"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, September 03, 2009

Ekonomi Malaysia "Kukuh"..!?

Reactions: 
Bila ekonomi dunia jatuh, persoalan yang timbul dari sosialis ialah menuding ke arah kapitalis. Atau para pemikir ekonomi Islam mendabik dada bahawa ekonomi cara Islam adalah yang terbaik.

Benar, Islam syumul dari segala aspek kehidupan. Persoalannya dimanakah ilmuan Islam ketika dunia berubah daripada kekhalifahan kepada kapitalis yang kita anuti pada hari ini.?

Sistem ekonomi, baik sosialis mahupun kapitalis adalah sama, kaum pemodal dan pelabur berlumba-lumba menganut keuntungan.

Berbeza pada cara perlaksanaan sahaja kerana kapitalis meyerlahkan identiti kaum pelabur untuk mengaut keuntungan maksima, sedangkan sosialis lebih neutral dan mengagihkan ekonomi kepada rakyat segajat.

Harga minyak naik, itu hakikat di Malaysia. Walaupun harga minyak utama tidak naik kata Ismail Saberi, kerana sememangnya dia tidak mengisi minyak sendiri melainkan pemandunya yang lebih arif akan menambahkan isipadu minyak ke dalam keretanya selaku Pak Menteri.

Masalah yang ketara di sini sebenarnya ialah pola harga minyak di dunia.

Katakan pada hari ini, kerajaan menanggung subsidi RM304 juta sebulan (menurutnya), bagaimana pula ketika harga minyak dunia AS$68.00 menurun 0.05-0.07%.?

Mungkin kiraan matematik saya lemah, namun begitu adakah subsidi yang ditanggung oleh kerajaan ini meningkat.? Pak Menteri turut memberikan fakya lemah tentang penghujahannya dalam menyampaikan harga minyak dunia yang umum tahu turun dan naik, (Kos bagi RON95 naik 102 peratus daripada AS$40.75 setong kepada AS$82.30 setong pada Disember 2008 dan bulan ini).

Beliau juga berkata (jika terdapat sebarang perubahan harga pasaran global, kerajaan akan mengkaji semula dengan sewajarnya). Maka penurunan harga minyak kepada AS$68.00 pada hari ini adakah akan di kaji oleh kerajaan.?

Apabila kenaikan ini berlaku, secara mendadak tambang bas Rapid KL turut sama naik (walaupun kata menteri telah dibincangkan lama dahulu). Adakah Menteri sedar, kenaikan pada bulan Ramadhan tatkala perbelanjaan rakyat Malaysia untuk Aidilfitri semakin meningkat akan membebankan rakyat.?

Harga barangan keperluan juga semestinya akan naik. Sudahlah dengan retorik Akta Kawalan Harga, berapa ramai peniaga berbanding pegawai kementerian.? Jangan lupa, Rm4 billion yang dikatakan bakal dijimatkan ketika kenaikan mendadak harga minyak beberapa tahun lepas dikatakan untuk pembangunan pengangkutan awam.

Namun Menteri bertanggungjawab gagal menjawab jenis pembangunan yang dilakukan di dalam perbahasan Parlimen.

Kadar pengangguran di Eropah adalah yang paling buruk dalam tempoh 10 tahun. Itu fakta. Bursa-bursa utama dunia jatuh, itu fakta. Bursa saham utama di Asia jatuh, itu fakta. Sektor pembinaan di UK menguncup 18 bulan berturut-turut, itu fakta. Syarikat penerbangan utama dunia rugi £1.2bn, itu fakta. Wall Street jatuh untuk hari yang ke empat berturut-turut. Itu fakta. 563 saham syarikat rugi berbanding 203 saham syarikat untung semalam di Bursa Malaysia, itu fakta.

Cuma kata menteri... ekonomi kita kukuh.? yang ni apa.?

Anak Posmen Chemor

34 comments:

TEKONG DARAT said...

BUKAN EKONOMI...
BATANG KOTE DEPA YG KUKUH...

Anonymous said...

lancau la kukuh.....

butuh pak hang!!

MeriamBuluh said...

Hahahaaa hai TekongDarat bro mabuk darat ka...
Betui tu..ekonomi kita semakin kukuh selepas KENAIKAN HARGA MINYAK...
Ini terbukti bila kenaikan harga barangan tempatan juga meningkat.
Rakyat mempunyai banyak duit untuk berbelanja...
Jenayah akan meningkat kerana rakyat banyak duit untuk dirompak..
Kesatuan sekerja minta supaya bonus kepada JPA bagi tahun ini diberikan memandangkan ramai yang ingin melancong ke luar negeri..

Anonymous said...

Cuma kata menteri... ekonomi kita kukuh.? yang ni apa.?......YANG INI AUTA!

mastimketumt said...

projek memperbodohkan 1malaysia lagi! berbelanjalah untuk mengukuh ekonomi negara, pemimpin didahulukan rakyat dibelakangkan.

sasquatch said...

itulah kerajangaan yang bangang....

Anonymous said...

kukuh.....
hahahhahahhahah

kukuh..... apa benda tu...
ekonomi kita kukuh.... betul ke???

pak menteri, tolong jangan jadi bangang....

Anonymous said...

kalau harga minyak dah naik,ertinya ekonomi kukuh..

Anonymous said...

'YA ALLAH,KAU BINASAKAN LAH PEMERINTAH DAN PEMIMPIN KAMI YANG TELAH MENYELEWENG EKONOMI NEGARA KAMI,KAMI SUDAH TIDAK TAHAN DENGAN PENINDASAN MEREKA TERHADAP KAMI HAMBA-MU INI,
KAU MUSNAHKAN MEREKA SEBAGAIMANA KAU MUSNAHKAN ZAMRUD,FIRAUN DAN ABU JAHAL'

Anonymous said...

'YA ALLAH,KAU BINASAKAN LAH PEMERINTAH DAN PEMIMPIN KAMI YANG TIDAK BERLAKU ADIL KEPADA KAMI,KAMI SUDAH TIDAK TAHAN DENGAN PENINDASAN MEREKA TERHADAP KAMI HAMBA-MU INI,
KAU MUSNAHKAN MEREKA SEBAGAIMANA KAU MUSNAHKAN ZAMRUD,FIRAUN DAN ABU JAHAL'

TEKONG DARAT said...

ZAMAN PAK LAH....

REBET + RON 97 = RM1.80

ribet dikatakan bagi menggantikan subsidi...kerajaan bongang rakyat lalaysia berpendapat adalah tidak adil jika rakyat seluruhnya tak kira kaya atau miskin dapat subsidi yg sama...

ZAMAN NAJIB....

RIBET -RIBET + RON 97 = RM1.80

mana pergi ribet?....
jika dah tak ada ribet, kenapa takde subsidi?...
ada subsidi?...
kalau ada subsidi harga minyak sepatutnya bukan rm1.80...
mungkin rm1.50

RAKYAT MALAYSIA MEMANG PELUPA...
DAPAT RM650, LUPA SEMUA...
BODOH YG AMAT...
UNDILAH BN...

AnaK BugiS said...

hahahaha.. ekonomi negara akan pulih dalam sekelip mata.. tak ingat lagi ker.. statement yg diwar2kan dlm media umno.. ingat kita ne bodo sgt ker..ye lah pulih sebab pak mentri macam tuh gak.. senang kaya raya.. manader gawat..? ketua cawangan dan bahagian berlumbe tukar keta baru.. mana der gawat..? si faizal kuala demensi bawak duit guni2.. so.. mana ade ekonomi merudum.. hahahaha

Anonymous said...

ekonomi malaysia tidak kukuh kerana anasir dalam kerajaan sendiri,mereka gunakan duit kerajaan hasil cukai yang dibayar oleh rakyat malaysia untuk buat jambatan kat manik urai.jambatan ini salah satu kempen Umno di prk tersebut..

Anonymous said...

ini kerana mereka jahil tentang agama,kerana harta mereka sanggup buat apa saja walaupun benda tu haram..

Anonymous said...

kukuh apa nyer..pakej rangsangan 1 dan 2 tu satu penbaziran,tak ada nilai pun.habis-habis macam tu..
rakyat tak mau tu pun,rakyat cuma nak harga keperluan yang berpatutan..

Anonymous said...

ekonomi malaysia meniru corak ekonomi kapitalis yang diasaskan oleh yahudi..
Allah telah turunkan bala kerana tidak menjalankan ekonomi mengikut syariat islam..

Anonymous said...

Semua pembohong belake........
rakyat yg mampus.....nak pergi
cari rezeki pun nak bayar tol.

Anonymous said...

kukuh kah ekonomi kalau rakyat masih dihimpit dengan kesempitan hidup..
kalau syarikat di malaysia ni banyak untung,berapa gaji minimum mereka berani bagi,kalau setakat 1000-1500 jangan harap..kat pusat bandar apa la sangat gaji macam tu banding dengan kukuhnya ekonomi negara..
kalau kat kampung masih mundur dengan kukuhnya ekonomi negara..

Anonymous said...

yang kukuh poket umno jahanam..

Anonymous said...

kapal selam scorpion satu pembaziran..
umno bengang lagi jelas dan terang benderang bahalulnya..
musuh utama negara bukan kapal selam luar singapura atau indon,atau apa saja negara..
tetapi musuh negara utama adalah dadah,h1n1,rasuah,buta ilmu,jahil islam...
tak kan negara guna kapal selam untuk menyelamatkan dari serangan dadah,h1n1,rasuah,buta ilmu,jahil islam??????

Anonymous said...

umno bodoh tak pikir langsung pelaksanaan ppsmi,dasar pembaziran..

entah berapa biji komputer riba dibekalkan kepada guru2 ppsmi yang gagal melaksanakan dasar ini..

entah berapa bilion ringgit sudah dibayar elaun kepada guru yang di hantar ke sekolah luar bandar sejak tahun 2003 tapi tak adapun pelajar yang begitu cemerlang dengan ppsmi..

entah berapa bilion ringgit telah dibelanjakan untuk membina makmal ppsmi disekolah di seluruh negaradan bagaimana pulak makmal yang belum siap..

entah berapa bilion ringgit semua dasar yang dilaksanakan untuk pendidikan negara menuju kegagalan dan berlaku pembaziran berjuta-juta ringgit..

Anonymous said...

umno hanya banyak melakukan pembaziran,penyelewengan..

'YA ALLAH,KAU MUSNAHKAN PEMIMPIN YANG TELAH BANYAK MELAKUKAN PEMBAZIRAN DAN PENYELEWENGAN'

Anonymous said...

MALAYSIA SALAH SATU NEGARA YANG GAGAL MENGAGIHKAN HASIL KEKAYAAN NEGARA KEPADA RAKYATNYA..

MALAH CUKAI YANG DIBAYAR OLEH RAKYAT MALAYSIA DIGUNAKAN UNTUK MELAKUKAN PEMBAZIRAN

Anonymous said...

entah berapa bilion telah dibazirkan untuk menghantar pelancong ke angkasa.tengok saja hasil kajian yang dibuat tidak membawa sebarang makna..
hasilnya sekarang pelancong tersebut mundar mandir ke ulu hilir meroyon dan menyalak entah apa entah..

Anonymous said...

umno hanya banyak melakukan pembaziran,penyelewengan..

'YA ALLAH,KAU MUSNAHKAN PEMIMPIN YANG TELAH BANYAK MELAKUKAN PEMBAZIRAN DAN PENYELEWENGAN'

kodok said...

smenjak myk naik..abih smua brg2 pun makin naik..kuih2 kat bazar 5 bj dh naik jd rm2..dulu 3 bj rm1 ja..bila di tnya alasanya sbb myk naikk..
nk marah depa pun x leh gak..sbb depa guna myk ntk bwk brg2 ke tapak bazar..nk beli bahan2 mentah pun guna kenderaan gak..

peruncit pun sama naik gak..masing2 ada bsangkutan ngn myk petrol ni...
myk tanah bl lg nk naik..??biar kg2 x yah pasang pelita dah..

Anonymous said...

cuma gaji naik setahun sekali ..he2
padan muka aku sokong salah pemimpin

Anonymous said...

Sebelum mengundi UMNO = BN tindas rakyat ikut suka hati mereka apabila menjelang PRU rakyat di sanjung dan di beri rasuah UNTUK menang PRU, Apabila UMNO Menang, Pemimpin mereka MULA tindas rakyat tanpa belas kasihan, itulah pegangan Pemimpin UMNO Sekarang...

Anonymous said...

UNMO/BN memang kafir laknatullah...lebih bansat dari yahudi....sebab mengaku ISLAM tapi tak nak ikut Al-Quran dan Hadis..!!
BANGSAT!!!!!!

Anonymous said...

Kalau nak tau ekonomi kukuh ke tak,tengok pendapatan per kapita rakyat negara tu tinggi ke rendah. Dan pendapatan ini hendaklah sentiasa meningkat.

Kalu dia semakin menurun aku rasa pak menteri malaysia banggang, tak tau apa yang dia orang cakap, atau bahasa mudahnya mereka menipu rakyat hidup-hidup.

Bayangkan pendapatan mula pekerja Malaysia taraf ijazah pada tahun 1994 adalah RM2000.00 sebulan utk swasta.

Kalu dalam tahun 2009 ni masih RM2000.00 sebulan, sah menteri kat malaysia ini kuda kayu.

Ekononi kukuh mesti pendapatan perkapita meningkat. Sekurang-kurangnya gaji mula lulusan ijazah sekarang berada di tahap RM4000.00 sebulan sekarang.

Kalu masih RM2000.00 sebulan, sah menteri kat malaysia kelentong dan kencing rakyat malaysia hidup-hidup, sebab pendapatan per kapita tak meningkat yang menunjukkan satu indikator ekonomi sesebuah negara kukuh.

Bayangkan Di Amerika gaji permulaan USD30,000.00 sebulan=RM105,000.00 sebelum, itu baru kukuh walaupun ekonomi gawat. kalu tak gawat lagilah lebih.

macam mana rakyat malaysia tak terliur gaji sebanyak tu kalu di malaysia.

Satu cara itu mencapai perkara sedemikian kita tukar kerajaan yang ada sekarang kerana tak tau ekonomi dan banyak bohong dari cakap benar.

Anonymous said...

KASI TUKAR KERAJAAN YANG ADA SEKARANG...KERJA TAU NAK MELINGKUPKAN RAKYAT..ADA HATI NAK CAKAP MENGUTAMAKAN RAKYAT..KHAKKK PTUIHHH...

jaisyul usrah said...

juboq la ekonomi malaysia kukuh. minyak naik rege...brg nek rege...

ekonomi kukuh diukur berdasarkan poket najib ke kadar inflasi?

Hak tuih la...

1Malaysia

Poket didahulukan

Rasuah Diutamakkan

Anonymous said...

F**K GOV..

SS said...

itu le suruh hantar anak mengaji pandai-pandai...cukupkan ilmu akhirat dan duniawi supaya boleh memimpin malaysia dengan adil satu hari nanti... Kita sendiri yang akan mencorakkan malaysia pada masa akan datang...yang generasi sekarang ni dok melalak sana sini..satu sen pun tak guna...setakat dalam blog le, lebih-lebih pun bleh buat demo..pastu dok rumah termenung manjang memikirkan masalah dunia.