"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, February 23, 2009

Kata AbangTuah - malaysiakini

Reactions: 
Ini aku cilok dari blog AbangTuah dan komen aku dekat bawah sekali...

KALAU MAHU BETUL-BETUL KEJAM..

Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V. Sivakumar tidak boleh mentafsir undang-undang mengikut ideologi politik kerana ia boleh mencetuskan suasana tidak stabil dan huru-hara.

Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal yang juga Pengerusi Persatuan Parlimen Komanwel (CPA) berkata, belum pernah terjadi di negara anggota Komanwel, seorang Speaker DUN menggantung ahli dewan selama 18 bulan di luar sidang seperti dilakukan Sivakumar.

Katanya, tindakan Sivakumar itu tidak mengikut peraturan kerana keputusan tidak dibuat di dalam sidang DUN dan tempoh penggantungan biasanya selama dua hari sahaja.
''Sebagai Pengerusi CPA, saya sangat kecewa dengan tindakan Speaker DUN Perak kerana ini telah mencemarkan sistem demokrasi negara, ini satu penyalahgunaan kuasa secara total.
Mohd. Shafie berkata, sekiranya tindakan Speaker DUN Perak itu dianggap mengikut undang-undang, Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia juga boleh mengambil tindakan sama terhadap Ahli Parlimen pembangkang.

BEGINILAH PENULIS JUGA SUKA NAK KASI TAMBAH SEDIKIT…

1. APA PANDANGAN PIHAK PEMBANGKANG SEKIRANYA SPEAKER DEWAN PARLIMEN MENGANTUNG KESEMUA MP PEMBANGKANG YANG PERNAH MELANGGAR PERATURAN DEWAN SELAMA 18 BULAN.

2. APAKATA KESEMUA PEGAWAI DAN KAKITANGAN KERAJAAN YANG MENYOKONG PEMBANGKANG DI KENAKAN TINDAKAN DISPLIN YANG KERAS?

3. APAKATA KESEMUA ANAK-ANAK PEMBANGKANG DIKECUALIKAN DARI MENERIMA BANTUAN BUKU TEK PERCUMA DAN LAIN-LAIN KEMUDAHAN?

4. APAKATA GOLONGAN PETANI DAN NELAYAN YANG MENYOKONG PEMBANGKANG DI KECUALIKAN DARI MENERIMA APA-APA BANTUAN ATAU SUBSIDI DARI PIHAK KERAJAAN?

5. APA KATA GOLONGAN BUMIPUTRA YANG MENOLAK DEB DI KECUALIKAN DARI MENERIMA BANTUAN DAN KUOTA-KUOTA PERUNTUKAN DEB?

HMM..ADA MUNGKIN LOGIKALNYA PENDAPAT PENULIS KERANA BUAT APA BERBUDI PADA MEREKA YANG TAK PERNAH TAHU BERSIKAP ADIL SERTA JAUH SEKALI TAHU BERTERIMA KASIH.

TP - Aku cabar KERAjaan pusat buat atau ambik tindakan sebagaimana yang disyorkan oleh AbangTuah dan kita lihat hasilnya dalam PRU-13 nanti..!

Sape dapat gerenti KERAjaan Pusat UMNO/BN dapat kekalkan kuasa di Malaysia kalau tindakan-tindakan BANGANG dari akal AbangTuah diguna pakai?

Yang pasti, Pakatan Rakyat akan SAPU BERSIH semua negeri di Semenanjung dalam PRU-13..!

34 comments:

PUTRAKENCANA said...

Melayu yang masih tak sedarkan diri lagi. Sanggup menjadi kuda tunggangan kaum pendatang yang ingin melihat kuasa politik Melayu berpecah belah.

HangJebat said...

Banyak cantik,,,Wa punya cukai yg dok bayar tiap2 tahun tak pulak tanya ..U ni orang pembangkang Haaa????Ok kalau pembangkang tak payah bayar...U pi bayar kat kerajaan negeri yg diperintah PR..kan senang,,,.

mas said...

TP, depa UMNgOk ni memang otak dh bingai+baghal, pasai tu tak tau beza antara duit kerajaan atau duit UMNgOk..abg buah ni jenis gol saluran satu, memang tak boleh buat apa dah, nanti nk mati pun mesti tak boleh bersyahadah, yg dia tau sebut UMNgOk...UMNgOk...UMNgOk...

Putrakencana, sampai mampuihla hang dok racist xtentu pasai..yg UMNgOk dok pi berpakat dgn MCA+MIC etc tu apa barang...dasar pencacai UMNgOk

HangJebat, nasib baik hg bijak, bukan macam puak pencacai UMNgOk, hg pi bom abg buah tu (hny Jebat sj boleh mengalahkan si buah ni), hg pi mintak c4 kt najib hehehe...

Anonymous said...

taktik... taktik... 28 lawan 28... 6 sudah gantung... xde majoriti la plak... hahhahhahah... terer konspirasi tul diorg ni... pastu salahkan org lain... terer... mmg terer... lompat parti salahkan org lain... mmg dasar RPK = PKR le korg ni... hehhehe...

Anonymous said...

salam sahabat, saya cabar abg tuah usulkan pekara ni kepada kerajaan. Itu kalau anak jantan Lah. Saya rasa kalau dia buat, saya dgn rela hati utk mengeluarkan modal utk buat batu nesan bagi arwah UBN. mnm4774

Anonymous said...

Salam sahabat, Puterakencana, ni saya nak tanya PR ke UBN yang kena tunggang?

Anonymous said...

yang pasti kau orang semua kena bodoh dengan anwar ibrahim yang kau orang sanjung tinggi hingga lubang jubuh dia pun kau orang semua sanggup jilat. dah lupa ker 16 september 2008, satu duia kena tipu dengan anwar ibrahim sampai pemimpin tertinggi pas hadi awang tergedik-gedik nak jadi PM malaysia. tapi ha..hahhh kau orang kena bodoh aje..... bulan april ni kononnya nizar boleh perintah perak balik.... kita tengok lah...si banggang mana yang akan kena bodoh lagi... kau orang tahu tak kenapa nizar keluar dari rumah kediaman rasmi MB semalam???? sebab ulamak anwar ibrahim yang duduk kat luar negara telah nasihat nizar untuk keluar.... haaaaa kena bodoh kau orang semua.... kesian mak bapak kau bukan sebab lahir kan orang bodoh tapi lahir orang yang asyik kena bodoh aje....ha... kalau belajar tinggi-tinggi tapi hidup asyik kena bodoh aje, buat apa!!!!!!

siew said...

aku tak paham la kenapa benda ni slalu disebut2...
tak kisah la nak sokong sapa...
tapi bab HAK jgn la masuk campur
suma tu HAK rakyat.
Kerajaan ada tanggungjawab nak laksanakan HAK rakyat
apa kena mengena ngan sokong atau tidak?
rakyat berhak dpt suma faedah dr tanggungjawab kerajaan.
ini bukan isu termakan budi ke hapa..
dah tanggungjawab buat je laaa
kerajaan tak dak budi langsung pada rakyat...
Tu suma HAK rakyat...

Anonymous said...

kau ni siew, sebenarnya jahil ilmu itu sebab tak faham. aku nak terang pun kau tak akan faham sebab kau dah memang jahil, nak buat macam mana.

Anonymous said...

kenapa bila kerajaan BN buat sesuatu untuk raayat dikira ihsan? negara comunis pun ada buat kerja untuk raayatnyer tak de pulak kata Ihsan? Bila PR jadi kerajaan, mereka pun kena buat kesinambungan apa yang kerajaan BN buat... cuma Negotiated Tender, Turnkey Contract tak de lah sebab open tender dan kekayaan akan dibahagi kepada raayat, tak lah seperti YB BN, carporch nya sahaja boleh buat 3 biji Suarau dan 5 biji rumah org kampung.... piiiiirahhhh

Anonymous said...

oiii.. jebat derhaka.. setahun berapa juta kau bayar cukai??? setakat bayar road tax motor setahun sekali tak heran lah.... aku cabar kau jebat derhaka, kalau kau betul jantan yang ada kote, nyatakan jumlah sebenar cukai yang kau bayar untuk tahun lepas... jangan jadi macam bapak tiri kau si anwar ibrahim tu, yang hanya pandai belit aje macam si peres tua tu.

Anonymous said...

bila kena bodoh PR 11.35 tahu pulak kita dibodohkan (tapi PR belum pun pernah berkuasa), yang dia kena bodoh oleh BN 50 tahun, UMNO nak cecah 18% equiti bumiputra pun tak boleh, 50 tahun??? ni bukan termasuk dalam category bodoh tahap Gaban? kita sama par denga Singapura pada 1963 sampai 1980, selepas itu kita semakin jauh ketingalan, sekarang gawat macam ni Singapura akan melangkah beberapa step lagi kehadapan, buku sejarah Singapura akan mencatat, Melayu bodo(sebanarnya tidak)... itu semua kerana pemimpin yang telah diberi kuasa selama 50 tahun, kita bagi lah PR 50 tahun, lepas tu baru lah kita dapat buat perbandingan... pooorah! 11.35 perosak Melayu

Anonymous said...

aku pun pelik jugak.. kenapa kalau orang-orang BN lompat parti masuk PR dikira boleh dan dianggap kembali kepada asal tapi kalau orang-orang PR lompat masuk BN dikatakan lompat parti dan tidak bermoral. lagi satu bila orang BN lantik kroni dikatakan salah gunakuasa dan tidak betul tapi bila nik aziz orang pakatan rakyat lantik menantu dia, dikatakan kroni itu sunnah nabi pulak... pelik kan.... bila orang pkr kena tangkap rasuah atau gambar bogel, itu semua taktik kotor umno, tapi bila kena kat umno dia orang ni memang jahat dan tak betul. bila anwar ibrahim heboh pasal 30 orang BN nak lompat parti pada 16 september tak salah. masa tu kita dengar secara terang-terangan anwar kata dia ada buat pertemuan dengan ramai MP BN yang nak lompat. tapi masa tu anwar betul tak salah pun. tapi bila mahazhir khalid jumpa seorang aje adun PR, dah kecoh dah pasal nak beli lah dan macam -macam lagi. pelik kan....memang pelik...

Anonymous said...

eh... 11:50 pun termasuk perosak Melayu.....???

Anonymous said...

singapore tu negara kafir lah bodoh.... kau ni melayu kafir ker???? banggang.... islam bukan agama rasmi, tiada istimewa melayu, tiada raja melayu dan tiada bahasa melayu sebagai bahasa rasmi kat singapore lah bodoh..... nak jadi maju macam singapore senang aje buang aje lah islam sebagai agama rasmi malaysia, buang raja melayu, buang istimewa melayu dan buang bahasa melayu sebagai bahasa rasmi, kita akan jadi macam singapore, diperintah oleh kafir laknat... singapore dah jadi dinasty lee dah... aku percaya bila pakatan rakyat perintah malaysia, dia orang akan buang 4 perkara tu untuk jadi malaysia maju macam singapore. orang macam kau yang tak sekolah ni jangan cakap lah...bodoh....jahil ilmu!!!!....bodoh perlembagaan!!!!.....

Anonymous said...

melayu perosak???? bapak kau lah perosak dan mak kau pulak telah dirosakkkan....bodoh....

Anonymous said...

apakata semua yang menyokong pembangkang di kecualikan dari membayar semua cukai..

Anonymous said...

macam lah kau bayar cukai selama ni??? kalau kau bayar, berapa kau bayar setahun????

Anonymous said...

kau siapa??? nak benar kan pembangkang musibat ni tak bayar cukai??? bakal PM malaysia ker??? kau pun nak jadi macam anwar ibrahim ker????

Anonymous said...

wakaka.. oi 12:08..perlu ke buang islam baru leh maju?lu xpecaya kat islam ke?? Islam pon bleh maju ma...wakaka

Anonymous said...

ape ar ko ni 12.57... yg die maksudkan, kalo dah jd cam s'pore tu camtu lah jdnya... xkn semata2 nak maju sgt nak buang islam... pe la...

yakuzz said...

saya tak kenal sape abang tuah ni.dan berdasarkan ulasan yang diberi, saya tak mungkin mahu mengenali abang tuah kerana bagi saya, orang yang berpandangan seperti ini tak layak di panggil abang.ini jawapan peribadi saya untuk abang tuah:

1)silalah gantung mereka yang berbuat keslaahan diparlimen. dan tolongkan abang tuah cadangkan ini pada speaker parlimen.moga2 idea ini dapat diterima oleh speaker. tapi saya harap janganlah ahli parlimen pembangkang je yang digantung.MP kerajaan pon kalau buat kesalahan, gantunglaa.bukankah BN sebuah kerajaan yang adil(kononnya lahh..)

2.silalah kenakan tindakan kepada pegawai yang demikian. saya yakin mereka akan lebih dekat dengan pakatan rakyat.cuma saya bimbang kalau dah semua dikenakan tindakan disiplin, takde dah la yang nak buat kerja untuk kerajaan.tinggallah guru2 kemas sahaja,yang dibayar gaji menggunakan duit rakyat(penyokong dan pembangkang) untuk buat kerja2 BN.hehhh...

3.silalah kecualikan anak2 pembangkang dari menerima buku teks.saya pasti ini tindakan yang paling bijak kerana menanamkan sikap benci pada BN dalam minda kanak-kanak yang tak dapat buku teks.Inilah kanak2 bakal pengundi masa depan,kalau dah mereka yang benci BN,ape akan jadi agaknye...

4.silalah kecualikan golongan ini dari segala macam kemudahan.ini juga tindakan bijak.biar nanti mereka dapat ceritakan kepada anak cucu mereka, betapa susahnya hidup bawah pemerintahan BN.segala keperitann ini tentunya memberi kesedaran yang amat sangat pada mereka, termasuk anak dan cucu yang mendengar rintihan mereka.kalau dah hidup bawah pemerintahan BN kita perit,apa agaknya yang patut kita buat.TOLAK SAJA MEREKA2ITU KAN BANG TUAHHH...

5.ini cadangan yang bagus.kecualikan mereka dari mendapat DEB.Dengan ini golongan atasan juga akan jadi benci pada BN.Iyelah,nak buat ape sokong kalau projek pon ssh nak dapat.selama ni pon sokong sbb nak dapat projek.dan yang lebih bagusnya kalau DEB ni dihapuskan,ia dapat mengempiskan kantung para kroni,mngkin termasuk kantung abang tuahh.dengan kempisnya kantung para kroni,mungkin juga kantung BN akan nipis.eh,berani ke nak hapuskan DEB ni abang tuah oiiii...hehhh..

end of story,cadangan abang tuah ni bernas2 belakan.mampu menyebabkan BN ditolak sepenuhnya oleh RAKYAT..

Anonymous said...

diulangi!"harta kerajaan bukan harta UMNO/BN".. diulangi! "harta kerajaan bukan harta UMNO/BN"..setiap sen mesti diagihkan secara adil kpd sume golongan rakyat..hancur negara ble golongan cetek akal yg memerintah..duit rakyat buat cam duit BAPAK dia sendiri!UMNO bodo!

Anonymous said...

Pr akan sapu bersih disemananjung dlm pru-13....kah kah kah nak putuih urat kentut aku...bermimpi disiang hari la ko...heeeeee...

Anonymous said...

haha...ini harta bukan ahmad alabab yg punya...
haha...ini harta UMNO yang punya..
hahaha..!!!!

Anonymous said...

jasa umno memang banyak diantaranya ialah

menyusahkan anak-anak oarng melayu hendak mempelajari sains dan matematik

menyusahkan agamawan hendak memahami islam hadari dlm pada masa yag sama orang umno pun tak tau apa itu islam hadari

tidak setia kepada perlembagaan dan derhaka kepada sultan sepanjang zaman .tolonglah baca sejarah .

bertaubatlah ahli umno sekalian
ubahlah sikap ..bersihkan parti nascaya .. kami akan sokong anda

dibawah kami ada 12 cawangan umno yg bertaraf umno diluar pr di dlm belum termasuk 21 yg bertaraf undi protes

Parti Banyak Nipu-BN said...

Setelah di teliti komen2 didalam ni..memang sah penyokong PR lebih hebat dari BN...Syabas diucapkan kepada bijak pandai PR dan teruskan usaha lagi kepada yg tak berapa cerdik didalam BN..

Anonymous said...

50 tahun UMNO memerintah.. PM orang UMNO.. TPM org UMNO... Menteri besar orang UMNO.. semuanya orang melayu.. pi gadai tanah melayu.. yang kaya orang cina... ini nama pejuang melayu konon.... yang ketua semua senang lenang yang bawah hampeh... tak sedar lagi ker.... Cina yang untung..

Cukup la nama pejuang melayu konon..

Anonymous said...

melayu pandai hasad dengki per
melayu suka rasuah dan amik rasuah kain batik pon jadik
melayu mudah lupe
melayu malas
melayu layu
melayu bodoh
pm mamak baru ok
pm melayu zzzzzzzz
nasib baek aku jawa....bela toyol hehehe....melayu bodoh lagi membodohkan melayu
lagi ape pasal melayu nihhhh

Anonymous said...

Ni apa gaduh-gaduh ni tak baik ngata orang Umno...kesian kat depa..pasai depa ni berpenyakit mental akibat jangkitan nyamuk chikudunia adik beradik chikungunya..he..he depa tak sedar umnolah yang banyak jual tanah orang melayu pada cina...he he..sampai tanah orang asli di tanjung malim pun diorang dah kebashh...apa la punyeee tamaknya...woi samdol-samdol umno...korang masih tak sedo lagi ke..?cuba tanya opah kome yang masih hidup berapa banyak ekar tanah yang depa dah jual...?banyak kan tau sebab apa ...?sebab opah kome pun umno juga kah...kah...dasar umno dan kome sebagai cucu orang umno pun pasti akan jual tanah....hah hah cuba tanya orang di Ipoh ada suatu masa dulu sapa yang cadang nak tutup sebuah sekolah agama yang terkenal tu dan nak jual pada tokeh pelabur cina...ha..ha cuba teka jawapannya adalah umno hahahahaha tapi nasib baiklah pelajar-pelajar dan ustaz-ustaz mereka baca yassin...barulah mereka naik pucat lesi dari muka sampai ke jubo..ha..ha abang tuah ku sayang auwww i tak rela u membodohkan diri di sini..di sini bukan tempatnya banggg.....

Anonymous said...

Abang TUAH yang tak beTUAH dari segi akal pikiran yang waras, senang cerita OTAK TAK BETUL! Orang macam MANGKUK je boleh cakap mcm tu. Dia ingat, semua yang kerajaan buat tu betul dan tak boleh disanggah. Aku rasa mamat ni kroni berkarat nih!

Anonymous said...

KAWAN TABIK KEPADA KOMENTATOR PRO UMNO/BN...MEMANG MEREKA BIJAK..

KAWAN GEKI HATI KEPADA KOMENTATOR PRO PR...NAMPAK SANGAT MEREKA TU TIANG PIANG..HEHEHE..KENAPA MELENTING SANGAT NIH...DAH AWAK SEMUA TUDUH KERAJAAN TAK ADIL..MAKA KAWAN BAGILAH CONTOH-CONTOH APA ITU TIDAK ADIL.

HAHAHA..JADI KERAJAAN TAK PERNAH BUAT TINDAKAN SEUMPAMANYA..BERMAKNA KERAJAAN UMNO/BN TU AMATLAH ADILNYA..HEHEHE

ABANGTUAH..

Anonymous said...

DALAm hal ni penyokong PAS paling teruk kerana mereka boleh puji2 melambung rakan PRK DAN DAP yg memenag kapir tu..

sembahyang hajat laa kite... agar dapat idea reka satu bendera PR untuk PRU13 nanti..hihihihi

AbgTuah said...

WOI KEMGKAWAN DARI PAKATAN REBAH, AL REPUT, AL ROMPONG, AL RONGGAK, AL ROSAK,

AKU ABANGTUAH...

DAH LAMA KAU ORANG TAK DATANG MENZIARAH BLOG AKU..

DATANG LE...

BACA LE PENULISAN ABANGTUAH SEKARANG GURANTEE KAU ORANG TAK PERLU PAKAI SELIMUT MALAM...SEBAB PANAZZZZZ..

KEH..KEH..KEH..