"Jadi dalam RM4 bilion tadi, sebenarnya (replika cek) itu tidak ada haribulan. Duit ini kita hendak beri bila kita dapat buat kerja (jalankan projek), dasar daripada 20 peratus tadi," tambahnya.

Katanya lagi, beliau telah berusaha untuk menjalankan projek tersebut sejak tahun 1998 lagi melalui sebuah syarikat dikenali Asas Naim Holdings.

"Pada masa itu Tuanku (Ismail Petra) masih sihat lagi," tambahnya.

Bagaimanapun, sumbangan RM4 bilion yang ingin disumbangkan kepada PAS seperti yang tercatat pada replika cek itu mencetuskan kontroversi.

PAS juga menafikan parti itu telah menerima cek sebenar atau sumbangan bernilai RM4 bilion daripada syarikat berkenaan.
TPU - UMNO dengan geng-geng Pencacai nak cakap apa pulak..?

4 Billion: DPPNK Cabar Safuan Kemuka Bukti

Reactions: 
1. Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK) tertarik untuk mengulas kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua Pemuda UMNO Kelantan, Saudara Anuar Safian seperti yang tersiar di beberapa media massa pada 22 September 2010. Beliau dilaporkan mengulas isu derma RM4 billion kepada Badan Perhubungan PAS Kelantan dengan meminta supaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat PAS Kelantan atas dakwaan kemungkinan melakukan penyelewengan.

2. DPPNK menyifatkan kenyataan Anuar Safian sebagai kenyataan melatah yang dikeluarkan atas sentimen politik yang keterlaluan. Sewajarnya Anuar Safian menggunakan pertimbangan akal yang waras sebelum mempercayai dakwaan adanya derma sebanyak itu. Atau adakah sebenarnya UMNO Kelantan khususnya Pergerakan Pemudanya sendiri kecut perut sekiranya derma tersebut benar-benar wujud lantas menyukarkan usaha UMNO menawan Kelantan?

3. Barangkali sudah lama UMNO khususnya di Kelantan menunggu-nunggu isu yang boleh menjatuhkan kredibiliti kerajaan Kelantan lantas bertindak pantas mengeluarkan kenyataan walaupun dakwaan yang wujud hanyalah samar-samar sahaja. DPPNK menasihatkan, jangan terlampau gelojoh memperlihatkan keghairahan menangani isu.

4. Selain itu, DPPNK juga kesal dengan dakwaan Anuar Safian yang mendakwa bahawa terdapat banyak isu penyelewengan yang dilakukan oleh kerajaan Kelantan akhir-akhir ini. Anuar Safian yang mendakwa dirinya sebagai Pengerusi Orang Muda Anti Korupsi (OMBAK) sepatutnya bercakap berdasarkan fakta dan bukannya rekaan semata-mata. DPPNK dengan ini mencabar beliau supaya mendatangkan bukti sekiranya benar terdapat penyelewengan yang dilakukan oleh kerajaan negeri Kelantan. Amatlah sekali Pemuda UMNO Kelantan jika dipimpin oleh individu yang hanya tahu melemparkan tuduhan tanpa asas sama sekali.

5. DPPNK mencadangkan agar Pemuda UMNO Kelantan khususnya Saudara Anuar Safian supaya dapat menumpukan perhatian kepada isu-isu penyelewengan yang benar-benar berlaku. Atau sekurang-kurangnya mengawal pembahagian duit wang ehsan yang dirompak daripada royalti minyak Kelantan agar tidak dijadikan senjata politik oleh UMNO dan Barisan Nasional.

Sekian, terima kasih.

Yang benar,

YB HAJI ABDUL LATIFF BIN ABDUL RAHMAN
Ketua,
Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK)
Bertarikh : 13 Syawwal 1431H beersamaan 22 September 2010M.

Zaman Kebangkitan Era Baru Bermula...

Reactions: 
Kumpulan Pro-Mahasiswa Universiti Putra Malaysia (UPM) menggesa pihak pentadbiran univerisiti tersebut supaya tidak menghalang mahasiswa untuk hadir mendengar keputusan perbicaraan kes 'bini puaka' di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur esok.

Sebaliknya, pengerusinya Syed Syafiq Syed Hashim berkata pihaknya bersedia menghantar seramai mungkin mahasiswa universiti itu ke mahkamah tersebut untuk memberi sokongan moral kepada tertuduh.

"Pagi tadi, kami dihubungi wakil timbalan naib canselor Bahagian Hal Ewal Pelajar (BHEP) melalui telefon, meminta kami tidak menghantar mahasiswa untuk mendengar keputusan perbicaraan (esok).

"Pro Mahasiswa UPM ingin menyatakan pendirian bahawa kami akan terus menghantar mahasiswa UPM ke Mahkamah Jalan Duta esok.

"Kami berpendapat bahawa BHEP tidak mempunyai kuasa untuk menghalang mahasiswa mendengar keputusan perbicaraan di mahkamah," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sehubungan itu, pihaknya menyeru agar mahasiswa supaya turun beramai-ramai untuk memberi sokongan moral kepada lima orang mahasiswa yang dituduh dalam kes tersebut.

Sementara itu, jurucakap Pro-M Universiti Islam Antarabangsa (UIA) berkata pihaknya juga ke mahkamah esok untuk tujuan tersebut.

Ketika dihubungi Malaysiakini, sumber berkata, kira-kira 50 mahasiswa akan hadir memberi sokongan kepada tertuduh.
TPU - Awas KERAjaan... apabila Mahasiswa/wi mula bangkit mengatakan pendirian mereka dengan tegas, ini bermakna era pemerintah Beruk-Beruk tua sudah sampai ke penghujungnnya. Negara ini tidak memerlukan binatang-binatang yang tidak berakal sebagai pentadbirnya. anak-anak muda ini akan mengambil alih pentadbiran Negara yang mereka cintai mengikut acuan mereka sendiri.

Apa yang perlu KERAjaan dan beruk-beruk tua lakukan hanyalah berundur jika majoriti berkehendakkan sedemikian... apa yang perlu KERAjaan dan beruk-beruk tua buat ialah memberi seluas-luasnya peluang kepada anak-anak muda ini mencorak Negara ini mengikut acuan mereka.

Anak-anak muda zaman ini bukan bodoh... anak-anak muda zaman ini bukan BANGANG... anak-anak muda zaman ini juga bukan BONEKA yang boleh KERAjaan dan beruk-beruk tua yang gila kuasa pergunakan semahu-mahunya.

Sampai masanya untuk anak-anak muda menzahirkan keinginan mereka. jangan fikir mereka tidak mampu sebab kamu tahu mereka mampu dan kalau benar seperti yang beruk-beruk tua katakan bahawa anak-anak muda ini tidak mampu dan tidak tahu apa-apa...

Kenapa kamu menghalang mereka seboleh-bolehnya..? Takut pada KEBANGKITAN ERA BARU...???

Doakanlah Kebaikan Keatas Sultan Muhammad ke-V

Reactions: 
Alhamdulillah, akhirnya kebenaran berjaya juga mengatasi kebatilan.

Firman Allah, mafhumnya: Dan janganlah kamu mencampur adukkan yang benar itu dengan yang salah dan kamu sembunyikan yang benar itu pula padahal kamu semua mengetahuinya. (Surah al-Baqarah: Ayat 42)

Firman Allah lagi, mafhumnya: Dan katakanlah, “Telah datang kebenaran (Islam) dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik), sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap”. (Surah al-Isra’: Ayat 81)

Insya’Allah, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad Ke-V akan berusaha sedaya-upaya Baginda untuk melaksanakan amanah memerintah negeri Kelantan Darul Naim sebaik mungkin di antara lainnya dengan berdasarkan kepada panduan-panduan berikut:

1. Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu membela (agama) Allah nescaya Allah akan membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu. (Surah Muhammad: Ayat 7)

2. Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil dan berbuat kebaikan serta memberikan bantuan kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan munkar serta kezaliman. Ia mengajar kamu (dengan suruhan dan larangan-Nya ini) supaya kamu mengambil peringatan mematuhinya. (Surah al-Nahli: Ayat 90)

3. Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. (Surah al-Hujurat: Ayat 9)

4. Ya Allah, barang siapa yang menguasai sesuatu dari urusan pemerintahan umatku kemudian ia membuat kesengsaraan kepada mereka maka berilah kesengsaraan kepada orang itu sendiri, sedang barangsiapa yang menguasai sesuatu dari urusan pemerintahan umatku kemudian ia menunjukkan kasih sayang kepada mereka, baik ucapan ataupun perbuatannya, maka kasih sayangilah orang itu. (Riwayat Muslim)

5. Pemimpin-pemimpin pilihan di antara kamu ialah orang-orang yang kamu mencintai mereka dan mereka pun mencintai kamu, juga yang kamu mendoakan kebaikan untuk mereka dan mereka pun mendoakan kebaikan untuk kamu. Adapun pemimpin-pemimpin yang jahat di antara kamu ialah orang-orang yang kamu membenci mereka dan mereka pun membenci kamu, juga yang kamu melaknat mereka dan mereka pun melaknat kamu. (Riwayat Muslim)

6. Barangsiapa yang diserahi oleh Allah akan sesuatu kekuasaan dari beberapa urusan pemerintahan kaum Muslimin, kemudian orang itu menutup diri (tidak memerhatikan) perihal hajat, kepentingan atau kefakiran orang-orang yang di bawah kekuasaannya maka Allah juga akan menutup diri (yakni tidak memerhatikan) perihal hajat, kepentingan atau kefakirannya sendiri pada hari kiamat”. (Riwayat Abu Daud dan Tarmizi)

Sama-samalah kita semua mendoakan kebaikan, pemeliharaan dan limpahan rahmat Allah ke atas Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad Ke-V yang kita kasihi.

Allahu Akbar.

The Kelantan Insider

UMNO & Judi Bahagian 3: UMNO & Magnum 4 Digit

Reactions: 
Magnum 4D Berhad sebelum ini dikenali sebagai Leisure Management Berhad. Ia kadang kala lebih popular di kalangan kaki ekor sebagai tempat pelaburan.

Magnum 4D mempunyai lapan wilayah Magnum 4D Sdn Bhd iaitu Magnum 4D Selangor, Perak, Penang, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pantai Timur dan Malaysia Timur. Semua Magnum 4D wilayah ini menjadi anak syarikat Magnum 4D Berhad.

Syarikat ini mempunyai kepentingan tidak langsung Menteri Kewangan Diperbadankan. Ini berikutan pegangan saham Menteri Kewangan Diperbadankan melalui dua syarikat yang memegang saham di dalam magnum 4D.

Pertamanya ialah Multipurpose Berhad yang menyaksikan pegangan 7,723,285 saham oleh Menteri Kewangan Diperbadankan di dalam syarikat itu dan Multipurpose pula memiliki 461,473,178 saham di dalam Magnum dan 60,502,000 saham dalam 4D.

Ini menjadikan menteri Kewangan Diperbadankan mempunyai pegangan tidak langsung melalui Multipurpose di dalam `pusat pelaburan mingguan tersebut.

Keduanya, Menteri Kewangan Diperbadankan mempunyai saham di dalam Kamunting Corporation Berhad iaitu sebanyak 3,055,069 saham. Manakala Kamunting yang pengerusinya ialah bekas EXCO Pemuda UMNO, Datuk Haji Mohamed Al-Amin Majid memiliki 1,900,000 saham di dalam 4D.

Ini menjadikan lingkaran pegangan tidak langsung Menteri Kewangan Diperbadankan di dalam sayarikat judi dibuat melalui pegangan dua syarikat.

Menyentuh mengenai Magnum 4D Berhad, nama yag tidak boleh dipisahkan ialah Tan Sri Khir Johari yang merupakan pengarah syarikat itu. Beliau yang juga bekas Setiausaha Agung UMNO memiliki 40,843 saham di dalam Magnum dan 6,666 saham di dalam 4D.

Lebih memeranjatkan bekas Peguam Negara yang kini Pengerusi Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) turut memiliki saham dalam 4D dengan pegangan sebanyak 1,666,666 saham.

Di samping itu Nor Anita Abu Talib dipercayai anak Abu Talib turut memiliki saham syarikat perjudian berkenaan iaitu sebanyak 680,334 saham.

Lingkaran dan putaran pemilikan saham syarikat perjudian ini menjadikan pemerintah UMNO sebagai penggalak kepada aktiviti pelaburan mingguan bursa empat nombor ekor atau singkatnya BENE.

Jadi jangan pelik lah kalau kita dapat tengok sekarang ni orang melayu kita dengan selamber je membeli nombor ekor

Kalau pemimpin kencing berdiri… pengikut pun akan kencing berlari…

Sumber - Roslan Alan روسلن الن

UMNO & Judi Bahagian 2: UMNO & Sports Toto

Reactions: 
Sports Toto Malaysia diasaskan pada tahun 1969 dengan nama asal syarikat berkenaan ialah Unilite Electrical Industries Berhad. Setelah itu pada tahun 1987 ia ditukar nama kepada Far East Asset Berhad dan dalam penstrukturan semula pada tahun 1992, ia diambil alih oleh Berjaya dan dikenali sebagai Berjaya Sports Toto Berhad.


Sehingga kini Sports Toto mempunyai sejumlah 681 kedai judi di seluruh negara dan mempunyai dua syarikat perjudian di luar negara iaitu Philippines Berjaya Toto dan pada tahun 1997 membantu Kerajaan Ghana menyusun kegiatan loteri di negara berkenaan.

Syarikat ini adalah merupakan anak syarikat milik penuh Berjaya Group Berhad yang dimiliki oleh Tan Sri Vincent Tan, kroni yang rapat dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohammad.

Berdasarkan carian yang dibuat, Pengerusi Perhubungan UMNO Wilayah yang juga Setiausaha Kerja UMNO Malaysia, Tengku Adnan Tengku Mansor masih memegang saham di dalam Berjaya Group Berhad yang memiliki Sports Toto.

Pegangan Tengku Adnan sebanyak 3.5 juta saham dibuat melalui Cimsec Nominees.

Ini menjadikan Tengku Adnan mewakili UMNO di dalam syarikat perjudian Sports Toto melalui pegangan saham Berjaya Group Berhad.

Selain itu, Sports Toto Malaysia juga mempunyai dua pengarah yang merupakan bekas pegawai kanan Polis Diraja Malaysia yang kebetulan orang Melayu dan beragama Islam. Mereka ialah Tan Sri Jaafar Abdul dan Mohamed Saleh Gomu.

Selain dua bekas pegawai kanan polis tersebut, antara muka Melayu yang menjadi pengarah syarikat di bawah kumpulan Berjaya yang turut memiliki saham dalam Sports Toto Malaysia ialah Datuk Annuar Zaini dan Datuk Sulaiman Mohd Noor yang menjadi pengarah Berjaya Group Berhad yang memiliki 292,336,584 saham di dalam Sports Toto.

Manakala dua lagi pengarah Melayu iaitu Datuk Adnan Shuaib dan Arsam Damis masing-masing menjadi pengarah Berjaya Land Berhad yang memiliki 284,644,046 saham di dalam Sports Toto.

Daripada carta ini jelas UMNO punya wakil dalam syarikat judi dan bekas polis turut melindungi kegiatan judi berkenaan.

Sumber - Roslan Alan روسلن الن

UMNO & Judi Bahagaian 1 - UMNO & Genting

Reactions: 
Genting Berhad yang merupakan pengendali kasino terbesar di Asia Tenggara yang diasaskan pada 30hb. Julai, 1968.


Tiga tahun selepas ditubuhkan iaitu pada 28hb. Disember, 1971, Genting Highlands Hotel Sdn. Bhd. telah disenaraikan di Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) dan pada tahun 1978 ianya dikenali sebagai Genting Highlands Hotel Berhad.

Setelah itu namanya dikenali sebagai Genting Berhad dan menjadi pusat perjudian terbesar di rantau ini.

Di bawah bendera Genting, terdapat dua syarikat utama dan ianya ialah Resort World Berhad dan Genting Berhad. Penglibatan UMNO dalam syarikat perjudian ini telah berlangsung sekian lama dan warisannya masih kekal sehingga ke hari ini.

UMNO melalui bekas Pengerusinya, Tan Sri Noah Omar yang kini dikendalikan oleh Yayasan Noah memiliki 602,318,000 saham di dalam Resorts World Berhad yang mengendalikan perniagaan judi dalam dan luar negara termasuk di atas kapal peranginan.

Manakala sebanyak 3,334,600 saham Genting Berhad dipegang oleh Yayasan Noah yang mana syarikat berkenaan merupakan syarikat pegangan ekuiti perniagaan judi dan kasino.

Yayasan Noah kini diwarisi oleh Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Ketua Pemuda UMNO, Datuk Hishamuddin Tun Hussein yang kedua-duanya adalah cucu kepada Tan Sri Noah.

Selain itu beberapa tokoh Melayu turut menjadi pengarah Resort World Berhad dan Genting Berhad.

Antaranya ialah bekas Ketua Polis Negara, Tun Hanif Omar, bekas Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Amin Osman dan bekas pegawai bank, Datuk Paduka Nik Hashim Yusof yang menjadi Pengarah Genting Berhad.

Manakala bekas Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Tan Sri Wan Sidek Wan Abdul Rahman dan bekas Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam, Tan Sri Alwi Jantan merupakan Pengarah Resorts World Berhad.

Ini memperlihatkan penglibatan UMNO dalam aktiviti perjudian sudah bertaut sejak dulu lagi malah kini diwarisi oleh generasi kepimpinan muda dalam UMNO.

Sumber - Roslan Alan روسلن الن

Wednesday, September 22, 2010

Harga Petrol: Dalam Diam KERAjaan Pusat Merompak Lagi..!

Reactions: 
Siapa perasan? Siapa yang sedar? Mungkin taukey minyak tahu. Sibuk sangat kita dok bace kisah Datuk Sosilawti kena bunuh, kena songlap duit berjuta, rupanya kerajaan BN dalam senyap menaikkan harga minyak masa dekat raya baru-baru ini.

Kerajaan BN dah macam penyamun tarbus. Rakyat sedang sibuk berposa. Sedang sibuk menguruskan persiapan raya. Sedang memandu untuk pulang berhari-raya… alih-alih tup! Dinaikkan minyak. Takde sepatah haram pun berita dalam surat khabar ke? Pengumuman di Media TV akhbar ke? Yang ada pengumuman Hari Raya lepas tu dok pusing sampai hancur cerita pembunuhan kejam Datuk Sosilawati. Tapi tahukah kita Kerajaan BN ini menjadi pencekik darah secara senyap. Para pemimpin membuat keputusan dan tindakan dalam selimut seolah-olah Negara ini mak bapak dia yang punya. Apa peduli dia kepada kesusahan rakyat.

Bagi Umno apa dia kisah harga minyak naik ke tidak. Penulis sendiri pun dok isi minyak tak perasan. Itupun setelah sahabat memberitahunya dan ditunjukkan resit pembayaran minyak samada diesel dan petrol sudah dirembat oleh Kerajaan BN kenaikan 0.5 sen setiap satu liter. Bagi penyokong UMNO mungkin tak kisah. 5 Sen pun bising ke? Tetapi berapa banyak penggunaan minyak sehari di Malaysia?

Jika merujuk Statistical Review of World Energy yang dikeluarkan oleh British Petroleum, penggunaan minyak di Malaysia juga menunjukkan peningkatan sehingga 499 ribu tong sehari pada tahun 2006. Sekarang 2010 sudah pasti dah lebih. Letaklah 500ribu tong sehari X 159 X 5 sen ( 1 tong = 158.987 liter). Hah RM3,975,000.00!

Tapi siapa yang sedar? NGO PROTES yang selalu protes harga minyak naik pun tak sedar. Apatah lagi penyokong UMNO.Bagi pendokong UMNO memang bersyukur dengan segala tindakan pemimpinnya mungkin sujud syukur kot. Nak cari macammana pemimpin bijak seperti pemimpin UMNO-BN yang memerintah kini. Kalau tanya pemimpin UMNO pasti jawapannya: "RON97 tidak lagi diberikan subsidi. Ia tertakluk kepada apungan secara terkawal, dengan harga ditentukan oleh mekanisme harga automatik." Hah... nasib ko le Labuuu....

Bagi rakyat ada dua pilihan sahaja. Samada lingkupkan kerajaan UMNO-BN dalam pilihanraya ke-13 nanti dan kita sama-sama martabatkan kerajaan PR di Putrajaya atau pilihan kedua buat seperti pakcik ni. Diam aje. Tak menyusahkan orang. Biarlah UMNO memerintah sampai kiamat!

Sumber - Ustaz Saiful Bahri

Pemasyuran Penggunaan Gelaran Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Kelantan

Reactions: 
PENGEDARAN ISTANA BILANGAN 2 TAHUN 2010

PERKARA 1: PEMASYHURAN PENGGUNAAN GELARAN KEBAWAH DULI YANG MAHA MULIA AL-SULTAN KELANTAN

Adalah dimaklumkan bagi pengetahuan Kerabat-Kerabat D'Raja, Orang-Orang Besar Negeri, Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan, Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri, Dewan Negara dan Dewan Rakyat, Ketua-Ketua Jabatan Negeri, Ketua-ketua Jabatan Persekutuan, Badan Berkanun Negeri, Badan Berkanun Persekutuan, Pegawai-Pegawai Kerajaan, Badan-Badan Bukan Kerajaan dan sekalian orang ramai bahawa Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Kelantan telah mengampuni perkenan menggunakan Gelaran: KEBAWAH DULI YANG MAHA MULIA SULTAN MUHAMMAD KE-V AL-SULTAN KELANTAN

2. Sehubungan dengan itu, adalah dimaklumkan bahawa sebarang panggilan kepada KDYMM Tuanku adalah menggunakan gelaran tersebut. Saya berharap tidak ada lagi mana-mana pihak yang keliru dan menggunakan gelaran yang berbagai-bagai dalam sebutan atau penerbitan masing-masing.

3. Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada Kerabat-Kerabat D'Raja, Orang-Orang Besar Negeri, Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan, Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri, Dewan Negara dan Dewan Rakyat, Ketua-Ketua Jabatan Negeri, Ketua-Ketua Jabatan Persekutuan, Badan Berkanun Negeri, Badan Berkanun Persekutuan, Pegawai-Pegawai Kerajaan, Badan-Badan Bukan Kerajaan dan sekalian orang ramai di atas kerjasaman yang telah diberikan kepada Pejabat Sultan Kelantan sehingga istiadat pemasyhuran telah selamat disempurnakan pada 4 Syawal 1431H bersamaan 13 September 2010.

4. Saya berdoa semoga Allah S.W.T. memberi taufik, hidayah dan keberkatan kepada KDYMM Tuanku Al-Sultan dan sekalian Kerabat D’Raja.

Sekian dimaklumkan, terima kasih.

Yang Menjunjung Titah Perintah,

(Dato’ Haji Abdul Halim bin Haji Hamad)
Pengelola Istana D’Raja Merangkap Ketua Istiadat Kelantan

PEJABAT SULTAN KELANTAN,
ISTANA BALAI BESAR,
KOTA BHARU,
KELANTAN.

04 Syawal 1431H bersamaan 13 September 2010
[Ps.Kn.Pro/11/95(33)]

PERKARA 2: KENYATAAN MEDIA PEJABAT SULTAN KELANTAN

Assalamu'alaikum w.b.t.

1. Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada sebahagian besar pihak media yang telah memberikan kerjasama yang begitu baik kepada Pejabat Sultan Kelantan dengan liputan yang baik mengenai pelantikan dan pemasyhuran Al-Sultan Kelantan yang baru pada 13 September 2010. Ini adalah satu sejarah yang paling penting bagi negeri Kelantan yang berlangsung di Istana Balai Besar. Istana Balai Besar ini menjadi Pusat Pentadbiran Kelantan dan Pusat Bandar Kota Bharu. Ianya dibina pada tahun 1844.

2. Ekoran daripada pemasyhuran yang telah dibuat itu, satu Pemasyhuran Pengunaan Gelaran telah dibuat oleh Pejabat Sultan Kelantan yang menyatakan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Kelantan telah mengampuni perkenan menggunakan Gelaran: KEBAWAH DULI YANG MAHA MULIA SULTAN MUHAMMAD KE-V AL-SULTAN KELANTAN

Sehubungan dengan itu, adalah dimaklumkan bahawa sebarang panggilan kepada KDYMM Tuanku adalah menggunakan gelaran tersebut.

3. Bacalah Perlembagaan Negeri Kelantan dan fahamilah, sekiranya masih tidak faham rujuklah kepada pakar dalam bidang berkenaan. Jangan beri pandangan yang tidak berpandukan kepada fakta yang mutakhir. Rujuklah kepada Perkara 23A mengenai “Pelucutan Takhta”, Perkara 26 mengenai “Gelaran” dan Perkara 3(2) mengenai pindaan Perlembagaan sebagaimana yang ditegaskan sebelum ini “bolehlah dipinda oleh Yang Maha Mulia dengan Perwawai yang dikeluarkan dengan pesertaan dan persetujuan Majlis Penasihat Raja, tetapi tidaklah boleh dipinda dengan mana-mana jalan yang lain“. Ini ditegaskan beberapa kali oleh Setiausaha Majlis Perajaan Negeri. Saya tidak boleh memberi ulasan panjang mengenai perkara ini kerana ia telah menjadi kes mahkamah.

4. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pemimpin-pemimpin negeri dan negara seperti Menteri Besar Kelantan Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Nazri Tan Sri Aziz, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed, Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussin dan Pakar Perlembagaan di Fakulti Undang-Undang Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Dr Rohimi Shapiee dan pihak-pihak tertentu yang telah memberi pandangan dan sokongan mengenai perkara ini.

5. Tuanku Al-Sultan pernah bertitah bahawa Baginda memikul amanah Paduka Ayahanda untuk mentadbir negeri dengan berhemah dan menjaga kebajikan rakyat jelata. Pesanan itu menjadi pegangan dan prinsip hidup Tuanku Al-Sultan yang baru dan di sinilah letaknya “barakah” yang telah dikurniakan oleh Allah S.W.T.

6. Saya dan pegawai-pegawai serta kakitangan Pejabat Sultan Kelantan berasa sebak dan menitiskan air mata kegembiraan di atas keizinan Allah S.W.T. kerana telah memberikan penyelesaian di atas isu yang berlarutan sekian lama. Saya terharu dengan sokongan dan harapan yang diberikan oleh rakyat kepada Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Al-Sultan Kelantan yang baru. Saya dan pegawai-pegawai serta kakitangan Pejabat Sultan Kelantan tidak terasa letih walaupun terpaksa bertugas sepanjang masa tanpa rehat demi untuk mencari kebenaran dan keredhaan Allah S.W.T.

7. Marilah kita kembali ke jalan yang benar. Kita bertaubatlah jika ada apa-apa kesilapan yang kita telah lakukan. Rakyat tahu menilai mana yang baik dan buruk. Terimalah ketentuan Allah S.W.T. Ianya ada hikmah Allah Maha Adil dan Maha Bijaksana.

Sekian.

Wabillahitaufik Walhidayat Wassalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Terima Kasih

DATO’ HAJI ABDUL HALIM BIN HAJI HAMAD
Pengelola Istana D’Raja

Istana Balai Besar, Kota Bharu, Kelantan
Bertarikh: 22hb September 2010

RM4 Billion Di Sebelah Pasaraya Billion...

Reactions: 
Kelmarin kecoh kununnya PAS Kelantan dapat "sumbangan" peribadi berjumlah RM4 Billion dari seorang lelaki yang mengaku Trilliawan. aduihhh... gila... aku bila sebut angka 4 ni memang cukup-cukup fobia... teringat dekat kawan lama Syeikh dengan RM4 juta...

Pagi ni ada sorang kawan dari KL telipon... katanya - "apa ngko tau pasal RM4 billion..?"... aku jawab - "aku tak nak banyak... aku nak dalam RM30,000.00 je nak upgrade kamera aku... lama sangat dah aku dok berangan nak pakai Nikon D3x... kalau dapat RM30,000.00, boleh la aku shopping Nikon D3x complete dengan lens lemang 70-300mm f2.8 ngan lain-lain gadget tahap dewa photojournal, lepas tu blh la aku apply kerja dengan NatGeo..."... hahaha...!!!

Jadi kita cerita sikit-sikit dah la...

Setakat-takat yang aku tau la... menda alah RM4 Billion tak pernah wujud... replika check tu memang wujud dan nilainya sama macam replika check yang Najib PM bagi dekat MB Terengganu Mat Said dulu... maknanya nilainya ialah RM0 (telorrr)... kes ni sama macam kes Jutawan Lebanon dulu...

Kesimpulan paling mudah - Jutawan yang bagi "sumbangan" dekat PAS Kelantan semalam levelnya sama dengan PM Najib dan jugak Jutawan Lebanon... dalam kira-kira matematik politik nilainya ialah tak de nilai... hehehe... PM Najib memang tak de nilai geng... bagi free pun mahal..! hahaha...

Lagi pulak... semua projek-projek pembangunan bernilai Trillion-trillion yang diwar-warkan tu tak pernah wujudpun... Kerajaan Negeri Kelantan tak pernah luluskan mana-mana projek macam yang diwar-warkan setakat ni...

Yang ada hanyalah kertas cadangan/proposal... ya... Trilliawan kita ni sebenarnya baru masuk level nak melobi-lobi... baru propose dekat Kerajaan Negeri projek-projek tu semua. tak tau pulak aku ikut pemikiran mana bila propose tu maknanya dah lulus... tak yah mesyuarat, tak yah kira bajet ke apebende... main tibai je...

Eh... Dato' KJ kita (Ahli Parlimen Tumpat) pun tak tau ada projek nak naik dekat Tumpat ma...

Kot-kot la kalau-kalau Trilliawan kita ni terbaca posting aku ni, ada baiknya dia siapkan keping-keping wang kertas berjumlah RM30,000.00 sahaja dekat aku sebagai "sumbangan" peribadi supaya dapat aku mengupgrade kamera aku ketahap kamera Dewa-dewa Photojournal... hahaha... nanti wa ambik lu punya gambar lawa-lawa maaa...!!!

Baca pulak tulisan bekas "mangsa" Trilliawan kita dekat bawah:
Aku berpengalaman setahun ditipu dan diperbodohkan oleh CEO/MD syarikat ini yang masa itu beroperasi di "coffee house" hotel KL International kat Jalan Chow Kit, dalam cuba menyelesaikan masaalah aku. Bukan aku saja bahkan 90% kontraktor kontraktor Bumiputera Class A masa itu pun turut kena kencing (Boleh tanya kebanyakan kontraktor kontraktor Class A ini untuk kepastian).

Masa itu (tahun 2005) "group" ini di kepalai oleh seorang yang menggelar dirinya MANDATE AND TRUSTEE Of Federation Goverment Of Malaysia (sila Google untuk keterangan) iaitu Haji Supandi Bin Mohamad. Group ini masa tu mengagih agihkan semua projek projek di bawah RMK9 kepada kontraktor Class A Bumiputera konon nya atas arahan Perdana Menteri.

Aku tiada kena mengena dengan pengagihan "projek RMK9" ini tapi turut membantu menyelaras temujanji kontraktor kontraktor ini dengan Supandi Mohamad. Sebab itu aku tahu ramai kontraktor yang terkena kencing. Jangan kata kontraktor, bekas Pengarah Pusat Khidmat Kontraktor (PKK) masa tu pun terpedaya (bolih tanya dengan yang punya badan).

Dan yang paling hebat Pak Lah pun kena. Pak Lah yang baru mengambil alih jawatan dari Tun Mahathir blurr tentang kewujudan susuk tubuh yang menggelar dirinya "Mandate And Trustee"ini. Aku bertanggung jawap menghantar "Watikah" perlantikan "Mandate And Trustee" ini ke pejabat Perdana Menteri masa itu. Kelakar gila bila aku kenangkan kembali kisah ini.

Masa itu group ini beroperasi diatas nama Kri Development Sdn Bhd (sila check dengan SSM), dan kononnya bertanggung jawap keatas projek segitiga Indonesia-Malaysia-Thailand IMT-GT yang bernilai 1.5 trillion USD (Wowwww...he he).

Jadi bila aku terbaca pasal Kerajaan Negeri Kelantan award projek bernilai 300b kepada "group" ini tak lah aku excited sangat. Tambah tak excited bila group ini pulak menyumbang 4b kepada PAS. Wakaka..wakaka.

SEBAB..

Billion dan Trillion memang mainan bibir mereka. Juta juta tak main lah adik oi.. Seingat aku semasa setahun buang masa dengan "mangkuk mangkuk" ini mereka claim menguruskan "dana" sebanyak 33.8 trillion USD. (Mandate And Trustee lah katakan), tapi habuk pun tarakk.

Aku masih ingat lagi dinasihatkan oleh pihak SB supaya menjauhkan diri dari group ini 3 minggu sebelum polis rush hotel ini dan angkut mereka semua dengan terak. Nasib...

Kalau tidak aku pun sekali makan nasi lock up.

Sekitar 2008 aku ada singgah jumpa Mohamad Sobri Din di pejabat Ida World di Kelana Jaya atas pelawaan beliau. Masa nak masuk pejabat aku tenguk pintu dan dinding penuh dengan "cat merah". Bila aku tanya dia tersengeh menjawap, "Biasa lah Along"., dan masa itulah aku dapat tahu Supandi Mohamad dah meninggal dunia kerana sakit jantung. Aku tanya Sobri, "Sekarang Mandate/Trustee dah tak ada, awak lah pengganti?", dia tidak menjawap tapi tersengeh.

Itulah kali terakhir aku berjumpa Sobri dan melawat pejabat Ida World Group.
TPU - Yang betulnya check RM4 Billion tu diserahkan dalam 1 Majlis di Hotel Rennaisance bersebelahan dengan Pasaraya Billion... kah kah kah kah kah...!!!

Post ini berharga RM30,000.00. Jika mahu post di atas dipadamkan, sila emel saya bagi mendapatkan butiran akaun bank saya (aku tiru Hanief... hehehe...).

Penjelasan Kedudukan Perkahwinan Sultan Ismail Petra

Reactions: 
1. Sukacita kami menegaskan di sini bahawa perkahwinan di antara Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra Ibni Almarhum Sultan Yahya Petra dan Cik Puan Elia Suhana Ahmad yang berlangsung pada 13 Zulhijjah 1428H bersamaan dengan 23 Disember 2007M adalah satu perkahwinan yang sah di sisi hukum syarak dan undang-undang.

2. Hasrat Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra untuk mengahwini Cik Puan Elia Suhana lahir daripada hati sanubari Baginda sendiri tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak sekalipun: Perkenalan di antara mereka bermula dari inisiatif Baginda sendiri manakala segala komunikasi di antara mereka berdua juga turut dibuat secara terus.

3. Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra amat menyayangi Cik Puan Elia Suhana kerana, selama mereka berkenalan dan berada di dalam alam perkahwinan, Cik Puan Elia Suhana menunjukkan ketulusan hati yang tinggi dan tidak pernah meminta sebarang apa pun dari Baginda, sama ada yang membabitkan harta, pangkat ataupun kedudukan.

4. Sepanjang tempoh perkahwinan di antara Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra dan Cik Puan Elia Suhana ini juga, Cik Puan Elia Suhana mahupun ahli-ahli keluarga beliau yang lain juga didapati tidak pernah menggunakan nama Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra untuk memperolehi apa-apa kelebihan dari mana-mana pihak.

5. Tindakan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra mengahwini Cik Puan Elia Suhana merupakan satu tindakan terpuji yang menggambarkan kesedaran tinggi Baginda untuk mengamalkan corak kehidupan yang dikehendaki oleh ajaran agama di samping turut menggambarkan keberanian Baginda mengambil risiko demi menegakkan kebenaran.

6. Adalah satu perkara yang telah menjadi rahsia umum (open secret) bahawa terdapat pihak yang menjadi histerikal apabila soal perkahwinan di antara Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra dan Cik Puan Elia Suhana diketahui sedangkan perkahwinan ini sepatutnya diterima dengan baik oleh semua pihak kerana ia merupakan satu sunnah.

7. Akibat tidak dapat menerima hakikat perkahwinan di antara Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra dan Cik Puan Elia Suhana ini, pihak ini telah berusaha untuk memisahkan pasangan suami isteri ini berdua melalui pelbagai cara, termasuklah dengan menghebahkan kononnya telah berlaku perceraian talak tiga di antara mereka berdua.

8. Kesedaran beragama yang tinggi di dalam diri Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra, kasih sayang mendalam Baginda terhadap Cik Puan Elia Suhana dan ketidakupayaan Baginda membuat keputusan sendiri sejak mengalami kegeringan bagaimanapun menjadikan perceraian talak tiga ini suatu perkara yang amat mustahil.

9. Di dalam keadaan kegeringan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra sekarang, semua pihak perlulah mengenepikan emosi masing-masing dan menumpukan seluruh perhatian mereka bagi memastikan kebajikan Baginda sentiasa berada pada tahap yang terbaik sekaligus bagi memungkinkan pemulihan Baginda berlaku dengan lebih cepat.

10. Termasuk di dalam perkara ini adalah kebajikan kasih sayang dari isteri-isteri Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra di mana Baginda tidak seharusnya dinafikan dari memperolehi kasih sayang kedua-dua isteri Baginda manakala Cik Puan Elia Suhana juga tidak seharusnya dinafikan haknya untuk mencurahkan kasih sayang kepada Baginda.

11. Di dalam keadaan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra tidak lagi berupaya untuk mencurahkan apa-apa harta, pangkat ataupun kedudukan, sementelahan pula Cik Puan Elia Suhana sendiri tidak pernah pun meminta-minta ke atasnya, beliau tidak seharusnya terus dizalimi dengan tidak dibenarkan untuk bertemu dengan suami yang tersayang.

12. Kami percaya, selaku seorang isteri yang telah terbukti baik, tiada apa lagi yang dikehendaki oleh Cik Puan Elia Suhana dari Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra melainkan untuk mencurahkan kasih sayangnya kepada Baginda di saat-saat Baginda amat memerlukan segala curahan kasih sayang dari semua pihak untuk kembali pulih.

13. Apakah kita tidak dapat menyelami betapa remuknya hati seorang suami yang, di dalam keadaan sudah tidak mampu untuk berbuat apa-apa, telah dinafikan haknya untuk memperolehi curahan kasih sayang daripada seorang isteri yang dipilih dan direstui sendiri olehnya untuk hidup bersamanya sewaktu beliau masih di dalam keadaan sihat?

14. Apakah kita tidak dapat menyelami betapa remuknya hati seorang isteri yang diasingkan dari suami yang tersayang sedangkan dia mengetahui suaminya masih menyayanginya? Seorang isteri yang baik akan merasa berdosa jika tidak dapat mencurahkan kasih sayang kepada suaminya tetapi tidakkah pihak yang menghalangnya dari berbuat demikian turut merasa berdosa sama?

15. Sekali lagi ingin ditegaskan bahawa perkahwinan di antara Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra dan Cik Puan Elia Suhana adalah satu perkahwinan yang sah di sisi hukum syarak dan undang-undang. Sehingga ia diisytiharkan sebagai tidak sah oleh mahkamah syariah maka hak-hak mereka sebagai suami isteri tidak boleh dinafikan oleh mana-mana pihak.

16. Kita selaku seorang hamba yang lemah perlu sentiasa menyedari bahawa kita tidak akan mampu untuk memastikan kita memperolehi setiap keinginan yang kita cita-citakan sebagaimana kita juga perlu sentiasa menyedari bahawa kasih sayang itu tidak akan mampu untuk dibeli melalui harta benda (malah melalui apa-apa amalan perbomohan pun).

17. Kepada semua pihak, sukalah diingatkan supaya, sebagaimana kita juga perlu menerima tindakan Cik Puan Manohara Odelia Pinot lari meninggalkan Tengku Temenggong Kelantan sebagai satu takdir, menerima hakikat perkahwinan di antara Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra dan Cik Puan Elia Suhana sebagai satu ketentuan dari Ilahi.

18. Firman Allah di dalam Surah al-Anfal (Ayat 63): “Dan (Dialah) yang menyatu-padukan di antara (perasaan) hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau membelanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu-padukan di antara (perasaan) hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatu-padukan di antara (perasaan hati) mereka. Sesungguhnya Ia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.”


Sumber - The Kelantan Insider

Penyokong BN Kantoi Mencuri... Kah Kah Kah Kah Kah...!!!

Reactions: 
Kan aku dah cakap... yang jahat tu semua dari BN..!

Kah kah kah kah kah...!!!

Analisa Sejarah Politik Moden 16 September - Shaharul Shafie

Reactions: 
Pada tahun ini, tarikh 16 September mulai melakar sejarahnya kerana menjadi cuti umum seluruh negara yang pertamanya tahun ini bagi meraikan pembentukan Malaysia yang wujud sejak tahun 1963 dengan penggabungan negeri-negeri baru Sarawak, Sabah dan Singapura. Mungkin sudah hampir seminggu kita menyambut Hari Malaysia, artikel saya kali ini sekadar meninjau semula signifikan akan tarikh itu dengan iklim politik perdana yang akhirnya tarikh ini diiktiraf sebagai hari cuti kebangsaan tahun ini seluruh negara.

Malaysia yang juga dibentuk atas keperluan bekas penjajah British yang tidak mampu mengawal jajahan mereka di sebelah rantau sini dan juga ancaman komunis menyaksikan Singapura telah diminta meninggalkan Malaysia pada tahun 1965 di atas beberapa sebab. Perdana Menteri ketika itu, Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj terpaksa menerima hakikat tersebut bagi menjaga ketenteraman kaum dan kontrak sosial ketika itu. Ramai yang mungkin tidak tahu bahawa antara sebab utama pemisahan tersebut adalah bagi menjaga nisbah kaum di dalam negara ketika itu kerana jumlah penduduk kaum Cina ketika itu dikatakan hampir menyamai jumlah penduduk bangsa Melayu.

Bukan hanya bersebabkan nisbah itu sahaja dan propaganda komunis, tetapi keadaan selepas itu telah menyebabkan pihak tertentu di Singapura dan bandar-bandar besar mengambil kesempatan yang cuba mengapi-apikan perkauman dan mempertikaikan hak keistimewaan orang Melayu. Walaupun Singapura meninggalkan kita pada tahun 1965, klimak daripada sikap dan perasaan itu yang terbawa-bawa telah akhirnya membawa kepada tragedi 13 Mei 1969 sebaik sahaja pilihanraya umum.

Cuti pada hari Khamis lepas tidak dinafikan sebagai satu contoh kejayaan Pakatan Rakyat (PR) di dalam mendesak kerajaan pusat yang dikuasai oleh Barisan Nasional (BN) untuk mengiktiraf hari tersebut sebagai hari penting dalam negara. Untuk sampai ke saat ia mendapat taraf cuti umum seluruh negara, amat sukar sekali bagi PR untuk laluinya walaupun terpaksa melalui satu insiden politik yang dimulakan oleh Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebaik sahaja negara memilih kerajaan baru pada bulan Mac 2008. Memang ramai menganggapnya ianya berakhiran sebagai penipuan tetapi bagi saya, ia merupakan peristiwa penting yang berkaitan rapat dengan semangat 16 September ini.

Saya berkira pembaca masih ingat lagi apa yang saya maksudkan di atas. Ketika itu apabila Anwar menghangatkan suasana politik tanah air beberapa bulan selepas PRU tersebut dengan mendakwa akan ada antara 20-30 orang ahli Parlimen BN yang dijangkakan akan menyertai parti-parti komponen PR yang secara tidak langsungnya akan membentuk kerajaan pusat secara majoriti mudah menjelang tarikh keramat 16 September 2008. Walaupun begitu, usaha tersebut tidak menjadi tetapi impak semasa countdown ke tarikh itu sejak sebulan sebelum itu amat memeritkan bukan sahaja bagi pemimpin-pemimpin PR tetapi juga BN. Lebih-lebih BN, yang baru terduduk dengan tsunami politik yang pertama pastinya tidak mahu lagi ombak kedua melanda.

Ketika itu, dilaporkan BN berada dalam keadaan bersiap sedia kerana timbulnya perasaan dalam hati masing-masing ahli Parlimen BN yang tunggu dan lihat seolah-olah dakwaan Anwar itu satu ancaman yang besar. Tetapi di dalam media massa nasional, pemimpin BN terpaksa menunjukkan hipokrit dengan menunjukkan rupa luaran mereka bagi menyakinkan rakyat bahawa dakwaan Anwar itu tidak benar sama sekali. Ahli-ahli Parlimen BN ketika itu ada masanya berada dalam suasana tidak percaya-mempercayai sesama mereka kerana bimbang rakan yang sebentar tadi ahli Parlimen BN yang makan tengah hari dengannya akhirnya mungkin makan pagi di meja yang lain kononnya.

Walaupun akhirnya dakwaan dan usaha Anwar itu terus membuntu selepas 16 September 2008 tetapi kita tidak dapat menolak bahawa gara-gara Anwar berkata demikian dengan disanggupi oleh rakan-rakannya dalam PR yang lain, suasana tegang di kalangan pemimpin BN sebelum tarikh janji Anwar itu turut terbawa-bawa selepas tarikh itu. Pemimpin kanan melakukan yang terbaik bagi mengawal kerosakan imej di media-media nasional.

Sesungguhnya juga tarikh 16 September ini juga yang telah diiktiraf sebagai cuti umum bukan sahaja mengenai mengenang pembentukan Malaysia tetapi juga boleh dikatakan bagi mengenang satu keadaan politik yang tertekan gara-gara dakwaan Anwar tersebut secara sinisnya. Rakyat marhaen tidak akan lupa akan tarikh itu kerana ketika itulah ahli-ahli Parlimen BN berada pada tahap ketegangan yang paling menggerunkan dalam sejarah sejak kali terakhirnya ketika Umno diharamkan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada tahun 1988 oleh Hakim Allahyarham Tan Sri Harun Hashim gara-gara konflik dua kumpulan bertelagah di dalam Umno itu sendiri.

Melihat kepada pengisytiharan 16 September sebagai cuti umum juga, kerajaan pusat kini akhirnya akur dengan desakan pemimpin PR. Hasil ini diibaratkan sebagai satu contoh bahawa perlunya pasukan pembangkang yang kuat di dalam Dewan Rakyat dan tidak perlunya parti pemerintah terdesak mendapatkan 2/3 jumlah kerusi di dalamnya. Biar riuh-rendah Dewan Rakyat, asalkan apa-apa usul dibicarakan dan dibincangkan dengan sebaik yang mungkin bagi yang terbaik untuk rakyat akhirnya. Dewan tidak perlu lagi seperti dahulu menjadi cop bagi melaksanakan apa yang diinginkan kerajaan tetapi tidak dimahukan rakyat.

Ingatlah! Jangan lupa akan apa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang acapkali menasihati kepada rakan-rakannya dalam BN dengan berkata ‘Zaman kerajaan tahu segala-galanya sudah pun berakhir’. Biarlah bertekak dan riuh-rendah dalam dewan sampai tengah malam sekali pun, asalkan jangan sampai ada kerusi yang terbang, cedera dan berbunuh-bunuhan, cukuplah. Kalaupun paip-paip baru yang dipasang atas bumbung Dewan pecah dan mengalir airnya kerana kehangatan perbahasan, biarkanlah, itulah tandanya wakil rakyat kita yang sudah sedari jawatan mereka bukannya kerja tetap tetapi tanggungjawab kepada rakyat.

Kembali kepada kisah-kisah lampau sebelum tarikh ini diisytihar cuti umum, kita masih ingat lagi apabila media-media nasional dan pemimpin-pemimpin kerajaan pusat yang pernah menolak inistiatif kerajaan PR bulat-bulat bagi menjadikan tarikh tersebut cuti umum. Antaranya ialah kenyataan Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek di dalam Utusan Malaysia pada 3 September 2008 yang menuduh PAS sebagai hipokrit kerana menyokong cuti umum itu sebagai memperbaiki kesilapan masa lampau Pas Kelantan yang didakwa Shabery menentang usaha Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman dan pemimpin terdahulu supaya dapat dilupakan begitu sahaja.

Untuk makluman pembaca, kenyataan itu dilakukan oleh Shabery sehari selepas Anwar mencadangkan supaya pimpinan pembangkang di lima negeri yang dikuasai pakatan pembangkang mengisytiharkan 16 September ini sebagai cuti umum pada negeri masing-masing ketika berucap semasa majlis kesyukuran sempena kemenangannya dalam pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh di tapak Ekspo Seberang Jaya.

Manakala pada hari yang sama juga, Timbalan Menteri Sumber Manusia ketika itu, Datuk Noraini Ahmad menyifatkan cadangan pemberian cuti umum pada 16 September tidak sesuai kerana negara ini sudah pun mempunyai cuti kemerdekaan iaitu pada 31 Ogos. Bukan itu sahaja, Noraini mendakwa pemberian cuti umum yang terlalu banyak tidak elok untuk produktiviti pekerja.

Pada 4 September 2008 juga, Presiden Parti Liberal Demokratik (LDP), Datuk Liew Vui Keong mendakwa Anwar cuba menarik perhatian masyarakat di kedua-dua negeri itu dengan sengaja menjadikan tarikh kemasukan Sabah dan Sarawak ke dalam Persekutuan sebagai agenda perjuangannya. Selain itu, lidah pengarang Utusan Malaysia sehari sebelum itu pula secara sinisnya mendakwa Anwar sangat teruja dengan tarikh itu supaya rakyat mengingati tarikh tersebut kerana kononnya Anwar bakal merampas kuasa pada tarikh tersebut.

Walaubagaimanapun, akhirnya tarikh bersejarah ini telah disepakati untuk dijadikan cuti umum Malaysia yang baru oleh kerajaan pimpinan Najib. Seperti yang saya nyatakan tadi, bagi rakyat Malaysia, tarikh itu bukan sahaja mengenai pembentukan Malaysia tetapi juga mengingati satu harapan baru oleh Anwar yang mendakwa mempunyai cukup ahli Parlimen bagi menakluk Putrajaya yang akhirnya terpaksa dilupakan. Yang baiknya mengenai ’cita-cita’ Anwar itu ialah ia memberi satu gambaran bahawa apa sahaja boleh berlaku dan perubahan boleh berlaku dan yang buruk mengenainya ialah akhirnya cita-cita itu berakhir dengan kegagalan bagi menakluk Putrajaya di kalangan pemimpin PR. Bagi kerajaan BN, jika masih berkuasa beberapa tahun akan datang, setiap kali tarikh 16 September tiba, pastinya kegerunan ancaman kehilangan kuasa pasti akan teringat juga. Dan bagi Anwar dan rakan-rakannya, ingatilah tarikh itu sebagai satu pengajaran yang berguna untuk tidak diulangi lagi di masa akan datang.

*Shaharul adalah seorang perunding Sumber Manusia Strategik dan program pembangunan organisasi, Selain itu, beliau juga menulis beberapa artikel analisa perkembangan politik, sosial dan perkembangan semasa dan selepas pilihanraya kecil di Sibu dan Hulu Selangor baru-baru ini yang diterbitkan di dalam KLToday.com. Beliau boleh dihubungi di rashidzack@yahoo.com

Tuesday, September 21, 2010

RosMoh Bakal Adakan Sidang Kemuncak "Puaka Pertama" Dunia

Reactions: 
Suami Perdana Menteri, Datin Seri RosMoh Mansor hari ini mengumumkan bahawa Sidang Kemuncak "Puaka Pertama" bakal diadakan bermula 11hb. Oktober hingga 13hb. Oktober, 2010 ini.

Menurutnya, sidang kemuncak itu akan membincangkan perancangan secara bersama dengan wanita-wanita pertama dunia mengenai agenda penting dalam memperkasakan kanak-kanak yang akan menjadi pemimpin masa hadapan.

Beliau berkata, lebih daripada 20 wanita pertama dari seluruh dunia dijangka hadir untuk mewujudkan satu platform baru dalam meningkatkan kesedaran dunia global bagi menceburi bidang pelaburan, pembangunan, kebajikan dan pendidikan.

Sidang Kemuncak ini akan diadakan selama tiga hari di Hotel Palace Of Golden Horses Kuala Lumpur.

TPU - Berapa juta kos...???

Jahanam lagi la duit rakyat dikerjakan dek Puaka ni...

*gambar sekadar hiasan

Ketuanan Melayu (153): KERAjaan Pusat Beku 118 Projek Di Kelantan..!

Reactions: 
Kerajaan Kelantan kesal di atas tindakan kerajaan Pusat yang membekukan sejumlah 118 projek yang melibat sejumlah 1,086,278 hektar atau melebihi 2,500 ekar dari sepuluh jajahan di negeri ini yang bermula dalam RMK 6 hingga sekarang ini, demikian dijelaskan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan Datuk Mohd Aiseri Alias di sidang media selepas menghadiri perasmian Forum Model Baru Ekonomi (Merujuk Kepada Ekonomi Kelantan) di Dewan Teratai Kota Darulnaim pagi ini.

Mohd Aiseri berkata tindakan kerajaan Pusat ini boleh membantutkan pembangunan di negeri ini dan ia juga dipandang serong oleh rakyat yang terlibat dengan pengambilan tanah tersebut.

“Kita berharaplah kerajaan pusat dapat menyegerakan penggunaan tanah yang diambil ini dalam sambungan RMK 9 dan ke10 nanti” ujar beliau.

“Maklumlah tanah tersebut adalah kebanyakannya milik rakyat dan rakyat melihat ia masih belum dibangunkan dan mungkin ada kekangan dalam hal ini, tetapi ia seharusnya tanah ini tidak dibiarkan lama untuk dibangunkan” katanya lagi

Menurut Mohd Aiseri pengambilan tanah tersebut melibatkan16 kementerian dan makluman ini akan disampaikan kepada Unit Perancangan Ekonomi Jabatan Perdana Menteri untuk diambil tindakan.

Diantara kementerian ialah,Kementerian Kesihatan, Kementerian Pelajaran, Kementerian Kerja Raya, Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, Kementerian Pertanian dan Asas Tani, Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar, Kementerian Dalam Negeri dan lain-lain lagi.

Menyentuh kepada kerjasama yang diberikan oleh kerajaan negeri kepada Pusat dalam pengambilan tanah untuk dibangunkan, Mohd Aiseri berkata bermula dengan RMK 9, ia kini tidak lagi memerlukan kelulusan dalam Mesyuarat Exco negeri kerana Pejabat Tanah dan Galian hanya perlu berurusan dengan Timbalan Menteri Besar untuk disegerakannya.

“Kerjasama yang kita berikan kepada Pusat dalam hal ini amat memberangsangkan dan amat mudah dan ia tidak timbul soal kelewatan kelulusan tanah untuk pembangunan di negeri ini” katanya lagi.

Beliau juga berkata sehingga kini tidak ada sebarang permohonan dari kerajaan pusat untuk mengambil tanah bagi pembangunan negeri ini dihalang.

Ketika mengulas soal pembesaran Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Pengkalan Chepa, Mohd Aiseri berkata ia adalah harapan rakyat yang amat tinggi kerana bila adanya lapangan terbang yang boleh menerima penerbangan antarabangsa dan ia akan memudahkan penjanaan ekonomi negeri ini.

Sumber - GegarKelantan.net

Monday, September 20, 2010

Aku, Lim, Islam & Hidayah...

Reactions: 
Dari Jeram Pasu: Isnin, 6hb. September, 2010 - 10:11 am

Aku punya seorang rakan baik dari zaman kanak-kanak bernama Lim Wei Choon. Sana-sama bersekolah rendah hingga ke peringkat menengah. Selepas SPM, aku masuk ke Tingkatan 6 manakala Lim dihantar keluarganya melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat. Kenangan sewaktu kanak-kanak hingga ke zaman remaja terlalu banyak yang dikongsi bersama.

Setiap kali hari raya menjelang, Lim pasti berkunjung ke rumahku untuk menikmati dodol arwah ayahku yang amat digemarinya. kadangkala, jika ada kenduri kendara dirumahku, pasti Lim akan turut serta. Aku jarang ke rumahnya kecuali untuk beberapa sambutan seperti harijadi dan juga Tahun Baru Cina. Aku takut dengan anjing peliharaan keluarga Lim.

Dengan Lim juga aku belajar matematik manakala subjek Bahasa Malaysia sering menjadi rujukannya padaku. Kenangan-kenangan seperti memancing, mandi jeram, ponteng sekolah untuk melihat pertandingan 'breakdance', semuanya kami kongsi bersama-sama. Apa yang ingin kunyatakan ialah, warna kulit dan perbezaan ugama tidak pernah menjadi penghalang persahabatan kami. 20 tahun telah berlalu, Lim telah menetap di Amerika setelah berjaya mendapat Green Card, beliau bekerja disana. Itu yang kuketahui dari kakaknya.

Hubungan aku dengan Lim terputus setelah dia melanjutkan pelajaran. maklumlah, dizaman kami dulu tiada internet, email atau telefon bimbit, yang ada cuma sesekali menghantar poskad bertanya khabar. Untuk menulis surat kepada lelaki amat malas kami rasakan.

Suatu pagi. Aku bertembung dengan kakak Lim di pasar , kakaknya memberitahu Lim akan pulang ke tanahair. Dan aku amat terkejut dengan berita yang kudengar dari kakaknya.

"He's name is no more Lim Wei Choon. He's now Ahmad Zulfakar Lim since 5 years ago... Subhanallah!

Syukur Alhamdulillah, rakan baikku telah menemui hidayah dari Allah S.W.T. Memang aku tak sabar untuk berjumpa dengannya lebih-lebih lagi setelah menjadi saudara seagama denganku.

Hari yang kutunggu-tunggu telah tiba, dan petang itu aku berkesempatan bertemu dengan Lim dirumahnya. Ada satu keraian istimewa sempena menyambut kepulangannya. Ketika aku tiba, tetamu sudah semakin berkurangan...

Assalamu'alaikum... Itulah kalimat pertama dari mulutnya, wajahnya sudah jauh berubah, air mukanya amat redup dan tenang.

Aku menjawab salam dan berpelukan dengannya dan kami menangis umpama kekasih yang sudah terlalu lama terpisah.

'Ini dia olang memang sudah manyak lama kawan, dari kecik ini dua olang" Ibu Lim menjelaskan pada beberapa orang tetamu yang melihat peristiwa kami berpelukan dan menangis itu. Tetapi aku bukan menangis kerana apa, tetapi kerana amat sebak dan terharu dan sangat bersyukur melihat keislaman rakanku. Lim mengajak aku duduk dibuaian dihalaman rumahnya untuk berbual-bual. beliau masih fasih berbahasa melayu walau sudah lama berada diperantauan.

Talha, kau kawan baik aku kan? betul tak? Memanglah... Kenapa kau tanya macam tu?

Kalau kau kawan baik aku, Kenapa kau biarkan aku diseksa?

Sorry Lim. Aku tak faham... diseksa? What do you mean?

Cuba kau fikir, kita ni kawan dari kecil. Aku ingat lagi, rumah kau tu, is my second house.

Tapi, mengapakah kau tak pernah ceritakan pada aku tentang Islam? Mengapa aku kena pergi ke US baru aku dapat belajar tentang Islam? Mengapa bukan di Malaysia, negara Islam ni?

Dan mengapa aku di Islamkan oleh seorang bekas paderi kristian?

Aku terdiam, kelu tak mampu menjawab. Dan Lim terus berkata-kata. Kalau betullah kau kawan baik aku, Kenapa kau cuma nak baik dengan aku di dunia saja? kau suka tengok kawan baik kau ni diseksa didalam api neraka?

Kau tahu, kalaulah aku ni tak sempat masuk islam hingga aku mati. Aku akan dakwa semua orang Islam dalam kampung kita ni sebab tak sampaikan dakwah dan risalah Islam pada aku, keluarga aku dan non muslim yang lain. Kau sedar tak, kau dah diberikan nikmat besar oleh Allah denagn melahirkan kau didalam keluarga Islam. tapi, nikmat itu bukan untuk kau nikmati seorang diri, atau untuk keluarga kau sendiri, kau dilahirkan dalam Islam adalah kerana ditugaskan untuk sampaikan Islam pada orang-orang yang dilahirkan dalam keluarga bukan Islam macam aku.

Aku masih tunduk dan terkata apa-apa kerana sangat malu. Berdakwah adalah tugas muslim yang paling utama, sebagai pewaris Nabi, penyambung Risalah.

Tetapi apa yang aku lihat, orang melayu ni tidak ada roh jihad, tak ada keinginan untuk berdakwah, macamana Allah nak tolong bangsa melayu kalau bangsa tu sendiri tak tolong ugama Allah? Aku bukan nak banggakan diri aku, cuma aku kesal... sepatutnya nikmat ini kau kena gunakan dengan betul dan tepat, kerana selagi kau belum pernah berdakwah, jangan kau fikir kau sudah bersyukur pada Allah.

Dan satu lagi, jangan dengan mudah kau cop orang-orang bukan Islam itu sebagai kafir kerana kafir itu bererti ingkar. Kalau kau dah sampaikan seruan dengan betul, kemudian mereka ingkar dan berpaling, barulah kau boleh panggil kafir.

Aku menjadi amat malu, kerana segala apa yang dikatakan oleh Lim adalah benar! dan aku tak pernah pun terfikir selama ini. Aku hanya sibuk untuk memperbaiki amalan diri sehingga lupa pada tugasku yang sebenar.

Baru aku faham, andainya tugas berdakwah ini telah dilaksanakan, Allah akan memberikan lagi pertolongan, bantuan dan kekuatan serta mempermudahkan segala urusan dunia dan akhirat sesorang itu. Petang itu aku pulang dengan satu semangat baru.

Aku ingin berdakwah!

Lim yang baru memeluk Islam selama 5 tahun itu pun telah mengislamkan lebih dari 20 orang termasuk adiknya. Mengapa aku yang hampir 40 tahun Islam ini (benarkah aku islam tulen) tidak pernah hatta walau seorang pun orang bukan Islam yang pernah kusampaikan dengan serious tentang kebenaran Islam?

Semoga Allah mengampuni diriku yang tidak faham apa itu erti nikmat dilahirkan sebagai Islam.

TPU - Untuk perkongsian sebagai teladan... terima kasih pada sumber (tiki md )

Imbas Kembali: Kempen PRU Paling Islamik Dari UMNO

Reactions: 

Takbir Aidilfitri Versi Islam UMNO...

Reactions: 

Lebih 50,000 kunjungi rumah terbuka Perdana Menteri

Reactions: 
Lebih 50,000 rakyat menghadiri majlis rumah terbuka Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri di Dataran Pekan di sini dengan semangat 1Malaysia.

Rumah terbuka yang bermula pukul 10 pagi dan berakhir 2 petang itu menyaksikan orang ramai daripada pelbagai kaum saling beramah mesra, selain menikmati pelbagai juadah di hampir 100 gerai yang disediakan di dataran tersebut.

Sumber - Utusan Malaysia Online

TPU - Setahu aku Utusan Malaysia ni antara Media Perdana paling tua umurnya dekat Malaysia... tak kan umur dah lebih dari setengah abad masih tak de jurukamera..? mana gambar "lebih 50,000 ribu rakyat" yang hadir..?

Sunday, September 19, 2010

Royalti Petroleum & Gas Kelantan: Doa Sampai Kerajaan Dacing Terbalik - Husam Musa

Reactions: 

Royalti Petroleum & Gas Kelantan - Ulasan Al-Jazeera

Reactions: 

"Allahu Akhbar" Ganti "Daulat Tuanku" - Sultan kelantan

Reactions: 
Alhamdulillah, sepertimana yang dijangkakan, Tuanku Muhammad Faris Petra telah selamat dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan yang baru pada hari Isnin 13hb. September, 2010 (Masihi) bersamaan dengan 4hb. Syawal, 1431 (Hijrah) tanpa apa-apa gangguan.

Selepas dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan, Tuanku Muhammad Faris Petra telah segera berangkat ke masjid kesayangan Baginda, Masjid Muhammadi, untuk menunaikan sujud syukur dan seterusnya bersembahyang Asar bersama-sama rakyat jelata.

Pada hari Jumaat 17hb. September, 2010 pula, Tuanku Muhammad Faris Petra, dengan diiringi oleh Menteri Besar Kelantan, Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, menunaikan sembahyang Jumaat dan sembahyang Hajat di Masjid Muhammadi.


Selaras dengan jiwa keIslaman Baginda, Tuanku Muhammad Faris Petra, yang bakal bergelar Sultan Muhammad Ke-V dan bakal bersemayam di Istana Negeri, akan memperkenalkan beberapa pembaharuan di dalam pemerintahan Baginda.

Pembaharuan pertama yang dititahkan oleh Tuanku Muhammad Faris Petra adalah supaya seruan “Daulat Tuanku” digantikan dengan seruan “Allahu Akbar” (oleh itu, tidak berbangkit persoalan perubahan seruan ini dibuat oleh Kerajaan Kelantan).

Bagaimanapun, walaupun seruan “Allahu Akbar” ini lebih sinonim dengan Parti Islam Se-Malaysia (PAS), Tuanku Muhammad Faris Petra kekal berkecuali dari segi politik di mana Baginda akan merestui setiap yang baik dari mana-mana pihak.

Sebenarnya beberapa lagi pembaharuan telah dikenal pasti untuk dilaksanakan oleh Tuanku Muhammad Faris Petra demi ketinggian syiar Islam dan demi kebaikan rakyat jelata, lihat dan tunggulah pengumuman-pengumuman mengenainya nanti.

Berikut dilampirkan pindaan kedua (sila klik disini untuk lampiran) yang telah dibuat ke atas Undang-Undang Perlembagaan Tubuh Kerajaan Kelantan (Bahagian Yang Kedua) mengenai pemeliharaan taraf dan kedudukan ayahanda dan bonda Tuanku Muhammad Faris Petra.

Mengikut perancangan, butiran mengenai pindaan ini sepatutnya diumumkan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan, Dato’ Mohd Aiseri Alias, di dalam sidang media beliau di Istana Negeri pada 13 September 2010 sepertimana diumumkan sebelum ini.

Apa pun, beliau telah mengumumkannya di dalam sidang media beliau di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan pada 15 September 2010 jadi diharap tiada lagi apa-apa kekeliruan yang timbul, sama ada secara sengaja atau tidak, mengenainya.

Allahu Akbar.

(Peringatan: Gelaran Sultan Muhammad Ke-V kepada Tuanku Muhammad Faris Petra hanya akan berkuat kuasa dan boleh digunakan setelah pewartaan mengenainya selamat dibuat).

Sumber - The Kelantan Insider

Saturday, September 18, 2010

Wartawan & Ulama' 1 Tujuan - TGNA

Reactions: 
Tugas yang dipikul oleh dua golongan iaitu Ulamak dan Wartawan adalah sama dan kedua-duanya akan dipersoalkan di Akhirat nanti, Cuma caranya berbeza, demikian dijelaskan oleh Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika meraikan para petugas media dalam majlis Dialog Menteri Besar bersama Wartawan malam tadi bertempat di salah sebuah hotel di sini.

Seramai 30 wartawan dari pelbagai media hadir dalam majlis tersebut.

Nik Abdul Aziz menegaskan bahawa dua golongan ini mempunyai cara penyampaian ilmu kepada masyarakat dan masyarakat akan menerimanya.

Beliau juga menegaskan kedua-dua kumpulan ini juga mempunyai golongan yang jahat iaitu wartawan dikenali sebagai Wartawan Upahan dan Ulamak pula dikenali sebagai Ulamak Palsu dan mereka inilah yang merosakan masyarakat dengan cara penyampaian masing-masing.”

Turut hadir ialah Pengarah beberapa Urusetia Kerajaan lantikan Politik seperti, Urusetia Penerangan Abdul Rahman Yunus, Pengarah Urusetia Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan Zainiah Abdul Halim, Pengarah Tabung Tok Kenali Mohd Khir Zahari, Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Ladang Rakyat Dr. Hj. Nazmi bin Hj Ghazali Azmi dan Ketua Pengelola Halaqat Negeri Abdullah Razak

Nik Aziz berkata Wartawan menggunakan tulisan dan ulamak pula melalui ceramah, mengajar maupun menyertai politik dan wartawan bergerak selari dengan golongan ulamak iaitu menyampaikan apa yang disebut oleh ulamak dan sekiranya penyampaiannya salah, masyarakat yang akan menerima kesannya.

“Ulamak lahir semenjak zaman Nabi manakalah wartawan lahir di zaman eropah dan ada yang mengatakan dari China, namun tugas dua golongan ini adalah sama dan golongan ini akan dipersoalkan di Akhirat nanti akan setiap perbuatan dan penulisan yang mereka lakukan di dunia ini”katanya lagi.

Beliau juga berharap wartawan masa kini dapat membuat keputusan sendiri dalam membuat laporan berita dan dalam konteks negara Malaysia, banyak media arus perdana tidak melaporkan perkara yang sebenar terutamanya apabila berkaitan dua kumpulan besar iaitu Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat.

“Kita lihat di negara kita kini, media arus perdana begitu takut untuk melaporkan perkara sebenar, oleh itu saya rasa wartawan yang hadir malam ni kena fikir balik dan jangan lagi duduk dalam akhbar yang bersekongkol dengan pemimpin yang rasuah dan politik dunia semata-mata”ujar beliau lagi.

Di majlis tersebut juga Menteri Besar membuat perbandingan dua akhbar arus perdana di mana ada yang hanya menyiarkan berita dari pihak kerajaan pusat sahaja dan satu lagi menyiarkan bagi kedua-dua pihak dan rakyat Kelantan kini semakin kurang memilih akhbar yang hanya berpihak kepada satu pihak sahaja.

Semasa sessi dialog dibuka, wakil akhbar Utusan Malaysia, Sinar Harian, Bernama, Harakah , Sin Chew Daily dan Astro Awani mengambil bahagian untuk bertanyakan pelbagai isu dan dijawab mesra oleh Menteri Besar.

Di antara isu yang dibangkitkan ialah ada akhbar arus perdana yang seolah-olah dipinggirkan dalam program Menteri Besar dan kesukaran mendapat maklumat tepat dari pihak kerajaan negeri dalam pelbagai isu.

Nik Aziz ketika menjawa persoalan tersebut berkata mereka bukannya dipinggirkan tetapi mereka sendiri yang menjauhkan diri dari berhadapan dengan kenyataan yang sebenar.

“ Saya tahu wartawan ni pada hakikatnya menulis apa yang dilihat sendiri tetapi maklumlah bila kerja dengan akhbar milik Pusat, apa yang dibuat oleh kita serba tak kena dan susahlah mereka nak laporkan perkara sebenar, saya rasa cukuplah kerja dengan mereka ni , buat kerja secara jujurlah sebab di akhirat nanti akan ditanya semua ni”katanya lagi.

Sumber - GegarKelantan.net

Friday, September 17, 2010

Apabila Tuanku Sultan Mengangkat Ulama Ditempat Sepatutnya...

Reactions: 
Tengok gambar je lah... mesti korang boleh paham... kecuali kalau hati tu dah gelap...

Daulat Tuanku..!
Daulat Tuanku..!
Daulat Tuanku..!
Allahu Akbar...!!!
Allahu Akbar...!!!
Allahu Akbar...!!!

Thursday, September 16, 2010

Kemaskini: 1,110 Keping Dirham Terjual Dalam Masa Hanya 2 Jam..!

Reactions: 
[Kemaskini 3:17 am] Sekolah Agama Maahad Saniah Pasir Putih hari ini mencatat rekod peribadi penjualan Matawang Syariah Dirham Perak Kelantan apabila berjaya menjual sebanyak 1,110 keping Dirham Perak Kelantan dalam masa tidak sampai 2 jam semasa ketika Majlis Aidilfitri dan Pelancaran Dana Pembangunan Maahad Saniah siang tadi.

Majlis yang turut dihadiri oleh ADUN Limbungan Drs.Zainuddin bin Awang Hamat, EXCO Kerajaan Negeri Kelantan yang juga ADUN Salor Dato' Paduka Haji Husam Musa, Ahli Parlimen Pasir Putih Haji Muhammad bin Husin dan juga Tuan Guru Menteri Besar Kelantan Dato' Bentara Setia Nik Abdul Aziz Nik Mat yang tiba sedikit lewat kerana memenuhi undangan menghadiri majlis 1 pernikahan sebelumnya.

Majlis Aidilfitri dan juga Pelancaran Dana Pembangunan Maahad Saniah, Pasir Putih siang tadi menjadi lebih menarik apabila pihak pengurusan Maahad Saniah mengambil keputusan untuk menjadikan Dirham Perak Kelantan sebagai tarikan utama kepada para pengunjung membeli sambil menyumbang kepada Dana Pembangunan tersebut.

Lelongan awal Dirham bernilai RM50 bagi 1 Dirham yang mana baki nilainya akan dimasukkan kedalam Tabung Dana Pembangunan Maahad Saniah berjaya dijual sebanyak hampir 100 Dirham manakala selebihnya pula berjaya dijual dengan harga antara RM20 sehingga RM18 bagi 1 Dirham.

Dalam majlis yang sama juga, sepasang pengantin baru dari Pasir Putih, Kelantan juga telah bermurah hati mendermakan Mas Kahwin mereka sebanyak 2 Dinar kepada Tabung Dana Pembangunan Maahad Saniah manakala seorang anak Kelantan yang bekerja di Kuala Lumpur dan pulang berhari raya pula telah mencatat sejarah (mungkin sejarah dunia) sebagai pembeli Dirham terbanyak berjumlah lebih dari 200 Dirham dan kesemua Dirham tersebut telah didermakan ke Tabung Dana Maahad Saniah.

Sertai Sahabat Facebook Dato' Paduka Haji Husam Musa di - Official Supporters Page of Husam Musa

Sumber - :: Husam Musa ::

Dulu "Kondem". Hari Ni - Cutiii...!!!

Reactions: 
Aku harap, mereka-mereka dinamanya tersenarai dekat bawah ni berada di pejabat atau tempat kerja masing-masing hari ni... kalau ada mana-mana yang tersenarai dekat bawah ni yang ikut sama bercuti, memang dia tu Super Samdol...

Kenyataan-kenyataan mereka-mereka ni kita kutip dari arkib berita... sama-sama kita hayati kenyataan-kenyataan kaki-kaki kondem yang gua yakin ikut sama bercuti hari ni... Samdol...!!!

1- ARKIB UTUSAN: 02/09/2008 - Cuti 16 September tidak wajar dipolitikkan.

Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Noraini Ahmad ketika dihubungi berkata, cadangan pemberian cuti umum pada 16 September tidak sesuai kerana negara ini sudah pun mempunyai cuti kemerdekaan iaitu pada 31 Ogos. ”Lagi pun negara ini sudah mempunyai terlalu banyak cuti umum, bagi saya memadai dengan cuti 31 Ogos,” katanya. Jelas beliau, pemberian cuti umum yang terlalu banyak tidak elok untuk produktiviti pekerja dan ia sudah memadai dengan cuti umum yang sedia ada.

2 - ARKIB UTUSAN: ruangan SMS - 04/09/2008.

JANGAN pengaruhi kami yang berpendapatan rendah ini dengan ‘agenda’ anda. Anwar, 16 September adalah hari mencari rezeki, cukuplah dengan cuti umum 31 Ogos.

BOSAN, KENAPA pula kelepasan am pada 16 September? Kalau semua sudah cuti siapa yang akan hadir majlis ‘angkat sumpah’ PM baru kononnya? - HAMID JB

SAYA harap lenyapkan angan- angan hendak jadikan 16 September cuti umum. Mungkin ramai yang setuju dapat cuti tambahan terutama bagi pekerja sektor awam dan swasta. Buat apalah beria-ia sangat mahu membazir masa - 0199919XXX

SAYA amat setuju dengan penulis Zaini Hasan di ruangan Cuit Utusan Malaysia semalam. Isunya I0 September, bukan I6 September. Ramai orang cuba melupakannya. Jangan lupa kata pepatah, pelanduk yang lupakan jerat tapi jerat tak lupa pelanduk - 0194434XXX

TINDAKAN Nik Aziz menyokong cuti pada 16 September amat memalukan, tidak ubah seperti lalang ditiup angin - MAN ENDA

NAMA pun pembangkang. Apa yang kerajaan BN buat semuanya tak betul! Jadilah pembangkang yang berkarisma seperti Tan Chee Koon, Lee Lam Thye dan Asri Muda.

3- ARKIB: 04/09/2008 – Cuti 16 September hanya muslihat Anwar.

KUALA LUMPUR 3 Sept. – Langkah Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim menggembar-gemburkan bahawa tarikh 16 September wajar diisytiharkan sebagai cuti umum merupakan satu bentuk muslihat untuk membeli ‘perasaan’ rakyat Sabah dan Sarawak.

Presiden Parti Liberal Demokratik (LDP), Datuk Liew Vui Keong berkata, Anwar cuba menarik perhatian masyarakat di kedua-dua negeri itu dengan sengaja menjadikan tarikh kemasukan Sabah dan Sarawak ke dalam Persekutuan sebagai agenda perjuangannya.

Beliau bagaimanapun yakin rakyat Sabah dan Sarawak matang untuk menilai perilaku Anwar yang disifatkannya sebagai semakin terdesak dalam usahanya menarik Ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) menyertai pembangkang.

”Anwar telah berjanji kepada rakyat bahawa dia akan membentuk kerajaan baru pada 16 September dan secara tiba-tiba juga mahu menjadikan tarikh ini sebagai cuti umum. ”Ini semua muslihat Anwar, dia memang bijak untuk memikat hati rakyat, tetapi dia lupa yang rakyat kini semakin matang dan mereka tidak mudah ditipu dengan sebarang fakta yang tidak berasas,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas cadangan Anwar supaya pimpinan pembangkang di lima buah negeri mengisytiharkan 16 September sebagai cuti umum. Anwar berkata, cuti umum itu wajar kerana 16 September adalah tarikh ulang tahun penubuhan Malaysia dan ia merupakan hari bersejarah sama seperti 31 Ogos.

Vui Keong berkata, sejak 45 tahun lalu, rakyat Sabah dan Sarawak telah dapat menerima tarikh 31 Ogos sebagai satu-satunya tarikh kemerdekaan negara.

4 - ARKIB: 03/09/2008 – Anwar ‘terlalu teruja’ tarikh 16 September (oleh lidah pengarang Utusan)

Apabila pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh berakhir pada 26 Ogos lalu dan disusuli dengan majlis angkat sumpah oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ahli Parlimen kawasan itu dua hari kemudian, ramai yang berpendapat maka redalah sedikit arena politik negara.

Mereka ingin melupakan seketika soal politik, tetapi malang sekali, ketika kita berada dalam bulan penuh keberkatan ini masih ada pemimpin politik yang terus berpolitik 24 jam.

Ini jelas apabila Anwar secara tiba-tiba mencadangkan supaya lima negeri yang kini dikuasai pembangkang menjadikan 16 September sebagai cuti umum – kononnya atas alasan, ia hari bersejarah memandangkan hari penubuhan Malaysia. Sebenarnya, Anwar dan 16 September tidak boleh dipisahkan.

Oleh itu sempena Ramadan, Anwar tidak mahu rakyat lupa tarikh tersebut, beliau mahu rakyat sentiasa ingat bahawa 16 September ada impian pembangkang yang harus dilunaskan. Anwar benar-benar teruja dengan 16 September, beliau sudah tidak sabar lagi untuk ke Putrajaya biar apa cara politik sekalipun.

Justeru bagi mengelakkan rakyat terlupa, Anwar secara tiba-tiba mengemukakan cadangan mengenai cuti umum itu, kononnya atas alasan “kita mahu membuktikan kepada rakyat bahawa pakatan pembangkang tidak mahu menipu sejarah. Tarikh (16 September) ini merupakan hari yang amat bersejarah.”

Persoalannya siapakah yang menipu rakyat? Selama ini kerajaan tidak pernah menipu rakyat mengenai tarikh 16 September.

Tarikh berkenaan sejak turun temurun lagi amat difahami oleh rakyat Malaysia sebagai
tarikh penubuhan Malaysia, malah setiap tahun, tarikh itu pasti akan dikenang terutama oleh warga Angkatan Tentera Malaysia (ATM) kerana ia juga adalah hari ulang tahun pasukan tersebut.

Anwar sengaja terus membangkitkan soal 16 September kerana merasakan kedudukan politik pembangkang semakin tergugat apabila Bajet 2009 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada Jumaat lalu mendapat respons yang positif daripada rakyat.

Anwar memahami memberi cuti adalah cara terbaik untuk mengambil hati rakyat. Apa yang penting melalui pendekatan memberi cuti ini pembangkang akan menjadi popular.

5 - ARKIB : 03/09/2008 – Shabery anggap Pas hipokrit.

KUALA LUMPUR 2 Sept. – Kerajaan Pas Kelantan tidak seharusnya bersikap hipokrit apabila hendak menjadikan 16 September sebagai cuti umum, kata Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek.

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini menyatakan Kelantan setuju dengan cadangan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadikan 16 September iaitu tarikh ulang tahun penubuhan Malaysia sebagai cuti umum.

Ahmad Shabery berkata, adakah dengan sekadar mempertikaikan tarikh tersebut sebagai cuti umum, kesilapan masa lampau Pas Kelantan yang menentang usaha Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman dan pemimpin terdahulu dapat dilupakan begitu sahaja.

Katanya adakah orang seperti Tunku Abdul Rahman tidak cukup semangat Malaysianya hanya kerana tidak mengisytiharkan cuti pada masa tersebut.

6 - ARKIB ruangan SMS – Utusan : 03/09/2008.

019-292XXXX - PAKATAN Rakyat ingin menyerlahkan kepada dunia betapa jahilnya mereka
dalam menilai sejarah negara dan jati diri nasional, lantaran mahu memberi cuti umum pada 16 September.

DEN GOMBAK - 16 SEPTEMBER, cuti atau tidak tidak penting. Untuk perpaduan negara,
adakah baik kita ada dua perayaan kemerdekaan? Kenapa masa menjadi TPM tidak cadangkan? Anehnya negeri Semenanjung yang hendak cuti!

013-936XXXX - ADALAH lebih baik Anwar Ibrahim ‘beri’ cuti sepanjang tahun. Ini lebih baik, tidak payahlah cuti runcit-runcit.
ARKIB UTUSAN : 02/09/2008 – Anwar cadang 16 Sept. cuti umum (Idea asal penubuhan hari Malaysia)

BUTTERWORTH 1 Sept. – Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mencadangkan supaya pimpinan pembangkang di lima negeri yang dikuasai pakatan pembangkang mengisytiharkan 16 September ini sebagai cuti umum.

Beliau berkata, cuti umum itu wajar kerana 16 September adalah tarikh ulang tahun penubuhan Malaysia dan ia merupakan hari bersejarah, sama seperti 31 Ogos. ”Kita mahu membuktikan kepada rakyat bahawa pakatan pembangkang tidak mahu menipu sejarah. Tarikh (16 September) ini merupakan hari yang amat bersejarah.

”Jadi, kita harap lima negeri yang kita kuasai sekarang boleh diberi cuti umum pada 16 September ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis kesyukuran sempena kemenangannya dalam pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh di tapak Ekspo Seberang Jaya di sini malam tadi.

Turut hadir ialah Presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail; Penasihat DAP, Lim Kit Siang; Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan Pesuruhjaya Pas negeri, Saleh Man. Kit Siang yang turut berucap pada majlis itu mencadangkan perkara yang sama.