"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, September 24, 2010

Etika Kewartawanan: Jangan Biarkan Hata Wahari Keseorangan..!

Perkara paling baik dalam menuju kearah perubahan dalam sistem demokrasi Negara Malaysia ialah kebangkitan mendadak beberapa pihak mutakhir ini. Mahasiswa dah lama cuba untuk bangkit. walaupun nampak agak payah dengan beberapa tekanan dan kongkongan dari pihak yang berkepentingan, aku masih percaya bahawa golongan Mahasiswa akan bangkit juga dengan keyakinan sendiri. masa akan menentukan segalanya.

Yang nak dibincangkan dalam posting ini ialah kebangkitan wartawan "makan gaji" yang hasil kerjanya dikawal oleh "tangan-tangan diatas" sebagaimana yang dah diluahkan secara terbuka oleh Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) yang baru iaitu saudara Hata Wahari.

Kenyataan berani Hata berkaitan dengan etika kewartawanan yang sekian lama dicabul oleh pihak-pihak berkepentingan dalam politik sebenarnya dah sedia kita tahu. perkara ni dah lama dijadikan isu oleh pihak pembangkang di Malaysia. rasanya isu ni dah kita tahu lebih dari 20 tahun.

Mungkin dah lama sangat saudara Hata menyimpan "rasa" dalam hati dan sampai masanya "rasa" yang terbuku sekian lama terluah pada umum. dalam platform yang berlainan tapi dalam bidang yang sama iaitu penyampai maklumat, aku cukup faham apa yang sekian lama terbuku dalam diri Hata selama ni sementelah pula aku pun kenal dengan ramai wartawan-wartawan media perdana yang juga menyimpan rasa yang sama dengan Hata. cumanya dari segi keberanian, Hata lebih berani pada hari ini.

Esok-esok belum tau... mungkin leboh ramai lagi yang akan memberontak macam Hata... tak mustahil ini akan berlaku. kalau dah ada yang jadi kepala, masuk gear dan tekan minyak lebih-lebih lagi pulak yang jadi kepala dalam hali ni bukan individu yang berjawatan kecik anak, yang lain-lain pasti akan datang keberanian mereka akhirnya.

Harapnya lepas hari ni, Hata tidak akan bersendirian dalam memperjuangkan etika kewartawanan yang wajib dijunjung oleh semua yang terlibat dalam dunia kewartawanan tak kira dalam posisi mana mereka berada. perlu adanya 1 luahan yang besar supaya mesejnya sampai kepada pihak yang menjadi subjek utama dalam hal ini iaitu "mereka-mereka yang menjadi alat" atau "boneka" pihak berkepentingan.

Bidang kewartawanan bukan 1 bidang lekeh yang boleh dipermainkan oleh mana-mana pihak. wartawan dan media adalah pencatat sejarah dan sejarah itu bukan untuk dimanipulasi. manipulasi sejarah adalah 1 kerja paling hina diatas dunia ini. mungkin lebih hina dari membunuh.

Pada aku, orang yang memanipulasi sejarah ialah orang yang melawan pencipta iaitu Allah. Allah dah atur dan tentukan 1-1 kejadian tu jadinya macam mana tapi ada pulak manusia-manusia yang kurang akal mengubah kejadian Allah itu mengikut kehendak dirinya sendiri. yang bersubahat pun sama je tarafnya...

Aku harap sangat-sangat supaya hari ni akan mengubah segala-galanya pada hari esok. banyak benda dalam negara Malaysia ni yang kita dah bawak pergi jauh dari landasan asal. semuanya bermula dengan pemerintahan yang gagal mengikut landasan anjuran Rasulullah s.a.w.

Bermula dari situ, 1 persatu diheret jauh dari landasan sebenar yang wajib kita ikut dan sebabnya cuma 1 - gila kuasa. gila kuasa cuma sesuai diletakkan pada pihak yang takut kehilangan kuasa. bila takut kehilangan kuasa, maka macam-macam cara dilakukan untuk mempertahankan yang bukan hak mutlak. lupa agaknya apa yang kita ada hari ni cuma "pinjaman peribadi" yang Allah bagi dekat kita.

Akhirat esok semuanya akan dituntut balik segala perbuatan hasil dari apa yang kita pinjam dengan Allah... jangan ingat kita boleh nak kawtim masa tu. zaman akhirat bukan zaman politik, zaman akhirat semua manusia bangun dalam berada dalam 2 level yang berbeza dan kita langsung tak de pilihan. level pertama ialah level taqwa dan level kedua ialah level kufur.

Kalau masa kau hidup kerja kau asyik dok lawan apa yang Allah tentukan, tak kan la tetiba kau boleh dok daam level taqwa pulak dekat akhirat esok..? kecualilah kau sempat bertaubat... tapi kena ingat jugak, dosa kau dengan Allah insya-Allah diampunkan... dosa kau sesama manusia yang kau aniaya dengan berita tak betul yang kau manipulasi tu dengan sape kau nak mintak ampun..?

Tamat bab tazkirah... kang tak pasal-pasal kena tangkap bagi tazkirah tanpa tauliah pulak kang... hahaha...

Bab etika kewartawanan.

Rasa-rasa aku, geng-geng wartawan yang selama ni dok simpan rasa dalam hati tu elok lah pakat-pakat bangkit nyatakan endirian masing-masing. cukup-cukup la dok makan gaji hasil maki hamun rakyat Malaysia. cukup-cukup la dok jadi anjing dekat orang yang kerjanya melawan Allah. sampai bila nak isi perut dengan hasil yang tak diredhai..?

Kalau yang bangkit cuma sekadar Hata sorang je aku yakin tak kan ada perubahan dalam bidang kewartawanan di Malaysia. wartawan Malaysia cuma sekadar boleh cari makan di Malaysia. di negara luar insya-Allah susah nak cari makan sebab level kewartawanan media perdana negara Malaysia (pada aku) setakat hari ni aku letak dekat kandang anjing je.

Korang ingat media luar nak ambik ke wartawan yang tak de etika kerja dengan syarikat diorang..?

Sampai bila wartawan media perdana sekadar nak jadi Balaci je..? beb... ni sejarah negara korang sendiri ni beb... bukan sejarah negara Zimbabwe... pagi ni kau nampak apa yang berlaku, kau balik opis kau tulis panjang lebar, lepas tu editor kau edit jadik cerita lain... kau pulak sengih je janji masyuk...

Mana tau 2-3 tahun lagi ada pulak sejarah penting berlaku yang berkait rapat dengan apa yang kau nampak dulu yang sepatutnya dikaitkan sama tapi jadi tak boleh nak kait sebab dulu kau dah biarkan editor kau edit sampai jadi cerita lain... kau tak menyesal..?

Kalau ramai-ramai bangkit geng-geng wartawan yang jadi pencacai ni, ia akan jadi tekanan pada pihak yang selama ni dok manipulasi kerja korang. tekanan akan bawa perubahan yang baik. kalau tak nak berubah kepada yang lebih baik, duduk je lah dekat opis tu panaskan seat empuk masing-masing sambil layan sejuk air-cond.

Biarkan Hata berjuang sorang-sorang... wartawan pencacai penakut boleh terus makan gaji hasil dari caci maki rakyat Malaysia. rakyat Malaysia boleh terus bodoh... sambil-sambil tu wartawan media perdana boleh terus kumpul tiket 1st class ke neraka jahanam sebab bersubahat.

Amin...

37 comments:

lurus said...

alo bro TP panas nmpak.....ape2 pun tahniah utk yg berubah...semoga Islam sebagai landasannya....amin...jd x kira korang surat kabo mana2 pun bila boss korang suruh tulis benda x betul atau dia buat bnda yg x betul korang pakat ramai2 pi tarbiyahkan boss ko tu...cakap dgn dia manusia x beri rezeki kt manusia tp Allah SWT yg bagi....

Anonymous said...

1.Biasalah!!sekarang hang kata wartawan pro kerajaan sebagai balaci!tak islamik!!
2.Bila ditakdirkan Pr jadi kerajaan!!hang pulak akan jadi balaci dan pencacai kerajaan masa tu!!
3.Tak payah cakaplah kalau tak tau sistem!!pekeliliong!akta dan undang-undang!!
4.Hang la ni nampak macam balaci dan pencacai jee!!ada hang berani tegur bagaimana hussam dapat wang berjuta-juta!!ada hang berani tegur dan komen nik aziz semasa kes ariffahmi!!!!!!

akula said...

Wei umno mangkuk!!! Koranng kan ada sprm? Jadi,,pasai apa kes husam dgn duit juta2 yang korang ddok heboh kat sini dgn kes ariffahmi tak lekat dan di dakwa?? Ang semua ni tadak akai ka? Mankuk jamban!!

akula said...

Korang semua ni pencacai semua dah tertingal bas!! Hal tu semua kita dah debatkan di blog ni!! Asyik2 ulangg benda sama. Ya la..pala otak umno ni dia asyik main lagu lama saja. Mana nak bekembang..mangang punya olang!! Sebelu ang semua di bangangkan dek perisik rakyat,baik aku bangangkan ang dulu.

Anonymous said...

Wei umno mangkuk!!! Koranng kan ada sprm? Jadi,,pasai apa kes husam dgn duit juta2 yang korang ddok heboh kat sini dgn kes ariffahmi tak lekat dan di dakwa??

1.Habihtu!!!rasuah yang hangpa tuduh pada puak pemimpin umno tu tak lekat dan dan tak didakwa juga kan!!!sama macam kes hussam dan kes ariffahmi kan!!!
2.Kalau hangpa pegang pada fakta diatas!!maknanya puak umno juga tak terlibat rasuah jugak nooo!!!mana ada puak umno yang sangkut kes rasuah!!
3.Nampak sangat mentaliti hangpa ni!!!setakat boleh jadi pencacai jee!!!!

tuan komrad said...

kalo nak jadi wartawan kena la adil...salah betul kena tegur..ni idak,main sondol je cam babi hutan...

aku sanggup jadi tukang sapu daripada jadi wartawan balaci bangang makan gaji buta..

P/s-gua takde niat nak hina maner2 tukang sapu ye

Anonymous said...

maaflah..saya ni wartawan juga tapi janganlah mengatakan pekerjaan kami ini setaraf ngan kandang anjing..bercakap lah dengan penuh hikmah, jangan ingat kami ni tiada perasaan..
walaupun saya bukan menulis berita politik tapi kalau nak kritik biarlah jaga sikit adab dan tatasusila..
pada tuan komrad, awak cakap senang la..bila awak ada anak bini nak bagi makan, awak sanggup ke nak berhenti kerja jadi tukang sapu sampah..sekadar cakap bolehlah..orang macam awak ni, cuma cakap sedap mulut jer..

tuan komrad said...

aku tak salahkan kareer,tapi dari segi kredibiliti dan sikap profesionalisme...jadi tukang sapu lagi mulia beb daripda sampaikan berita fitnah dan jahat...

kalo dah tau,taknak subahat,carila keje tempat lain ...rezeki datang daripada Allah SWT,bukannya manusia..

hendak seribu daya,taknak seribu dalih

maaf jika ano diatas tersinggung..tapi kita ada akal..bak kata nabil...lu pikir la sendiri

Gambar terbaru waja lancer kaler silver kat sini said...

yang salah tetap salah. jangan tak sedar diri. buatlah berita yang adil dan telus.

Anonymous said...

encik komrad, yang harus diberi teguran adalah wartawan2 opportunis,mereka ni jenis suka mengambil kesempatan untuk membuar cerita2 sensasi dalam politik supaya mereka boleh berkembang dgn cepat dlm kerjaya mereka, saya bukan wartawan yang termasuk dalam kategori tu..tambahan saya menulis ruangan sukan..suratkhabar mana, tak perlu saya bgtau..jangan dimarahkan beberapa ekor nyamuk, kami semua diberi label yang sama..saya bukan jenis wartawan yg memberikan laporan yang tidak adil dan tidak telus

tuan komrad said...

ini bergantung pada nawaitu seseorang...hitam atau putih atas pilin masing2..

saya cuma bagi pandangan je..tapi sebagai umat Islam,saya percaya segala tindak tanduk kita bukan dihakimi saja di dunia,malah bila tiba hari akhirat kelak...

selemah-lemah Iman manusia adalah bagi mereka yang sekadar membenci kemungkaran,maksiat dan kejahatan dengan hanya mengucapkannya dalam hati..

saya doakan agar segala perilaku dan kerja kita diberkhati dan dirahmati Allah SWT..AMIN

aku bukan wartawan said...

ya betul rezeki adalah pemberian Allah SWT. manusia hanya jd perantaranya sahaja....ingat tu!!!! islam tu hebat dan adil sehingga boleh disamakan wrtawan dgn ulama sbb jika xde wartawan sape pulak yg nak mengwar-warkan ajaran islam dan program2 yg org islam buat utk kebaikan semua manusia dimuka bumi ni....dan sape pulak yg nak menyedarkan umat islam dari terus khayal dgn kemewahan yg sengaja dibuat oleh dajjal laknatullah.

matkambing said...

banyak juga pencacai dan balaci gerombolan yang masih bengong lagi hasil dari 53 tahun umno-bn memerintah malaysia! macam banyak ahli keluarga aku ang mengatakan kerana kerajaan bnlah mereka dapat pencen! konsep rezeki dari Allah dah tak adalagi pada diri mereka!

akula said...

Anon September 24, 2010 2:21 PM

Wei mmangkak..

Habaq mai kat aku bapa ramai hat puak umno yang kena tangkap dan kena dakwa? Ang nak nafi pulak ka bilangan mereka?

Cuba habaq mai kat sini brapa oranng dari kalangan PR yang kena jika ang nak banding fakta2 ni?

Anonymous said...

Habaq mai kat aku bapa ramai hat puak umno yang kena tangkap dan kena dakwa? Ang nak nafi pulak ka bilangan mereka?-akula said.


1.Tolong senaraikan pemimpin umno yang telah disabitkan dan didapati bersalah oleh mahkamah kerana rasuah!!
2.sekarang depa dok dalam penjarala agaknyanoo!!khir toyo,rafidah!mahadir!!dll.

akula said...

Anon September 26, 2010 11:47 AM

Jangan takburr...jangan lupa.. Nama yang hang sebut tu jerung,yang mendakwa pun jeerung juga...yang kena makan biasanya ikan bilih @ kambing hitam. Ang kan suka baca surat khabaq utusan kan? Apa kata ang buka internet..ang cari sendiri dalam arkib. Faham dak ni? Bila aku kata puak puak umno dalam komen aku di atas bermakna umum.. Umum di kalangan puak umno.. Tak kira khir toyo ka....kasitah gadddam ka..jkkk ka...maksud aku tu umum. Kiranya skang ni nama yg ang sebut..belum kena lagi. Tunggu masanya..

Anonymous said...

"Faham dak ni? Bila aku kata puak puak umno dalam komen aku di atas bermakna umum.. Umum di kalangan puak umno.. Tak kira khir toyo ka....kasitah gadddam ka..jkkk ka...maksud aku tu umum." -akula said..

1.kalau hang ngaji sampai masters atau Phd!!segala kenyataan mesti ada fakta yang kukuh!!fakta yang umum tidak diterima noo!!
2.Berbalik pada isu utama!!ingat lagi kan!!isu hussam dan nik aziz!!!hang kata depa tak terlibat dengan rasuah berdasarkan mereka tidak didakwa atau disabitkan rasuah oleh sprm!!bukan main takbur lagi hang dengan kenyataan diatas!!
3.Berdasarkan fakta hang!!seseorang itu tidak terlibat dengan rasuah sekiranya tidak didakwa atau disabitkan oleh sprm!ini bermakna pemimpin umnopun tidak seorang pun terlibat dengan rasuah!!mana ada pemimpin umno yang dituduh rasuah oleh puak pas, yang kena tangkap atau disabitkan kesalahan rasuah oleh sprm!!maknanya!ikut teori hang!!depa juga tidak bersalah macam nik aziz atau hussam!!
3.Mengapa hang doublestandard!!puak pas yang dituduh rasuah!!hang bela bukan main!!puak umno yang puak hang tuduh rasuah!!hang kata depa makan rasuah!!sedangkan mereka juga tidak pernah didakwa atau didapati bersalah oleh sprm!!yang ditangkap tu!!yang hang sebut dalam internet tu!!dalam arkib tu!ahli umno kah!!
4.Kalau hang rasa punya intergriti,jujur dalam penulisan!!yang salah tetap salah !tidak kira mana-mana parti politik!!
5.Hangpun kena jenguklah jugak blog kickdefella!!diapun puak macam hang jugak noo!!

Anonymous said...

tak kesah la ko org nak memaki sesama sendiri dlm ni, tp buka cerita pasal Etika kewartawanan ni kat sini sampai sekarang aku tunggu entri meminta maaf secara terbuka, kerana salah satu entri pasal surau kena simbah cat dan baling botol arak tu, menyatakan anak2 melayu puak umno yg lakukan,padahal terbukti anak2 cina yg lakukan. dimana etika kewartawanan kamu?

joehan said...

aku skong ko wahai bro anon September 27, 2010 10:33 AM..aku ingt lg kes surau kne simbh cat aritu..mamat topeng babi ni kate anak2 melayu umno yg buat..dgn xrs berslhnya die main tuduh2 tanpa selidik dlu..tp nk wt cmne bro..ni mmg mentaliti bangang org2 pembangkng malaysia ni..sume keslahan dieorg nk letak kt org umno..makin rmai org meluat dgn cara pembangkng @ pembangang malaysia ni..skrng wt entri psl etika kewartawanan plak..hahaha..

pembankng konon2 kate nk beri kebebasan akhbar bile berkuasa nnti tu cume dongeng je..tgk singapore..mn de paper dieorg kritik kerajaan..tgk pembangkng singpore mcm mn..dieorg xsebebas pembangkang @ pembangang kt malaysia ni..pemberita luar negara pon brape rmai kene saman dek geng2 dinasti PAP kt sn..kes terbaru..blog pisau.net dedahkn psl sumber kewangan wang ihsan kerajaan pinang dr sumber judi..guan eng lidah biawak nafikan pastu bwk blog pisau ni ke skmm utk tujuan tindakan sbb wt brita palsu..stakat mende cmni pon guan eng babi xblh trima..tu br jd kerajaan negeri png..blm jd kerajaan persekutuan lg..sudah2 la pembngkng oi..meluat aku..

oi topeng babi..ko xnk buat artikel psl pemilihan cabang2 pkr ke...hahahah..pkr ni mmg sesuai utk org2 mentaliti rendah je..pemilihan cabang pon dh kucar kacir..tu br jd parti pembangkng..kalo jd parti pemerintah nnti xtau aa mcm mn..bodo btul org2 pkr ni..hahaha..oi brader anwar bin ibrahim(B.A.B.I)..parti ko yg kecik tu pon ko xreti jg..inikn plak ko nk jg satu malaysia ni..bodo la ko ni nuar juburi..khakk ptuiii!!..tepat kene muke buruk ko tu wahai tua kutuk nk mampos...hahahahaaha...

tuan komrad said...

lawak binawe sungguh...

isu khtubah jumaat pon kantoi,ada hati nak cakap pasal duit judi....

umpama ali ketam yang mengajar anak remaja agar ramai2 masuk sekolah hamil...

bengap umpama mentega planta...diyakini turun temurun...

wakakakakakakakakakakakakakakakakaka

tuan komrad said...

eh lupa nak cakap...

selama ni pon,duit cukai judi pegi maner beb??masuk poket murujib ke??bayar gaji orang keje gomen?buat empangan 6 billion?

wakakakakakakakakakakakkakakakak

joehan said...

kate nk tiru khalifah umar...hahahahaha...wahai komrad..skrng ni dh nmpk sgt betapa bercabangnye lidah guang eng tu..mule2 nafikn gile babi..lps kuar srt bukti br la nk ngaku..nape die mati2 nafikn mule2 tu ek..khalifah guan eng kesayangan pas ni mmg dh ade darah penipu kot dlm badan die..hahahaha..

xnk komen psl pemilihn cabang pkr ke wahai ahli2 pembangang..siap tumbuk2..baling kerusi..buang kertas undi..hahaha..org2 nuar juburi cube utk menipu utk mng dlm pemilihan pkr..dahla pkr tu sndri parti yg penuh dgn kronisme..pemilihn plak penuh dgn penipun..ade hati nk jd PM..oi tua kutuk kaki peliwat..sudah2 la ko tipu rkyt malaysia ni..meluat la oi..pemilihn paling kecoh dlm sejarah..pemilihn dap babi tu pon xsekecoh ni..hahahaha..telus konon...khakk ptuih...sbb ade unsur2 penipuan la rmai ahli2 pkr xpuas ati..tu la..kalo dh pemimpin utama mmg kaki penipu..anak2 buah pon sm la..guru kencing berdiri..ank murid kncing berlari...hahahahaha...penyokong bangang plak kene kencing...hahahah.lawak siot..memalukan..

akula said...

Anon yangg berkenaan...

Amboih..ang ni lupa ddiri sungguh noo..
Ang betui2 puak yyang lupa diri mcm bekaih to bendahara ang selalu sebut...apa dia?? "Mmelayu mudah lupa"..

Kalau ang ada phd,aku ada spm ja...ang malu sikit no. Ang lupa ka setiap kali meeting umno kat pwtc,,,setiap kali tu lah puak ang ada kesalahan politik wang!! Haha..rashuah la tu!!! Nak aku sebut ka nama dia? Kasitah ghadam tu pun dah kena dulu lagi. Apa bukti lg yg ang nak? Podahh!!!

Ang nak cakap ngan aku pasal integriiti??? Chaiit!!...wei tambi..ang bagi komen balas pada aku pun ang tadak nama..buat malu ja. Aku yang spm pun tahu tarul nama. Pasai apa? Lubang Hidung ang kat dahi ka sampai tak mau taruk nama??

Anonymous said...

"Kasitah ghadam tu pun dah kena dulu lagi. Apa bukti lg yg ang nak? Podahh!!!"-akulasaid

1.Kasitah dok penjara mana!!pakat-pakat nak pi melawat!!!

Anonymous said...

"Kalau ang ada phd,aku ada spm ja...ang malu sikit no. Ang lupa ka setiap kali meeting umno kat pwtc,,,setiap kali tu lah puak ang ada kesalahan politik wang!!"-akula said!!

1.Sapa yang dah kena tangkap!!dah masuk penjara!!
2.Tuduhan tanpa bukti!!sama juga kes nik aziz makan rasuah noo!!

Anonymous said...

"Ang nak cakap ngan aku pasal integriiti??? Chaiit!!...wei tambi..ang bagi komen balas pada aku pun ang tadak nama..buat malu ja. Aku yang spm pun tahu tarul nama. Pasai apa? Lubang Hidung ang kat dahi ka sampai tak mau taruk nama??"-akulasaid.

1.Ada juga umat islam yang bernama akulasaid noo!!!!
2.Nama lebihkurang Anonymous jee!!

akula said...

Kasitah dok penjara mana!!pakat-pakat nak pi melawat!!!

-ang tanya puak ang la..mana dia dudduk skang.

Sapa yang dah kena tangkap!!dah masuk penjara!!
2.Tuduhan tanpa bukti!!sama juga kes nik aziz makan rasuah noo!!

-wei manusia takbur!! Jangan ang nak beza antara penjara dan dunia luar. Org yg di penjara sebab allah bg dia peluang utk insaf,bukan dah buat salah tapi dan di sahkan salah tapi masih berkeliaran di luar dan bakal merosakkan org lain,itu yg jawatankuasa disiplin umno sendiri yg habaq,bukan aku noo!! Haha

-kau tuduh nik aziz makan rasuah? Bagus..aku jadi saksi akhirat atas tuduhan kau di blog ni. Mcm kj dan ali rustam,akuu tak tuduh,dah ternyata dia salah oleh jk disiplin umno...so what??

al-brangi Online said...

salam,

pohon linkkan
http://al-brangionline.blogspot.com menggantikan al-brangi yg telah diserang malware dlm bloglist tuan

tq

akula said...

.Ada juga umat islam yang bernama akulasaid noo!!!!
2.Nama lebihkurang Anonymous jee!!

-ceeh..mcm budak2 ang ni!!kata nak intergriti.. Akula tu tanda nama aku dalam blog ni biar senang org nak respon dgn aku..bukan pasal nama islam atau tidak. Punya ramai anonymmous kat sini..tak guna juga....menyamar aja lebih. Tengok ip address pun dah tahu.asyik orang umno yg sama ja ddok bagi komen...haha. Akuu dah paham sangat dah pemainan umno ni..umno menyamar ahli pas,keluar dari pas lepas tu masuk umno. AdoiiyAaiiii..

Anonymous said...

".. wartawan pencacai penakut boleh terus makan gaji hasil dari caci maki rakyat Malaysia. rakyat Malaysia boleh terus bodoh... sambil-sambil tu wartawan media perdana boleh terus kumpul tiket 1st class ke neraka jahanam sebab bersubahat."

1.Pusing-pusing!!belit-belit!!
2.Last sekali kena batang hidung sendiri!!

Anonymous said...

hey guyz!

mmg sah surat ketua menteri penang pasal duit dari lumba kuda itu adalah ciptaan bebudak UMNO..

lihat link yg sgt bodoh disini..

http://www.ibnuhasyim.com/2010/09/surat-kppinang-atau-bebudak-umno.html

hehehe

joehan said...

hahaha..anon September 28, 2010 2:02 PM..msh cube utk tegakkn benang yg bsh ye..persoalan skrng ni bkn samada surt tu btul atau x..ianya xlg mnjd penting..persoalan pokok die skrng..dlu guan eng xngaku..lps srt ni kuar die ngaku plak..tp die ckp ade wt akaun asing2 plak..utk org islam n utk bkn islam..yeahh guan eng..spin laju2 jgn xspin..org2 islam penyokong pr mmg percy bulat2 je ckp ko sbb dieorg xbrape nk gune otak..hahahaha..lidah berbelit2..tula guan eng..mkn lg babi byk2..dh perangai pon mcm babi..khalifah father joseph guan eng ni xabs2 menipu!!hahahaha..

LORD RIED said...

SALAM MENKEDARAH TAIK UNTUK BEWAK2 SEMUA (SERUPA SALAM 1MALAYSIA JUGA)

NAJIB SUKA PERABIH DUIT RAKYAT. MASA DIA JADI MENTERI PELAJARAN GAJI GURU YANG KEJA 5JAM SAHARI (BUKAN 5JAM PUN DOK LEPAK JA BANYAK) DIA PENAIK.

TAK CUKUP! XPA BANG JIB ADA DIA BAGI IJAZAH PULAK KT GURU MENGAJI TAK PANDAI SPM DAPAT 3 NI. WUI SENANG O DAPAT IJAZAH DI MESIA NI.

MURID2 KALAU HEMPA MENGAJI TAK PANDAI XPA AMENO KUTIP BAWA MASUK MAKETAB KENDIAN DEPA BAGI DEGREE LAGI O.

SO MURID2 TOKSAH BELAJAQ PANDAI2 SENANG DAPAT DEGREE KT MESIA NI.

HEHEHE SAJA NAK MELAWAK DGN BEWAK2 AMENO..

mankruger said...

apa sudah jadi dengan blog albanjari, siapa tahu?

Anonymous said...

org melayu dpt dgree pun bdak2 pas sakit ati. apa la yg nak jadi. ni yg dinamakan politik hasad dengki ni.

joehan said...

haha..to anon September 29, 2010 1:54 PM..ko jgn layan bewak bernm lord ried ni..die dr dlu smpai skrng sibuk psl skim kakitgn kerajaan..tp xde org nk layan die..die ni dlu blaja xabs agknya..tu yg bodo n bebal smpai meroyan2 kritik kerajaan wlpon kerajaan bntu org melayu/islam dpt degree..mentaliti tahap sampah mamat bewak lord ried ni..hehehe..ko jgn slalu duk tego2 mamat bewak lord ried ni..ko biarkn je ape die nk komen..nnti ko dpt badi biawak belaan lord ried ni..

hahaha..lord ried bodo..nk tau nape aku ckp mamat lord ried ni bodo..sbb die duk kutuk2 cikgu sekolh..tp die still anta ank die g sekolh kerajaan..lawak btul lord ried ni..ayt2 die pon org lain sush nk phm..

Anonymous said...

kakaka...
amno yahudi melawak zionis....
hati kalau dah hitam...
x payah la letak name dan link...
buat malu org islam jek...
ke joehan ni kristian yahudi...