"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, December 05, 2010

Perbandingan Harga Minyak Dunia

Reactions: 
1.United Arab Emirates - $0.37/liter/ RM1.22 seliter
2.Baharin - $0.27/liter/RM0.89/liter
3.Qatar - $0.22/liter /RM0.72 /liter
4.Kuwait -$0.21/liter /RM0.69/liter
5.Libya - $0.14/liter / RM0.46/liter
6.Arab Saudi - $0.12/liter / RM0.39 /liter
7.Iran - $0.11/liter /RM0.36/liter
8.Nigeria - $0.10/liter / RM0.33/liter
9.Turkmenistan - $0.08/liter / $M0.26/liter
10.Venezuela - $0.05/liter / RM0.16 /liter
Malaysia..?

43 comments:

Double-Y said...

Kenapa tak sertakan sekali kadar inflasi kat Venezuela, Turkmenistan, Nigeria. Baru boleh buat perbandingan.

Anonymous said...

salam

kenapa kat Malaysia asyik banding harga minyak dengan Singapura?

Singapura mana ada minyak tapi pendapatan rakyatnya jauh lebih baik dpd Malaysia...

inilah strategi nak bodoh-bodohkan rakyat Malaysia. Yang biol akan percaya bulat2.

New Hope said...

as salam tuan,

minta exchange link tanda sokongan kepada blog baru kami, bersama tolak umnobn :)

http://harapan-terbaru.blogspot.com/

matkambing said...

salam semua,
para pemipin umno-bn-apco sememangnya tak tahu nak memerintah negara! tiada terlintas didalm fikiran mereka cara memakmurkan kehidupan rakyat. yang mereka tahu hanya membalas demdam kepada rakyat kerana mengurangkan majoriti 2/3 yang selama ini dinikmati mereka. nyakkan mereka pada pru 13 nanti, jangan lupa!

Anonymous said...

syukur sangat2....
terima kasih PM terima kasih BN UMNO dan sekutunya...
KOrang memang baguslah...
gua makin kaya2 hahahahahaha....
kaya... kaya... kaya...
sapa suruh korang tak kipas bn pm...
mampusla korang miskin... tulah sapa suru miskin...

saudagar minyak...
tq pm... bagi gua kaya...
lenkali bagi rm5/liter minyak...

Anonymous said...

1.Nampak matang sikit komen kali ni!!
2.nak buat gena!!puak-puak joehan tu suka dengan gerombolan najib,rosmah dan idris jalaa!!!

jai said...

Double-Y said...

Kenapa tak sertakan sekali kadar inflasi kat Venezuela, Turkmenistan, Nigeria. Baru boleh buat perbandingan.

=====================================

Kah kah kah...

Halo mat.

Kenapa indeks FDI merudum???

Kenapa pelabur asing tak nak melabur di Malaysia lagi???

Takkan diorang pun benci dengan najib gak???

Kalau dah pelabur asing tak nak melabur kenapa rakyat harus ditekan dengan kenaikan harga barang???

Kantung dah kosong untuk tampung PRK13 ke???

Kah kah kah...

jai said...

Opsss... Sori.

Bukan PRK13 tapi PRU13.

Wakakak...

adf55650 said...

Semua di atas tu negara OPEC. Lagipun ni data kurun ke berape? 2009 Arab Saudi 0.60 sen seliter. Venezuela 0.40 sen seliter.
Walaupun minyak dinegara2 ini rendah disebabkan mereka pengeluar, barangan keperluan hidup yang lain berlipatkali tinggi.
Malaysia bukan negara OPEC oleh itu terpaksa mengikut pasaran dunia.
Mlysia hanya mengeluarkan 4% shj dr pasaran dunia.
Namun rakyat harus bersyukur kerana dpt subsidi. Tanpa subsidi kita membayar 4.70 seliter.
Air naik di Kedah dan P.Pinang tak heboh pun. Kelantan yg hidup dgn air berkarat bertahun2 tu ok pulak.

Anonymous said...

patut la rege gula trun...nak krismas rupenya...kalau perayaan lain rege mesti naik...lagi 1, kenapa dulu ckp rege ron95 xkan naik sampai ujung tahun nie...tapi tetiba pada 4 disember 2010 trus naik...kenapa x umumkan kemungkinan kenaikan minyak akan berlaku lepas ron97 naik...x macam zalim ke buat kenaikan melulu...cam merampas tanah gak la...tetiba g serbu amik trus...mgkn ni strategi kristian kot selepas umno ngan yahudi bersatu...hehehe...

Anonymous said...

bro...cube paste kan statement kosmo 3 november 2010 yg mane ismail sabri ckp ron95 jamin kekal...agak2 sape yg pembohong ek...kosmo ke menteri????

tuan komrad said...

wakakakakakakakakak....dok bising ketuanan melayau,umngok pekenakan rakyat....ini baru betul2 yahudi

wakakakakakakakakakakaak....
padan muka engkau,aku,mereka dan keluarga2 mereka....

try la pegang kerih kontot,kedian cucuk la kat mukabumi,kot mau terpancut kluar minyak pulak...

wakaakakakakakakakakakakakak...

hidup melayau..hidup yahudi..hidup beskal..

bunbinban said...

ha ha ha...bangang punya ahli umno. Kat venezuela, perubatan percuma, nak masuk u percuma..kat malaysia?. Kalau tak nak bandingkan dgn negara2 opec yg kerajaan pergi bandingkan dgn singapura, thailand dan lain2 negara bkn pengeluar minyak apa ke jadah...woiiiiiii umno bangang, lain kali kalau bodoh jgn tunjuk kat org lain, korang simpan je bodoh tu utk anak cucu cicit korang nnt, bior sampai 7 keturunan bodoh nak mampos.....

sapsapsoi said...

hahaha...ni la namenya tuan melayu...yg jadik hamba pon melayu...tapi pelik duk kate pakatan rakyat racist, bersifat perkauman...tapi yg duk menyalak melayu nak jadik tuan tu sape...hayatilah zaman rasullullah s.a.w...baginda pon x lantik dr keturunan dan bangsa baginda menjadi pemerintah...malah x perjuangkan bangsa baginda pon...hanya mereka yg islam dan beriman menjadik pemimpin...bukan cam bn yg nak melayu je jadik pemimpin...tapi dlm masa yg sama membaham harta2 org melayu cam anjing kelaparan...

adf55650 said...

Bunbinbangang,
Kalau tak reti menulis, jgn menulis la. Pebende maksud yg ko tulis ni? Berapa harga minyak di Singapura dan Thailand?
DAP perintah P.Pinang naik tarif air, PAS perintah Kedah, naik tarif air, PAS perintah Kelantan selama 20 tahun, rakyat minum air berlumpur. PKR perintah Selangor, korek pasir jual ke Singapura. Balak di Kedah dan Kelantan habis gondol. Pandai sangatlah Pakatan Rasuah memerintah.

tuan komrad said...

wakakakakakakakakakaka...

sapo yang pegi sedekah telaga minyak kat brunei??

sapo plak yang jual air kat singapore dengan rege murah,tapi kena beli balik rege mahal??

wakakakakakaakakakakaka...betul2 kaw punya yahudi..eh melayau...

wakakakakakakakakak

Anonymous said...

kah.. kah.. kah.. nk bandingkan harga minyak negara2 OPEC dengan Malaysia, memang le Malaysia kalah si bangang puak2 songsang ooiii.. OPEC tu pengeluar minyak terBESAR dunia. Malaysia ni pengeluar minyak keberapa dunia?? Ciput je... kah.,. kah.. kah..

Mengapa x keluarkan rega minyak Indonesia pula? takut dibandingkan ke? Kah.. kah.. kah..

Kpd penyokong geng songsang (PR le tuh!!), kalu x suke rega minyak kat malaysia kononnye mahal gile, boleh le berhijrah ke negara2 yg Pojie tu senaraikan. Tiada anda di Malaysia ni blh bikin lebih aman. Kerajaan negeri selangor x reti memerintah sampai air bakal dinaikkan pun nk buat demo ke Agong, Sultan Selangor xmau jumpe ke pula? Dah tu menyusahkan org nk jalan kat KL tu. Kah.. kah.. kah.. kesian lihat kebodohan puak songsang ni....

Anonymous said...

SO KITE PANGKAH BN, BIAR HARGA SELARAS LARASNYER

Anonymous said...

kalau nak banding, banding la secara keseluruhan.... jgn banding harga minyak je... banding sekali pendapatan perkapita, harga air, bil perubatan, bil pelajaran, kadar inflasi ..... baru la tepat ....
atau sibuk duk kira duit kot? hahahaha!!!!

tuan komrad said...

wakakakakakakakakaka.....

bodoh..nak bandingkan ngan indon...member2 blah sana dok pakat panggil kita maling..

nak banding dengan negara low standard dari kita..apa barang...

cam result periksa gak lar...."eh aku dapat no 18..si mat tu dapat no 27..maknanya aku lagi bijak ensem dari dia"...

padahal member yang dpt no satu taknak plak ambik kira....

wakakakakakakakakakakakakakak..
melayau...cukup makan,tido,gian,joget macam dah lengkap hidup kat dunia nih...

Farihah Ahmad said...

To adf55650


------------------------------------

ADOIHH...saudara ni memang jenis tengok data tak habis ke?? nasihat saya, sebelum nak mulakan isu air ini, selidik dahulu, perhati betul-betul...takut nanti tertimpa ke batang hidung sendiri...
saudara ada semak statistik dari Jabatan Bekalan Air??

mengikut ranking kadar tarif air terbaru, P.P merupakan yg TERMURAH di Malaysia...Kedah pula di tempat KE-3 TERMURAH di Malaysia..

bagaimana dengan Johor?? antara negeri TOTOK UMNO...saudara sedar atau tidak bahawa SAJ Holdings Sdn Bhd (SAJ Holdings), operator bekalan air di negeri ini telah mengumumkan kenaikan tarif air berkuat kuasa 1 November yg lalu bagi seluruh Johor...

kamu sedar atau tidak kadar tarif air di Johor merupakan yg TERMAHAL di Malaysia...

saya hargai tindakan anda memperjuangkan nasib rakyat di Kedah dan P.P..tapi kalau mengikut data, krisis harga air ini lebih parah di Johor...mungkin saudara boleh melantangkan lagi suara anda untuk negeri Johor supaya anda tidak dilabel HIPOKRIT...hmmmmmm~

*sebelum komen, ambil FAKTA bukan AUTA...jangan ambil maklumat SEPARUH-SEPARUH, nanti nampak BODOH..

Farihah Ahmad said...

Perbandingan Harga Minyak Dunia
1.United Arab Emirates - $0.37/liter/ RM1.22 seliter
2.Baharin - $0.27/liter/RM0.89/liter
3.Qatar - $0.22/liter /RM0.72 /liter
4.Kuwait -$0.21/liter /RM0.69/liter
5.Libya - $0.14/liter / RM0.46/liter
6.Arab Saudi - $0.12/liter / RM0.39 /liter
7.Iran - $0.11/liter /RM0.36/liter
8.Nigeria - $0.10/liter / RM0.33/liter
9.Turkmenistan - $0.08/liter / $M0.26/liter
10.Venezuela - $0.05/liter / RM0.16 /liter

.....................................................................................................................................................

ada ka patut puak-puak pembangkang bnding ngn negara2 ni...negara ni minyak murah laa, sbb negara mereka pengimpot minyak...kita ni mn ada minyak...SETITIK MINYAK pun kita TAK DAK... bodoh betul puak pembangkang ni...

kita kena laa banding ngn negara2 yg TIADA MINYAK dan KAYA mcm Malaysia ni,... macam Singapore...baru btoi...bengong btoi puak2 yg duk bangkang ni...mereka ni semua bukan tau apa...

kita kena bnding ngn hrga minyak singapor ka, siam ka...br btoi...depa kn xdk minyak cm m'sia jgk...

kat Thailand,rakyatnya bayar SEKALI ja road tax, iaitu masa kali pertama kereta tu didaftarkan...kn kt M'sia pun byr rod tax sekali jgk kn??... kikiki..

harga kereta Thailand dgn M'sia pun lebih kurang ja MURAHnya kn??...kikiki..

barang2 di Thailand pun sama MURAHnya dgn M'sia jgk kn???...kikiki..

mcm singapore plak...diSpore duitnya MAHAL,TINGGI, kn sama mcm duit M'sia jgk ?? kikiki..

gaji rakyat Singapore pun TINGGI mcm M'sia jgk kn???..kikiki...

jadi dengan 'HUJAH-HUJAH' ni memang 'PATUT ' la harga minyak naik..

Lagi satu, mana dia semangat patriotik puak-puak pembangkang ni?? x patriotik lngsung laa...


kita sebagai rakyat Malaysia kena ingat, negara kita ni kan negara 'BEBAS CUKAI'...

lagi pula, bukankah SATU SEN pun kita tak perlu keluarkan untuk negara...semua belanjawan untuk pembangunan, bantuan dan subsidi kan semuanya datang dari dari 'DUIT POKET KERAJAAN' sendiri...jadi kita tak perlulah bising-bising...kita biar mereka yg uruskan semuanya...

kan Malaysia ini, mereka yg punya...oleh itu, sudah tentu mereka berhak berkata,

"Kalau tak setuju ngn kerajaan pimpinan umno/bn, sila berambus dari sini"

kita ambil contoh-contoh dan teladan dari pejuang Islam tulen umno...meredhai SEGALA-GALANYA perilaku tindakan pemimpin kita...ini baru dinamakan rakyat yg 'PROAKTIF'...

ini baru PATRIOTIK!!!

kita sebagai rakyat harus berpegang kpd moto

"BIAR KITA PAPA KEDANA, ASALKAN PEMIMPIN TIDUR LENA"

waktu ini la kita nak kena tunjuk kesetian kepada pemimpin dan negara...kita angguk ja semua...

HIDUP UMNO!!

huhuhu~

tuan komrad said...

salute sama farihah...ni baru fakta...tapi macai maner nak kira..dia tau menjilat aiskrim walupun perisa taik...

habis syif,dapat gaji..pakat blah lah macai2 berkenaan....

betul salah belakang kira maaa...

wakakakakakakkakka

Anonymous said...

betullah slogan 1Malaysia tu..
"rakyat didahulukan"
minyak naik -rakyat dulu kena bayar
gula naik-rakyat juga kena bayar
amacam betul tak UMNO-APCO

Anonymous said...

betullah slogan 1Malaysia tu..
"rakyat didahulukan"
minyak naik -rakyat dulu kena bayar
gula naik-rakyat juga kena bayar
amacam betul tak UMNO-APCO

Ketua Wira PERKASA said...

kah kah kah...woi bodoh2..

nk bandingkan ngn negara lain plak..

gi la pindah negara lain..biar kami umno sahaja yg duduk di malaysia..

HIDUP MELAYU...

kah kah kah..

dah aku nk gi meliwat kap

amno tegar said...

woiii..amno la pembela nasib bangsa,agama dan negara...najib la ketua agama yg paling handal...kan bapak dia bekas perdana menteri...nak banding tok guru ngan najib,,,najib lagi ularmak...tok guru ulamak jek...

tuan komrad said...

ye la...nak minyak murah gi dok nigeria nun..kawan ngan mat nigga...

pok jib adalah pemimpin kesayangan melayau...dia kencing masuk lubang mulut pon puak2 melayau bleh tadah lagi......rasa manis tu ada lagi walaupun harga gula dah naik mencanak...

hidup melayau..hidup nigga...hidup kerih kontot.....

nak benda murah,beli spender banyak2 la....

Anonymous said...

kuliah maghrib dpd imam 1 masjid ibrahimi p.puteh mlm ni menarik sekali, rama ore dok sibuk pasal minyok naik 5 sen, dok kira2 tu adolah dlm rm10 naik rm1 lebih.....imam tegur, tak ramai pulok ore sibuk pasal semaye jemaah kat masjid tak ramai hok gi, soaf depan sekali takdok pulok hok berebut ......benda2 mcm ni tak dok ore gege pun,tak serupo harga minyak naik....habis pakat bising

Anonymous said...

bagsukul aku xjdi ore melayu,yeng smuenye bodoh2 belaka hahahahaha

Anonymous said...

bagus2 minyak naik rega....yang miskin duk diam2 ngan pangkah BN lagi...biaq yg miskin semua mati x makan sbb isi minyak ja duit gaji
so tinggal la yg kaya raya....baru la wawasan 2020 dpt dicapai...(rakyat berpendapatan tinggi)
sbb yg berpendapatan rendah semua dah mampos....pangkah lagi...

Anonymous said...

RON95 kat mesia RM1.90
Premium (=RON95) kat indo Rp.4500 (RM1.54) @RM = Rp.2920

Diesel kat mesia RM1.80
Bio Diesel kat indo RM1.54

Anonymous said...

mane adf55650 nie..?haha,dari mula baca komen dia nmpak sgt nk tnjuk pandai..tpi smmgnya bodoh..

Anonymous said...

Minta semua rakyat pengundi dan menguna minyak petrol/diesel undilah parti pakatan supaya harga minyak turun itu janji Anwar Ibrahim.Beri peluang pada pakatan kalau benar mereka jujur & ikhlas harga minyak.

adf55650 said...

Ada dia sebut bagaimana dia nak turunkan harga minyak?
Saya pun boleh cakap undilah saya. Saya boleh minyak free untuk semua orang Seluruh dunia bukan setakat Malaysia sahaja.
Apakah janji Anuar yang pernah ditunaikan kecuali demonstrasi.

Anonymous said...

kalo die ade sebut nak turunkan harge minyak tuh, ade la jalan nye...try bg depa perintah sepenggal...baru bole wat ukuran...1 lagik jgn carik fakta kat media2 yg tv ke soratkhabar ke...semua tuh mengampu...tanye rakyat die negeri masing2 camneh pemerintah dorg...n last, pakat dtg la ramai2 ke bandar Dungun...makan MC'D yg under contraction tapi dah dapat CF...mai pakat ramai2...hidup umno

Anonymous said...

Jakarta-Jika membandingkan harga BBM(Petrol) di Indonesia dan negara tetangga Malaysia, ternyata BBM di Indonesia lebih mahal. Di Malaysia BBM beroktan 92 (sejenis Pertamax) lebih murah karena masih disubsidi.

Hal ini disampaikan oleh Pengamat Perminyakan Kurtubi kepada detikFinance, Kamis (6/1/2011).

"Di Indonesia, jenis pertamax 100% diserahkan kepada mekanisme pasar yang dipengaruhi oleh perkembangan harga minyak dunia. Seperti sekarang pertamax naik dari Rp 7,050 (Rm2.54) menjadi Rp 7,500 (Rm2.70). Nah di Malaysia, bensin sejenis pertamax yang oktannya 92 itu lebih murah," tegas Kurtubi.

Di Malaysia bensin yang disubsidi pemerintah kualitas oktannya adalah 95 (sejenis pertamax plus), masih ada yang beroktan 92 (sejenis dengan pertamax) di beberapa wilayah. Sedangkan bensin yang disubsidi pemerintah di Indonesia adalah premium yang beroktan 88.

Kurtubi mengatakan mahalnya harga pertamax di Indonesia bukan karena tidak efisiennya Pertamina. "Jadi bukan itu, namun karena kita tidak disubsidi," jelas Kurtubil.

Ia memperkirakan harga pertamax di tahun ini bisa menembus Rp 9,000 (Rm3.24)per liter karena tingginya harga minyak yang akan terus terjadi.

Harga minyak mentah dunia memang akhir-akhir ini terus melambung menembus level psikologis US$ 90 per barel. Pada perdagangan Kamis di pasar Asia, harga minyak light sweet pengiriman Februari tercatat naik 4 sen ke level US$ 90,34 per barel. Namun minyak Brent turun 21 sen menjadi US$ 95,29 per barel

http://www.detikfinance.com/read/201...bsidi?f9911013

Anonymous said...

xpayah pergi ke negara arab or amerika latin lah...kita bandingkan dgn negara asean sudah....
ranking die..
1-Indonesia
2-Brunei
3-Malaysia
Malaysia negara ke-3 pengeluar minyak asean ataupun ke-22 pengeluar myk dunia...
so???
ada jugak yg cube menipu pasal harga myk d indonesia kat ats tu....
Singapura pula,mereka adalah negara sekutu amerika,sebab tu ekonomi die pesat dan terlalu maju kerana bantuan amerika...tengok ketenteraan meraka sudah r,bile2 mase je bleh bit malaysia wlaupun mreka negara kecil(lebih kecil dr ngri melaka)...lagi satu singapura punya penduduk nya lebih sedikit jika d bandingkan dengan malaysia dan muka bumi yg lebih kecil,sbb tu taraf hidu dorg tinggi..

Wira said...

PUAK PEMBANGKANG NI DIAORG DAH MINUM AIR HOLLY PKR. SEBAB TU BUTA HATI. MALAS NAK PK BYK PERKARA. DIAORG NI IKUT APA YG KPALANYA BG TAU JE. BODOH SAMPAI KE TUNGKING.

30dalil.blogspot.com

KORANG P JUMPE YB ZULKEFLI NORDIN. AKU SENDIRI DAH DENGO PENJELASAN DARI DIA. KORANG YG ILMU BARU SEJENGKAL, BAIK P BERGURU NGAN ORG YG TERANG HATI & BIJAK PANDAI. NASIHAT AKU, CARI ORG YG KUAR DARI PAS @ PKR @ UMNO @ BN. (JGN CARI YANG PENCACAI, CARI ORG2 YG BERJAWATAN TINGGI SBB DIAORG TAU ISI PERUT PARTI MEMASING) TANYA PENGALAMAN DIAORG. BARU KORANG BOLEH NILAI.

Anonymous said...

PUKIMAK PUNYA PAKATAN HARAM!

Anonymous said...

this is totally BS!!!...media dok cerita minyak kita still murah dari negara2 lain...cerita la pulak pasal pendapatan household kita, adakah lagi tinggi dari negara2 lain????????? sape yg bangang tu, dok percaya je la apa diaorang kata....guna otak pikir la sket...wkwkwkwkwk..jemmm you!!!

Anonymous said...

adf55650

Tuan..saya org kelantan...dkt 30tahun dah duk kelantan..tak penah plak sy minum air lumpur duk kelantan nih..

Tapi masa gi sabah ari tu...negeri yg dikatakan lebih kaya dr kelantan..kami minum n masak air paya..sbb takde bekalan air paip langsung...paip ada,, air takde..

jalan n bekalan letrik tak yah la citer.

konfius dot com said...

Saya ada buat kajian lebih 300 barang2 di Tesco, Mydin, Giant dan 99 Speedmart. Takde kesempatan lagi untuk Carrefour. List tu belum complete. Tapi saya ada buat summary list membandingkan semua harga barang untuk lebih 20 barang dan dapat berjimat RM40 untuk 20 barang. List barang2 tu boleh download kat http://www.konfius.com
Sebenarnya list ni utk mak saya dan saya harap dapat update list ni setiap minggu walaupun dalam kesibukan bekerja di universiti malaya.
Ini ada kempen kesedaran saya buat dlm kesibukan bekerja
http://www.youtube.com/watch?v=8mCdL0sIXk0