"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, September 05, 2009

Kuil Seksyen 23: Kenyataan Dan Penjelasan YB Khalid Samad

Reactions: 
"Ada yang bertanya kepada saya, tidakkah saya khuatir saya kalah dalam pilihan raya yang bakal tiba oleh kerana isu ini. Bagi saya sekiranya itulah kehendak pengundi, apakan daya?

"Yang penting sejarah akan menjadi saksi bahawa ada Ahli Parlimen dari parti Islam yang memperjuangkan keadilan untuk semua walaupun orang Hindu," kata beliau dalam surat terbukanya kepada penduduk penduduk Seksyen 23 Shah Alam.

Beliau turut mengungkapkan kisah seorang raja Islam di Mysore, Bangalore, India pada abad ke 18 yang bernama Sultan Fateh Ali Khan Tippu atau Tippu Sultan.

Di bawah pemerintahan Tippu Sultan, rakyatnya terdiri daripada orang Islam, Hindu dan Sikh.

"Hingga ke hari ini rakyat India masih menceritakan mengenai pemerintahan beliau yang berasaskan Islam sebagai sebuah pemerintahan yang adil," kata beliau.

Dengan mengemukakan ayat ke-8 Surah al-Maidah yang menekankan keadilan, Khalid mengingatkan bahawa ketaqwaan mempunyai hubungan rapat dengan keadilan.

Keadilan ini pula perlu dilaksanakan terhadap semua, walaupun terhadap yang tidak disenangi, kata beliau.

"Kalau terhadap kaum yang dibenci sekalipun dituntut keadilan, apatah lagi terhadap jiran sekampung dan warga sekota?

"Walaupun mereka tidak sebangsa dan seagama, hakikatnya mereka tidak memusuhi kita atau memusuhi Islam. Maka, mereka layak mendapat layanan yang adil.

"Adakah adil sekiranya kita menafikan mereka hak tempat beribadat yang berhampiran dan sebaliknya memaksa mereka ke seksyen 22, di tengah-tengah kawasan industri berat, jauh dari kawasan kediaman? Tiada apa di sana kecuali kilang-kilang," kata beliau dalam surat yang disiarkan dalam blognya itu (www.khalidsamad.com).

Khalid bagaimanapun tidak memaksa pandangannya diterima.

"Saya hanyalah seorang wakil rakyat yang dipilih oleh tuan-tuan melalui pilihan raya yang diadakan pada masa-masa tertentu.

"Saya tidak berhak memaksa apa-apa pandangan atau keputusan ke atas tuan-tuan semua.

"Saya hanya mengharapkan keputusan yang tuan-tuan rumuskan sendiri berhubung cadangan pemindahan kuil ke Seksyen 23 mengambil kira persoalan ketaqwaan dan keadilan," katanya.

TPU - YB Khalid Samad... Ur d man..!

122 comments:

Anonymous said...

"Saya hanya mengharapkan keputusan yang tuan-tuan rumuskan sendiri berhubung cadangan pemindahan kuil Seksyen 23 mengambil kira persoalan ketaqwaan dan keadilan" kata Khalid

..saya keliru ada kah mendirikan rumah ibadah orang kafir dikira orang yang bertaqwa dan mendapat pahala ???

Anonymous said...

mangkok punya anon 9.33, susahnye nak mahamkan orang UMNgOk, memang BoNgok.

Topeng Perak® Unmasked said...

Tak perlu keliru... Islam itu agama yang adil...

Islam itu tidak menzalimi mana-mana bangsa atau agama.

Allah tak pernah meminta umat Islam merobohkan mana-mana rumah ibadat.

Mendirikan rumah ibadat adalah tanggungjawab sosial dalam Islam.

Sedare tersilap faham akan erti "Kafir"... pengertian kafir itu bukan untuk orang bukan Islam sebaliknya kafir itu diertikan kepada mereka-mereka yang memahami ajaran Islam tetapi tidak melakukannya sepertimana yang disuruh oleh Allah...

Kafir ialah Kufur... kufur itu engkar.

Lebih 50 tahun umat Islam Malaysia di kelirukan.

Anonymous said...

anony 933

Kena tanya tokguru2 PR@PAS yang sangat pakar dalam mendalilkan hukum erutama berkaitan dengan orang kafir..

Tak heran.. ni lah ketaqwaan murukalid ibni murusamad

zali said...

apa ni khalid?

bukan nak dengar ceramah awak
tu...cuma nak awak buat kerja
pindahkan kuil tu je...

boleh buat kerja ke tak ni?

cerita pasal sultan TiPU ye...patut
le TiPU suka sangat...

Anonymous said...

semelayu bodoh semelayu bodoh semelayu bodoh semelayu bodoh semelayu bodoh semelayu bodoh semalayu bodoh semelayu bodoh semelayu bodoh semelayu bodoh

Jeffry said...

'MB bodoh’ dan 'Khalid Babi’ serta macam-macam kata kesat menyelubungi Dewan Bankuet Wisma Majlis Bandaraya Shah Alam pagi Sabtu dimana berlangsung sesi dialog Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim dengan penduduk Seksyen 23 berhubung isu pembinaan kuil.

Kira-kira 300 penduduk termasuk 40 kaum India hadir dailog itu.

Kalangan yang berang dengan keputusan kerajaan negeri hendak bina kuil Hindu dekat kawasan perumahan mereka juga boo kearah Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad dan ADUN Batu Tiga PKR Rodziah Ismail.

KEHKEHKEH TAKEBEER!!..TAKEBEER!...TAKEBEER!!..LETAK JAWATAN LA KHALID NGOKKK WEIIII!!! YEHAAAAAAAAA!!!

Jeffry said...

KAFIR ITU KUFUR..KUFUR ITU ENGKAR <---- CUBA TANYE HASSAN ALI APSAL DIA ENGKAR APABILA DIA X CAMPUR TANGAN BILA ADE SERBUAN KAT PUB YG BUKAK SAMPAI TENGAHARI PTG TADI?

KEHKEHKEH TAKEBEER!!...TAKEBEER!!...TAKEBEER!!!

Topeng Perak® Unmasked said...

Jeffry Bodoh... Pub yang kene serbu tengahari tadi tu lokasinya di Taman Maluri... Taman Maluri tu dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur...

Datuk Bandar Kuala Lumpur siapa..?

Jeffry ni bodoh tak leh nak ajar, BANGANG berkati-kati...

Sah berok ni kaki mabuk... tu yang marah sangat Pub kene serbu tu..!

Tinta Hitam said...

perhatikan lah akhlak penyokong penyokong UMNO ni.Mencarut dan menyebut kata kata lucah dibulan yang suci ini.Itu lah akhlak mereka sebenarnya.Biadap dan kurang ajar adalah budaya mereka.Sanggup menggadai maruah dan harga diri hanya untuk mendapat seringgit dua dari UMNO.

memang susah untuk memahamkan org org yg bersifat abu lahab dan abu jahal..

Saya menyokong penuh pendirian YB Khalid Samad.Sebagai pimpinan Pakatan Rakyat beliau perlu menegakkan keadilan tanpa mengira bangsa.Islam adalah adil pada semua pihak.Islam dan bukan Islam.

YB Khalid Samad telah pun menunjukkan kepada semua apa dia keadilan Islam sebenarnya.

Insyaallah kita akan ajar UMNO ni cukup cukup di Bukit Pinang.Saya yakin semua pilihanraya kecil lepas ni akan berlaku dikubu kuat UMNO.Dan saya yakin berdasarkan petanda petanda mutakhir UMNO akan mengalami kekalahan demi kekalahan dimasa akan datang

Anonymous said...

TP kufur itu engkar ..engkar itu kafir lepas tu syirik ..syirik menyukutukan Allah ???

Anonymous said...

semelayu bodoh semelayu bodoh semelayu bodoh semelayu bodoh semealyu bodoh semelayu bodoh

Topeng Perak® Unmasked said...

Anon 9:56pm... ye... tepat sekali... menyekutukan Allah macam yang UMNO/BN buat lebih 50 tahun ni...

Ajak rakyat bersyukur pada KERAjaan... tu ajaran UMNO... menyekutukan Allah...

Patutnya bersyukur pada Allah, bukan KERAjaan...

Bila nak sedar ni..? umo dah hujung2 masih dok Kufur lagi...

MD said...

ak rasa org sana tu keliru la jihad melawan org kafir ngn berbaik2 sesama manusia...diorg ingat dapat pahala la berjaya batalkan pembinaan kuil tu...ni la y jd ble duk lme sgt bawah UmNgok....sume bnde bercelaru!

kopiah puteh said...

Tahniah YB Khalid.
Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.
Banyak sangat yang kita dengar orang perkatakan ttg pembinaan kuil hindu ni,tak kira samaada mereka ni penyokong kerajaan mahupun dari kalangan pembangkang.
Tapi yang saya amat kesalkan sekarang ni banyak pihak yg ambil kesempatan mahu jaadi hero,atau pembela keadilan konongnya,
tampa melihat kepada keperluan dan keadaan.
Bagi saya rumah ibadat sepatutnya dibina ditempat yang mejoriti penganutnya ramai.Barulah berbaloi,takkan la nak bina kuil di tempat mejoriti 80% penduduknya beagama islam,begitu sebaliknya takkan nak bina masjid di kawasan 80% penduduknya beragama hindu.kalau macam ni ada baiknya dibina jauh dari penempatan kaun lain.baru lah tak ada bantahan.Tuhan sentiasa menerima amal ibadah umatnya tampa mengira di tempat mana dia beribadah.( di masjid kristal ke,masjid shah alam ke atau surau di kampung)hanya ketaatan kepada yg maha esa yg membezakannya.ini bagi ugama Islam,bagi ugama Hindu saya rasa sama juga.Jangan hanya nak jadi hero je.. Jiran sekampung pun minta ditolong juga.

KEMBOJA said...

"1-Malaysia" dilaungkan...tapi...menanam api perkauman terhadap masyarakat India.

"1-Malaysia" digembar-gemburkan...tapi...meniup api perkauman pada masyarakat cina.

"1-Malaysia" diagung-agungkan...tapi....meLEMBUkan bangsa sendiri.

Begitulah pengkhianatnya...begitulah bangsatnya...begitulah baruanya....begitulah kurang ajarnya pemimpin2 Melayu Umno.

ANAK MURID U.GHAUS said...

KEPADA SEMUA PIMPINAN PAKATAN RAKYAT TERUTAMA MB BERSABARLAH DLM MENGHADAPI DUGAAN DAN CABARAN INI. SAYA YAKIN MASALAH INI DPT SELESAI DGN SECARA BERHEMAH. JGN TERIKUT DGN RENTAK UMNGOK YG CUBA NAK MAINKAN ISU PERKAUMAN. SAYA SENTIASA BERDIRI DIBELAKANG MENYOKONG ANDA.

john said...

zali nga jeffri todi tu provocater..nak buat camno hati dah golap..cakap pun tak guno..buang maso ajo layan orang gilo...awat aku cakap nogori pulak ni..ado prk ko kat sano?..hanto zali ngan jeffri todi kat sano la tolong kempen ko umno...conpom....kalah punyo!

faizal said...

JIKA JUMLAH PENDUDUK SERAMAI 100 ORANG..80 INDIA 20 MELAYU

MENGIKUT TEORI BANGANG KOPIAH PUTIH

SURAU TAK BOLEH BUAT LAA NAMPAKNYA..

SEBAB MAJORITI INDIA..

INI ADALAH KESAN KEBODOHAN UMNO..

KITA TAKKAN RUGI JIKA ISU KUIL TERSEBUT TIDAK DIPUTAR BELITKAN..

JIKA INDIA MENDAPAT KUIL KITA BOLEH MEMINTA SESUATU YANG LEBIH BERNILAI UNTUK UMAT ISLAM..SEBAGAI CONTOH ISU ARAK,JUDI,DAN SEBAGAINYA YANG MENGUNTUNGKAN ISLAM.

TETAPI DENGAN KEBODOHAN UMNO MAKA USAHA TERSEBUT NAMPAK SUKAR KERANA UMNO DILIHAT BERAT SEBELAH

AYUH UMAT ISLAM BANGKIT MENDALAMI AJARAN ISLAM DENGAN SEBENAR-BENARNYA..

Anonymous said...

Yang kuat melaung dalam dewan tu 5 orang saja termasuk ketua pengerusi SS23 yang menyepak kepala lembu hari tu.Bodoh sungguh..Orang buat sessi dialog utk berbincang dan mendengar pandangan tapi jenis otak umno ni otak lembu rosakkan majlis dgn buat kacau.

Anonymous said...

saye masih ingat mase keje kat sabah dulu akhir 80an sehingga awal 90an ..mase tu kerajaan PBS kelaur BN sabab hak rakyat termasuk royalty minyak tak diagih yg sepatutnye.. dan lain-lain lagi..

a'war TPM@TPUMNO ..diberi peranaan megembalikan sabah dalam BN, Tengku Razali mase tu s=Semangat 46 bila melawat sabah dipakaikan tengkolok (budaya rakyat sabah menyambut tetamu kehormat sempena tadau kaamatan) gempaq a'war kate Tengku R dah jadi paderi.. bumiputra islam sabah dah dikristiankan,gereja dah tumbuh macam cendawan semuenye digempitakan oleh a'war ..saye tak faham ler dengan songeh melayu ni..

Anonymous said...

Pandai sungguh tak bagi jurukamera rakam video sessi dialog tu puak2 umngok.Kalau tak kita boleh lihat sekor2 yang memaki tu cam video kepala lembu.Video kepala lembu sapa ada tolong simpan buat kenangan.

Anonymous said...

Semua ni hasil hasutan akhbar racist utusan meloya yang meniupkan semangat perkauman dikalangan rakyat.

Anonymous said...

Teruskan usaha murni YB. Jangan biarkan sekumpulan manusia yang hilang akal mendominasi isu ini. Rakyat yang ada mata ada hati boleh melihat apa yang berlaku.

Anonymous said...

kebencian saya terhadap umno semakin tebal.saya org melayu beragama islam.saya berjanji akan berkerja keras sedaya upaya untuk menerangkan kepada semua keluarga,sedara mara dan kenalan supaya membenci umno kerana sikap mereka yg merosak kan islam di malaysia ini.itu janji saya.

Anonymous said...

Terdapat komen yang mengatakan terdapat ketukan gendang sepanjang hari/malam ketika upacara diadakan adalah amat tidak betul. Kalaupun ada, ia mungkin kerana upacara keagamaan yang sungguh istimewa kepada penganut penganut agama hindu dan penerimaan penduduk sekililing amat dihargai. Tetapi apa yang dilihatkan hari ini, adalah penolakan sekerasnya semangat muhibbah oleh sesetengah penduduk yang hadir. Rakyat bukan Islam menerima seruan azan tanpa sebarang bantahan dan menerima seruan azan sebagai cara hidup mereka, mengapa sesetengah umat Islam tidak boleh menerima penempatan rumah beragama yang bukan Islam? Bukan sahaja tidak menerima, tetapi menentang dengan begitu kerasnya dengan berarak dengan kepala binatang yang dianggap suci oleh agama hindu. Apakah ini yang dikatakan ketuanan melayu? Sememangnya agama Islam tidak boleh diperkaitkan dengan isu ini. Ini saya pasti.

Anonymous said...

Salam kepada semua.
Kepada puak2 yg menentang,tak malu ke mempamerkan sikap sedemikian rupa. (boleh tgk video malaysiakini.tv kalau nak tau lebih lanjut).
Tindakan YB dalam memetik ayat-ayat alQuran adalah tindakan yg benar. bukan satu escapism.
Sedarlah saudara-saudara yg tak sedar lagi bahawa, kepimpinan dan agama tidak dapat dipisahkan. Mesti jalan sama rata.
Inilah yg terjadi bila pimpinan dan agama disisihkan. Saya kira dalam alquran sdri lengkap.Dari kehidupan seorang muslim, pemerintahan,dan banyak lagi kalau hendak dipetik. Oleh itu abg-abg yg tunjuk hero, silalah rujuk alQuran, calm down and jgn tunjuk perangai anda yang tak berapa elok tu.Malu saya.
Saya tegaskan sekali lagi, dalam apa jua situasi, dalam apa jua keadaan sekalipun, AlQuran adalah rujukan utama.
Selamat berjaya kepada YB

Anonymous said...

Well done YB! You are a TRUE MUSLIM and an outstanding leader. God bless you!

Atok said...

Zali lagi lah bangang,nie kerajaan selangor tengah uruslah...bincang dulu,tak macam puak umno ngok ko tu...samseng tak tentu pasal....satu lagi ko pun setakat jadi pengacau kat sini boleh la...

dapat duit upah haram dari umno...

bila nak sedar zali

mak bapak ko dah rasa ke duit haram tu

tak pun ko boleh beli kereta baru lepas tu ajak Jefry pi pub.....maklumlah kaki mabuk...

aku tengok Jefry nie berkenan betul dengan beer...kaki mabuk kut.....duit 2-3 ribu upah umno buat beli arak ke??

Anonymous said...

KUATKAN SEMANGAT YB KHALID SAMAD..RAMAI YANG MENYOKONG ANDA..YB TELAH MENUNJUKKAN CONTOH SBG SEORANG PEMIMPIN ISLAM YG ADIL..SIKAP BERANI YB BERDEPAN DGN PENDUDUK HARUS DIPUJI..

Anonymous said...

Chinese Malaysian said...

Kalau amalan Islam yang dapat dilihat oleh seluruh rakyat Malaysia adalah seperti Islam yang dicontohkan oleh YB Khalid, tidak ada keperluan lagi untuk undang-undang untuk melarang murtad dari Islam di negara ini, kerana tidak ada orang yang akan meninggalkan ugama ini. Orang bukan Islam dari sini juga tidak akan berasa serba-salah lagi bila orang-orang asing bertanya tentang hidup mereka dalam negara majoriti Islam. Inilah penghargaan saya, seorang warga Malaysia keturunan Cina yang tidak berugama Islam kepada sikap YB Khalid yang merendahkan diri dan berakhlak tinggi.

Anonymous said...

WaLi KhAIR SuLaM said...

saya setuju yb, walaupun saya duduk kat seksen 10...tak sampai pun 10 orang india duduk di perumahan ini tapi mereka bertolak ansur, bila surau disini berhampiran dengan mereka. Kita bukan mengadaikan agama. tapi kita bertindak adil supaya islam itu nampak adil untuk semua...

Anonymous said...

ana terharu membaca surat YB.
harap ahli PAS yg lain tidak termakan dgn org "melayu" islam yg sering menabur macam2 terhadap yb khalid.

Anonymous said...

Umno dah semakin menunjukkan sikap biadap mereka.Target nak tumbangkan selangor 31 ogos tak berjaya walaupun seorang telah terbunuh.Tu yang naik angin sangat tu pegi sepak kepala lembu.

Atok said...

Tahniah buat yb khalid samad atas keberanian anda berhadapan dengan penduduk..termasuklah samseng umno....

kalau nak harap khir toyo.....baik skit zali dan Jefry...tu pun sebab dapat upah jadi blogger umno.....duit berkat bahasa pun mulia.....

mak bapak zali dan Jfry sejuk....sebab mengandungkan 2 anak mulia....

zali dah bawak mak bapak ko pi umrah ke dengan duit upah hasil jadi pencacai kat sini

Anonymous said...

Pakatan Rakyat memang bodoh. Masalah macam ni pun tak boleh selesai, asyik menyalahkan orang lain aja, bila nak selesai agaknya. Kalau memerintah Malaysia huru hara negara di buatnya. Jangan membela pemimpin peliwat, akhibatnya segala tindakan tak di berkati tuhan. Dalam Islam tiada kesamarataan agama. Agama selain dari Islam akan ke neraka juga.

Anonymous said...

surat YB betul-betul membuka minda kita sebagai rakyat yg hidup berbilang bangsa di Malaysia.
inilah yg dinamakan 1malaysia dari parti pembangkang tetapi ditentang sebaliknya oleh penyokong BN/UMNO sendiri.saya terharu dengan juga.. ini pemimpin yang harus dicontohi.. tahniah YB.. saya doakan YB tabah.. Kepada mereka yang merancang abotaj ke atas YB... insyaallah, tuhan akan tunjuk kebenaran tidak lama lagi... ALLAHU AKBAR!!!!

Anonymous said...

Assalamualaikum wbrt,YB.Saya amat tertarik tulisan YB.Saya amat berbangga mempunyai seorang YB yang berakhlak tinggi.Teruskan perjuangan YB.Kita dalam parti PAS harta dunia bukanya keutamaan tetapi yang utama ketaqwaan kepada Allah.TAKBIR!!!!

Anonymous said...

Sedare@ smue kalau nak tengok rakyat bertolak ansur persefahaman tinggi saling hormat menghormati,you all datang kat Sabah diorang kat sane bukan seperti orang Melayu Semananjung sebilangannye bongkak.. angkuh!

Kat sane,Masjid Surau hanya beberapa meter dengan Gereja ..ade satu tempat dinamakan Daerah Sandakan Tokong Cina ditengah-tengah perkampung Bumiputra Islam tak timbul masalah pun..

Anonymous said...

Lebih 4 ribu buah kuil terbina pada zaman umno di selangor takde sapa nak bantah.Bila kerajaan PR nak alihkan sebijik saja,jadi marah sungguh puak2 kepala lembu ni.Memang terbukti didalangi UMNO,tapi takut pulak nak mengaku.Maklumlah mereka disokong oleh hisham auw..

Atok said...

anony 11:00 aka zali aka umno bongok.....lain kali belajar agama Islam sampai habis.....memang Islam agama yang sempurna.....bukan sama rata la NGOK! tapi ADIL! ko faham tak NGOK? ADIl!
sebab tu Rasullullah dari segi fiqh sirah pertahankan hak semua kaum termasuk orang yahudi sewaktu di Madinah....

apa punya bingai la mamat nei??? tu la fahaman umno sebenarnya....

Anonymous said...

saudara..
cuba saudara terangkan bagaimana masalah ini dapat diselesaikan kalau ada SAMSENG JALANAN yg bersikap tidak profesional mengganggu mesyuarat penduduk dalam membincangkan isu ini.beritahu kawan-kawan sedara yg membuat kacau tu jgn sekadar bercakap sumpah seranah sana sini kalau tidak berilmu

KEMBOJA said...

yA...MEMANG BETOL. DI s'WAK DAN sABAH MEREKA DAPAT HIDUP AMAN WALAUPUN GEREJA, MASJID DAN KUIL BEGITU HAMPIR.

Apa yg berlaku di Semenanjung ini adalah kerena bongkaknya Melayu Umno ini dengan bangsanya. Mereka terlalu racist. Bongkaknya bukan sahaja pada bangsa lain tetapi juga pada BANGSA NYA SENDIRI. Jadi tidak hairanlay bangsa Melayu sendiri akan menentang sikap bongkak dan bongok Melayu Umno ini.

Hancurkan Umno.....
Hapuskan Umno.....

Mereka2 ini semuanya samseng2..pengkhianat...perompak...dan bacul terhadap semangat perkauman.

Anonymous said...

Salam,
YB,

Saya terharu. Should those people doesn't want you to represent them anymore, please know that there are others who will really appreciate and welcome you. In fact, in your next GE, I plead that you come and contest here in PJ Utara (I live in Kg. Tunku).

Wassalam

Anonymous said...

Salam,
YB,

Saya terharu. Should those people doesn't want you to represent them anymore, please know that there are others who will really appreciate and welcome you. In fact, in your next GE, I plead that you come and contest here in PJ Utara (I live in Kg. Tunku).

Wassalam

Anonymous said...

sesapa yg maki hamun tu mmg tak ade akhlak langsung. Itu MB lah tolonglah hormat sikit, kalau orang UBN kena cam tu mesti orang yg maki tu akan kena tarik keluar dan kena belasah. Itulah UBN. SIAL

Anonymous said...

Seronok sungguh tv3 dan umno menayangkan lembu lembu suruhannya yg 4,5 ekor tu berjaya mengucar kacirkan majlis dan memalukan kerajaan pakatan rakyat selangor.Tapi diakhir ucapan bila tan sri khalid berkata sesi dialog dah selesai berbunyi gemuruh tepukan dari hadirin yg menyatakan sokongan kepadanya.

Anonymous said...

UMNO dah mengajar rakyat menjadi kurang ajar terhadap pemimpin.Tak mustahil akan kena pula kepada pemimpin mereka selepas ini.

dino_yps@yahoo.com said...

saya cadangkan buat kuil kat depan rumah dua2 khalid.

Anonymous said...

Zali tu mmg SIAL dan BANGSAT. Tahniah Zali anjing2 ko berjaya menyalak dengan baik. SIAL UBN.

Kepada YB Khalid TAHNIAH sbb telah menang melawan orang UBN yg bongkak hari nie. YB berjaya kerana berjaya mengalahkan anjing UBN dengan cara bersabar. Saya sokong YB Khalid.

Anonymous said...

dino tu anjing UBN aku kenal dia.

Anonymous said...

Aku hairan kenapa anjing anjing UBN menyalak dalam blog nie???/
Blog mereka tak meriah ke??? SIAL

Atok said...

aku setuju dengan dino_yps@yahoo.com...

oleh kerana ko nie ngok...maka atok cadangkan ko pi jumpa Najib dan cadangkan konsep 1Melayu..apa macam semua Cina dan India tak sesuai jayakan 1 Malaysia...

apa punya bodoh dino aka zali aka bongok....

MC_Shaharul said...

woii azli n de gang mgkuk ayun omnongok..korang rasa bangga ker org bn buat kecoh kt dewan tue?memalayukn umat Islam jer korang nie...

duk kata org2 pas fanatik ngan Islam,padahal korang x sedar yg korang tue fanatik,buat huru hara,mmpergunakan Islam utk politik kotor korang,menghina agama org len,ape kisah korang nie,agama sendiri pn korang hina,inikn plak agama lain,duk kcoh2 slogan 1 malaysia,porahhhh!!!

keadilan Islam utk smua kaum n agama..jgn jd bangang!!bknnye smata2 nk membina kuil org bkn Islam,dah kt tmpt tue diperlukan kuil utk diaorg xkan nk alang plak??

nie kt kawasan umah aku nie,kwsan melayu n berdekatan dgn kuil2 india,asal org org2 umno x bedemo kt mb zambry mamak korang??x payahla nk main politik perkauman beb,bkn sume rakyat malaysia bodo cam korang,naik meluat lg ade la politik bodo korang nie...

MC_Shaharul said...

woii zali n de gang mgkuk ayun omnongok..korang rasa bangga ker org bn buat kecoh kt dewan tue?memalayukn umat Islam jer korang nie...

duk kata org2 pas fanatik ngan Islam,padahal korang x sedar yg korang tue fanatik,buat huru hara,mmpergunakan Islam utk politik kotor korang,menghina agama org len,ape kisah korang nie,agama sendiri pn korang hina,inikn plak agama lain,duk kcoh2 slogan 1 malaysia,porahhhh!!!

keadilan Islam utk smua kaum n agama..jgn jd bangang!!bknnye smata2 nk membina kuil org bkn Islam,dah kt tmpt tue diperlukan kuil utk diaorg xkan nk alang plak??

nie kt kawasan umah aku nie,kwsan melayu n berdekatan dgn kuil2 india,asal org org2 umno x bedemo kt mb zambry mamak korang??x payahla nk main politik perkauman beb,bkn sume rakyat malaysia bodo cam korang,naik meluat lg ade la politik bodo korang nie...

korang sedarla skit sbnrnye yg wat hura hara kt malaysia umno2 bangang nie la...duk wat demo mcm bangang..korang2 mb khalid berani jgk bersemuka dgn rakyat,duk berbincang dgn rakyat,dari mb korang ade ker dlm satu2 isu yg melibatkn rakyat wat perbincangan terbuka?

oooo..lupe mb2 n wakil rakyat korang bacul!!!takut bersemuka dgn rakyat...dtg majlis2 bwk polis2 jd balaci korang!!

KEMBOJA said...

Perbuatan Melayu2 Umno yg kurang ajar inilah yg menyebabkan bangsa2 lain ie. India & Cina malah bangsa Melayu sendiri akan membenci mereka.

Perangai "jelek" Melayu2 Umno inilah juga yg akan menyebabkan Umno-BN tumbang di Semenanjung ini.

Terus kanlah dengan sikap racist kamu wahai Melayu Umno yg kurang ajar....teruskanlah....supaya rakyat akan terus membenci kamu...supaya rakyat bertambah marah dengan sikap kamu itu.

Hancurkan UMNO....
Hancurkan Melayu Umno yg racist..
Jatuhkan pemimpin2 Melayu Umno yg suka melaga-lagakan kaum.

Anonymous said...

Salam YB Khalid

Tahniah. Semoga dapat menjalankan amanah dengan jujur dan ikhlas selari dengan kehendak Islam. Serta dapat menunjukkan keindahan yang ada pada Islam.

AnaK BugiS said...

Sedara Khalid dan M.B memang pemimpin berjiwa rakyat, pemimpin islam melayu yang mengerti.. jangan bimbang majoriti rakyat s.alam bersama berpadu menyokong kepimpinan PR dan hanya puak bebal yang tersengih2 kegembiraan tak dapat melihat apa yg tersirat.

Selagi ada Melayu yang menperjuangkan keadilan utk semua, selagi itu bangsa melayu akan terus dihormati semua kaum.. jgn pedulikan melayu rasis yang menjadikan agama sebagai topeng perjuangan mereka, tetapi dalam masa yang sama menolak kepimpinan islam sebenar..

Al-Juburi said...

bile kt tempat aku nk bwat kuil pulak ne..pendduk india situ ader la 50 org..kata pakatan adil...
hahahhaha

KEMBOJA said...

Betol tu anak bugis....

Apa maknanya melaungkan "takbir"...tetapi...racistnya sangat kuat terhadap bangsa2 lain.

Apa maknanya menjerit "Daulat Tuanku" sekiranya kelakuan melayu Umno tak ubah seperti KERA belacan yg akan memalukan Raja itu sendiri.

Pemimpin Melayu Umno inilah yg akan menjahanamkan kehormanian di Malaysia.

Anonymous said...

Mereka ni berani buat apa saja sbb mereka dilindungi KDN.Kalo bunuh orang pun tak kena tangkap ni puak2 ni.Tengok kes Teoh dan peserta demo kepala lembu mana ada tindakan apa apa.

Anonymous said...

Puak puak umno yang terlopong tak dapat projek dan tak bleh minum arak le dok ngamuk tu

Anonymous said...

sape nak nengok rope lembu. lembu ni pelek sikit.. teman pun heran

http://hamirdin.blogspot.com/2009/09/kepala-lembu.html

Anonymous said...

wakakaka apa kebangang zali nak tunjuk bangang pun jangan over sangat kan dah terserlah bangang tu...

kena tangkap kat kl nak suruh hasan ali masuk campur...

wakakakaka....sapa wakil rakyat umno yang bangang sangat ni ajarkan ko zali wakakaka..

tegelak2 aku tgk bodoh melantun2 ko zali...hahahahaha umno tak sekolah punya balaci

Anonymous said...

Walau apa apa pun saya tetap menyokong langkah Tan Sri Khalid dalam hal ini , mari lah kita bersifat lebih terbuka dan jangan lah kita menjadi fanatik tak tentu hala macam orang gila. Berfikir lah dengan waras tanpa sifat emosional. Islam tak pernah ajar kita untuk menzalimi agama lain . Well done Tan Sri , you are on the right track !

Anonymous said...

firasat aku kerana isu ini non malay akan tolak umno...umno mengharapkan orang melayu akan menyokong mereka atas sentimen agama tapi relistiknya org melayu bukan seperti tahun 70 an dan 80 an yang mengadap satu media. So, umno akan hilang undi non malay dan tak berjayapun curi undi melayu yang hilang..betapa ruginya umno membiarkan dan mengharapkan isu ini memberi laba. takziah, kepada pemikir umno...Selamat mencipta sejarah pahit...

exumno

Anonymous said...

YB khalid memang cool la.. kalau kena kat YB UMNgOk tak tau lah aku, lebih2 lagi si Zahid Hamidi.

Aku cukup senang tengok YB2 dengan kesabaran tinggi yg ada pada mereka, sikit pun tak marah.

Anonymous said...

Apa masaalahnya sekarang???bukan ke PKR/PAS/DAP memerintah di selangor??inilah masanya rakyat nak tengok sesuatu yang baru di perjuangkan,kenapa mesti tunduk dengan bantahan,tegakan keadilan,jangan cakap tak serupa bikin.

zali said...

hamirdin?
ustazah sombong bongkak tu?

anon 12:57am...
kenapa blog hamirdin dan blog
budak gemuk al brangi tak ada
ruang komen?

ceritanya begini...hamirdin ni
saya ajukan satu soalan
agama...dia dengan al brangi si
gemuk yang sembunyi belakang
kamera besar tapak tangan tu
boleh pegi mempersendakan saya...

saya terluka anon 12:57am

begitukah sifat seorang
ustazah?harap janggut je sampai
ke pusat.

selapas counter attack...dua-dua
tak bukak dah ruang komen...

bukak la kalau gentleman...

Anonymous said...

Tido lah zali..ko tu dah mabuk.

zali said...

anon 1:19am

khalid memang cool...
cool dan lembab serta gagap buat
kerja.

dah kata masyarakat sek 23 tak
nak...tak nak la.

apa melalut sampai sultan TiPU
habis semua keluar?

Anonymous said...

Komen bodoh kau hantar kat blog tu sapa nak layan Zali woi.Komen2 ko semua taraf budak tadika kemas.

MC_Shaharul said...

perjuangkn ape tue anon 121?perjuangkn menghina agama lain ker?adoila..nie 1 lg mamat nie,nie kes duk tgk tv 3 suku la nie smpai t`makan ngn putar belit bn,kaji la dlu ape tindakan pr selanggor,xde pembaharuan ke kerajaan pr slgr?haramkn arak dijual kt org Islam selanggor,byk lg laa aku mls nk sebut,ko nie duk dlm tempurung kot..pastue nk bg komen.

Anonymous said...

Minta nak adakan majlis dialog dengan MB tapi 4,5 orang tu buat perangai cam berok matyeh.Biarkan diorang Yb,kami yakin dgn timbulnya isu ni telah membuka mata kami ttg apa yang umno dah buat dulu.95%aku berani katakan yg penduduk shah alam berbangga dgn yb

Anonymous said...

Mat Khalid dari PAS mn yg buat demonstrasi kat Shah Alam th 2000 membantah pembinaan gereja . Mamat lain kot, Podahhhhh ckp cermin dulu muka. Tu la pemimpin PAS tu bongok.

Anonymous said...

Dua Khalid ni adalah hero yang berani berdepan dengan rakyat yang tengah marah tak macam menteri2 dan mb umno yang penakut.Zombri mugabe pun tak seberani Khalid.Syabas Kerajaan Selangor Kerajaan Rakyat.Tak sia sia aku mengundi Pas PRU12 dulu.

gelong gajah said...

Nasib baik aku dah buang perangai gedebe sepuloh tahun dulu..berkat bersama jamaah PR.

mamat umno ni baru nak kenal donia ..kesian aku tengok , melalak macam lembu sakit ,renti kan mamat oiii.kami bukan takut tapi jangan usik lebih lebih kerana darah kita sama warna...tahap sabar ada batas nya..

Umno cuba bakar semangat melayu dengan isu kuil untuk tarik perhatian konon nya demi ugama , bangsa..tapi isu ini akan memakan diri selepas ini..kepada YAB menteri besar , YB khalid aku tabik atas keberanian dan kesabaran menangani isu ini. harap YB PR hadapi isu ini dengan cermat kerana hasil nya akan di terjemah kan di PRK Bagan pasir nanti.

Di sana kita akan tengok UMNOngok akan tersembam menelan ludah sendiri..

Anonymous said...

Teruskanlah mainkan isu kuil ni umngok supaya india,melayu,cina semua lari drpd menyokong umno.Sikap perkauman sempit umngok akan menjahanamkan mereka.Tapi tunggulah jahanam dulu kalau nak sepak kepala lembu pun.

sape nk panjangkan zakar? said...

bravo2 saudara khalid!

BeliaBenciUMNO said...

kesian penduduk sekyen 19 dah 20 tahun merayu ... menjadi mangsa kepentingan politik

Anonymous said...

ha ha.. enta buat dulu, enta yg mula dulu, lepas ni kalau kena pada YB2 UMNgOk, terutama si zambri mugabe, jgn marah ya. nnt ana jual.

KEMBOJA said...

SEMANGAT PERKAUMAN SEMPIT YG DIBAWA OLEH MELAYU UMNO INI AKAN MENYEBABKAN SELURUH KAUM DI MALAYSIA KINI MEMBENCI UMNO.

SELAMAT JALAN ROMEO (PEMUDA BERBAJU HITAM YG ADA TOCANG TU)...
SELAMAT JALAN UMNO....

sasaudengo said...

Jangan dilayan si pemprotes tu sume...! Cube tengok rope mereka ade rope orang yg mengimarahkan masjid dan surau tak? Tu sume yg 5 ekor tu... muka2 barua UMNgOk!

Kita sangka baik je... mungkin mereka ni golongan yg mengimarahkan rumah Tuhan!

Tapi kalo tidak... bina je kuil dlm kawasan mereka... bio mereka ade pilihan nak pegi surau ke nak pegi kuil...? Kalo nak gi kuil... suruh mereka bawak sama si Zali, Jeffry dan parpukari sekali! Zali boleh jadi GuruNanaknye... graduate dari MuruJib - replika Bt.Cave!

Protes bagai nak rak... gi masjid ke tidak, Tuhan je tahu!

MC_Shaharul said...

woii zali bangang sape nk layan komen bodo ko tue,pemikiran mcm bdk2 xde nilai lgsung,yg ko tau mengarut cam sial,blog ko xde org ker?hahaha..

Anonymous said...

ana ada cadangan sama TPU, anta buat iklan jual orang la, anta boleh dapat untung, hari ini kita ada tiga org mau jual, satu yg pakai topi satu malaysia, 2) yg baju hitam tarik kerusi , 3) yg baju putih... mesti laku punya. kalau ada manusia yg ini macam kita tangkap lagi gambar dia, kita jual lagi.. berapa mau beli?

KEMBOJA said...

.....MARI BERPANTUN........

UMNO MEMANG PARTI PERKAUMAN,
DIASAS OLEH MELAYU UMNO,
HIDUP RAKYAT TAK AKAN AMAN,
KERANA PEMIMPINNYA BERFIKIRAN KUNO.

PEMIKIRAN UMNO TELAH DIBASUH,
OLEH PEMIMPINNYA YG GILA KUASA,
MEMANG MEREKA MAHUKAN RAKYAT BERMUSUH,
SUPAYA MEREKA NAMPAK BERKUASA.

MELAYU UMNO BERHATI BUSUK,
MEMBENCI RAKYAT BERLAINAN BANGSA,
BERKELAKUAN HINA SEPERTI DIRASUK,
SENSIVITI RAKYAT TIDAK DIRASA.

BERKELAKUAN BURUK SEPERTI KERA,
MENJERIT TERLOLONG TAK TENTU HALA,
ANGKUHNYA DIRI TIDAK TERKIRA,
MENYEMBAH RAKYAT YG SEMBAH BERHALA.

TUNGGULAH MASA TUNGGULAH KETIKA,
RAKYAT BANGUN MENENTANG MEREKA,
UMNO AKAN DIHANTAR KE NERAKA,
KERANA RAKYAT DAH TIDAK SUKA.

KEMBOJA said...

.....PEMBETULAN....

BERKELAKUAN BURUK SEPERTI KERA,
MENJERIT TERLOLONG SEPERTI KERA,
ANGKUHNYA DIRI TIDAK TERKIRA,
MENGHINA RAKYAT YG SEMBAH BERHALA.

KEMBOJA said...

......PEMBETULAN......

BERKELAKUAN BURUK SEPERTI KERA,
MENJERIT TERLOLONG TAK TENTU HALA,
ANGKUHNYA DIRI TIDAK TERKIRA,
MENGHINA RAKYAT YG SEMBAH BERHALA.

Anonymous said...

JOM SURAU - SURAU..LEMBU-LEMBU UMNO TU SEMUA MESTI TGH TIDO.NK HALANG BINA KUIL KONON,SURAU YG DEKAT DGN RUMAH PN XPENAH JENGUK.MELAYU UMNO MELAYU RACIST!!!

Anonymous said...

..WAHAI! ORANG-ORANG MELAYU..

APABILA DATANG KEPADA KAMU DUA EKOR IBLIS DAN SYAITAN.. DENGAN BERTANYAKAN 5 SOALAN ..WAHAI! MELAYU UMNO PAS PKR PSM ADAKAH KAMU MELAYU BODOH BEBAL BONGNGOK BAHLOL DAN TOLOL..

MAKA JAWABLAH ..IA! SEMUA KAMI MELAYU MALAYSIA,MELAYU BODOH ITU BENAR! MELAYU BEBAL ITU BENAR! MELAYU BONGNGOK ITU BENAR! MELAYU BAHLOL ITU BENAR! MELAYU TOLOL ITU BENAR!

APABILA DATANG LAGI KALI KE 2 KEDUA-DUA EKOR IBLIS+SYAITAN INI! BERTANYA SOALAN SAMA..

MAKA JAWABLAH DENGAN TEGAS DAN SEMANGAT TINGGI FASIH+LANCAR+LICIN TANPA RASA SEGAN+TANPA RASA KESAL DAN TANPA PERASAAN MALU ..YA!!! KAMI LAH! MELAYU MAHA BODOH MAHA BEBAL MAHA BONGNGOK MAHA BAHLOL MAHA TOLOL.. SEMUA ITU BENAR DAN TIADA APA-APA YANG TIDAK BENAR!.. DAN UNTUK MENYENANGKAN+MENGEMBIRAKAN DUA EKOR IBLIS+SYAITAN NIE.. UNTUK DIBAWA KE NERAKA JAHANAM! TERUSKAN DENGAN KETAWA TERBAHAK-BAHAK UNTUK DIRI SENDIRI DAN BANGSA MELAYU ITU KAKAKAKAK WAKWAKWAK HAHAHAHA!!!!!

AkuKaya said...

Zali said "aku terluka...."

Heh..heh..heh... Kau terluka Zali?.. Luka kat mana Zali?... Tau pulak kau nak rasa terluka... Sedih nyeee aku dengar.

Terlukanya jiran2 kita beragama Hindu tu kau tak fikir? Macam ni rupanya konsep "1 Malaysia"

Gini la zali... Kalau kau terluka.. Kau semah je luka kau tu dgn darah lembu tu.. atau telefon je talian ni : 1-800-GIMAMPUS!!..

james said...

zali jangan tunjuk bodoh tu lebih2...malu kat pencacai umno lain sama wei...hahahahaha

zali zali....biro tata negara tak ajar abis lagi ni..hahahaha

Anonymous said...

UMNO sebenarnya menggalakkan penyokongnya sendiri menjadi racist kepada semua kaum.itulah yg jadi kalau terlalu bangga sgt membela hak melayu secara berlebih-lebih sampai menjadi taksub dan benci kepada kaum lain,1malaysia mcmni???xguna keluarkan budget besar-besar untuk 1malaysia kalau penoyokong dan pemimpin UMNO sendiri terlalu racist.

Isu kuil bukan main kecoh geng-geng kepala lembu UMNO sekysen 23 nk tunjuk samseng xde bermaruah.KILANG ARAK YG GAH DI SHAH ALAM XNK PULAK DIJADIKAN ISU.

KEPADA LEMBU-LEMBU UMNO ANDA NAMPAKNYA SUDAH TERLALU TAKSUB KEPADA KEMELAYUAN SEHINGGA MENJADI RACIST.KITA TUNGGU MELAYU UMNO TOLAK ISLAM PULAK.CONFIRM UMNO XKN BERNYAWA LAGI DI MALAYSIA.

DULU KALAU UMNO HENDAK MEMPERBODOHKAN PENDUDUK LUAR BANDAR BOLEHLAH..SEKARANG KAMI ANAK-ANAK LUAR BANDAR DAH MAMPU BERFIKIR YG MANA YG TERBAIK UNTUK KAMI.BUKAN UMNO LAGI!!!

Anonymous said...

lembu-lembu UMNO seksyen23 kn suka tunjuk samseng kalau depan TV3,TV1..
maklumlah muka sape yg nampak semangat berjuang muka tu la senang naik pangkat.kalau ye pn nk masuk tv,xperlu la nk cari populariti murahan.xde maruah langsung muka lembu-lembu umno ni.

Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?v=eBgeh4P2tww&feature=player_embedded

Anonymous said...

ZALI apa kau buat dengan kepala lembu hari itu?Kau tak bagitahu pun.Kau dah makan kan dengan family kau?Ckp jujurlah aku nak tau..

Anonymous said...

ZALI Melayu Tak Guna!Sekali lagi,Zali Melayu Tak Guna!!!ZALI Stupid more than a cow shit!!!hahahahaha

MeriamBuluh said...

Masalah sekarang nie KUIL tu nak relocate kat seksyen 23 dari seksyen 19...Kenapa pencacai UMNO tolol bising2 tuduh YB dan MB nak bina kuil...Ini bukan pertambahan dalam jumlah kuil...
Ini relocate ada faham...
Kalau UMNO perihatin kat Bangsa Melayu kenapa tidak kasihan kat Bangsa Melayu seksyen 19 yang rumah mereka bersebelahan Kuil Hindu...

zali said...

tribute to kemboja :

nik lajis bermain api
hudud sebagai isu semasa
segala rintangan bn hadapi
umno tetap gagah sentiasa

kafir mengkafir budaya pas
perjuangan jumud hanya sia sia
bagan pinang tak kan terlepas
untuk kesejahteraan rakyat malaysia

Abe ZAli said...

Aku sokong Zali dan yg seangkatan dgnnya. Setiap kali Zali komen aku nampak otak lembu dalam kapla dia....kah kah kah Zali lembu

Anonymous said...

DAH NAMA LEMBU2 UMNO BERAK MERATA TAIK TINGGAL..XPASAL2 DPT GELARAN LEMBU.BUKAN KITA YG BUAT,DIORG YG GELARKAN SENDIRI.HAHAHA

Anonymous said...

Setelah melihat peristiwa Perampasan Kuasa DUN Perak dan peristiwa Kepala Lembu UMngok saya dengan ini menjatuhkan Talak Tiga kepada UMNO binti Ngok

Bye Bye UMNO....wa tak caya lu!!

Anda akan berazam untuk menarik seluruh keluarga dan teman-teman supaya menceraikan UMngok

Anonymous said...

bodoh punya Khlaid Lembu ni...woi ko buatlah kuil banyak2 kat Shah Alam tu!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Anon 3:58PM

Inilah contoh Melayu yang hampeh. AKupun Melayu juga tapi takdelah bodoh macam ko.

Anonymous said...

Bravo YB Khalid.

Anonymous said...

UNITED MALAY RASICT ORGANISATION @ UMRO (UMNO) adalah parti melayu yg sudah tidak relevan dan tidak lagi boleh diterima rakyat.cuma mereka yg dibawah perhambaan media TV1,TV3,utusan shj yg masih berkeras mempertuankan UMRO(UMNO).

kerana mereka-mereka ini masih lagi belum merdeka minda/baligh dan dianggap mempunyai akal yg bantut dlm berfikir secara rasional.dek kerana masih lagi taat dan percaya kepada kepimpinan UMRO(UMNO) dahulu di zaman tunku abdul rahman, mereka-mereka ini sanggup mempercayai najib tun razak adalah seperti tunku abd. rahman.

anda salah!!!najib tun razak bukan seperti pejuang UMNO yg dahulu.najib tun razak adalah pengkhianat melayu dan agama islam serta yg dibawahnya.kalau dulu aku bangga kerana UMNO bijak memimpin rakyat tetapi tidak sekarang.malah aku kecewa dan benci kepada berjuta-juta penindasan yg telah dilakukan oleh UMNO/UMRO parti yg mempamerkan kecacatan pemerintahan MALAYSIA.

KEMBOJA said...

AKU BANGGA DGN TUN RAZAK TAPI AKU KECEWA DGN NAJIB TUN RAZAK (UMRO)..

Tinta Hitam said...

Penyokong penyokong UMNo ni memang dah bias bersikap kurang ajar.Itu memang budaya mereka.UMNO sendiri pun kurang ajar pada Islam dan Allah SWT.

Mereka lah yang mempertikaikan Islam dan hukum hukumnya.Saya masih ingat lagi tohmahan pimpinan UMNO kepad pertubuhan pertubuhan Islam (PEKIDA/PEWARIS tidak termasuk didalam pertubuhan Islam,merek ni balaci UMNO)sekitar 70an dan 80an serta 90an dulu.NGO NGO ni digelar anasir subversif,lebih bahaya dari dadah dan komunis.

Wanita yang menutup aurat dihina dan diperlecehkan.

Malahan mereka didalam kempen kempen pilihanraya pernah menjeritkan Al Qur'an sebagai lapuk.Peristiwa ini berlaku di Kuala Kangsar pada tahun 1986.

Banak lagi cerita penghinaan UMNo kepada Islam yang tuan tuan yan glain ceritakan disini.

Kesimpulannya adalah UMNO sebenarnya adalah musuh kepada Islam.Mereka lah penghalang utama kepada Islam.Insyaallah segala tembelang mereka akan dibuka satu persatu tidak lama lagi.

kopiah puteh said...

Assalamualaikum...dan salam sejahtera semua.Buat saudara faizal..jangan cepat cop seseorang tu,baca dulu dan fahami apa yg org tulis,nanti kalau saya katakan saudara ni samalah dengan puak2 ammno tu saudara marah.Tapi lagu ni ka seorang penyokong pas.Untuk menjadi seorang penyokong pas saudara perlu banyak belajar lagi.kalau tak buat memalukan kami penyokong pas dan TGn Aziz je.

Anonymous said...

zali counter kat hamirdin...kahkahkah, hamrdin tak dpt jawab kahkahkahkah...gua mau..kahkahkahkah...komen sikit kahkahkah..wa tak dpt ..kahkahkah lawak antaraabangsa ni kahkahkah, wa komen nanti lak, tak dapat tahan lawak zali ni wwaaakakakakaa kihkihkih huhuhuhu,ptuihh lalat daaa

Anonymous said...

syabas yb khalid,pesan orang tua jangan berbahas dgn orang bodo nanti kita nampak bodoh.biatlah umngok lombu tocang tu dgn labunya, biasalah ketuanya pun julang keris tapi kena gertak balik...auw auw.itulah takat keberanian umngok...auw auw.

Anonymous said...

Tapi orang India/Hindu ni khasnya di Selangor sesuka hati je buat kuil merata-rata tempat. Bawah pokok, bawah jambatan, dalam gua, tepi sungai dan lain-lain lagi. Bila terkenang kes Taman Medan beberapa tahun dulu saya tak setuju perpindahan kuil tersebut.Biar kekal di sek 19 saja. Kerajaan negeri terdahulu dah kasi greenlight pindah kat seksyen 18 dan 22 tapi pengurusan kuil tak setuju, jauh lah kurang kemudahan lah. Banyak auta india/hindu ni.

P/S : bila ingat kes perobohan masjid babri oleh gangster2 hindu di india lagi kurang setuju kes perpindahan kuil di shah alam tersebut. Biar kekal di sek 19 sahaja.

Anonymous said...

Salam. Just a little something from one of the residents of Section 23, Shah Alam. My request before you publish anything regarding whatever issue (now the focus is on Section 23), is that :-
1) Kindly do not look only at the surface of the matter. It has more layers than what was being portrayed by the media or by people of interest.

2) Study why the residents at Section 19 'demanded' the removal of the said temple & why the impact on the said temple (socially, physically &mentally), the lack of action & the biaseness by those elected thereof has angered the residents of Section 23. We have lived in peace & harmony with other residents from other races & beliefs (spiritual or political) for the past 4 years before the said elected officials suddenly dumps 'this matter' into our so-called laps....this is not a political ploy nor just a religious issue...it is more than that.

3) After doing 1) & 2) then put yourself in our shoes , how would you react if the same thing were to happen to you? Or would it be the case of 'calling the kettle black'...(if that is the right term)...

4) Study the Quran & Hadiths properly and as a whole, not partially just to prove your point.

5) Finally my deepest apologies for everything I've said, Maaf Zahir & Batin & Selamat Menunaikan Ibadah Puasa.


ehsan 23

Anonymous said...

DENGAN MENYEBUT NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG.

Surat ini ditujukan kepada Khalid Ibrahim, Khalid Samad, Rodziah Ismail, Pengerusi Persatuan Penduduk Seksyen 23, Hj. Zainuddin & Pengerusi Surau Seksyen 23, Azrul Hakim, Penduduk ISLAM Seksyen 23, Para pemimpin ISLAM dan umat ISLAM keseluruhannya.

Saya merupakan seorang penduduk di Seksyen 23 dan telah hidup secara aman bersama jiran tetangga yang berbilang bangsa dan berlainan agama. Pelbagai aktiviti telah dianjurkan oleh Persatuan Penduduk untuk kebaikan penghuni tanpa mengira bangsa dan agama. Jiran-jiran saya terdiri dari kaum India. Ada yang beragama Kristian dan Hindu. Manakala kaum Cina pula ada yang beragama Kristian dan Buddha.. Saya terpanggil untuk memberikan sedikit cebisan pandangan saya berikutan kekecohan yang berlaku di kawasan perumahan kami sejak akhir-akhir ini. Semoga usaha saya ini mendapat keredhaan ALLAH S.W.T. INSYAALLAH.

Saya ucapkan tahniah kepada KHALID IBRAHIM kerana masih ingin meneruskan hasrat untuk memindahkan kuil dari Seksyen 19 ke Seksyen 23. Perlu diingat sejarah Khir Toyo dan UMNO/BN, SALAH SATU FAKTOR KEKALAHAN pada 2008 adalah berpunca dari ‘anugerah penyapu’ yang diberikan. TIDAK MUSTAHIL KEJATUHAN PAKATAN RAKYAT SELANGOR AKAN BERPUNCA DARI PROJEK KANDANG KHINZIR, ISU ARAK DAN PEMBINAAN ATAU PEMINDAHAN KUIL. INSYAALLAH.

Saya juga mengucapkan terima kasih kepada KHALID SAMAD kerana menerangkan sejarah kuil di Seksyen 19 dengan begitu panjang lebar. Cuma tuan TERLUPA menjawab isu yang dibangkitkan oleh penduduk Seksyen 23 - MENGAPA PEMINDAHAN KUIL DARI SEKSYEN 19 DIPINDAHKAN KE SEKSYEN 23 YANG MANA MAJORITI PENDUDUK ADALAH YANG BERAGAMA ISLAM? Sedangkan pada bulan Mei 2009, pertanyaan penduduk mengenai isu kuil tersebut ditolak mentah-mentah dan penduduk dikatatakan mempercayai ‘khabar angin’. ADAKAH INI JAWAPAN DAN TINDAK TANDUK SEORANG PEMIMPIN ISLAM YANG DILANTIK? KINI, SUDAH TERANG LAGI BERSULUH!!!

Sekiranya UMNO/BN GAGAL menangani isu kuil di seksyen 19 yang mana majoriti penduduk adalah beragama ISLAM, tuan sebagai salah seorang pemimpin yang dilantik hendaklah cuba menyelesaikannya permasalahan penduduk tersebut. Sekiranya SATU-SATUNYA JALAN PENYELESAIAN YANG DAPAT DICAPAI ADALAH SEKADAR MEMINDAHKAN KUIL DARI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23 YANG JUGA MEMPUNYAI MAJORITI PENDUDUK YANG BERAGAMA ISLAM, itu bukanlah satu penyelesaian yang bijak kerana anda cuma ‘MENCAMPAKKAN’ MASALAH KUIL DI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23!!!

ADAKAH KERAJAAN PAKATAN RAKYAT PULA INGIN MENCIPTA REKOD UNTUK MEMINDAHKAN KUIL DARI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23 DAN MENGULANGI IGAUAN DAN TRAUMA YANG DIHADAPI OLEH PENDUDUK ISLAM DI SEKSYEN 19 KEPADA PENDUDUK ISLAM DI SEKSYEN 23 DALAM TEMPOH TIDAK SAMPAI 2 TAHUN SEJAK MEMERINTAH SELANGOR???

ADAKAH INI PERUBAHAN YANG DIINGINKAN OLEH PENDUDUK SHAH ALAM SEWAKTU MENGUNDI PADA 2008???

SURAH AL-MAIDAH : 90
“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar (arak), berjudi, (BERKORBAN UNTUK) BERHALA, mengundi nasib dengan panah adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.”


ehsan 23

Anonymous said...

Di Malaysia, terdapat kepelbagaian agama, bangsa dan kaum, maka lahirlah pelbagai parti politik seperti UMNO, PAS, PKR, DAP dan lain-lain. Mereka semua ada yang hidup berjiran. Begitu juga di Seksyen 23. TETAPI KAMI TIDAK PERNAH MENJADIKAN PARTI POLITIK SEBAGAI ALASAN UNTUK BERMUSUH DAN KAMI DAPAT HIDUP BERJIRAN DENGAN AMAN. KEPADA AHLI-AHLI POLITIK, CUBA CELIKKAN MATA DAN BUKA MINDA MENGENAI ISU YANG SEBENARNYA! KAMI MEMBANTAH PEMINDAHAN KUIL DARI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23 DI MANA MAJORITI PENDUDUK ADALAH BERAGAMA ISLAM!!!

Kepada RODZIAH ISMAIL pula saya ucapkan jutaan terima kasih kerana ketidakprihatinan puan ke atas permasalahan yang melanda penduduk ISLAM di Seksyen 23. PERTANYAAN PENDUDUK DARI BULAN MEI 2009 MENGENAI ISU KUIL TERSEBUT HANYA DIJAWAB PADA BULAN OGOS 2009. ITUPUN JAWAPAN DIBERIKAN MELALUI MEDIA CETAK. MENGAPA WAKIL RAKYAT UNTUK PENDUDUK SEKSYEN 23 PERLU ADA PEJABAT DI SEKSYEN 23 SEKIRANYA TIDAK PERNAH BERJUMPA ATAUPUN INGIN BERKHIDMAT UNTUK PENDUDUK SEKSYEN 23???

Kepada Pengerusi Penduduk, HAJI ZAINUDIN, saya berharap tuan agar dapat memimpin penduduk ISLAM Seksyen 23 bagi membela nasib kami dan anak-anak kami demi menegakkan agama ISLAM. INSYAALLAH.

SURAH AT-TAUBAH : 123
“Hai orang-orang yang beriman, perangilah orang-orang kafir yang di sekitar kamu itu, dan hendaklah mereka menemui kekerasan daripadamu, dan ketahuilah, BAHAWASANYA ALLAH BESERTA ORANG-ORANG YANG BERTAQWA.”

Kepada Pengerusi Surau, AZRUL HAKIM, saya utarakan pertanyaan-pertanyaan tersebut. Adakah wajar seseorang mengherdik dan memaki seseorang yang lebih tua dari dirinya yang sebaya dengan ayahnya sendiri? Dalam ceramah agama pula adakah wajar diceritakan perihal seorang pendakwah bebas yang ‘berkawan rapat’ dengan seorang artis wanita sebelum isteri pendakwah bebas tersebut tampil ke media massa untuk menerangkan keadaan sebenar rumahtangga mereka? Adakah wajar juga sewaktu ceramah agama, dijadikan medan untuk menjelaskan mengenai lokasi kuil sedangkan orang yang menjelaskan perkara tersebut bukanlah ahli yang layak ataupun wakil rakyat yang dilantik untuk menerangkannya kepada penduduk? Adakah wajar juga sesi ceramah agama dijadikan medan untuk memburuk-burukkan orang-orang lain yang seagama ISLAM hanya kerana berlainan pendapat atau berlainan parti politik? WALLAHU’ALAM.

AKHIR SEKALI, saya memohon maaf di atas kata-kata yang menyinggung perasaan tuan puan tetapi saya menjalankan tanggungjawab saya sebagai seorang ISLAM untuk mengingatkan di antara satu sama lain. SEGALA YANG BAIK DATANGLAH DARI ALLAH S.W.T DAN YANG BURUK DATANGNYA DARI SAYA SENDIRI.

SURAH AL-FURQAN : 17
”Dan (ingatlah) suatu hari (ketika) ALLAH menghimpunkan mereka beserta apa yang mereka sembah selain ALLAH , lalu ALLAH berkata (kepada yang disembah); ‘ Apakah kamu yang menyesatkan hamba-hambaKU itu, atau mereka sendirikah yang sesat dari jalan (yang benar)?”

AL-FATIHAH : 5-7
“Hanya kepada engkaulah kami menyembah dan hanya kepada engkaulah kami mohon pertolongan”. TUNJUKILAH KAMI JALAN YANG LURUS, (iaitu) jalan orang-orang yang telah engkau anugerahkan nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai (Yahudi), dan bukan (pula jalan ) mereka yang sesat (Nasrani)”.

SURAH AL-AN’AM : 162
“SESUNGGUHNYA SOLATKU, IBADATKU, HIDUPKU DAN MATIKU HANYA UNTUK ALLAH, TUHAN SEMESTA ALAM.”

AMIN YA RABBAL ALAMIN.


ehsan23

Anonymous said...

Kepada semua orang Islam yg suka memberi pendapat terhadap isu kuil ini, saya ada satu soalan.

SEtuju atau tidak, kuil di seksyen 19 dipindahkan ke kwsn rumah saudara saudari? SEtuju atau tidak?

Jika tidak, tak payahlah nak berhujah panjang lebar kalau diri sendiri tak sanggup 'berjirankan' kuil itu.

> mas

Anonymous said...

Hi. My name is Isaac. I’m an Indian. I’m a Christian. I’m also a resident in Section 23. I would like to say a few words regarding this issue, if I may. I read somewhere that states that ‘there was no Chinese tionghua at the said dialogue ‘…I beg to differ because my friend, who is Chinese, went to the meeting and so does a few other Chinese who oppose to the relocation of the said temple.
As for me, I admire the courage of my Malay neighbours who stands up for their rights as well as the Indians who stood their ground & request to have a temple that is close to their house. If the state government would offer to build a church of my belief, I’d jump for joy as well.
However, after much deliberation, a few of the neighbours of the Buddhism faith & Christianity (including yours truly) decided not to attend the said dialogue not because we are afraid to or were intimidated as suggested by certain quarters but out of respect to both parties involved in this dispute, i.e. the Malays and the Indians of Section 23, Shah Alam. Neither the Indians nor the Malays of Section 23 requested for the said temple to be relocated here but now they are at opposing side just because the state government deemed that Section 23 is ‘a strategic place’ for the relocation and somehow managed to ‘skipped certain requirements needed’ for the said relocation. After being pressured by the residents and ngo’s and receiving a letter from the Ruler of Selangor (aired by tv3 if I’m not mistaken) only then the state government succumbs & decided to hold an open dialogue with the residents. Alas, by then, the damage was severe and as they say, ‘all hell broke loose’. No pun intended.
My personal opinion is that, this issue could have been handled differently & wisely from the beginning from the yang berhormats’ namely, yb Rodziah & yb Khalid. However, they played ‘a cat & mouse game’ with the residents particularly with the Malays (not to mention lying to the residents on more than one occasion) and ‘sweet coated’ their talk with the Indians and the head priest of the said temple.
After a few months, this issue has taken a new turn and erupted & snowballed into the infamous demonstration by the Malays due to the lack of effort from both the yang berhomats’.
My wish is that outsiders do not view this issue from the political point of view nor the religious point of view because we, the residents of Section 23 are getting along beautifully with each other regardless of gender, race or religion. To the yang berhormats, please ensure that your duty to the public is upheld above your personal interest or political agenda. Also, stop seeing every little issue as a ‘political issue’ which clearly shows how mature our politicians and their followers are. No pun intended here either.
Thank you.

Anonymous said...

To the Muslims who loves to sing the ‘toleransi song’, WOULD you be singing the same ‘toleransi song’ should the govt decides to relocate the said temple or any other worshipping place for that matter to your residential area or WOULD YOU BE SINGING A DIFFERENT TUNE ALTOGETHER???

Maaf Zahir Batin. Semoga kita mendapat hidayah & perlindungan dari ALLAH YANG MAHA ESA. INSYAALLAH. Selamat Hari Raya Aidil Fitri.

-ehsan

Anonymous said...

Syuhada peace 23

Maafkan kami…Maafkan kami…Ma_afkan kami. Ma_afkan kami…Peace to all. Selamat Menyambut Aidil Fitri & Maaf Zahir Batin.

Anonymous said...

To the Muslims who loves to sing the ‘toleransi song’, WOULD you be singing the same ‘toleransi song’ should the govt decides to relocate the said temple or any other worshipping place for that matter to your residential area or WOULD YOU BE SINGING A DIFFERENT TUNE ALTOGETHER???

Maaf Zahir Batin. Semoga kita mendapat hidayah & perlindungan dari ALLAH YANG MAHA ESA. INSYAALLAH. Selamat Hari Raya Aidil Fitri.
-ehsan

Anonymous said...

org melayu jgn baik hati sgt...
lme2 bis kite kne pijak dorg nie...
cbe pk klu kite nk wat surau kt tmpt majoriti dorng, lum tntu dorg bg...
laungan azan dipertikai...masih bengkak kt hati nie... xkn xde perasaan kot...bkn kite yg mainkn isu perkauman, tp dorg dlm diam dgn alasan 'HAK'... korg sde otak, korng pk la elok2....

Anonymous said...

Hi. I’m Isaac. My friends kept asking me about the site for the temple in my housing area (Section 23) & I’ve told them. They came. They saw. They make their own assessment. Now, I’d like to make an open invitation to all Malaysians regardless of religion, political party or race to come here and have a look at the location that was earlier approved by the Exco’s. The direction is very simple. Upon entering Section 23, you will see the electrical shop, Seng Heng on your right; you turn left into Jalan Bonus. At the end of Jalan Bonus, there’s a t-junction & you make another left turn. You won’t miss it. The trees of the said location were recently cut down by pkns after the ‘fiasco’ at mbsa. Maybe then, others will understand why the Malays and Hindus of Section 23 acted the way they did.
Lastly, I’d like to wish all my Muslim friends a merry raya & have a wonderful holiday ahead. May we continue to live in peace & harmony. Amen.