"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, January 23, 2010

Bangsa Melayu Ni Sepatutnya Sudah Pupus Lama

Reactions: 
Saya bercakap dengan seorang Orang Medan semalam. Antara topic yang diperbincangkan adalah topik “Orang MElayu di Riau”. Saya diberitahu bahawa sekiranya kita ke Riau hari ini, kita sudah tidak nampak lagi orang Melayu. Di Riau, bangsa yang kita biasa jumpa samada Bangsa Jawa ataupun Bangsa Minang. Orang Melayu di Riau samada tinggal jauh terpinggir di ceruk-ceruk desa ataupun mereka sendiri sudah buang bahasa dan identity mereka.

Ia berkaitan dengan polisi “Penempatan Semula” Suharto dahulu, dimana untuk menyelesaikan masaalah kepadatan penduduk yang tidak sekata, maka orang-orang Jawa dan Minang serta Sunda diberikan insentif oleh Suharto untuk berhijrah. Antara tempat yang mereka berhijrah adalah Riau. Orang Riau tidak menentang usaha Suharto ini. Malahan, mereka menerima dengan hati terbuka. Setelah beberapa dekad, bangsa luar Melayu ini TELAH MENGAMBIL ALIH Pulau Riau dan menjadikan identity MElayu di sana hampir pupus.

Sesiapa ke Riau, yang kita jumpa hanya orang2 yang bercakap loghat Jakarta atau Minang. Dah takda kedengaran orang yang bercakap macam orang Johor kerana mereka telah disisihkan.

Perkara yang sama juga berlaku di Singapura. Lihat bagaimana Pulau Singapura berjaya dicuri oleh bangsa lain dari orang Melayu. Dan Melayu Singapura TIDAK PERNAH MELAWAN.

Tapi itulah sebenarnya realiti sebenar orang Melayu. Mereka tidak mahu melawan. MEreka tidak mahu memperjuangkan hak mereka sendiri. Mereka takut susah. Mereka tiada maruah untuk mempertahankan hak mereka dari diancam.

Tak hairan di Malaysia, orang Melayu terus-terusan bersama UMNO walaupun UMNO terus menerus merompak mereka. Orang MElayu hanya menerima dengan redha. Sekurang-kurangnya orang Red Indian di Amerika pun bangun memberontak walaupun kalah. Orang Melayu jangan haraplah kita nak tengok ada semangat perjuangan dalam hati mereka.

Kalau nak kata 13 Mei, di Kampung Baru waktu berlaku 13 Mei majoriti yang terlibat adalah dari bangsa Minang bukan bangsa Melayu. Dato Harun pun orang Bugis.

BERBEZA DENGAN ACHEH

Program yang sama cuba dijalankan oleh Suharto di Acheh. Namun, orang Acheh sanggup mati dari menyerah begitu sahaja kepada kehendak Suharto laknatullah itu. Mereka berjuang selama 40 tahun lamanya dan akhirnya mereka diberi status istimewa yang sebenar dan mampu mempertahankan hak serta identity Acheh yang sebenar.

Acheh mempertahankan hak dan kedudukan bangsa mereka. Mereka tidak rela bangsa lain memijak-memijak mreka. Mereka tidak rela sama sekali hak mereka dirampas dan bangas mereka ditendang dan dihina seperti yang berlaku pada orang Melayu di Riau.

Dan Allah SWT mengkabulkan doa dan usaha mereka kerana mereka berjuang hak dan identity mereka. Mereka juga menjadikan AGAMA ISLAM sebagai pegangan utama mereka.

MELAYU SINGAPURA PUN DAH HANCUS

Melayu Singapura pun dah jadi macam tiada. Walaupun dalam Perlembagaan Singapura, hak istimewa orang Melayu Singapura dinyatakan dengan jelas, tapi Melayu Singapura tak berani nak memperjuangkan hak mereka sendiri.

Padahal hak istimewa orang Melayu Singapura ternyata jelas dalam Perlembagaan Singapura sendiri. Begitulah lemahnya perjuangan kebangsaan Melayu ini. Tidak mampu memperjuangkan hak yang sudah jelas termaktub sebegitu.

PERJUANGAN UMNO ADALAH PERJUANGAN SIA-SIA

Bagi saya UMNO dicipta oleh mereka yang dilatih British. British mahu supaya orang Islam dan orang MElayu terus-menerus lemah. Maka, ideologi kebangsaan Melayu dijadikan fahaman politik serta UMNO menjual fahaman kebangsaan Melayu kepada orang Melayu.

Hasilnya, Melayu terus menerus lemah dan tidak ada semangat untuk berjuang serta melawan kezaliman dan penindasan. UMNO terus melemahkan pemikiran orang Melayu dan pada waktu yang sama, UMNO terus merompak kekayaan negara.

Memang perangai Melayu, suka jadi kaya tanpa berusaha dengan keras. Benda tu kita tengok banyak dalam UMNO.

PERANGAI MELAYU AMAT DISUKAI UMNO

Lumrah alam, kalau satu perkara itu berharga, kita mesti berlawan dan berusaha keras untuk mendapatkannya. UMNO melatih orang Melayu supaya jangan melawan dan jangan berkeras kerana mengikut lunas-lunas Melayu.

Apabila ada orang mula mempersoalkan kesalahan serta kemunafikan pemimpin-pemimpin UMNO, maka semboyan PERPADUAN ditiup. Ini supaya, mereka yang menyuarakan kebenaran akan dilihat sebagai menentang perpaduan.

Perangai Melayu yang hanya “mengikut sahaja” ini merugikan orang Melayu terutamanya dalam bidang ekonomi. Orang yang hanya mengikut sahaja tidak akan maju sama sekali.Tak hairanlah penglibatan Bumiputra dalam perniagaan amat rendah sekali. Terima kasih UMNO.

UMNO tidak mahu orang Melayu ada semangat kepahlawanan, semangat melawan, semangat berjuang. Ini kerana mereka tidak mahu orang Melayu melawan UMNO. Mereka mahu UMNO kekal bodoh dan lemah supaya mudah diperkotak katikan.

MELAYU TAK SUKA BERJUANG DAN BERSUSAH PAYAH

Kita tak boleh marah Singapura dan Riau dicuri dari orang Melayu. Sesiapa yang kerja kuat dan mempunyai kemahuan, makan mereka akan dapat. Itu adalah Sunnatullah dan itu adalah hukum yang setiap orang islam harus ikuti.

Bagi saya, menubuhkan parti yang berasaskan Melayu hanya akan MENGHANCURKAN orang Melayu sendiri. Buat apa menyebarkan budaya Melayu yang telah rosak dan lemah kepada keseluruhan bangsa-bangsa lain di Malaysia.

Lebih baik kita ikut contoh tauladan bangsa Bugis kerana mereka kuat berjuang atau bangsa Jawa yang kuat bekerja atau bangsa Minang yang kuat meniaga. Buat apa kita berbangga dengan bangsa Melayu yang hanya kuat menghilangkan hak mereka tanpa berperang.

Patutlah hanya Tun Hussein Onn sahaja Perdana Menteri kita yang benar2 bangsa Melayu. Tunku – orang Siam. Tun Razak dan Najib – Bugis, Mahathir – Mamak. Kalau Melayu terus menerus jadi Perdana Menteri, dah lama dah bangsa-bangsa lain di Malaysia ni kena jual jadi hamba abdi.

Kalau RUMPUN MELAYU nak bangun kembali mesti atas dasar Islam yang 100% mengikut Al Quran dan Sunnah dan tidak mengikut adat resam orang Melayu.

Wallahualam bissawab

Tulang Besi

70 comments:

BOND 0134331159 said...

saudara tb,tp dan semua geng geng ana kat sini.....

aku SEKARANG NI KURANG SELESA DIPANNGIL MELAYU,aku kalau ikut KETURUNAN AKU ORANG MINANG PADANG + BANJAR,tapi aku pun TAK SELESA dengan LABEL KETURUNAN TU JUGAK.

aku LEBIH SELESA digelar ORANG ISLAM daripada ORANG MINANG,ORANG JAWA,ORANG BANJAR ,TETAPI TIDAK SESEKALI "ORANG UMNO" mintak DIJAUHKAN!!!!!!!

Anonymous said...

Bro,

Melayu kuat kerana Islam.....hari ni, ramai melayu dan mereka2 yang mengaku melayu sudah tinggalkan hukum2 Islam dalam usha mereka mentadbir orang Melayu dan negara ini....

maka lemahlah melayu....

Namun ini tidak akan kekal lama....Melayu Islam akan bangkin semula....infact SEDANG!!!

The MIND!!!

Anonymous said...

Perangai melayu lebih elok dari perangai orang PAS Kelantan....eeee

Anonymous said...

setakat jumpa orang medan bertanyakan hal melayu...apakah bangang dan biulnya kamu.saya fikir tanyakan perihal melayu ni kepada yang ahli..dunia akhir zaman ni ramai yang bukan ahli bercakap pasal yang di tak tahu..bertaubatlah kamu perisik rakyat...

Anonymous said...

Kalu tak dak UMNO dah lama hancur melayu di Tanah air ni.. apa nak harapkan PAS pi dahhhh...

Anonymous said...

TB/TP ni dan keturunannya bangsa apa agaknya? boleh sesiapa beritahu..

Anonymous said...

jawa, minang, riau, banjar ke apa.. semua tu melayu la... tu pun tak faham-faham lagi ke...?

Harris said...

Klu umno xdak dah lama aman melayu ni.X abeh2 ngan semangat pkauman.Ketuanan melayu la ape la.Ape kejadah sumenye tuh?Harap slogan je lebih!Cer tengok bngsa melayu skang..Xde srupe ketuanan melayu p0ng!!Ketuanan cukong lagi la ada beb!Kesian tanah2 org melayu..

Anonymous said...

MELAYU DALAM BAHASA JAWA - MERAJUK - Sebab itu Melayu ini selalu nak dimanjakan, diberi subsidi, suka diperbodohkan...Jangan tanya kenapa bertanya dari orang Aceh..sememangnya semua MELAYU datang nya dari seberang...kalau tidak Thailand, Indonesia..maksud saya NENEK MOYANG KITA LAH. Selain dari Mahathir, Zambry MB Haram, Noor Mohd Yakcop, dan sewaktu dgn nya. yang ini dari India..SAH..Bukan Melayu. Orang Asli disini adalah ORANG ASLI di Cemeron Highland dan Gombak Batu 12. Yang lain jangan nak temberang lah..ada yg JAWA, MINANG, MANDAILING, ACEH,BUGIS, RAWA, semua nya PENDATANG. So, jangan menghina orang2 Cina dan India sebagai PENDATANG. Kenapa tidak kita hidup AMAN DAMAI - BERSATU seperti dulu...
Ini semua disebabkan KELAKUAN PEMIMPIN2 KITA YG TAKUT HILANG KUASA, menggunakan sentimen PERKAUMAN supaya kekal berkuasa, itu saja.

Anonymous said...

Betul TB, orang melayu kena bersatu di bawah jemaah islam bukan atas dasar melayu, kerana melayu tu bangsa pariah. moyang mereka dulu tinggal atas pokok. Kalau tidak kerana pedagang arab tiba tanah melayu kurun ke12, orang melayu adalah bangsa hina, cuma mereka2 itu di selamatkan oleh pedagang arab menyebabkan mereka telah memeluk islam.

kalau nak harap umno, melayu lagi pariah. Mengajar melayu dengan angan2 besar tapi ilmu pun tarak.
kalau berniaga hanya dengan politik. hari ni niaga esok boleh jadi kaya, itulah mentaliti melayu umno yang tak sedar diri, tapi jahil dalam semua perkara.

masa orang arab tiba dulu, orang melayu terlalu hina dan bangsat. Makan makanan yang haram yang tak sembelih dan hanya memakai kain pelikat yang terlondeh saja. Cukup pilu melihat bangsa melayu ketika itu. jadi samalah keadaannya sekarang bila umno menipu melayu supaya melayu jadi kuno semula seperti asal-usl moyang mereka mereka yang terdahulu.

Melayu Pattani said...

Kalau tak suka dipanggil melayu panggil aje meloyar buruk, memang orang yang dah tak berapa melayu akan bersekongkol dengan pemusnah bangsa melayu... sendiri mau pikir lh beb... politik punya pasal, sanggup buang semuanya... amboi gila kuasa sungguh...

Anonymous said...

WAHAI SEDARA SEBANGSA KU..TUJUAN TB MENULIS STATEMENT NI ADALAH UNTUK MENGINGATKAN BAHAWA BANGSA MELAYU TELAH TERLALU LEMAH BAIK DARI ROHANIAH MAUPUN JASMANIAH..SO KITE CUMA KENA BERPESAN LE PADA ANAK-ANAK KITE SUPAYA MENGUBAH CARA BERFIKIRAN DAN KELAKUAN AGAR LEBIH CENDERUNG KEPADA KEHIDUPAN SECARA ISLAM TU JE..

Anonymous said...

jawa, minang, riau, banjar ke apa.. semua tu melayu la... tu pun tak faham-faham lagi ke...?
MAMAT ni tahu tak melayu danjawa tak sama. Mana boleh jawa, minang semuanya melayu. Melayu adalah salah satu rumpum bangsa di asia tenggara dan kalau ikut bangsa jawa paling ramai. Kalau nak ikutkan melayu adalah salah satu suku kaum di malaysia dan indonesia tetapi melayu Malaysia selalu anggap bangsa lain di indonesia adalah rumpum melayu walau pun indonesia tidak pernah mengatakan demikian. Sedarlah melayu cuma sedikit sahaja dan jangan nak perasan orang akan kata jawa dan bugis juga adalah melayu kerana jawa dan bugis lebih terserlah identiti mereka berbanding melayu yang cepat perasan dan lupa diri. Melayu di indonesia dianggap antara bangsa paling pemalas berbanding jawa atau bugis.

Anonymous said...

Kalau tak ada UMNO apa jadi kat orang Melayu?

Kalau PAS memerintah, ambik Kelantan negeri contoh?nak ke jadi begini..

Nak ke DAP memerintah? Orang Melayu terpinggir, nasib orang India disana lebih baik lagi kerana orang Melayu tiada merit..

Kadang-kadang kita perlu bersyukur apa yang ada, Bila kita tak bersyukur dan nikmat ni ditarik balik oleh Allah,lihatlah akibatnya nanti.

4JJ luZ said...

Inilah masaalahnya bila kita mengklasufikasikan BANGSA. Bila melayu PAS, PR dan DLL yang berkata-kata maka kata-kata yang keluar adalah MELAYU UMNO semuanya tak betul dan begitulah sebaliknya.

Akan tetapi adakah mereka-mereka yang mengaku diri mereka melayu PEMBANGKANG tidak pernah mendapat atau menikmati apa yang telah diperjuangkan oleh MELAYU UMNO selama ini. Jangan cuba menafikan fakta.

Telah butakah anda semua dengan apa yang telah diperjuangkan oleh UMNO selama ini. Telah butakah mata anda semua bilamana DAP memerintah P>Pinang dan mengistiharkan pemansuhan DEB. Mana perginya Melayu PAKATAN. Kenapa tak pertahankan hak melayu jika tak mahu melayu menjadi seperti melayu singapura atau riau.
Dimanakah Melayu PAKATAN BIla orang melayu dihina dan terpaksa menerima sumbangan kemiskinan di tokong? Jangan tulis kerana kebencian. Mungkin betul juga bila n ajis kata ada BLOGGERS yang tak memberi ilmu.

Kita sepatutnya memberi dan menerima yang baik dan dalam masa yang sama memberi serta menerima peringatan untuk yang kurang baik.
Tidak salah menegur, tapi biarlah bercara.

Anonymous said...

PUTRAJAYA: Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) hari ini menafikan laporan yang mendakwa pembayaran elaun sara hidup (COLA) dan Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) yang dinikmati penjawat awam akan ditarik balik.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Ismail Adam ketika dihubungi Bernama di sini berkata: "Itu semua khabar angin dan tidak benar".

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan laman blog dan penyebaran SMS yang mendakwa bahawa kerajaan akan menghapuskan pembayaran COLA dan ITP penjawat awam sebagai langkah penjimatan perbelanjaan negara.

Semalam, Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) Omar Osman menafikan khabar angin itu dan berkata jika ia dilaksanakan, sudah pasti ada surat pekeliling dengan ditandatangani secara rasmi oleh pihak berkenaan dan diedarkan untuk pengetahuan kira-kira sejuta penjawat awam. MSTAR

sydeen said...

SAPA BOLEH BAGI AKU 7 KELEBIHAN BANGSA MELAYU BERBANDING BANGSA LAIN...

ADA HADIAH NI..

Topeng Perak® Unmasked said...

1 - Bangsa no 1, agama no last.
2 - Takut dekat UMNO mengalahkan takut dekat Allah.
3 - Takut dekat Cina Mengalahkan Takut dekat Allah.
4 - Takut dekat PAS, mengalahkan takut dekat 'Iman'.
5 - Bodoh
6 - Bodoh
7 - Bodoh

Kah kah kah kah kah kah...!!!

Anonymous said...

Beza orang melayu dengan orang islam.

Nak kenal orang melayu bila saja dia mengaku orang UMNO manakala orang islam pula tak kira bangsa samada melayu, cina, india, arab dan sebagainya. UMNO mengamalkan parti perkauman sebab itu UMNO adalah melayu.

Anonymous said...

siapa yang kata jawa lebih ramai dari melayu tu..? woi... baca bagi banyak la woi.. kamu kalau jahil jangan dok sibuk kat sini nla woi...

Anonymous said...

yang nak pupus tu melayu umno yg ngok... kwang kwang kwang

Anonymous said...

TP dilahirkan dari burit seekor babi tu yg die suke kutuk melayu....

topeng perak bin babi hutan

Anonymous said...

Yang tidak disetujui

1) Org Minang adalah dr suku2 melayu termasuk rawa, banjar dan melayu di sambas(Kalimantan).

2) Apa yg berlaku di Riau adalah lupusnya langgam tempatan dan bukannya terhapusnya bangsa melayu ataupun bahasa melayu.

3) Bahasa Melayu sekarang adalah bahasa melayu seragam(standard) bertujuan untuk penyeragaman bahasa di dalam pentadbiran.

4) Adakah kita akan kata satu hari nanti jika org Kedah tak lg menggunakan langgam tempatan dan mengambil langgam Kelantan, kita akan kata bahasa melayu sudah terhapus dan org Melayu akan terhapus.

Yg disetujui

1) Perjuangan tentang bangsa adalah satu yang Ilusi dan terbuka kpd Eksploitasi.

Sbb:

a) Susah pd ms sekarang ni nak berjuang atas nama bangsa sedangkan hubungan dengan bangsa lain diperlukan.

b) Kepentingan diri,organisasi, syarikat, Ideologi, agama, parti Politik dan sebagainya telah mengambil tempat yg mencorakkan "perjuangan".

c) brp peratus perjuangan "bangsa" ni mengambil tempat dalam pentadbiran sekarang. Kebanyakan bentuk "perjuangan" sekarang ni adalah berkisar tentang survival dr sudut ekonomi dan ketamadunan.

2)tidak dpt dinafikan semangat juang org melayu adalah amat lemah dan kebanyakan org melayu di Malaysia ni adalah penakut dan singkat dalam membuat keputusan.

3) Sejarah membuktikan, bangsa melayu tidak pernah menang melawan bangsa selain bangsa melayu.

4) Budaya ilmu bukanlah satu budaya yg dipentingkan oleh bangsa melayu padahal Ilmu adalah nadi penggerak ketamadunan.

5) Budaya kerja org melayu yg tidak cekap, efisyen dan suka membuat kerja sambil lewa. Lebih banyak merungut dan salahkan org lain dr mengambil sikap cuba menyelesaikan masalah tersebut.

6) Sy tidak yakin, jika US menyerang Malaysia sebagaimana yg berlaku di Iraq dan Afghanistan, org melayu akan memeningkan kepala mereka sebagaimana penduduk Iraq dan Afghanistan memeningkan kepala US seperti yg berlaku sekarang. Kemungkinan jika US menyerang Malaysia, tentera mereka masih baleh berjemur di pantai dan memetik buah rambutan.

7) sukar untuk meletakkan keutamaan pd masa kini tentang mana yg lebih penting sama ada perjuanagn bangsa Melayu atau perjuangan survival negara sebab kita sekarang bertanding bukan sahaja dengan Cina dan India di Malaysia tp bangsa Amerika, Arab, german, Russia dan sebagainya dalam hal yg pelbagai. Adakah kita akan berjaya melawan bangsa2 lain dr serata pelusuk dunia sedangkan byk rancangan2 pembangunan yg dilaksanakan tp gagal memperkasakan org Melayu.

8) sama ada UMNO, PAS dan Keadilan atau apa organisasi yg memperjuangkan melayu adalah pihak yg memperjuangkan kepentingan dirinya sahaja dan bukannya memperjuangkan perubahan untuk bangsanya.

9) Kita tak boleh mengharapkan kerajaan memberi kejayaan pd bangsa. Status berjaya sesuatu bangsa itu bermula dr Individu.

10) Jgn percaya seratus peratus slogan JAGA KEPENTINGAN MELAYU. Satu pembohongan besar. Tanya pd diri anda.

a) Adakah sy mendapat 5A dlm UPSR hasil dr perjuangan bangsa pihak tersebut.

b) adakah sy berjaya dlm pekerjaan sy disebabkan perjuangan bangsa.

c) adakah kereta sy dibeli hasil dr pemberian parti cap "Keris".

d) Adakah apa yg sy dpt skrg ini disebabkan kelayakan sy atau disebabkan parti cap "Keris"



Iam.khufu

Anonymous said...

Kalau bukan ahli,jgn pandai2 guna akal dalam menulis.Jawa,bugis dan lain2 dalam rumpun ini termasuk filipina,semuanya ketegori melayu.Melayu asalnya dari keturunan Nabi Ibrahim dari isteri ke3,yg telah diperintahkan oleh Nabi Ibrahim utk berhijrah ke rantau ini.Kalau nak tau lebih lanjut lagi sila rujuk dgn pensyarah dibahagian sejarah melayu dan islam di Universiti Malaya.

Anonymous said...

Main tulis ikut suka kepala otak ko jer TB..ko bukan org yg ahli utk menulis bab2 mcm ni dan ko juga bukan ahli utk menulis dalam bab2 agama,so kalau boleh ko jgn lah sentuh bab2 agama bila ko menulis..nanti jadi fitnah jer...ko tulis bab politik dah ler...

AKU ANAK MELAYU ISLAM said...

Assalamualaikum semua bangsa Melayu.
Anda faham tak apakah makna Melayu dlm Perlembagaan Negara;
1. Beragama Islam
2. Bertutur dlm Bahasa Melayu
3. Mengamalkan adat istiadat Melayu
Jikalau tiada salah satu syarat ini bererti dia bukan Bangsa Melayu. Cantiknya Perlembagaan Negara ini kerana dapat mengelakkan Bangsa Melayu dari Murtad. Terima Kasih kepada mereka yg telah merangka perlembagaan ini. Kepada penulis blog ini dan rakan-rakan yg memberi komen sedar tak kita semua bangsa di dunia ini ada tanah air masing-masing.cuma bangsa yahudi je takde negara kerana ingkar perintah Allah S.W.T.Ini Negara kita,kenapa sibuk mengata bangsa sendiri, kalau di negara china dah lama kena tembak kerana derhaka.Kalau tak suka BANGSA DAN NEGARA SENDIRI, SILA KELUAR CARI NEGARA YG LEBIH BAIK.NEGARA INI MENGAMALKAN DEMOKRASI BERPARLIMEN,IKUT SUKA NAK SOKONG SIAPA TERPULANG PADA BUDI BICARA MASING-MASING.YANG DAPAT UNDI MAJORITI DIALAH YG MEMERINTAH.SUKA KE TAK SUKA KE KENA LA TERIMA.BUAT KERJA MASING-MASING CARI REZEKI DI BUMI BERTUAH INI JGN DUK TAMBAH DOSA MENGADU DOMBA.DAH CUKUP LIMA TAHUN BARU CAKAP PASAL POLITIK BALIK.INI ASYIK BERPOLITIK SAMPAI BILA PUN BANGSA MELAYU TAK KAN MAJU.MARILAH KITA BERSAMA-SAMA SEBARKAN SYIAR ISLAM, MAJUKAN LAGI BANGSA MELAYU DAN NEGARA TERCINTA INI.

soberi said...

ALAHAI TOPENG PERAK..
kerana UMNOlah, Melayu terbela..mana ada anak Melayu yang lebih pintar dari cina atau india..semuanya mengharapkan kouta..khalid awai2 dah nak bagi uitm pada bangsa asing..anwar lagi terok..gila nak jadi Pm sanggup gadai maruah Melayu..nik aziz pun sama..kerana terlalu berdendam kat UMNO..ramai melayu yang dihasut agar membenci melayu..aku bangga jadi orang UMNO..sekurang-kurang dah 6 PM aku org UMNO..

tulang ikan said...

Hidup Melayu..Hidup UMNO..pertahankan parti perkauman ini untuk bumi Melayu..biarlah pencacai PAS atau PKR berhasad dengki..kerana mereka sebenarnya tahu betapa besarnya sumbangan UMNO pada mereka..

Anonymous said...

PERGI JAHANAM DENGAN UMNO!!!

Pak Do Wel said...

gi mapuh la dengan parti perkauman


hok banyok ambo tengok, mamak automatik jadi melayu bila masuk UMNO.

di penang, ada mesyuarat umno dalam bahasa tamil
wkahkahkhaka


mapuhhhhhhh UMNO
- pak do wel bangga jadi keturunan islam

MC_Shaharul said...

hamboi marah benor puak2 parti perkauman nie bila sebut pasal melayu,mcm ko mak bapak ko jer yg melayu,mcm korg bela melayu pn,phtuiiii...

SATU JARI said...

Byk betul pencacai yg mahukan KETUANAN MELAYU itu diagung2kan.ada pulak pencacai UMNO yg tak cukup matang marahkan PENANG diperintah oleh DAP.KALAU MCA TAKE OVER PENANG tak salah pulak???? kalau nak mencacai pun jgnlah cakap mcm KETUANAN MELAYU ITU YG PALING TERBAIK UNTUK MALAYSIA.dah kalah jgn menyesal.dulu masa UMNO memerintah sapa suh tak bagi sepenuhnya komitmen pada RAKYAT.so buat pencacai UMNO ambik tisu lap air mata tu.kot mana - mana ketuanan melayu pencacai UMNO, ketua cawangan yg nk menangis la...

KEPADA ALLAHYARHAM SULTAN JOHOR AKU UCAPKAN TAKZIAH PADA KELUARGA.SEMOGA YG TIADA DICUCURI RAHMAT KE ATAS ROHNYA.DAN KEPADA MENTERI-MENTERI UMNO yg hadir harapan aku semoga menginsafi setiap kata-kata dan doa daripada yg menguruskan pengebumian SULTAN JOHOR saat-saat akhir didoakan di liang lahat.NAJIB terutamanya, aku harapkan NAJIB sedar bila sampai ajal nnt, harta kekayaan dunia bukan segala-galanya.

DAN AKU BERANI KATAKAN NAJIB DAN ROSMAH KALAU SAMPAI SERU AJAL MEREKA BERDUALAH ANTARA YG PALING BYK TERIMA SEKSAAN DI AKHIRAT KELAK.ALLAH SHJ YG MAHA MENGETAHUI.
dan tadi aku tak perasan rosmah di istana johor...kalau ada elokla.jgn tau nk melaram,shopping ja.

inilah melayu contoh iaitu NAJIB dan ROSMAH..dua-dua pelingkup contoh untuk yg suka membanggakan ketuanan MELAYU di sini.PM, laki bini kepala gangster,penipu hak rakyat dan keluarga keturunan toyol pencacai DUIT rakyat.ini bukan PM yg aku nk lah.tambah lagi dengan bini tayang rambut sana sini,alasan fesyen mak datin.padahal uban penuh satu kepala,harap pakai jambul palsu ja.gaya nk samy vellu...xpasai kena kt samy.

Harapkan aku kepada pencacai UMNO tegar MALAYSIA,kalau jalan-jalan dalam malaysia jgn dok bangga sangat pakai bj UMNO sana sini.sebab sekarang apa sahaja benda yg berkaitan dengan nama UMNO org dah tak respect,benci mnyampah, nk ludah lagi ada.kalau makan kt mana-mana hotel,atau mana shj la hati-hati kot-kot dalam lauk tu ada ludah rakyat kat angpa.benda penah jadi.....layanlah pencacai UMNO!!!!

Anonymous said...

UMNO : JIJIK & KOTOR

"Bersatu kita bersatu dengan setia berganding bahu;
Tipu terus menipu, kita tipu melayu.

Bersama kita bersama, menjunjung hasrat semua;
Berjasa pada kroni; anak, isteri dan bini.

Lambang kita yang rebah, dipandang keji dan haprak;
bersatu bersetia, khianat cogankatanya.

UMNO terus lara, rompak rakyat Malaysia"

Anonymous said...

Tanpa agama islam, melayu ni habuk pun tarak. Sembang saje kuat macam pemimpin umno, tapi otak lembu. Tanpa islam membaluti jiwa melayu, orang melayu ni tiada identiti. kekuatan melayu hanya ada pada islam, jika tidak ramai lagi yang akan meniru-niru gaya hidup macam Yahudi laknatullah.

Satu bangsa yang syok sendiri, angan-angan lebih tanpa usaha, minda negatif, minta nasi di suap kemulut macam pencacai umno, berlagak tak kena tempat, dan katakan ape saje, semuanya ada pada melayu.

Islam saje dapat menghalang melayu dari terus terjerumus ke lembah hina, tapi melayu sekarang makan rasuah, judi, arak, maksiat dan berbagai lagi di sebabkan perbuatan pemimpin melayu sendiri yang kononya memperjuangkan islam menipu melayu dengan menggunakan agama untuk kepentingan dunia mereka.

Sedarkan melayu yang yang asabiyah, tiada guna kamu membanggakan bangsa kamu, tetapi bila malaikat maut datang memanggil kamu segalanya sudah terlambat seperti dalam firman Allah s.w.t

"Anak-anak, harta dunia adalah perhiasan dunia sahaja...."

dan

"Apabila datangnya kamu menghadap Allah s.w.t, Allah tidak akan memandang kepada rupa parasmu, hartamu, darjatmu tapi cuma ketaqwaan kepadaku saja yang aku nilaikan.."

Sedarlah wahai bangsat melayu yang ngok tu, bertaubatlah sebelum kamu dikapankan dan sembahyangkan.

Anonymous said...

bodoh tp ni rupanye

kalau tak kerana umno berjuang untuk melayu rasenye tp dan kaum spahamannye dah lame jadi hidup segan mati tak mau...memang mudah lupa.

bodoh tak boleh ditegur rupenye..

Anonymous said...

Sebenar UMNO lah pembela melayu... PKR baru je bernafas lebih berorientasi membela peribadi DSAI yang ingin membalas dendam kesumatnya..
PAS tak sebut nak bela melayu.. dan PAS tak pernah pun bela melayu tak dek bukti sebab takk jadi kerajaan lagi.. di kelantan dan kedah mana ada orang melayu...
Usahlah menolak kebenaran tu..
Kebenaran itu memang menyakitkan atau dah tahu kebenarannya tapi buat tebal telinga demi kerakusan kuasa politik...

Jeffry said...

Zulkifli Noordin Buat Laporan Polis Terhadap Khalid Samad
KUALA LUMPUR: Hubungan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan PAS dikusutkan lagi ekoran tindakan Zulkifli Noordin daripada PKR membuat laporan polis terhadap Anggota Parlimen Shah Alam Khalid Samad daripada PAS.

Zulkifli yang juga Anggota Parlimen Kulim Bandar Baru berkata, laporan polis itu dibuat berhubung kenyatan Khalid yang menyebut enakmen larang kalimah "Allah" ketinggalan zaman.

"Saya dah buat kenyataan dua hari lalu meminta supaya Khalid segera meminta maaf kepada Sultan Selangor dan umat Islam dan menarik balik kenyataan itu tetapi beliau tidak berbuat sedemikian malahan tidak menunjukkan sebarang penyesalan setelah dipanggil menghadap Sultan," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan polis di Balai Polis Masjid India di sini hari ini.

Pada 21 Januari lepas, Khalid dalam kenyataannya yang dilaporkan MalaysiaKini menyatakan, enakmen agama Islam yang melarang penggunaan nama Allah dan perkataan-perkataan lain berkaitan Islam sudah ketinggalan zaman dengan alasan pada masa undang-undang itu diluluskan mungkin tahap kefahaman umat Islam terhadap agama Islam begitu lemah sehingga perlu dilindungi.

Kenyatan Khalid itu merujuk kepada Enakmen Ugama Islam (Kawalan Perkembangan di Kalangan Orang Islam) Negeri Selangor 1988.

"Saya percaya kenyataan Khalid adalah berunsur hasutan dan menghina Tuanku Sultan Selangor dan Dewan Undangan Negeri dan umat Islam secara umumnya," kata Zulkifli.

Katanya laporan polis itu dibuat bagi membolehkan Khalid disiasat sama ada mengikut Akta Hasutan, Seksyen 298A Kanun Keseksaan atau Enakmen atau undang-undang berkaitan Islam bagi negeri Selangor.

Menurut Zulkifli, Khalid juga seharusnya tidak lagi berada dalam PAS dan menubuhkan partinya sendiri memandangkan tindakan beliau sejak kebelakangan ini, dilihat sering bertentangan dengan pendirian PAS dan dasar Pakatan Rakyat.

"Berdasarkan rentetan tindak-tanduk Khalid saya ingat, lagi baik beliau keluar saja daripada PAS. Pada saya elok dia keluar dari PAS, dan mungkin dia boleh sertai DAP (kalau masih nak berada dalam PR) ataupun buat parti sendiri.

Ditanya sama ada beliau sendiri bersedia sekira PKR bertindak terhadapnya kerana tindakannya hari ini, Zulkifli berkata: "Saya tak akan halang PKR dari mengambil tindakan kalau mereka perlu ambil tindakan." - BERNAMA


KEHKEHKEH MCM MANA PLAK MELAYU DLM PKR & HAM'PAS'?..DAHCUKUP GAK SGT KERR?..DH BANGGA SGT KERR? HUHUHUHU

TAKEBEER!!

TAKEBEER!!

TAKEBEER!!

Anonymous said...

Dei, Jefffry setakat kau cut and paste disini bukalah blog sendiri. Jangan jadi macam melayu umno yang pemalas tu, asyik itru idea orang saje,kepala otak letak dekat lutut.

Anonymous said...

Anon 23/1 09:40
hati2 apa yg ditaip.aqidah 2

Anonymous said...

Assalamualaikum
Antara kandungan khutbah terakhir Rasul Muhammad SAW 9 Zulhijjah 10 Hijrah/masehi 632
"ALL MANKIND IS FROM ADAM AND EVE, AN ARAB HAS NO SUPERIORITY OVER A NON-ARAB NOR A NON- ARAB HAS ANY SUPERIORITY OVER AN ARAB; ALSO A WHITE HAS NO SUPERIORITY OVER BLACK NOR A BLACK HAS ANY SUPERIORITY OVER WHITE EXCEPT BY PIETY AND GOOD ACTION.LEARN THAT EVERY MUSLIM IS A BROTHER TO EVERY MUSLIM AND THAT THE MUSLIMS CONSTITUTE ONE BROTHERHOOD.NOTHING SHALL BE LEGITIMATE TO A MUSLIM WHICH BELONGS TO A FELLOW MUSLIM UNLESS IT WAS GIVEN FREELY AND WILLINGLY"
maaf caps lock.pilihla jalan yg lurus

Anak Lenggong said...

MELAYU CAM MEMBER DIA ADUKA ATAUPUN NAMA SEBENARNYA KHAIRUL NIZAM YANG POJI ATAUPUN TOPENG PERAK NI DOK BANGGAKAN DISEBABKAN MELAYU UMPAMA 2 EKOR BEROK NI LAH YANG KELUAR ARTIKEL DIDALAM BLOG MEMBER DIA ADUKA MENGHINA JENAZAH ALMARHUM SULTAN JOHOR..CAM NI:

: Dah mampos buat cara mampos la. Boleh plak simpan mayat nak tunggu Dato Bendahara balik dari shopping. Boleh meeting isytihar sedang terlentang. Pada hal dah mampos pagi tadi. Pergi mampos sama lu. bodoh punya kerajaan spesis stupid:...http://adukataruna.blogspot.com..

INI LAH CONTOH MELAYU YANG TAK SEDAR DIRI..DIA TAK SEDAR DIA TU BANGSA APA..PERJUANG ISLAM LAA KONON..PEJUANG ISLAM KEPALA HOTAK DIA SEBAB DIDALAM ISLAM TIDAK MENGAJAR KITA MENGHINA DAN MENJATUHKAN MARUAH ORANG LAIN...ADAKAH INI AJARAN YANG TP DAN ADUKA TU TERIMA DARIPADA MAK BAPAK DIA ATAUPUN DISEBABKAN TERTALU TAKSIB KEPADA PEMIMPIN PAS DAN HANYA MEMANGDANG KEPADA UPAHAN DIA DAH MENJADI MELAYU YANG PELUPA..ASAL KETURUNAN DAN UGAMA MEREKA...SUDAH LAA MANGKOK ..KO DAN SIKHAIRUL NIZAM@ ADUKA TU MEMANG PATUT DIPANGGIL SIALLLLL

Anonymous said...

Hussein Onn... Melayu? Yang aku tau keturunan dia ni ni jenis kacukan juga. Ikut maklumat.. ada darah Turki. Wallahhualam.

Mengkudu said...

Woiiiii....parti perkauman Umno?

Datok aku orang Belanda. Nenek aku orang banjar. Emak aku orang cina...So...aku....orang apa???? Aku pulak dah kawin dengan anak orang Arab Mekkah campur Jordan. So....anak aku pulak orang apa?????? Ingat...kami semua Islam jugak tau.???

Sooooooo....jgn nak bangga dengan melayu kau aje...tak kemana perginya. Kau boleh korek Pak2 Menteri kau tu....pure melayu ka atau campuran macam aku jugak.???

Ini bumi Allah la...jangan takbur. Hanya manusia yg tak sedar aje dan yg buta mata hati sanggup kata bumi ni di yg punya. Di sisi Allah, tak da beza kecuali samada dia tu beriman (Islam) atau pun tidak.

So...tak payah bangga dengan melayu kau tu.

MctHeory said...

inilah payah bila orang melayu dah tak mengaku melayu. Bila dalam ic tulih melayu tapi mulut tak mengaku pun melayu. aku pun kacukkan juga. bapa aku melayu, mak aku jepun. tapi aku tetap bangga jadi Islam Melayu. Pembetullan fakta! 13 Mei, 1Malaysia melayu bangkit menentang, adakah tok-tok guru dari Kedah dari silat Kalimah tu orang minang juga? Pendekar pedang terbang tu orang minang juga ke? jangan main sembur je.

Anonymous said...

aku melayu.aku xkan mengaku aku dari suku jawa,bugis,banjar atau pun minang.


MALAY POWER

Anonymous said...

wahai orang pas yang menulis blog ini.

masih kah kau ingat siapa yang memerdekakan tanah melayu?

masih kah kau ingat siapa yang menentang orang melayu?

masih kah kau ingat siape yang membangunkan bandar2 di kuala lumpur tu.

masih kah kau ingat siape yang bina menara tertinggi no.1 di dunia pada 1995.

masih kau ingat siape yang membina lebuh raya karak.

Anonymous said...

wahai orang pas yang menulis blog ini.

masih kah kau ingat siapa yang memerdekakan tanah melayu?

masih kah kau ingat siapa yang menentang orang malayan union?

masih kah kau ingat siape yang membangunkan bandar2 di kuala lumpur tu.

masih kah kau ingat siape yang bina menara tertinggi no.1 di dunia pada 1995.

masih kau ingat siape yang membina lebuh raya karak.

Anonymous said...

ingat oh ingat wahai penulis

Anonymous said...

tolak pas
tolak pas
tolak pas
tolak pas

Anonymous said...

lirik 1 malaysia
satu malaysia jadi pegangan,
rukun negara teras panduan,
satu malaysia benteng negara,
rakyat malaysia taat setia

the doctor said...

saya tetap sokong BN

Anonymous said...

Rumpun melayu sekarang dah berpecahbelah...ingat lah waktu Konfrontasi antara Malaysia@Indonesia....
Zaman sekarang ni melalui proses assimilasi..
melayu dah tak original...bak kata, 'Malayness is just a state of mind'!
Tanah Melayu ni kecik aje,seconet aje dalam dunia umumnya,dan benua asia,khasnya.lambat laun akan dipengaruhi oleh pelbagai budaya dan amalan drp pengaruh luar.Tapi pd saya,itu tidak mengapa dizaman skrg,cuma kita kena mengekalkan maruah sebagai satu bangsa..TK.

Mengkudu said...

Selagi wujud parti perkauman seperti Umno ni selagi itulah sikap syak wasangka sesama kaum akan wujud. Aku tak percaya kaum hang...hang tak percaya kaum aku...macam tu lah jadinya.

Itulah sikap puak2 Umno. Cakap Islam itu sempurna.....kata quran itu paling lengkap...tapi...bila quran kata kalau nak bersatu atau aman baliklah kepada quran...puak2 ni masih nak mempertahankan perkaumannya. Bangga dengan suku kaumnya. Kunun Malaysia ni dia yg punya.

Tak payah la nak berbangga. Kami semua kelahiran sini jugak macam kamu. Apa kami bukan rakyat Malaysia kah? Apa kami tak ada hak di Malaysia kah?

Sebab itu bila terjadi hal2 yg macam ni...hendaklah balik kepada Islam...tak perlu kamu nak bergangga dengan Melayu kamu. Selagi kamu ego dengan perkauman kemalayuan kamu tu...kau orang tengok lah...jatuh merudum lah Umno kali ni.

Jeffry said...

Nik Aziz terkejut pemimpin Pas gagal tunjuk ciri Islam

Oleh Khairul Anuar Abdul Samad

KOTA BHARU: Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat, terkejut dengan sikap sebilangan pemimpin parti itu di Kelantan yang gagal menunjukkan ciri keislaman seperti yang dilaungkan parti.

Beliau berkata, dalam satu pertemuan dengan pemimpin Pas baru-baru ini, beliau ada mengedarkan borang mengandungi soalan mengenai kekerapan mereka dalam mengerjakan solat secara berjemaah, dhuha dan tahajjud.

"Dalam pertemuan dengan pemimpin Pas peringkat pertengahan itu, saya beri borang yang mengandungi soalan berikut iaitu kalau sembahyang jemaah, berapa kali dalam sehari; dhuha berapa kali dalam seminggu dan tahajjud berapa kali dalam sebulan.

"Jawapan yang diterima amat memeranjatkan, tidak sedap nyawa (sesak nafas), keadaannya seolah-olah menunjukkan ia tidak ada sebarang perubahan yang berlaku (dalam mengembangkan syiar Islam) di kalangan pemimpin Pas itu.

"Dalam lebih 200 orang terbabit dalam soal selidik itu, yang sembahyang jemaah ialah antara 14 atau 15 orang saja berbuat demikian; sembahyang dhuha jumlahnya rendah dan sembahyang tahajjud, lagi rendah," katanya.


HEHEHE NI BKN AKU YG CKP..PAK AJIS NYANYUK YG CKP..AKU TLG SAMPAIKAN JEK HUHUHUHH

PERGHH MELAYU/ISLE PAS PUN ADE YG MCM NI PUNYE PESEN KERRR?? MENGEMBANGKAN SYIAR ISLE KER KEMBANGKAN POKET SENDIRIIII?? KEHKEHKEH

TAKEBEER!!!!

TAKEBEER!!!

TAKEBEER!!!

Mata Merah said...

Agak2 ada ka pemimpin UmnoNgok buat soal selidik mcm TGNA pada pemimpin2nya???/

Itulah cara TGNA menasihati dan memperingati pemimpin2 dibawahnya.

Bukan mcm kau Jeffery hoi...mulut kau penuh dgn bau arak aje....busuk sehabis2 busuk

Jeffry said...

KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memberi kata dua kepada pemimpin dalam Pakatan Rakyat (PR) agar tidak mengamalkan budaya tidak sihat seperti rasuah, cah keting dan kronisme sekiranya mahu terus mendapat tempat di hati rakyat.

Menteri Besar Kelantan itu berkata, sejarah telah membuktikan bahawa sesebuah parti tidak kekal dan diterima rakyat selamanya jika pemimpinnya mengamalkan budaya berkenaan dan tidak menunaikan tanggungjawab yang diamanahkan oleh rakyat.

“Saya memberi ingatan kepada pemimpin parti dalam Pakatan Rakyat supaya mereka menunaikan tanggungjawab sepenuhnya kepada rakyat dan tidak melakukan perkara buruk seperti cah keting, kronisme, rasuah dan sebagainya.

“Sebaliknya, mereka akan terus diterima rakyat dan menjadi sebuah kerajaan yang berwibawa,” katanya kepada pemberita selepas meraikan rombongan Ahli Parlimen Kapar, di kediaman rasminya di JKR 10, di sini, semalam.

Hadir sama, Ahli Parlimen kawasan itu, S Manikavasagam dan Ketua Parti Keadilan Rakyat (PKR) Kapar, Mohd Bakir Abd Wahab.

Nik Abdul Aziz berkata, beliau yakin gabungan Melayu, India dan Cina di dalam PR akan berkekalan jika pemimpin parti itu tidak mengamalkan perkara negatif seperti yang telah diamalkan oleh pemimpin UMNO dan Barisan Nasional (BN).

“Saya minta benda yang sama jangan ada di dalam PR. Kalau perkara yang sama ada di dalam PR orang akan buang pula kita. Lebih lagi benda ini dari segi Islam berdosa. Kita hidup seronok, kita tinggal pengundi kita. Ini berdosa.

“Kita kena tolong pengundi, kita jangan ada rasuah, jangan ada cah keting, jangan ada tender secara senyap-senyap. Kalau nak buat tender, biar tender terbuka.


KEHKEHKEH NI BKN AKU YG CKP TP TOK GURU NYANYUK KO YG CKP DAAA... MMG BYK LEBAI2 PAS YG DH LAMA MKN "HADIAH". TP JGN MARAA DIA..DIA DH TUA!..RUMAH DH KATE PEGI..KUBOR DH KATE MAREY2 SAYANGGG!! KEHKEHKEH

TAKEBEER!!!

TAKEBEER!!

TAKEBEER!!

Anonymous said...

Buat ape nak bangga dengan melayu, kalau puak umno ni semuanya dah mampoih, takkan Allah s,w.t nak tanya soalan pertama kat depa, hampa ni melayu ke kapiaq?

Dia mesti tanya soalan berkenaan ibadat hambanya pada tuhannya. Bukan dia nak tanya berapa projek yang hampa dapat dari pemimpin bodoh umno tu.

Insaflah melayu, melayu ni tak perlu bangga dengan bangsanya, sebab selagi umno dok perintah melayu, dunia kiamat dan hidup semula pun melayu takkan maju, sebab qada dan qadar Allah dah begitu, melainkan kalau mereka yakin penuh dengan perjuangan memakmurkan islam, melayu secara tidak sedar akan merasakan suatu situasi yang sangat gemilang sepert orang Arab di zaman empayar Andalusia. Hatta kapalterbang, kapalselam pun orang kafir tak perlu bohong mereka menciptanya kerana asas mencipta teknolgi adalah matematik dan aljebra, dan itulah kelebihan yang Allah berikan pada umat islam kerana yakin dengan pertolongan Allah. kalau puak melayu dok pikiaq yakin dengan umno, nampaknya semuanya akan masuk lobang taik, dan tak keterlaluan akhirnya masuk lubang neraka jahanam.

aku313 said...

Satu laporan polis sudah di buat ke atas bloger jefry di atas menghina kalimah takbir yg ditukar menjadi takebeer. Jefry,kalau kau ada member polis sila semak report. pol/24/1/rpt/dang wangi.

Topeng Perak® Unmasked said...

aku313 - elok jugak kalau kau emailkan dekat aku salinan laporan polis tu... poji2ya@gmail.com

SATU JARI said...

Aku memang sokong sangat kalau org buat report pasal si Jeffry Damien berkenaan isu NAMA ALLAH yg dipermainkan dari takbir goes to "takebeer"...memang dah lama aku perhati budak ni.kalau nk bukti berlambak dalam comment blog ni dia mempergunakan nama ALLAH menjadi "takebeer".bukti dah ada...

kalau nama SULTAN orang boleh jaga, kenapa tidak nama ALLAH dijaga sama.aku tgk si Jeffry ni bukan main sedap mulut je hina nama ALLAH.

Mata Sepet said...

Sekor lagi manusia laknat yg akan diheret ke mahkamah. Padan muka kau Jeffery. Suka sangat menghina kalimah "Takbir"

Harris said...

Oh!Parti perkauman@assobiyah ameno..Cpat2 la pupus dari bumi malaysia tercinta nih!Huru hara negara dbuatnye ngan permainan politik kotor n berat sblah..Moga Allah bersama org2 yg bjuang dijalan yg benar..Amin

Anonymous said...

Kutuk2 lah bangsa sendiri. Hina2kanlah bangsa melayu kita ni. Mintak2lah lah supaya bangsa sendiri hancur. Nampak seronok pulak tu...

Ini saja kah posting yang anda dapat ilhamkan untuk tatapan pembaca?

Bangsa yang ada dimuka bumi ini adalah takdir Allah jua. Warna kulit, budaya dan adat resam berbeza2. Itulah rahmat dan rahsia yang Allah tetapkan kepada manusia di alamNya ini dan kita harus saling kenal mengenali. Allah tidak jadikan pelbagai bangsa atau kaum itu untuk dijadikan bahan hinaan atau kutukan, walaupun yang menghina itu adalah dari kaum itu sendiri.

(Mu sendiri dah tahu, kan?)

StingRay said...

Jika anda mengatakan Melayu Singapura tidak melawan bila cina singapura ambil alih tanah melayu di singapura,maka,kenapa PAS dan PKR pula sanggup bekerjasama dengan DAP yang secara jelasnya merupakan serpihan dari parti yang memerintah singapura? Adakah DAP tidak pro singapura?


Sekadar merenung..dan tertanya.

Anonymous said...

Melayu nie bangsa yang perangainya macam taik dan melayu nie bangsa yang suka ckp besar..jgn risau malaysia takan pergi jauh..selagi ada melayu taik dlm negara nie lagi.

Anonymous said...

dalam artikel ni,nmpak sgt anda membezakan golongan melayu mngikut fahaman politik.adakah org itu akan jd melayu yg tulen jika mnyokong UMNO?PAS?PKR?anda membezakan melayu UMNO,melayu parti pembangkang..siapa mereka semua?siapa melayu?apa itu melayu..kaji semula apa itu melayu..benarkah wujud bangsa melayu tu?jgn salahkan bangsa,melayu adalah bangsa ciptaan untuk perpaduan..sesuatu bangsa itu wujud jika mempunyai budaya,adat,bahasa tesendiri..cina,india,bugis,banjar,jawe,minang bole jd melayu di Malaysia dengan mengamalkan adat budaya org melayu beragama islam,lebih2 lagi anak yg dilahirkan adalah cmpuran dr melayu malaysia.jd dlm hal ni xperlu salahkan melayu,ini lebih tertumpu pada politik.begitu juga islam,adekah UMNO itu kafir?adekah PAS itu benar2 Islam?Islam x pernah nk membezakan umatnya.percanggahan pendapat mmg dibenar dlm islam,tp berhak ke kite melabelkan sesutu institusi berdasarkan objektif penubuhannye kafir?iman dan amalan sesorang individu itu yg mnentukan die islam.dan jika seseorang itu tersesat,kite wajib menegur dan mngajarnya,bukan menentangnye.

Anonymous said...

sila baca sejarah bangsa melayu :

http://mistisfiles.blogspot.com/2009/03/alter-terahsia-bangsa-melayu-bhg-1.html

Anonymous said...

istilah pendatang memang khas untuk orang cina dan india.. mana boleh melayu lain dari turunan jawa,bugischam apa ker dikata pendatang..pasal kita sama rumpun dah memang duduk kat alam melayu berubu tahun lagi..

kalau kata cina atau india yg datang berdagang kurun-19 dan kebawah pahtu menetap sini.. itu ok le. tapi takkan nak samakan dengan kuli cina/india yg kerja estet dan lombong..atau yg jadi pelacur..mana boleh samakan.

jiha said...

melayu tak semestinya islam..wallahualam..

Anonymous said...

assalam..mntk maap kalu pe y aku ckap nie menyinggung ati mna2 pihak..xkire la dr parti kerajaan @pn pembangkang..aku bkn nyer dr golongan ustaz mahupn dr..aku sekadar org biasa..aku kdang2 sedih ngn bangsa seagama aku..npe aku sedih? aku sedih sbb wlopn kita seagama..tp kita masih lg berpech belah..jgn la cm nie sahabat2..cuba buang perasaan taksub kpd sesuatu perkara 2..dlm islam sndri menggalakkan kita bersederhana..bila agak nyer sume umat islam nk bersatu tnpa mngira fhaman politik erk?? adakah bila matahari naek dr sblah barat bru kita nk bersatu..ckup2 la memaki hamun 2..wat tambah dosa je..dosa sndri pn dh byk..xyah la nk tmbah2..cuba jgn menolak bulat2 pndapat org tanpa memikirkn kebaikan n kburukan..aku tujukan kt sume org y beragama islam..xkire la korang dr parti mna..sume parti sma je..da nyer corruption..pilih la pemimpin atas dasar sifat peribadi n kepimpimnan dia..bkn nyer dr parti politik mna..korang kta kita kna wat sesuatu berlandaskan islam..tp maki hamun 2 berlandaskan islam ker?? da cara nk berdebat..jgn la berdebat ngn prasaan marah n benci..kalu dlm ati korang dh tersemat perasaan benci..mmg la korang xble trima nasehat wlopn nasehat e2 berharga..skali lg aku mntak maap kalu pe y aku ckap nie wat korang saket ati..aku juga mnusia besa..xble lari melakukan kesilapan.