"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, April 27, 2009

31 Mei Mengundi Di Penanti - malaysiakini

Reactions: 
Hari mengundi bagi kerusi DUN Penanti ditetapkan pada 31 Mei dan hari penamaan calon jatuhnya pada 23 Mei, umum Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Kerusi itu dikosongkan oleh bekas timbalan satu ketua menteri Pulau Pinang, Mohammad Fairus Khairuddin pada 16 April susulan siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Bekas ADUN PKR itu bagaimanapun tidak diseret ke mahkamah kerana SPRM tidak mempunyai cukup bukti untuk berbuat demikian.

7 comments:

Fazrulls said...

Salam Bro,

Yess.. akhirnya bertemu jua di PENANTI... tapi siapakah calon2nya??????

heeee :)

LanaBulu said...

Sapa pun calonnya tak kira..janji PR menang sudah lah..

Mohd Fadzli said...

Nak tgk BN letak calon ke tak? Klu letak memang Najib ni bos kecik jer. Rupanya ade lagi bos besar.

Anonymous said...

keputusan calon bertanding dibuat di putrajaya kerana borang pencalonan hanya diterima secara pos.
ini selaras dgn cadangan es-pi-ar utk mengelak perarakan baju & kereta berhias semasa hari penamaan calon, sehingga menyukarkan pihak media tiga-sukun membezakan mana calon dan mana peniaga burger.

dgn kesempatan ini, saya pengerah pilihanjaya (yg baru melompat dari dreber am-bulan ke kerusi pengerah) dgn itu, diumumkan keputusan calon yg layak dan sungguh "fit" sekali utk bertanding:
1) mamak deit al-kutty (nama mengikut origin aka kerala india) - parti bebas sebebasnya.
2) mat ejam gembala lombu - parti cap keris terlucut sarungnya
3) kertas pencalonan calon pkr ditolak kerana posmen lambat menyampaikannya ke hq es-pi-ar, ditambahkan pula stem pos sengaja ditanggalkan.
4) calon be-end didapati tidak layak kerana didapati bahawa dacing yg dibawanya perlu dihantar ke sirim utk "calibration" (ia didapati senget dan dikhuatiri akan menipu pembeli lagi).
5) pencalonan calon pas ditolak kerana es-pi-ar (dengan kuasa simpanannya) mengatakan bahawa parti itu telah mengeluarkan kenyataan media sblm ini yg ia akan memberi laluan kpd pkr bagi DUN bangku duduk ini spt PRU 2008 yg lepas.
dgn itu, atas "body-bicarawara" es-pi-ar telah menganggap pas telah melanggar janjinya/kenyataannya pada pihak media tiga-sukun sblm ini. kesimpulannya, borang pencalonan dikuis ketepi semasa posmen deliver ke hq es-pi-ar.
6) si polan bin si ponen - calon baru dibebaskan. Pencalonan calon yg terbabas ini ditolak kerana akan merumitkan pihak "suruhandenganjayanya" menyusun nama di atas kertas undi nanti. dikhuatiri kertas A4 tak cukup kerana lambang calon bebas no (1) di atas akan menggunakan lambang yg sungguh dan amat besar, supaya pengundi senang nampak.

Oleh itu dan dgn itu diistiharkan hanya dua wolang saja layak bertanding.

dgn kuasa simpanan yg dikeluarkan. es-pi-ar dgn ini memuktamadkan calon ini, dan calon tidak dibenarkan tarik diri. jika tidak, sawan tarik akan dikenakan kepada calon yg disahkan di atas.

adalah dinasehatkan pada pihak media tiga-sukun supaya membuat liputan kempen yg adil dak saksama pada dua mambang ini.

calon-calon no (1) & (2) yg layak bertanding di atas di nasehatkan membawa semua barang-barang kempen, bendera, poster, banner, petugas, surat-surat, perayu undi kedalam kotak dan dihantar ke pejabat es-pi-ar dahulu utk kelulusan sebelum dihantar dan dikeluarkan di bangku duduk penanti kelak.

sekian dimaklumkan dari perkarangan pejabat remote control Suruhandenganjayanya, Parcel ehem! ehem!, bandar perang besar, kepang, eh!! ....Sepang.

Anonymous said...

Ni kena pakat betul2. Jgn lak ada org PAS sibuk nak letak calon dia kat situ sebelum PR berbincang. PKR pun sama, nak buat apa2 bincang dulu. Tapi, insyaallah, PR menang. Cuma jgn over confident dah ler. Kabinet Mahajib nie bukan ada halal haram...main redah suka ati mak bapak mukriz, mirzan, marina...je ni..Undang2 Islam pun dia boleh kutuk ni kan pula undang2 manusia..

Anonymous said...

Kita semua akan usaha kerassss untuk kasi 5-0 (Btg Ai tak kira) kat Mahajib regime.

Anonymous said...

kerja kerasss.....saya setuju sangat...kalau tak KERAS mana bulih buat kerja.....wargh wargh wargh wargh....insyallah PR akan menang.....mari kita berdoa ....