"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, March 06, 2010

Mufti Perak Pembohong!!!!!!

(Komen kawan saya)Masya Allah...

Baru2 nie dia datang ke ********** menceritatakan, dan memburukkan PAS juga...
Dia sangat marahkan PAS tak mahu kerjasama dengan UMNO di Perak selepas PRU12, atas nama Islam dan Melayu katanya.

Yg anjurkan adalah ISMA dan UMNO... Stand dia sama, kerjasama dgn UMNO jadi wajib, dengan DAP adalah HARAM. Macam biasa dengar jer perbincangan sedemikian lepas PRU12 lepas.

Skrg ISMA menjadikan segala hujjah perjuangan mereka menolak PAS dan DAP antaranya bersandarkan apa yg mufti ini sebut.

Utk sahabat nak tahu details byk lagi ceritanya, blh rujuk Malah I bulan Mei 2009, dan reply dalam bulan Ogos 2009.

Wallahu'alam...

p/s - banjar di bg serai tu dah lompat sokong umno, banjar kampung saya ini masih tak kata masuk umno walau dah terang2 sokong umno.

Ahmad Awang dakwa mufti Perak 'tokok tambah cerita'
Abdul Rahim Sabri Mac 5, 10 8:09pm
.

Ahli Majlis Syura Ulama PAS, Ahmad Awang mendakwa Tan Sri Harussani Zakaria telah menokok tambah perbualan mereka ketika mufti Perak itu menghubunginya bagi memujuk PAS untuk bersama Umno menubuhkan kerajaan perpaduan di Perak selepas pilihan raya umum 2008.

Ahmad (kiri) mengulas kenyataan Harussani, dalam program dialog Zaaba di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) semalam, yang mendakwa PAS Perak dengan angkuh menolak cadangan tersebut walaupun pada dasarnya mendapat perkenan Sultan Perak Sultan Azlan Shah dan dipersetujui kepimpinan parti itu.

"Apa yang beliau cakap dalam dialog itu adalah tambahan kemudian. (Perkara) Itu tidak betul," katanya sambil menambah, dalam perbualan tersebut, mufti Perak itu tidak memberitahunya yang cadangan itu mendapat perkenan baginda.

"Perbualan tentang ayat al-Quran dan hadis itu tidak ada. Ia direka-reka kemudiannya," katanya ketika dihubungi Malaysiakini petang ini.

Sebagai pesuruhjaya PAS negeri ketika itu, Ahmad mengakui - dalam perbualan telefon dengan Harussani - mufti Perak itu telah memujuknya parti itu bersama-sama Umno membentuk kerajaan perpaduan.

Bagaimanapun, katanya, beliau berkeras tidak mahu bekerjasama dengan Umno kerana mendakwa Umno adalah "zalim" termasuk memberi contoh pengalaman PAS bersama dengan Umno satu ketika dahulu.

Ahmad juga mengakui dalam perbualan dengan Harussani (kanan) - lebih kurang 10 minit itu - beliau membuat ketetapan untuk bersama-sama dengan DAP menubuhkan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak.

Dalam perbualan telefon itu juga, Ahmad berkata, Harussani berkata kerajaan perpaduan yang dicadangkan itu berteraskan Melayu dan Islam, sedangkan mufti Perak itu mendakwa pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Kor Ham anti-Islam.

Ahmad berkata, beliau menjawab dengan berkata bahawa beliau mengenali pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Kor Ham sejak tujuh atau lapan tahun lalu, dan mengetahui beliau beragama kristian.

"(Tetapi) Ngeh tidak pernah bersikap anti-Islam," katanya.

Menurut Ahmad lagi, dalam perbualan tersebut, Harussani juga tidak menyatakan tentang tawaran jawatan menteri besar dan exco kepada PAS dalam kerajaan perpaduan yang dicadangkan itu.

Sebaliknya, kata beliau, tawaran tersebut hanya dibuat oleh seorang wakil rakyat yang mewakili ketua badan perhubungan Umno Perak ketika itu, Datuk Seri Tajol Rosli Ghazali, beberapa hari selepas Pakatan Rakyat menang pilihan raya umum tersebut.

Ahmad juga berkata, dalam perbualan telefon itu, beliau membidas mufti Perak yang banyak menyentuh dalam ceramahnnya mengenai gejala murtad di kalangan orang Melayu yang menganut Kristian.

"Saya cakap kepadanya bahawa beliau mengenali (perdana menteri ketika itu) Tun Abdullah (Ahmad Badawi), dan pernah menghantar memorandum (mengenai gejala murtad), tapi kerajaan tak buat apa-apa pun.

"Jadi kita tak boleh harap dengan Umno. Macam mana nak berpakat," katanya.

Ekoran bidasannya itu, Ahmad berkata Harussani "mati akal" untuk menjawab hujahnya dan seterusnya menamatkan perbuatan mereka.

29 comments:

Anonymous said...

tersirat satu kisah disebalik kisah.kerana jawatan dan pangkat dia sanggup menjadi PEMBOHONG pada umat yg seAgama dengannya. kalau zaman JEPUN dia adalah tali barut yang berkopiah cuma logo merahnya aje tidak berada ditengah tengah. DASYAT MANUSIA YANG BERNAMA HARUSSANI NI.

G said...

word verification bukan cegah hacking.. tapi cegah botting..

-MSS5Mar10

yobkambing said...

tok peti ni lidahnye bercabang kot?

Anonymous said...

PAS di Alaf Baru:


Orang PAS dulu serang ahli politik saja sekarang ulamak Islam kiri kanan pun kena belasah. Kanan ialah ulama2 PAS seperti: TGHA dan TGNA, Ustaz Nasha. Kiri ialah Mufti Perak dan lain2 ulamak kerajaan.

Cuma ulama Kristian, ulama Buddha, ulama Hindu dan ulama kafir yang lain2 di Malaysia saja orang PAS tak serang.

Tolong beritahu kenapa orang Melayu perlu sokong PAS pada PRU nanti?

Qazwsx said...

anak mahathir jadi board of director SAN MIGUEL.cuba bg sebab kenapa ak nk skg umngok yg kata pejuang Islam????harussani apa komen?

http://www.sanmiguel.com.ph/Content.aspx?MID=0&coid=1&navID=7

Anonymous said...

Nik Aziz tak pernah berbohong ke? Kalau tak berbhong pun Nik Aziz selalu putar belit pusing sana sini ayat mengikut rencana politiknya. Maksud Al-Quran dan Hadith sering kali diadjust dan dimodikasikannya menurut kehendak tuannya DAP. Yg spt ini lagi celaka. Umai islam dinegara ini telah lama berpecah belah dan konpius disebabkan Nik Aziz.

Manjung Mari said...

Bodoh dan bangang betol si Anon 11.57AM dgn Anon 1.27PM tu!
Kita kena pertahankan PAS kerana kita bukan nak hidup didunia ni saja,nun, dunia yg kekal abadi ialah akhirat nanti.Awat,hangpa tak belajar ugama ka? Bodo!Kalau hangpa asyik nak persoalkan PAS tu tandanya hangpa tu syirik dan 100% balaci UMNO keparat!!Hang semua insaf la,hangpa wajib bagi sokongan 100% atas apa yg PAS dok perjuangkan kerana hanya PAS dan TGNA saja yg dapat menjamin kita mendapatkan cahaya syurga nanti.Kalau hang dok asyik nak pertahankan UMNO jer hang boleh belah lah!!

Anonymous said...

1. Pada thn 1994 pas k'tan membawa usul perlaksanaan hukum hudud d k'tan. Siapakah yg enentangnya?
A. Umno
B. Dap/Mca
C. Mic
2. Pada thn 2000 pas T'ganu membawa usul perlaksanaan hukum hudud d T'ganu siapakah yg menentangnya?
A. Umno
B. Dap/Mca
C. Mic
3. Apakah kenyataan Tun M semasa persidangan Umno pada thn 1994?
A. Hudud wajib d laksanakan.
B. Hukum hudud dapat memberi kemakmuran.
C. Kalau semua org islam d potong tgn mcm mana org islam nak maju.
4. Apakah kenyataan Najib perihal Hukum Hudud?
A. Negara akan makmur jika hudud d tegakkan.
B. Negara akan huru hara jika hudud d laksanakan.
C. Negara akan hilang jika hudud d laksanakan.
Sila jawap semua soalan d atas.

Amri Mat Saaid said...

salam

ISMA ni pertubuhan apa ekkk, anak beranak Isma Danial ke yg sanggup sokong UMNO tu pe hal

Anonymous said...

wow..persoalannya kenapa nak bergabung di Perak dan bukannya di negeri lain?? he he he he......

Anonymous said...

salam.
TB kalau ada kelapangan siarkan apa yg berlaku d atas YBK.
biar juak2 pencacai umno nei tahu apa sebenarnya berlaku d dlm YBK.
Yayasan Basmi Kemiskinan konon habis tanah d pajaknya. Patut ler bila d minta bentangkan kira2 senyap macam bahlol. Than ada plak Yayasan Melaka Nak bantu bayarkan cukai. Mak oiii malu ler sikit. Kontraktor kat melaka pun dah 6 bln x dpt payment bila bab politik tetiba duit 50j sanggup d keluarkan aku kat sini nak beli susu anak pun susah d buatnya. Bingai punya umno. Pasti! Pasti kau xkan dpt 1 undi dari aku, comfirm.

Anonymous said...

woitt..Anon 11:57, 1:27

Tolong bagi ulasan yang lebih jelas perilaku ulama kafir perlu diserang oleh PAS dan Nik Aziz berdusta? Jangan komen kulit bagilah isi sekali baru laa steady.

kalau ko nak kata isu kalimah Allah..
meh sini aku jelaskan dulu...siapa hakim yang mengadili kes ini? Kalau kau dah tau bagus... buat apa nak tibai ulama kapir. Tibai dulu yang munafik membenarkan kes ini diadili oleh orang kafir. Ada fahamkan...bagus.

Mana yang lebih kuat menipu Nik Aziz ke atau menteri-menteri umno dan geng-geng kapirnya?

Kalau kata Nik Aziz menipu tolong jawap soal aku ni...

1. Siapa dalang sebenar enjin jet?
Takan dua orang mangkuk jeh?

2. Siapa lagi yang terlibat dengan kes PKFZ? Takan cina bukit 4 ekor je yang kena?

3. Apakah benar rakyat Kelantan berbangsa melayu majoritinya,cina, India dan lain-lain kaum tak berhak menerima royati minyak? Takan nak sangkal kenyataan salah sorang yang orang lama petronas?

Cukup x 3 soalan? Kalau boleh jawap dengan jelas lagi jujur Najib aje yang mampu memberi cahaya syurga kerana jujur dalam hal ini- statement cahaya syurga ni untuk manjungmari.


Minangkabau

Anonymous said...

kajian menarik.
Beberapa hari yg lepas Sinar Harian ada menjalankan satu bancian melalui sms. aku rasa keputusannya patut d ambil kira kerana ianya datang dari pemaca2 sinar harian seluruh negara. Soalannya seperti perikut:
Adakah tindakan keluar parti ahli parlimen pr d pandang negetif terhadap umno?
Jawapannya: Ya (90%) dan Tidak (10%)
keputusan ini sangat2 memeranjatkan aku. apa tidaknya dalam keadaan pr d tekan dalam keadaan pr bercelaru sokongan kpdnya bertambah. Taniah kpd warga Malaysia yg semakin matang berpolitik. Taniah.

Mengkudu said...

TAK SANGKA AKU....RUPANYA SI PAK MUFTI PERAK TU SANGGUP JADI BALACI UMNO UTK MEMPENGARUHI PEMIMPIN2 PAS.
SANGGUP DIA KESANA-KESINI SEMATA2 UTK UMNO.

APA.....PAK MUFTI PERAK TU DAH TUKAR PROFESSION KA?

MUNGKIN JUGAK LA....SEBAB MAU KEJAR GELARAN "TAN SRI' KAN?????


HUHHHH....BURUK BETOL PERANGAI PAK MUFTI NI

Anonymous said...

Org Islam zmn ni.. asyik nak bergaduh jer...
Cuba ler.. berkerjasama sesama Islam..
Bosan pulak aku tgk PAS & UMNO nih..
Tak boleh bekerjasa..
TB ko lak jadi batu api..
Bagus la...

Qazwsx said...

UMNO CELAKA BANGSAT.

ORANG UMNGO PN BODOH PIANG.DAN2 LA KATA PAS NI BARUA DAP.HBS PEMUDA MCA BNTAH HUKUM HUDUD.AWAT HAMPA SENYAP.BODOH!!!

BN CELAKA SELAMANYA!!!!!!

SETAKAT CKP PAS PUTAR BELIT SECARA KASAR,BG LA MANA YG SATU,SETAKAT CMTU AK PN LEH CKP UMNO NI MCM2.BG DETAILS SKIT LA BODOH...

Qazwsx said...

BERSATU KEPALA OTAK HGPA.TIME DH MGN SELAMA 5O TAHUN HGPA KUTUK ISLAM,DAH KALAH TERUK PRU 12 HGPA DAN2 NK KATA HGPA PEJUANG AGAMA.TU LG BANGSAT.LA SAPA YG XIKUT ISLAM???

PAS @UMNO?

ANAK MAHATHIR JADI ANTARA ORANG TERKAYA KAT MALAYSIA SBB MENIAGA ARAK.XCAYA P TGK SAN MIGUEL.ANAK DIA JADI BOARD OF DIRECTOR.YG SKG UMNO TLG JAWAB.

XLEH SBQ AK NGN UMNO SKG.MKN LAMA MKN HARAM JADAH..MCA ,MIC PN SAM BANGANG.SAMY VELLU KATA PA NGN QURAN HGPA XINGT KA UMNGOK.BODOH BERGANDA2.

MANA ANAK ANWAR IBRAHIM,TGNA,AWAT NAAM DEPA XDA DLM LIST ORANG TERKAYA MALAYSIA?????

Anonymous said...

Dgn DAP boleh lak bekerjasama..
Hasan Ali nak haramkan penjualan arak utk org Islam kat Shah Alam pun kena belasah dgn Ronnie..

Patutnyer Ronnie ni yg kena pecat..

Qazwsx said...

BN KERJASAMA NGN MCA,MIC NGN RMI LG PUAK2 KAFIR XPE PLAK.PAS AD BYK TENTANGAN NORMAL LA TU TMBH2 DRI UMNGOK SNDRI.MCA,MIC XPERLU NK KUTK2 ISLAM SBB PEMIMPIN UMNGOK SNDRI DH KUTUK ISLAM.SEBUT SAJA MAHATHIR,NAJIB.CARI LA SNDRI KT BLOG2.BYK ULANG TYG PETIKN UCAPAN MEREKA2 NI MNHINA ILAM.
UMNGOK TU.BKN MCA,MIC TAU.DEPA RELAX SBB KETUA DEPA SNDRI DH KUTUK ISLAM:AGAMA PEMIMPIN AGUNG MEREKA.

UMNGOK:PARTI YG BELA ISLAM,MELAYU.UMNGOK HARAM JADAH.

Anonymous said...

hasan ali nak haramkan...khir toyo nak haramkan???

Mengkudu said...

NAK KERJASAMA DGN UMNO...???

JENIS BANGSAT MACAM TU BUAT APA NAK KERJASAMA.

TENGOK LA....WANG ROYALTI YG TERMAKTUBPUN DIA ORANG BOLEH BANGSATKAN.

PERUNTUKAN UTK WAKIL RAKYAT PAKATAN PUN DIA ORANG BOLEH TAK BAGI.

PERUNTUKAN UTK KERAJAAN NEGERI2 PAKATAN PUN DIA ORANG BOLEH TAK BAGI.

JADI...MACAMANA NAK KERJASAMA.
HATI PEMIMPIN PUAK2 UMNO NI MEMANG JENIS YG BERDENGKI, HATI BUSUK.

JADI, JANGAN NAK MIMPI LA NAK KERJASAMA DGN UMNO TU SELAGI PERANGAI BURUK MEREKA TU TAK BERUBAH.

Anonymous said...

HARUS MONEY...TAKDE DUIT JGN HARAP LAA DIA NAK CAKAP YANG BETOI...AKU INGAT LEPAS DAPAT TAN SRI PERANGAI ELOK SKET...MAKIN HARI MAKIN TERUK....

Anonymous said...

Saya tak sokong UMNO. tetapi kenapa perlu saya sokong PAS? PAS hanya cakap tetapi tak berjuang pun Islam. PAS cakap agama tapi TIN KOSONG!!!!!!!!!

Ebook Rahsia said...

Syukurlah kita jadi orang kecil yg tak ada apa2 jawatan, yg tak tahu memberi pendapat dan pandangan...

Kalau berbohong pun efeknya tak menghancurkan Islam...

Sekarang ni umat Islam dah jadi keliru yang amat2 keliru...

Anonymous said...

Ni la taraf orang kurang rambut yang sentiasa menjilat lubang buntut CIFUT BABI seperti yang disebut YB ZUL... FIRAUN KECIL @ seorang fasik yang membawa berita. Bapak Firaun tengah persiapan untuk solat hajat 7H7M... Kali nie Bedul Amin tak nak pancung plak ker...???? Dulu Dr.Asri beri pendapat yang tak sehala, nak dipancungnya Dr.Asri. Yang ni Bedul takut sikit kot. Ker dah kena sumpah dek N.Ajis Dan Al-Menantunya.

Anonymous said...

Aku percaya sekiranya PAS masih terkonkong dlm Pakatan Rakyat, PAS akan jadi Parti yg tak relevan. Sokongan umat Islam kpd PAS semakin menurun. Aku cadangkan PAS masih boleh teruskan Pakatan bersama PKR & DAP tetapi hanyalah dlm hal2 mengenai kepentingan rakyat shj. Tetapi di dlm bab memperjuangkan Islam, PAS perlu lebih tegas lagi. Jgn takut dgn Karpal Sink & Ronnie Liu.

PKR (PERAMPAS KUASA RAKYAT) said...

Wahai Perisik Rakyat,

Satu soalan cepumas nak ditanya.

Pemimpin PAS pernah menuduh UMNO jadi KAFIR yang bekerjasama dengan MCA dan MIC, kini apabila PAS berkawan dengan DAP dan PKR hendak dipanggil apa?

Sila jawab soalan asas ini.

Apa yang harus menjadi persoalan tentang PAS ialah PAS ada ciri2 muktazilah, syiah dan khawarij seperti dalam soalan di atas.

Sekian.

hafszach said...
This comment has been removed by the author.
hafszach said...

TU LAH UMNO NI BANGANG TAK BERTEMPAT..

KES ARAK DI SELANGOR NI DAH SELESAI DAH..

DULU RONNIE LIU BANTAH SEBAB UNDANG ARAK SELANGOR BERAPA TAK JELAS..

DALAM RANG UNDANG YG PERTAMA KALI DIKELUARKAN MEMBERI TAHU KERAJAAN SELANGOR MENGHARAMKAN PENJUALAN ARAK PADA PREMIS YG BEDEKATAN DGN PENEMPATAN UMAT ISLAM DAN YG SENTIASA DIKUNJUNGI OLEH UMAT ISLAM..

PERKATAAN ARAK YG TERTERA DALAM RANG UNDANG2 ITU TIDAK BERAPA JELAS DAN SPESIFIK KERANA ARAK MEMBAWA MAKNA " HARD LIQURE " 100% ALKOHOL.

SEBAB TU RONIE LIU MINTA DIPULANGKAN SEMUA ARAK2 YG DIRAMPAS.
KERANA PIHAK PENJUAL BOLEH MENYAMAN KERAJAAN NEGERI KERANA KESILAPAN DALAM PENTAFSIRAN PERKATAAN ARAK..

BILA DAJ DIPERBAHARUI RANG UNDANG2 ARAK SELANGOR DAN DILETAKKAN PERKATAAN YG KEBIH JELAS DAN SPESIFIK MAKA KINI MAKA SEMUA ISU SELESAI DAN RONIE LIU BERSAMA2 DGN PAS DAN PKR TURUN SAMA2 MENBUAT PEMANTAUAN TENTANG PENJUALAN ARAK SECARA TERBUKA MACAM DI NEGERI2 YG DIPERINTAH OLEH UMNO..

LU APA CERITA BAGHAL BIN BAHALOL LAH UMNO NI..