"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, April 14, 2011

PRN Sarawak: Lebih 4 Penggal Bersama BN Tiada Kemudahan Asas

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...

Kampung Salak berada dalam DUN Pantai Damai terletak hanya lebih kurang 20 kilometer dari Ibu Negeri Sarawak - Kuching, setelah lebih 20 tahun berada dibawah pemerintahan Barian Nasional, masih tiada kemudahan asas.

Pengangkutan utama para penduduk Kampung Salak hanyalah dengan menggunakan sampan. kemudahan jalanraya langung tiada dikampung ini.

Pekerjaan utama para penduduk di Kampung Salak ialah Nelayan dan lain-lain pekerjaan yang berkaitan dengan industri Muara ungai & Laut.

Purata pendapatan eorang nelayan di Kampung Salak hanyalah sekitar RM300 - RM700 sebulan kebanykannya hanya sekitar RM550 sahaja sebulan.

Satu-satunya penghubung antara rumah kerumah penduduk di Kampung Salak ialah jeti kayu yang dibina berambung dari rumah ke rumah.

Untuk mendapatkan pendapatan lebih, ada antara penduduk Kampung Salak menjalankan kerja-kerja mengutip tin-tin aluminium dan bahan buangan yang hanyut ketika air pasang yang boleh dijual kembali.

Bahan-bahan ini kebanyakannya tersadai dibawah rumah para penduduk kampung ketika air sudah surut.

Setelah lebih dari 20 tahun berada di bawah pemerintahan Barisan Nasional, Kampung Salak masih berada di belakang kemajuan yang dicanang-canangkan.

Tiada bekalan air disediakan oleh Barian Nasional disin dan selama ini, perigi yang menjadi sumber bekalan air penduduk Kampung Salak.

Setiap 1 perigi dikongsi oleh hampir 60 buah keluarga.

Keadaan perigi yang menjadi sumber bekalan air penduduk Kampung Salak.

Alternatif lain bagi penduduk kampung bagi mendapatkan sumber air ialah dengan menadah air hujan.

Kampung Salak juga selepas Malaysia Merdeka masih tiada bekalan elektrik

Penduduk Kampung bergantung kepada Generator sebagai bekalan elektrik. sebuah generator hanya mampu untuk menampung penggunaan elektrik untuk 5 buah rumah.

Penduduk yang menggunakan generator pula terpaksa membayar kos sebanyak RM8 sehari untuk menerangi rumah masing-masing.

RM8 sehari kos yang terpaksa ditanggung oleh penduduk. semakin tinggi harga dieel, semakin meningkat kos sara hidup golongan "Miskin Tegar" di Sarawak.

Anak-anak generasi baru di zaman serba kemajuan masih menggunakan sampan sebagai kenderaan asas untuk kemana-mana termasuk ke sekolah.

"Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan"

Aram Meh Kitai Berubah...!!!


83 comments:

Anonymous said...

Best lak melancong kat sini sama nko..
Rasa macam di pulau ketam
tapi disini penuh warna warni.
Macam di kelantan pun ada..
Tapi aku bangga anak2 depa sihat dan ceria serta pandai jaga keselamatan. Sikap bertanggung jawab ibubapa yang sayangkan segalanya. PAS hanya sayang PAS je.

Aku sedih bebetui bila PAS terhegeh2 dengan format pembangunan yang semacam jer evolusinya.
Aku mengharap PAS kesahkan Ugama Islam di Malaysia ni agar dia jadi tunggak negara.
Tak berketua dan bermenterikan orang islam pun aku redho kalau dah tak leh..tapi aku nak PM orang Islam. Aku nak Agong tak diusik2 malah di perteguhkan semuanya supaya dia jadi ketua orang Islam. Adake orang dalam dinding PR nampak apa yang aku nampak?
Aku bukanyer berkhayal lalok hingga nak biar je hantu PAS PKR bertepok amai ngan DAP dalam kelambu PR tu buat suka2 jer kat Malaysia ni.
Berpegang lah pada quran, kita ni kerugian jika rakus(contoh berpolitik) dan tidak menerima pesan(isyarat2)diantara kita.
Nak kata bangsa melayu ni bodoh tak pula Allah kata begitu, nak kata mundur pandai lak majukan pelabuhan Melaka, semasa orang putih tu jugak..aku fikir betul jugak kita ni semua>ada kekulusan PHD sejak dari dulu..ke ke termasuk aku.

Cadang nak gi beredam kat kolah (2x1)m air aku..jadi lah. Aku tak leh ajak nko kali ni.

Anonymous said...

hehehe..btul la..dh lm pas pegang klate..tp msh rmai lg rkyt die yg xdpt air bersih...hahahahahaha...

Anonymous said...

jom kita ubah dap n pas..dh lm sgt org2 tua pegang jaw tinggi parti..diktator btul..

Anonymous said...

Aku baru balik dari sarawak urusan perniagaan. Maklumat yg aku dapat dari SB..BN akan kalah diSarawak. Kalau pun BN menang tapi tipis, hilang 2/3. Tunggu keputusan nak tgk brapa tepat culaan SB BN.

Anonymous said...

aku pon br blk dr urusn perniagaan di srwak..sb ckp bn akn mng bsr..hehehehe...bodo penyokong pr ni..kejap kate bn klh..kjp kate bn mng tipis..cr ckp ko sebijik mcm nuar jubri si peliwat tu..hehehe..

Anonymous said...

Heder April 15, 2011 at 7:40 am said
Your comment is awaiting moderation.

Kira kira sejuta rakyat sarawak berkumpul mendegar ceramah nuar brahim mlm tadi di serian….sejuta lagi berdiri dijalan jalan raya di kuching…..dilaporkan jalan jalan diseluruh negeri sarawak jammed selama sepuluh jam kerana berjuta juta rakyat sarawak menunggu utk menyambut kehadiran pemimpin anugerah tuhan ke bumi kenyalang….kira kira tiga juta org muda sarawak bagaikan dilanda histeria di bandar kuching menyambut anuar brahim….dijangkakan pakatan rakyat akan menang mudah di sarawak dgn menang di 52 kerusi dan anak kristian pertama ditabal menjadi ketua mentri sarawak baru bian dan anuar ibrahim akal mwnjadi penasihat ekonomi sarawak yg pertama….pejabat kerajaan negeri sarawak dilaporkan sedang dipantau oleh unit amal pas dimana mereka bersedia pada bila bila masa utk menceroboh masuk utk mengambil bertimbun timbun fail yg akan dijadikan bukti dimakamah nanti…pejabat taib mahmud sudah sedia dikepung oleh unit amal pas yg diketuai oleh khaled samad….semua unit amal komando pas yg ditubuhkan oleh nizar jamalaudin diarahkan membawa kamera dan merakamkan semua gambar gambar fail dan kabinet yg akan bertarabur dilantai utk dijadikan bukti taib mahmud membawa lari fail fail penting yg disyaki rasuah besar BN….inilah laporan terbaru saya di kuching sarawak

Anonymous said...

1.ottt!!topeng peghakkkk!!lupa pulak nak bagi tau hangpa!!bab-bab kemiskinan!!macam bab balak jugak!!jangan cerita!!jangan tunjuk gambaq!!sebab macam kat kelantan jee!!negeri hangpa tu!!
2.ikut perangkaan!!hampir 40 % penduduk KOTA BHARU perlu rumah PPRT!!hangpa bayangkan!!itu dikota bharu!!dikampung-kampung!!hangpa pikiaq sat noo!!
3.jadi pencacai pun!!kena belajaq la oii!!

Anonymous said...

btul ckp anon April 15, 2011 9:28 AM ni...dhla kt klate 90% org islam...kt srwak skit je...dhla klate konon2 pemerintahan islam..tp islam xde plak ajr umat die dlm kemiskinan..kalo miskin cane nk berdkwh kt umat lain..dhla air xckup kt klate..at least kt srwak dieorg ssh nk dptkn kemudahan asas sbb dieorg susah nk dihubungkn..sume ddk kt pedalaman..sarawk jgk berkeluasan 2,3 kali ganda klate..cane nk cvr sume..klate yg kecik tu pon pas xreti jg..inikn plak srwak..hehehehe...prangai pr xpenah berubah...mengata org bkn main lg..

dlu2 kate umno nepotisme n kronisme..tp isu ni dieorg xmainkn dh sbb skrng ni dieorg yg nepotisme n kronisme...tgk la parti masing2...pkr anak branak jd pemimpin atasan..dap..ade 2keluarga jd pemimpin atasan iaitu keluarga kit siang babi n kapal sink anjing..pas plak dlu kes menantu n mertua..hehehehe..lps tu dlu kate p/rya byk penyelewengan..tp tgk pemilihan parti pkr..siap baling krusi..pukul2..report polis..tabur kertas undi..mcm parti samseng..mcm xbertamadun n mcm org bodo n bangang..hahaha..pastu kate umno rasuah..tp tgk slngor skrng..berlmbak2 kes rasuah..kes pasir..kontrak trus kt syarikt..kt png melayu ditindas n byk lg..xlrt aku nk tulis..manifesto pr pon berlmbk lg xtunaikn..duit state gov slngor ppon dh decrase..punahsihat ekonomi die asyik meliwat n main pelacur je..tp ade ati nk jd pm...hahahaha..org bodo n bebal je pangkh pr ni..hehehe.

Anonymous said...

Marok sintok penyokong BN ni betoi makan taik apa?...aku dok lepak sekali dgn Menteri n geng Exco pemuda malaysia..semua pun kata BN akan kalah kat sarawak..hang mai dari hutan mana????

Anonymous said...

penyokong BN tu mati2 akan bela BN..sebab projek dia dgn UMNO belum masook lagi..kah...kah...tapi UMNO dah nak pupus kat Malaysia..kah...kah

Anonymous said...

Ni lah contoh penyokong taksub BN yg buta perut...makan taik. Kalo najib suruh jilat punggung dia, nescaya mangkok ayun ni akan jilat punya...tapi bila najib jatuh dari kerusi PM...barua UMNO ni lah yg pertama p pijak kepala dia..
Dalam UMNO ni lah perangai depa yg cukup kotoQ..pemimpin diatas depa sembah macam tuhan...bila jatuh depa pijak macam Dollah Badawi..contoh terbaik. PARIA PUNYA PENYOKONG UMNO!!!!

Anonymous said...

Ni lah contoh penyokong taksub BN yg buta perut...makan taik. Kalo najib suruh jilat punggung dia, nescaya mangkok ayun ni akan jilat punya...tapi bila najib jatuh dari kerusi PM...barua UMNO ni lah yg pertama p pijak kepala dia..
Dalam UMNO ni lah perangai depa yg cukup kotoQ..pemimpin diatas depa sembah macam tuhan...bila jatuh depa pijak macam Dollah Badawi..contoh terbaik. PARIA PUNYA PENYOKONG UMNO!!!!

Anonymous said...

Ahmad Shaberi Menteri RTM sampai meleleh ayaQ lioq dia berdebat dgn anuar..tu menteri, pun nampak tahap BANGANG dia...ni setakat cicak kobeng x da ekor nak crita pasai Kelantan...
Baik aku p sembang dgn puak UMNO yg kata undi bagi PAS/PKR/DAP...duit ambik kat UMNO....kah...kah..

Anonymous said...

Ahmad Shaberi Menteri RTM sampai meleleh ayaQ lioq dia berdebat dgn anuar..tu menteri, pun nampak tahap BANGANG dia...ni setakat cicak kobeng x da ekor nak crita pasai Kelantan...
Baik aku p sembang dgn puak UMNO yg kata undi bagi PAS/PKR/DAP...duit ambik kat UMNO....kah...kah..

Anonymous said...

Berilah peluang dan ruang terbaik bagi rakyat Sarawak.

Usahlah rakyat Sarawak ditipu, diugut, dipaksa dengan pelbagai kepalsuan dan manipulasi.... t

Takkanlah ‘politik rakyat Ssarawak’ hanya sekadar memperjuangkan POLITIK MURAHAN mengikut sentiment sempit UMNO/BN seperti isu sex/lucah orang2 tertentu, liwat, video lucah bikinan UMNO, Jam OMEGA atau lain2 saja …….?

Apakah tahap politik rakyat Sarawak hari ini ( selepas 48 tahun merdeka) masih tidak mampu memikirkan politik negara dan masa depan generasi mereka yang melibatkan isu2 negara dan rakyat yang lebih besar seperti
- HAK TANAH & ketidakadilan pemerintah,
- pembolotan KHAZANAH negeri/ negara,
- agihan pembangunan yang berat sebelah & pilih bulu,
- amalan RASUAH dan penyelewengan kerajaan,
- kerosakan nilai AKHLAK & budaya bangsa,
- DADAH, krisis sosial, jenayah & kesejahteraan rakyat,
- keselamatan & kedaulatan Negara,
- sistem kerajaan demokrasi yang betul & konsep ‘separation of power’,
- kepimpinan negeri/negara yang berkredibiliti, progresif & berintegriti,
- dll.

BN tak payah lah lagi mempolitikkan dan mengeksploitasikan ‘dana rakyat & pembangunan infrastruktur’ untuk kepentingan politik peribadi ketua2 mereka. …

Yang ada peruntukan adalah kerajaan, bukan parti/ individu tertentu.

Siapa yang diberi kuasa untuk tubuh kerajaan, maka dialah yang memegang kunci dana dan peruntukan negeri/ Negara!

Sesiapa yang berkuasa dialah yang mampu memberi peruntukan projek/ pembangunan kepada rakyat.

Oleh itu, rakyat perlu focus kepada siapa yg tadbir kerajaan negeri Sarawak selepas 16 April 2011?

BERILAH KEBEBASAN DAN KEADILAN DEMOKRASI bagi rakyat Sarawak.
Hanya rakyat Sarawak menentukan nasib dan bentuk kerajaaan negeri yang dinginkan.
Kerajaan Negeri Sarawak adalah hak mutlak rakyat Sarawak dan dengan izin Allah.

nuar omega juburi said...

hahaha..dh bermcm2 bukti yg Allah tunjukkn..npe sume bukti2 tu bdk2 bangang pr kate fitnah..padahal sume tu dibongkrkn oleh kwn2 karib nuar juburi sndri..n kalo die xslh nape die gelabah beruk bile org tnye psl jam omega..satu malaysia tgk betapa gelabah tahap babi si peliwat n si pelaku maksiat ni bile org tnye psl jam omega..hehehe...dato sri,mn jam omega??hahaha..n nuar juburi akn lari lintang pukang mcm babi nk beromen..

Anonymous said...

1.dok dengaq jugak!!Pr akan menang di sarawak!!
2.MENANG SORAK JEE!!

Anonymous said...

ape punye bangang puak2 umPORNo ni...mana boleh compare Sarawak ngan Kelantan...

Sarawak kaya dgn hasil bumi sedangkan Kelantan nye duit royalti pun kena sekat..tu pun Kelantan boleh maju...

patotla org cerdik pandai sume meluat ngan UMNO...bodoh ngan bangang bila berhujah...



lagi satu...bodoh x bodoh...pasal jam omega...jam tu org lain pun boleh beli la..ape punye bodoh la..

isu yg lebih besar, economy, corruption, education xnak lak berhujah...

jahanam puak2 umno bahalol ni...



bro tuan nye blog, lawa la gambar2...one day, InsyaALLAH nak tuntut ilmu camera ngan brader la ye..


Salam

Anonymous said...

KOTA BHARU 11 April - Bekalan air Kelantan yang sering menimbulkan rungutan dalam kalangan rakyat mendapat perhatian Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) apabila beberapa peserta membangkitkan isu itu dalam Dialog Suhakam Bersama Rakyat di sini, hari ini.
Pengerusi Suhakam, Tan Sri Hasmy Agam ketika menjawab soalan peserta berkata, kemudahan asas termasuk bekalan air adalah tanggungjawab kerajaan dan pihaknya akan melanjutkan masalah itut untuk dibincangkan.
Sebelum itu, seorang peserta mendakwa, dia bertindak memotong bekalan air ke rumahnya kerana setelah empat tahun membayar bil, tetapi tidak mendapat perkhidmatan sewajarnya.
"Saya kecewa kerana bekalan air sejak dahulu lagi bermasalah sehinggalah empat tahun lepas saya kembali semula ke negeri ini, masalah yang sama masih berulang.
"Saya malu apabila mendapati rakyat di negeri lain telah lama menikmati bekalan air secukupnya, tetapi saya hanya membayar bil air bertahun-tahun, tetapi air tidak naik ke atas rumah dua tingkat yang saya sewa," katanya.

Anonymous said...

KOTA BHARU: Lebih 300 peniaga Arked Lama Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) dekat sini pulang kecewa, apabila Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat, yang diharap mampu menyelesaikan kemelut berkaitan Bazar Tok Guru, tidak hadir pada sesi pertemuan antara peniaga dan pemimpin negeri, semalam.

Pengerusi Persatuan Peniaga Pasar Lama Arked MPKB, Ab Salim Ahmad, berkata tindakan kerajaan negeri itu membuktikan mereka terutama Nik Aziz sudah menutup pintu perbincangan bagi menyelesaikan masalah peniaga terbabit. Katanya, peniaga menagih janji dibuat Nik Aziz sebelum pilihan raya umum lalu, yang menjanjikan tempat berniaga selesa dan minta ia ditunaikan kerana janji itu keluar dari mulut seorang yang dianggap sebagai alim ulama serta dihormati masyarakat. “Persatuan sudah menghantar surat kepada Nik Aziz serta Exco kanannya supaya hadir ke Bazar Tok Guru hari ini bagi mengadakan pertemuan selain melihat sendiri keadaan ruang niaga di bazar berkenaan.

“Namun kami terasa amat kecewa, apabila Nik Aziz serta wakil kerajaan negeri tidak hadir, sekali gus membuktikan mereka sudah menutup pintu perbincangan bagi menyelesaikan kemelut bazar ini. Hanya Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri yang hadir.

“Keadaan ini membuktikan kerajaan negeri sudah menganaktirikan kami selain membuka sikap sebenar mereka iaitu susah untuk mengadakan perbincangan," katanya di sini, semalam.

Kemelut peniaga ini bermula apabila Bazar Tok Guru yang akan menempatkan mereka berniaga, tidak memenuhi spesifikasi sebagaimana yang dijanjikan, dengan ruang niaga yang sempit serta dijual pada harga tinggi.
Sementara itu, Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri, Azmi Othman, berkata hasil siasatan didapati Bazar Tok Guru selamat untuk diduduki mengikut spesifikasi keselamatan kebakaran.

Katanya, laluan yang disediakan bagi membolehkan tugasan menyelamat sekiranya berlaku kebakaran serta kemudahan alat memadam kebakaran memenuhi Undang-Undang Kecil Bangunan Seragam 1984.

Anonymous said...

SOAL JAWAP PILIHAN RAYA SARAWAK

DR MUZZKIR

Soalan:Apakah hukum mengundi?
Jawapan:Pada asalnya hukum mengundi adalah fardhu kifayah.

Soalan:Bolehkah mengundi dihukum sebagai wajib?
Jawapan:Bergantung kepada situasi dan keadaan,ia boleh menjadi fardhu ‘ain ataupun wajib sekiranya untuk mempertahankan kepimpinan Islam seperti di Sarawak sekarang ini yang berasaskan kepada konsep perkongsian kuasa yang tidak menyalahi syariat Islam.

Soalan:Bagaimanakah ciri-ciri pemimpin yang patut dipilih sebagai umat Islam?
Jawapan:Patuh kepada agama, amanah dan bertanggungjawab kepada rakyat dan bukan bersandarkan unsur-unsur fitnah dan tohmhan semata-mata. Perlu juga dipertimbangkan terhadap jasa, perjuangan, perngorbanan yang telah dilaksanakan oleh seseorang calon itu terhadap pembangunan Sarawak.

Soalan:Sekiranya terdapat beberapa orang calon muslim yang bertanding di sesuatu kawasan,di atas parti politik yang berbeza, bagaimanakah kaedah Islam untuk menentukan calon yang layak menjadi pemimpin, berdasarkan akhlak individu atau prinsip parti?
Jawapan:Pilihlah pemimpin yang cenderung kepada agama dan dapat memberi faedah kepada masyarakat, dan ukurlah juga sejauh mana sumbangan calon-calon tersebut terhadap pembangunan ummah.
Berdasarkan realiti dan situasi politik di Sarawak dengan berpandukan perkongsian kuasa yang telah terbukti kejayaannya, maka pilihlah Parti yang kurang mendatangkan kemudharatan kepada umat Islam. Dan hindarilah mengundi calon parti mereka yang akan mendatangkan kemudharatan yang lebih besar terhadap pembangunan ummah dan memecah belahkan perpaduan masyarakat majmuk,khususnya di Sarawak.

Soalan:Sekiranya terdapat di kawasan kita calon-calon non muslim yang bertanding. Bagaimanakah untuk kita sebagai pengundi untuk memilih pemimpin?
Jawapan:Pilihlah calon non muslim yang lebih prihatin,bertanggungjawab dan lebih memberi manfaat kepada masyarakat Islam sebagaimana yang telah terbukti dalam memimpin negeri Sarawak selama ini yang berasaskan kepada perkongsian kuasa dan saling hormat-menghormati antara pelbagai kaum dan kepercayaan.

Soalan:Apakah kewajipan wakil rakyat(YB) muslim terhadap rakyat yang pelbagai agama dan kaum yang terletak di kawasan yang dimenanginya?
Jawapan:Islam menuntut agar keadilan dilaksanakan untuk semua tanpa pilih kasih, hatta terhadap mereka yang tidak menyokong(tidak mengundinya) sewaktu pilihan raya.Wujudkan keharmonian, saling hormat-menghormati dan maafkan semua orang yang menentang
Soalan:Apa hukumnya menyebarkan fitnah terhadap seseorang calon bagi mempengaruhi pengundi atau memperdayakan mereka yang tidak mengetahui keadaan yang sebenarnya.
Jawapan:Haram dan berdosa besar!

Bersambung.....

Anonymous said...

korang nak jawapan ye...kepala butuh aku bagi

Anonymous said...

Sambungan....

Soalan:Adakah halal elaun@gaji seseorang wakil rakyat(YB) yang memenangi sesuatu pilihanraya disebabkannya melakukan penipuan dan menyebarkan fitnah terhadap lawannya?

Jawapan:Haram! Beliau adalah seorang yang fasiq dan tidak layak menjadi pemimpin.

Soalan:Adakah wajib seseorang calon itu menunaikan janji-janjinya semasa berkempen seandainya dia ditakdirkan sebagai pemenang?

Jawapan:Wajip ditunaikan jika dia memenangi pilihan raya tersebut, walaupun parti yang diwakilinya tidak menjadi pemerintah di negeri itu.Jika tidak ditunaikan maka beliau dikhuatiri menjadi munafik.(sesungguhnya orang-orang munafik itu dibuntut neraka jahanam).

Soalan:Apakah hukumnya mengingkari pemerintah?

Jawapan: “Adapun keluar dari ketaatan terhadap pemimpin (penguasa) serta memerangi (atau membangkang) mereka, maka hukumnya adalah haram menurut kesepakatan (ijma’) umat Islam, walaupun pemimpin tersebut bersifat zalim lagi fasiq.” (Perkataan Imam an-Nawawi, Syarah Shahih Muslim, 12/229. Turut disebutkan oleh al-Hafiz Ibnu Hajar dalam Fathul Bari)

Al-Hafiz Ibnu Hajar al-‘Asqalani rahimahullah menukil perkataan Ibnu Baththal dalam Fathul Bari,
“Telah berkata Ibnu Baththal dalam hadis yang menjadi hujjah untuk meninggalkan sikap keluar dari ketaatan kepada sultan (pemerintah) walaupun pemerintah tersebut seorang yang jahat, (katanya) “Para fuqaha’ telah bersepakat (ijma’) berkenaan kewajiban mentaati sultan (pemerintah) yang memiliki kuasa walaupun dia mendapat kuasa tersebut dengan cara rampasan atau pemberontakan (mutaghalib) dan berjihad bersama-samanya. Ini adalah kerana ketaatan kepadanya lebih baik dari keluar meninggalkan ketaatan kepadanya (dengan mengambil sikap membangkang atau memberontak), yang dengannya mampu memelihara darah dan menenangkan orang ramai (masyarakat). Tidak ada pengecualian dalam perkara ini, melainkan apabila sultan melakukan kekafiran yang nyata.”.” (Ibnu Hajar, Fathul Bari, 13/7)

Soalan:Dalam kontek Negeri Sarawak, jumlah umat Islam sekitar 25%(tidak ada mana-mana kaum boleh disifatkan sebagai majority:Iban;36%,Cina:32%).Apakah hukumnya individu atau parti yang memecahbelahkan perpaduan dan persaudaraan umat Sarawak yang sangat sedikit itu jika dibandingkan dengan jumlah keseluruhan penduduk Sarawak?

Jawapan:Haram, kerana jamaah dan ukhuwah Islamiah mengatasi segala kepentingan parti atau individu terutama sekali di kalangan umat Islam Sarawak yang begitu sedikit. Dan seandainya ditakdirkan umat Islam kehilangan kekuatan dan kuasa memerintah, maka mereka yang terlibat dan bersubahat mengkhianati kepimpinan Islam itu bukan sahaja haram malah berdosa besar!.

Semoga FAQ Pilihan Raya ini ada manfaatnya bagi mereka yang mahu berfikir untuk masa depan rakyat Sarawak.

UMAT ISLAM SARAWAK,RENUNG-RENUNGKANLAH!

JANGAN KERANA SEEKOR DUA NYAMUK YANG MENGHISAP DARAH SEMUA KELAMBU DIBAKAR....!!!!

YANG DIKEJAR TAK DAPAT, YANG DIKENDUNG BERCICIRAN.....!!!

nuar omega juburi said...

komen anon April 15, 2011 3:18 PM.

"lagi satu...bodoh x bodoh...pasal jam omega...jam tu org lain pun boleh beli la..ape punye bodoh la"

oo..org lain blh beli ye..abs tu yg nuar juburi n anak branak die gelabah bruk ms reporter tnya nape..siap suh tunjukkn jam tu..lpstu smpai skrng xnk tunjuk..jijah kate ade dlm simpanan..so tunjukknla..xsmpai 5mnt pon...hahaha..ape yg byk btul alasannye..nuar juburi plak gelabah tahap babi psl jam omega ni..nuar juburi ptt blaja jwb dr anon bengong April 15, 2011 3:18 PM kt ats tu..hahaha..mmg lawak anon ni punye jaw..jam mahal2 ade no siri halus2 la..kene tgk pkai kanta..ade register..kalo jm mahal msti blh waranti satu dunia..so nomb siri tu akn register sume siap no resit n nm org bli tu..nk plak jam omega..ke nuar juburi dlu bli kt petaling street je..hehehe..ko xpnh bli jam mahal ke anon..

"bro tuan nye blog, lawa la gambar2...one day, InsyaALLAH nak tuntut ilmu camera ngan brader la ye.."
ni pling lawak...ntah2 mamt ni pojie ganja x..nyamar jd org lain utk puji gamba2 die dlm tu...hahaha...bodoh btul..dh pkai kamera dslr mahal2...mmg la snap jd cantik..hehehe...ko pkai kamera kompak je mmg la xcantik..kalo ko tngkp gmba pontianak pkai dslr pn jd cantik..hahahha...

so bodoh x bodoh bdk2 pr ni..hehehe..

Anonymous said...

golongan2 yang bandingkan dengn kelantan memang bodoh nak mapus...sarawak bawah sapa baru umngok n umprono.........kelantan plak bawah sapa...bnyk mana peruntukn yang smpai kat kelantan yang nak di bandingkan....aku rasa kat serawak tue...perghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...penuh hasil bumi....tp duk bwh biiiiiiiiiiiiiii...nnnnnnnnnnnnn atang apa pun tarak........tp barua2 dlm bn nie..n penyokong2 setia yg sentiasa menjilat nie bukannya nmpak...tue la, kuat sngt menjilat....

hahahahaha....makhluk mana la yg tunjuk satu persatu...lps tue nk persoal bnda yg remeh pasal jam...wartawan tue ada p tnya pasl altantuya kt najib, yg nk kecoh pasl jam...bodoh nk mampus....xjadi propaganda liwat...buat plak video seks....wahai pencacai2 umngok yg bangan...itu tndanya ALLAH nk tunjuk pemimpin2 yg kamu duk puja jenis taik punya org...gila kuasa sanggup wat pe saje...

islam melarang la kita mengaibkan org nie...yg nie pun xfhm yg p kata ALLAH nk tunjuk, apa...hangpa ingt ALLAH nie perlukn bntuan manusia ke nak p jatuhkn seseorng.....bongok punya org la....

mr omega said...

najib xde la segelabah nuar juburi yg psl atlantuya tu...ala beruk2 pr sume...tian chua pn dh ngaku die wt superimpose psl gmba atlantuya n najib..rpk pon ngaku die hanya dpt dr sumber2 kwn nuar juburi jgk..so ape nk heran..dlu kate rosmah ade kt tmpt kejadian letupkn atlantuya..rupenye rosmah ade kt tmpt lain..siap ade bukti bergmbr lg..bkn sekeping..tp berkeping2...

lps satu demi satu kwn2 n org2 yg rpat dgn nuar juburi wt pendedahakn demi pendedahan..ezam,saiful,nalla,zul nordin,rahimi,dato eskay n yg terbr si rpk tu..dieorg ni sume dh xsanggp lg hdp dlm keadaan tertekan terpksa ikt telunjuk nuar juburi demi cita2 peribadi..ni sume bkn org UMNO..diulangi..ni sume bkn org umno..pelik la..sume pendedahan2 psl prangai bruk nuar juburi korng kate kje umno...byk sgt ke duit umno smpai dh berpuluh2 pengasas n kwn2 baik nuar juburi umno bli..byk sgt ke smpai dh beribu2 ahli pkr kuar parti..cane plak dgn wee chee keong n mp seb perai yg cine tu..xkn umno bli jgk...sudah2 la kate ni sume kje umno..ni sume disebabkn sifat rakus nuar juburi..

kalo umno yg bli org2 yg buat pendedahan ni..xkn sumenye sng dibeli..or xkn sumenye blh dibeli..adakah ni bermaksd org2 dlm pr tu murah2 n xde maruah sumenye..cthnye kalo ayah kpd anon April 15, 2011 4:08 PM yg dlunye pengasas pkr n tetibe kuar n kate nuar juburi byk wt slh..adakah ni bermakna ayah anon April 15, 2011 4:08 PM sudah dibeli olh umno sedangkn die cume trsedar yg die mngikut org yg slh..

gunela akan pikiran tu elok2..minda korng dh brjya dimanipulasi olh nuar juburi yg mngatakan bhwa sume ni hnya ftnah sedangkn yg buat pndedahan ni sume kwn2 die..

mr omega said...

"islam melarang la kita mengaibkan org nie...yg nie pun xfhm yg p kata ALLAH nk tunjuk, apa...hangpa ingt ALLAH nie perlukn bntuan manusia ke nak p jatuhkn seseorng.....bongok punya org la...."

ni lg komen anon April 15, 2011 4:08 PM..mmg la islam lrng kita aibkn seseorg tu..tp ni melibtkn ms dpn sebuah negara yg majoritinya beragama islam..xkn org yg meliwat yg mn Nabi SAW xngaku umat korng nk jdkn pemimpin..xknla org yg bebas wt maksiat korng nk jdkn pemimpin...xknla org yg blh jual kalimah Allah n xkisah dgn pluralisme yg menganggp sume agama sm korng nk jdkn pemimpin..korng xtau ke yg nuar juburi bg ucapan ms mjls psl pluralisme kt luar negara..korng xtau ke yg nuar juburi ni rmai kwn2 yahudi..xtau ke yg nuar juburi ni byk join persatuan antarabngsa yg ade kaitan dgn yahudi zionis cthnya fff n ape jaw nuar juburi kt uni john hopkins yg mmg kepunyaan yahudi..korng ni plik la..org yg byk kaitan dgn yahudi tu yg korng skong..ms muda kawen lari kt thailnd..kawen xdpt restu mak bapak..bwk lari ank dara org..redha mak bapak tu penting..korng xtau ke yg kroni2 nuar juburi sume kaye ry ms die jd tpm..xtau ke yg die naikkn kadar faedah bnm ms dkt2 nk krisis 97 aritu..tau ke nape die beria2 nk amek pnjamn imf ms tu..

si saiful dgn braninya bersumpah laknat..bahwa die akn dilaknt smpai akhirt kalo die menipu..bapak die siap duk sblh lg time sumpah tu..xkn ade sorng bapak yg tergamak biarkn anak die bersumph laknat dgn menyatakan die akn dilaknat smpai ari akhirt melainkn perkara liwat tu btul2 berlaku..lps bersmph dlu media2 pr memftnh saiful dgn mengatakn die skt..sedangkn die siht je..siap blh g mekah lg..nuar juburi plak lain..semakin hari semakin byk pndedahan psl die oleh kwn2 n pengasas pkr..jejakkn kaki ke mekah apetah lg..nape ALLAH xgerakkn lg ati nuar juburi utk ke MEKAH sedngkn saiful yg bersumpah laknat n dituduh penipu tu dh pon ALLAH pilih sbg tetamu DIA di tanah HARAM.MasyaAllah..sedngkn nuar juburi sebln 2,3kali pegi amerika laknatullah utk jmpa kwn2 yahudi die..korng pkir2kn la...
mmg bkn sume org umno tu baik n xsume org umno tu jht..xblh ke sm2 pas n umno ddk berbincang bersm2..lupekn pkr n dap..


mmg Allah xperlukn manusia utk lakukn ape2..kun fayakun..tp manusia jg adalah asbab utk jthkn seorg pemimpin tu..mcm kt mesir..Allah letakkn dlm hati2 rkyt mesir utk bgn memberontak..sume ni dgn kuasa Allah..

bdk2 pr ni xrete sgt berpkir..sbb tu asyik kne kencing dgn nuar juburi je..

Anonymous said...

ni bc brita terbaru ni...mcmmn org pr mntadbir negeri..

PASIR PUTEH 15 April – Lebih 2,000 penduduk berhampiran tanah Rancangan Felcra Teratak Batu dekat sini kesal dengan tindakan kerajaan Pas Kelantan meluluskan kawasan tadahan hujan di Bukit Kabung seluas 50 hektar kepada sebuah syarikat pembalakan.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP), Mukim Gong Kelih, Mat Lazim Zakaria berkata, kelulusan menyebabkan kawasan hutan dara tertsebut telah diteroka yang mungkin menyebabkan hakisan dan tanah runtuh.

Beliau mendakwa, sejak penerokaan kawasan hutan itu dibuat, para penduduk kini berdepan dengan masalah gangguan bekalan air bersih untuk kegunaan harian serta untuk menjalankan projek pertanian melalui sistem takungan.

"Tandak yang dibina untuk takungan air bersih dengan kos RM100,000 kini dipenuhi tanah dan lumpur sehingga menyebabkan paip yang menyalurkan bekalan air ke rumah penduduk dan kawasan pertanian tersumbat," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Mat Lazim turut membawa pihak media dan Pegawai Jabatan Alam Sekitar (JAS) Kelantan, Nik Nukima Nik Abdul Majid, meninjau sendiri kawasan tadahan air tersebut yang terletak berhampiran kawasan pembakalan baru.

Beliau memberitahu, selain penduduk di kawasan Felcra Teratak Batu, dua lagi kampung tradisional iaitu Gong Kelih dan Gong Genor turut menerima nasib sama, sehingga ada penduduk terpaksa menggunakan air berlumpur pada musim tengkujuh dan bekalan terhad ketika kemarau.

Anonymous said...

umno ni banyak cangat makan taik busuk dan buruknya dah sampai ke otak .. sebab itu penyokong umno ni pemalas dan jahil

Anonymous said...

Bila DBKL pelerai gerai haram tepi KL diam membisu .. bila MPSJ Penang halang dirikan gerai haram melalak satu dunia .. kenapa ada double standard hai umno bodoh ?

Anonymous said...

Bila RPK kata DSN tak bersubahat, maka putih dibersihkan umno, bila orang umno kata bukan DSAI terlibat maka bertukarlah dia kepelusuk hutan dan tiada khabar berita dan dinafikan sekeras2nya
ceh ! buek malu yoo .. laughing stok sedunia

Anonymous said...

sarawak ada mcam ni...tapi klate dbawah nik najis telah memiskin kan anak klate...muda-mudi klate berhijrah ke KL,tengok KL terencat akal jadi bohsia jadi bohjan! anak klate!

Anonymous said...

BN kalah d sarawak..tu x brapa gempak sangat..yg ni lagi GEMPAK...Mahyuddin n the geng dah siap nak tibai Najib n Rosmah sampai keluar dari putrajaya.
Sejarah busuk UMNO akan berulang lagi..

Dulu...Islam Hadari
Kini...1 Malaysia
Dan Selamanya..UMNO X SEDAQ DIRI(masuk ICU)

seronok tgk mat mongolia & mat sembab gaduh...

Anonymous said...

Barua kat atas tu...tak habih2 gan jam omega dia???
1 lori nanti PDRM p beli bubuh kat depan putrajaya...dgn no siri yg sama. Sarawak nak kantoi..UMNO mengelabah..hilang akai.

Anonymous said...

SPRM CEPAT P SARAWAK... MAT TAIB DAH BANYAK PELARI DOKUMENT DARI OFIS KETUA MENTERI.

BARUA PUNYA UMNO..JENIS MAKAN TAIK, DUIT HARAM YG DEPA SUMBAT PADA ANAK ISTERI..
MAT TAIB TGH KOSONGKAN OFIS DIA..TUTUP MATA DUA EKOR HARAMJADAH NAJIB & MAHYUDDIN..

RASUAH SUMBER EKONOMI YG PERTAMA D MALAYSIA. BASMI RASUAH, EKONOMI MALAYSIA AKAN HANCUR????
PENGGALAK SEKTOR EKONOMI RASUAH D MALAYSIA D TERAJUI OLEH YAYASAN UMNO.

Anonymous said...

Senjata makan tuan. Jam omega masuk kut jubok najib. PDRM sila siasat n koyakkan punggung najib...sebab jubok dia tertusuk JAM OMEGA.HA..HA..
RAKYAT SARAWAK X BUTA PERUT MACAM BARUA2 UMNO. BN KALAH..UMNO BUTA PERUT!!!!!

Anonymous said...

Mr OMEGA KAT ATAS..JEOLUS KAT SAYFOOL. SEPATUTNYA PUNGGUNG MR OMEGA YG DIANGKAT OLEH UMNO..ALIH2 PUNGGUNG SAYFOOL YG D PUJA OLEH UMNO.

CAREER MR OMEGA DALAM UMNO SEBELUM NI SEBAGAI PENJILAT..TAPI PERUBAHAN ZAMAN PENJILAT SUDAH TIDAK D PERLUKAN OLEH UMNO SEBALIKNYA PUNGGUNG YG LEBIH DEMANDING..
RUPA PARAS YG SEAKAN2 KERA, MR OMEGA TIDAK TERSENARAI SEBAGAI PEMENANG, UNTUK DI UNGGULI PUNGGUNGNYA OLEH UMNO.
SEBAGAI PENJILAT..ITULAH MR OMEGA TERUSKAN CAREERNYA PENJILAT UMNO DGN SAKI BAKI PROJEK TAIK UNTUK MEMBERI NAFKAH ANAK & ISTERINYA.
MR OMEGA AKAN TERUS BERCAREER DGN ISU PUNGGUNG, JAM OMEGA, ANUAR, POEN, VIDEO BLUE..CERITA YG BASI & AKAN DIIKUTI OLEH OTAK YG SEANGKATAN DGN MR OMEGA.

LEBIH MENARIK SEKARANG CERITA RASUAH MENTERI, RASUAH KETUA MENTERI..RASUAH ROSMAH..BARULAH ADA YG MINAT MR OMEGA!!!!

Anonymous said...

mungkin lepas ni, Mr Omega bole pikiaQ buat video sayfool sedang d juburi.
Mr Omega bole ambik watak utama, solek sampai jadi anuar, lepas tu letak hp pulak...
cuba tanya kat Najib, brapa dia nak bayar pulak???
Mr Omega cari projek cepat...lepas PRU13, PR yg memerintah pasti PR akan basmi rasuah 100%, macamana u nak cari makan??

nuar juburi said...

pr basmi rasuah 100% ke..hahaha..br tdbr negeri sepenggl dh mcm2 isu rasuah terpalit..hehhee..klaka bdk2 pr ni..komen merapu2..xabis2 psl rasuah..bkti mksiat n liwt nuar juburi dieorg ltk tepi..

Anonymous said...

April 16, 2011 10:32 AM

anak klate at KL terencat akal kunun .. mungkin ya sisa2 generasi umno klate lemas xdok projek merempat di KL, umno masyarakat baja subsidi .. punca makan pon tak betul .. selamat jalang umno

Anonymous said...

bodo apa bukti liwat n seks tu ? mung tuduh orang mana bukti ? dosa kering je buleh .. benda xdok kena mengena dgn mung dok soh dok cari dosa la bodo

Anonymous said...

Rakyat Sarawak memilih untuk terus berada didtempurong kemunduran .. jangan bising belakang hari sudah ..

Anonymous said...

1.kita menang!!takbir!takbir!takbir!
2.sedara kapiaq harbi kita menang!!macam kita menang jugak!!
3.kih!kih!kih!

Anonymous said...

he he
Tahniah pada serawakian.
Tapi yang penting Islam masih dikedudukanya dalam pemerintahan BN. Memang undi BN lebih ok dari PR. Semua ok kalau kitapun OK..keh keh. Bab amalan orang2 islam aku tak hairan sangat..mana2 parti pasumno, masjid surau..ustaz lebai ulamak tamrin usrah, sekolah, unive..aper2 ja mana pun boleh nko cari kalau tak mau hidup/mati dalam jahiliah.
Tapi bila undi BN..he he jangan PR. Itu jer langkah utama dan permulaanya.

meh makan dan minum ..aku fikir baik mee malam nih. mata pon tak ngantuk lagi.

Anonymous said...

Tahniah pada rakyat sarawak beri mandat pada BN utk naikkan harga minyak & brg2 lain.
Alamat peluang Mahyuddin nak jadi PM..gelaplah...silap2 boleh terpelanting keluar dari kabinet.
Hisammudin mesti tersenyum.

GEGAR said...

KENAPA KAU TAK HIGHLIGHT KEADAAN DI KELANTAN. DAH 20 TAHUN MEMERINTAH, NAK MINUM PUN SUSAH

TEROPONG AJIS, APA DIA BUAT, JAUH SANGAT TEROPONG SARAWAK

JENIS PARTI SUKA CARI SALAH ORANG, PARTI SESAT NAMANYA

Anonymous said...

Nak minum mendenya .. macam ethophia ke kelantan tu ? x dengar lagi aku orang kelantan mampus kering atau mati kelaparan .. ada ko dengar ? YA kelantan mundur sebab dinafikan hak dan peruntukan yg sepatut dia dapat .. sapat yg nafikan .. parti sesat umno yang meletakkan bangsa diatas agama

Anonymous said...

apa pun pola mengundi di kubu kuat sarawak sudah berubah. Generasi muda mula menunjukkan ketidaksenangan mereka dalam bentuk undi, malangnya pilihanraya dilakukan bersamaan dgn tarikh peperiksaan di universiti2 seluruh negara.
Apapun sesuatu yang besar dimulai dengan sesuatu yang kecil. Tahniah PR.

Anonymous said...

Tahniah PR, umno masih tak nampak jalan lagi di sarawak, ntah kenapa umno tidak diterima disarawak.

Anonymous said...

PAS di bubar atau menajadi komponen BN!
Itu sahaja yang boleh memenangkan dan menjernihkan perjuangan PAS kepada umat Islam di Malaysia ini.
Jika memperkatakan kelemahan PAS
1. Parti ini tidak mempunyai sasaran yang betul dalam kontek mempertahankan dan untuk pengisian Islam di Malaysia . Sekiranya sasarannya untuk memerintah secara total adalah mustahil secara sistem demokrasi saperti ini walaupun bertaat setia dengan parti2 berbagai kaum di PR. Kecelaruaan kepentingan diantara komponen PR ada asas malah bertentangan antara satu sama lain. PR menanggap masalah akan selesai dan keserasian akan didapat setelah memerintah, hanyalah untuk meraih sokongan semata-mata seperti di kerajaan negeri p.pinang, selangor, 11 bulan di perak.
2. PAS di jadikan alat untuk dijadikan laluan mudah pihak berkepentingan dan ingin melihat kedudukan Islam/melayu hancur. Serangan kepada sistem negara raja berpelembagaan, mencipta pemecahan sikap reform dan lama yang melanggar adab, menanam budaya buruk dimana amalan mengaibkan amalan orang tanpa tertib betul pada kepentingan berpolitik,Tidak mengambil erti kesyukuran kepada yang disediakan kepadanya malah meningkatkan rasa kebencian tanpa sempadan dsb lagi adalah agenda orang lain.
3.PAS tidak membangun bersama Islam.
Perbezaan pendapat dan pandangan tidak dianggap sebagai pengukuh.Ia dianggap patut di hindar dan jika ada patut di hapus. Komunikasi cara begini bukanya unsur untuk perpaduan dan itulah yang ada pada PAS. Keadaan ini menutup PAS melihat tujuan dakwah disalah erti sebagai menghukum dan bukan mendidik.Ringkas kata Ego dan berasa hebat berluas-luasa kesetiap pemimpin dan ahlinya sekali. Bentuk sedemikian tidak di perdulikan oleh PAS sehingga modal insanya hanya ingin kemenangan pada politik. Sedang itu hanyalah kemunduran modal.
PAS buta hati
Sangat sakit menerimanya bagi mereka yang tidak ikhlas.di perkatakan begitu. Dalam arina politik mereka yang kental jiwanya kepada nilai hati ini, akan dapat melihat sejarah dan situasi akan membawa mereka kemana.Mengharapkan PR dibanding BN merupakan jalan keburukan. Ini adalah kerja hati sebagai ujian dan bukanya diguna mengharap keajaiban Allah Allah semata untuk membantu.Yakinkah ank cucu yang kita tinggalkan akan memberi kebajikan bila kita mati
berkeadaan buta hati itu di arina politik ini.
bla..bla

he he
aku nak makan k. lauk hari ini kari kerang dan togeh. Simpel jer tapi sedap bagi aku leeer.

Anonymous said...

selamat makan, tetapi bukan makan itu yg mengenyangkan kamu kerana rasa itu dizinkan Allah untuk manusia sebagai rasa diizinkan kehati manusia untuk memilih antara dua kehendak berbeza kepada manusia.
1. Bila manusia dicipta maka roh ditiupkan umpama cahaya meneroka sarung badan yang akan didiami sehingga perjanjian tiba.
2. Berkelana memerintah badan dan berjuang meneruskan kehendak samada duniawi atau akhirat, Allah mengutuskan panduan Al-Quran dan RasulNya bagi memudahkan manusia mampu berdiri dan mematuhi perjanjian hidup.
3. Kembar (syaitan) dan malaikat dicipta bagi membentuk kesempurnaan iman dan mengukuhkan pendirian.
4. Kebanyakkan manusia memilih untuk berfikir dan menentukan sendiri jalan hidup diatas dasar akal yang ternyata membawa malapetaka dan kemusnahan.
5. Bila saat itu tiba, kembalilah roh itu didalam pelbagai warna, cuma warna putih bersih yang diterima selainnya dibakar berjuta tahun hingga kembali suci.
6. Kehendak demokarasi meminta parti2 politik ditubuhkan untuk membawa wadah pemikiran segolongan manusia. Ada yang memaut untuk memahami agama dan ada yang menarik untuk memilih bangsa.
7. Islam itu untuk semua.

XsokongPR said...

Anonymous Anonymous said...

Aku baru balik dari sarawak urusan perniagaan. Maklumat yg aku dapat dari SB..BN akan kalah diSarawak. Kalau pun BN menang tapi tipis, hilang 2/3. Tunggu keputusan nak tgk brapa tepat culaan SB BN.

April 14, 2011 6:11 PM
===================================
hahahahaha.......lawak tul aku baca maklumat anon diatas...gelak smpai teguling2......korg ni mcm tok sami tilik nasib je....mcm2 kerenah korang, pr menang la..,rak yat x suka bn la, bn kalah teruk la...and mcm2 lagi...lain kali tunggu la keputusan rasmi....kan ke dah termalu sendiri...

hahahahahahaha.....
alhamdulillah.....dan tahniah bn diatas kemenangan di pru srawak...

XsokongPR said...

Anonymous Anonymous said...

Marok sintok penyokong BN ni betoi makan taik apa?...aku dok lepak sekali dgn Menteri n geng Exco pemuda malaysia..semua pun kata BN akan kalah kat sarawak..hang mai dari hutan mana????

April 15, 2011 10:53 AM
===================================

hahahahaha......sma la jugak anon yg ni.......dia kata semua org kata bn akan kalah....hahahah..aku nak tanya dia balik, hang g pru negara mane...? hahahahahhaha... ma'arop sintok punye anon.....

harap2 anon tu dpt baca komen ni....supaya dia tau betapa bodohnya diri dia....
p/s lain kali jgn tunjuk sgt kebodohan diri sendiri.....
hahahahahahhaha

Anonymous said...

Bangang betul kepada penjilat2 jubo Dap,.jgn lupa bg bersih2 tau..kata Kit siang pada Pas..kikiki

Anonymous said...

teruk betul mentaliti melayu umno ni, disuratkan apa yg tersirat dgn penuh hina dan keji .. kalau ye pun pr tu nmpk xbetul tapi dgn cara pengkiasan kamu menunjukkan yg kamu lagi tak betul.. nasib baik ada pembangkang kalau tidak tulang pun tak merasa rakyat sarawak tu ..

Anonymous said...

xapalah anom oii .. mmg barisan najis perangai dia dah mcm tu .. tu terlebih makan taik le tu ..

hussin said...

Menanti detik perpaduan
Oleh ZULKIFLEE BAKAR
pengarang@utusan.com.my

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0416&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_01.htm0

Anonymous said...

Maaf yer ketinggalan ni..
untuk anon April18,2011 9:15AM
bab 1-5 dan 7 ok tu.

Bab 6. Aku tak terima bila kater Demi domakrasi kita memilih wadah politik bertujuan untuk memahami agama atau bangsa.
Konsep aku mudah dan tidak banyak beralasan yang nampak indah tetapi merugikan.
a. Semenjak wafat Nabi Muhammad SAW, Islam berkembang dan jatuh ditangan2 pemrintahan para pemimpinya. Pemilihan cara meletakkan pemimpin sememangnya tidak dinyatakan secara khusus oleh baginda. Berkembanglah empayar Islam di dunia dan mula jatuh dan seterusnya berpecah belah menjadi negara2 yang kecil2. Islam diterokai oleh penjarah2 disegala sudut. Di Malaysia juga begitu menerima perkembangan tersebut semenjak Melaka lagi bila dipimpin oleh sultanya yang memeluk agama Islam. Tanah melayu merdeka dan Islam masih terpelihara didalam Malaysia. Ini sebagai asas konsep aku.
b. Menerima politik demokrasi membenarkan Malaysia di perintah melalui majoriti baik pada negeri dan negara. Majoriti diperlukan dan ini membuatkan suasana mendapatkan pemerintah yang boleh menjurus kepada kesinambungan a. diatas. Suasana yang disebut tadi,aku memahaminya secara kaedah syariah mana yang akan lebih mudarat maka kena dihindar. Memperjuangkan perkara ini bukan bermaksud tidak kepada 'seru berbuat baik dan cegah kemungkaran' atau dakwah.
c. Perkara b. menjelaskan Politik bukan bertujuan belajar Islam/berdakwah tetapi menentukan hala tuju kemana Islam dan mempertahankanya daripada orang kapir. Aku tau pandangan ini amat kontroversal dan mungkin dianggap sesat dan satu provo kepada sesetengah pendapat pemimpin. Namun apa salah pandangan ini di amati.
d. Dalam PRN serawak, pertimbangan aku mengatakan PR akan membawa keruntuhan a. Layak kah di berikan undi dibanding BN.Ditambah pula jika diambil bersama sudut kemampuan dan komponenya yang berbeza.
e. Banyak alternatif yang boleh diguna pakai oleh parti politik umat Islam untuk menafsirkan benarkah bangsa melayu yang di istilahkan oleh umno 100% berugama Islam dan bersaudara dengan orang islam lain didunia ini.
f. Aku berfiran mudah hanya, mengatakan amalan pajuang islam yang benar di Malaysia ini adalah mereka yang memahami tujuan berpolitik begini. Dimana didalamnya Islam boleh diamalkan bermua dari diri, keluarga bla bla... seterusnya.
g. Sikap walau sedikit memutuskan hubungan persaudaraan sesama Islam adalah menuju keburukkan walaupun di bidang politik.

nuar juburi said...

senyap nmpk pojie gnja ni..dlu sbml prn srwk nuar jbri kate nk jwb psl pndedahan rpk pd ari ahd..rupenye si juburi ni kelam kabut lari ke luar negara tgh2 mlm buta lps pkr klh truk kt srwk..hahaha..tingglla penyokong2 pkr yg bodo n tuli..

tuan komrad said...

kah kah kah
beruk2 pr sume dh senyap..
msh bersedh dgn kekalahan kt srwk ke..org cine dap je yg mng sbb perkauman..pkr harap bertnding je byk..tp mng 3je..pas lg la kesian..

kah kah kah

Anonymous said...

sila rujuk site ini penipuan video sex anuar

nuar juburi said...

so anon April 19, 2011 12:37 PM..ape yg tpunye tentang vid tu..polis xkate pon dlm vid tu bkn nuar juburi..hehehe..pemimpin Anugerah setan korng tu g luar negara wt ape aa..die mengangisi keklhan kt prn srwk ke..memalukn..tanding 49..mng 3 je..hahahaha..tu pon ade ati nk lantik br bian jd cm srwk..hehehe..mmg dasar muke xmalu btul la nuar juburi ni..

mr omega said...

anjing2 pr dh berhnti menyalak semenjak klh prn..ketua anjing plak tgh bersukaria kt amsterdam..cr pelacor kt sn plak agknya..xpon cr laki jambu utk buat stok lpskn tekanan sbb kalah truk kt srwak..awas datuk sri nuar juburi..pastikn xde kamera tersembunyi dlm blik hotel tu..kng kantoi lg..hahahahah..bodo bdk2 pr ni.

nuar juburi said...

zalimnye kerajaan pas kedh..rupenye dh 5kali UUM merayu utk dptkn rebat cukai tanah..tp sumenye ditolak..ms bn perintah dlu uum pnh dpt rebat..uum kn tmpt menimba ilmu..xkn tu pon kerajaan pas kedah xnk tlg..byk lg sumber2 cukai yg kerajaan kedah dpt..ni la kerajaan pr..mengata org je pndai..tu blum lg perintah malaysia..br perintah negeri..ermm..ketua putar alam dieorg plak dh lari ke luar negara..xblk2 smpai skrng..elok mampus je kt luar negara tu..

juburi main pelacur said...

pr bodo..bdk2 pr pon bodo..sbb tu ketua dieorg tingglkn dieorg ke luar negara..nuar juburi skrng ni tgh main dgn pelacur n laki jambu kot..tp pencacai2 taik die trus percy kt die...mn beruk2 pr dlm ni..ehh..ni blog pro pr ke pro bn..xde pon beruk pr dlm ni..sian kt ko poji ganja..bdk pr dh xlalu bc blog ko agaknya..hahaha.

pojie ganja perisik rakyt said...

cine dap kt png dh mule brani bersuara pertikaikn azan..tgk kt pisau.net..siap ade surt original lg attach..cine tu kate sbb tu dieorg skong dap ms pru..dieorg harap dap dpt buat sesuatu psl bising bunyi azan..oi manusia pemakan babi..xreti hormat org lain ke..korng msti bsr kepala sbb org islam bongok dr pas n pkr skong korng kn???!!tahniah pas ats kejayaan dakwah korng kt cine2 dap..hehehe..

adik nuar juburi said...

RKYT DI BAWAH PEMERINTAHAN 'ISLAM' PAS DI KLATE MSH XDPT BEKALAN AIR BERSIH..ADAKAH POK NIK GAGAL LAKSANAKAN AMANAH YG DIBERIKAN RAKYAT..FIKIR2KN LA..PEMIMPIN YG GAGAL BERLAKU ADIL KPD RKYT DIE..TU CIRI2 KEPIMPINAN ISLAM KE??EXCO KLATE NGAKU YG TRIMA DUIT PINJMN MUDAH DR PUSAT RM520JUTA UTK URUSKN AIR..TP SMPAI SKRNG XNMPK HASIL..DUIT TU PEGI MN WAHAI POK NIK..RKYT MNDERITA MINUM AIR HUJAN,SG N TELAGA..JGN RISAU POK NIK..PRU13 NNTI RKYT AKN TUNJUKKN KUASA..KO AKN DISINGKIRKN.AMINNN

Anonymous said...

si pencacai UMporNO bleh bangga dgn kemenangan BN time PRN Sarawak walaupun pengundi dirasuahkan dengan duit. sial golongan sekular BNshit kalo x main kotor x sah.

Anonymous said...

MATLAMAT MENGHALALKAN CARA...UMNO main kotor kerana dasar mereka memang macam tu. Rakyat dah cerdik..yg x cerdik ialah PENCACAI UMNO, hati dah hitam byk sgt makan benda kotor.

Anonymous said...

kalo kalh tu mule la kate pengundi hantu la..rasuah la..bukti xde..pndai ckp je..tngkp sorng pengundi hantu jdla..tp sorng pon xde..btul kate anon April 21, 2011 2:59 PM..rkyt dh cerdik..sbb tu kt srwk aritu pr klh truk..calon dap n pkr je mng..manusia2 pemakan babi tu..tu pon org islam pas/pkr terloncat2 gmbira..sedar la skit..rkyt dh muak dgn nuar juburi..tunggu ms pru13 je..

XsokongPR said...

Anonymous Anonymous said...

si pencacai UMporNO bleh bangga dgn kemenangan BN time PRN Sarawak walaupun pengundi dirasuahkan dengan duit. sial golongan sekular BNshit kalo x main kotor x sah.

April 21, 2011 2:14 PM
===================================

hahahahahaha......anon...anon...
bila keputusan memihak kat bn,mula la kuar ayat2 cam gampang...rasuah la, undi hantu la,spr x telus lah...and mcm2 lagi....

sudah2 la tu...terima la kenyataan,majoriti rakyat masih suka kan bn.....

hahaahhahahhaha.....buduh tahap tenuk la ko ni anon...

umat islam bersatu!! said...

wahai umat islam pr..wlpon aku xskong pr..tp jom la kita bersatu ats nm islam n melayu..kalo g kedai tu utamakn la kedai melayu or org islam..buy chinese last..dieorg semakin kurng ajar..kt png dieorg kate msjd busuk barisan nasional bsing..masjid pon dieorg nk politikkn..dieorg kate dieorg undi dap supaya dap blh buat sesuatu bg atasi mslh ni..korng xnmpk lg ke..betapa dieorg xpernh nk hormat umt islam...cthnya kluang station kopitiam..dgn selamba je mskkn gelatin babi dlm serbuk kopi..korng xrs korng diperbodohkn ke..sudh2 la diperbodohkn oleh bngsa pemakan babi yg xreti nk hormat umt islam ni..xkire la korng nk skong pas ke pkr ke..tp kite kne utamakn kedai org islam..tu dituntut dlm agama...utamakn agama dr pendirian politk korang..semoga umt islam bersatu..

Anonymous said...

fixed deposit BN sudah tidak selamat lagi.

Keadaan itu wujud ketika mereka telah mempergunakan segala-galanya secara optimum untuk menjatuhkan kewibawaan Pakatan Rakyat. Gabungan itu bukan sahaja sedikit pun tidak terusik malahan juga berjaya menambah kerusi sebanyak 100%; iaitu dari 8 kepada 16 kerusi. Lebih manis bagi Pakatan ialah menghumban Presiden SUPP dan orang kanannya.

Maka dengan nada amat kurang senang Dr. M telah mendakwa DAP telah berjaya membawa politik perkauman ke Sarawak. Semua orang tahu kenyataan ini dikeluarkan kerana dengki terhadap kebolehan DAP menawan hati kaum Cina di Sarawak dengan cara yang paling bersih. Pengundi Cina tidak perlu disogok dengan wang malah menghulurkan wang kepada DAP untuk menggerakkan jentera pilihan raya.


Hal ini tidak akan berlaku dalam kem BN. Mereka mengugut dan merasuah pengundi. Ada tuai rumah yang mengaku menerima sogokan sebanyak RM10,000.00 supaya mengundi BN. Sayangnya, separuh daripada sogokan itu merupakan cek tendang. Di samping itu, terdapat juga sungutan tentang perbuatan menceroboh peti undi di beberapa kawasan. Kesemuanya membuktikan pilihan raya yang tidak telus telah berlaku di Sarawak.

Tambah menyeksakan BN ialah perbandingan undi yang diperoleh BN dengan undi yang diperoleh Pakatan yang ditekan dan dizalimi semahu-mahunya itu. BN beroleh 372, 379 undi. Pakatan beroleh 300, 288 undi. Angka inilah yang sedang menghantui Putrajaya. Mereka sedang gelabah tentang sambutan rakyat terhadap Pakatan walaupun sebelumnya terlalu yakin Sarawak ialah kubu kuat mereka. Jika hal itu boleh berlaku di negeri fixed deposit BN, apatah lagi di negeri-negeri yang goyah seperti Perak, Negeri Sembilan, Perlis, dan tidak terkecuali Sabah dan Terengganu.


Maka melentinglah Utuseks Meloya dan PERKASA. Jangan bagi muka kepada kaum Cina. Gerakkan 1 Melayu, 1 Bumi. Meletup pula suara MCA menentang gagasan itu. Najib pun menepisnya dengan berkata itu pendapat peribadi Utuseks Meloya bukan kerajaan. Padahal semua orang tahu akhbar lucah itu milik UMNO. Dr. M yang tadinya hentam DAP sebagai perkauman mula tersentak. Rupa-rupanya UMNOlah yang perkauman. Dia pun tak setuju dengan gagasan itu. Namun, bacaan Pakatan terhadap penafian Najib itu lebih daripada itu. Najib sudah jadi Pak Lah Ke-2. Jadi bos tetapi tiada upaya untuk memimpin. Dia sudah jadi Pak Turut kepada orang yang dipimpinnya. Di manakah letaknya kredibiliti Najib ketika ini?


Di tengah-tengah kekalutan itu, muncul pula kenyataan kendur Dr. M dalam gaya membodek. Orang Cina tidak selalunya anti-BN. Flip floplah pula. Seorang timbalan menteri dari UMNO pula meminta semua parti komponen BN supaya tidak memarahi kaum Cina yang sokong Pakatan kerana pengundi-pengundi yang sama akan ditagih undi mereka dalam pilihan raya mendatang. Sistem demokrasi mengizinkan rakyat memilih siapa yang mereka suka. Dia ni sengaja cari nahas dalam BN. Sebabnya BN tidak pernah menerima hakikat itu. Mereka mahu mempertahankan Putrajaya dengan apa cara sekalipun. Itulah sebabnya Anwar diperlakukan sedemikian rupa hingga UMNO menolak ke tepi perundangan Islam walaupun selama ini mendabik dada sebagai pejuang Islam hanya sanya untuk menandingi PAS!!! UMNO dan Najib sudah semakin kalut dan kelam-kabut. Tiada apa-apa lagi yang boleh diharap daripada UMNO/BN!!!

Anonymous said...

hehe..nk tau sbb apa org2 PR snyap??
sbb dia dah malas nk layan puak2 BN ni.. ckp mcm xd ilmu, xd isi, mcm ketuk tin kosong, harap bunyi je lbeh tp xd isi...
org kata, kalau kita ckp ngn org gila, mksudnya kita ni pn gila juga.. tu la org2 PR malas nk layan puak2 BN nii sbb dorg xnk jd gila.. harap maklum!!

Anonymous said...

huyoo...puak2 islam pr seronok n bangga dgn kemenangan org2 dap n cine kafir dr pkr..hahahhaa...mn calon islamnye...zero...peliknye bile org islam bangge dgn kemenangan bkn islam..dh kalah tu ngaku je la yg korng dh ditolak oleh majoriti rkyt srwak..byk bunyik plak..hahahaha...RKYT SARAWAK MENOLAK PERJUANGAN CILAKE NUAR JUBURI..HAHAH

Anonymous said...

mahkamah dah sahkan lelaki Y yg DNA air maninya ada dalam dubur saiful adalah anwar. nampaknya ada yang perlu bertaubat kerana mempertahankan seseorang yang bersalah. bertaubatlah dan ingat jangan cepat mencarut pada sesuatu yang masih belum pasti sebab ramai yang perlu dimohon ampun bila kebenaran terbukti. maaf ye sekadar berkongsi anak beranak

Anonymous said...

DAP bersama melayu bumi dalam PR bergaya masuk ke serawak untuk menjatuhkan seorang pemimpin melayu melanau dgn KM baru bayangannya demi memerintah sebagai pembangkang no.wahid.Bergendang sakan kalaupun dapat mengurangkan majoriti terutamanya penguasaan 2/3 BN.

Realiti nya tsunami itu tidak berlaku di sana. Selain mengubah polar politik orang cina yang menjadi semakin celaru dengan gagasan yang sepatutnya.

DAP kini melihat snap sama seperti orang melayu pas/pkr di semenanjung.Kelicikan yang ditunjuk di semenanjung,dan jika berjaya membawa snap sebagai loncatan cita2nya pasti PR di sana akan berbeza sekali dengan PR disemenanjung. Sentimen agama(kristian) disatukan dengan sentimen bangsa bumi. Sedang disini sentimen agama(islam) disatukan atas nama hak bersama dan keadilan.

Ini berlaku apabila supp akan berkerat rotan dengan BN.

Satu pertunjukkan perdana kita dapat lihat pada pru13 kelak;sekiranyaBN serawak alpa.

Teknik DAP pada PR semenanjung dan pada PR diserawak/sabah, pru13 akan menjadi pertandingan dua pihak sahaja iaitu DAP dan BN. Pas dan PKR melayu tidak mempunyai makna selain undinya sahaja.

Gigit jari atau jilat jari selepas makan,baru nak bersuci kerana sembahyang fardu.Labih afdal sembahyang dulu ke ke ke

Anonymous said...

makamah dunia..tambah2 makamah diMalaysia. Makamah yg boleh direka cipta bukti dan keputusan.

Anonymous said...

UMNO tak nampak macam UMNO kalau tanpa RASUAH,FITNAH,BUNUH,BUNUH DIRI DAN SEGALA BENDA BUSUK DAN JIJIK.
BILA SEMUA ITU DICAMPUR SEKALI MAKA JADI LAH UMNO.

Anonymous said...

pkr plak xkn digelar pkr kalo x diketuai oleh peliwat,pelanggan pelacur,putar belit,pembohong n bercita2 nk jd pm..yang penting majoriti umt islam sarawk menolak parti celake pr.

XsokongPR said...

Anonymous Anonymous said...

hehe..nk tau sbb apa org2 PR snyap??
sbb dia dah malas nk layan puak2 BN ni.. ckp mcm xd ilmu, xd isi, mcm ketuk tin kosong, harap bunyi je lbeh tp xd isi...
org kata, kalau kita ckp ngn org gila, mksudnya kita ni pn gila juga.. tu la org2 PR malas nk layan puak2 BN nii sbb dorg xnk jd gila.. harap maklum!!

April 24, 2011 8:55 PM
=================================

hahahaha....anon ni cakap puak2 bn cakap mcm x de ilmu...sbb tu dorang malas nak layan...ni aku paste anon yg sgt berilmu menulis....

Anonymous Anonymous said...

Marok sintok penyokong BN ni betoi makan taik apa?...aku dok lepak sekali dgn Menteri n geng Exco pemuda malaysia..semua pun kata BN akan kalah kat sarawak..hang mai dari hutan mana????

April 15, 2011 10:53 AM

adakah ini yg dikatakan oleh anon td bahawa puak2 pr berilmu.....
hahahahaha....korang mcm ludah kat muke sendiri je....

unanjaga said...

Suatu pemikiran yang telah diracuni dengan hujanan dosa,sepatut nya apa jua isu yang kita dengar wajib kita teliti dengan sandaran bukti yang sahih dan sebaik nya berlandaskan pada pertunjuk ugama.pemimpin yang baik dan sentiasa mengambil tahu akan hal rakyat nya,ia akan pasti akan mentdabir urus hasil negara(harta rakyat) dengan jalan penuh hikmah,jauh dari apa jua unsur rasuah dan apa jua penyelewangan.tidak tergamak pada diri mereka(pemimpin) untuk menggunakan harta negara pada kepentingan diri sendiri.Hal sebegini hanya ada pada diri orang yang sentiasa memikirkan untung nasib pada penghidupa hari akhirat.

unanjaga said...

Suatu pemikiran yang telah diracuni dengan hujanan dosa,sepatut nya apa jua isu yang kita dengar wajib kita teliti dengan sandaran bukti yang sahih dan sebaik nya berlandaskan pada pertunjuk ugama.pemimpin yang baik dan sentiasa mengambil tahu akan hal rakyat nya,ia akan pasti akan mentdabir urus hasil negara(harta rakyat) dengan jalan penuh hikmah,jauh dari apa jua unsur rasuah dan apa jua penyelewangan.tidak tergamak pada diri mereka(pemimpin) untuk menggunakan harta negara pada kepentingan diri sendiri.Hal sebegini hanya ada pada diri orang yang sentiasa memikirkan untung nasib pada penghidupa hari akhirat.