"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, April 30, 2011

Sumpah Laknat: Samsul Iskandar Laknat

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...

Perkara paling laknat yang berlaku petang semalam dari sudut pandangan mata gua ialah bilamana Ketua Angkatan Muda KeADILan mengetuai sekumpulan manusia otak singkat menghalang upacara sumpah laknat yang ingin dilakukan oleh Trio Datuk T.

Sam Laknat..! Sam Laknat..! Sam Laknat..!

Thursday, April 28, 2011

AWAS...!!! Seorang Lagi Bakal Mati..?

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedang mengesan seorang saksi lelaki bagi membantu satu kes siasatannya.

SPRM dalam satu kenyataan hari ini berkata, saksi yang dikehendaki ialah Abd. Rashid Jaafar, 46, dengan nombor kad pengenalan 650316-01-5677 yang beralamat di No 39, Jalan KP 1/2, Taman Kota Perdana, Bandar Putra Permai, Seri Kembangan, Serdang Selangor dan No. 56 Parit Haji Abd Salam, Batu Pahat Johor.

Seluar Dalam...

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...

Tiba-tiba blog ni jadi 1 blog yang membusankan, tak macam dulu... busan sebusan busannya... Gua nak menaip pun rasa busan sangat-sangat. Politik Negara Malaysia dah jadi Politik Alat Sulit. Politik Nafsu Serakah. Bila sebut Nafsu Serakah, cerita lain tak de, cuma cerita dalam seluar dalam, cerita besar, panjang, kecik, lebar, luas, dalam, semak, clear, kelepet.

Media Perdana dalam bentuk penyiaran dan penulisan dah jadi Media Phorno. Kalau tahun ni penulis buku Mona Gersang nak bangkit gua rasa amat-amat payah sebab terpaksa bersaing dengan Media Perdana yang lebih luas skop dan sebarannya... paling susah bila Media Phorno Perdana mendapat kelulusan penuh dalam semua bentuk penyiaran dan penyebaran oleh Kementerian Dalam Negeri dan jugak Kementerian Penerangan.

Thursday, April 14, 2011

PRN Sarawak: Lebih 4 Penggal Bersama BN Tiada Kemudahan Asas

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...

Kampung Salak berada dalam DUN Pantai Damai terletak hanya lebih kurang 20 kilometer dari Ibu Negeri Sarawak - Kuching, setelah lebih 20 tahun berada dibawah pemerintahan Barian Nasional, masih tiada kemudahan asas.

Pengangkutan utama para penduduk Kampung Salak hanyalah dengan menggunakan sampan. kemudahan jalanraya langung tiada dikampung ini.

Pekerjaan utama para penduduk di Kampung Salak ialah Nelayan dan lain-lain pekerjaan yang berkaitan dengan industri Muara ungai & Laut.

Purata pendapatan eorang nelayan di Kampung Salak hanyalah sekitar RM300 - RM700 sebulan kebanykannya hanya sekitar RM550 sahaja sebulan.

Satu-satunya penghubung antara rumah kerumah penduduk di Kampung Salak ialah jeti kayu yang dibina berambung dari rumah ke rumah.

Untuk mendapatkan pendapatan lebih, ada antara penduduk Kampung Salak menjalankan kerja-kerja mengutip tin-tin aluminium dan bahan buangan yang hanyut ketika air pasang yang boleh dijual kembali.

Bahan-bahan ini kebanyakannya tersadai dibawah rumah para penduduk kampung ketika air sudah surut.

Setelah lebih dari 20 tahun berada di bawah pemerintahan Barisan Nasional, Kampung Salak masih berada di belakang kemajuan yang dicanang-canangkan.

Tiada bekalan air disediakan oleh Barian Nasional disin dan selama ini, perigi yang menjadi sumber bekalan air penduduk Kampung Salak.

Setiap 1 perigi dikongsi oleh hampir 60 buah keluarga.

Keadaan perigi yang menjadi sumber bekalan air penduduk Kampung Salak.

Alternatif lain bagi penduduk kampung bagi mendapatkan sumber air ialah dengan menadah air hujan.

Kampung Salak juga selepas Malaysia Merdeka masih tiada bekalan elektrik

Penduduk Kampung bergantung kepada Generator sebagai bekalan elektrik. sebuah generator hanya mampu untuk menampung penggunaan elektrik untuk 5 buah rumah.

Penduduk yang menggunakan generator pula terpaksa membayar kos sebanyak RM8 sehari untuk menerangi rumah masing-masing.

RM8 sehari kos yang terpaksa ditanggung oleh penduduk. semakin tinggi harga dieel, semakin meningkat kos sara hidup golongan "Miskin Tegar" di Sarawak.

Anak-anak generasi baru di zaman serba kemajuan masih menggunakan sampan sebagai kenderaan asas untuk kemana-mana termasuk ke sekolah.

"Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan"

Aram Meh Kitai Berubah...!!!


PRN Sarawak: Aram Meh Kitai Berubah..! (1)

Reactions: 
Sebelum korang layan video dekat bawah ni, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...


Tuesday, April 12, 2011

PRN Sarawak: Pelanduk & Jerat - Sayang Semuanya

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...

Hari ni gua nak cerita balik sejarah yang berlaku sejak puluhan tahun dulu untuk kita jadikan iktibar dan tauladan pada hari ni...

Pertama: Selepas berlakunya tragedi Memali pada tahun 1985, "KERAjaan" Pusat dibawah pimpinan Barisan Nasional mula menyedari bahawa sokongan keatas pembangkang di Semenanjung Malaysia telah mula bertambah dengan mendadak. ini adalah kerana kebanyakan keluarga yang dizalimi dalam Tragedi Memali ini datang dari golongan bawahan yang antaranya adalah para guru.

Guru-guru tak kira dalam apa bidang pelajarannya sekalipun mempunyai pertalian yang amat rapat dengan masyarakat kerana tugasan mereka sebagai pendidik kepada semua pelajar sekolah tak kira apa latar belakang politik keluarga mereka.

Berdasarkan kepada keadaan ini, "KERAjaan" Pusat yang khuatir dengan keadaan ini dan risau akan pertambahan sokongan kepada pembangkang melalui pertlian ringkas ini telah mengambil tindakan yang pada fikiran mereka pada ketika itu "Paling Sesuai" untuk menyekat perkembangan pertambahan sokongan kepada pembangkang melalui guru-guru.

Tindakan yang dikatakan "Paling Sesuai" oleh "KERAjaan" Pusat pada ketika itu ialah memindahkan atau menukar guru-guru terbabit (yang dikenal-pasti sebagai penyokong pembangkang) ke kawasan-kawasan luar bandar terutamanya Johor, Sabah dan Sarawak.

Kedua: 20 tahun dulu apabila tampuk pentadbiran Kerajaan Negeri Kelantan dirampas oleh PAS, perkara yang sama juga dilakukan oleh "KERAjaan" Pusat kepada Guru-guru dan Kakitangan Kerajaan yang dikenal-pasti sebagai penyokong pembangkang.

Mereka-mereka ini kebanyakannya dihantar untuk "bertugas" di kawasan-kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak, jauh dari keluarga mereka. ramai suami-suami terpaksa meninggalkan anak-anak, isteri dan keluarga jauh di seberang Laut China Selatan. mereka-mereka ini ditempatkan dikawasan-kawasan yang jauh dari pembangunan. tiada bekalan elektrik, air mahupun komunikasi.

Cuba lu orang bayangkan macam mana kehidupan seorang tenaga pengajar atau lebih tepatnya sebagai penggerak Kemajuan Negara dalam keadaan demikian. dipisahkan dari keluarga dalam keadaan yang serba kekurangan. ada yang datang dari keluarga yang susah, nak jumpa keluarga kadang-kadang cuma setahun sekali, tu pun masa hari raya... nasib jugak kalau dapat balik beraya, yang tak dapat balik macam mana..?

Paling sedih, dipisahkan dari keluarga dan banyak berlaku kejadian dimana guru-guru menerima berita sedih dari seberang - kehilangan insan tersayang. macam mana lu rasa bila keadaan macam ni berlaku pada keluarga lu sedangkan lu tak mampu untuk berada dekat dengan mereka disaat-saat akhir sampai mereka dikebumikan kerana lokasi lu yang jauh di pedalaman. nak ke bandar makan masa 12 jam berakit.

Ketiga: Hari ini berkatalah TPM:
TPM minta 'jasa baik' guru di S'wak sokong BN

Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta 'jasa baik' para guru di Sarawak supaya menyokong BN dalam pilihan raya negeri itu pada 16 April depan.

Beliau yang juga timbalan perdana menteri menggesa mereka membantu BN menang besar, dengan memangkah calon-calonnya dalam pilihan raya negeri Sabtu depan.

NONEMuhyiddn yang juga timbalan pengerusi BN berucap kepada kira-kira 400 guru yang mengikuti satu program untuk pendidik di Sibu petang ini.

Selepas ini, kata Muhyiddin, pembangkang akan mendakwa BN berkempen melalui guru-guru, tetapi tegasnya, ianya bukan hanya satu peringatan lembut, tetapi juga peringatan yang penting.

Sambil mengkritik kempen Pakatan Rakyat untuk membawa perubahan, Muhyiddin berkata, rancangan pembangunan mungkin terjejas jika berlaku perubahan tersebut.

Menurutnya, rancangan pembangunan akan terjejas jika berlaku gangguan atau perubahan mengikut cara pembangkang.

Beliau mengumpamakan kempen pembangkang untuk perubahan itu umpama 'tikus membaiki labu' - satu pepatah Melayu yang bermaksud tindakan yang akan memburukkan lagi keadaan.
Mungkin ketika TPM berhadapan dengan para pendidik di Sibu semalam, tiada dalam fikirannya terfikir keadaan yang dialami oleh guru-guru yang diimport dari Semenanjung Malaysia dan di eksport kekawasan pedalaman Sarawak sejak sekian lama.

TPM juga kemungkinan besar tidak pernah tahu bahawa kebanyakan pendidik-pendidik yang dipisahkan dari keluarga mereka di Semenanjung Malaysia telah bertindak melancarkan protes dalam senyap sejak sekian lama dengan menjadi wakil bagi pihak pembangkang menyampaikan sebanyak mana maklumat yang tidak didapati dalam Media Perdana kepada penduduk-penduduk di kawasan pedalaman Sarawak.

Sehebat-hebat Muhyiddin dengan kedudukannya sebagai ahli UMNO merangkap Timbalan Presiden UMNO sebenarnya masih tidak dapat menandingi kehebatan para guru yang dipisahkan dari keluarga mereka di Semenanjung Malaysia sebab apa yang gua tahu, Muhyiddin dengan kedudukannya yang hebat itu tidak pernah membuka walau 1 pun cawangan UMNO di Sarawak sebaliknya ada antara pendidik yang dihijrahkan ke Sarawak telah mambantu membuka banyak cawangan PAS di Sarawak.

Untuk pengetahuan para pembaca, PAS pada masa ini telah mempunyai lebih dari 50 cawangan di Sarawak yang penaungnya ialah anak tempatan Sarawak manakala UMNO yang dikatakan hebat itu telah berjaya untuk tidak membuka walau 1 cawangan pun di Sarawak.

Pada gua, "KERAjaan" yang bodoh-sebodoh-bodohnya seperti BN tidak akan pernah terfikir bahawa perkara sebegini akan berlaku apabila mereka bertindak menghukum sokongan para pendidik kepada pembangkang dengan menjarakkan mereka dari keluarga mereka.

"KERAjaan" tak tahu bahawa pendidik ini adalah seperti "benih yang subur". campak ketanah - tumbuh pokok, campak kelaut - tumbuh pulau, campak ke pedalaman - tumbuh cawangan.

Keempat: Permintaan TPM supaya guru-guru di Sarawak menyokong BN dalam Pilihanraya Negeri kali ini seharusnya disambut dengan sebuah lagu:


"Jerat tak pernah lupakan pelanduk tapi pelanduklah yang selalunya melupakan jerat"


Monday, April 11, 2011

PRN Sarawak: Blowpipes & Bulldozers

Reactions: 
Sebelum korang tengok video dekat bawah ni, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...

http://youtu.be/d9QFqSUKQpw

http://youtu.be/T8H2e78xilI

http://youtu.be/WL1oh3pGhY8


Sunday, April 10, 2011

PRN Sarawak: Strategi Terbaik Pakatan Rakyat

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...

Kemarin gua ronda-ronda dekat 3 lokasi- Bandar Kuching, Kota Samarahan & Santubong. pakaian rasmi gua macam biasa - T-Shirt itam tertulis "RACISM is so yesterday" dengan seluar jeans lusuh.

Sorang pemuda Cina datang tegur gua sambul tunjuk dekat T-Shirt gua - "I like your T-Shirt" kata budak tu. memang gua dah agak. padahal yang dia minat bukan T-Shirt gua ni tapi slogan "RACISM is so yesterday" tu.

Spontan tu jugak dia tanya gua - "mesti you ni datang dari Semenanjung kan..?". yup... gua jawab ringkas... gua tanya dia balik - "macam mana you tau..?", jawab dia - "sebab dekat sini tiada Racism. cuma di Semenanjung je ada Racism". gua jawab balik - "betul... dekat Semenanjung ada Racism sebab ada UMNO". budak Cina tu senyum je sambil bisik dekat aku - "Kami selalu jadi mangsa". gua paham ayat tu.

Idea dan persetujuan kepimpinan Pakatan Rakyat untuk menabalkan Baru Bian sebagai Ketua Menteri Sarawak yang baru sekiranya majoriti pengundi Sarawak berjaya menafikan majoriti 2/3 Barisan Nasional Sarawak dalam Pilihanraya Negeri Sarawak sebenarnya adalah 1 "perangkap maut" bagi Barisan Nasional.

Barisan Nasional melalui "Kepala Bana"nya parti UMNO (yang tak wujud di Sarawak) menyambut baik idea Pakatan Rakyat menabalkan Baru Bian (yang bukan berketurunan MeLAYU) sebagai bakal Ketua Menteri Sarawak yang baru dengan agenda "Perkauman" sempitnya di Sarawak.

Blogger-blogger "hebatnya" mula memainkan isu "KePuanan MeLAYU"nya di Sarawak. ini 1 tindakan yang gua tunggu-tunggu dan respon sebegini amat dinanti-nantikan bagi gua dalam tempoh kempen Pilihanraya Negeri Sarawak.

Rakyat Sarawak yang lebih terbuka mindanya 110% menolak politik "Perkauman" kerana disini, kehidupan mereka sentiasa aman damai sesama kaum. baik Iban, Bidayuh, Cina, India dan lain-lain kaum tak pernah menghadapi masalah dimana-mana pelusuk Negeri Sarawak.

Kefahaman mereka tentang perbezaan, kebudayaan, kepentingan dan budaya kaum-kaum yang berlainan di Sarawak sangat-sangat tinggi. masyarakat Iban bangga berjiran dengan masyarakat Bidayuh, masyarakat Melanau bangga berjiran dengan masyarakat Cina dan begitulah sebaliknya.

Menghina mana-mana kaum di antara kejiranan mereka di Sarawak, samalah seperti menghina mereka sendiri. walaupun di setengah-setengah kawasan di Sarawak si kuasai oleh 1-1 masyarakat pribumi atau bukan pribumi, sifat kesetiakawanan mereka amat-amat tinggi. tak macam ejen-ejen UMNO di Semenanjung.

Banyak tempat dah gua pergi dan macam-macam kaum di Sarawak gua jumpa dan setiap kali itu juga kami diraikan dengan amat baik sekali. tak kira apa lambang parti politik. kami diraikan sebagai "tetamu" dan bukan sebagai "politician". ini adalah kehebatan masyarakat-masyarakat di Sarawak.

Gua yakin budaya kemasyarakatan macam ni berlaku dan praktikal di Sarawak sebab di Sarawak, UMNO tak pernah bertapak dan gua 110% jugak yakin bahawa UMNO tidak akan bertapak di Sarawak sebab budaya "Racism" dalam UMNO sangat-sangat tinggi, lebih tinggi dari songkok mereka.

PERKASA juga amat-amat tidak boleh diterima disini. lain-lain parti politik perkauman macam MIC dan MCA gua tak tau samada wujud atau tidak di Sarawak, cuma yang gua tau, mana-mana parti atau individu yang mengangkat perjuangan bangsa melebihi perjuangan parti akan ditolak 110% di Sarawak.

Bila blogger-blogger PenChaChai UMNO yang berkampung di Sarawak mula memainkan isu "KePuanan MeLAYU", mereka sebenarnya memberi pukulan "Smack Down" kepada Barisan Nasional Sarawak. Idea Pakatan Rakyat Sarawak menabalkan Baru Bian sebagai Ketua Menteri Sarawak yang baru sekiranya Barisan Nasional tumbang dalam Pilihanraya Negeri Sarawak disambut baik oleh rakyat Sarawak sokongan keatas Pakatan Rakyat semakin meninggi.

Kita dapat lihat dari program-program Pakatan Rakyat sebelum pengumuman tersebut dan selepas pengumuman tersebut. sebelum ini, sambutan keatas program Pakatan Rakyat tidak seperti hari ini. lepas kenyataan tersebut, program Pakatan Rakyat di Satok, Serian dan lain-lain tempat meningkat dengan mendadak.

Program Pakatan Rakyat di Satok mencatat hampir 10,000 kehadiran, di Serian tak kurang dari 5,000 kehadiran manakala di Miri pula lebih kurang sama jumlahnya dan kutipan derma kilat Dana Pilihanraya Negeri dalam 1 program di Miri berjaya mengumpul lebih dari RM21,000 kutipan.

Rakyat Sarawak mula berpihak dengan membantu menggerak dan mengukuhkan Pakatan Rakyat Sarawak manakala Barisan Nasional Sarawak pula terpaksa mengeluarkan wang yang banyak untuk menggerakkan rakyat bagi menampakkan "sokongan" hasil dari "sogokkan" Barisan Nasional.

Bagi gua, ini adalah kekalahan moral yang pertama bagi Barisan Nasional Sarawak. jika mood sebegini berterusan sehingga 16hb. April, 2011 - Pakatan Rakyat akan mentadbir Negeri Sarawak dengan majoriti mudah.

Selepas 30 tahun Barisan Nasional di Sarawak, mereka bukan sahaja gagal untuk mentadbir Kekayaan Negeri Sarawak dengan baik bahkan lebih dari itu, Barisan Nasional juga gagal untuk memahami seni budaya turun temurun rakyat Sarawak.

Jadi gua tak hairan kalau habis bukit dan hutan gondol ditarah, tanah-tanah yang menjadi nyawa masyarakat pribumi Sarawak dirampas pimpinan Barisan Nasional. ini adalah kerana Barisan Nasional tidak berminat untuk mempertahankan apa yang ada di Sarawak jauh lagi berkongsi hasil bumi Sarawak dengan rakyat Sarawak. mereka hanyalah pimpinan rakus yang berjuang untuk agenda sendiri dan bukan untuk rakyat.

Sudah sampai masanya gigi geraham yang menyusahkan "Tuan" dinyahkan dari Sarawak.


Saturday, April 09, 2011

PRN Sarawak: Kisah Gigi Geraham

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...


Tengah tahun ni umur gua 37 tahun. masa umur gua nak masuk 2 tahun, gigi susu gua tumbuh dan sempat berbakti kepada gua lebih kurang 6 tahun. masuk umur 7 tahun gigi susu gua tercabur 1 persatu kemudian tumbuh gigi kekal macam yang ada dalam mulut gua sekarang.

Antaranya ialah gigi geraham gua yang umurnya seingat gua hampir 30 tahun. selama tu jugak gigi geraham gua berbakti kepada gua menghancurkan makanan yang bakal masuk dalam perut gua untuk gua teruskan hidup gua sampai hari ni.

Malangnya selepas berkhidmat kepada gua selama hampir 30 tahun, gigi geraham ni dah mula nak makan tuan. gigi geraham gua yang tumbuh agak menyenget ala-ala BN dah mula menyucuk gigi geraham 1 lagi yang berada didepannya dan mengakibatkan gigi geraham yang berada didepannya berlubang dan mendatangkan kesakitan kepada gua lebih dari seminggu.

Petang semalam gua berkunjung kesebuah klinik gigi di Bandar Kuching dan Doktor menasihatkan kepada gua supaya gigi geraham bongsu yang bermasalah dan telah mencederakan gigi geraham gua didepannya dicabut bersama gigi yang tercedera. hanya itu sahaja jalan penyelesaiannya kata Doktor tersebut.

Walaupun gua rasa agak terkilan, tapi demi memastikan kesihatan gua terjamin (dah lebih seminggu gua tak dapat makan macam biasa) sebab tak cukup makan, gua terpaksa jugak korbankan 2 batang gigi geraham gua.

Jadi pagi ni lebih kurang jam 10, gua sekali lagi berkunjung ke Klinik terbabit untuk operasi cabut gigi geraham gua. masa yang diambil oleh Doktor tu tak lama, dalam setengah jam sahaja untuk 1 pembedahan kecil.

Lebih kurang 2 jam lepas pembedahan kecil tersebut, gua dah boleh makan macam biasa. rasa sakit yang gua tanggung hampir 2 minggu hilang begitu sahaja. gua rasa agak berbaloi mengorbankan 2 batang gigi geraham yang mendatangkan mudharat pada gua dan pada gua, membuang 2 batang gigi yang telah sekian lama berkhidmat pada gua hari ini adalah 1 keputusan yang baik untuk gua demi masa depan gua memandangkan ianya telah memudaratkan kehidupan gua akhir-akhir ini.

Kisah gigi geraham gua tadi adalah kisah benar dan sengaja gua paparkan untuk perkongsian bersama sebab gua rasa kisah benar ini ada kena mengena dengan pemerintahan Taib Mahmud dan BN Sarawak yang kebetulan usianya sama dan kisahnya juga lebih kurang sama dengan gigi geraham gua walaupun tak 110% sama.

Lepas hampir 30 tahun memegang kemudi pemerintahan Negeri Sarawak, Taib Mahmud dalam posisinya sebagai Ketua Menteri Sarawak telah mula menonjolkan kemudharatannya. banyak perkara-perkara yang tak sepatutnya dilakukan oleh Taib Mahmud mula merosakkan BN dan BN mula menjadi perosak utama dalam Negeri Sarawak.

Macam gigi geraham gua tadi, gua rasa dah sampai masanya untuk Taib Mahmud dan BN diterajang keluar dari mentadbir Negeri Sarawak kerana lebih banyak kemudharatan di bawa oleh ke 2-2 nama tersebut kepada rakyat Negeri Sarawak.

Posisi Taib Mahmud bagi gua tak ubah macam gigi geraham bongsu gua, hidupnya 110% bergantung kepada zat makanan yang ada dalam makanan yang gua makan dan dengan zat makanan itu gigi geraham gua membina kekuatannya sendiri tetapi bukan untuk kebaikan, sebaliknya untuk merosakkan gigi yang lain.

Akibatnya gua tak dapat makan, zat makin berkurangan dan badan gua tak dapat berfungsi dengan baik.

Taib Mahmud pula menggunakan seluruh kekayaan Negeri Sarawak untuk membina kekuatan politiknya di Sarawak dan dalam masa yang sama Taib Mahmud melemahkan Negeri Sarawak. Sarawak semakin kebelakang dari segi pembangunan. sebuah Negeri yang kaya seperti Sarawak tidak sepatutnya berada dalam keadaan lemah dari sudut ekonomi.

Kekayaan Negeri Sarawak tidak dapat digunakan dengan sebaiknya untuk memajukan Negeri Sarawak kerana berlaku kerosakan didalam kedudukan utama Negeri Sarawak iaitu parti yang sekian lama mentadbir Negeri Sarawak.

Rakyat Sarawak perlu membuat keputusan tepat menolak pemerintahan yang sudah rosak ini demi masa depan Negeri Sarawak dan seluruh rakyat Negeri Sarawak.

Jangan biarkan Negeri Sarawak ditadbir oleh sebuah parti yang membawa lebih banyak mudharat kepada Negeri Sarawak. sebuah Negeri yang kaya jika hasil buminya diurus dengan baik akan memberi banyak faedah kepada rakyat Negeri tersebut. apa yang dinikmati oleh rakyat Sarawak sekarang tidak berbaloi dengan apa yang ada dibumi Sarawak.

Rakyat Sarawak berhak mendapat lebih dari apa yang mereka dapati sekarang. bukan bersusah payah membanting tulang 4 kerat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang demi meneruskan kekayaan pihak yang sudah sedia kaya raya.

Hasil bumi Sarawak bukan hak milik penguasa sebaliknya ia adalah hak milik SEMUA RAKYAT SARAWAK dan WAJIB DINIKMATI OLEH SEMUA RAKYAT SARAWAK. pertahankan hak anda sebaiknya. jangan biarkan perompak-perompak kolar putih merampas hak anda sepertimana yang mereka buat sekarang.

Ayuh Sarawak, Ubah Sekarang..!

PRN Sarawak: Pakatan Rakyat Lancar Menifesto Bersama

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...

Pimpinan KeADILan, DAP dan PAS hari ini bersama-sama melancarkan manifesto Pakatan Rakyat dengan motto ‘Kami Menjulang Kedaulatan Rakyat, Ketuanan Rakyat.’.

KeADILan dan DAP masing-masing diwakili Presiden parti, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang manakala PAS diwakili Ahli Jawatankuasa Pusat, Datuk Seri Nizar Jamaluddin.

Manifesto setebal 8 halaman itu menawarkan 10 perubahan, antaranya:

  1. Menjamin kebebasan agama sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
  2. Pentadbiran yang baik berdasarkan prinsip antarabangsa – cekap, Akauntabel, Telus atau CAT dengan mengagih kekayaan hasil bumi terus kepada rakyat; di samping menolak amalan nepotisme dan rasuah sebagaimana yang diamalkankan Barisan Nasional (BN) Sarawak sebelum ini.
  3. Suruhanjaya Tanah dan Suruhanjaya Tanah Pusaka Bumiputra dengan menyelesaikan Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) dan mengembalikan semula tanah adat Orang Asal.
  4. Menubuhkan Dana Pembasmian Kemiskini sebanyak RM1 bilion untuk menangani keluarga rakyat di bawah paras kemiskinan.
  5. Menjamin hubungan baik antara persekutuan dan negeri Sarawak dengan meningkatkan pemberian royalti dari 5 peratus ke 20 peratus.
  6. Membela Sarawak yang lebih hijau dengan menghentikan pembinaan empangan yang berlebihan serta melarang sama sekali pembinaan loji nuklear di Sarawak.
  7. Layanan adil kepada semua rakyat Sarawak dengan membantu daftar kerakyatan rakyat tempatan, menyumbang RM200 untuk setiap anak anak masuk darjah 1 serta pemberian RM600 untuk warga emas berumur 60 tahun ke atas setiap tahun.
  8. Mempertahan identiti kebudayaan etnik-etnik di Sarawak dengan menggalakkan pembelajaran bahasa ibunda serta memberikan peruntukan sistematik kepada anak Sarawak tanpa mengira kaum sebagaimana yang telahpun diamalkan oleh di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan.
  9. Membela hak wanita dengan keserataan jantina di samping membina prasarana bagi membela nasib wanita dan kanak-kanak yang mengalami keganasan rumah tangga dan lain-lain.
  10. Melabur untuk masa depan dalam modal insan, infrastruktur termasuk membangunkan prasarana jalur lebar (WiFi) dalam masa 2 tahun sekiranya diberi mandat kelak.
Manifesto itu dibaca pemimpin Pakatan Rakyat Sarawak, David Wong Kee Woan yang juga calon DUN Kota Sentosa.

PRN Sarawak: Senarai Hasil Rompakan Keluarga Taib Mahmud

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...

  1. 750 hektar … di Sungai Lubai Tengah, Limbang – Sarawak Plantations – Entiti perniagaan ini telah diswastakan, 60% pegangan saham dimiliki oleh Hamid Sepawi (sepupu Taib) dan Hasmi bin Hasnan.
  2. 4,400 hektar … di Sungai Medalam, Lawas – Celerity Design Sdn Bhd – Abu Bekir Taib (anak Taib Mahmud).
  3. 9.000 hektar … di Batang, Limbang – Future Atmosphere Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.
  4. 11,000 hektar … di Ulu Medamit, Limbang – Dataran Aras Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.
  5. 3,000 hektar … di Tinjar, Miri – Amazing Green Sdn Bhd – Teresa Toyad (keluarga Taib yang berkahwin dengan bekas Setiausaha Kerajaan Negeri) dan CEO kepada SCORE Wilson Baya Dandot.
  6. 750 hektar … di Jalan, Miri.
  7. 2,000 hektar … di lokasi penting lapangan terbang, Miri – Kumpulan Parabena Sdn Bhd dan Mesti Bersatu Sdn Bhd – Taib Mahmud dan Raziah Mahmud.
  8. 500 hektar … di Sungai Sibuti, Miri – Premium Haven Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.
  9. 5,000 hektar … di Sungai Teru dan Batang Baram – Essential Straits Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.
  10. 1,100 hektar … di Sungai Karap – Umpama Mantap Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.
  11. 10,000 hektar … di Lot 1208 Sungai Karap – Abu Bekir Taib.
  12. 50 hektar … di Jalan Tusan, Sibuti – Ukiran Mantap Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.
  13. 4,000 hektar … di Sungai Bok, Tinjar – Log Oak Promotion Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.
  14. 4,500 hektar … di Sungai Tutoh – Syarikat Radiant Lagoon – Abu Bekir Taib.
  15. 5,000 hektar … di Sungai Karap dan Sungai Kulak – Amgreen Gain Sdn Bhd – Ibrahim Mahmud (abang/adik Taib).
  16. 50 hektar … di Sungai Karabungan, Niah – Hamid Sepawi (sepupu Taib) dan Hasmi bin Hasnan.
  17. 31,000 hektar … tanah NCR di Long Lamai – Merawa Sdn Bhd (anak syarikat Samling Global).
  18. 2,600 hektar … di Jalan Setium – Mega Bumimas Sdn Bhd (anak syarikat Ta An – Hamed Sepawi (sepupu Taib).
  19. 10,000 hektar … di Similajau – Sahua Enterprise Sdn Bhd – Mohamid Morshidi bin Abdul Ghani (Setiausaha BN Sarawak).
  20. 4,500 hektar … di Similajau – Derawan Sdn Bhd – Mohamid Morshidi bin Abdul Ghani (Setiausaha BN Sarawak).
  21. 15,000 hektar … tanah NCR kaum Penan di Ba Jawi – Samling Plywood (Miri) Sdn Bhd.
  22. 1,600 hektar … di Setuan – Hasmi Hasan (proksi Taib).
  23. 10,000 hektar … di Sungai Takan dan Ulu Sungai Nyatak, Tatau – Ikrar Bumi Sdn Bhd – Elia Geneid (anak saudara Taib).
  24. 8,000 hektar … di Balingian (sebahagian besar kawasan ini asalnya adalah hutam simpan Setuan Besar) – Saradu Plantations Sdn Bhd, Organic Treasure Sdn Bhd dan Kumpulan Parabena Sdn Bhd – Raziah Mahmud (adik Taib) dan Robert Geneid (ipar Taib).
  25. 10,000 hektar … di Ulu Mukah – Sarawak Plantations – Entiti perniagaan ini telah diswastakan, 60% pegangan saham dimiliki oleh Hamid Sepawi (sepupu Taib) dan Hasmi bin Hasnan.
  26. 5,000 hektar … di Mukah – Delta Padi Sdn Bhd (Taib Mahmud) dan LCDA (pengerusinya ialah Taib Mahmud).
  27. 5,000 hektar … di Sungai Bawan – Palmlyn Sdn Bhd – Taib Mahmud dan Arip Mahmud.
  28. 13,000 hektar … di Sungai Bawan – Golden Star Ace Sdn Bhd – Taib Mahmud dan Arip Mahmud.
  29. 4,000 hektar … di Sungai Sikat, Mukah – Bella Magic Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.
  30. 5,000 hektar … di Kenyana – Rajah Mutiara Sdn Bhd – Taib Mahmud dan Arip Mahmud.
  31. 2,000 hektar … di Loba Kabang – Victoria Square Development Sdn Bhd – Ibrahim Mahmud (abang/adik Taib).
  32. 2,050 hektar … di Penasu Igan – Victoria Square Development Sdn Bhd – Ibrahim Mahmud (abang/adik Taib).
  33. 5,000 hektar … di Antara Batang, Oya dan Batang Mukah – Kub Sepadu Sdn Bhd – Hamid Sepawi (sepupu Taib).
  34. 10,500 hektar … di Sungai Retus – Hariyama Sdn Bhd – Taib Mahmud dan Arip Mahmud.
  35. 768 hektar … di Pasai Siong, Sungai Retus – Masretus Oil Palm Plantation Sdn Bhd – Ibrahim Mahmud (abang/adik Taib), Yahya bin Ibrahim (anak saudara Taib) dan Mahmud bin Ibrahim (anak saudara Taib).
  36. 400 hektar … di Tulai Meradong – Delta Padi Sdn Bhd (Taib Mahmud) dan LCDA (pengerusinya ialah Taib Mahmud).
  37. 2,000 hektar … di Batang Lebaan, Sibu – Delta Padi Sdn Bhd (Taib Mahmud) dan LCDA (pengerusinya ialah Taib Mahmud).
  38. 100 hektar … di Sungai Lengan, Sibu – Delta Padi Sdn Bhd (Taib Mahmud) dan LCDA (pengerusinya ialah Taib Mahmud).
  39. 600 hektar … di Sungai Melayu, Meradong – Sarawak Plantations – Entiti perniagaan ini telah diswastakan, 60% pegangan saham dimiliki oleh Hamid Sepawi (sepupu Taib) dan Hasmi bin Hasnan.
  40. 1,113 hektar … di Batang Lassa – Europalm Sdn Bhd (anak syarikat Ta Ann Holdings) – Hamid Sepawi (sepupu Taib).
  41. 1,500 hektar … di Jin Matu, Daro – Europalm Sdn Bhd (anak syarikat Ta Ann Holdings) – Hamid Sepawi (sepupu Taib).
  42. 90 hektar … di Kampung Tebang, Batang Lassa, Daro – Multi Maximum Sdn Bhd (anak syarikat Ta Ann Holdings) – Hamid Sepawi (sepupu Taib).
  43. 15,000 hektar … di Pulau Bruit – Eastern Eden Sdn Bhd dan Poh Zhen Sdn Bhd – Arip Mahmud (abang/adik Taib), Ali Mahmud (abang/adik Taib) dan Azerina Mohd Arip (ipar Taib).
  44. 7,700 hektar … di Paloh – Delta Padi Sdn Bhd (Taib Mahmud) dan LCDA (pengerusinya ialah Taib Mahmud).
  45. 9,000 hektar … di Sungai Machan Tengah – Polar Tower Sdn Bhd – Abu Bekir Taib (anak Taib).
  46. 5,000 hektar … di Sungai Selepong dan Sungai Kawasan – Ample Agro Sdn Bhd – Fatimah Abdul Rahman (kakak/adik kepada YB Norah binti Abdul Rahman yang juga sepupu Taib).
  47. 70,000 hektar … di Bijat Land District, Sri Aman – beberapa buah syarikat yang diuruskan oleh Titanium Management Sdn Bhd – Abu Bekir Taib (anak Taib Mahmud).
  48. 2,300 hektar … di Sungai Klauh dan Sungai Dor – Tabaruk Abadi Sdn Bhd – Ali Mahmud (abang/adik Taib Mahmud).
  49. 700 hektar … di Sungai Batang Klauh – Sarawak Plantations – Entiti perniagaan ini telah diswastakan, 60% pegangan saham dimiliki oleh Hamid Sepawi (sepupu Taib) dan Hasmi bin Hasnan.
  50. 900 hektar … di Melugu, Sri Aman – Sarawak Oil Palm – Entiti perniagaan ini juga telah diswastakan, 60% pegangan saham dimiliki oleh Hamid Sepawi (sepupu Taib) dan Hasmi bin Hasnan.
  51. 7,000 hektar … di Simunjan – Gedong Plantation Sdn Bhd – Naroden Majais (ahli politik BN).
  52. 5,000 hektar … di Batang Sadong – Indranika Jaya Sdn Bhd – Naroden Majais (ahli politik BN).
  53. 5,600 hektar … di Batang Sadong – Hydroflow Sdn Bhd – Naroden Majais (ahli politik BN).
  54. 700 hektar … di Antara Sungai Igom – Poliga Sdn Bhd – Ahmad bin Su’ut (bomoh Taib Mahmud).
  55. 1,000 hektar … Sarawak Plantations – Entiti perniagaan ini telah diswastakan, 60% pegangan saham dimiliki oleh Hamid Sepawi (sepupu Taib) dan Hasmi bin Hasnan.
  56. 500 hektar … di Munggu Kupi, Serian – Ahmad bin Su’ut (bomoh Taib Mahmud).
  57. 354 hektar … tanah NCR penduduk Kampung Segenam, di antara Batang Sadong dan Ensengai Road, Serian – diberikan kepada Usaha Jasamaju Sdn Bhd – pemegang saham Usaha Jasamaju Sdn Bhd ialah Asset Teamwork Sdn Bhd (125,000 unit saham), Ting Kang Hwa (187,500 unit), Betty Yii Pick Koung (7,500 unit), Wong Kuok Kai (325,000 unit), Lau Hie Ping (75,000 unit), Wong Kuo Hea (375,000 unit), Knightswealth Sdn Bhd (50,000 unit), Chai Min Kian (125,000 unit), Lim Choo Tad (25,000 unit), Siew Meng Kun (55,000 unit), Century Merit Sdn Bhd (125,000 unit), Transwill Sdn Bhd (125,000 unit) dan Butrasemari Sdn Bhd (900,000 unit) – Nota : Lau Hie Ping, Wong Kuo Hea, Lim Choo Tad, Siew Meng Kun daripada Ta Ann Holdings dan Chai Min Kian adalah politikus parti komponen BN Sarawak iaitu SUPP. Butrasemari Sdn Bhd berkait dengan Abdul Hamid Sepawi (proksi Taib Mahmud) yang merupakan Pengerusi Eksekutif Ta Ann Holdings.
  58. 3,305 hektar … di Sebangan – Quality Concrete Holdings Berhad – Raziah Mahmud (kakak/adik Taib).
  59. 10,000 hektar … di Sungai Bakong dan Sungai Karap – Polar Red Sdn Bhd – Abu Bekir Taib (anak Taib Mahmud).
  60. 700 ekar (283 hektar)… di Batu 13, Kuching – Mesti Bersatu Sdn Bhd, LCDA (pengerusinya ialah Taib Mahmud) dan Lanco Plantations (keluarga Arip Mahmud – abang/adik Taib).
  61. 1,300 hektar … di Kemajuan, Lembaga – Sarawak Plantations – Entiti perniagaan ini telah diswastakan, 60% pegangan saham dimiliki oleh Hamid Sepawi (sepupu Taib) dan Hasmi bin Hasnan.

Friday, April 08, 2011

PRN Sarawak: Kek Lapis & Budaya Politik Sarawak

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...


Lebih dari seminggu dah gua dok berkampung dekat Bandar Kuching. masalah pengangkutan agak kritikal dekat sini, sewa kereta boleh tahan mahal & memang tahap "diluar kemampuan". RM300 sewa sehari Proton Saga BLM yang ada masalah "Power Window" (mileage tak sampai 50,000 km) adalah harga "biasa" dalam mana-mana "Musim Perayaan Pilihanraya".

Oleh sebab bajet gua ciput, gua tumpang-tumpang kereta member-member yang "mampu bayar" je. jadi pergerakan agak terbatas. nak gerak sendiri jangan harap la. 1-1 lokasi penempatan jaraknya dari Bandar Kuching lebih kurang 20 km dan lokasi antara 1-1 kampung pulak lebih kurang 5 km. kalau ada kenderaan sendiri memang senang nak gerak, kalau tak de kenderaan lagiii la senang bersenang-senang buang masa dekat tempat persembunyian.

Dalam keadaan macam ni rasa agak cemburu dekat PenChaChai-PenChaChai Beer eNd yang ada serba-serbi kemudahan tiap kali bertugas diluar kawasan liputan.

Malam semalam gua cuma lepak-lepak dekat Kuching Waterfront sambil sembang-sembang dengan orang tempatan yang ada dekat sana... macam-macam hal... cerita Kek Lapis Sarawak paling menarik.

Nak buat Kek Lapis Sarawak perlukan kesabaran yang tinggi. bancuhan mau bagus, rasa kena sedap, tukang bakar kena kreatif dan paling penting nak kena tau, masa yang kita perlukan untuk masak Kek Lapis Sarawak ialah sekurang-kurangnya 4 jam. patutla harganya mahal.

Kek Lapis Sarawak dengan Politik Sarawak ada persamaan. 2-2 unik. macam mana susahnya nak buat Kek Lapis Sarawak, macam tu jugaklah susahnya nak paham Politik rakyat Sarawak. hanya anak Sarawak sahaja yang paham Politik rakyat Sarawak yang unik.

Ramai orang tempatan yang gua jumpa cukup-cukup menyampah dekat Pehin. semua survey yang gua jumpa sangat-sangat tahu akan kekayaan anak beranak Rambut Putih. harta anak beranak di sebut 1 persatu. setakat ni tak de lagi yang tak tahu kekayaan yang dikumpul oleh si rambut Putih.

Benci Taib Mahmud, Sayang BN, Sokong Pakatan Rakyat. itu yang gua dapat dalam survey gua semalam. jumlah survey gua dari petang semalam sampai tengah malam berjumlah hampir 100 orang. peringkat umur sama rata dari warga tua hingga para pemuda harapan bangsa.

Malangnya yang dah daftar sebagai pengundi tak sampai 50 orang. ramai anak muda dari bandar dah daftar sebagai pengundi tapi tak dapat mengundi sebab gerak kerja SPR yang sangat efektif. pendaftaran setahun lepas sampai hari ni tak setel-setel. nak kena gerakkan BERSIH 2.0 cepat-cepat kalau nak berubah.

Agak mengejutkan bila aku dapat tahu (dari survey rambang) bahawa sokongan kepada PAS di Muara Tuang agak membanggakan. itu yang aku dapat dari mulut penduduk Muara Tuang sendiri. rupanya kebanyakan penduduk Muara Tuang bekerja di Bandar Kuching dalam pelbagai sektor. sektor buruh paling ramai.

Masalah paling utama yang diutarakan ialah masalah Tanah Adat. agaknya kesungguhan Pakatan Rakyat dalam menangani kes-kes Tanah Adat di Sarawak berjaya menarik sokongan rakyat tempatan yang kebanyakannya mempunyai masalah ini.

Dalam sembang gua dengan sorang warga emas dari Muara Tuang, gua dapat tahu, geran Hakmilik Tanah lebih mudah didapati dan diluluskan ketika zaman penjajahan Inggeris di Sarawak dulu. paling lama 5 bulan dan paling cepat 3 bulan penjajah Inggeris akan keluarkan gerak Hakmilik Tanah pada pemohon yang layak.

Bila Inggeris kena halau, paling cepat nak dapat Geran Tanah ialah sebulan bagi Kroni Ketua Menteri & bagi yang bukan kroni pula kelulusan akan diberikan tak tau bila. nampaknya KERAjaan 1Malaysia "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan" sangat mesra rakyat dan sangat-sangat prihatin pada rakyat 1Malaysia.

Walau bagaimanapun, ramai yang tak serik untuk mengundi BN.

Rata-rata penduduk faham banyak perkara dan penyelewengan yang dilakukan oleh BN tapi mereka macam tak diberi pilihan untuk buat perubahan.

Sejak dari dulu dah ditanam dalam kepala bahawa Pilihanraya adalah medan untuk menunjukkan sokongan kepada "Kerajaan" padahal Pilihanraya ialah medan untuk kita memilih parti mana yang akan menerajui Kerajaan.

Mengundi selain dari BN sama macam mengkhianati Kerajaan.

Kalau di Semenanjung Malaysia, pengundi akan mengundi parti selain dari BN jika tak puas hati pada BN dan ahli parti komponen BN pun biasa mengundi parti lawan sebagai tanda protes kalau tak puas hati dengan BN. dekat Sarawak pulak berbeza keadaannya.

Bila penduduk tak puas hati dengan BN, mereka tidak akan keluar mengundi. walaupun tak keluar mengundi, mereka tetap menyokong parti lawan BN... macam mana caranya gua tak paham. mungkin sokong dalam hati.

Memang pening bila kita tau politik Sarawak. orang Sarawak agak terbuka dalam hal politik. tak macam dekat Semenanjung yang dekat setengah-setengah tempat, nak bercakap soal politik pun kena menyorok.

Gua pergi ke Pasar Satok dan cuba sembang pasal politik dengan peniaga dekat sana dan gua agak terkejut bila peniaga-peniaga dekat Pasar Satok boleh sembang hal politik macam jual ikan. tak de nak sorok-sorok pandang kiri kanan. ada jugak yang selamba je pakai baju BN dengan tengkolok dari bendera PKR.

Bila ada geng lalu dia boleh jerit "Hidup BN - Re4maC...!!!" lepas tu yang lain-lain sambut sekuat-kuat hati. aku yang tengok jadi makin pening.

Pening macam tengah belajar nak buat Kek Lapis Sarawak.

Macam mana nak gaul agenda Perjuangan Pakatan Rakyat biar jadi sesuai dengan kehendak rakyat Sarawak yang unik seterusnya menarik sokongan rakyat Sarawak untuk keluar mengundi Pakatan Rakyat, bukan sekadar "memberi sokongan".

Monday, April 04, 2011

PRN Sarawak: Undi "Kerajaan" atau "Pembangkang"..?

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...

Bila sebut "Pilihanraya" ramai pengundi atas pagar jadi bodoh, nak undi "Kerajaan" atau nak undi "Pembangkang"..?

Sejak Negara Malaysia bebas dari cengkaman penjajah (tidak pada zahirnya) dan mendapat kemerdekaan, ada rakyat Malaysia di Semenanjung Malaysia dah 12 kali jadi rakyat Malaysia yang bodoh manakala ada rakyat Sarawak pula dah 9 kali diperbodohkan oleh Beer eNd.

Kenapa setiap kali diadakan Pilihanraya Negeri, masih nak kena fikir nak undi "Kerajaan" atau "Pembangkang" padahal Pilihanraya Negeri diadakan untuk memilih parti mana yang akan menerajui "Kerajaan"..?

Ramai yang tak sedar (sebab dah lama sangat kena perbodoh) dalam tempoh antara DUN telah dibubarkan sampai selesai Pilihanraya Negeri, tidak ada "Kerajaan" dan tidak ada "Pembangkang". Tujuan Pilihanraya diadakan pun adalah semata-mata untuk memilih "parti" mana yang akan "menerajui Kerajaan" dan parti mana yang akan menjadi "pembangkang".

Baik Beer eNd ataupun Pakatan Rakyat dalam tempoh DUN dibubarkan sehingga selesai Pilihanraya Negeri 2-2 pun bukan "Kerajaan" dan 2-2 pun bukan "Pembangkang". Jadi yang nak mengundi tak payah pening-pening kepala nak undi "Kerajaan" atau "Pembangkang" sebab kerusi untuk ke 2-2 organisasi tersebut kosong.

Undi Pakatan Rakyat bukan bermakna kita mengundi "Pembangkang" dan undi Beer eNd bukan bermakna kita mengundi "Kerajaan".

Yang terang-terang bodoh dalam tempoh pemilihan sejak dari azali ialah Media Perdana. Kalau bukak TV tengok berita saluran Perdana biasa kita dengar "Pakatan Pembangkang". Macam mana dalam tempoh pemilihan boleh ada "Pembangkang" pun gua tak paham.

Apa yang gua paham ialah, Media Perdana jadi kepala bodoh sebab lama sangat duduk bawah pemerintahan orang-orang bodoh. Orang-orang bodoh ni pulak majoritinya berada didalam Beer eNd. sat-satunya jalan penyelesaian untuk tidak terus jadi bodoh dan berada dibawah pemerintahan orang-orang bodoh ialah dengan beri undi korang pada Pakatan Rakyat.

"Kerajaan" dan "Pembangkang" tak pernah bertanding dalam mana-mana Pilihanraya sebab yang bertanding ialah Parti Politik yang masing-masing berebut kuasa pemerintahan.

Yang menang akan menerajui "Kerajaan", yang kalah akan jadi "Pembangkang".

Yang mengundi jangan jadi bodoh.

Friday, April 01, 2011

"Kerajaan" Akan Menang Semua Pilihanraya Sampai Kiamat

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...

Macam mana nak nafikan statement "tajuk" artikel ni padahal itu adalah kenyataan yang 1 dunia kena terima sampai bila-bila samada nak atau tak nak. gua bukan mendahului Allah. kalau paham dan hadam dengan "politik", pasti tak kan tolak statement tajuk dekat atas. yakin.

Sebab apa "Kerajaan" akan menang semua pilihanraya sampai bila-bila..?

Sebab utama yang kita nak kena paham ialah - Kerajaan tak pernah sertai mana-mana pilihanraya atas dunia ni. yang menyertai pilihanraya ialah "Parti Politik" yang kalau dia menang, dia akan "menerajui" pemerintahan dan peneraju ini namanya "Kerajaan".

Sebaik saja Dewan Undangan Negeri atau Negara dibubarkan di mana-mana Negeri atau Negara, tiada lagi "parti" yang menerajui Kerajaan. ini bermakna semua parti politik bertanding atas nama "Parti" dan bukan lagi Kerajaan. ini tujuan Pilihanraya diadakan. Pilihanraya diadakan bukan untuk menumbangkan mana-mana Kerajaan, sebaliknya ianya diadakan semata-mata untuk memilih pihak mana (yang bertanding dalam pilihanraya) yang akan menerajui pemerintahan.

Makcik-makcik & Pakcik-pakcik FELDA tak faham perkara ni. yang berada jauh dari pembangunan & maklumat pun tak faham perkara ni.

Di Malaysia, Beer eNd yang sekian lama menerajui pemerintahan menjadi sangat-sangat bongkak. bila berkempen, mereka sebut "undi Kerajaan", sampai hari ni gua tak jumpa lagi mana-mana pengundi yang "mengundi Kerajaan" dalam mana-mana pilihanraya.

Gua pun yakin 110% bahawa pada kertas undi mana-mana Negeri atau Negara, tak pernah tertulis di sebelah mana-mana logo Parti sebagai "Kerajaan" atau "Government". orang Beer eNd mungkin sebab selalu mabuk akan nampak tulisan "Kerajaan" di sebelah logo Beer eNd. ini adalah akibat pengaruh alkohol.

Boleh tanya Parpu Kari kesan pengaruh alkohol sebab dia ada pengalaman "high" sampai lupa waktu maghrib & hilang dari dunia nyata sampai gambar diambil orang pun tak perasan. mungkin masa tu ParpuKari dah sampai Kerala.

Persoalannya sekarang, macam mana nak bagi semua orang faham sebaik sahaja Dewan Undangan Negeri atau Negara dibubarkan, baik Beer eNd mahupun Pakatan Rakyat, 2-2 bukan "Kerajaan".

"Kerajaan" hanya akan diterajui selepas selesai pilihanraya. Hantu & Jembalang pun bukan Kerajaan.

Kebanyakan Sarawakian takut nak undi selain dari Beer eNd sebab dari semenjak dahulu kala, Beer eNd dah tanam dalam kepala otak mereka bahawa:

Beer eNd = Kerajaan
Kerajaan = Beer eNd

Ini adalah "Mitos" lama yang kepercayaan keatasnya adalah "turun temurun" di Sarawak & kalau "Mitos" ini dapat dipecahkan - gua 110% yakin Pakatan Rakyat akan menerajui pemerintahan Negeri Sarawak.

Nasihat gua - Kalau tak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya..?

PRN Sarawak: Politik Negeri Sarawak

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.

Mekasih...

Baik... kita pergi pada agenda yang lebih serius - Pilihanraya Negeri Sarawak yang ke-10.

Masuk hari ni dah 2 hari dah gua dekat Bandar Kucing. Bandar ni boleh tahan, tak sesak sangat & tak sunyi sangat. Mat rempit beroperasi dengan bebas sebaik jam melepasi angka 9:00 malam. Trafik lebih kurang Bandar Kota Bharu, sesak dijalan-jalan utama sebelum opis awer & selepas opis awer.

Cuaca setakat ni ok.

Malam tadi sempat sembang dengan kawan lama yang aku baru jumpa di Kucing... "kawan lama" sebab dia dah lama kenal aku dalam Facebook tapi baru dapat jumpa di Sarawak padahal sama-sama berasal dari Pantai Timur - Kelantan.

Sempat jugak bersembang dengan anak tempatan Sarawak berkenaan dengan Politik di Sarawak. banyak benda baru aku belajar dekat sini berkenaan dengan Politik Sarawak yang pada aku 110% (pinjam keyakinan Zulkifli Noordin) berlainan dengan politik di Semenanjung Malaysia.

Pada dasarnya majoriti orang Sarawak langsung tak peduli dan tak kisah dengan politik. tahap kesedaran masih dibawah paras beku dekat setengah-setengah tempat mungkin mencapai tahap -10 darjah celcius (negatif).

Kalau nak kempen dekat sini, tak payah susah-susah nak cerita pasal pembangunan sebab sebahagian besar Negeri Sarawak berada jauh dari pembangunan & kalau korang cerita pasal pembangunan, apa yang orang Sarawak (kawasan pedalaman) akan faham hanyalah - elektrik, air, jalanraya & rumah.

Infrastruktur yang hebat-hebat macam KLCC, KLIA, Menara Berkembar Petronas, Cyberjaya, Putrajaya tak de orang nak heran sebab pada mereka yang kehidupan hariannya masih dalam zon "tradisional", semua tu tak penting. yang penting - mereka hidup.

Budaya anak muda (luar bandar) di Sarawak agak "unik". anak muda hanya akan bekerja ketika kesempitan wang atau "kering". bila duit dah ada dalam poket, masa akan dihabiskan dengan aktiviti sosial biasa-biasa iaitu "mengosongkan poket".

Majikan selalu pening kepala sebab anak-anak muda ni kalau dia nak cuti dia main cuti suka-suka dia je, tak de masa nak apply-apply.benda-benda macam ni kita tak boleh nak kondem sebab ianya adalah "budaya" bagi mereka. lain tempat lain budayanya, jadi kena hormat. aku seronok tengok anak-anak muda ni "menikmati" hidup mereka.

Politician kalau nak bertanding & berkempen di Sarawak ada baiknya tak payah gatal-gatal nak offer janji manismu dekat sini. 1-1 nya janji manismu yang diterima pakai di Sarawak ialah "imbuhan wang ringgit" yang macam-macam kaler.

Tahap kesedaran politik di Sarawak bagi aku sangat minimum kecuali di kawasan-kawasan bandar, tu pun kalau nak dibandingkan dengan Semenanjung Malaysia jurangnya masih sangat jauh. kalau di Semenanjung Malaysia, cakap-cakap kedai kopi boleh kata 70% politik & yang selebihnya gosip artis, kecuali kebelakangan ini cakap-cakap kedai kopi di Semenanjung Malaysia dah 110% - seks.

Terima Kasih kepada Trio Datuk "T" kerana berjaya membawa perubahan paling drastik - kepala otak seks.

Bila sebut pasal Pilihanraya, soalan pertama yang akan ditanya oleh orang tempatan kalau kita berkempen untuk Pakatan Rakyat ialah - apa aku akan dapat kalau aku undi "Pembangkang"..?

Mitos "Pembangkang" sangat kuat berada dalam fikiran rakyat Sarawak... pembangkang ni kira macam hantu jembalang la, sebab tu TPM suka sangat dok sebut hantu jembalang, rupa-rupanya sekian lama rakyat Sarawak dipupuk dengan zikir - Pembangkang = Hantu Jembalang.

Yang jadi tukang zikirnya ialah Beer eNd.

Ramai rupanya yang takut nak undi "Pembangkang" sebab takut "Pembangkang" tak boleh bagi apa-apa pada rakyat Sarawak padahal kalau majoriti rakyat Sarawak mengundi "Pembangkang"@Pakatan Rakyat, secara Automatiknya "Pembangkang" akan membentuk "Kerajaan" di Sarawak.

Jadi apa masalahnya..?

Penerangan macam ni agak kurang diberi perhatian oleh Pakatan Rakyat. fakta paling mudah. kalau Pakatan Rakyat menang dengan undi "Majoriti", Pakatan Rakyat akan bentuk "Kerajaan" di Sarawak dan Beer eNd pula akan membentuk "Pembangkang" di Sarawak.

Kalau dan Pakatan Rakyat jadi Kerajaan & Beer eNd jadi Pembangkang, dah tentulah masa tu Beer eNd yang tak dapat nak bagi apa-apa dekat rakyat sebab tugasan tu akan diambil alih oleh Kerajaan Pakatan Rakyat.

Sama jugak bila ada yang cakap - kalau kau undi Pakatan Rakyat, Beer eNd tak kan bantu kau dah lepas ni..! ayat ni ialah ayat paling jujur dalam politik Malaysia.

Memang betul kalau semua pengundi memberi undi kepada Pakatan Rakyat, Beer eNd akan jatuh berdebab menyembah bumi & sebagai parti yang dah tak de kuasa di Sarawak, confirm la Beer eNd tak kan bantu rakyat Sarawak sebab Beer eNd dah tak de kuasa. yang ni kita kena bagi rakyat Sarawak faham betul-betul.

Beb... lebih 20 tahun dulu Beer eNd berkuasa di Kelantan, lepas PAS berjaya bentuk Kerajaan hasil undi majoriti rakyat Kelantan, apa yang Beer eNd boleh buat di Kelantan..? mesti puak PenChaChai Beer eNd akan jawab - memang la Beer eNd tak boleh buat apa-apa sebab Beer eNd bukan Kerajaan di Kelantan..!

Time tu kita pakat-pakat ketuk kepala puak PenChaChai Beer eNd ramai-ramai.

Yang lain aku sambung pulak esok.