"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, September 20, 2010

Aku, Lim, Islam & Hidayah...

Dari Jeram Pasu: Isnin, 6hb. September, 2010 - 10:11 am

Aku punya seorang rakan baik dari zaman kanak-kanak bernama Lim Wei Choon. Sana-sama bersekolah rendah hingga ke peringkat menengah. Selepas SPM, aku masuk ke Tingkatan 6 manakala Lim dihantar keluarganya melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat. Kenangan sewaktu kanak-kanak hingga ke zaman remaja terlalu banyak yang dikongsi bersama.

Setiap kali hari raya menjelang, Lim pasti berkunjung ke rumahku untuk menikmati dodol arwah ayahku yang amat digemarinya. kadangkala, jika ada kenduri kendara dirumahku, pasti Lim akan turut serta. Aku jarang ke rumahnya kecuali untuk beberapa sambutan seperti harijadi dan juga Tahun Baru Cina. Aku takut dengan anjing peliharaan keluarga Lim.

Dengan Lim juga aku belajar matematik manakala subjek Bahasa Malaysia sering menjadi rujukannya padaku. Kenangan-kenangan seperti memancing, mandi jeram, ponteng sekolah untuk melihat pertandingan 'breakdance', semuanya kami kongsi bersama-sama. Apa yang ingin kunyatakan ialah, warna kulit dan perbezaan ugama tidak pernah menjadi penghalang persahabatan kami. 20 tahun telah berlalu, Lim telah menetap di Amerika setelah berjaya mendapat Green Card, beliau bekerja disana. Itu yang kuketahui dari kakaknya.

Hubungan aku dengan Lim terputus setelah dia melanjutkan pelajaran. maklumlah, dizaman kami dulu tiada internet, email atau telefon bimbit, yang ada cuma sesekali menghantar poskad bertanya khabar. Untuk menulis surat kepada lelaki amat malas kami rasakan.

Suatu pagi. Aku bertembung dengan kakak Lim di pasar , kakaknya memberitahu Lim akan pulang ke tanahair. Dan aku amat terkejut dengan berita yang kudengar dari kakaknya.

"He's name is no more Lim Wei Choon. He's now Ahmad Zulfakar Lim since 5 years ago... Subhanallah!

Syukur Alhamdulillah, rakan baikku telah menemui hidayah dari Allah S.W.T. Memang aku tak sabar untuk berjumpa dengannya lebih-lebih lagi setelah menjadi saudara seagama denganku.

Hari yang kutunggu-tunggu telah tiba, dan petang itu aku berkesempatan bertemu dengan Lim dirumahnya. Ada satu keraian istimewa sempena menyambut kepulangannya. Ketika aku tiba, tetamu sudah semakin berkurangan...

Assalamu'alaikum... Itulah kalimat pertama dari mulutnya, wajahnya sudah jauh berubah, air mukanya amat redup dan tenang.

Aku menjawab salam dan berpelukan dengannya dan kami menangis umpama kekasih yang sudah terlalu lama terpisah.

'Ini dia olang memang sudah manyak lama kawan, dari kecik ini dua olang" Ibu Lim menjelaskan pada beberapa orang tetamu yang melihat peristiwa kami berpelukan dan menangis itu. Tetapi aku bukan menangis kerana apa, tetapi kerana amat sebak dan terharu dan sangat bersyukur melihat keislaman rakanku. Lim mengajak aku duduk dibuaian dihalaman rumahnya untuk berbual-bual. beliau masih fasih berbahasa melayu walau sudah lama berada diperantauan.

Talha, kau kawan baik aku kan? betul tak? Memanglah... Kenapa kau tanya macam tu?

Kalau kau kawan baik aku, Kenapa kau biarkan aku diseksa?

Sorry Lim. Aku tak faham... diseksa? What do you mean?

Cuba kau fikir, kita ni kawan dari kecil. Aku ingat lagi, rumah kau tu, is my second house.

Tapi, mengapakah kau tak pernah ceritakan pada aku tentang Islam? Mengapa aku kena pergi ke US baru aku dapat belajar tentang Islam? Mengapa bukan di Malaysia, negara Islam ni?

Dan mengapa aku di Islamkan oleh seorang bekas paderi kristian?

Aku terdiam, kelu tak mampu menjawab. Dan Lim terus berkata-kata. Kalau betullah kau kawan baik aku, Kenapa kau cuma nak baik dengan aku di dunia saja? kau suka tengok kawan baik kau ni diseksa didalam api neraka?

Kau tahu, kalaulah aku ni tak sempat masuk islam hingga aku mati. Aku akan dakwa semua orang Islam dalam kampung kita ni sebab tak sampaikan dakwah dan risalah Islam pada aku, keluarga aku dan non muslim yang lain. Kau sedar tak, kau dah diberikan nikmat besar oleh Allah denagn melahirkan kau didalam keluarga Islam. tapi, nikmat itu bukan untuk kau nikmati seorang diri, atau untuk keluarga kau sendiri, kau dilahirkan dalam Islam adalah kerana ditugaskan untuk sampaikan Islam pada orang-orang yang dilahirkan dalam keluarga bukan Islam macam aku.

Aku masih tunduk dan terkata apa-apa kerana sangat malu. Berdakwah adalah tugas muslim yang paling utama, sebagai pewaris Nabi, penyambung Risalah.

Tetapi apa yang aku lihat, orang melayu ni tidak ada roh jihad, tak ada keinginan untuk berdakwah, macamana Allah nak tolong bangsa melayu kalau bangsa tu sendiri tak tolong ugama Allah? Aku bukan nak banggakan diri aku, cuma aku kesal... sepatutnya nikmat ini kau kena gunakan dengan betul dan tepat, kerana selagi kau belum pernah berdakwah, jangan kau fikir kau sudah bersyukur pada Allah.

Dan satu lagi, jangan dengan mudah kau cop orang-orang bukan Islam itu sebagai kafir kerana kafir itu bererti ingkar. Kalau kau dah sampaikan seruan dengan betul, kemudian mereka ingkar dan berpaling, barulah kau boleh panggil kafir.

Aku menjadi amat malu, kerana segala apa yang dikatakan oleh Lim adalah benar! dan aku tak pernah pun terfikir selama ini. Aku hanya sibuk untuk memperbaiki amalan diri sehingga lupa pada tugasku yang sebenar.

Baru aku faham, andainya tugas berdakwah ini telah dilaksanakan, Allah akan memberikan lagi pertolongan, bantuan dan kekuatan serta mempermudahkan segala urusan dunia dan akhirat sesorang itu. Petang itu aku pulang dengan satu semangat baru.

Aku ingin berdakwah!

Lim yang baru memeluk Islam selama 5 tahun itu pun telah mengislamkan lebih dari 20 orang termasuk adiknya. Mengapa aku yang hampir 40 tahun Islam ini (benarkah aku islam tulen) tidak pernah hatta walau seorang pun orang bukan Islam yang pernah kusampaikan dengan serious tentang kebenaran Islam?

Semoga Allah mengampuni diriku yang tidak faham apa itu erti nikmat dilahirkan sebagai Islam.

TPU - Untuk perkongsian sebagai teladan... terima kasih pada sumber (tiki md )

42 comments:

kulatlapok said...

salam tuan: wa rasa blog saya dah kena godamlah... leh mintak tolong camner nak daptkan balik blog tu..
TQ.

Mr Joker said...

Kulat... call gua - 017 595 9755

Anonymous said...

allahummaftah alaik.

Anonymous said...

TPU - Untuk perkongsian sebagai teladan... terima kasih pada sumber (tiki md )

1.Tolong bagi nama lengkap sumber hang! tiki md!!
2.Nak pi jumpa dia!!nampak macam bohonggg jeee cerita hang ni!!!

matkambing said...

peluang untuk setiap mukmin untuk berdakwah sememangnya terbuka luas. oleh itu marilah kita bertekad untuk menjalankan suruhan ini. insyaallah ganjaran akan diterima diakhirat kelak jika melakukanya keranaNya jua!

Info Proton Waja Lancer Klik Sini said...

Semoga YB Lim dapat hidayah. Boleh kuar dakwah 3 hari, 40 hari dan 4 bulan.

Maisara said...

Semoga Allah memberi hidayah....Ammin

Anonymous said...

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Hulu Bernam Datuk Mohamad Idris Abu Bakar menafikan dakwaan Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad bahawa beliau memberikan tazkirah, lebih-lebih lagi tanpa tauliah ketika berada di sebuah masjid di Hulu Bernam ketika Ramadan lalu.

“Bila masa pula saya beri tazkirah? Mana beliau (Khalid) tahu saya cakap pasal hal hal agama?

“Saya cuma berucap untuk merasmikan program yang dianjurkan sahaja. Bagi saya tidak ada isu, cuma ia sengaja diperbesarkan,” katanya kepada The Malaysian Insider ketika ditemui pada program Hari Raya Bersama Perdana Menteri anjuran Badan Perhubungan Umno Selangor di sini malam tadi.

NOTA:
TAZKIRAH LA TU BANG..KAN UTUSAN CAKAP TEO NC PON BERI TAZKIRAH…ATAUPUN SEKARANG BARU KAU TAHU APA ITU TAZKIRAH WAHAI ADUN UMNGOK?

Anonymous said...

Dalam pada itu, Kamalanathan enggan memberikan sebarang komen berhubung dakwaan beliau memasuki ruang solat Masjid Sungai Tengi Selatan untuk menyerahkan sumbangan cek, sebaliknya beliau memarahi pihak media kerana membuat laporan tersebut.

“Saya tidak akan komen mengenai itu, tapi saya mahu tanya kepada anda (media) mengapa mengeluarkan laporan itu tanpa mendapatkan penjelasan saya terlebih dahulu?

“Bukankah sebagai wartawan, anda perlu mendapatkan penjelasan daripada kedua-dua beliau pihak. Tetapi anda gagal berbuat demikian,” katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider.
Beliau berkata media yang mengeluarkan laporan tersebut telah melanggar etika kewartawanan.

“Sepatutnya anda perlu dapatkan maklumat terlebih dahulu daripada saya tetapi tidak. Saya tidak akan cakap apa-apa mengenai perkara ini lagi,” katanya.

NOTA:
TEPAT SEKALI CAKAP KAU TU..KENA DAPAT PENJELASAN DARI KEDUA2 PIHAK TAU! BUKAN MAIN TULIS JA... CUBA KAU CAKAP KAT UTUSAN MALAYSIA DAN AGEN KAU UMNO TU...

Mr Joker said...

Anon 7:31 AM...

Kau sendiri x de nama, x payah sibuk2 nak mintak nama orang lain pulak..!

Buduh..!

Anonymous said...

Tapi, mengapakah kau tak pernah ceritakan pada aku tentang Islam? Mengapa aku kena pergi ke US baru aku dapat belajar tentang Islam? Mengapa bukan di Malaysia, negara Islam ni?

Dan mengapa aku di Islamkan oleh seorang bekas paderi kristian?-tiki
md.

1.Ayat diatas!!betui atau syok sendiri!!!
2.Adakah ayat tersebut dari mulut saudara islam kita dari us tu!! yang telah peluk islam!!

Anonymous said...

To anon ;-

Situasi di atas kebaykan adalah kisah benar cuma gaya penceritaan @ dialog guna bahasa formal...

Pokoknya adalah "Dakwah" yakni org islam kepada islam tiada dianjurkan dim'sia... tgk je ar isu Doa N org kafir masuk masjid.. begitu jahilnya n jumudnya pemikiran umno pada islam sendiri!!

Umno nak wat org melayu cam kaum yahudi..bangga dgn bangsa dan tahu kebenaran islam tetapi sembunyikan dengan kuasa yg mereka ada...


-Amri-

joehan said...

wahai topeng berak!!ko tau ke x mksd berdakwah?? dakwah bkn sekadar percakapan dgn menyeru kpd islam..tp jgk perbuatan dan tingkah laku..kalo kite tunjuk kemuliaan persaudaraan islam tu pon dh dikira dakwah..ini x..org yg konon perjuangkn islam (hamPAS)pon sama2 tolak persaudaraan islam dgn alasan perpaduan yg dihulurkn saudara seagama (umno) adalah tidk iklas dan dgn muke xmalunye org2 pas sanggup mengangkt bkn islam sebgai 'saudara'..pas plak baik2 dgn dap konon2 utk berdakwah..so brape org dap yg pas dh islamkn..yg aku tgk islam pas semakin liberal..kalo dlu hudud skrng hudud bkn lg keutamaan..

pemimpin pas plak yg konon2 perjuangkn islam suke caci maki,kfirkn saudara seagama,fitnah sesama saudara n mcm2 lg..mcmmana org bkn islam kt malaysia ni nk tertarik dgn islam???!! kalo org kafir tgk umat islam malaysia asyik bergduh je jgn harap la kekuatan islam tu nk meresap dlm jiwa dieorg!!

lg satu khas utk topeng berak..sblm ko nk dakwah org lain kene bermula dgn diri ko...ko msh berambut pnjng menyerupai pomp lg ke??bodo la ko ni topeng berak.. NI ADE SATU HADIS SESUAI UTK KO

"DARI RIWAYAT IBBU ABBAS R.A - RASULULLAH MELAKNAT LELAKI YG MNYERUPAI PEREMPUAN DAN PEREMPUAN YG MENYERUPAI LELAKI"-SAHIH BUKHARI/MUSLIM"

SO KEPADA KO WAHAI TPENG BERAK..KO PERBETULKN DIRI KO DLU..KO MCM KETAM AJR ANK BERJLN OR BABI AJAR ANK MENYODOK!!HAHAAHAHAHA..

-SEMOGA UMT ISLAM MALAYSIA KEMBALI BERSATU-
-SEMOGA PAS KELUAR DARI PR DAN SM2 DGN SAUDARA SEAGAMA DR UMNO UTK SEBARKN DAKWAH DI NEGARA KITA!!-
-LAGI SATU SM2 KITA JIHAD EKONMI DGN BLI BARANGAN KT KEDAI MUSLIM JE!!-

Mr Joker said...

Joehan... dalam PKR x de orang Islam ke..? dalam DAP x de orang Islam ke..?

Ahli UMNO tu 100% Islam ke..?

POOOORRRRRAAAAHHHHH....!!!!

UMNO selama-lamanya jahil...

joehan said...

hahaha..topeng berak.ko xrs ape2 dgn hadis nabi tu..yg nabi melaknat lelaki menyerupai perempuan..dh mati ke hati ko..istigfar byk2..moga titik hitam dlm hati ko hilang....konon2 skong perjuangn islam (hamPAS)..tp diri sndri pon xbrape islam..nabi laknat beb!! lu pkir la sendri!!hahahahaha...konon2 berambut pnjng tu best la..rock la tu..budaya ape yg ko tiru..kn dh kene sekolh..bodo jgk rupenye ko ni..hahahahaha..mn2 ahlul hamPAS nk sanggah hadis nabi psl rmbut pnjng ni..ko ubah la diri ko tu dlu wahai topeng berak..dh la tiap ms memecahbelahkn umt islam..dlu ko jmpe pemimpin pas dieorg xtego ke..dieorg tego dlm hati kot..itulah selemah2 iman..hehe.

exact figure aku xpasti tp lbh kurng cmni la..dlm umno 99% islam..yg 1% mayb bumi sabah sarwk..yg dap plak 99.9% kafir..pkr plak mayb 40% kafir..so mn yg byk mengucap 2kalimah syahadah..yg 99% ke yg 0.1% (dap) or 60% (pkr)..ntah la..ko pkir la sndri..btw ko reti mengira x??..okla aku admit ahli umno rmai yg jahil n sbb tu aku smpai skrng xmsk2 umno wlpon mint politik..dlu nyaris2 nk dftr ahli pas..tp lps gabung jd pr ati aku trus tawar..nk plak geng dgn dap n nuar juburi!!wlpon ahli umno tu rmai yg jahil sekurang-kurangnya kita sm2 mengucap 2kalimah syahadh..sembah Allah yg esa..rasul yg sm..kitab yg sm..kalo pas gabung dgn umno mungkin pas blh tego ahli2 yg jahil n umno lg nk kpd islam n time tu br sng nk dakwah kt bkn islam..n xmustahil lg rmai peluk islam..

artikel psl konon2 nk berdakwah..org bkn islam tgk umt islam bergaduh sm sndri..mulut caci maki org lain..cmne dieorg nk tertarik dgn islam..msti dieorg ckp sami budha punye mlt lg elok dr ulama2 pas..so baik dieorg still dlm budha..ada butul x khalifah guan eng??hahahaha..

joehan said...

satu lg..ko ingt dgn berpakaian islamik n smyg tiap waktu tu org tu dikira syurga ke..xsemestinya wahai topeng berak..walaupon zahirnya mcmtu..tp byk lg yg diambil kira..adakah ibadat solat tu iklas or menunjuk2...adakah islamik tu iklas org nk kn jawatn or pangkt or nk mng PRU?? xmustahil org2 jahil yg ko ckp tu pon blh msk syurga..so xpyh la pndang jijik n hina pada saudara seagama kita..amal itu bermula dgn niat..elok niat ko dpt la pahala..xelok niat ko ..lu pkirla sendri..
so renung2kn n slamat beramal..mlm ni ko g la kerat rmbut ko tu wahai topeng berak..ni pon kire aku berdakwah kt ko jgk ni...hahahaha.

Mohd Kamal Adzrin said...

joehan...

Kalau ko nk citer pasal hadis, mengaji dulu sanad dan matannya.. fatwa mana yg ko pakai ni? sejak bila plak lelaki yang berambut panjang menyerupai wanita? Kalau inilah tafsiran jahil ko, maknanya Rasulullah dulu dah tgk ramai wanita yang tk pakai tudung betul tk???

mcm mana plak yang dikatakan lelaki mnyerupai perempuan? adakah lelaki berambut panjang menyerupai perempuan?? mungkin sbb ko tgk ramai perempuan yang berambut panjang, so ko kaitkan org yang berambut panjang itu hanya utk perempuan?? Maknanya ko dah tgk aurat wanita.. berapa byk dosa yang ko lakukan dgn melihat begitu byk aurat wanita... sepatutnya wanita2 yang tk pakai tudung tu la yng menyerupai lelaki sebab islam mewajibkan wanita memakai tudung, menutup aurat... ko tgkla pemimpin2 umngok, berapa ramai perempuan yang menyerupai lelaki sbb tk pakai tudung???
Tk salah keluarkan dalil...tp mengaji dulula beb...

joehan said...

hahaha...ape la ko ni kame oi..perlaksanaan ttp aurat hanya terjd bile turunya ayat quran yg suruh perempuan ttp aurat iaitu hanya blh nmpk kn muke n tapak tgn je..n labuhkn tudung smpai ttp dada..perempuan jahiliyyah majoriti pkai ttp kepala sbb budaya kt sn kt padang pasir..sblm islam dtg pon arab jahilillyah minum arak...mmgla nabi terpelihara dr sume pandangan2 xelok or perbuatan2 xelok..tp bile ms plak aku ckp rasulullah pnh tgk aurat perempuan..ko selambe2 je wt tafsiran lain plak dr ayat aku td..

mmg terer org2 pas putar belit agama..sbb xde ayat dgn jelas mengatakan org perempuan berambut pnjang n org lelaki berambut pendek ko dgn mudahnya ckp xsemestinya perempuan berambut pnjng n lelaki berambut pendek...oi kame..sume hukum hakam Allah turunkn adalah sesuai dgn fitrah manusia..fitrahnya perempuan berambut pnjng n lelaki berambut pendek...kalo ko rs tu bkn fitrah ciptaan Allah ko g la tnye pok nik tu..xpon ko suruh je mak ko ckur kepale bg pendek or suruh kakak ko berambut pendek..amcam??ada berani..n satu lg..ni ayt ko "Maknanya ko dah tgk aurat wanita.. berapa byk dosa yang ko lakukan dgn melihat begitu byk aurat wanita"...so ko xpnh tgk aurat perempuan ke wahai kame????adakah ko slalu menutup mata bila berjalan???xpayah la berlakon plak yg sepanjng hayat ko..ko xpnh tgk rambut bkn muhrim..lg skali..ko tanye pok nik..die pnh tgk rmbut bkn muhrim x...cume cara pandangan kite je membezakan sume itu..samada pndangan bernafsu or kite cpt2 alihkn pandangan ke arah lain..so ko xpyh la berlagak alim konon2 xpyh tgk aurat perempuan lain wahai kame hame ha..

mcm aku ckp td..mmg rmai ahli umno jahil..tp rmai gak ahli pkr xpkai tudung..nape blh plak korng bersm dgn pkr..pkr pon majoriti islm n dieorg punye dasar pon bkn dasar islam tp nape blh plak korng rapat..xphm aku dgn golongn hampas yg konon2 perjuangkn islam ni..sbb rmai ahli umno jahil la org pas sm2 kerjsm dgn umno moga2 dieorg xjd jahil..sudah2la gunekn agama utk kepentingan politik PAS tu..makin meluat aku tgk..

cthnya bile pok nik xjd g haji gune duit tajaan pihak lain dlu dgn muke xmalu pok nik kaitkn dgn nabi yg nabi pon pnh kene halang ms nk msk mekah utk ke baitullah..senario dua2 keadaan berbeza..pok nik nk g haji dgn duit tajaan yg blh datangkn fitnah n dr sumber syubhat..nabi plak kene halang sbb mekah dikuasai kaum musyirikin..tp dgn muke xmalu selambe je gunekn cth nabi..bile berkata2 xnk plak gune cth nabi..nabi xpernah berdendam ye wahai pok nik..

golok perak said...

astaghfirullah ... berdosanya aku selama ni.... kerana ... (I quote ) "... aku akan dakwa semua orang kampung aku kerana tidak menyampaikan risalah islam keoada aku ..." termasuk aku sendiri... tak pernah menyampaikan risalah islam kpd orang bukan islam ... kalau aku dimatikan allah tiba-tiba ... nauzubillah

Matkambing said...

joehan, nko ni tak habis lagi mengaji sirah nabi ke? kalo nak berhujah tolong bagi sumber yang sahih, jangan pakai tembah ajer! terserlah kedangkalan nko ni!

Anonymous said...

sokong Joehan, teruskan dakwah kamu untuk menyedarkan puak yang mengaku menperjuangkan islam tetapi dlm masa sama menyerang muslim yang tak sependapat dengan mereka. takbir...3x

nizam nazry

Mohd Kamal Adzrin said...

Ko tk faham apa yg aku kata joehan...

Rambut tu bukanlah satu ukuran untuk ko berhujah dgn hadis yang ko kuarkan tu...tk kena pada tempatnya.. ko tk tau ker berapa ramai ulama' tersohor mahupun kiyai2 dulu yang berambut panjang??? Ko tau ker Nabi tujukan hadis tu pada iapa dan apa asbabnya?? itu yang aku maksudkan. citer pasal rambut tk termasuk dalam bab fitrah manusia yang ko maksudkan tu..Abis tu, mcm mana pulak hukum perempuan berambut pendek??

Mmg selama ni byk dosa kering yang aku dapat sebab tgk aurat pompuan sbb ramai org tk pakai tudung..

Aku pun tk tuduh ko kata Rasulullah tgk aurat pompuan, tp ko fikirlah maksud hadis tu betul2 sblm berhujah...

Meh sini aku kasi fatwa kt korang yg belum habis ngaji nih....

Fatwa Syeikh Muhammad Nashiruddin Al Albani Rahimahullah
Alih bahasa: Muhammad Elvi Syam, Lc

"Sesungguhnya sudah datang hadits-hadits shohih yang menerangkan akan sifat (model) rambut Rasulullah Alaihi as-sholatu was-sallam - . Di dalam kitab (Al-Mughni), dikatakan; Dan rambut manusia itu disukai seperti model rambut Nabi Sholallahu alaihi wa sallam - , apabila panjang sampai ke bahu, dan apabila pendek sampai ke cuping telinganya. Kalau dipanjangkan tidak apa-apa. Imam Ahmad telah menyatakan seperti itu."

Dan banyak lagi fatwa lelaki berambut panjang yang ko boleh cari sendiri pada tok2 guru agama...

Mohd Kamal Adzrin said...

Joehan..

Diajukan soalan ini kepada Imam Ahmad Ibn Hanbal. Memang sunnah menyimpan rambut panjang, bahawa al-Barra' bin azib menceritakan,
أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يضرب شعره منكبيه .
Dari Anas, "bahawa rambut baginda saw adalah mencecah bahunya" HR Muslim 2338
Maka siapa yang mampu meniru RasuluLlah saw adalah bagus dan suatu ibadah. Tapi kata Imam Ahmad, hanya sanya kami tidak mampu beramal dgn sunnah ini (rambut panjang) kerana kesibukan kami dan kos membiayainya. (al-Mughni, 1/119)

Lepas ni jgn pulak ko tanya aku apa hukumnya kalau rocker berambut panjang ek...

Anonymous said...

dakwah...itulah yg hamPAS patut buat bukan melacurkan agama je!

matkambing said...

anon 8.43pm tu sama jenis dengan joehan. akal dah tumpul nak berhujah lagi!

Anonymous said...

anon 8:43

Dulu Pas lulus enakmen hudud kelantan dan terengganu, kerajaan umno tolak, kalau dap yang tolak tkdela aku kisah sgt sbb diorg kafir, usahkan hudud, islam pun diorang tk kenal lagi... Bila pas slow down bab hudud, umno tuduh pas melacurkan agama plak..
so, saper yang kena lacur nih???

joehan said...

hahhaa..kame oi..sm la jgk..perempuan pon xblh berambut pendek..sbb menyerupai lelaki..ko tau kn yg islam melarng dari timbulnya fitnah...ko msti tau kn kalo perempuan rmbut pendek or lelaki rmbut pnjng blh timbulkn fitnah or syak wasangka n lain2 lg..hadis yg ko bg tu kn rmbut nabi smpai bahu je..ko paham x mksud smpai bahu...tp rmbut topeng berak tu smpai mn..bkn ke melepasi bahu..hahahaha...salah satu lg adlh islam sukekan kebersihan..kalo rmbut pnjng nnti nmpk serabai cm xterurus..nabi pon penah tegur janggut sorng sahabat sbb nmpk serabai..bile umt islam nmpk bersih n terurus brla org bkn islam tertarik..tu pon blh jd dakwah jgk..kite kene luaskn konsep dakwah..dakwah bkn semata2 gune mlt..

ni ape plak amek cth rocker ni..rocker dh tentu la keje die ade unsur2 syubhah..wt konsert..cmpur laki perempuan..anon September 21, 2010 9:37 PM..pas bkn slowdown hudud..tp dieorg ckp hudud bkn lg keutamaan kalo mng pru13..mslh skrng ni dlu bkn main lg pas kafirkn umno sbb xnk berhukum dgn al quran..skrng pas blh jth kafir ke x sbb hudud bkn lg jd keutamaan..sng ckp pas pon dh xjdkn hukum al quran sbg keutamaan lps kwn dgn dap n pkr..sudah2 la kwn dgn kafir tu..pas pon makin ke arah liberal..

Anonymous said...

utk joehan dan skutunya..

1- da2 la...nmpk sngt la ko nie jahil agama...wat malu aku orng islam je la ko nie...betul ke ko nie bljar agama...hish..da2 la..

2-(ko ingt dgn berpakaian islamik n smyg tiap waktu tu org tu dikira syurga ke..xsemestinya wahai topeng berak..walaupon zahirnya mcmtu..tp byk lg yg diambil kira.)..

ayt ko nie mmng aku sokng la...bnyk ag yg akn di tnya.terutama skli tentang perjuangan islam...klu da menyokong orng yg tolak islam, yg hina hukum ALLAH, pe benda tue...klu jahil, belajar la...bukn ikut yg jahil...

--jgn di bndingkn orng islam yg tak fhm islam n tolk islam...bndingkn orng islam yang jahil islam n tolk islam....

orng x islam tolak islam, sbb xde penjelasn yg betul tntng islam...50thn umngok jd pemimpn negara wat barua pe ats dunia nie....jgn la tunjuk bangn sngat...

jgn nak di pertikai cerita tue betul or tidak..tp tngk msg yg nak di smpaikan tue...nk kata buta mata,bleh melihat...tp buta hati tue mungkin la...

3- p beljr dulu sejrh nabi, hadis2...pndgn2 ulamak...lps 2 baru komen peribadi orng..yg mna bleh, yg mana tak bleh....ko jgn ingt semua bnda kita xbleh bg tau orng tntng keburukn seseorng...tngk situasi, tngk keadaan....tue orng suh beljr...nk beljr nie, jgn duk sokng puak yg jahil..

4- da2..jgn nk tunjuk jahil dlm nie...aku tngk ko nie bodo agama sngt da....

Mohd Kamal Adzrin said...

joehan....
pernah ke ko blajar pasai fitrah manusia.??? Ko tau ke apa tu fitrah....Aku malas nk hurai panjang2 pasai bab fitrah manusia nih...ko pegi ngaji dulu tanya ustaz apa tu fitrah...jgn ikut sedap hati ko jer..Kalau betul2 ko tk nampak lagi apa tu fitrah manusia...ko pegi tgk bayi yang baru lahir...itulah fitrah manusia..daripada aspek lahiriah sehinggalah batiniyahh...

" Srtiap manusia tu dilahirkan fitrah.." ko tgkla bayi perempuan yang baru lahir...fitrahnya mcm mana??? ramnut panjang ke pendek??? Itu dinamakan fitrah....
ada pun perubahan yang berlaku selepas itu adalah syariat adat dan budaya yg boleh samada merubah fitrah manusia itu atau sebaliknya.... Tp kalau ko kata perempuan rambut panjang itu salah satu fitrah manusia, ko silap beb... Aku tk kisah ko umno ke bebas ke...tp bila cakap pasal agama ngajila dulu...jgn ikut sedap mulut jer...

Mohd Kamal Adzrin said...

joehan....
ko kata...

1) "ni ape plak amek cth rocker ni..rocker dh tentu la keje die ade unsur2 syubhah..wt konsert..cmpur laki perempuan.."

Ko sendiri dah akui betapa syubhahnya rockers tu kan??? bukankan selama ni parti yang ko cintai sgt tu byk kali mengadakan konsert2 syubhah, bahkan konsert2 haram pun ada...Apa peranan ko dalam menegur pimpinan mulia ko tu sebagai pembela adama???

2)ko kata..."pas bkn slowdown hudud..tp dieorg ckp hudud bkn lg keutamaan kalo mng pru13..mslh skrng ni dlu bkn main lg pas kafirkn umno sbb xnk berhukum dgn al quran..skrng pas blh jth kafir ke x sbb hudud bkn lg jd keutamaan.."

apa2 pun boleh ko kata pas nk buat hudud or tk jadi keutamaan...tkpela, sekurang2nya perjuangan ke arah itu masih ada.. Pernah tk ko terfikir dalam kepala otak ko tu, umno nak bantu pas melaksanakan hudud dalam tempoh 53 tahun memerintah sblm nih??? Naper bila dah kalah pru baru terhegeh2 nk cium bontot pas? Nabi dulu pun 10 tahun jer berdakwah ke Mekah, pastu Allah taala suruh berhijrah ke Madinah sbb Musyrikin Mekah menolak dakwah baginda... yg tu 10 tahun...Kat Malaysia ni plak 53 tahun baru Umno terdetik untuk membantu Pas melaksanakan hudud.. pelik kan??? Itupun setelah Pas dihina, hukum allah dipersenda satu ketika dahulu, tk ke lebih teruk drpd musyrikin mekah namanya tu???

joehan said...

hehe..kame..cube ko pkir..kalo dlu pas kate ikt hukum al quran tu mandatori..n sblm gabung msk pr pas still istiqamah ckp yg hudud tu perlu dlm perlaksanaan undang2 negara..so nape skrng dh xjd mandatori??nape x istiqamah??aku jd pelik gile??so mknenye btul la ape yg umno buat selama ni..cmtu??hehehe..tindakan pas meng'slowdown'kn psl isu hudud bermakna pandangan pas psl hudud sm jgk dgn umno skrng ni..tu pd pandangan aku n rakan2..wlpon sblm ni pas istiqamah...tp tu dh tinggal sejarah..hahahaha.

buat anon September 22, 2010 12:13 PM n kame..sbb umno byk wt mende xelok la sepattnya pas sm2 ddk berbincang dgn umno..ni ayt kame "Naper bila dah kalah pru baru terhegeh2 nk cium bontot pas?"..tgk tu..dlm islam xde pon sebut psl parti2 pas ni..org2 pas ni xabs2 nk kaitkn dgn parti politik..kaitkn dgn siapa yg blh jd ketua..berprasangka buruk..bersangka buruk..korng xpkir ke hikmah di sebalik sume ni..kebaikan yg akn terjd kalo umno n pas bersatu..pas ddk sm2 dgn umno..pas btulkn ape yg umno dh buat slh..org2 melayu time pru akn pngkh calon islm dr umno n pas..lps tu kite sume pinda perlembagaan psl undang2 hudud..lps tu dgn mudahnya kita dpt berdkwh kt bkn islm..pastu perlahan2 kita tegakkn daulah islamiyah kt dunia..ni x..korng xabs2 dgn prasangka buruk korng tu..smpai bile2 la umt islam xkn bersatu kalo mentaliti masing mcm ni!!kalo org yg perjuangkn islam pon tolak perpaduan islam!!kalo korng iklas perjuangkn islam..korng xpyh la sibuk2 pkir kenape br skrng umno nk bersm pas..korng pkirkn kebaikn yg akn dtg lps tu..adoi la..ni la mslhnya kalo otak2 org pas msh berkarat!!korng jgn risau..walaupon aku slalu kutuk2 pas tp ape2 pon time pru13 nnti aku akn pngkh pas n umno sbb dua2 islam n sbb aku sygkn perpaduan islam.

Mohd Kamal Adzrin said...

Joehan...
slow down bukan bermakna tk buat langsung.. tk menjadi keutamaan bukan bermakna ia ditolak..apa yang ko peliknya? Bagi aku adalah menjadi satu yang pelik apabila majoriti ahli parlimen Islam di dalam parlimen tk mampu untuk meluluskan undang2 hudud..itu yang pelik.. Kalau dulu pas mengajak umno yang Islam buat undang2 hudud, nada dia kerasla sbb org umno semuanya beragama Islam, dah tau hukum-hakam, tambahan pulak Umno ada kuasa...Malangnya puak2 umno ni la yang kuat menentang. Jadi, terpaksalah berdakwah dgn puak2 kapir ni.. Tp skarang Pas nk berdakwah dgn org kapir plak ada peringkat2nya pulak, kena bagi pehamahan dulu pada puak2 kapir ni sbb dah 53 tahun puak2 ni tk didedahkan dgn pengetahuan Islam, sbb tu la kena slow down sket, kena buat penjelasan dulu. Kalau ko kaji al-Quran, ayat2 Madaniyyah pun lebih tegas drpd ayat makkiyyah..
Tp tk bermakna dasar yg utama tu ditolak ketepi. Ha, yg tu ko kena ngaji bab dakwah.
Mcm yg berlaku dalam senario politik negara skarang nih, puak2 kapir ni tk didedahkan dgn pengetahuan Islam, bukan takat kapir, org Islam pun masih ramai yang jahil tentang agamanya padahal Islam dah bertapak di Tanah Melayu dah beratus tahun dahulu... Itu bezanya dakwah drngan orng Islam dan dakwah dgn org kapir..

Lgi satu, Yang menjadi isu politik ni apabila umno ajak pas berbincang pasal umat Islam....pelik kan?? Malaysia ni ada Melayu Muslim, Cina Muslim dan India Muslim, dan banyak badan2 dakwah Islam yg ujud di Malaysia ni, Panggil la semua NGO2, persatuan Islam . kenapa pandang Islam tu hanya pada Pas dan Umno? Bukankah itu dikaitkan dgn politik namanya???

joehan said...

hehe..msh lg berpikir nape umno ajk pas berbincng ke..ko tau kn tunjang islam kt malaysia ni adlh org melayu sbb melayu majoriti..kalo melayu berpecah secara xlngsung umt islam jgk berpecah..ape slhnya kite mulekn dlu dgn majoriti..lpstu br sng minoriti ikut..xde slhnya pon..xde yg peliknye pon umno ajk pas berbincng tnpa ajk cina n india muslim bncang skali..kalo mmg dh xnk tu mmg otak2 korng akn pkir 1001 alasan utk xnk sume ni terjd..

wahai kame..tidak menjd keutamaan bermaksud sesuatu mende tu bolh diketepikan dlm bahasa tersiratnya ..tidak menjd keutamaan jdk bermksd mende tu blh jd no.5,no.10 or no.20..umno jgk xmenjadikn hudud keutamaan..so ape bezanya??..kalo mcm tu lps ni blh la umno plak letak slogan time pru13 mcm ni "kami akn laksanakan undang2 islam bile mng pru13 - tp ianya bkn keutamaan"..so mknenye mende ni jd xjelas..smpai bile br mende ni jd keutamaan... hahaha..akhirnya umno dan pas dh setaraf dlm bab2 undang2 islam ni..dua2 parti xjdkn undang2 islam keutamaan..so ape bezanya..

msti hujah ko bhwa sekurang2nya pas ade nk ke arah tu..tp bilenye..hehehe..stakat ckp sume org blh ckp..hahahahaha..lg satu..nape tkt sgt nk ckp psl hudud ni bile dh dlm pr??tkt DAP teras ke??tkt pkr marah??hahahaha..ke tkt time pru nnti org bkn islam xundi PAS??hahaha..pkir2kn la..terima la hakikat yg pas n umno dh sm taraf dlm bab2 kecenderungan perlaksanaan undang2 islam.

lg satu..naik ko bc penerangan ahli pas seumur hdp tuan guru hj lah..pengasas pondok geting psl isu hudud ni..die jgk lantang kritik nik aziz dlm byk isu..tp biasa la..nik aziz anggp diri die maksum..hehe.

Mohd Kamal Adzrin said...

jeohan

ko kata tadi...
"dlm islam xde pon sebut psl parti2 pas ni..org2 pas ni xabs2 nk kaitkn dgn parti politik."

ha...dah terang2 ko tknak Islam ni dikaitkan dgn parti politik...Umno n pas tu bukan parti politik ke??
Bukan ke banyak jemaah Islam lain kt Malaysia nih.. Ada Persatuan Ulama' Malaysia, JAKIM, YDIM, YAPIEM,badan2 kerajaan, Jabatan Agama Islam, Majlis Fatwa,Majlis Raja2(ketua Agama Islam) tokoh2 pemikiran Islam, cendiakawan2 Islam, Pengetua2 madrasah, pondok2. dan banyak lagi la.. Dan aku yakin semua badan2 yang aku sebutkan tu ahlinya majoriti Melayu.. Pelik kan?? Pas ada kuasa mengubah dasar ke?? Bukan ke Pas ni Parti Ajaran sesat sepertimana yg pemimpin umno kata?? Kenapa nk satukan Islam melalui politik sedangkan pada masa yang sama umno tkmau islam dikaitkan dengan politik...??

Helo...bab hudud bukan menjadi keutamaan umno, malah ditolak oleh umno beb.. Rnakmen unang2 hudud kelantan dan Terengganu dah diluluskan pun boleh dijalankan bila2 masa selagi kerajaan pusat tk menghalang..Korang nk cakap pas ketepikan hudud ketika pas tiada kuasa?? Jadi apa plak yang Umno bleh buat tentang hudud?? Dah 53 tahun masih lagi tk berjaya nk fikirkan???

Anonymous said...

adooooiiiii..

tk payah cakapla pas nk ketepikan hudud ke apa...skarang saper yang ada kuasa kt malaysia ni, dia la yang buat... kalau 53 tahun tk terlaksana jugak, maknanya bodo la puak2 umngok ni!!!!

joehan said...

hahaha..spin ayt aku lg..bile ms plak aku ckp xnk kaitkn islam dgn politik..yg aku ckp..dlm quran xde pon xckp psl PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PIS) ni..huh..terer btul pusing2 org2 pas ni..pening dh aku ko main pusing2..hahaha..dh la kame oi..kalo mmg korng dh tolak perpaduan ummh tu mcm2 alasn ko pkir..

Anonymous said...

To Joehan- Dalam al-quran mmg xde sebut parti PAS apatah lagi UMNO kan?

so, PAS tuh sebagai parti dan badan pendakwah dari ulama2 & ustaz serta ustazah... menyeru kepada islam..kebaikan dan menjauhi perbuatan mungkar..

UMNO menyeru umat islam ngan anjur konsert maksiat? wat iklan lucah? rasuah rakyat? & aurat xyah nak sebut ar dalam wanita umno... ramai pemimpin umno "DAYUS"!!

Nikmat dan keistimewaan yg dikurniakan oleh Allah swt hendaklah digunakan dengan jalan yg benar dan betul..

Firman Allah swt ;-
Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang shalih dan berkata:”Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri.” Dan tidaklah sama kebaikan dan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, maka tiba-tiba orang yang antaramu dan antara dia ada permusuhan seolah-olah telah menjadi teman yang sangat setia. Sifat-sifat yang baik itu tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang mempunyai keberuntungan yang besar. (Fushshilat: 33-35)


”Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri...”. Dengan kata lain tidak cukup seorang mengamalkan Islam hanya dengan solat, membayar zakat dan mengerjakan haji, sementara dalam hidup sehari-harinya tidak mencerminkan Islam, misalnya ia tidak merasa berdosa dengan mempertontonkan auratnya di mana-mana, membuang masa menonton filem-filem yang tidak memberi manfaat, melakukan perkara-perkara kemaksiatan, kezaliman, rasuah, judi, mengadu-domba, menyintai hiburan yang sia-sia, dan pelbagai lagi.

Islam mengajarkan kedisiplinan, kebersihan, dan akhlak mulia, tetapi umat Islam di mana-mana sering bersikap sebaliknya sehinggakan golongan BUKAN MUSLIM tidak dapat melihat keindahan dan kewibawaan Islam pada penganutnya. Islam mengajarkan kejujuran, dan ketegasan dalam menegakkan hukum, amanah dan benar dalam menjalankan tugas, tetapi penipuan dan korupsi merebak di tengah masyarakat yang majoritinya umat Islam. MEMANG AMAT MEMALUKAN UMAT ISLAM.. bagaimane nak dakwah n membimbing agama lain jika diri sendiri juge HANCUR..

Mengajak masyarakat untuk melaksanakan ajaran-ajaran Islam, menyuruh mereka berbuat baik dan melarang mereka berbuat yang tidak baik adalah kewajiban dalam agama Islam. Maka kita sebagai penyeru kepada Islam seharusnya tegas membawa tugas ini dan memikulnya dengan segala kesungguhan, mengerahkan tenaga, serta waktu dan pemikiran kita. Dan inilah tugas utama bagi kita sebagai pendakwah DEMI MENYEBARKAN AGAMA ALLAH SWT.. bukan lagi menghalang dan MEMBURUKAN KEADAAN serta menjauhkan diri mereke dari AGAMA ISLAM DIAKHIR ZAMAN INI..


-Amri-

Mohd Kamal Adzrin said...

joehan...sebenarnya ko yang terspin sdiri dgn ayat2 ko....
kalau nk citer pasal perpaduan umah, tkyah nk kaitkan dgn parti politik...usulkan apa saja tentang kepentingan ummmah di parlimen tu aku gerenti semua wakil2 rakyat akan setuju.. Setakat ni pun belum ada usul2 yang berkaitan dgn kepentingan Islam di parlimen ditentang oleh pas. Undang2 syatiah Islam yang dibentangkan oleh umno pun pas sokong..

Ko kena faham, yang berpecah ni bukan org melayu, tp umno...org umno dah berpecah lari ke pas n pkr..ha, skarang ni ada plak perkasa. masalah melayu ke tu??

Kalau takat undang2 Islam tu, bentang je kat parlimen, takde ahi parlimen Islam yang akan membantah.. Ko tk malu ke dgn bangsa lain..ko tgk cina lari dari mca, ada diorang kisah??? dap pun cina jugak.. Tp bila org melayu masuk pas korang kata melayu berpecah...jgn jadi bodoh politikla.. dalam pilihanraya, rakyat berhak tentukan parti mana yang dia nak... tp dalam kemaslahatan umat Islam, benta ni tk terbatas pada melayu jer, semua umat islam dan semua kesatuan Islam perlu dilibatkan. Kalau ajak pas je, nampak sangatla itu agenda politik..

Mohd Kamal Adzrin said...

Joehan...
tk payahla citer lagi pasal politik umno ni.aku dah muak n meluat..ko masih terlalu muda untuk memahaminya.. aku dh bergelumang dgn umno sekian lama, namun tkde apa pun yang aku dapat praktikkan dalam umno tentang apa ilmu agama yang aku pelajari di universiti dulu...semuanya hanya tinggal sijil jer. Ha, baru2 ni geng2 pemuda kt tempat aku tgh plan program untuk menghabiskan peruntukan untuk tahun ni...ingatkan nk wat program agama, rupanya melancong... iru jela kejanya, nk peghabis duit je tiap2 tahun...

kulatlapok said...

SALAM UNTUK:

KAME N JOHAN, X PAYAH SUSAH2 NAK KETEGHAQ... SENANG JE.. SEMUA ORANG BOLEH BERPOLITIK..DAN X SEMESTINYA ISLAM ITU TIDAK BOLEH BERPOLITIK.

ADA DUA ORANG WAKIL RAKYAT KATAKANLA YB. LAH... SEORANG YB DARI PARTI 'A', DIA SEORANG AHLI POLITIK TETAPI DIA MEMPERJUANGANKAN DUNIA DAN TIDAK JUGA LUPA AKHIRAT.

MANAKAL SEORANG YB 'B' SAMA JUGA SPEPRTI DI ATAS SEORANG AHLI POLITIK, TETPI PERJUAGANNYA LEBIH TERTUMPU KEPADA DUNIA SAHAJA.

MANA SATU YG LEBIH BAIK KITA PILIH.??

Anonymous said...

undi pas masuk islam ke?????????? porahhh pui...masok neraka jahanam ade la...tuhan yg menentukan samaada seseorang itu masuk neraka atau pon syurga...bukannye dari pas atau murshit nik ajisz

Anonymous said...

saya carizaro

Assalamualaikm,
"Tidak aku jadikan manusia dan jin hanya utk beribadah kpd KU" (ad-dzariyat;56)

muslimin2 sekalian .. sudah-sudah la jgn bergaduh antara satu sama lain. BN PAS . msg2 ada reason msg pilih parti itu.walau apa pun, lihatlah apa matlamat parti tersebut.. adakah ia menepati landasan NYA??

kita hanya HAMBA NYA.. apa matlamat kita hidup di dunia ini adalah mencari MARDHATILLAH..

Nabi Muhammad bersabda:
“Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir maka hendaknya dia berkata yang baik atau diam.” (HR. Bukhari dan Muslim)

kita bergaduh disini YAHUDI bertopengkan Melayu bertepuk gembira di luar sana..org Melayu sendiri, sudah ada yg berfahaman freemasonary! tahukah anda??
nauzubillah.. mari fikirkan masalah remaja sekarang dari terus mencabar antara 1 sama lai.

"ingat! selagi kita x dengar dgn telinga kita sendiri.. segala bentuk caci maki.. belum tentu cerita itu benar"

para alim.. jgn kita kondem kan mrk.. tolong..

siapa kita berbanding dia..
dia dah konfem mdpt tmpt yg baik2 lebh baik dr kita..

berita2 di akhbar..x mustahilkan di tokok tambah?? gunting dalam selimut biasa dah berlakukan??
(sedangkan bapa haruan makan anak...)

sama2lah.. kiata muhasabah diri balik.. istighfar byk.

jalankan tanggungjwb sbg seorg
ISLAM.
DAKWAH wajib dijalankan selagi kita xbangunkan sistem Khalifah Islam.
mari mencari kembali sinar Islam..
Islam adalah 1 satu agama disisi Allah.