"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, July 16, 2010

BullRate Lu La Murujib...

Dalam usaha mengelakkan kecaman rakyat terhadap pengumuman kenaikan 5-dalam-1 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak semalam, semua media yang dikawal kerajaan diingatkan supaya tidak menggunakan perkatan 'barang naik' dalam laporan mereka.

Ketika taklimat di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya, petang semalam, pengarang berkali-kali diingatkan agar perkataan "barang naik" itu perlu dielakkan.

Sebaliknya, mereka diberitahu supaya menggunakan “pelarasan harga” atau “rasionalisasi subsidi”.

Taklimat berkenaan dikendalikan oleh penasihat media perdana menteri dan editor berkenaan memberitahu Malaysiakini ia dijalankan dalam suasana yang mesra.

"Mereka secara hormat memohon kita supaya bekerjasama tetapi permintaan seperti itu sukar jika tidak dilayan,” kata seorang daripada editor itu.

Media juga digalakkan oleh penasihat berkenaan supaya menjelaskan “rasional pengurangan subsidi" dalam laporan berita mereka dan juga menekankan bahawa harga gula dan bahanapi di Malaysia masih yang terendah di rantau ini.

Jangan buat tinjauan rambang


Mereka juga diingatkan supaya tidak membuat tinjauan rambang di kalangan rakyat berhubung kenaikkan harga itu dan beberapa media 'diminta' mendapatkan pandangan daripada NGO dan persatuan pengguna yang mesra dengan kerajaan.

Yang menarik, penasihat media perdana menteri juga mengarahkan akhbar supaya tidak menganggap pengurangan subsidi itu sebagai “penjimatan kerajaan” dalam laporan mereka.

"Menurut pegawai berkenaan, perkataan seumpama itu akan menimbulkan tanda tanya di kalangan rakyat - ke mana penjimatan dibelanjakan. Tumpuan adalah memberikan penekanan kepada pengurangan perbelanjaan dan bukannya penjimatan,” kata sumber itu.

Pada 2005, pentadbiran Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mendakwa pengurangan subsidi untuk air, tenaga dan bahanapi membantu kerajaan berjimat RM4.6 bilion.

Abdullah berjanji “penjimatan” akan dibelanjakan bagi memperbaiki pengangkutan awam tetapi pengkritik mendakwa tiada bukti wang berkenaan dibelanjakan untuk tujuan tersebut.

Puji 'keberanian' Najib


Seorang penasihat media itu juga mencadangkan supaya akhbar juga memuji 'keberanian' Najib dalam mengurangkan subsidi.

Tidak seperti tahun-tahun sebelum ini, kenaikkan harga barangan kali ini dirancang dengan teliti agar rakyat tidak berang apabila harga bahanapi, gula dan gas dinaikkan serentak.

Alasan yang diberikan juga dirancang dengan teliti - menurut Najib tindakan itu perlu bagi menangani defisit kerajaan, membanteras penyeludupan dan menggalakan rakyat hidup sihat dengan mengurangkan pengambilan gula.

Katanya, wang berkenaan akan dibelanjakan bagi memastikan rakyat mendapat perkhidmatan kesihatan dan pendidikan yang lebih baik.

Walaupun pengarang diberi taklimat pada jam 4 petang, mereka diarahkan supaya mematuhi embargo, termasuk edisi online - sehingga kerajaan mengeluarkan kenyataan rasmi pada jam 8 malam.

Tinjauan mendapati akhbar-akhbar dan juga stesyen televisyen semuanya mematuhi arahan kerajaan itu.

Media patuhi arahan


Semua stesen televisyen umpamanya tidak memaparkan berita itu sebagai berita pertama mereka.

Akhbar-akhbar arus perdana juga patuh pada garis panduan berkenaan dan tidak memperbesarkan isu berkenaan.

Berita Harian memilih “harga baru” manakala Utusan Malaysia pula dengan tajuknya “subsidi diselaras”

Sinar Harian yang baru-baru ini dirasmikan oleh Najib pula memilih menyiarkan laporan itu hanya di muka surat 4 akhbar itu.

Akhbar Cina yang lazimnya dilihat lebih berkecuali juga patuh dengan arahan itu.

Hanya satu sahaja yang menggunakan perkataan “harga naik' di muka depan manakala lima akhbar Cina yang berpangkalan di Semenanjung melaporkan kenaikkan itu sebagai “harga baru”.

Harian NST juga tidak menyiarkan berita itu di halaman utamanya tetapi memilih tajuk kecil “antara yang terendah di rantau ini”.

Harian milik MCA, The Star memaparkan tajuk “Gov't bold move will have minimal impact on people, says PM”.

Harian Tamil Makkal Osai dan Tamil Nesan (yang dimiliki MIC) langsung tidak menyiarkan berita kenaikkan harga itu.

-Malaysiakini

TPU - BullRate lu la Murujib..! BullRate lu la UMNO/BN, Kepala BullRate lu la pengundi-pengundi UMNO/BN...!!!

22 comments:

man Kidal said...

Macam kepala B*#$H aja muka si Najibul ni....

Mentang2 dia orang kaya senang2 naikkan barang.

Kami kat sini ikat perut nak bagi makan keluarga hari2... dia senang2 naikkan harga barang utama.

Macam ni ka kata ekonomi Malaysia meningkat?

Kalau ekonomi negara meningkat patutnya rakyat akan diberi lagi kesenangang. Ini tidak......diri hampa aja yang senang....tapi...rakyat kat bawah menderita.

B8&%H.....B+B@.......SEITAN...
MAMPUIH KAU KALI NI BN...MENYESAI AKU PANGKAK BN dulu.

ISA said...

Bro,

BullRate tu apa bro...? Najib suka bullrate ke...???

teratailiar said...

wakaka...
jangan lupa...
1.masa petrol mencanak naik 70 sen dulu, harga gas pun mencanak naik sama...
bila petrol turun, hg gas masih sama.

2. harga minyak dunia masih sampai tahap masa kenaikan 70 sen dulu, tapi harga gas naik lagi 10 sen sekg.

Ini tipu...
Kena kira balik...
Pasal apa kau punya banyak...
aku punya sikit...
kira semula...
wakaka...

Anonymous said...

atas nasihat APCO... UMNO lebih berkuasa sekarang...

Rakyat akan di pijak pijak oleh pemimpin UMNO...

Rakyat jadi mangsa penipuan politik UMNO...

Anonymous said...

1.hangpa semua dah buang astro!!
2.Hangpa semua dah buang handphone!!
3.hangpa semua dah buat tabungan pelajaran anak-anak!!
4.hangpa semua dah pastikan anak-anak hangpa dapat straight A dalam SPM nanti!!meritokrasi sepenuhnya untuk masuk u nanti!!untuk dapat biasiswa!!!
5.Hangpa semua dah ada tabungan 500 ribu untuk beli rumah!!
6.Hangpa semua dah belajaq bahasa manderin!!
8.Hangpa semua dah dapat cam antara masjid dan gereja!!
9.Hangpa dah dapat tahan bau orang mabuk!!
7.PERSEDIAAN!!!BILA PR PERINTAH NANTI!!

FMZam said...

Anonymous, u Bullrate lah....

Anonymous said...

Satu lagi projek kerajaan BN untuk menipu melayu dan rakyat Malaysia. Si mat monggol ni masih tak mau belajar dari sumpahan rakyat. Kalau mau duit dari rakyat mesti minta kebenaran dulu. Jangan memandai-mandai nanti PRU13 ni kami akan terajang si bangsat ni. Duit dari IPP beli nak hapuskan subsidi? Membakar wang hampir 2 billion setahun tapi IPP masih terus dapat layanan istimewa dari kerajaan. Jangan tipu rakyat, yang pasti mat monggol ni memang manusia haram jadah. Menyusahkan rakyat saja.

Jangan nak tunjuk pandai pada rakyat sebab kau mat monggol akan di sumpah oleh rakyat selama tujuh keturunan kau yang memang sial.

FMZam said...

Anonymous,

Ramai sangat Anonymous jadi pandai2 lah mana Anonymous yang kena tu sendiri rasalah ye? OK, aku setuju dengan Anonymous ni, nampaknye mat monggol tu dah dua kali berani pandai2 buat keputusan tanpa pedulikan kabinet. Hari tu tentang tanah KTMB di Singacity, sekarang tentang SubCD. Mat monggol ni memang sial haram jadah kalau bapak dia hidup balik tengok anak dia buat camni, bapak dia gerenti mati balik.

bullrate najib said...

burit atau bullrate si najib ni?

FMZam said...

Secara tak langsung, semua kenaikan harga selama ini adalah pemberian BONUS dari kerajaan kepada PENIAGA. Ini kerana semua stok lama peniaga tiba2 dalam satu malam (overnight) akan terjual dengan harga baru. Terima kasih kerajaan Malaysia kerana sudi memberi durian runtuh kepada para peniaga.

Anonymous said...

hahahaha...
tu lah...malaysia ni kecik jek...
tapi datuk, tan sri, tun, yang amat mulia, sultan,tengku banyak nak kene bela, ape jadahnya tuh kemain ramai...
yg berguna seketol 2 jek...nak tampung dorang ni nak kene bayar elaun la, minyak, air, api...tapi hasil dia 0...dah x cukup duit naik kan lagi hasil negara...rakyat ni dah banyak dah kene bayar...saman ekor,mbsa,dbkl,mpaj,jpj...tu belum masuk yg lesen2 lain lagi, cukai lagi,utang kete,rumah,motor,bil air,api,telefon,broadband...tanggung plak lagi kenaikan setiap tahun. yg menteri duk pakai free ni tau nak naik jek, sbb dorang x penah bayar...dapat pangkat trus dapat elaun, belum masuk rasuah lagi,bisnes pakai nama anak bini..bila negara dah nak lingkup...rakyat jugak yg kene tanggung...bila negara ada duit, org yg pangkat2 ni yg habiskan...

sape yg memerintah secara kejam nie dan yg terlibat pon mmg mcm sampah masyarakat...muka nampak bersih, tapi hati hitam legam...

anak felda anti umno

matkambing said...

wahai rakyat malaysia yang cintakan negara ini marilah bersama menjatuhkan kerajaan bn yang pengecut, baghal dan zalim pada pru 13 nanti!

Anonymous said...

minyak rm10 seliter pun takpe... rakyat sanggup bayar. kan ke ekonomi rakyat dah meningkat. mane ade org gaji bawah rm3000 lagi dah (pak lah kan dah kata org kampung pun semua pendapatan x kurang rm3000).

naik ler.. takper.... tapi, JIKA SATU HARI NNT PAKATAN NAIKKAN 1SEN, SIAP!!! KAMI PEMUDA X TERAGAK2 AKAN BUAT RUSUHAN SATU MALAYSIA!!!!

paul said...

Sapa sokong UMNO/BN memang kalangan orang2 yang bangang nak mampus bodoh sombong tak boleh diajar...

Anonymous said...

BN : Barang Naik RAKYAT DIDAHULUKAN- harga brg keperluan & cukai2... PEMIMPIN DIUTAMAKAN- kenaikan elaun & gaji & pelbagai kemudahan & projek... pangkahlah parti keris cap melayu!!!

Anonymous said...

minyak rm10 seliter pun takpe... rakyat sanggup bayar. kan ke ekonomi rakyat dah meningkat. mane ade org gaji bawah rm3000 lagi dah (pak lah kan dah kata org kampung pun semua pendapatan x kurang rm3000).

naik ler.. takper.... tapi, JIKA SATU HARI NNT PAKATAN NAIKKAN 1SEN, SIAP!!! KAMI PEMUDA X TERAGAK2 AKAN BUAT RUSUHAN SATU MALAYSIA!!!!


bukan tak leh naik laa..

dah ekonomi dunia macam tu skg ni, mana2 aje ade kenaikan harga. aku tak kesah naik, kalu duit tu di kembalikan ke rakyat semula s(spt tol, cukai, gaji, bonus dsb). ni naik, duit tu masuk poket org BN.

tak kan maju2 la m'sia, naikla 100% pun, atau tak yah ade subsidi. selagi duit yang dijimatkan tu utk nk bina kemewahan (bangunan, jambatan, duit poket)bukan utk rakyat, selagi tu m'sia tak boleh lagi maju dari singapura, brunei dll.

penipu je boleh la

Anonymous said...

anon 10.19

awat hang dok meqoyan apa?...
dok tengah hangin baqang naek kaa?..

lembu...

p/s: ala,lima sen aja,rilex la bro

Anti-firaun...

Anonymous said...

Pendapatan isi rumah negara adalah
lebikh kurang RM50 000 setahun. Ini bermakna pendapatan sebulan adalah lebih kurang RM4 100.

Jadi,...Mana ada rakyat miskin di M'sia ini. Pembangkang jgn nak buat cerita, tengok dulu fakta, jgn main hentam saja.

Mana-mana rakyat yg kata dia miskin tentulah dia penyokong pembangkang..... Kami penyokong Umno semua nya senang lenang, Tiapx bulan boleh menabung RM10 000 sebulan. Kami tiada masalah dgn kerajaan kerana kami begitu senang dan mewah sekarang, apa yg kami inginkan semua boleh di perolehi...nak melancung boleh, nak tukar keta mewah boleh, kereta 4 ke 5 biji. Kami ahli umno mewah di bawah k'jaan skrg...

Anonymous said...

iakh baguslah naik.kita bagi puak-puak pemimpin kita kaya raya barulah depa senang tadbir negara.rakyat takpa susah.ingat nabi pernah bersabda apabila peimpin dilantik dikalangan buruk akhlaknya tunggulah saat nanti kehancuran melanda. buat apa nak protes saham dekat KLCI kan makin naik.ekonomi kukuh tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu....................rakyat jer tak brapa cerdik.pemimpin semua pandai.tok mufti pun sokong.akhir sekali aku tak tahu sapa yang bagang dan yg bullrate di sini.sehebat perancangan manusia,perangcangan Allah itu lagi hebat.seronok sementara.aku tuntut dekat hari kemudian.

Anonymous said...

PM PALING BANGANG DALAM SEJARAH MALAYSIA....

joostspring said...

bodohlah bedawi adlh PM plg bodoh,banggang,cibai dlm sejarah mlysia ni...

Anonymous said...

x dapat komen ape2 lah... susah nk cakap ngan owg yg x tau psal economy neh.. pergi bukak buku microeconomy and macroeconomy..Blaja dari situ..nnt kowg tau lah mnew pergi duit tuh sume nnt. jgn byk komen kurang2kan sket tunjukkan kowg tuh melayu sgt...