"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, September 06, 2009

Syabas Tok Guru dan Khalid Samad

Reactions: 
YB Nurul Izzah dari Lembah Pantai begitu murah hati. Dia memuji saya sebagai seorang pemimpin politik Melayu yang berani sederhana dan berprinsip. Saya amat berterima kasih kepadanya.

Tetapi sebenarnya ada ramai lagi pemimpin Melayu Islam yang tidak ekstrem dan bersifat sederhana. Mereka berani ,ada prinsip dan integriti. Mereka juga wajar kita beri perhatian dan sokongan .Orang Melayu Islam di negara ini memerlukan kepimpinan yang sederhana dan berperikemanusiaan seperti Tok Guru Nik Aziz dan YB Khalid Samad.

Berbeza pula dengan Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Hussein yang bangga kerana dapat menunjukkan kepada kepimpinan UMNO dan kuncu-kuncu mereka di Seksyen 23 Shah Alam, Selangor bahawa dialah yang prihatin dengan nasib orang-orang UMNO. Orang-orang inilah yang berarak dengan kepala lembu membantah cadangan pembinaan sebuah kuil kerana kononnya kuil itu dekat dengan rumah mereka.

Hishammuddin sedikit pun tak rasa bersalah atau meminta maaf terhadap tindakan mengancam rusuhan kaum dan menghina kaum serta agama lain. Malah dia pula menjadi jurucakap kumpulan ini dengan berkata mereka tidak berniat untuk menghina sesiapa. Sudah tentu selepas lawatan ke tempat itu dan kenyataan Menteri yang sedemikian rupa, maka siasatan polis juga mungkin selesai begitu sahaja selepas ini. Jika pergaduhan kaum berlaku atas provokasi kumpulan kepala lembu itu, apakah Hishammuddin berani bertanggungjawab?

Pada zaman penjajahan dahulu, iaitu sebelum UMNO bermaharajalela di negara ini, Masjid Kapitan Keling telah dibina di sebelah kuil Hindu Arulmigu Mahamariamman di Pitt Street di Pulau Pinang. Di hadapan masjid itu pula ada gereja Kristian St George’s Church. Orang Islam masa itu bila sembahyang di masjid itu tidak pula rasa tersinggung atau goyang iman mereka.

Mereka tidak pula menyembelih lembu dan berarak membawa kepala lembu serta memaki hamun kaum dan agama lain. Yang berkuasa di Pulau Pinang pada zaman itu adalah orang Kristian. Mereka berhak untuk melarang pembinaan Masjid Kapitan Keling dan kuil Hindu di sebelah gereja mereka. Kuasa ada pada mereka. Mereka boleh memberi alasan kononnya mereka tersinggung dann terguris hati jika masjid dan kuil dibina di sebelah gereja mereka.

Mereka boleh berkata sembahyang mereka tidak sempurna atau tidak diterima Tuhan kalau ada masjid dan kuil yang berdekatan dengan gereja mereka. Tetapi penjajah Inggeris tidak pula berbuat demikian. Malah dekat situ juga ada kuil Kuan Yin Teng untuk orang Cina.

Nampaknya pada zaman dulu, manusia Malaya boleh hidup saling hormat-menghormati antara satu sama lain. Masa itu orang Melayu Malaya tidak perlu dibawa ke seminar khas Biro Tata Negara untuk menginsafkan mereka tentang nasib agama dan bangsa. Masa itu tidak ada Utusan Malaysia yang mana pengarangnya seperti Zainuddin Maidin dan anak-anak didiknya telah mengajar orang Melayu supaya membenci kaum dan agama lain.

Jika masyarakat Pulau Pinang terdiri dari berbagai kaum, Kelantan pula yang majoriti penduduk adalah orang Melayu turut bersikap terbuka. Kerana sifat unik orang Kelantan ini, maka UMNO tidak sempat tumbuh segar dan dengan itu selamatlah nasib orang Melayu Islam Kelantan.

Darah mereka belum tebal dengan rasa benci dan perkauman yang meluap-luap. Jiwa Islam Melayu yang dipupuk dalam suasana kampung masih tenang dan beradab. Kalau orang Kelantan “gedebe” pun, ia tidak ada kena-mengena dengan kebencian kaum dan agama. Orang Kelantan ke masjid dan surau untuk melakukan ibadah tetapi tidaklah pula mereka rasa tersinggung bila melihat kuil Buddha yang besar tersergah di kawasan mereka.

Hanya di Kelantan ada tiga wat Buddha yang terbesar; Buddha Berdiri di Kampung Balai, Buddha Berehat di Kampung Berok dan Buddha Bersila di Kampung Jubarak. Semua wat Buddha ini dibina dengan harga berjuta ringgit; berada dalam kawasan majoriti besar orang Melayu Islam. Tetapi Melayu Islam di kampung-kampung ini tidak sama dengan sesetengah Melayu canggih di Seksyen 23 Shah Alam.

Melayu kampung di Kelantan mendengar nasihat Tok Guru Nik Aziz untuk hormat agama lain. Mereka tahu apa yang Tok Guru ajar itu memang berlandaskan Al-Quran yang melarang umat Islam mempermain-mainkan agama orang lain. Orang Melayu Islam di Kelantan juga tidak terguris hati mereka bila kerajaan membina sabuah masjid di Rantau Panjang yang bentuk rupa saperti rumah maharaja Cina. Malah mereka bangga dengan sikap toleran dan keterbukaan Islam yang di tonjolkan olih Tok Guru.

Sepatutnya orang Melayu di Shah Alam mendengar nasihat YB Khalid Samad, seorang pemimpin Melayu Islam yang sederhana dan peka kepada tuntutan dan masalah rakyat di negara majmuk Malaysia ini. Khalid telah menulis dengan berani dalam blognya:

“Terdapat juga segelintir golongan yang bagaikan tidak sanggup ‘melihat’ kuil dan tok kong. Walau jauh macam mana sekalipun, sekiranya mereka buka jendela rumah dan dapat melihat ‘bumbung kuil atau tok kong’, mereka menjadi bagaikan dirasuk. Adakah wajar sikap ‘ekstrimis’ yang seperti ini di sebuah negara yang diwarnai dengan kepelbagaian kaum dan agama?”. Kalau nak tahu lebih lanjut isu kuil dan kepala lembu itu, sila layari: www.khalidsamad.com

Khalid dan Tok Guru adalah antara pemimpin Melayu Islam yang patut kita banggakan kerana mereka mampu menyelamatkan negara ini dari terjunam ke dalam kancah pergaduhan kaum dan pertelingkahan agama yang dashat. Saya yakin ada ramai lagi orang Melayu Islam yang berpendirian sederhana tapi tegas dan benar-benar menghayati prinsip jujur, ikhlas dan toleran mengikut ajaran Islam. Orang-orang seperti inilah yang wajar kita dengar pandangan mereka. bukan penghasut dan pembenci kaum dan agama.

Sumber - Zaid Ibrahim

98 comments:

AnaK BugiS said...

Sedara Zaid. sememangnya ramai org melayu islam yang menghormati kaum lain dan pegangan agama mereka.. yg wat riuh dan kegelisahan ne adalah puak terpencil.. biasa lah kalo dorang rasa mereka tersisih maka mereka akan bersorak berlebihan..utk menunjuk nunjuk mereka masih punya kekuatan dan keangkuhan.. tp hakikatnya mereka dlm kepompong mereka sendiri.. ini lah melayu yang akan terhakis.. tanpa disedari kepupusan mereka..

KEMBOJA said...

Apa pasal si Auw..auw jumpa Geng 50tu hah.....!!!

Kenapa Noh Omar senyap aje selepas melancarkan programm "Menyelamatkan umat Islam-Selangor dpd Jahiliah yg MEMARTABATKAN KAUM CINA"


Muka2 pemimpin Melayu Umno yg racist

Anonymous said...

UMNO hendak memulakan perpecahan antara kaum di Malaysia.lihatlah nnt..

sape nk panjangkan zakar? said...

Tabik spring sama zaid ibrahim!

Mat Moto Cheras said...

Itulah dia yang saya heran macamana kerajaan Nizar boleh menyokong tindak tanduk racis Nga dan Ngeh selama ni

di Selangor Pulak Khalid Ibrahim juga bertindak tanpa memikirkan mojoriti, elok kita jaga hati minoriti tapi tak bermakna mesti abai majoriti... itulah yand dinamakan racis bila satu bangsa diabaikan semata mata untuk memuaskan bangsa yang lain

Anonymous said...

mengapa ramai sangat la org islam yg nak jd hero dlm isu kuil. Kononnya boleh cetuskan pergaduhan kaum. Bawak kepala lembu nak dihebohkan. Ngapa semasa kepala babi kat pagar surau dimelaka dulu x der pn pemimpin islam nak bising, manakala pemimpin kapir x de sekor pun yg bersuara.

Isu arak kat 7E tu cuma Dr Hassan Ali sorang jer yg ada telor pemimpin Islam lain dayus. Langsung x der suara. Pemimpin lain alihkan isu dgn menyalahkan BEE END dgn isu kilang arak kat Shah Alam pulak...konon nya dah perintah 52 tahun smpi sekrg kilang arak tu x ditutup.

Berkenaan isu kuil cuba lah kira ada berapa byk kuil kat selangor ni. Zaman BEE END kuil kat sek 16 bersebelahan masjid diluluskan so skrg zaman PR kat sek 23 pulak... so sama jer perangai.

Jadi MELAYU ISLAM bersatulah ...

Anonymous said...

datuk! Dia orang yang bawa kepala lembu tu pengganas. Tak de pula kerismudin nak tangkap masuk ISA. Tapi dia beria-ia nak kan ISA.
Hisham jangan jadi bodoh dan hipokrit. sah pemimpin umno ni islam plastik.

triple h said...

bulan lepas aku pi Pasar MPKB, Kota Bharu, aku tgk peniaga melayu dan cina boleh bukak kedai sebelah menyebelah lepas tu sembang2 rilek jer.. ada pulak kopitiam org cina, tp tukang masak melayu.. ramai je org melayu dtg makan situ... Kat KL takda mcm tu... amno dan BTN bertanggungjawab mengajar org Melayu benci kaum lain.. dalam kursus BTN pula dibuat lawak pasal bangsa Melayu yg tak bersatu.. Inilah salah satu teknik pemerintahan yg diwarisi dari Penjajah British.. 'pecah dan perintah'.. pecah belahkan masyarakat lepas tu dia dtg sbg hero selamatkan masyarakat.. dan sentiasakan rakyat terus bodoh dan ditipu.... sama mcm British..
Sejarah ditulis oleh pihak yg menang.. yg menang adalah British yg mewariskan pemerintahan kpd pihak yg mereka suka..iaitu amno yg pemimpin mereka berpendidikan British.. or "Brown English Gentleman" (BEG).. Jadi sekarang amno cuba jadi hero org Melayu.. sedangkan masa nak merdeka dulu mereka juga yg menerima syarat British kalau nak merdeka kena terima kaum Cina dan India pada masa tu...jadi sekarang dia ajar kita benci kaum-kaum ini...

Kemudian org melayu didendangkan dgn lagu hak istimewa melayu.. hak apa melayu ada??? isi minyak keta kalau org Melayu bleh diskaun ka?? anak melayu masuk Univ skrg ada biasiswa ka?? semua ni retorik demi retorik hipokrit yg sedap di dengar je...

triple h said...

bulan lepas aku pi Pasar MPKB, Kota Bharu, aku tgk peniaga melayu dan cina boleh bukak kedai sebelah menyebelah lepas tu sembang2 rilek jer.. ada pulak kopitiam org cina, tp tukang masak melayu.. ramai je org melayu dtg makan situ... Kat KL takda mcm tu... amno dan BTN bertanggungjawab mengajar org Melayu benci kaum lain.. dalam kursus BTN pula dibuat lawak pasal bangsa Melayu yg tak bersatu.. Inilah salah satu teknik pemerintahan yg diwarisi dari Penjajah British.. 'pecah dan perintah'.. pecah belahkan masyarakat lepas tu dia dtg sbg hero selamatkan masyarakat.. dan sentiasakan rakyat terus bodoh dan ditipu.... sama mcm British..
Sejarah ditulis oleh pihak yg menang.. yg menang adalah British yg mewariskan pemerintahan kpd pihak yg mereka suka..iaitu amno yg pemimpin mereka berpendidikan British.. or "Brown English Gentleman" (BEG).. Jadi sekarang amno cuba jadi hero org Melayu.. sedangkan masa nak merdeka dulu mereka juga yg menerima syarat British kalau nak merdeka kena terima kaum Cina dan India pada masa tu...jadi sekarang dia ajar kita benci kaum-kaum ini...

Kemudian org melayu didendangkan dgn lagu hak istimewa melayu.. hak apa melayu ada??? isi minyak keta kalau org Melayu bleh diskaun ka?? anak melayu masuk Univ skrg ada biasiswa ka?? semua ni retorik demi retorik hipokrit yg sedap di dengar je...

Anonymous said...

UMNO sebenarnya menggalakkan penyokongnya sendiri menjadi racist kepada semua kaum.itulah yg jadi kalau terlalu bangga sgt membela hak melayu secara berlebih-lebih sampai menjadi taksub dan benci kepada kaum lain,1malaysia mcmni???xguna keluarkan budget besar-besar untuk 1malaysia kalau penoyokong dan pemimpin UMNO sendiri terlalu racist.

Isu kuil bukan main kecoh geng-geng kepala lembu UMNO sekysen 23 nk tunjuk samseng xde bermaruah.KILANG ARAK YG GAH DI SHAH ALAM XNK PULAK DIJADIKAN ISU.

KEPADA LEMBU-LEMBU UMNO ANDA NAMPAKNYA SUDAH TERLALU TAKSUB KEPADA KEMELAYUAN SEHINGGA MENJADI RACIST.KITA TUNGGU MELAYU UMNO TOLAK ISLAM PULAK.CONFIRM UMNO XKN BERNYAWA LAGI DI MALAYSIA.

DULU KALAU UMNO HENDAK MEMPERBODOHKAN PENDUDUK LUAR BANDAR BOLEHLAH..SEKARANG KAMI ANAK-ANAK LUAR BANDAR DAH MAMPU BERFIKIR YG MANA YG TERBAIK UNTUK KAMI.BUKAN UMNO LAGI!!!

Anonymous said...

Hishamuddin menteri kita tu bukan tahu apa.org report kat dia terus buat sidang media ckp sot set.sebenaqnya dia xtahu yg di tu diperbodohkan sendiri oleh penyokong sendiri.tuh yg sampai sekarang tu hishammuddin jadi menteri bodoh.

UMNO parti racist.UMNO taksub kemelayuan.UMNO cuma 1melayu bukan 1malaysia.

SY XSABAR NK TUNGGU UMNO PUPUS DI MATA RAKYAT.TERIMA KASIH UMNO KERANA BERJAYA MENAMBAHKAN BENCI KAMI KEPADA ANDA.

Anonymous said...

Renungan:
Cow-head bullies strike again

Sept 5 — Yet again, the bull headed protesters of Section 23 have successfully shamed Malaysia.

From the word go, it was obvious that disrupting the town hall meeting, rather than engaging in a dialogue, was high on their agenda.

Their boorish behaviour began at the door when they started shouting at Shah Alam City Council (MBSA) officials who were trying to ensure that only residents enter the hall

Comments
written by Section 23 is now polluted with MADCOW disease!, September 05, 2009
Madcow brains are fanatics brain washed to be extremists! Shame on them - the spirit of Ramadan and tolerance is zero!
written by Joker, September 05, 2009
Bulan Ramdhan this things are happening. As the teaching being wrong for all this guys. Better set up a rehablitation centre for this unstable mind people
written by Mad One, September 05, 2009
Suggested News headline "Mad Cow Disease strikes Malaysia!"
written by Ed, September 05, 2009
The protestors should count themselves lucky. If the cow-head protest happen in overseas, i believe their head would be placed next to the cow.

But one thing for sure... SECTION 23 is a HOOLIGAN SETTLEMENT. Sweeping statement? Nope. It is the truth!
written by -, September 05, 2009
So it is not really their own fault that they behave as such, eh? Would they prefer that we blame it on their lack of proper education and upbringing? Mind you, these are full-grown adults behaving in a depraved and despicable manner.

In a bizarre way, it's good that they show their true colours. When they see playback of their own conduct, can they honestly say that they don't feel any embarassment or shame?
written by m h choy, September 05, 2009


If we apply the tyranny of majority 'logics" expounded by these cowheads and the clusters of religious institutions thinking championed by Toyol to ALL religion what would Malaysia be?

Fifty years of wasted opportunity in nation building. We can build only on

UNITY not divide and rule policy;

COMPASSION to the underprivileged and not tyranny of the majority;

REASONS and not mob rule by a small minority;

FREEDOM and not suppression and

Being more SPIRITUAL and less religious.

TIME TO CHANGE!
written by haji md aris bin ismail, September 05, 2009
YAB Menteri Besar Selangor,

Di cadangkan satu perjumpaan di adakan dalam masjid. Kita lihat adakah mereka yang biadab itu akan terus buat bising di dalam rumah Allah.
written by straightvoice, September 05, 2009
What a bunch of hypocrites! On the outside manifest all the religious face, praying and fasting while on the inside the hearts filled with hatred and condemnation and intolerance....

http://www.themalaysianinsider.com/index.php/opinion/breaking-views/36955-cow-head-bullies-strike-again-neville-spykerman

Anonymous said...

ya!hoooooooooo Melayu bodoh!!!!!!!

Anonymous said...

YB,
Too bad what you hv written will not be understood by those few goons of BN who oppose to the temple.Whatever from the good of Islam they will just ignore coz they hv their agenda..ie to overthrow PR government.Nothing can be said anymore then just carry out what YB think is right from Islam.Peace.

Anonymous said...

Teruskan setiap perjalan dengan berhemah.
ini semua hanyalah cabaran dan dugaan....
saya doakan Yb sentiasa sihat dan membuat keputusan bijaksana..
jangan dihirau samseng2 itu, beribu lagi dibelakang sentiasa memberi sokongan kpd Yb.

Anonymous said...

aku dah agak mesti ada lembu2 PR yg akan jadikan isu kilang calsberg kat shah alam tu sebagai kes perbandingan. JAWAPANNYA BODOHHHHHH. KALAU PR PERINTAH MALAYSIA PUN DIA X BERANI NAK TUTUP ILANG TU. NAK MAMPOS NGAN RONNIE LIU TU, BARU ISU ARAK KAT 7E DAH KECUT TELOR KENA SERGAH JER BARU

X BERANI SUARA TERGAGAP GAGAP GAGAP JER LA. MUJUR ADA DR HASSAN ALI YG BERSEORANGAN DLM KES NI. YG LAIN HAMPEHHHHH YG SEKOR KAT PERAK PUN IKON LEMBU KENA CUCUK HIDUNG DAP. AMK KEADILAN PON MMG LEMBU MASA KAT PEJABAT SPRM....SO CONFIRM PR LEMBU...

BAIK PR KE BEE END KE SAMA JER PEMIMPIN MELAYU TAU CARI SALAH SAMA SENDIRI...

Anonymous said...

This is definitely not right to force the temple to section 22. I always believe all religion is here with us to bring peace to the human. I didn't see anything wrong with ISLAM, but only the certain amount of human is causing the issue

Anonymous said...

UMNO sudah kena tukar nama kepada UMRO

UNITED MALAY RASICT ORGANISATION

Ntahapehape punya hujjah mak bawa..bukan aku tak kenal suhaimi yang sungguh2 angkat tangan bertakbir..dasar pemecah perpaduan rakyat! inilah UMRO!

Anonymous said...

selama ini umno gagal utk jadikan org melayu s23 berahlak. Malu tengok telatah dan gelagat mereka di bulan mulia ni. Kalau tak setuju tu buat lah cara yg profesional, terpekik terlolong dlm majlis diskusi tu pe hal mcm tak abis sekolah.

Anonymous said...

thank you YB

that kurang ajar group who created chos in this morning dialo is from UMNO and not resident from seky23. Sikap dia orang kurang ajar dan biadap. UMNO bayar 500 seorang jadilah pancaci. bodoh. memang toyolll punya hal. ini lah kelakuan orang UMNO. we know wat to do. dont worry. c u next general election 500 UMNO man.

Anonymous said...

I saw the photos.. some of the so called "defenders" of islam appeared like hip hop stars..screw loose!

Anonymous said...

UMNO will always attack,because they have no life,and running out of ideas.

Anonymous said...

I dont really want to comment TODAY townhall .. I will try to bypass section 23 if possible ..

Selangor is belong to Sultan. The only way all the resident sec 23 agree is when Sultan of Selangor said OK with the plan. No one even UMNO scumbags will mogok if the Sultan decision ..

So why not Khalid go and seek Sultan advice. No matter what the decision or outcome .. people of selangor will listen .

Dont give any space for UMNO to attack.

Although I am praticing buddhist but during lunch time , i having lunch with my muslim and hindu collegue in mamak. We talk about each other religion. I dont believe those really pratice true islam will not easily influnece by other religion ..

Let those people object or disagree on the hindu relocation .. we as human should not judge them and should let GOD just them when they die...

As for both Khalid Ibrahim and Khalid Samad .. u get my votes for next election.

Anonymous said...

Assalamualaikum w.b.t
Tahniah YB, tindakan YB tu betul...cuma orang2 yg bodoh, yg ada penyakit hati sahaja yang x dpt nak menerimanya.Faham recist yg melampau ni, kita dah maklum siapa punya angkara. Sudah menjadi dasar 'pewaris penjajah'ni(UMNO) mempunyai perangai mcm tuannya(Inggeris), memecah belahkan anak negeri, dgn tujuan nanti senang nak perintah.Isu apa yg diorg mainkan tak kisah, sbb diorg x peduli, membujur lalu melintang patah...kalau agama boleh gunakan utk pecahkan org diorang, diorang akan gunakan...Diaorg akan sanggup pakai kopiah semata2 nak hidupkan isu. Kalaulah benar mereka ini pembela agama, mengapa dulu mereka menghapuskan tulisan jawi, sedangkan tulisan jawi itu adalah 'jiwa' kpd ilmu2 agama di nusantara ini. Dah 52 tahun mereka memerintah, dulu waktu UMNO memegang selangor ada geng songkok tinggi ni berdemo bantah kilang arak? Ada geng songkok tinggi ni berdemo pasal arak? sedangkan pada masa tu, arak dijual di 7E disetiap seksyen.Di negeri Pahang(negeri yg diperintah UMNO) ada kesino,tapi tiada geng songkok hitam ni pergi berdemo, tak pernah...sampailah sekarang. Ada geng sonkok tinggi ni berdemo bila anak2 melayu islam dikhayalkan dgn hiburan mcm sure heboh, akademi Fantasia dsbgnya, jawapannya TAK ADA! Jadi YB, rakyat dah faham tipu muslihat waris penjajah ini, diorang cuma 'bertopengkan Islam, gunakan Islam bila nampak ada keuntungan, berlakon je tu. Mereka suka rakyat berpecah,supaya dapat mereka mengkudakan rakyat, mcm 'tuan' mereka dulu. Mereka ini pejuang 'perut', bukan agama, bukan bangsa, bukan negara, mereka ini penerusnya sahaja. Rakyat di seantero malaysia dah maklum hal tu YB, rakyat dah maklum. Jadi YB, jangan bimbang,wlau ada yg x sokong YB lepas ni, ketahuilah masih ramai berkali2 ganda lagi yg berada dibelakang YB, InsyaAllah!

mayanet said...

macam bagus je mamat-mamat umno ni... berlagak.. tapi habuk pun tarak.. nak tunjuk jantan la tu...piiirraaaahhh .. geli aku tgk.

Anonymous said...

Ha HA ..... Biarkan amno sial dan pencacai dgn labu2nya kejab lagi mati lemas tanpa nisan .. see u next election ..
N9 ..BN dah pening skrg .kejap lagi merapu ..

sape nk panjangkan zakar? said...

buka tingkap pastu nmpak kuil. Ape masalah? Tak phm la aku

hatiminda said...

zaid contoh melayu berani ynang bangang...selepas mendapat kemewahan dan projek daripada kerajaan serta kalah dalam pemilihan bahagian, merajuk lompat PKR...inilah contoh melayu cendikiawan!!!

Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?v=eBgeh4P2tww&feature=player_embedded

Anonymous said...

melayu umno melayu pas melayu pkr melayu psm semua melayu bodoh!!! bebL bahlol bongngok tolol tidak berakhlak! biadap! kurang ajar! bongkak! angkuh! tiada masuk syurga semua mealyu bodoh!!! akan menempa neraka jahanam!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

UMNO parti yang celaka!Parti yang memusnahkan negara.

Anonymous said...

UMNO parti yahudi.Perkauman sempit.Semua demo yang mereka buat semenjak negeri mereka kalah pru12 adalah untuk melaga lagakan kaum.Umno menggali kuburnya sendiri.

Anonymous said...

umno bangsattttt

Anonymous said...

apa nak hairankan memang begitu budaya semua orang melayu dulu kini dan selamanya tak kira dari parti mana melayu tetap melayu semuanya bodoh+keldai dungu..

dulu kini dan selamanya melayu samseng kurang ajar biadap perkauman ..ditambah lagi budaya+idelogi A'war sememangnye diketahui sejak dari pelajar lagi samseng demo beruk jalanan keje die.. tak heran penduduk shah alam Seks 23 camtu..

semangat A'war+Nizar+Mahfuz dengan sedare kembar Al-Kafirun mereka Nge+Nga+Deo

Anonymous said...

UMNO sudah kena tukar nama kepada UMRO

UNITED MALAY RASICT ORGANISATION
UNITED MALAY RASICT ORGANISATION
UNITED MALAY RASICT ORGANISATION
UNITED MALAY RASICT ORGANISATION
UNITED MALAY RASICT ORGANISATION
UNITED MALAY RASICT ORGANISATION
UNITED MALAY RASICT ORGANISATION
UNITED MALAY RASICT ORGANISATION

MeriamBuluh said...

Jika UMNO tewas selepas PRU13 mesti darurat akan diistiharkan di Malaysia...
Puak2 jenis LEMBU GILA nie mesti buat kacau...
ISA mesti di kekalkan sehinggalah selepas PR berkuasa nanti baru kita boleh mansuhkan...
Mana2 yang buat kacau selepas PRU13 kita masukkan dalam ISA..
hahahahaaa

Anonymous said...

LEMBU GILA UMNO jual pn xlaku.xde maruah langsung muka-muka yg nk tunjuk ex depan media tu.mak bapak diorg xajar kot hidup dgn semua kaum.nampak sgt RACIST MELAYU.malu r aku ade kawan mcmtu.

Anonymous said...

Mahfuz dakwa Altantuya punca Musa disambung kontrak
Dzulfikar Mashoor
Sat | Sep 05, 09 | 11:01:20 am MYT

KUALA LUMPUR, 5 Sept: Kepimpinan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak didakwa cuba menutup beberapa kes berprofil tinggi serta melindungi beberapa penjenayah 'kolar puteh' apabila menyambung kontrak satu tahun lagi Tan Sri Musa Hassan sebagai Ketua Polis Negara.

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar mendakwa tindakan Najib itu bertujuan melindungi kes pengeboman Altantuyaa dengan C4 yang dikatakan ada kaitan dengan peribadinya sebelum ini.

"Sambung kontrak Musa (KPN) ini saya yakin ada kaitannya dengan kes pembunuhan Altantuya," tegasnya.

"Jika tidak demikian, akan terbongkar segala rahsia serta dakwaan berkaitan Perdana Menteri sekarang ini, yang sebenarnya di dalam pengetahuan Polis; maksudnya kes (pembunuhan) Altantuyaa."

Beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena mendakwa Polis mempunyai maklumat yang lengkap di sebalik pembunuhan gadis Mongolia itu.

"Polis sebenarnya mengetahui latar belakang kes yang sebenar, siapa yang mengarahkan dua pegawai terbabit untuk melakukan pembunuhan ke atas Altantuya," dakwanya.

Tegasnya lagi, penyambungan kontrak Musa tersebut sebenarnya turut bertujuan melindungi beberapa penjenayah berprofil tinggi, sebagaimana yang didedahkan sendiri oleh 'orang dalam' kerajaan.

Image"Segala dakwaan itu, bukannya didedahkan saya atau pemimpin oposisi, sebaliknya 'orang dalam' kerajaan dan dia bongkar kes yang berkaitan Johari Baharom sendiri," ujarnya.

"Begitu juga beberapa kes rasuah seperti pembelian kapal selam yang menurut pendedahan beberapa media antarabangsa, Najib didakwa terlibat."

Ujarnya, akuan bersumpah seperti yang dilakukan oleh bekas pembantu peribadi atau ADC (aide-de-camp) kepada Musa sengaja diketepikan demi memastikan beberapa penjenayah terbabit terus dilindungi 'Kerajaan Najib'.

Ditanya tentang tindakan seterusnya, Mahfuz mencadangkan Pakatan Rakyat menggunakan opsyen sidang Parlimen depan dan demontrasi aman bertemu Yang DiPertuan Agong dalam masa terdekat.

"Kita akan cuba bawa kes Musa dan berkaitannya ke Parlimen walaupun kita tahu majoriti kecil masih berpihak pada Umno BN. Tapi, dalam iklim Umno BN yang sedang kian bergolak, kita yakin akan mendapat sokongan tidak langsung daripada Ahli Parlimen dia (BN) sendiri."

"Kita (PAS) akan pertimbangkan untuk mengadakan pertemuan dengan rakan-rakan (parti) dalam Pakatan Rakyat dan NGO (badan bukan kerajaan), apakah tindakan seterusnya...termasuk memohon mengadap kepada Yang DiPertua Agong sekali lagi (serta) adakan perhimpunan rakyat."

Menerusi blog Malaysia Today 2 September lalu, Raja Petra Kamaruddin mendedahkan akuan bersumpah seorang pegawai kanan Polis yang pernah menjadi Pembantu Peribadi atau ADC (aide-de-camp); bahawa Musa terlibat melindungi penjenayah berprofil tinggi.

Dalam akuan bersumpah tersebut, ADC tersebut diarahkan oleh Musa, "menyelaras arahan mengenai kenaikan pangkat dan jawatan pegawai Polis berdasarkan draf dan cadangan yang dibuat oleh BK Tan."

Melalui BK Tan yang didakwa mengetuai sendikit jenayah terancang yang terbabit dalam pengedaran dadah, pelacuran, ceti haram dan perjudian haram kepada Musa, ADC tersebut turut diarahkan membangunkan blog untuk membunuh karektor 2 bekas Timbalan Menteri Dalam Negeri iaitu Datuk Mohd Johari Baharum dan Datuk Seri Mohd Radzi Sheikh Ahmad beberapa tahun lalu.

Tambahnya, fitnah Johari menerima rasuah RM5.5 juta daripada tiga penjenayah dua tahun lalu berikutan keengganan Johari berkomplot dengan pihak terbabit.

Dakwa ADC itu lagi, BK Tan dan Musa juga sebenarnya menjadi dalang kepada pendakwaan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Datuk Ramli Yusof serta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) (dulu dikenali sebagai BPR), beberapa tahun lalu.

Usaha melindungi penjanayah dengan meneruskan perjawatan Musa tersebut menjadikan Malaysia dikenali pula sebagai 'negara penjenayah', setelah negara ini pernah dikenali sebagai 'Negara Polis' oleh beberapa negarawan tempatan. _

zali said...

selama duduk dalam pkr...zaid
lembik cuma ini je boleh cakap?

useless.

pegi la tolong bagi khalid gagap
tu buah fikiran zaid...

khalid dah buntu tu.

tak tau nak buat macammana
sedangkan si zaid lembik sibuk di
lambung ombak pujian dari izzah.

dalam bn lembik dalam pr pun
lembik...lembik selalu.

Anonymous said...

"Assalamualikum,,..
Selawat dan Salam ke atas Junjungan,,.. Menarik sekali mengikuti perkembangan kuil hindu di Shah Alam. bantahan penduduk seksyen 23, Shah Alam mencapai kemuncaknya apabila dailog MB dan MP Shah Alam kecoh dan hangat.Akhirnya keputusan dicapai untuk membekukan rancangan asal pemindahan tersebut. Sekali imbas nampak benar kerajaan PR tunduk kepada tekanan tetapi apabila difikirkan semula, ianya menjadi tamparan hebat kepada pihak penentang kerana selepas ini mereka tidak lagi boleh memanjangkan isu ini untuk mendapat sokongan. Lantaran siapa yang rugi dan siapa yang bodoh?lu fikirlah sendiri. Namun disebalik semuanya ini terselit satu kisah bagaimana UMNO yang suka berak dan tinggal, berak lagi, tinggal lagi sehingga baunya menusuk hidung, maka muncullah mereka menuding jari kepada orang lain.


Permasalahan kuil yang merata dan tidak tersusun bukanlah masalah baru di Selangor (dan di seluruh negara).Kuil di sekyen 19 itu pula bukan kuil yang baru dibina selepas PR menang pilihanraya tetapi sudah terpacak di situ sejak lebih setengah abad yang lalu.Kuil tersebut menjadi mangsa pembangunan yang dibuat oleh UMNO sehingga kini ianya menjadi masalah kepada penduduk setempat.Hasrat kerajaan PR untuk mengalihkan kuil tersebut hanya merupakan tindakan pembetulan bagi memastikan kedudukannya terurus dan tidak menjadi gangguan kepada penduduk.Itu saja sebenarnya, ianya bukan masalah yang dibuat oleh kerajaan PR Selangor tetapi merupakan sebahagian tahi yang ditinggalkan UMNO.Tetapi nampaknya mereka yang sudah berak bertahun tahun lamanya muncul kembali untuk membantah pemindahan kuil tersebut dan menuding jari kepada kerajaan PR sebagai orang yang meninggalkan tahi tersebut.

Penafian exco pemuda sebagai dalang perarakan kepala lembu nampaknya semakin diyakini sebaliknya.Sudah menjadi kebiasaan UMNO untuk tidak mengaku berak di tengah jalan dan apa yang diluahkan oleh exco pemuda tersebut kelihatan seperti itu.

Sama halnya isu babi dulu, sesudah babi menjadi satu masalah besar yang ditinggalkan UMNO dan cadangan membina ladang ternakan moden diluluskan dan disertai oleh mereka, tiba tiba apabila kerajaan PR mahu melaksanakan apa yang telah diluluskan mereka, muncul pula puak puak mereka membantah.Membantah tahi mereka sendiri dengan tuduhan tuduhan yang melulu dan tidak masuk akal.

Percambahan perbuatan maksiat di zaman pemerintahan UMNO bukan rahsia lagi di mana hampir semua pusat pusat maksiat itu dikawal selia oleh UMNO, tetapi apabila timbul kekecohan mengenai rampasan arak, muncullah mereka menjadi pembela agama di samping dengan egonya menuduh PAS sudah hilang arah dan tunduk kepada kafirun.Itulah yang terjadi di tengah tengah kemelut yang terpaksa di hadapi PAS di Selangor.Pusat maksiat yang tumbuh seperti cendawan, orang Islam minum arak macam minum air sejuk, remaja remaja tidak lagi malu untuk berasmara di celah celah batu batan bandaraya dan segala macam maksiat yang dipupuk dan dibajai oleh UMNO di zaman pemerintahannya.Ketika itu, apabila ada penguatkuasaan undang undang pencegahan maksiat, muncullah pemimpin pemimpin UMNO menghalang dengan slogan, "jangan hukum, didik dia" dan menangkap orang Islam yang minum arak di tempat awam boleh menjejaskan imej Islam.Akhirnya pengutakuasaan undang undang pencegahan maksiat jadi longlai di zaman UMNO.Namum kini mereka menuding jari kepada PAS sebagai tidak berfungsi untuk mencuci tahi yang mereka tinggalkan.dan muncullah mereka sebagai pembela agama nombor wahid walhal apa yang ditingalkan mereka ialah tahi tahi yang semakin membusuk.

Memang UMNO suka berak dan tinggalkan tahi mereka di merata rata.

http://chendering.blogspot.com/2009/09/sahih-umno-suka-berak.html

Anonymous said...

Ano 9.27 apa kau merapu ni ? Kau ni bodoh ke cerdik ? Kalau tak tahu nak tulis tolong jangan buat menyemak diruangan ini , ok ? Budoh punya manusia !

Uncle Manai said...

Apa jua komentar didalam blog ini dan rakyat Malaysia diluar sana semuanya seperti angin yang lalu.

Saya tiada keyakinan dan kepercayaan terhadap Pakatan Rakyat boleh menyatu padukan rakyat Malaysia kerana apa jua jenis nama perikatan semuanya hanyalah satu pembohogan.. bangsa Melayu, bangsa Cina dan bangsa India tidak akan berpadu sampai bila-bila masa dari hari ini sehinggalah dunia kiamat.

Sebagai contoh Perikatan/Barisan Nasional telah memerintah lebih 50 tahun,UMNO/MCA/MIC tidak berupaya menyatupadukan Bangsa-Bangsa besar di Malaysia. Semuanya hanya membela kaum masing-masing.

Bagaimana hendak bersatu..
Bangsa Melayu beragama Islam, Bangsa Cina beragama Buddah, Bangsa India beragama Hindu dan jua di kalangan Melayu/Cina/India ada yang beragama Kristia/Buddah/Hindu kemungkinan begitu dan memiliki budaya tersendiri.

Tiada perpaduan selama ini yang berlaku di Malaysia perpaduan yang kita lihat hanyalah baik diluar tetapi didalam diri masing-masing tidak baik saling curiga mencuriga cemburu, irihati dan dengki diantara satu dengan yang lain.

Tidak akan bersatu Melayu/Cina/India selagi tiada satu bahasa+budaya yang boleh menyatukan dikalangan bangsa-bangsa ini ~sebagai contoh di Sekolah Melayu dengan aliran bahasa Melayu, di Sekolah Cina dan India dengan bahasa/budaya masing-masing.

Suratkhabar Melayu,Cina,India semuanya menggunakan bahasa sendiri dengan cerita dan membela kaum sendiri. Dengan erti kata semuanya Perkauman..

Perpaduan rakyat Malaysia mungkin akan bersinar pada masa/generasi akan datang.. rakyat saling berkorban untuk merintis satu formula baru iaitu bersatu dengan satu bahasa dan satu budaya walaupun begitu bahasa/budaya ibunda haruslah dikekalkan.. dalam keluarga itu sendiri.

Saranan saya semua Parti-Parti Perkauman yang dibentuk melalui BN/PR ini dibubarkan untuk menggantikan satu Parti Politik Kebangsaan yang di namakan sebagai contoh "PARTI SATU MALAYSIA BERSATU @ ONE MALAYSIA UNITED PARTY" tak kira lah mana-mana bangsa Melayu/Cina/India yang akan jadi "PRESIDENT" Parti itu.

Dan,PAS "PARTI ISLAM Se MALAYSIA" dan Parti berbilang kaum yang lain, haruslah dikekalkan, kesinambungan itu saya sarankan juga PAS keluar dari Pakatan Rakyat ~InsyaAllah rakyat Malaysia dah celik mata dengan perjuangan menegakkan akidah Islam.

MeriamBuluh said...

Uncle Manai macam mana kita nak buat satu parti sahaja...
Sekarang nie wujud satu Parti Baru lagi..
Parti LEMBU GILA.
LOGO KEPALA LEMBU

Anonymous said...

Usung kepala lembu tu rasist ke Zaid?? ada orang sensitif ke? kalau kaum hindu sensitif..trade mark je lembu lembu tu..so takde orang lah yg akan sembelih lembu..

Kalau mcm tu jgn makan lebu lah semua..

Makan ayam & itik je..

Anonymous said...

Baca komen penduduk seksyen 23 dibawah .
-----------------------------------------------------


Sdra2 sekelian,
Kami bantah bukan kerana menentang kepercayaan penganut agama hindu yg dijamin dibawah perlembagan. Yg kami bantah adalah isu pemindahan kuil tersebut. Jika penduduk seksyen 19 sudah tidak tahan dgn segala macam masalah spt gangster, ugut, bunyi bising, tidak menghormati jiran tetangga dan berbagai lagi kenapa masyarakat 23 pulak boleh menerimanya. Masalah yg berlaku adalah berapa peratus penganut hindu yg bersembahyang tinggal dikawasan tersebut.

Kebanyakkan yg datang adalah dari luar,ada sejauh kapar kelang, seksyen 20, seksyen 18 dan seri muda. Dan tidak semua yg dtg utk bersembahyang, tetapi dtg utk membuat kacau, minum arak dan mengambil kesempatan membuat jenayah. Mereka ini yg menyebabkan rasa tidak selesa. Ada yg meletak tuhan Rajeswary ( tuhan merah ) dihalaman rumah org islam, cuba bayangkan jika ini berlaku di rumah tuan2.

Kami bersimpati kpd penganut hindu yg taat ingin bersembahyang, tetapi dgn tindakan yg tidak berdisiplin sesetengah penganut serta ugutan sebelum ini, maka rasa syak serta terganggu masyarakat melayu di sesuatu tempat membuatkan mereka curiga. Cubalah berfikir secara rasional?.

Mlm ini sy telah berjumpa dgn pengasas hindraf serta pengerusi persatuan kuil2 hindu malaysia. Sy nyatakan kpd mereka tentang isu ini dan mereka mengakuinya. Mereka juga meminta kita cuba memahami bahawa di shah alam ini semua kawasan adalah majoriti melayu, jadi dimanakah tempat yg sesuai utk mereka mendirikan kuil/rumah berhala mereka. Mereka juga mengakui bahawa isu rumah berhala ini telah diambil kesempatan oleh pemimpin politik bagi kepentingan politik sesetengah pemimpin.

Jadi ingin sy nasihatkan kpd sdra2 sekelian.. apalah guna sesama melayu / islam kita berbalah sedangkan isu yg anda cuba pertahankan merupakan rumah berhala. Jika anda yg mempertahankan rumah berhala ini dan selesa dgn mereka silakan tawar halaman rumah anda utk didirikan kuil.

zali said...

rasul melayu kahar pun dah boring
dengan rakan se'syurga'nya dan
keluarkan ayat nih dalam blognya :

Rujuk Kitab Suci Al Quran, Surah
Al Qashash, ayat 86 hingga 88;

'Dan kamu tidak pernah mengharap
agar Al Quran diturunkan
kepadamu, tetapi ia diturunkan
kerana suatu rahmat yang besar
dari Tuhanmu, sebab itu JANGANLAH
SEKALI-KALI KAMU MENJADI PENOLONG
BAGI ORANG-ORANG KAFIR.Dan
janganlah sekali-kali mereka
dapat menghalangimu dari
menyampaikan ayat-ayat Allah
sesudah ayat-ayat itu diturunkan
kepadamu, dan SERULAH MEREKA
KEPADA JALAN TUHANMU, dan
janganlah sekali-kali kamu
termasuk orang-orang yang
mempersekutukan Tuhan. Janganlah
kamu sembah di samping Allah,
tuhan apa pun yang lain. Tidak
ada Tuhan (yang berhak disembah)
melainkan Dia. Tiap-tiap sesuatu
pasti binasa kecuali Allah.
Bagi-Nyalah segala penentuan dan
hanya kepada-Nyalah kamu
dikembalikan.'

Uncle Manai said...

Bila bertindak mengikut arahan emosi dan bukanya rasional, begitulah jadinya.. kehidupan manusia haruslah berlandaskan saling hormat menghormati kata orang tua-tua,bila kita hormat diri sendiri orang lain akan menghormati kita

Lembu binatang suci pada kaum India itu kepercayaan mereka,tetapi secara lojiknya lembu jua halal dimakan orang islam dan berjasa kepada semua manusia. Cuba renungkan selepas tempoh dua tahun bayi menyusu pada ibunya dan ibu itu tidak boleh lagi menyusukan pada bayinya , hanya Lembu sanggup memberi susunya kepada manusia dan itulah "maka susu lembulah sebagai ganti susu ibu".

Oleh itu, beringatlah apajua usaha murni yang hendak disumbangkan kepada mesyarakat dan agama ambil lah tindakan secara berhemah dan sopan santun seperti agama Islam ajarkan kepada penganutnya ingat islam itu Ad-din..

Anonymous said...

Nasihat aku kt ang zali p la masjid/surau blajaq agama dgr tazkirah dgn mata kepala telinga sendiri.

sebelum ang copy paste lebih baik ang reffer apa yg ang tulis dgn ustaz-ustaz betul ka dak apa yg ang faham tu.

kalau dah lama xjenguk rumah ALLAH.bwk2 la p mlm ni.kalau dah lama xbukak quran bawak2 la p baca mlm ni.jgn sanggup bukak tayar bwh panas terik matahari ja.quran dalam office ada air-con bila mau bukak???

Anonymous said...

buat rakan2..jgn bergaduh. Ingat Kuasa Allah swt. Yang benar tetap benar walau dinafikan haknya..jgn berpolitik dlm isu agama. nak tahu lebih lanjut ttg perjumpaan penduduk seks. 23 dgn MB, sila ke youtube dan taip MB Kuil..tengok dan nilailah sendiri...!!!!!!!!!

Anonymous said...

SEDIH KERANA KUIL MELAYU HINA MELAYU, MELAYU JD BAHAN LAWAK BANGSA LAIN....

ISU ARAK SEMUA DIAM X DER TELOR CUMA HASSAN ALI JER YG BERANI...KENA SERGAH DEK DAP KECUT TELOR..

KOMEN MENGALAHKAN PAKAR BIDANG POLITIK ISU ARAK 7E PN X LEH NAK SETTLE.

PAS NI MESTI ADA BARUA CKP CALSBERG TEPI HIGHWAY TU PENINGGALAN UMNO, BIASA LA PR SUKE TUNDIMNG JARI.........

Anonymous said...

SEDIH KERANA KUIL MELAYU HINA MELAYU, MELAYU JD BAHAN LAWAK BANGSA LAIN....

ISU ARAK SEMUA DIAM X DER TELOR CUMA HASSAN ALI JER YG BERANI...KENA SERGAH DEK DAP KECUT TELOR..

KOMEN MENGALAHKAN PAKAR BIDANG POLITIK ISU ARAK 7E PN X LEH NAK SETTLE.

PAS NI MESTI ADA BARUA CKP CALSBERG TEPI HIGHWAY TU PENINGGALAN UMNO, BIASA LA PR SUKE TUNDIMNG JARI.........

zali said...

pala hotak awak anon 3:50pm...

kalau ayat yang kena kat batang
hidung korang...suruh rujuk ustaz
la,pegi dengar tazkirah la...apa
la...

apa awak nak kata ayat yang saya
paste tu tak betul ke?

AnaK BugiS said...

Korang yang tak setuju dgn Zaid.. baca btol2 statement dia.. toksah ler nak tegangkan benang basah.. Nilah cara Umno wat kerja.. memainkan sentimen perkauman dgn harapan undi melayu balik kat dorang.. bukannya nak perbetulkan kelemahan dorang..mereka yg menentang tuh same penuh dgn perasaan kebencian pd kaum lain.. kenapa..? sb teresap dijiwa dorang dgn semangat kemelayuan.. ketuanan melayu.. walau apa pn alasan penduduk situ..kalo dorang tak dipengaruhi oleh parti tertentu.. perkara ne tak akan berlaku..

AnaK BugiS said...

Setiap org ade pro dan kon..ada pegangan dan prinsip msg2. forum ni tempat kita nak luah kan pandangan jer.. bukan nak org ikut apa yg kita rasa btol.. itu hak masing2.. kalao pn org melayu tertekak ..kat sini..itu kerana mereka sayangkan negara ne.. dari terus hancur dan di pimpin oleh parti yg sudah tak relavan lagi..

Anonymous said...

ZALI Bodoh Macam lembooooooooooo!!

Anonymous said...

Zali xpayah hang nak berkomen atau nak tegakkan keadilan untuk UMNO.1 Malaysia dah tau macam mana perangai UMNO.Sudah2 lah pertahankan UMNO.Akhir sekali jangan tulis atau komen kalau tak tahu maksudnya.Jangan malukan bangsa sendiri bila org lain tengok kita macam nie.

Anonymous said...

ZALI anjing UMNO/BN!!!!wow wow wow wow

Anonymous said...

Kat Selangor ni semua kaum dah hidup beratus tahun lamanya.Tapi masih tak dapat bersatu padu tapi saling ada perasaan syak wasangka diantara kaum masing2.Pantang berselisih faham sikit maka jadilah tragedi 13 mei dan pergaduhan kaum kg medan.Tragedi 13 mei tercetus apabila umno kehilangan kuasa di beberapa negeri seperti keaadaan sekarang.
Politik berasingan kaum ni akan menjarakkan lagi kemesraan antara kaum kaum.Ditambah pula dgn sistem sekolah berasingan yang diwujudkan.Sudah tiba masanya parti parti berasaskan kaum kaum ni ditolak dan bersatulah semua rakyat didalam PR yang menyatukan semua kaum didalam satu parti agar negara kita aman damai dan rakyat selamat.

Anonymous said...

Mendengar cerita dari anonymous mewakili penduduk seksyen 23, kita amat terharu. Memang benar, "berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul".

Persoalannya.....
Apakah semasa pemerintahan Khir Toyo sebagai Menteri Besar kuil ini tidak wujud atau ketika itu kuil hindu yang diperkatakan hari ini memang menyenangkan pandangan orang ramai...?

Selama 50 tahun UMNO-BN memerintah Negeri Selangor, tidak timbul soal sudah tidak tahan dgn segala macam masalah spt gangster, ugut, bunyi bising, tidak menghormati jiran tetangga dan berbagai lagi....

Kenapa isu kuil ini baru sekarang dibangkitkan sebagai isu besar kemudian salahkan Kerajaan Negeri Selangor pimpinan Pakatan Rakyat...?

Apakah dengan berdemostrasi kepala lembu itu sebagai cara yang terbaik untuk mengusir kuil yang telah dibina sejak zaman berzaman itu disitu..?

Apakah tidak ada orang yang bijak pandai dikalangan penduduk terlibat bertemu wakil rakyat atau pentadbir kerajaan negeri selangor untuk berbincang secara baik mencari jalan penyelesaian.....?

Apakah pekara ini pernah dilakukan sebelum terjadinya demotrasi kepala lembu...?

Cuba anda fikirkan jikalau penganut hindu bertindak balas pula dengan memijak-mijak alquran dan membakarnya sebagai menghina agama islam apakah isu kuil tersebut boleh diselesaikan..? Atau ini yang anda harapkan terjadi...?

Selama ini kita hidup dalam aman damai tapi tahukah anda bahawa tindakan menghina agama hindu itu boleh menimbulkan rusuhan agama...?

Kami sebagai pengundi diNegeri Selangor mengutuk sekeras-kerasnya tindakan kumpulan kepala lembu menghina agama bangsa Inda.

Kepada kumpulan "Kepala Lembu" anda semuma memang "CELAKA !!"

Anonymous said...

Kita orang PR ni kena sabar,jangan marah Zali tu walaupun dia bengap.Kalo tak nanti kita pun jadi sama dgn puak puak kepala lembu tu.

UMNO MEMURTADKAN!! said...

kenapa perlu malu?semua nia adalah perkara yg sihat..berforum,berdebat,caci maki..ini menunjukkan yg kita ni manusia yg berpikir..ianya lebih baik daripada mnyokong membabi buta sehingga membiarkan diri ditipu selama lebih 52 tahun..SEDARLAH SEMUA SAUDARA SEISLAMKU..

UMNO SEDANG MEMURTADKAN KITA SEMUA,DAN IANYA AMAT HALUS!!..

UMNO MEMANIPULASI SEJARAH SEHINGGA KT TIDAK MAMPU MEMBEZAKAN YG MANA PEJUANG DAN YG MANA SATU PENGKHIANAT!!

AWAS!!JAGA AKIDAH KAMU

KEMBOJA said...

Aku hairan kenapakah dua ekor lembu UMRO tu masih tak di tahan2 lagi oleh Musa Hassan. Nampak jelas dan nyata mereka berdua inilah "pemidatu" terhebat yg telah membakar perasaan penduduk di seksyen 23 tu.

Aku juga hairan kenapakan si musa hassan masih lagi senyap dan tidak menangkap si Noh Omar kerana terang2 telah menganjurkan program yg bersifat perkauman i.e "Menyelamatkan umat islam-selangor daripada jahiliah yg memartabatkan kaum cina"

Ketiga2 lembu UMRO ini mesti di kenakan ISA kerana membakar semangat perkauman pengikut UMRO pada kaum India can cina.

APAKAH SUDAH HILANG SLOGAN "BERSIH CEKAP, AMANAH"

Anonymous said...

Umno selangor ni hilang kuasa secara mengejut dgn tidak disangka sangka.Tu yang meroyan tak dapat terima kenyataan yg mereka dah kalah.
Mereka perlu contohi umno kelantan yang sedar diri mereka ditolak rakyat.Tidak mengacau membabi buta.Rakyat berbilang kaum disana macam satu keluarga.Orang Melayu boleh makan minum dikedai kopi milik orang cina dan begitulah sebaliknya.Pentadbiran Pas di Kelantan telah berjaya menyemat kemas nilai2 islam didalam diri kebanyakan rakyatnya.Islam itu adil untuk semua kaum.Tunjukkan contoh islam yg baik maka ugama kita akan disanjung tinggi oleh setiap masyarakat berbilang kaum.

Anonymous said...

Pencetus perkauman dibela..
Pengugut bunuh tak didakwa.Pendemo kepala lembu tak ditangkap..
Keadilan yang berat sebelah

zali said...

anon 5:28 : 'Pentadbiran Pas di
Kelantan telah berjaya menyemat
kemas nilai2 islam didalam diri
kebanyakan rakyatnya.'

nak muntah saya dengar.

gangster
mat rempit
buang bayi
bohsia
tonggang arak
nombor ekor
seludup
kaki maksiat la senang cerita...

bukan sikit-sikit orang kelantan
yang terlibat.

kadar jenayah di kelantan juga
bukan yang terendah.

kalau la orang kelantan semua
duduk kat kelantan sahaja atau
tidak berhijrah ke negeri lain...

saya percaya...

kelantan akan jadi pusat maksiat
terbesar di m'sia.

Anonymous said...

UNITED MALAY RASICT ORGANISATION @ UMRO (UMNO) adalah parti melayu yg sudah tidak relevan dan tidak lagi boleh diterima rakyat.cuma mereka yg dibawah perhambaan media TV1,TV3,utusan shj yg masih berkeras mempertuankan UMRO(UMNO).

kerana mereka-mereka ini masih lagi belum merdeka minda/baligh dan dianggap mempunyai akal yg bantut dlm berfikir secara rasional.dek kerana masih lagi taat dan percaya kepada kepimpinan UMRO(UMNO) dahulu di zaman tunku abdul rahman, mereka-mereka ini sanggup mempercayai najib tun razak adalah seperti tunku abd. rahman.

anda salah!!!najib tun razak bukan seperti pejuang UMNO yg dahulu.najib tun razak adalah pengkhianat melayu dan agama islam serta yg dibawahnya.kalau dulu aku bangga kerana UMNO bijak memimpin rakyat tetapi tidak sekarang.malah aku kecewa dan benci kepada berjuta-juta penindasan yg telah dilakukan oleh UMNO/UMRO parti yg mempamerkan kecacatan pemerintahan MALAYSIA.

Anonymous said...

kepada zali anda diminta supaya tidak berperangai sama seperti abg2 lembu anda.jgn cuba hendak membangkitkan pulak isu kenegerian setelah isu perkauman abg2 lembu anda bangkitkan.

Anonymous said...

Saya salah satu keluarga yg tinggal di seksyen 23 berasa teramat kesal dengan tingkah laku segelintir pemuda2 umno yg bersifat korang sopan ketika majlis perjumpaan dgn MB selangor. Perjumpaan yg sepatutnya dapat berjalan lancar di cemari dengan kata nista dan suasananya tak ubah seperti pasar borong. Perbincangan tidak dapat dijalankan disebabkan oleh pemuda2 yg terlalu emosi. Saya benar2 malu dengan kelakuan yg ditunjukkan oleh pemuda2 umno itu. Saya percaya permasalahan demi permasalahan akan timbul selepas ini akibat daripada perkauman yg kuat yg dicetuskan oleh mereka2 ini. Saya benar2 malu dengan masyarakat india di sini kerana sebagai seorang islam tidak dapat bertolaransi dengan agama lain. Jadi, sebagai respon kepada perilaku pemuda2 umno yg terlalu perkauman ini maka saya sekeluarga bertekad dengan hati yg ikhlas akan meninggalkan umno dan menyertai PR. Selamat tinggal kawan2 ku dalam UMNO.

Anonymous said...

mak bapak zali berasal dari zimbabwe.sbb tu mak bapak die xajar.tu yg zali jadi mcmni bantut berfikir.budak ni mampu berfikir sampai setakat darjah 6 je.tu pn dah kena paksa oleh mak bapak zimbabwe die mintak pegi sekolah.sot...sot...sot....

Anonymous said...

Woi Zali ..orang cakap ttg isu perkauman!!Bukan isu rempit,mencuri tu semua.Itu kat mana2 pun ada..Nape le bodo tak habis2 ko ni.Kecik2 tak nak mapuh bila tua jadi dungu..

AnaK BugiS said...

Anoy 605..

Baguslah sekiranya anda telah membuat keputusan..sebab sebenarnya semakin hari semakin ramai yg meminggirkan parti melayu rasis yg jelas gagal menjaga kebajikan org melayu khasnya..percayaleh dlm keadaan yg semakin mendesak dlm membendung kebangkitan rakyat.. akan ade lagi peristiwa yg lagi teruk dari yg berlaku ni..semada dirancang atau sengaja diadakan-adakn bg menarik sokongan org melayu kpd mereka.semakin terpencil semakin mereka terdesak..

Anonymous said...

aku heran knp xde org komen pasal seorg india di shah alam yg mempersoalkan azan 5 kali sehari?

Mrk ini bercakap pasal menegakkan kesucian Islam, mahu hudud dan ngra islam,. tapi agama islam dihina mrk pakat2 diam dan telan air liur takut hilang sokongan.

Adakah mrk in layak diberi amanah utk menegakkan pemerintahan Islam,.digertak sikit terus kecut perut diam membatu takut hilang undi dan kuasa??

Mrk ini sebenarnya dayus yg menggunakan Islam utk dapatkan kuasa sedangkan dihati mrk tiada sedikitpun perancangan yg lebih baik utk mendaulatkan Islam

MeriamBuluh said...

Zali ooiii..
Ilmu Agama kau terlebih tinggi sangat elok masuk mengaji balik dengan Tok Guru bagi rendah sikit..
Zaman Nabi SAW pun dia tak mampu mengIslamkan seluruh penduduk Madinah inikan pula ko nak TGNA tarbiah semua penduduk Kelantan jadi baik...
Sekarang nie kau buat bandinganlah berapa ramai orang bukan Islam yang mengucap 2 kalimah Syahadah di depan Khir Toyo dan lain2 pimpinan UMNO dengan TGNA untuk masuk Agama Islam....
Jadi tepuk dada tanya Iman

Anonymous said...

kes kartika belum selesai,.. pelik tapi benar,.. kartika ditangkap si Pahang krn meminum arak dan akan dihukum sebat di kajang. Rupa2nya masih ada hukuman sebat utk peminum arak,..dan kartika org Perak rela dirinya disebat sbg tanda kesalanya.

Pelik,keliru,celaru,..

Aku tertya2,.selama hampir 20 th PAS memerintah Kltan dan beberapa term di tganu,. PAS yg beriya-iya mahu menegakan hudud,..tiada seorg pun rakyat islam kltan & tganu di sebat krn minum arak( atau sekurang2nya cuba disebat,..)

Adakah PAS ingin mendakwa TIADA ORG ISLAM MINUM ARAK DI KLTN N TGANU???

klu benar,..inilah dakwaan yg paling bodoh pernah aku dengar dri pimpinan PAS

KEMBOJA said...

Aku masih ingat lagi semasa aku bekerja dgn sebuah syarikat minyak di kerteh (iaitu ketika PAS memegang T'gganu), puak2 yg suka tonggang arak ni macam cacing kepanasan sbb kalau nak tonggang terpaksa pergi ke Kuantan.

Selepas Melayu Umno-BN mengambil alih T'gganu, puak2 yg serupa begitu ceria kerana arak dah mudah didapati di situ (Kerteh)..

KESIMPULANNYA:

TERSANGAT JAUH LAH BEZANYA BILA PAS MEMERINTAH JIKA DIBANDINGKAN DGN UMNO-BN

ank neg 9 said...

Zali gelap hati oii,sekurang2nya, rkyt Klntan lebih beragama dr lain negeri... yg rosak tu sbb mrk hijrah sudah. Sy tggal d ktan dah 20 tahun. memg lbih baik.tapi nk baik 100% mana boleh. Tok guru pn manusia jg....terimalah islam .kita hamba, Allah tuannya.. mesti ikut semua termasuk hudud, ekon,larangan no ekor,politik dll.menolak peraturannya , beertimenentangNya.

sape nk panjang & besarkan zakar? said...

terima la diorg...ape yg ssh sgt? Nmpk bumbung kuil je terus histeria? Surau pun x pnh pegi

umno insaf said...

utk zali kolot, aku setuju dgn ank n9, sekurang2nya dah usaha jgn biar je... sokonglah yg mahu naikkan islam.suatu hari kt akan mati, ada pembalasan Neraka. sedarlah. jgn jd org tua d kg pedalaman. Knp org melayu bdr dan student IPT x skong BN, fikirlah.... jgn dgr TV je.

Anonymous said...

NAMA MONYET UMNO JANTAN BERAMBUT PANJANG BERBAJU HITAM YG UGUT YB RODZIAH " KAU DIAM RODZIAH... AKU ROGOL KAU NANTI" IALAH SHAMSUL ANUAR ISMAIL JUAL KERATA MEWAH DI KM12 JLN KLANG LAMA PJ 0193122530. INI LAH BANGSAT YG DIKELUARKAN OLEH UMNO PUKIM.K. KITA SERANG RAMAI2 BUDAK PUKIMAK TU,,,

Anonymous said...

rasuah3.jijik

insan hina said...

utk Zali dan anonymous .negeri BN x ada sekatan langsung maksiat, arak, sport toto dll.Pas sekat, tapi jgn salah anggap,utk org islam je....mahu hudud pun d sekat o pusat..mengatakan undg2 manusia lebih baik drp udg2 Allah adalah syirik..x bau syurga.insaflah..Hudud utk pencegahan .x de pun yg kena potong tgn sbb x berani mcuri.Kau pn Zali blh tdur lena, jimat x pyh buat jeriji besi dll.nk tya mana lbih baik hukum Allah atau perundangan manusia ?

Anonymous said...

oii, d kelntn pn ada org UMNO jg. yg byk masalah sosial tu yg x ikut agama dan PAS. kalau ank PAS sek agama, tahu agama .yg kau kata byk masalah sosial tu ank penyokong UMNO.sbb dr kecil d ajar kebendaan.projek,projek,projek. pdahal x dpt duit pun...org lain yg dpt..

Anonymous said...

zali bodoh, dia sangka smua org k'tan tu PAS.aku akui byk mslh sosial,tp cuba kau tya yg masalah sosial tu ank siapa. PAS atau UMNO.
Mesti ank2 yg x pentingkan agama... umno. Jgn kau main isu kenegerian pula..aku org utara pun tahu... hang ni dah la kolot.dungu pula.

Anonymous said...

UMNO bayar jamal dgn osman sepuluh juta sorang sebelum depa pi mesir hari tu..

celaka punya UMNO perak..dah perintah perak dia sapu duit rakyat bagi kat katak babi tu..

ayuh rakan-rakan kita siasat perkara nie..

Anonymous said...

UNITED MALAY RASICT ORGANISATION @ UMRO (UMNO) adalah parti melayu yg sudah tidak relevan dan tidak lagi boleh diterima rakyat.cuma mereka yg dibawah perhambaan media TV1,TV3,utusan shj yg masih berkeras mempertuankan UMRO(UMNO).

kerana mereka-mereka ini masih lagi belum merdeka minda/baligh dan dianggap mempunyai akal yg bantut dlm berfikir secara rasional.dek kerana masih lagi taat dan percaya kepada kepimpinan UMRO(UMNO) dahulu di zaman tunku abdul rahman, mereka-mereka ini sanggup mempercayai najib tun razak adalah seperti tunku abd. rahman.

anda salah!!!najib tun razak bukan seperti pejuang UMNO yg dahulu.najib tun razak adalah pengkhianat melayu dan agama islam serta yg dibawahnya.kalau dulu aku bangga kerana UMNO bijak memimpin rakyat tetapi tidak sekarang.malah aku kecewa dan benci kepada berjuta-juta penindasan yg telah dilakukan oleh UMNO/UMRO parti yg mempamerkan kecacatan pemerintahan MALAYSIA.

Anonymous said...

ramainya anak cina yg bergayutan disini, ckp melayu bukan main fasih lagi.

hahahahah.....

zin

Anonymous said...

stakat sendiri berhujah, sendiri sorak , tu nama nya jaguh kampung, sekali skala pergi la ke kg. umno berhujah disana....

tgk la agak2 isle assobiyah kelantan boleh ka carik makan di blog umno. hehehe...

zin.

Anonymous said...

PAS = isle songsang...

KEMBOJA said...

1. New Straits Times, 9Feb. 1983 Tunku Abdul Rahman berkata "Negara ini hendaklah terus menjadi NEGARA SEKULAR dgn ISLAM SEBAGAI UGAMA RASMINYA..."

2. 18 oGOS, 1991 TDM berkata "Perlaksanaan Hukum Hudud boleh menyebabkan umat islam menjadi mundur kerana tidak boleh bersaing dengan orang bukan islam apabila orang islam dipotong tangannya dan dilakukan hudud2 yg lain, sedangkan org bukan islam tidak dikenakan

3. 20April, 1983 Najib Tun Razak "Negara akan huru hara sekiranya undang2 islam dilaksanakan"


Pikir2 lah utk masa depan wahai rakyat yg beragama islam bilamana melantik pemimpin yg sedemikian.

Anonymous said...

BABI LEBIH BAIK DARI UMNO

BABI TAK KACAU ORANG CUMA KALAU ORANG MAKAN DIA BARU KENA MACAM-MACAM PENYAKIT.

UMNO SUKA KACAU(MENIPU)ORANG KALAU ORANG(RAKYAT)DEKAT(MENANGKAN) PASTI RAKYAT KENA MACAM-MACAM PENYAKIT.

KESIMPULANNYA BABI LEBIH BAIK DARI UMNO.
BABI LEBIH BERAKAL DARI UMNO.
BABI LEBIH WANGI DARI UMNO.

UMNO WAJAR DITUKAR KEPADA UBNO

UNITED BABI NATIONAL ORGANISATION

adik kl said...

please...bacalah tarbiah drp adik KL, dan sabahan insaf d Blog UMNO..abg Tuah. insaflah.

insaf said...

umno.. rasuah,kebendaan,dunia semata-mata. PAS dua2, dunia akhirat. fikirkan sndiri.kta ada tuhan dan hri pembalasan.mengatakn undg manus lebih baik dr hudud allah adalh syirik.memperkecilkan Allah. x bau syurga.

Anonymous said...

kalau nak HUDUD ..PAS kuar je dari PR, sebab Pakatan Rakyat pun sekular.. ada faham tokguru2 ..jangan dok mimpi disiang hari nak tubuh kerajaan Islam berlandaskan hukum HUDUD,tapi berkongsi kefahaman dalam satu Pakatan yang sama2 mengamalkan sekular hehehe 2x5=BN / PR

Anonymous said...

anon 1133PM

Saye setuju.. PAS keluar dari Pakatan Rakyat,takan asyik cerita pasai Hudud masih bersengkongkol dengan orang kafir mane orang yakin dan percaya..

KEMBOJA said...

1. 20 April, 1992 Najib Tun Razak "Kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawapkan jika berlaku huru-hara, ketidakstabilan politik, perpecahan dikalangan umat islam dan kegelisahan rakyat apabila hukum hudud dilaksanakan di negeri itu. Rakyat harus menyoal perlaksanaan hukum itu menguntungkan atau menyebabkan perpecahan, pertentangan dan ketidkstabilan politik. Tidak semua negara islam mengamalkan hukum hudud bahkan ada negara islam lebih makmur tanpa hukum itu"

2. 14 Julai, 1992 TDM "Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat islam yg mati dan kudung tangan. Ini sangat memalukan umat islam kerana orang bukan islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja"

3. 3 Mac, 1993 TDM "Hukum rejam kepada penzina adalah primitif"

Anonymous said...

Zali,
hang ckp org Kelantan kt luar yg kpla maksiat, aku tk th sm ada tuduhan hang ni btl or tk. Tp sng aje aku nk bls blk. Klu hang ckp cmtu, mknanya, kt kelantan, yg kaki maksiat ni tkde ruang nk buat maksiat. Bila dh ke negeri2 UMNO yg mmg open, so, ape lg, bersorakla coz tk penah bebas cmtu kt Kelantan. Ape kata, UMNO sm2 banteras pusat maksiat, so, tkde la jd maksiat kn?
1 lg, hang dok copy paste ayt al-Quran, pastikn hang th tujuan & mksd sbnr ayt tu di turunkan. Klu tk th, blaja.

Anonymous said...

Suatu ketika nanti...15tahun akan dtg

Cucu ; Atuk UMNO tu parti apa?? ada makan2 dan joget2 ke??

Atuk ; Bukanlah cu..UMNO adalah parti politik tapi dah tutup sebab parti UMNO nie PERKAUMAN. Parti yang kuat rasuah..pemilihan pucuk pimpinan rasuah,dapat projek rasuah,mahkamah rasuah,perampas negeri,perosak bangsa parti nie,

Cucu ; Tak ada jabatan pencegah rasuah ke atuk???

Atuk ; Ada. Tapi dah tukar nama. Suruhanjaya Pembunuh Rakyat M'sia.

Cucu ; Kalau bunuh polis tak tangkap ke tok??

Atuk ; Polis pun dah jadi Musang caner nak tangkap...Musang kepala ayam. Perasuh jugak...bunuh orang guna bom lagi tapi dalangnya terlepas. Polis pun bodo gak.

Cucu ; abis tok macam mana boleh ok je sekarang ni ???

Atok ; Lepas Barisan Najis kalah, Pakatan Rakyat ambik alih. Negara yang kaya,hasilnya diagih untuk rakyat. Kebajikan rakyat dijaga,barangan dikawal,konsesi tol dihapuskan. Mahkamah di pulihkan. Menteri Barisan Najis(B'END)semua dalam penjara sebab banyak kes dan harta dirampas.

Cucu ; Oooo, patut la gambar atuk nampak segak je gantung kat dinidng. Atuk pejuang melawan UMNO
masa muda2 ek...

Atuk ; itu cu tak tengok atuk dijalanan berdemo lagi.

Cucu ; Demo tu caner tok??

Atuk ; Demo menentang kezaliman.. menentang ISA, mertabatkan Bahasa Melayu.

Cucu ; UMNO ni melayu ke tok???

Atok ; Dengarnya MELAYU tapi Presidennya dulu mamak. Kata islam..tapi demo bantah kuil bawak kepala lembu sambil take beer. Judi berleluasa, arak tidak di bendung.Entah la UMNO nie parti apa..mcm yahudi je lebih kurang.

Cucu : oklah tok..nak jumpa Amnor jap,ajak dia dtg umah.

Atok ; ooiii..jangan nak memandai kamu ajak UMNO datang umah. Abis terbakar umah aku. UMNO dah mati dan pupus...langkah mayat aku dulu.

Cucu ; Laaa...bukan UMNO parti la tok...A.M.N.O.R anak wak seman yang umur 10tahun tu..kawan saya la tok.Apa la tok nie...

Atok ; eeee..cakap le,anak wak seman. Aku tak boleh dengar nama UMNO nak muntah dan geli geleman...puuiii!!!

Anonymous said...

xkira lah siapa yg minum arak dikltan,.tapi brapa org yg dh disebat???

Mana HUDUD yg diperjuangkan tu???

xde org PAS minum arak di kltan?

xde org PAS langgan pelacur di golok???

KAH!!!KAH1!!!KAH!!!KAH!!!