"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, January 05, 2011

Kenyataan Media DPPP: Rakyat Didahulukan..?

Reactions: 
DEWAN PEMUDA PAS PUSAT

KENYATAAN MEDIA

5 Januari 2011 / 30 Muharram 1432

(No rujukan : PAS/DPPP/2.07(02/11)

TAJUK

HARGA MINYAK NAIK : RAKYAT DIDAHULUKAN?

Kehadiran tahun baru 2011 kali ini umpama tahun yang bakal menggigit kehidupan rakyat apabila sekali lagi Kerajaan Persekutuan menghadiahkan kenaikan harga bahan petrol RON 97 sebanyak 10 sen secara tiba-tiba semalam. Tindakan ini, membuktikan bahawa Kerajaan Persekutuan tidak mempedulikan kesakitan dan penderitaan yang terpaksa ditanggung oleh rakyat apabila menambah beban rakyat walaupun kemarahan rakyat masih belum reda ekoran kenaikan sekaligus harga minyak, gas dan gula pada awal disember 2010 lepas.

Dewan Pemuda PAS Pusat melihat tindakan ini seolah-olah cuba memeras rakyat supaya dapat mengisi tabung Barisan Nasional bagi menghadapi pilihan raya kecil di DUN Tenang tenang pada akhir bulan ini. Umum mengetahui bahawa Barisan Nasional akan terpaksa memperuntukkan sejumlah besar wang bagi membiayai pilihan raya kecil mereka dan sumber yang menjadi mangsa mereka sudah tentulah poket kerajaan persekutuan sendiri.

Tindakan terdesak ini juga menunjukkan kerajaan sebenarnya sudah kekurangan wang dan transformasi ekonomi yang dilaung-laungkan oleh Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Razak sudah menampakkan bibit-bibit kegagalan dan janji kerajaan untuk memberi kesenangan dan keselesaan untuk rakyat hanya tinggal janji.

Pada awal November tahun 2010 kerajaan menjanjikan harga RON 95 dan diesel akan kekal masing-masing pada kadar harga RM 1.85 seliter dan RM 1.75 seliter sehingga hujung tahun selepas menaikkan harga RON 97 sebanyak 5 sen pada masa itu. Walaubagaimanapun kerajaan memungkiri janji mereka apabila menaikkan harga RON 97, RON 95, Gula dan Gas pada awal Disember tahun lepas.

DPPP turut khuatir rakyat akan terus terbeban dan menjangkakan kenaikan RON 95 pula selepas ini, dan tidak mustahil harga bahan mentah lain boleh juga boleh naik sekiranya kenaikan RON 97 semalam gagal menampung keperluan pilihan raya Barisan Nasional di DUN Tenang. DPPP juga merasakan tidak mustahil selepas ini, harga minyak akan naik pula menjelang pilihan raya umum ke-13 yang dijangkakan berlaku tidak lama lagi.

DPPP beranggapan bahawa kenaikan harga minyak dan bahan mentah di pasaran bukan ditentukan oleh harga pasaran minyak dunia, kedudukan ekonomi negara, kemampuan serta keperluan rakyat, tetapi sebenarnya banyak ditentukan oleh pilihan raya dan keperluan kantong Barisan Nasional.

Pelik, dalam keadaan ekonomi negara yang dilaung-laungkan stabil oleh kerajaan Barisan Nasional, mereka terus menindas rakyat dengan kenaikan harga barang dan bahan mentah dalam negara. Kerajaan BN mampu memberi peruntukan 5 bilion untuk pembinaan Menara Warisan yang belum tentu memberikan pulangan yang bermanfaat kepada rakyat, 111 Juta kepada PERMATA yang hanya dinikmati segolongan kecil kanak-kanak, menurunkan cukai barang-barang import keperluan pelancong luar negara tetapi sangat kedekut di dalam soal pemberian subsidi kepada rakyat.

Dikala mereka mempersenda janji Pakatan Rakyat yang cuba membantu dan mengutamakan rakyat, kerajaan BN terus mencekik dan menambah beban yang terpaksa ditanggung oleh rakyat.

Sudah tiba masanya rakyat sedar dengan janji-janji kosong Barisan Nasional kononnya hendak membantu keselesaan rakyat, dan memberikan peluang kepada Pakatan Rakyat merealisasikan harapan mereka.

Pilihan raya DUN Tenang, peluang rakyat memberikan amaran kepada Kerajaan yang zalim ini agar tidak terus menerus menzalimi dan menindas kehidupan rakyat dengan memberikan undi dan sokongan kepada PAS dan Pakatan Rakyat.

DPPP juga mengajak golongan muda yang semestinya ramai merasai dan menghadapi masalah akibat tindakan terdesak kerajaan BN itu, bersama-sama PAS dan Pakatan Rakyat menghadapi Kerajaan Barisan Nasional di dalam pilihan raya kecil DUN Tenang dan seterusnya pilihan raya umum ke-13 yang akan datang supaya Kerajaan BN sedar di atas penindasan yang mereka lakukan terhadap rakyat.

Khairul Faizi bin Ahmad Kamil

Setiausaha
Dewan Pemuda PAS Pusat

18 comments:

tuan komrad said...

wakakakakakakakakakakak..rege semua naik....cayalah 1apco..keyudenan tu memang terserlah....barulah mantop org cakap......

nak sayur murah???pegi tanam dalam pasu bunga....

nak minyak murah??...wat la carigali kat belakang umah..kot2 bleh jumpa telaga minyak..nasib baik,ketemu pulak ngan bijian emas plak...

kurangkan makanan bergula dan berminyak....taram je ikan rebus ngan air kosong tiap2 ari...dapat elak penyakit jantung sama kencing manis..org miskin tak digalakkan memiliki penyakit2 berkenaan,maklumlah sakit untuk orang2 kaya je tu...wakakakakakakakakakakakaka...

pesanan khas dari bapak dafi...bukan aku yang bilang tawwww...tapi BAPAK DAFI...wakakakakakakakakakakakakakakaka......

Anonymous said...

1.Kan kerajaan dah kata dulu!!ron 97 ikut harga pasaran!!ron 95 ikut harga kerajaan!!harga subsidi!!
2.harga patroleum naik lani!!ron 97 pun naik la!!
3.hangtu pakai kancil je!!pakaila ron 95!!apa kisah!!lainlah kalau hang pakai civic type R!!

dino.yp@gmail.com said...

kalau tak nak pakai petrol, pakai air mineral!

Kamal Sanusi said...

Tang harga RON97 naik tu tak kisah, aku paham sbb ikut harga pasaran. Tapi tang peniaga yg turut menaikkan harga barang tak kira minyak jenis apa yg naik yg aku marah sangat.

Kalau harga barang kawalan KERAjaan pun, kementerian boleh diugut oleh peniaga, bayangkan harga barang yg bukan kawalan..

Tiap kali harga barang nak naik, mesti berlaku kekurangan di pasaran. Minyak masak pun buleh kekurangan stok di negara pengeluar minyak sawit, apa ke jadahnya...

Jgn dok bagi alasan harga di 1Malaysia ni masih murah berbanding ngan negara jiran....

Jgn dok bagi alasan suruh org tanam sayoq sendiri la, gali minyak sendiri la sbb hanya org yg telah sedia BODOH saja yg mudah diperBODOHkan oleh kenyataan menteri yg dipilih oleh org BODOH.....


Wakakakakakakkaka................

tuan komrad said...

plz..jgn babitkan menteri di sini ye..kalo tidak gua akan wat report polis bersama geng2 umngok dan perkosa....

jgn sesekali kutuk menteri sebab diorang dah tahap dewa...sama level ngan sultan....

silap2 nanti korang geng2 penentang kan terima amaran bunuh...so..beware of bewak ok???

minyak sawit x cukup jgn ngada nak komplen..pakai je minyak gris,minyak2t,minyak rambut atau minyak senyonyong kalo nak goreng mengorang..paham???

waakakakakakakakakakakakakak......

gro sabri said...

hehehe...tu ismail sabri x pulak umum ek...yg umum minyak naik org len plak...nape ek? ohhh...lupe plak...itu ismail sabri la pembohong rakyat terbesar pada tahun 2010...semoga Allah melaknat pemerintah yg senang menipu rakyat demi kocek, pangkat dan harta sendri...

Anonymous said...

pakatan celaka la yg telah menjahanamkan ekonomi negara.....apa sumbangan hang pa.....jilat DAP je....

malaysiandotcom said...

salam bro.tolong link blog kawe kat perisik rakyat http://malaysiandotcom.blogspot.com

tuan komrad bodo said...

HAHAHAAHA..LIST BLOG2 POLITIK TERBARU...BLOK CELAKO PEROSAK RAKYT NI XTAU DLM RANKING KE BRAPE...HAHAHAHA..JATUH MENJUNAM2.. TOP TEN MAJORITI BLOG PRO BN..PUAK2 PAKATAN HARAM NI DH XDE ISU...BODO NK MAMPOS..RON97 TU IKUT HRGA PASARAN DUNIA...KO TAU KE BPE SETONG SKRNG..DH DKT RM100..BODO XBLH DIAJAR BERUK2 PAKATAN NI..NK PLAK KETUA2 BERUK KT SLNGOR TU..XABIS2 SUME NK KAITKN DGN POLITIK..LOGO 1MALAYSIA NK POLITIKKN..SUK BR NK POLITIKKN...OI BERUK2...APE SUMBANGAN KORANG PD NEGARA AA...YG AKU NMPK SUMBANGAN NUAR JUBURI BABI ADALAH BURUK2KN NEGARA PD NEGARA LAIN..PASTU FDI KURANG SLHKN KERAJAAN..PADAHAL DIE YG TAKUTKN PELABUR2...BODO PUNYE NUAR JUBURI BABI!!

PSL LOGO 1MALAYSIA PLING LAWAK..NPE PR TKT DGN LOGO TU..ADE KAITAN DGN BN KE...MMG DASAR BODOH!!DH BN YG MNG PRU..KORNG KALO NK WT LOGO KE TUNGGU LA MNG PRU DLU..TU PON KALO MNG...HAHAHAAH...RKYT SEMAKIN MUAK DGN BERUK2 PR NI..WAHAI BERUK2 PR..KORNG DH HILANG SATU UNDI DR AKU...PTUIHHH!!!TEPAT KNE MUKE NUAR JUBURI BABI TUA!!

tuan komrad bodo said...

hahaha..pembetulan..harga setong skrng dekat2 usd100..bkn rm100..

Nik Aziz Nikmat said...

celako...celako...celako...

tuan komrad said...

wakakakakakakakakakaka...

BN= Babi Nasional

NKRA= Najib Kuli,Rosmah Arah

BN adalah juara rakyat....wakakakakakakakak..juara kependanyer..juara celah kangkang bik indon bleh lar...wakakakakakakakakakak

beng hock mati sekerat-sekerat...mula2 terjun bagunan atas sebab kena humban,sampai tingkat 3 dari bawah,tukar niat terjun sebab nak bunuh diri....wakakakakakakakakakakakakakak.....prosiding menngabihkan beraih jee....wakakakakakakakak

terbukti Malaysia negara lawak...tak caya??bleh tanya hamid gurkha @ salleh yakob...

wakakakakakakakakakakaak

Anonymous said...

Barisan Najis@Barisan celaka@Barang Naik ni memang celaka. Kalu naik harga minyak rakyat tak kisah sangat kalau harga kereta tu turun. Ini tidak cukai kereta sampai 220 peratus, lepas tu cuba nak kencing rakyat kononnya minyak di singapore,Thailand dan Indonesia mahal. harga minyak mereka mahal memang layak pun. Mereka tidak ada telaga minyak. Lagipun harga kereta murah disana jika nak banding dengan Malaysia. Wahai PM celaka! kau ni kecil-kecil dulu kau tak mampos, bila kau jadi PM kau asyik menyusahkan rakyat saja. Betul kau ni kepala otak lembu.

Anonymous said...

Berita Terkini:
KESAN DARI KENAIKAN MINYAK: Adalah dimaklumkan kesan kenaikan minyak dan harga barang hanya dirasai oleh penyokong Pakatan Rakyat sahaja. Penyokong Barang Naik (BN) tidak perlu risau dan bimbang, kesan kenaikan minyak tidak akan dirasai oleh anda semua. Jadi teruskan sokongan anda kepada Barang Naik (BN).
Ha Ha Ha

tuan komrad gay celako! said...

indonesia xde telaga minyak????hahahahahahaha...penyokong pr terbukti bangang!!pttla skong nuar juburi membabi buta mcm babi..hahaha

amirul said...

kawe xpo barang naik pun, kawe pangkoh bn, so bn dok bayar ko kawe... hidup bn
wakakakakakakakakakhhhhh.....

Anonymous said...

TiPU ni mmg kje dia menipu,.xhbis2 kelentong,.

Woii pakatan celako,.ko buek minyok sendri la ,..budus

Buku Panduan Kereta Percuma said...

peh aku mesti tunggu punye