"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, December 26, 2009

Remembering Asian Tsunami (December 26, 2004)

TSUNAMI MAP - 2004 ASIAN TSUNAMI
The most powerful earthquake in 40 years ruptured the sea floor off Indonesia's westernmost island, Sumatra, displacing billions of tons of water and sending towering walls of water roaring across the Indian Ocean at jetliner speeds into fishing villages, luxury resorts and bustling coastal towns.

2004 Indian Ocean earthquake was an undersea earthquake that occurred at 00:58:53 UTC on December 26, 2004, with an epicentre off the west coast of Sumatra, Indonesia. It is known by the scientific community as the Great Sumatra-Andaman earthquake, and the following tsunami is known as the Asian Tsunami or the Boxing Day Tsunami.

The earthquake was caused by subduction and triggered a series of devastating tsunami along the coasts of most landmasses bordering the Indian Ocean, killing more than 225,000 people in eleven countries, and inundating coastal communities with waves up to 30 meters (100 feet) high. It was one of the deadliest natural disasters in history.

The countries most affected by the tsunami are listed below :

  • Bangladesh
  • India
  • Indonesia
  • Kenya
  • Malaysia
  • Madagascar
  • Maldives
  • Myanmar
  • Seychelles
  • Somalia
  • South Africa
  • Sri Lanka
  • Tanzania
  • Thailand

With a magnitude of between 9.1 and 9.3, it is the second largest earthquake ever recorded on a seismograph. This earthquake had the longest duration of faulting ever observed, between 8.3 and 10 minutes. It caused the entire planet to vibrate as much as 1 cm (0.5 inches) and triggered other earthquakes as far away as Alaska.

The plight of the many affected people and countries prompted a widespread humanitarian response. In all, the worldwide community donated more than $7 billion (2004 U.S. dollars) in humanitarian aid.

Watch this memorial videos :
:BANGSA MALAYSIA

15 comments:

MALAYSIABARU said...

HARI NI ADA LAGI SATU TSUNAMI

Sepuluh penumpang maut manakala dua lagi cedera dengan seorang daripadanya parah apabila bas dua tingkat Sani Express terbabas dan melanggar pembahagi jalan di KM272.8, Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS) arah utara, kira-kira lapan kilometer selepas Plaza Tol Ipoh Selatan, awal pagi ini.

NI LAH DIA ...(OKU) ORANG KUAT UMNO DAPAT LESEN BAS EXPRESS TAK PENTINGKAN KESELAMATAN PENUMPANG....

BARU UMUR 33 TAHUN DAH PAKAI FERARI GARA-GARA BUAT BISNESS BAS EXPRESS. YANG MAMPUS ORG MELAYU JUGAK. 10 ORG!

APA APA BERKAITAN UMNO ... BANGUNAN RUNTUH .. BAS TERPELANTING... DULU BAS EXPRESS SEORANG SENATOR DARI JOHOR NAELA PUN DAH TUTUP GARA GARA TAK PENTINGKAN KESELEMATAN... NAK DUIT JER

APA KO NAK JAWAB DGN KELUARGA MANGSA NI WOI JUTAWAN MUDA? ( TAUKE SANI EXPRESS )

Unknown said...

Tsunami tu kalau sekadar nak peringat tapi tanpa ada muhasabah diri adalah sia2..
ttg bertapa malangnya kita bila mana ada sesuatu malapetaka ..terjadi disebabkan terlalu banyak maksiat di atas muka bumi ini..kita siap buat rujukan kepada pakar2 sains barat (tentunya yahudi dan nasrani)bahawa ini adalah fenomena alam..
lapisan bumi bergerak lah dan sebagainya..
Kesedaran ttg bencana sosial tidak diperkatakan..
hasilnya?? pi mai pi mai tang tu laa..

Unknown said...

Dah lah bas dua tingkat..
Speed pun nk 2 kali ganda juga ke..?

Anak Bugis said...

Horrible mother nature disaster a always in our memories, but BN/UMNO disaster will always haunting us unless people start wake up and free them self for our future generation.

Wellness, The Next Big Thing said...

bas bertinkat-tingkat .... hutang pun bertingkat-tingkat juga. Keselamatan penumpang tak diberi perhatian.

cub klik sini dan lihat longgokan wang tunai atas meja http://fx070707.blogspot.com

BOND 0134331159 said...

malam ni sapa sapa yang ada ASTRO ambik HISTORY CHANNEL kat channel 555 sebab pukul 11 malam ni aada cerita pasai tsunami yang jadi kat ASIA hari tu bukan tsunami politik kat malaysia....

ADA ASTRO BAIK TENGOK CERITA MACAM TU ADA FAEDAH DARIPADA TENGOK BOLA KAT CHANNEL 800

orang hamPAS said...

tsunami pru-13, x sape tau lagi. 5 negeri dh berjaya ditawan, 1 t'lepas. kalu ikot analisis,

1990- pembngkang dpt byk kerusi
1995- BN menang byk
1999- pembngkang dpt byk kerusi
2004- pembngkang berPUTIH MATA
2008- pembngkang dpt byk kerusi (tsunami)
20??- BN menang b'gaya??

Jadi tunggguuuuuuu....... hehe..

Anonymous said...

Tsunami ni elok dituju pada satu bangsa yang tak sedar diri Umnongok tu. Hayat mereka ibarat di hujung tanduk tapi masih cakap besar.

orang hamPAS said...

Tsunami juga blh ditujukan kpd bangsa yg hanya pandai memfitnah orng lain saje contoh t'dekat adalah hamPAS & parti 3A (PKR). Kuasa mereka x seberapa, tp ckp umpama dh menang semuanye.. dan bg pencacai mrk tu rasa t'lalu baik, langsung xde dosa.

Janji tinggal janji said...

Mangsa Tsunami Kecewa Kerajaan Negeri Tidak Tunai Janji

KUALA MUDA, 26 Dis (Bernama) -- Penduduk sekitar Kota Kuala Muda di sini yang menjadi mangsa bencana tsunami pada 2004 lepas menyuarakan rasa kecewa dengan kerajaan negeri Kedah yang didakwa mereka tidak menunaikan janji.

Pengerusi Penempatan Mangsa Tsunami Permatang Katong, Yusoof Awang berkata antara janji yang ditaburkan menjelang pilihan raya umum pada 2008 lepas itu ialah semua 126 mangsa tsunami itu akan dibenarkan tinggal di penempatan khas yang disediakan secara percuma sekiranya PAS memenangi pilihan raya.

Beliau berkata janji itu ternyata tidak dapat ditunaikan kerajaan negeri pimpinan PAS kerana sehingga kini penduduk di kawasan penempatan berkenaan masih perlu membayar RM50 sebulan.

"Kami tuntut Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak merangkap Pesuruhjaya PAS Kedah supaya menunaikan janji yang dibuat parti itu tahun lepas," katanya kepada pemberita ketika ditemui di sini pada hari Sabtu.

Dalam kejadian pada 26 Disember 2004, 11 penduduk dari beberapa buah kampung di sekitar Kota Kuala Muda terkorban apabila kawasan itu dilanda ombak besar tusnami, yang turut mengakibatkan 115 buah rumah musnah.

Kerajaan negeri pada masa itu membina 126 buah dan mereka hanya perlu membayar RM13,000 dengan bayaran ansuran bulanan RM50.

"Sempena ulang tahun tahun ke-lima memperingati malapetaka itu, kami juga merayu kepada kerajaan negeri supaya membaiki jalan di Permatang Katong yang rosak teruk dan terabai," kata Yusoof.

Beliau berkata mangsa tsunami turut kecewa dengan sikap Wakil Rakyat kawasan berkenaan yang juga anggota Exco negeri kerana tidak mengambil berat masalah mereka dan hanya muncul jika ada majlis rasmi di kawasan itu yang dihadiri oleh Sultan Kedah.

Menurutnya bagi menambah pendapatan dan membaiki ekonomi, penduduk kawasan itu bersatu tenaga menjalankan perniagaan katering dan memasarkan produk makanan ringan dan yang berasaskan sumber laut.

Merujuk kepada aspek pendidikan pula Yusoof berkata ramai anak-anak mangsa bencana itu di Permatang Katong menunjukkan kemajuan cukup memberangsangkan setiap tahun.

Beliau berkata tahun ini ramai memperolehi 5A dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) dan lapan orang mendapat 8A dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang diumumkan Khamis lepas.

"Kami juga berterima kasih kepada Yayasan Sultanah Bahiyah yang menghadkan program Titian Bestari iaitu kelas tuisyen untuk anak-anak mangsa tsunami," tambahnya.

Yusoof seterusnya tidak lupa mengucapkan terima kasih kepada kerajaan, pihak swasta, dan orang ramai yang bermurah hati menghulur bantuan derma dari segi tenaga kerja dan wang ringgit begi membantu penduduk kawasan itu.

Beliau berkata sambutan ulang tahun ke-lima bencana tersebut kali ini hanya dibuat dalam kelompok kecil dengan mengadakan majlis tahlil dan sembahyang hajat.

Katanya beliau berharap satu usaha dapat dibuat supaya generasi baru memahami bencana tsunami dan kesannya terhadap masyarakat setempat agar cerita-cerita sebenar mengenai mangsa dapat menepis cerita negatif yang sengaja ditimbulkan oleh pihak tidak bertanggungjawab.

"Usaha mengimbas balik kejadian ini diharap menjadi iktibar agar kita semua sentiasa berwaspada dan tidak leka," tambahnya.

-- BERNAMA

Anonymous said...

KHAS KEPADA:

"JANJI TINGGAL JANJI"

HANG TEMBAK TAK KENA
HANG TEMBAK BUNUH DIRI SENDIRI
HANG TEMBAK KAMI GELAK

woi!
tsunami jadi waktu PEMERINTAHAN BN
yang TERHEGEH HEGEH mintak kat PEMERINTAH PR buat apa

hidung tak mancung sebab LAWAN KAMI dulu
la ni
pipi tersorong sorong KEBULOQ NAK BANTUAN PR

jangan cari USTAZ AZIZAN , dia tak salah
cari MAHATHIR KHALID

MANA DIA MAHATHIR KHALID
dia yang janji
KEDAH KENA TSUNAMI BAWAH DIA
MAHATHIR KHALID bawak TSUNAMI ke KEDAH

ada faham??????

orang hamPAS said...

x paham la, mahathir khalid bawak tsunami ke kedah? fakta mangkuk mane le yg ko dpt ni anon biul? dalam haprakdaily ke tulih mcm tu?

Patut la, koran pencacai hamPAS, tiap2 ari haprak, "tepat dari sumber fitnah"

Anonymous said...

Ala janji puak Pas ni macam janji PR kat puak India kg buah pala!Biasala ....apa jadik!!Padam muka puak hindraf!!!
Sianoy 6.57 tu bukan tau baca,kalau ngajipun dok kelas belakangje!Lembam!!!!Dok pusing fakta jeee!!!!Kalau mentaliti macamni,sembangpandai kat kedai kopi boleh la!!!Tupun last sekali blah,kalah berdebat dengan JKKK kampungjeeeeee!!!!!

Anonymous said...

anon 12.36pm ko lagi bebal. kat kg buah pala tu lain cerita. benda dah ada perjanjian dan yg janji tu si buah sukun ko. bila nak start projek penang dah bertukar kerajaan. tapi yg aku respect tu pampasan yg dia orang dapat memang lumayan kalu nak banding dgn yg di offer oleh kerajaan umno sial ko tu..ko tanya org melaka yg kena rampas tanah pasal nak buat airport baru. rumah dan tanah ni mereka beli tapi pampasan mcm sial nak dibandingkan kg buah pala yg duduk dalam tanah rezab. sial punya pencacai umno ni korang memang bebal lagi dungu...

Anonymous said...

Sempit sungguh idealogi ahli politik Pakatan Rakyat ni.. Semua salah UMNO.. Apa PR tu maksum sangat ke? Lim Guan Eng tak pernah makan babi kot.. LGE kuat sembahyang..

sempit.. ni lah akibatnya kalau Ahli Politik tak berfikiran matang..