"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, August 15, 2011

Isu Gereja Bukti Kegagalan Pembangkang

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini. Mekasih...

Baru lepas sahur...selesai solat subuh... Macam biasa, bukak laptop redah Google Reader gua untuk berita-berita terkini.

Utusan Malaysia Online lapor kenyataan bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik (yang pernah terlibat dengan kes rogol pelajar wanita bawah umur) dan jugak Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkenaan dengan isu Gereja dan jugak gejala Murtad di Malaysia.
Isu gereja bukti kegagalan pembangkang

BERA 14 Ogos - Pas memperlihatkan wajah sebenar parti itu apabila berdolak-dalik berhubung kontroversi pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) terhadap sebuah gereja yang dipercayai mengadakan majlis untuk memesongkan akidah umat Islam baru-baru ini.

Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, parti itu tidak menunjukkan keikhlasan dalam mempertahankan kesucian agama Islam seperti mana yang dilaungkan selama ini.

Beliau berkata demikian selepas majlis berbuka puasa di Felda Rentam di sini semalam.

Pada 3 Ogos lalu, pasukan penguat kuasa JAIS menjalankan pemeriksaan di Dream Centre milik Gereja Methodist Damansara Utama dekat Petaling Jaya, Selangor berikutan terdapat aduan mengenai majlis berbuka puasa dianjurkan di rumah ibadat itu.

Ismail Sabri yang juga Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan menegaskan, Pas tidak layak mengakui bahawa parti itu memperjuangkan Islam kerana tiada keikhlasan ditunjukkan parti itu dalam menangani isu tersebut,

Sementara itu di ALOR GAJAH, bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik berkata, sikap berdolak-dalik pembangkang di Selangor berhubung isu pemeriksaan JAIS ke atas gereja itu membuktikan kegagalan pihak tersebut menangani masalah pemesongan akidah umat Islam.

Katanya, perkara itu jelas ditunjukkan oleh pembangkang sama ada Pas atau kerajaan PKR Selangor yang seolah-olah tidak mampu bertindak, semata-mata kerana mahu menjaga kepentingan pihak lain dalam pembangkang.

Menurutnya, tindakan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat Istiadat Melayu dan Kemudahan Awam Negeri, Datuk Dr. Hasan Mohd. Ali mempertahankan tindakan JAIS dalam isu tersebut amat dipuji namun, pada masa sama menunjukkan kepimpinan parti yang melaungkan kepentingan Islam itu tidak sepakat antara mereka.
Jadi gua pun bersetujulah dengan kenyataan ke 2-2 mangkuk hayun UMNO dekat atas dan gua cuba sertakan sekali dengan hujah gua sebab-sebab gua penyokong kenyataan ke 2-2 mangkuk hayun UMNO dekat atas tanpa prejudis.

Kita kena sedar, senario Politiknya amat-amat berbeza dengan senario Politik di Luar Negara. Semua masalah-masalah yang berbangkit dalam Negara adalah tanggung-jawab Pembangkang. Dengan kuasa Pembangkang yang terhad, Pembangkang WAJIB berusaha untuk menyelesaikan semua masalah tersebut tanpa alasan.

Sekiranya Pembangkang gagal menyelesaikan masalah-masalah tersebut, Pembangkang dikira tidak layak menjadi Pembangkang di Malaysia. Ini adalah Fatwa keluaran UMNO.

Oleh kerana selama ini Pembangkang sentiasa sahaja gagal menyelesaikan masalah-masalah dalam Negara Malaysia, maka seharusnya kita menolak Pembangkang yang ada sekarang iaitu Pakatan Rakyat dari kerusi Pembangkang.

PRU-13 nanti, kita serahkan kerusi Kerajaan kepada Pakatan Rakyat kemudian kita serahkan kerusi Pembangkang kepada parti yang menduduki kerusi Kerajaan sekarang kerana terbukti Pakatan Rakyat tak mampu untuk menjadi Pembangkang sebaliknya UMNO/BN lebih layak.

Ape la bodoh sangat 2 ekor mangkuk hayun dekat atas..? UMNO/BN dah lebih dari 50 tahun dok hayun telur teraju KERAjaan Malaysia, bila ada masalah tak selesai, lu lanyak Pakatan Rakyat yang hanya berkedudukan sebagai Pembangkang.

KERAjaan buat apa selama ni..? gilir-gilir gentel punai sesama jantan..? Ada Alim-Ulamak pakat-pakat terajang, ada Ilmuan agama pakata-pakat salotape mulut. Bila ada masalah pakat-pakat tuding tangan dekat Pembangkang.

Apa punya Lan Chow KERAjaan yang ada hari ni..?

Kalau hebat, buat la Sidang Tergempar lepas tu usulkan Undang-Undang Murtad, lepas tu pakat-pakat sokong. Jangan dok gebang macam Babi Tunggal.

9 comments:

Anonymous said...

lama dah tak dengar perkataan babi tunggal, memang layak pun. wakil rakyat umno ada berani ka nak sokong undang2 murtad. rosmah kentut pun semua "stone" kecut masuk kedalam.

Anonymous said...

1.mula sekali depa minta nama Allah!!puak-puak pas sokong!!keluar kenyataan macam-macam untuk sokong 'TUAN" depa!!
2.lepas tu "TUAN" puak pas dok murtadkan pula puak islam!
3.dongoi-dongoi pas di penang pulak setuju tidak menggunakan pembesar suara waktu subuh!!kerana dapat duit sekupang dua!!
3.hangpa tunggulah pru 13 nanti noo!!pakat-pakat nak ajaq puak barua puak kapiaq ni!!

Topeng Perak® Unmasked said...

Isu nama Allah...

Puak2 kapiaq tukang mintak nak pakai nama Allah...

Puak2 PAS cakap x dak masalah sebab x dak hukum sebut nama Allah tu hak Mutlak sapa.

Paling hebat yang tukang lulus penggunaan nama Allah dekat puak2 kapiaq ialah UMNO... Hahaha...

Tapi dia tapis "sikit" la...

Dekat semenanjung kapiaq x leh pakai nama Allah tapi dekat Sabah & Sarawak kapiaq boleh pakai nama Allah...

Allah puak2 UMNO ni ada berapa..?

Allah dekat Semenanjung dengan Allah dekat Sabah & Sarawak tak sama ka sampai ada "sempadan" tang sini buleh tang sana tak buleh..?

Nampak sangat UMNO dengan Zionis adik beradik...

Hahaha... mamposss pi la UMNO.

Anonymous said...

1.tak payah cakap berbelitla poji oii!!dengan puak tadika dengan puak yang dok makan hasil HARAM MLM, hangpa bolehlah cakap bedegaq-degaq!!depa anggok sakan!!
2.amanat Hadi Awang!!hangpa nak simpan mana mamat poji!!awattt tafsiran hadis dan Al-Quran berbeza-beza jugak ka!!
3.hangpa lani bukan saja dok jadi barua puak komunis dap malah dok jadi pencacai kristian la pulak!!
4.gena!!hang tak beli bajuraya kat tesco kb ka!!yahudi kununnn!!!yang puak pas kelantan dok jadi balaci yahudi apa kisah!!

Anonymous said...

kepada anon August 15, 2011 8:51 AM , cara percakapan hang melambangkan hang seorang yang cetek ilmunya.orang mcm hang ni la yang buat orang bukan islam salah faham dekat islam.jangan dok sebut nak jadi pejuang agama dan bangsa la kalau kena provoke sikit dah gelabah dan goyang sampai buat ayat yang mcm 'org kedah cakap' pelaq.tgk,kurang dah pahala puasa aku.

Anonymous said...

1.tak payah nak sabit dengan orang bukan islam la mamat diatas oii!!
2.pebetui diri sendiri dan puak-puak pas dulu la oii!!
3.kalau taraf aduka taruna jee!!tak payah nak pertikai ilmu orangla!!kot-kot terkejut sakan nanti!!

Anonymous said...

Apa ilmu pun yang hang ada... hang tu pun pun lebih kapiaq dari puak kapiaq yang ada...Mat kapia oii!

Anonymous said...

Anon August 15, 2011 11:00 AM

1.kena sabit la baru betoi...kita kena jelaskan pada kapiaq agama Islam kita mcm mana...bukan hang dok biaq agama kita dok bwh tempurung lagi...org mcm hang la yang buat kes murtad lagi banyak

2. jgn ckp suruh pebetoi diri sendiri ja...baik hang betoikan diri hang sendiri...

3.hang taraf apa plak...taraf tuhan??..dah la der...lu kalau tak mau kena soal atau kena lanyak teruk2 masa dalam kubur/akhirat nanti...lu kembali ke pangkal jalan la yer...kembali ke pangkal mana2 pun boleh...janji ke arah Islam

4. pada org yg rasa depa mcm baguih...tonjolkan diri...pertahankan Islam kita...bukan dok pedajai orang lagi...bukan dok tunjuk 1 jari 4 jari mai balik ke kita....jgn jadi bodoh...

Wallahua'lam

Anonymous said...

Thursday, January 20, 2011Pro-UMNO MCA Is Anti Buddhist !
Contributed by Anak Mami

Ven. Phra Piya Thammo,
Rumah Pangsa
Blk A-7-9- Jln Padang Tembak,
11400 Pulau Pinang,
Malaysia

Dear Devotees,

Before I commence of my letter-writing toward. All of you, I would like to inform all of you that I am not satisfy with the lawyer, Dato YIP KUM FOOK due to his bad inspirit impressions because he sent an inspector to come to our Buddhist Temple to arrest me without any good reason, moreover, the lawyer, YIP KUM FOOK is not satisfy with Chief monk.

When the Chief monk had me to go to his Temple already and he went away and left me alone to take care until Chief monk come back to the Temple first and he also told me not to leave the Temple if any committees or the chairman want to chase me out, you don’t leave the Temple at all understand? Then I said, alright? To the chief monk! On the second Day, YIP KUM FOOK came to our Temple and talk to me. He tired to make some inquiry from me and he asked me, where I come from? I told him that I came from Penang.

Then, I told to the lawyer (YIP KUM FOOK, MCA Man) that the chief monk came to Penang and fetch me and invited me to accompany him to go to his temple in K.L. I am not aware that YIP KUM FOOK is not in a good terms with the chief monk, chief monk already in this way, YIP KUM FOOK try to create trouble with me unnecessary. That is why, the lawyer want to chase me out of the Temple. Then I asked the lawyer, why you want to chase me out of the temple? Moreover, the Temple is not belonging to you, UNDERSATAND? Then, I asked him, who are you? I don’t know you at all, you have no right to chase me or control me at all, UNDERSTAND? You are just like a layman only. Do you know the regulations that any the chairman or committee cannot control the monks and the Nuns at all, also UNDERSTAND?

I scolded him like that. Then the lawyer (YIP KUM FOOK) is not satisfy with me and he told me that he will called the police to come to the Temple and arrest me. I told him to go ahead and called the police to come and arrest me. I won’t run away, I said to him like that. I have done nothing wrong toward you, why you want to arrest me? He said, he doesn’t like me to stay here. I asked him, why? Again. After this he got very angry with me, then he phoned up to the police and the police came to the Temple and told me to leave the Temple.

I told to the inspector of the again, 1 am sorry, I won’t leave the Temple because the chief monk had instructed me not to leave the Temple without his consent, UNDERSTAND? Then the inspector told me to leave, again. I told him I cannot leave the Temple because the Chief Monk hasn’t come back yet. This time, the inspector got very angry with me and he took out his handcuff and try to threaten me, then I immediately show off my hands for him to lock me up but he scare, then again, the inspector told me leave the Temple again but I still don’t want to leave the Temple.

Then I phoned up to the chief monk again and I told him that the inspector insisted want to arrest me, you better come back to settle the case for me. After this incident, Chief Monk came back to the Temple and take me to go to another temple and stay their. That’s all about this incidents! Last of all, I would like to inform all of you, that no committees or the chairman can control all the monks and Nuns at all also UNDERSTAND? “They are higher than the King,” also! So how can the laymen, the committees and the chairman to control them: – EVEN THE KING ALSO RESPECTED THE MONKS AND NUNS. Why the chairman doesn’t respect the monks and nuns? They will carry the sins later on, UNDERSTAND?

Yours in Dhamma

Ven. Phra Piya Thammo
Penang, Malaysia