"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, June 03, 2010

Tunaikan janji, Pakatan Rakyat. Kami menuntut penerbitan Utusan Rakyat

Kepada: Pimpinan Pakatan Rakyat serta Menteri-Menteri Besar dan Ketua Menteri Kerajaan-Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat

1. Pada 23 Februari 2008, PAS, DAP & PKR (selepas ini dirujuk sebagai "Pakatan Rakyat") telah menandatangani akuan penyokongan terhadap Deklarasi Rakyat (http://harismibrahim.wordpress.com/the-peoples-voice-the-peoples-declaration), dan dengan itu, berjanji untuk bekerja demi dan bersama rakyat dalam usaha merealisasikan aspirasi yang digariskan dalam Deklarasi Rakyat, termasuklah mengambil langkah-langkah yang sewajarnya bagi menjamin dan melindungi kebebasan media.

2. Dalam Pilihanraya Umum ke-12, lebih 4 juta penduduk Malaysia telah mengundi dan memberi mandat kepada Pakatan Rakyat untuk melaksanakan janji serta agenda politiknya yang bertujuan untuk membawa pembaharuan dan reformasi. Walaupun Barisan Nasional tetap memperoleh jumlah kerusi parlimen yang cukup bagi membentuk kerajaan persekutuan tanpa 2/3 majoriti, Pakatan Rakyat telah dipertanggungjawabkan dan telah membentuk kerajaan di negeri Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Perak, dan Selangor. Dalam bulan Februari 2009, kerajaan Pakatan Rakyat negeri Perak telah ditumbangkan oleh Barisan Nasional melalui beberapa percaturan politik yang tidak telus dan menimbulkan banyak syak wasangka dan menyebabkan Pakatan Rakyat kini membentuk kerajaan di empat buah negeri.

3. Media massa arus perdana, tidak kira sama ada media bercetak atau media elektronik, terus memaparkan laporan yang tidak tepat.

4. Isu campurtangan politik di NTV7 dan RTM baru-baru ini telah mengingatkan semula masyarakat bahawa selagi media dimiliki atau dikawal oleh entiti politik menerusi apa-apa cara atau kaedah, rakyat Malaysia tidak boleh secara realistik berharap untuk menerima laporan berita yang telus serta tidak berat sebelah.

5. Berkaitan hal ini, kami mengambil maklum bahawa Seksyen 25(1) Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984, menyatakan bahawa "Tiada apa-apa jua dalam Akta ini boleh meliputi hasil penerbitan atau membuat apa-apa dokumen atau majalah berkala oleh atau untuk Kerajaan Persekutuan atau mana-mana Kerajaan Negeri atau mana-mana badan berkanun" dan kami faham bahawa menerusi seksyen tersebut, keempat-empat buah kerajaan negeri Pakatan Rakyat berhak mencetak, menerbit dan mengedar suratkhabar negeri masing-masing tanpa perlu mendapatkan permit daripada Kementerian Dalam Negeri.

6. Kami kini menuntut pimpinan Pakatan Rakyat, Menteri-Menteri Besar, Ketua Menteri dan ahli Exco keempat-empat buah kerajaan negeri Pakatan Rakyat untuk menunaikan janji mereka kepada rakyat dan mengambil setiap langkah yang sewajarnya untuk menjamin dan melindungi kebebasan media dan mengambil semua langkah yang diperlukan untuk membolehkan penerbitan, pencetakan dan pengedaran sekurang-kurangnya sebuah akhbar harian negeri, dalam Bahasa Malaysia, dalam jangka masa dua (2) bulan ini.

Klik disini untuk menandatangani petisyen.

16 comments:

Anonymous said...

suruh kapral buktikan air mani dalam jubo saiful bukan anwar yg punya.

hasanuddin

Anonymous said...

Salam. Saya lebih suka diberi nama Berita Rakyat dari Utusan Rakyat.

Anonymous said...

tak payah nak meniaga laa kjaan PR...kang bankrup ko tuduh umno plakk. ko tgk kohilal meniaga cukup laa. baca kat the unspinners.

ko tak nak suruh wali slipar ko saman the unspinners ke?? dia tunjuk gambar gigi wali selipar ko. hahaha....

Anonymous said...

alahhh...puak2 munafik mcm PAS mana berani saman, gempak saman mcm anwar ada laaa...

kalau PAS nak saman nape PAS tak saman, mior, norlaila, hairani, dll yg ngaku meliwat dan mantat sama nuarr.

mereka kan fitnah anwar. saman la ratus2, billion2 juta.

PAS penipu

joehan said...

dieorg xbrani nk saman psl kohilal tu sbb dieorg tkt berita ni jd lg kecoh..sume tu btul ..sbb tu dieorg senyp je..hahahaha..mntak wt paper je ke..haahahaha...janji2 lain xnk suh tunaikn ke...hahahaha.

Anonymous said...

1.Hampasss!!itulah rumusan dari rakyat!puak islam yang pangkah PR dulu!!Tolak kelantan dan Kedah!!
2.Lari dari mulut rimau masuk mulut naga!!
3.Semua tergadai!!maruah melayu!maruah islam tergadai habihh!!
4.Puak kapiaq dah jadi kapiaq harbi semua!!cina!hindu!!semua dah jadi kapiaq harbii!!
5.Paling teruk Pas kena cucuk idung dengan puak kapiaq harbi!!!ulamak kapaiq harbi pula yang disanjung oleh puak hangpa!!
6.Guan Eng!!umar abdul aziz!!!cisssss!!!!

joehan said...

hahahaha..kump semesta kne soal siasat dgn selcat..konon2 telus la tu..khalid brahim tgh panas punggung..selcat persoalkn nape pekje kssb tu dpt 6bln bonus sedngkn bg 3bln beroperasi time tu..lg satu...thn 2009 kssb dpt kutip rm5.7 juta je...pastu ngade2 wt unjuran utk dptkn rm127 juta..hahahahaha...duit juta2 dh msk kocek kroni2 khalid..tu yg kssb dpt kutip 5.7 juta je..nk plak adik mb selngor yg jd bos dlm kssb tu..hahahahaha..telus konon..ptuihhh!!..br sethn 2 perintah..abs sume hasil bumi kne sapu..kalo 10 thn xtau aa nk ckp pe..mngkin khald akn digntikn dgn org lain hasil cmpurtgn kukubesi nuar juburi nnti..hahahaha..

lg satu lupe aku nk ckp isu ni..nuar juburi ngaku pakatan akn lntik die jd pm n nk wt jaw tpm 2 bg kt dap..pas plak ckp dieorg xtau menahu psl nk lntik tpm 2 n lntik nuar juburi jd pm...hahahaha..nmpk sgt nuar juburi gile kuase..muahahaha

Anonymous said...

dengar kahabar yang bekerja dalam kssb tu adalah anak buah khir toyol! lesen dah mati pun berani terus operasi. tak hormat undang-undang lansung.

mankerbau.

joehan said...

hahaha..lawak btul mankerbau ni..syarikt tu gov selngor punye..penuh dgn kroni2 mb khalid dlm tu..adik die pon ade dlm tu..xabis2 nk kaitkn slh laku org sndri dgn org lain..klaka la bdk2 pr ni..hahaha.hancur syrikt kalo suh org pr handle..hahahaha..hasil rm5.7 juta je thn 2009..target rm127juta..memalukn..hahaha.

Anonymous said...

hahaa..

aku suka hasanudin punye komen "suruh kapral buktikan air mani dalam jubo saiful bukan anwar yg punya"

precise and straight forward..

aku cabar PR pnye media pun gesa menda yg sama, jgn asik nak melayan tangguh2, nak melawat kondo la, nak kata konspirasi la, nak kata saifull bukan muslim yg baik la dan berbagai2 alasan yg tak kene mengena..straight forward, buat soal balas tentang air mani tu..takyah nak spin2 menda lain..

kalu betul bukan NUAR yg buat, aku rasa korg patut sokong cabaran aku ni, demi media yg inginkan ketelusan, bukan berita yg berat sebelah dan penuh dgn fitnah..korg dan aku pun ingin tau kebenaran..mustahil air mani anwar ade kat bontot sepool kalu takde penetration kan?

yg aku pelik, bila lagi anwar nak failkan saman kat Ezam yg didakwa menfitnahnya? sblm ni cepat je dia saman mahathir 100 juta, chandra etc..kalu aku, RM800 juta aku saman si Ezam ni, cam si PERKASA buat 2juta kat sepoddin..ape nak takut, cakap kat mahkamah kalu brani..

anti-firaun

Anonymous said...

kesian pengundi2 PR..

nak kerajan PR yg diundi menunaikan janji yek?

hahahaa...korg da kene kencing hidp2, takyah la nak salahkan kerajaan PR korg tu..salahkan diri sendiri..nak mengharapkan bintang dan bulan, sedang kerajaan skrg dok merangkak2 lagi tak tau buat keje, but penuhkan tengkolok bukan main laju lagi..

anti-firaun..

Tongsan said...

Haiyaaaaaa...
Wa manyak sokong wooooooo...kalu itu PR kasi keluar itu sulat habar. Lagi cantik haaaa...kasi name 'UTUSAN LAKYAT".... Haaaaaa....kalau ini macam balu le boleh cakap "1-Malaysia". Bukan selupa Umno...bikin sulat habar "Utusan Melayu".

Pooooooooorahhhhhhh....cakap selupa cibai....sana pigi...sini pigi..cakap semua olang kate "1-Malaysia". Selupa itu tong kosong saja cakap.

Boooooloooooo punya Umno.

Anonymous said...

Penjilat jubur najib aka pencacai komen-komen diatas...

Lu komen apa dapat buang masa,air liur,tenaga dan bil letrik aja.

itu menunjukkan ketelusan PR tak kira KKSB sapa punya SELCAT ada kuasa utk soal.Yang masa KHir Anak Toyol dulu mana ada hal-hal songlap dipublickan ..buka otak dan minda with open heart bangang..

Anonymous said...

atok aku tak dapat lagi baki rm49ribu yang najib janji nak bagi kat peneroka sg buaya aritu! berkecailah harapan nak memiliki 4x4 pick-up.

anti-firaun..

p/s: walaupun tak dapat aku tetap pangkah bn pada pru13 nanti.

Mamu said...

Anak Toyol buat mahligai istana berjuta2 ringgit tu pakai duit sapa hah?

Anonymous said...

yg kat atas tu jaga chipap rosmah ke sampai ke burit sokong umno