"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, August 15, 2010

Dinar Emas & Dirham Perak...

Salah 1 perkara paling bagus dalam berpolitik ialah bilamana 1 pihak mengambil tindakan atau membuat 1 tindakan yang mana pihak lawan dalam politiknya tak senang duduk dan tindakan Kerajaan Negeri Kelantan melancarkan matawang Syariah iaitu Dinar Emas dan Dirham Perak benar-benar membuatkan geng-geng kapitalis UMNO/BN dan para proksinya tak senang duduk beberapa hari ini.

Antara respon awal yang diterima dari KERAjaan Pusat ialah - pihak KERAjaan Pusat telah mengarahkan Bank Negara Malaysia supaya mengkaji tindakan yang dapat diambil terhadap Kerajaan Negeri Kelantan pimpinan YAB Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat atas tindakannya melancarkan Matawang Syariah Dinar dan Dirham.

Walau bagaimanapun, masih tiada keputusan yang benar-benar "muktamad" dalam hal ini. yang dah muktamad ialah - hampir 1000 buah kedai-kedai di Kelantan termasuk para peniaga bukan Islam telah bersetuju untuk berususniaga atau menggunapakai sistem matawang Dinar dan Dirham didalam urusan perniagaan mereka.

Pegi mampuslah dengan UMNO/BN... kalau kita dah faham kebaikan sistem perniagaan dan matawang zaman Rasulullah dulu, tak de masalah untuk kita gunapakai dalam urusniaga... kecualilah hidup kita sehari-hari dok bergantung pada cukong-cukong yang hanya tau mengaut keuntungan hasil riba yang diilhamkan oleh Zionis.
Geng-geng kapitalis hanya kenal Emas, Perak dan Gangsa sebagai barangan perhiasan dan tak lebih dari itu. dari segi ekonomi, kapitalis tak kan berminat untuk menjadikan atau mengekalkan "barang perhiasan" sebagai urusniaga yang tak kan susut nilainya sebagai mana wang kertas ciptaan mereka.

Pada kapitalis, nilai kertas kosong yang angkanya boleh diubah-ubah lebih baik dari nilai hasil bumi yang nilainya tak dapat dimanipulasi sesuka hati. yang tak faham nilai akan terus jadi bodoh bertuhankan sekeping kertas yang nilainya makin susut. makin susut nilai kertas, makin bangsat kehidupan mereka-mereka yang bertuhankan kertas.

Contoh mudah... simpan 3 keping kertas bernilai (yang ditentukan oleh kapitalis) RM100 hari ini, kemudian keluarkan untuk berbelanja setahun kemudian. apa yang kita dapat..? hari ni mungkin dapat beli kambing seekor tapi setahun lagi..? kemungkinan besar kena tambah lagi beberapa kertas merak bernilai RM10.

3 keping wang kertas kapitalis bernilai RM100 untuk hari ni mungkin dapat ditukar ganti dengan sebentuk cincin emas yang beratnya beberapa gram tapi kalau nak untung. lagi bagus aku simpan emas beberapa gram kemudian setahun lagi aku jual balik beberapa gram emas tu balik... dah tentu aku dapat lebih RM.

Kalau fikir pakai lutut, memang tak boleh nak tangkap kelebihan menyimpan emas dan perak.

Paling tak cerdik kalau kita berbangga dengan simpanan kita dalam bank yang berjumlah ratusan ribu. esok lusa, nilai kertas akan jatuh bila-bila masa akibat perbuatan pihak kapitalis yang sentiasa memanipulasi nilai kertas.

Sebab tu orang-orang Kelantan jauh lebih kaya dari dulu sampai sekarang. orang Kelantan yang berduit tak pernah berbangga dengan simpanan kertas sebaliknya lebih berbangga dengan simpanan emas dan peraknya. setiap tahun, nilai aset orang Kelantan semakin tinggi nilainya sebab harga Emas dan Perak tak pernah gatal-gatal nak jatuh.
Balik pada pelancaran matawang Syariah Kelantan.

Kapitalis di Malaysia dah bersuara... majoriti tak suka, tak senang duduk, panas jubor dan minta KERAjaan Pusat ambik tindakan drastik terhadap Kerajaan Kelantan manakala sahabat-sahabat muslim dari luar negara, ikut sama berbangga dan bersetuju untuk beri komitmen penih dalam mempromosi sistem matawang yang digunapakai pada zaman Rasulullah dahulu.

Akhir tahun ini, Dato' Paduka Haji Husam Musa akan berangkat ke salah sebah negara di Timur Tengah (atas jemputan) untuk membentangkan kertas kerja matawang Dinar dan Dirham. jemputan dibuat kerana negara tersebut amat berminat untuk menggunapakai sistem tersebut di negara mereka bagi mengukuhkan ekonomi mereka dan mengelakkan ianya dari dimanipulasi oleh pihak kapitalis Barat.

Kerajaan Pusat Malaysia..? tak payah fikir panjang... tak kan ada niat langsung untuk ambik inisiatof ini padahal bukan mereka tak tahu cara terbaik untuk mengukuhkan ekonomi dan mengelakkan ianya dari dimanipulasi oleh pihak kapitalis Barat ialah dengan menggunapakai sistem matawang Dinar dan Dirham.
Sebagai langkah awal, bermula dari tahun ini, Kerajaan Kelantan akan menerima pembayaran zakat dalam bentuk Dinar dan Dirham (balik pada sistem Syariah Islam). kakitangan Kerajaan Negeri Kelantan pula (bagi yang bersetuju) akan menerima pembayaran gaji (25%) dalam bentuk Dinar dan Dirham.

Terdahulu dalam majlis pelancaran tersebut, CEO PMBK IR Haji Mustapha telah menerima secara tunai 25% daripada gajinya dalam bentuk Dinar dan Dirham dan ianya telah disampaikan secara rasmi dan penuh simbolik oleh YAB Tuan Guru Menteri Besar Kelantan.

Dengar khabarnya HPA juga merancang untuk membayar bonus pengedarnya dalam bentuk Dinar Emas Kelantan pada tahun 2011. Itu antara yang dinyatakan oleh Tuan Hj. Ismail (Pengarah Urusan HPA) dalam pertemuan dengan pemimpin pengedar HPA seluruh Malaysia di bangunan RFC Sungai Petani pada 9hb. Ogos baru baru ini...
Eh... korang tak minat ke dengan benda alah macam ni..? masa pelancaran haritu, sempat jugak aku sambar 10 Dirham. harga semasa (masa aku beli) 1 Dirham = RM13, aku dah pakai 4 dirham buat bayar hutang member. rasa best semacam je bila dapat bayar hutang dalam bentuk matawang Syariah. member yang aku berhutang pun seronok semacam je. bukan aku yang nak bayar dalam bentuk Dirham, tapi dia yang mintak macam tu bila dia tau aku ada 10 dirham.

Alhamdulillah je lah... kalau berminat nak dapatkan matawang Dirham dan Dinar, boleh intai-intai kedai Ar-Rahnu yang berdekatan. sikit pun tak rugi beb...

11 comments:

Anonymous said...

"Dengar khabarnya HPA juga merancang untuk membayar bonus pengedarnya dalam bentuk Dinar Emas Kelantan pada tahun 2011. Itu antara yang dinyatakan oleh Tuan Hj. Ismail (Pengarah Urusan HPA) dalam pertemuan dengan pemimpin pengedar HPA seluruh Malaysia di bangunan RFC Sungai Petani pada 9hb. Ogos baru baru ini..."

1.Tokey mlm yang hukumnya haram tu pun nak guna dinar!!

Anonymous said...

bes bes bes! buat duit rayo bes nih!

||ina dinzly|| said...

mintak kebenaran nk share post ni blh ye...tqvm

penyamun said...

aku memang minat nak beli dinar, tp kalau di KL ni mana nak beli ?

Anonymous said...

CELAKA HARAM JADAH BETUL KO NI TOPENG BABI ANJING KURAP LEMBU BODOH PIANG!!!!!!!KO NI MEMANG KALAU AKU JUMPA AKU BUNUH KAU DULU SEBAB KO NIE LER PEROSAK BANGSA,AGAMA,PENGHANCUR UMAT ISLAM!!!!!!!!
SOKONG SANGAT LER DAP,PKR TU...NNTI BILA SI LAHANAT KAFIR-KAFIR NIE BERKUASA,WAKTU TU KO TENGOK LER SAMADA DIORG NI AKAN SOKONG AGAMA ISLAM& MELAYU KE ATAU DIORG NI AKAN HANCURKAN AGAMA ISLAM&MELAYU!!!MEMANG KO DAN GENG-GENG LANCAU ANJING KURAP KO PATUT DIBUNUH JE!!!!!!!BODOH MCM LEMBU PUNYA TOPENG!!!!!!KEJE MALAS,YANG KO TAU MENGEMIS,BUAT FITNAH JE!!!!!CILAKA PUNYE ORG KELANTAN BEROK!!!!

Anonymous said...

WAHAI TOPENG BABI KURAP!!!!KALAU AKU JUMPA KO NI DKT MANE-MANE MMG AKU AKAN BUNUH KAU DENGAN APA CARA SEKALIPUN SEBAB AKU RASA KO NI:
1)BUKAN ORANG ISLAM(MUNGKIN KO ORG KAFIR YANG BERLAGAK ISLAM)
2)PEROSAK KEPADA TANAH AIR MALAYSIA,AGAMA & BANGSA MELAYU NIE(MUNGKIN KO NIE ORANG SIAM@THAI@VIETNAM)
3)KO NIE PENYEBAR FITNAH YANG AMAT BESAR DAN ORG YANG SEBAR FITNAH MACAM KO NI PATUT DIHAPUSKAN DARI DUNIA NI

Unknown said...

ish3..astaghfirullah

Anonymous said...

kerajaan kelantan sepatutnya berbincang dengn semua pihak,jangn pk dlm aspek kerajaan kelantan saje...memang la kerajaan persekutuan tidk menerima mata wang ni sebb dilakukan secara tiba2...aku tengok kelantan ni dh keluar dari malaysia..buat hal sendiri...

Anonymous said...

wahh bleh tahan maki2..mcmni ke cara Islam??

Anonymous said...

dgr citer negeri perak(bn) pun nak buat dinar jgk. pe cer?

Anonymous said...

Idea Dinar Emas ni dah lama dah, cuma tak di urusniagakan sahaja. Pasal urusniaga pakai dinar emas ni sebenarnya kena kaji elok2 bagai mana nak laksanakan bukan main redah mcm tu je sebab ini melibatkan sistem kewangan. tak boleh lah macam tu sebab bila berurus niaga guna emas dan perak ni, berat sesuatu syilling tu adalah nilai sebenar syilling berkenaan. Bank Negara di suruh siasat sebab nak tengok sistem tu di jalankan bagaimana. Ambil contoh, jika saya mengimport kereta dari luar saya tidak boleh menggunakan dinar emas kerana negara luar menggunakan USD sebagai pembandingan. So disini saya kena lihat bagaimana perbandingan Dinar Emas terhadap USD. Sistem perbandingan atau exchange rate dari dinar emas ke matawang negara lain bagaimana? Berapa nilai sekeping Dinar Emas tu dalam USD? dalam RM? dalam Pound? Jika ia mengikut kadar emas dunia, bagaimana nilai Dinar Emas itu? adakah ia mengikut berat? Sefaham saya lah emas di nilai mengikut berat, Dinar Emas oleh bank negara yang pernah di keluarkan pada tahun 2002 syiling berkenaan di laminate dengan plastic keras supaya syilig berkenaan tidak haus atau berkurang beratnya, dan pada platic berkenaan tertulis berat sebenar syiling berkenaan supaya dapat dinilaikan dengan harga semasa emas berkenaan. Memang elok berurusniaga guna emas ni sebab nilai dia bertambah jika kita bandingkan dengan mata wang lain. Tapi emas jika tidak di jaga dengan elok akan emas berkenaan akan haus dan mengurangkan beratnya dan ini sekali gus mengurangkan nilainya.