"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, February 26, 2009

Tahniah Kepada SiBANGANG-SiBANGANG - malaysiakini

Reactions: 
Berita paling best hari ni :
  • Kadar tol bagi lima lebuhraya, termasuk Lebuhraya Utara Selatan (Plus) naik sebanyak 5 peratus mulai 1 Mac ini.
  • Empat lagi leburaya ialah Lebuhraya Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (Sprint), Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (Akleh), Lebuhraya Sungai Besi (Besraya) dan Lebuhraya Baru Pantai (NPE).
  • Lebuhraya Utara-Selatan (Plus): Kadar kenaikan tol untuk sistem kutipan tol tertutup Plus dinaikkan 0.68 sen sekilometer bagi kereta. Bagaimanapun, kenaikan ini tidak membabitkan tol di Plaza Tol Bukit Kayu Hitam, Tambak Johor dan Bangunan Sultan Iskandar.
  • Lebuhraya Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (Sprint). Plaza tol Pantai: naik 50 sen dari RM1.50 kepada RM2 (naik 33) dan Plaza tol Damansara: naik 30 sen dari RM1 kepada RM1.30 (naik 30%).
  • Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (Akleh)(Lebuhraya E12): Kadar tol dinaikkan sebanyak 50 sen bagi kereta - dari RM1.50 hingga RM2 (naik 33%).
  • Kadar tol Lebuhraya Sungai Besi (Besraya): Kadar tol dinaikkan sebanyak 10 sen bagi kereta - dari RM1.30 kepada RM1.40 (naik 7.7%). Bayaran hanya dibuat di Plaza Tol Mines kerana Tol Salak Selatan Jaya telah ditutup mulai semalam.
  • Lebuhraya Baru Pantai (NPE): Kadar tol dinaikkan sebanyak 40 sen bagi kereta - dari RM1.60 kepada RM2 (naik 25%).
Dan macam biasa "Berita Paling Best" hari ini pasti (WAJIB) disusuli dengan kenyataan :
  • "Sebenarnya kadar tol di lebuhraya Plus, Sprint dan Akleh sepatutnya dinaikkan pada 1 Januari 2008, tetapi telah ditangguhkan kepada 28 Februari lalu."
  • "Berikutan penangguhan itu, kerajaan terpaksa membayar pampasan berjumlah RM245 juta, iaitu RM177 juta kepada Plus, RM38 kepada Sprint dan RM30 juta kepada Akleh,"
  • "Kenaikan kadar tol itu tidak seharusnya dilihat sebagai membebankan kerana mutu dan kualiti lebuhraya berkenaan terjamin, selain menjadi laluan altenatif di kawasan berkenaan."
  • "Kewujudan lebuhraya berkenaan juga telah membawa rahmat kepada rakyat dan negara, dengan menggalakkan pembangunan, perumahan, perniagaan dan juga meningkatkan sosio-ekonomi penduduk sekitar.
Tahniah kepada pemimpin-pemimpin UMNO/BN yang berkhidmat didalam organisasi KERAjaan Malaysia (pusat) kerana anda prihatin kepada rakyat (baca : prihatin bagaimana nak sapu duit rakyat).

Tahniah juga kepada penyokong-penyokong UMNO/BN kerana telah memberi mandat kepada UMNO/BN untuk menubuhkan KERAjaan Pusat pada PRU-12 yang lalu seterusnya membolehkan UMNO/BN meneruskan agenda mereka - NAIK, NAIK, NAIK, NAIK, NAIK, NAIK dan NAIK...!!!

Sekali lagi ucapan tahniah kepada penyokong-penyokong UMNO/BN kerana telah memberi mandat kepada UMNO/BN untuk menubuhkan KERAjaan Pusat pada PRU-12 yang lalu seterusnya membolehkan UMNO/BN meneruskan agenda mereka memBANGANGkan korang semua (penyokong-penyokong UMNO/BN) dan macam biasa, usaha memBANGANGkan penyokong-penyokong UMNO/BN yang sedia BANGANG ini akan berterusan kerana siBANGANG-siBANGANG (penyokong-penyokong UMNO/BN) ini tidak akan tahu bahawa mereka-mereka ini (penyokong-penyokong UMNO/BN) sedang diBANGANGkan oleh idola mereka...

TAHNIAH...!!!

15 comments:

KOPI LWN GOUT said...

dia orang ni memang suka dibangang-bangangkan,lagi pun bagi mangkuk-mangkuk hayun ni tak boleh hidup tanpa umno,kerja depa umno yang carikan,rumah mereka umno yang bayarkan,belanja dapur dan anak sekolah umno yang berikan,kereta umno yang settle kan,pi jalan makan angin umno yang belanja,tol umno yang bayarkan,cukai tu cukai ini umno yang selesaikan kira semuanya umno yang tolonglah,UMNO tak nak tolong ke yang dah 100,000 pekerja dah diberhentikan?

mat um said...

Yahoo...pokcik kayo....inilah balasan kepada rakyat Malaysia yg tidak mahu menyokong AMNO, jgn risau Najib, rakyat tak mau sokong kita, kita balun duit depa...kah kah kah..apa depa bule buat..kuasa kita yg punya..kah kah kah...kalu lepas ni kita kalah pun tak pa, sebab kita udah kaya..depa sokong pun kena, depa tak sokong pun kena juga..kah kah..Itu la,lain kali,kena le kasi kami kalah habis-habisan, sampai tak da kuasa. Ini tak, kata tak suka BN, tapi masih beri kami kuasa..Rasakan laaa.....

Anonymous said...

LEPAS NI JALAN RAYA SEMAKIN TERUKLAH JEMNYA..
HIGHWAY KAT MALAYSIA NI IBARAT MENIAGA TAK LAKU
TAPI HARGA BARANG NAIK TIADA OFFER LANGSUNG
KALAU BOS TESCO DAN GIANT NI TAKE OVER LAGI UNTUNG HIGHWAY KAT MALAYSIA NI HARI-HARI MURAH..

Sang Tuba said...

Salam hormat...

Kalau dah bangang tu tetap bangang jugak. Dah tu, bodoh tak leh diajar. Nak diajar pun tak masuk otak yg dah beku.

Yang hairannya, pemuda yg muda-muda pun tak kan otak beku mcm yg tua... Agaknya sesiapa yg jadi ahli umno sure jadi bangang. Depa ni kena holy-water mcm kristian gok ker?

Bukan apa, nak bagi elokkk...

-SANG TUBA-

p/s: KERAjaan ni tiada skrip baru ka?

Anonymous said...

Bodoh betul anwar ibrahim...Anak Haram Jadah mcm penyokong2 PKR...Anak anjing jalanan PKR..Hanya tahu myalak tp otak ZERO...muka mcm babi AnWAR

akira8047 said...

HaHaHaaaaaa.......
Ada mamat yang mak bapak dia tak kasi Nama marah kat sini......
HaHaHaaaaaaaa......
Bodooo betul la mamat nie... dalam keadaan ekonomi meleset, ramai yang menganggur, banyak kilang yang tutup, dia boleh sokong kerajaan naikkan harga TOL....
Apa punya bengap la beruk sekor ni...
Kalau nak sokong Ameno tu biarlah berpada-pada. Kalau perkara yang tak patut macam ni jangan la hang dok menyalak sama.....
Nak kata kat orang otak ZERO,..tapi aku rasa beruk sekor nie tak dak otak langsung.... kesian la kat mak bapak hang... dapat anak bodoo macam lembu....
Hahahaaaaaaa.....

Anonymous said...

AKU DAH KATA PEMUDA UMNO MEMANG CELAKA BESAQ

Dulu BN kini PR said...

Tak sabor rasanya nak tunggu PRU 13.Memang sah bungkus lah BN...

Anonymous said...

sedor la sikit hoi..

kamu dapat ke sekolah, masuk IPTA dan reti nak komen kat cini pun atas usaha kerajaan UMNO/BN..

Kalau UMNO tak buat kerja bagus selama lebih 50 tahun ni, rasanya kamu semua duk keja buruh kasar kat bangladesh atau Indonesia.

bawak-bawak ler bersyukur..

pesfreak said...

anon 10:16PM...
hang lah produk 5o thn umno/bn memerintah...aku bangga dgn hang..
tu baru 50 thn...kalo 100 thn??
haa..kali la dgn 2 kebangangan hang tu...
wakakakaka

Kawan Anak Komando said...

assalamualaikum...

memang tidak dinafikan anak-anak malaysia dapat bersekolah kerana usaha UMNO

tapi tu memang satu tanggungjawab hakiki pemerintah untuk menyediakan kemudahan bila dah diamanahkan

so fikir-fikirkanlah..x yah nak ungkit2...


p/s: sebenarnya di Indonesia mereka dah ade satu kawasan yang lebih hebat drpd MSC malaysia and dah wujud lebih awal dr Malaysia pny...so x bermaksud org indonesia hanya jd buruh sahaja..sebahagian buruh indon di malaysia ade yg mempunyai Ph.D tapi dtg keje di malaysia krn tiada peluang di indonesia...dan kenapa indonesia begitu bergolak smp skrg?...selusuri sejarah & cara pemerintahan soeharto...cili itu mmg pedas..sape yg makan konpom rs pedasnya..kalu manusia yg makan manusia lah yg rasa pedasnya..kalau BERUK yg makan...maka BERUKlah yg rsnya pedasnya...salam...

Anonymous said...

Kadar Tol Naik Lagi?

Apabila kenaikan kadar tol diumumkan, HANYA satu sahaja yang dijadikan alasan - semuanya berdasarkan Perjanjian Konsesi dengan pengendali Lebuhraya.

Tetapi, dimanakah 'perjanjian konsesi' dengan rakyat yang mahu rakyat hidup sempurna, terjaga, tidak rasa beban lebih-lebih lagi di dalam media memberitahu mengenai puluhan ribu yang telah dibuang kerja akibat krisis ekonomi dunia.

Tidak perlu kita memberi alasan dengan memberikan contoh kadar tol di negara luar. Contoh di dalam negara sendiri tak habis untuk dikaji.

Saya merupakan pengguna jalanraya dan lebuhraya yang menghabiskan kira-kira RM200 sebulan untuk tol dan menjangkau antara 5000km sehingga 8,000km perjalanan sebulan.

Tahukah anda:

Jalanraya bertol diwujudkan untuk memberi pilihan kepada pengguna samada untuk mendapatkan keselesaan atau menggunakan jalan biasa/persekutuan yang biasanya kurang penyelenggaraan/sesak dan sempit.

Tetapi, sedarkah anda:

Banyak laluan bertol sebenarnya pengguna tiada pilihan dan terpaksa melaluinya kerana samada laluan alternatif memang tiada, atau laluan alternatif adalah laluan tinggalan zaman penjajah dan berada di lokasi yang langsung tak lojik untuk dijadikan laluan seharian.

Tahukah anda:

Laluan bertol memang selesa,ada sehingga 4 lane, sehinggakan jika meter kenderaan ada sampai 300km/jam, anda mampu memecut sehingga 290km/jam.

Tetapi , sedarkah anda:

Keselesaan itu bukan bermakna kita akan berkampung, berkelah atau membuat kenduri kahwin di tepi lebuhraya. Apa makna dalam laluan bertol adalah selesa, tetapi sebaik membayar tol, anda mengalami kesesakan yang amat kronik.

Contoh 1: Pengguna yang menggunakan Jalan Duta akan tahu betapa peritnya setiap pagi, sebaik membayar tol, mereka akan terpaksa menanggung kesesakan untuk masuk ke pusat bandaraya.
Contoh 2:Pengguna lebuhraya Metramac setelah membayar di dua pondok tol, tetapi sebaik membayar tol, juga mengalami masalah yang sama untuk masuk ke bandaraya.
Contoh 3:
Lebuhraya DUKE yang baru dibuka kira-kira dua bulan lalu, juga seolah-olah teraniaya apabila papantanda elektronik memberitahu, hanya beberapa minit untuk tiba di Ampang, tetapi sedarkah, bahawa untuk turun dari lebuhraya di persimpangan Hillview, mengambil masa lebih 10 minit kerana pertembungan dengan Lebuhraya Lingkaran Tengah 2.

Tahukah anda:
Memang ada jalan alternatif iaitu jalan lama,jika tidak mahu menggunakan jalan bertol.

Tetapi sedarkah anda:
Ada jalan yang asalnya tidak bertol, tetapi setelah perjanjian konsesi, ianya terus dijadikan jalan bertol dan akhirnya, tiada pilihan, pengguna terpaksa melaluinya.

Contoh1: Lebuhraya Karak dari Gombak ke Bentong.
Adakah laluan alternatif yang dimaksudkan ialah Jalan Gombak Lama iaitu laluan sempit, bergaung, berbukit, sunyi, selekoh tajam, tiada lampu jalan, dalam hutan belantara dan jika anda kemalangan, alamatnya tengkorak anda hanya akan ditemui 3 bulan kemudian, itupun kebetulan ditemui oleh orang asli yang kebetulan ternampak tengkorak anda di dalam gaung ketika mencari petai.

Contoh2: Lebuhraya Persekutuan
Untuk ke Kelang dan sebaliknya, anda terpaksa melalui dua plaza tol. Apakah jalan alternatifnya? Anda terpaksa melaluinya dan membayarnya. Jika anda nekad, anda boleh tidak membayarnya semasa palang dibuka, tetapi siren akan berbunyi dan nombor kenderaan anda dicatatkan.
Dan tahukah anda, betapa siksanya melalui Lebuhraya Persekutuan setiap hari apabila ianya tidak boleh dikategorikan sebagai lebuhraya kerana langsung tiada ciri-ciri lebuhraya malah laluan yang betul-betul nampak macam lebuhraya hanya jarak lingkungan satu kilometer dari plaza tol.

Tahukah anda:
Lebuhraya di negara ini cantik dan digahkan sebagai antara yang terbaik di dunia dengan laluan lurus, banyak lane, banyak kawasan rehat, rawat.

Tetapi sedarkah anda:
Ada lebuhraya memaksa anda menghabiskan minyak dan masa terutama masa kecemasan kerana tiadanya laluan keluar atau pusingan u.
Contoh1: Lebuhraya KL-Putrajaya
Lebuhraya ini menawarkan dua Plaza Tol. Di Bukit Jalil RM1-50 dan Putrajaya RM2-00
Tetapi, jika anda telah memasuki Plaza Tol Bukit Jalil, anda tidak boleh berpatah balik atau mencari mana-mana susur keluar kecuali anda terpaksa memandu sehingga Putrajaya, membayar tol RM2 kemudian U -turn dan bayar sekali lagi RM2 untuk berpatah balik.
Jaraknya melebihi 10 kilometer, (nanti saya ukur balik jarak tu...)menyebabkan banyak kes-kes kecemasan mengalami kelewatan untuk dibuat pusingan balik.
Contoh 2:Jika anda melalui Lebuhraya Libgkaran Tengah 2 MRR2 dari Kepong/sebaliknya, sebaik sahaja anda menaiki laluan bertingkat, anda akan mengalami trauma yang amat hebat kerana hampir saban hari laluan ini sesak di laluan bertingkat itu, lengkap dengan gegaran kuat jika lori atau kenderaan berat lalu di laluan sebelah. Lokasi inilah yang menjadi kontroversi sejak sekian lama akan isu retak pada rasuk/tiang lebuhraya.
Dan, sepanjang anda berada di atas laluan bertingkat yang sentiasa bergegar ini, tiada laluan kecemasan/susur untuk turun. Jika anda dah memasukinya, anda terpaksa berada di atasnya sehingga berhampiran susur Manjalara.





ambulan
tiada u turn

chot said...

anom 10:03

syabas atas artikel anda...

mantopp

Anonymous said...

Dia orang ni memang suka dibangang-bangangkan,lagi pun bagi mangkuk-mangkuk hayun ni tak boleh hidup tanpa umno,kerja depa umno yang carikan,rumah mereka umno yang bayarkan,belanja dapur dan anak sekolah umno yang berikan,kereta umno yang settle kan,pi jalan makan angin umno yang belanja,tol umno yang bayarkan,cukai tu cukai ini umno yang selesaikan kira semuanya umno yang tolonglah,UMNO tak nak tolong ke yang dah 100,000 pekerja dah diberhentikan? ni tambahan anak pun umno buatkan..wakakakaka.( maaf bro KOPI LWN GOUT saya copy n tambah rasa sikit kat komen bro) mnm4774

Anonymous said...

confirm mereka ni bangang pasal selalu story out of date.berjuang capai matlamat bukan perlekeh kosong...hantarlah memo bantahan pada yang berkenaan bukan menyalak kat bukit...at least pak lah dapat juga message...bangang penipu rakyatni....nak jadi pemimpin tak semestinya nak hasut rakyat saja...bikin confuse,,,,bangang pkr