"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, May 11, 2011

Royalti Petrolium Kelantan: Kenyataan Media Dato' Haji Husam Musa

Reactions: 
Pembayaran Royalti Petroleum kepada Terengganu berjumlah RM 938 juta secara berperingkat sehingga Jun 2011 seperti yang disahkan oleh Menteri Besar Terengganu YB Datuk Seri Ahmad Said pada sidang Dewan Undangan Negeri Terengganu (DUN) ke-12 semalam membuktikan bahawa isu 3 batu nautika adalah adalah isu yang sengaja diada-adakan untuk menafikan hak Royalti Petroleum Kelantan.

Pembayaran semula royalty minyak Terengganu ini juga menunjukkan Perdana Menteri mempunyai dua polisi berlainan bagi isu yang sama dan ia memberi petanda aras bahawa slogan 1Malaysia yang dilaung-laungkan adalah slogan kosong tidak bermakna.

Pembayaran kepada Terengganu dengan menafikan hak Kelantan dalam hal ini sedangkan kedua-dua negeri bersempadan dan telaga minyak Kelantan adalah berhampiran menjelaskan hasrat menganak-tirikan Kelantan atas faktor politik. Keadaan ini menunjukkan Barisan Nasional mempunyai dasar yang berubah-ubah dalam isu yang sama.


Pembayaran royalty ini, sebagaimana kenyataan YAB Menteri Besar Terengganu adalah berasaskan perjanjian 1975. Justeru Kelantan dan Terengganu menandatangani perjanjian yang sama 36 tahun yang lalu. Secara jelas asas undang-undang adalah sama. Jika pembayaran terpaksa dibuat kepada Terengganu kerana kehendak perjanjian 1975, jelas tidak ada sebab hak Kelantan dalam hal yang sama dinafikan.

Bagi berlaku adil dan merealisasikan kebajikan secara saksama serta pengembalian hak rakyat Kelantan, YAB Perdana Menteri seharusnya menjelaskan segera pembayaran royalty minyak Kelantan sama sebagaimana yang dilakukan kepada Terengganu.

Sekian terima kasih

Dato' Haji Husam Musa
Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kelantan
Pengerusi Jawatankuasa Khas Tuntutan Royalti Petroleum

10 comments:

Anonymous said...

1.Taka payah cakap banyakla hussam atau poji oii!!lepas PRU 13 nanti!!rakyat kelantan akan dapat royalti minyak macam terengganu!!
2.waktu tu!!pas tinggai batu nissan jee!!
3.tak percaya!!manik urai!!pas menang puluh-puluh jee!!lepas tu digallas!!pas bungkuih terus!!
4.tu la!!jangan dok jadi barua cina lagi!!negeri hampir 90% melayu!!balak habih pi gadai kat puak cina!!
5.akai letak mana oii!!

Anonymous said...

1)MCA berak, umno dapat baau, pencacai umno tukang cuci.
2)Kuda tunggang MCA ialah umNO, kuda tunggang umNO ialah pencacai umNO.
3)Mca kencing, Umno nganga..meleleh sampai kat mulut pencacai umNo
4)MCA kejut siket, umno dah goncang, pencacai umNO terlentang.

akai boh kat mana!!!!PRU 13 nanti!!rakyat kelantan akan terus pilih PAS sebab meluat tgk umNo jadi pencacai MCA.

Anonymous said...

hiduplah UMNO, dulu, kini..selamanya sebagai Pencacai MCA, rakyat Malaysia dah kena kencing punya lama dgn perjuangan umNO atas nama ketuanan melayu.
Rakyat kelantan lebih bijak memilih utk mencari" KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT HANYA DLM ISLAM"

Anonymous said...

takpa...PRU 13 kita ambilalih Putrajaya lps tu kita bayr balik royalti yang tertunggak kat Kelantan..Ko guano demo..Hidup PAS...takbirrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Anonymous said...

Bila Suayan Kelantan membuka bicara dimedia awam satu sentuhan ialah betapa mudahnya nak bangunkan..sediakan infrastrutur..tetapi di kelantan boleh dinilai kalau dibanding dengan negeri lain.
Sebagai Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kelantan melihat ini satu kelemahan setelah berdekad memerintah negeri.Malahan akan tersungkur jika suntikan kelangsungan dari persekutuan dinapikan. Isu royalti di pertengahkan. Isu pengurusan dan perancangan bagi pas tidak penting. Contoh beberapa program yang mereka laksanakan tidak dinilai secara jujur. Misal: Mengecilkan ruang niaga dan laluan bagi menampung jumlah peniaga di pasar tok guru bukan aset terbaik pada pengguna yang hidup sebagai peniaga.
Bukan isu royalti patut atau tidak diberi pada kelantan..hujah perundangan, penafsiran dsb biar sahaja berjalan mengikut landasanya, tetapi soalan mentadbir negeri terletak pada pas kalaupun jika negeri ini tidak ada minyak, tidak ada balak keh keh..yang ada cuma lorong2 kecil keluar masuk ke negeri lain...kreatif skit jadikan laluan tikus bawa masuk duiiiiiiiit? keh keh awak boring aku nih!

Anonymous said...

pembetulan: Suayan=sultan awak+lawak.
maaf ler keypad aku ni entah apa2 dan aku lak jenis semak ejaan, macam tak semak jer hasilnya..aku pun seau anggap kita ni banyak maklumat dari blog2 ppolitik ni..jadik ringkas2 jer ayat aku guna

Anonymous said...

Kapal layar belayar sudah..
Tertulis dalam lipatan sejarah..
umNO dulu haram sudah..
UMno sekarang HARAMJADAH

Jeo Botak said...

UmnoPurno....bukannya hampa tak tau.

Duit rakyatpun dia orang gasak macam duit depa sendiri

Kalau taikpun nilainya macam duit aku rasa habis tandas2 kat malaysia ni dibedal oleh juak2 UmnoPurno ni.

UmnoPurno ni pantang tengok duit....
Kelabu terus mata.
Undang2 yg mereka cipta sendiripun habis depa langgar kalau sebut pasal duit ni.

Anonymous said...

sepatutnya hak rakyat malaysia bukan rakyat kelantan sahaja

Anonymous said...

bukan senang nak mentadbir negara dan menyedapkan hati semua pihak.

hasil mahsul itu semuanya milik kerajaan pusat dan ia berkuasa penuh mengatur tadbir pengurusannya

MPKB mengutip rm200 sebagai bayara pekhidmatan sampah dan longkang tp tong sampah tiada dan longkang pun tiada

Tp kami faham peraturan itu untuk semua .. Kerajaan Kelantan pun patut faham peraturan royalti ini pun untuk semua rakyat .