"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, February 14, 2009

Malabar...???

Reactions: 
  • Presiden Persatuan Usahawan Malabar Muslim Negeri Johor, Abdullah Aziz Mohamed melalui Forum Utusan Malaysia semalam mencadangkan agar semua pihak berhenti menggunakan istilah mamak atau restoran mamak.
  • Abdullah Aziz berpendapat, adalah lebih manis sekiranya kaum mamak dikenali sebagai kaum Malabar, manakala restoran mamak lebih sesuai digelar restoran Malabar - UMO
TP - oit... !!! mana Zambry Malabar??? teh tarik Malabar satuuu ... !!!

18 comments:

Anonymous said...

Ape makna Melabar tu..?

tak faham...

Anonymous said...

Malabar tu nama satu tempat rempah kat India..Nape x panggil melayu India je kan senang..

Anonymous said...

Malabar tu adalah nama sebenar negeri Kerela di panatai barat India. Penduduknya yang Islam dikenali sebagai Malabari, asal keturunan Arab Yaman, yang datang berdakwah ke sana sejak berkurun lamanya. yang bukan islam disebut Malayalee. Malabari bermazhab Shafie, macam Melayu dimalaysia. Rupa paras mereka kearab-araban, kulit cerah, macam orang melayu juga. bahasa ibunda mereka, bahasa malabari, campuran arab dan malayalam. contoh paling dekat TDM. keturunan malabari ini tak ramai kat malaysia, tak macam mamak cholia atau yang dipanggil keling (Indian muslim) ramai terdapat kat penang dan seluruh malaysia contoh paling dekat MBH zambry, Aziz rahim. bahasa ibunda mereka Tamil.

Anonymous said...

rahim thamby chik malabar boleh tak?

sasaudengo said...

Dah naik toceng pulak si Mamak Mandeliar ni... itu baru naik sekor MBH Mamak Kutey, kalo naik sekor lagi Mamak Rempit Aziz... karam se Malaysia

paloi bin mulau said...

hehehe malabar ni bangsa ke nama tempat muahahahahhaha

takut nanti ada india mulim yg dtg dr tempat lain cadangkan nama ikut temapat dia dtg pulak muahahahahhahah

Anonymous said...

dey tamby zambry malabar teh tarik onek...
dey tamby rahim tamby chik..tose onek...

hangjebat said...

MAMAK tetap mamak..Apa masalah..??Hina dina ke kalau guna panggilan mamak..????Awat laa jadi lagu ni haaa?? Itu dah panggilan biasa dalam masyarakat Malaysia ...dah berabad.....Tak lah dok perasan yg bukan2...kalau kamu baik ...tak de hal lah....

Che said...

hihi..PERAhSANtan tol....

Orang Jawa ilek je..Orang Banjar pun ilek je..Orang Sakai lagi ilek...Tapi yg paling ilek sekali Orang Jakunla..diorang xdela jakun-jakun nak tukar nama...

Anonymous said...

niat tu yang penting....jangan lupa musang berbulu ayam...kat perak musang dah makin luruh bulu ayamnya...kah-kah-kah-kah

malabari tulen said...

tolong faham malabar tu lain india muslim tu lain..... si zambrey tu bukan kaum malbari ok! dia india muslim... lain... bukan sama!! so... pls stop kutuk mengutuk.. korang kena ingat orang tu saran kan panggil orang malbari kaum malabar dari panggil mamak tu jer bukan suh pertikaikan ker apa!!

ingat,... india muslim lain malabar lain tak sama!!! ok????

Anonymous said...

Sapa suruh hangpa panggil orang india muslim tu mamak??, kalau gitu hangpa panggil bapa penakan hangpa la, tau tak. Orang malabari tu bukan india Muslim, dia keturunan arab peranakan yang bermastautin di kerela India. Disebut malabari sebab dia tinggal di Malabar coast di kerela. Hangpa ni sampai tak kenal apa, yang hangpa tau nasibriyani, halwa maskat. luaskanlah sikit fikiran tu.

Anonymous said...

Zamree a/l Abdool Kadeer adalah India Muslim keturunan Tamil. Tak dak sangkut-paut dengan malabari. Malabari tak mau panggil mamak sebab orang Tamil Muslim (mengaku melayu) banyak dalam ameno ni semua perangai buruk dan huduh. Jadi oarang Malabari tak mau terpalit sama.

Anonymous said...

orang malabar atau lebih dikenali sebagai malabari di malaysia asal usulnya ialah dari perkahwin campur org malialy dan org arab.saya pernah ke kerala malabari di sana tidak tahu berbahasa tamil!...tetapi mereka boleh berbahasa arab,malaylam dan hindi.MAMAK adalah gelaran yg diberi oleh org melayu mungkin kerana masalah komunikasi pada masa lampau...saya secara peribadi lebih bangga menjadi orang malabar malaysia yg salsiah keturunan kami, ada berasal dari keturunan para nabi.jika orang melayu menghina org malabari ini bermakna mereka menghina para nabi..allah taala membezakan antara kita kenal antara satu sama lain..bukan untuk menghina!.berfikir secara waras sebelum bertindak..jgn islam pada nama!..malabari adalah antara bangsa yg meyebarkan islam di tanah melayu..mana penghargaan dari melayu..MELAYU MUDAH LUPA.kalau menu makanan kami menjadi menu yg dicadangkan unutk ke angkasa lepas...kenapa bangsa kami di cerca..MAMAK atau lebih tepat dalam bahasa melayu pakcik adakah gelaran ini sesuai untuk perempuan..!!!jawab jangan tak jawab...ingat asal usul keturunan anda ME+LAYU.....PARAMESWARA....yg kemudianya memeluk agama Islam....asalny HINDU...apa rasanya jika Melayu berjaya dalam bisnes belacan. kemudian pelanggan order belacan.."oi Melayu belacan satu" lu fikirlah sendiri....

Ibnu Mutalib said...

la... pasal tu pon leh jd gaduh ke.. siap kutuk2 org lg..
so mamak dan india mulim ni bangsa yg lain la,ya??

Anonymous said...

Bukan nak gaduh tapi menjelaskan yang hak....

Anonymous said...

ape mamak ah belacan budu tempoyak dah lah bau bsuk eeee agak2 skit..kcik2 x nak mampus dah besar krang ajar

arm apple said...

Biografi Syekh Zainuddin bin Abdul Aziz bin Zainuddin Al-Malibari
( pengarang kitab fathul mu'in )



Tak banyak riwayat yang menjelaskan ketokohan dari Syekh Zainuddin bin Abdul Aziz bin Zainuddin Al-Malibari, ulama asal Malabar, India Selatan ini. Kalau ada, itu hanya sebatas mengungkapkan keterangannya dalam berbagai karya yang ditulisnya. Tak diketahui secara persis, kapan Syekh Zainuddin Al-Malibari lahir. Bahkan, wafatnya pun muncul berbagai pendapat. Ia diperkirakan meninggal dunia sekitar tahun 970-990 H dan di makamkan di pinggiran kora Ponani, India.
Syekh Zainuddin Al-Malibari merupakan keturunan bangsa Arab. Ia dikenal pula dengan nama Makhdum Thangal. Julukan ini dikaitkan dengan daerah tempat dirinya tinggal. Ada yang menyebutny dengan nama Zainuddin Makhdum, atau Zainuddin Thangal atau Makhdum Thangal. Julukan ini mencerminkan keutamaan dan penghormatan masyarakat setempat kepada dirinya.
Masjid Agung Ponani atau Funani, adalah masjid Agung yang pertama kali dibangun oleh Makhdum Thangal. Ia termasuk seorang ulama yang mengikuti madzhab Syafi’i. Tidak seperti masjid masa kini, Masjid Agung Ponani ini menggabungkan arsitektur lokal dengan arsitektur Hindu. Hal ini dikarenakan, Islam masuk ke India yang dibawa oleh pedagang Arab yang datang melalui laut dan diterima oleh raja-raja Hindu setempat. Makam Syekh Zainuddin Al-Malibari terletak di samping masjid. Tak hanya arsitektur masjid, masyarakat Muslim di India ini juga mengadopsi gaya bangunan, pakaian dan makanan dengan menyesuaikan pada kondisi yang ada.
Syekh Zainuddin Al-Malibari, selain dikenal sebagai ulama fikih, ia juga dikenal sebagai ahli tasawuf, sejarah dan sastra. Karyanya Fath al-Mu’in (Pintu Pertolongan), adalah syarah (komentar) atas kitab Qurrat al-Ayn Hidayat al-Azkiya ila Thariq al-Auliya, serta Irsyad Al-Ibad ila Sabili al-Rasyad, dan Tuhfat al-Mujahidin.
Seperti kebanyakan ulama lainnya, Syekh Zainuddin Al-Malibari juga dikenal sebagai ulama yang sangat tegas, kritis, konsisten, dan memiliki pendirian yang teguh. Ia pernah menjadi seorang hakim dan penasehat kerajaan, dan diplomat.