"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, April 12, 2011

PRN Sarawak: Pelanduk & Jerat - Sayang Semuanya

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...

Hari ni gua nak cerita balik sejarah yang berlaku sejak puluhan tahun dulu untuk kita jadikan iktibar dan tauladan pada hari ni...

Pertama: Selepas berlakunya tragedi Memali pada tahun 1985, "KERAjaan" Pusat dibawah pimpinan Barisan Nasional mula menyedari bahawa sokongan keatas pembangkang di Semenanjung Malaysia telah mula bertambah dengan mendadak. ini adalah kerana kebanyakan keluarga yang dizalimi dalam Tragedi Memali ini datang dari golongan bawahan yang antaranya adalah para guru.

Guru-guru tak kira dalam apa bidang pelajarannya sekalipun mempunyai pertalian yang amat rapat dengan masyarakat kerana tugasan mereka sebagai pendidik kepada semua pelajar sekolah tak kira apa latar belakang politik keluarga mereka.

Berdasarkan kepada keadaan ini, "KERAjaan" Pusat yang khuatir dengan keadaan ini dan risau akan pertambahan sokongan kepada pembangkang melalui pertlian ringkas ini telah mengambil tindakan yang pada fikiran mereka pada ketika itu "Paling Sesuai" untuk menyekat perkembangan pertambahan sokongan kepada pembangkang melalui guru-guru.

Tindakan yang dikatakan "Paling Sesuai" oleh "KERAjaan" Pusat pada ketika itu ialah memindahkan atau menukar guru-guru terbabit (yang dikenal-pasti sebagai penyokong pembangkang) ke kawasan-kawasan luar bandar terutamanya Johor, Sabah dan Sarawak.

Kedua: 20 tahun dulu apabila tampuk pentadbiran Kerajaan Negeri Kelantan dirampas oleh PAS, perkara yang sama juga dilakukan oleh "KERAjaan" Pusat kepada Guru-guru dan Kakitangan Kerajaan yang dikenal-pasti sebagai penyokong pembangkang.

Mereka-mereka ini kebanyakannya dihantar untuk "bertugas" di kawasan-kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak, jauh dari keluarga mereka. ramai suami-suami terpaksa meninggalkan anak-anak, isteri dan keluarga jauh di seberang Laut China Selatan. mereka-mereka ini ditempatkan dikawasan-kawasan yang jauh dari pembangunan. tiada bekalan elektrik, air mahupun komunikasi.

Cuba lu orang bayangkan macam mana kehidupan seorang tenaga pengajar atau lebih tepatnya sebagai penggerak Kemajuan Negara dalam keadaan demikian. dipisahkan dari keluarga dalam keadaan yang serba kekurangan. ada yang datang dari keluarga yang susah, nak jumpa keluarga kadang-kadang cuma setahun sekali, tu pun masa hari raya... nasib jugak kalau dapat balik beraya, yang tak dapat balik macam mana..?

Paling sedih, dipisahkan dari keluarga dan banyak berlaku kejadian dimana guru-guru menerima berita sedih dari seberang - kehilangan insan tersayang. macam mana lu rasa bila keadaan macam ni berlaku pada keluarga lu sedangkan lu tak mampu untuk berada dekat dengan mereka disaat-saat akhir sampai mereka dikebumikan kerana lokasi lu yang jauh di pedalaman. nak ke bandar makan masa 12 jam berakit.

Ketiga: Hari ini berkatalah TPM:
TPM minta 'jasa baik' guru di S'wak sokong BN

Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta 'jasa baik' para guru di Sarawak supaya menyokong BN dalam pilihan raya negeri itu pada 16 April depan.

Beliau yang juga timbalan perdana menteri menggesa mereka membantu BN menang besar, dengan memangkah calon-calonnya dalam pilihan raya negeri Sabtu depan.

NONEMuhyiddn yang juga timbalan pengerusi BN berucap kepada kira-kira 400 guru yang mengikuti satu program untuk pendidik di Sibu petang ini.

Selepas ini, kata Muhyiddin, pembangkang akan mendakwa BN berkempen melalui guru-guru, tetapi tegasnya, ianya bukan hanya satu peringatan lembut, tetapi juga peringatan yang penting.

Sambil mengkritik kempen Pakatan Rakyat untuk membawa perubahan, Muhyiddin berkata, rancangan pembangunan mungkin terjejas jika berlaku perubahan tersebut.

Menurutnya, rancangan pembangunan akan terjejas jika berlaku gangguan atau perubahan mengikut cara pembangkang.

Beliau mengumpamakan kempen pembangkang untuk perubahan itu umpama 'tikus membaiki labu' - satu pepatah Melayu yang bermaksud tindakan yang akan memburukkan lagi keadaan.
Mungkin ketika TPM berhadapan dengan para pendidik di Sibu semalam, tiada dalam fikirannya terfikir keadaan yang dialami oleh guru-guru yang diimport dari Semenanjung Malaysia dan di eksport kekawasan pedalaman Sarawak sejak sekian lama.

TPM juga kemungkinan besar tidak pernah tahu bahawa kebanyakan pendidik-pendidik yang dipisahkan dari keluarga mereka di Semenanjung Malaysia telah bertindak melancarkan protes dalam senyap sejak sekian lama dengan menjadi wakil bagi pihak pembangkang menyampaikan sebanyak mana maklumat yang tidak didapati dalam Media Perdana kepada penduduk-penduduk di kawasan pedalaman Sarawak.

Sehebat-hebat Muhyiddin dengan kedudukannya sebagai ahli UMNO merangkap Timbalan Presiden UMNO sebenarnya masih tidak dapat menandingi kehebatan para guru yang dipisahkan dari keluarga mereka di Semenanjung Malaysia sebab apa yang gua tahu, Muhyiddin dengan kedudukannya yang hebat itu tidak pernah membuka walau 1 pun cawangan UMNO di Sarawak sebaliknya ada antara pendidik yang dihijrahkan ke Sarawak telah mambantu membuka banyak cawangan PAS di Sarawak.

Untuk pengetahuan para pembaca, PAS pada masa ini telah mempunyai lebih dari 50 cawangan di Sarawak yang penaungnya ialah anak tempatan Sarawak manakala UMNO yang dikatakan hebat itu telah berjaya untuk tidak membuka walau 1 cawangan pun di Sarawak.

Pada gua, "KERAjaan" yang bodoh-sebodoh-bodohnya seperti BN tidak akan pernah terfikir bahawa perkara sebegini akan berlaku apabila mereka bertindak menghukum sokongan para pendidik kepada pembangkang dengan menjarakkan mereka dari keluarga mereka.

"KERAjaan" tak tahu bahawa pendidik ini adalah seperti "benih yang subur". campak ketanah - tumbuh pokok, campak kelaut - tumbuh pulau, campak ke pedalaman - tumbuh cawangan.

Keempat: Permintaan TPM supaya guru-guru di Sarawak menyokong BN dalam Pilihanraya Negeri kali ini seharusnya disambut dengan sebuah lagu:


"Jerat tak pernah lupakan pelanduk tapi pelanduklah yang selalunya melupakan jerat"


33 comments:

Anonymous said...

1.mulanya teringin jugak nak sokong pas ni!!tenguk-tenguk naik banner sarawak 4 change!!ingatkan "Islam for Sarawak"!!
2.rupanya pas ni dok jadi barua dap jee!!
3.telinga dan idung pun dah nak rabit!!tak sakit ka oii!!

dawai koko+ said...

salam poji.

aku penah tegur hang seputar hari penamaan calon di padang esplanade taiping kala dulu.

aku selalu juga bukak page ni cuma selalunye aku tak tertarik utk tinggal kan komen

tapi yang ini, aku ucap tahniah sebab artikel nie sungguh besar makna-nya utk di hadam pembaca (melayu umno ka pas ka pkr ka,hatta bukan melayu pun)

keep on writting brother.

moga barisan melayu najis nie di kepala bana kan sebaik mungkin native sarawakian.

Anonymous said...

Bila sejarah dibuka, dan sikap prihatin kejadian mamali yang tak sepatutnya berlaku dan kemenangan kelantan itu di kaitkan dengan budi dan bijaksana guru mendidik masyarakat amat lah kelihatan relevan dengan apa sekali pun. Hatta di bidang politik yang rencam mengkehendaki berbagai kepentinganya. Pas sebagai pembangkang mungkin melihat ada dikalangan guru di aniaya akibat dasar perpindahan dan menyetakan ia berkembang kerananya. Sedang Pemerintah melihatnya ia sebagai langkah utama memperkasakan pendidikan rakyat dan mempertingkatkan intergarasi selain tujuan menjaga ketenteraman umum. Ini lah perbezaan jika hendak di utamakan dalam menyentuh betapa peranan guru itu.
Sejarah itu juga menunjukkan bagaimana masyarakat sekarang semakin maju dalam menilai maklumat dan wawasan diri.Tidak juga pada rakyat di dua negeri di matahari terbit itu. Semuanya memerlukan semangat yang tinggi pada modal insanya. Para guru telah bekerja keras memastikan kejayaan tersebut dan seharusnya masyarakat akan berubah dan memahami malah peka kepada banyak perkara dan juga politik ini. Amatlah buruk dikatakan peranan guru ini dipesongkan sebegitu rupa.

Infrastruktur kedua negeri yang berkali lebih besar dgn semenanjung yang di tadbir banyak negeri,dengan status yang sama taraf anak negerinya, serta peruntukkan undang2nya sedikit berbeza adalah cabaran kerajaan memahaminya bagi mencari kerasian dalam apa juga perkara. Ini untuk kepentingan anak negeri agar maju membangun didalam malaysia. Disudut politik tidak hairan kalau umno tidak melebarkan partinya selain dengan komponen yang ada melalui BN. Melahirkan anak2 negeri yang sama nilainya dengan apa yang ada di sini melalui sumbangan seperti suntikan guru2 semenanjung adalah praktikal dibanding membawa mereka ke semenanjung seperti di era menyediakan anak2 yang akan menjadi penjawat2 di sana di tahun 70-80an.
Tidak kah sejarah ini merupakan rencana kepada rakyat serawak juga sabah yang perlu di ketahui olih pembangkang, yang begitu rakus melihat itu adalah isu penganiayaan.

Sekarang serawak perlukan pembangunan yang dirancang oleh anak2 negerinya melalui Maaysia yang berterusan. Negeri anda yang luas dan kaya menanti dan anda lah yang perlu mempertahankanya dari kedurjaanaan PR yang terbukti amat tidak peka pada masa depan.
he he itu je lah
petang begini elok juga bancuh tea segera.

Anonymous said...

haa.. tu dia dah mai pencucai UmnoNGOK..hang bukan cikgu dari semenanjung boleh la cakap..

CIKGU said...

AKU CIKGU DARI SEMENANJUNG NAK CAKAP

ANON 17.20

KITA DAH SETUJU DI TEMPATKAN DIMANA MANA SAJA MASA TANDATANGAN SEBELUM PENEMPATAN SELEPAS TAMAT PENGAJIAN. KALAU TAK SUKA KENAPA SAIN. MASA TU KALAU KERAJAAN NAK HANTAR PI AFRIKA PUN HANG KATA MAU, SEKARANG NAK MELAWAN PULA

KALAU DAH RASA MARAH SANGAT, LETAK JAWATAN PI JADI PENCERAMAH PAS, BANYAK LAGI ORANG DOK TUNGGU NAK KERJA

BELAJARLA REDHO DENGAN KETENTUAN YANG ADA DAN BERSYUKUR KERANA RAMAI LAGI YANG MENGANGGUR

Anonymous said...

terima kasih cikgu.....

errrr said...

Kepada macai2 sekalian..korang komenlah apa2 pun, hakikatnya PAS dah ada cawangan di SARAWAK.. UMNO?..yilek..nalek..kah!kah!kah!

Anonymous said...

errrr
1.umno tak ler tamak sampai kelaku menjajah macam pas dengan 5 wakil kalau nak tegakkan islamkan di serawak.Ibarat tumpang sekaki je dengan PR, baik tumpang sekaki dengan BN itu lebih cerdik.
2. Disabah kerana majoritinya Islam dan umno ditubuh oleh anak negerinya. Tak pun jadi kudis rakyat negerinya.
3.Semangat setia kawan PR tak serupa macam BN yang lebih kepada mengutamakaan kesejahteraan Malaysia dengan perkongsian kuasa mengikut perlembagaan. Macam penang dulu! Sekarang PR disana. PR buat apa? DAP je boleh nyanyi macam dalam kempenyer di serawak ake ake aku tumpang geleng2 jer nko angguk2..
4. aku dapat menfaat ape ya? suka hati nko lah nak cakap..tapi aku teringat seorang cikgu aku yang garang semacam dulu..tapi aku masih idup dan aku tabik lak kat dia ari ni..memang dia tu guru ler.

(aku terimakasih lah kat cikgu anon 9.53 tu tolong jawab bab etika sorang guru.)

5. meh main games sat! serius sangat pun tak kemana

mascottedomingo said...

ni cikgu dari kayangan sudah turun. semua pakat nak ngaku jadi cikgu, mentang-mentang artikel pasal cikgu. poji cuba try lu tulis artikel pasal askar, konfem ramai askar akan komen lu punya artikel...

wa ni betul2 cikgu. tp wa xkisah, lempar la ceruk mana bumi hatta ke london skalipun, undi wa tetap untuk bulan. tak bulan penuh, bulan sabit. tak bulan sabit, roket ke bulan wa pangkah. dan sebolehnya, dengan kelayakan wa sebagai seorang pendidik, wa akan pastikan anak-anak didik wa turut apa yang wa kata. so, xjadi masalah, dimana bumi dipijak, disitu Islam dijunjung... sampai sekarang pening JPN........wakakakakakkaka aku puas....

Sarawak 4 change ka, Islam for Sarawak ka, yang penting ubah!! slogan tak penting, yang penting PAS dah ada nama kat Sarawak... babai~~~

Anonymous said...

he he cigu kayangan..selamat turun ke bumi ake ake sorry ler bumi tak serupa kayangan yang terawang2 tu..dibumi ni jaga2 tau ada bende tarik nko ke bawah boleh nungging ke jurang tu.

Dulu2 ramai orang yang dikasihi berbaris2 amik duit sojer yang bergadai nyawa pasal kominis sedara dap tu di utan2....tanya poji banyak ramai yang terima soje/ulis2 balik tak sempurna atau mati. sama hebat depa tu ngan guru.

balik soal cikgu ni. Nko ni cikgu abenda nak pastikan semua cakap nko mesti murid kena ikut. Kelayakan nko apa nak berkonsep pe cam tur. Cikgu silat ke? Nko cuma didik jer..bukan diktator..macam geng nko sicikgu yang sebabkan anak murid dalam tanganya mati tu. Dengan buat solat hajat boleh ke nak balikkan aturan Allah. Itu janji Allah yang tak mungkin akan mungkir. Waa tambah pulak suka dengan sikap peningkan orang..rasa hebat sangat ker kelaku tu.?
Nko junjung Islam kat bumi yang dipijak dimana pun..ake ake..aku rasa kalau macam cara nko ni boleh anak2 murid nko meletop ngan bom yang engko suruh ikat kat pinggang diorang..
Serawak perlu diubah!!!transformasi bersama BN

Alamak cikgu memang kena di sanjung. Maaf cikgu!

Anonymous said...

bro..kalau boleh letak keratan akhbar kat sekali yang terdpat diblog milo suam..


Taib pernah janji mahu letak jawatan pada tahun 1995

Laporan akhbar Straits Times pada tahun 1995, pernah menyiarkan kenyataan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Pehin Taib Mahmud yang pada masa itu berjanji untuk meletakkan jawatan dalam masa lima tahun. Kalau Taib Mahmud tidak memungkiri janji ini dahulu, hari ini tiada rakyat Sarawak yang menolak Barisan Nasional kerana berang dengan perompak besar ini.


Sepatutnya sejak tahun 2000 (11 tahun dulu) lagi Taib Mahmud sudah meletakkan jawatan sebagai Ketua Menteri Sarawak jika dia memenuhi janjinya. Di sini bukti jelas menunjukkan bahawa pemimpin kebanggaan gerombolan songkok tinggi ini adalah penipu besar.





Walau bagaimanapun, pihak Pakatan Rakyat seharusnya berterima kasih dengan penipuan Taib Mahmud ini. Dengan adanya pemimpin Barisan Nasional yang merompak harta rakyat, gila kuasa, kronisme dan nepotisme seperti ini, maka tugas Pakatan Rakyat untuk menumbangkan Barisan nasional di Sarawak menjadi semakin mudah. Terima kasih kepada Taib Mahmud kerana telah gagal mentadbir Sarawak dengan baik dan jujur.




Kalau Taib Mahmud letak jawatan, Pakatan Rakyat lagi pening kepala nak menang kah kah kah..."


source: http://milosuam.blogspot.com/2011/04/taib-pernah-janji-mahu-letak-jawatan.html#ixzz1JN5hS8qb

XsokongPR said...

semoga bn menang majoriti di sarawak.....amin.

Anonymous said...

ape nak diharap dr sibebal bila buat keputusan. yg pastinya kebebalan juga yg terserlah.umno prnah nk masuk sarawak tp org sarawak xmau. PAS pun pernah nak masuk sarawak tp org sarawak alu2kan. dipendekkan cerita umno x relevan. umno ketua bn jdnya bn pun dh xrelevan. aku nk ubah undi aku kt pr kali ni. yahoooooooo..pak sedara aku pun dh sarung baju pkr ari tu. satu malaysia dh tngok gmbar dia.yahooooo SARAWAK 4 CHANGE.

Anonymous said...

PAS Sarawak tidak boleh membawa negara Islam, tapi boleh membawa suara Islam. Kalau tak larat nak angkut seguni beras, angkut secupak ke secupak dulu.

Anonymous said...

Nko jangan syok sendiri. Mengatakan anak serawak nakkan PR kerana akan membawa maksud mereka tu mundur..ke ke.. peratusan penduduk nya ngan di semanjung banding keluasan geog nya sebanding dengan pembangunan mereka di sini. Makna nya serawak lebih cepat bergerak di bawah BN selama ni. Kalau sebelah tengahnya membangun macam di rangka..tahap anak serawak mengalahkan nko yang bertahun2 tak reti selesai masalah. Itu ler suara Islam umno yang nak didengar pada BN,bukan macam PR seperti di beberapa buah negeri di semananjung. PR macam kera dapat bunga..macam ayam riuh sekampung, tikus baiki labu..ke ke apa lagi..macam pak pandir dan macamluncai...ake ake. Nak kata PAS nak bersuara di serawak akan jadik radio rosak jer..tak ada bendanya selain salahkan orang dan hukum orang. Nak selesaikan setakat masuk pas, eh fatamorgana je. Aku tetap kata suara islam lebih kuat dari kalau PAS dalam PR. Budaya yang dibawak oleh PR dimana2 hanyalah tunjukkan Islam/melayu/bumiputra/rakyat masia seluruhnya setelah di ajar oleh sekalangan guru melara tak sudah itu. Guru macam ini hanya tau meletakan masalahnyer pada orang lain.Dan berbangga pada sumbangan yer yang melahirkan generasi melawan balik dirinya kalau kecewa..koh keh keh..aku buat lawak jer..nak ikut ketawa pun ok tak ketawa pun jangan lak kata OK.

Anonymous said...

salam.
aku baru jer blk dari tugasan d serawak. bukan tugasan politik tetapi perniagaan aku sendiri. sepanjang proses kempen d sana dapat aku rasakan dan ingin aku nyatakan disini jika tdk ada aral melintang PR akan memerintah serawak selepas 16hb ini. aku bknnya penyokong PR mahupun BN. org berniaga biasa ler, silap sokong perniagaan aku blh bungkus jadi aku lbh suka berkecuali. Yg nyatanya sikap inginkan perubahan di serawak meluap hingga ke anak2 kecil yang tdk menahu apa2 pun memegang bena BERUBAH!! aku pasti ibu bapa mrk yg memberi bena sedemikian. Jadi tuan2 semua bersedialah utk pertukaran kerajaan yg akan berlaku d Malaysia ini. Jika jangkaan aku betul PRU13 nanti pastinya akan berlaku. Semuanya akan bermula dari SERAWAK. INGAT!! kekuatan BN terletak di SERAWAK & Sabah bukan Semenanjung.

http://shaffuan86.blogspot.com said...

salam menarik...........insyaallah sarawak mampu kita tawan... http://shaffuan86.blogspot.com/

MAN said...

salam utk semua,,geografi politik sabah sarawak memang berbeza dari semenanjung,,,aku rasa utk PR perintah di sabah sarawak 100% mustahil..dah terbukti ini fix deposit diaorang sampai kiamat..hanya keajaiban sahaja yg mampu menukarkan nya,,pada aku,,betapa bebal nya mentaliti diaorang terhadap dacing..begitu jugalah dengan keputusan pilihanraya sarawak kali ini,,ape pun terserahlah pada sarawakian utk mengubah senario politik MALAYSIA alaf ini...selamat berjuang buat kalian yg mengibarkan panji2 kebenaran

Anonymous said...

kalau betul2 fair election terberak BN ..

Anonymous said...

cikgu zaman sekarang ni dah tak sama dgn zaman dahulu .. masuk je maktab terus kena brain wash, patutnya berkhidmatlah dengan kerajaan bukan dengan umno, banyak beza nya tu

Anonymous said...

ke ke
1. Nik Ajis tu nko tak nampak ker..dia cuti ker..mc ker..gaji MB dia tak jalan ker..gi serawak tinggal kelantan tu apa dia buat? Dia bukan PM untuk negara..beza bebetui kalau nak spin sampai terberak ler pasal nak 'fair'.
2.Fix deposit? Siapa nak, ambil lah..ake ake..taib..kitsiang,guaneng,nuar, ajis,hadi,hatta nko and de geng depa..apa di heran dalam dunia ni...ulangan sejarah jeer..zaman dulu sapa ganaz/brutal lagi kejam samada platformnya harta, hamba,ilmu,sex aper jer lah memang boleh jadi raja..keh keh..tapi ada satu persamaan semua nak orang2nya ikut kata dia. Nik ajis pun kerana ganaz/brutal pada ilmunyer pon macam tu..jangan lak spin para nabi tu macam raja/pemerintah orang biasa lak. Terakhir nabi Mohammad yang sempurnakan Islam tak nampak pun ganaz/brutal dalam apa hal pun.
3.Di Serawak kalau di majoriti cina(cina semenanjung>buminya)alias persekitaran pekan sama-sama naik..tak pelik tapi dikatakan orang dewasa pun meluat denganya. tu pasal dibuat mainan budak je ke ke ke
4. Betul cikgu sekarang jauh beza tapi sebahagian kecil jer..sampai kena penumbuk murid pun ada..kena saman ibubapa pun ada..tu kes cikgu kurang dibrainwash untuk menyedarkan dia tu pendidik ler..

Islam lebih bermaruah dalam BN dari jika dalam PR.
Cuma yang faham maksud bermaruah itu, merekalah pejuang Islam di Malaysia ini. Yang lain seperti pembeli tasbih yang dah banyak ada tersimpan dirumah.

pantat said...

kepala butoh mak kau..........itu je

Anonymous said...

Islam lebih bermaruah dalam BN dari jika dalam PR.
Cuma yang faham maksud bermaruah itu, merekalah pejuang Islam di Malaysia ini. Yang lain seperti pembeli tasbih yang dah banyak ada tersimpan dirumah.
-------------------------------------
ko tengah lalok ke bai...maruah korang dlm kain rosmah la....pasal rosmah nak beli seluar dalam yg mahal laki dia terus je mansuhkan cukai seluar dalam...katanya bagus utk pelancongan..ade ke org dtg ke satu-satu negara tu sbb nak beli seluar dalam...bodoh najib dh sampai kt ko la bai...kah...kah...kah...lawak kaki stim...ko stim porno ke stim liwat...kah...kah...kah...

Anonymous said...

Islam lebih bermaruah dalam BN dari jika dalam PR.
Cuma yang faham maksud bermaruah itu, merekalah pejuang Islam di Malaysia ini. Yang lain seperti pembeli tasbih yang dah banyak ada tersimpan dirumah.
-------------------------------------
ko tengah lalok ke bai...maruah korang dlm kain rosmah la....pasal rosmah nak beli seluar dalam yg mahal laki dia terus je mansuhkan cukai seluar dalam...katanya bagus utk pelancongan..ade ke org dtg ke satu-satu negara tu sbb nak beli seluar dalam...bodoh najib dh sampai kt ko la bai...kah...kah...kah...lawak kaki stim...ko stim porno ke stim liwat...kah...kah...kah...

Anonymous said...

ke ke
hah kata nak harga murah..kalau seluar dalam pon ok er tu..moralnya jaga lah bender tu baik2..tukar selalu takut tembus sana sini. Lawak pagi!

Memasarkan Islam di arena politik Malaysia bersama PR ialah kebodohan amat ketara.Kalau di kelantan Islam dikatakan amat di junjung..tetapi di PR nilai pada papan bursa sangat rendah hingga pemegang sahamnya keluar masuk. Broker juga untung!
Tengok..kerana pas di serawak punya banyak tenaga habis kat sana!Kalau gotong royong,beribu2 rumah kat kelantan jadi cantik..kalau duitnyer bagi kat aku,alamak..hilang kesengkekan aku, akan kalah bilionner pertama malaysia tu ake ake..dan paling penting tak lah Islam di bolak balik untuk beri laluan kat para musuhnya.

Apapun fikir streotaip macam orang2 yang gagal di negara majoriti umat Islam sekarang, tak beri apa apa makna pun. Kebelakang ada. Meh beri contoh kat aku. DiMesir tu pun tak selesai apa pun. Nak puaskan hati semata2 dan nak balik kesitu pun jadi satu hal. Guan Eng bersuara nko leh dapat bantuan 1k..dia kata gi mintak kat pusat zakat..he he macam er Islam tak reti buat apa dan hanya jadi alat semata nak naikkan sokongan kat dia.Ada PAS nak menghebatkan Islam. Entah ada entah tidak kepada pelajar yang balik darurat(bukan cuti) tu.

k lah nak sambung lalok dengan tea o segera. Nko jangan main lalok air pinang lak atau ketum dsb dan spin itu ubat herba tanpa kamikal.
salam.

Anonymous said...

oitt sikgu dari semenanjung

Bullshit la ko...lau aku, malu nak ngaku ko jd cikgu...

cikgu kerja utk rakyat biasa...bukan utk pemerintah...bongok btol...

padan la Malaysian education standard jatuh terok..pasal cikgu2 yg mindset mcm ko...

bodoh !!

Anonymous said...

Adelak gitu...abih pemerintah guna bebudak masih sekolah macam nko ker..pas tu tak ngaku lak tu bila pendidikan orang malaysia jatuh..Di sekolah asyik cerita politik jer..cam ner nak naikkan bendera paspkrdap kat pucuk kelapa..cam ner nak lilit banner kat kepala..cam ner bla..bla termasuk gi ceramah sana sini mengalahkan para tabliq..masuk kelas serupa macam film p.ramleee tajuk apa ker tu..mesti nko ketawa tengok film tu.

Bila rakyat ada pemerintah nya..tengok cikgu yayasan kelantan..tapi guru di Malaysia cukup lah mengajar, tak yah lah nak tanam2 fahaman yang bukan2. Pandai ler depa tu sendiri. Depa tu membesar bukanya membayi..tak kan tak tau!!

Anonymous said...

hah cikgu cikgu cikgu ... rasanya semua tau cikgu tu kaler apa. kalau kaler bukan biru maka haru biru le hidupnyer.. dikeromo dek kementerian. PR ke Sarawak atas kapasiti parti dan guna duit parti, UMNO ke Sarawak guna kenderaan dan duit umno atau kerajaan ? banyak bezanya tu

Anonymous said...

naive betul pemikiran penganut umno ni mungkin kalangan jenis makan income tax orang atau yang cukup makan cukup pakai kat pendalaman. pergilah be melancung sesekali ke oversea tgk le negara orang baru ko tahu kedudukan ko tu.

Hi umno diehard fan keluar lah dari tempurong jumud tu, negara kita ni kecik aje pas tu disempitkan oleh pemikiran tehad umno pulak .. betul2 rugi hidup korang

XsokongPR said...

yg penting......
bn menang kat srawak.....!!!!
pkr 2 kerusi je...
dap 12 kerusi.....
bn.....55..fuh...byk tu....
korang tunggu la 4,5 tahun lagi kalo nak tawan srawak.....
hahahahaha...

Anonymous said...

Pas dan Pkr hanya layak cuci bontot kit siang n karpal sing je.....bangang nak mapus..

Anonymous said...

macam umno layak cuci bontot mca dan mic je .. itu je yg layak, lagi teruk jilat bontot PBB dan SUPP, sekor pun x de calon umno di sarawak .. malu oii . kalau PAS dikatakan tak diterima UMNO lagi la tak diterima langsung .. hihi

Anonymous said...

sila rujuk site ini penipuan video sex anuar