"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, August 11, 2011

Murtad: Pahang Catat Kelulusan Murtad hampir 100%

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini. Mekasih...

Ni kali ke 3 gua menulis bab Murtad... Lepas ni gua malas dah nak tulis... Tulis banyak kali pun, bukannya puak-puak UMNO paham. Cerita bab Murtad, gua tak berapa paham kes Gereja DUMC jadi gua tak nak komen apa-apa.

Baik Hassan Ali, baik Kerajaan Negeri Selangor bagi gua adalah mangsa pihak yang berkepentingan. Secara automatiknya, isu JPN dan SPR jual Negara pada Pendatang Haram dah tertutup dengan isu yang sebenarnya bukan isu.

Baik...kita sembang bab Murtad. Gua pergi direct dari apa yang gua tengok di Malaysia. Tanpa prejudis, gua nyatakan dengan jelas bahawa pada gua, KERAjaan Pusat dibawah UMNO/BN tak pernah serius dalam menangani gejala Murtad di Malaysia.

Tapi bila timbul apa-apa isu, menatang beruk KERAjaan UMNO ni lah yang sebok nak jadi juara "kununnya" membela Agama Islam. Yang peliknya pembela Agama Islam ni yang mempunyai kuasa Mutlak dan kelebihan dalam Parlimen tak pernah berusaha untuk menggubal 1 Undang-Undang yang membolehkan orang Islam yang Murtad dihukum mengikut hukum Islam atau sekurang-kurangnya hukum manusia mengikut kaedah Islam.

Apa yang UMNO buat selama ini ialah sekadar menjadi ayam jantan. waktu subuh berkokok habis waktu subuh sampai waktu maghrib kerja UMNO lebih kurang Bapak Ayam... mencakar-cakar tanah sana-sini, bila nampak ayam betina, mula berketak macam nak bagi makanan... padahal apa yang dicakar, bapak ayam tu pun tak tau.

Usul untuk membincangan gejala Murtad setakat hari ni dah lebih dari 5 kali dibawa ke Sidang Parlimen untuk dibahas tapi ditolak mentah-mentah oleh UMNO, korang baca je kenyataan Salahuddin Ayub dekat Bawah:
Murtad: Umno tolak mentah-mentah usul PAS

Lakonan Umno kononnya mahukan akta mencegah murtad langsung tidak boleh dipercayai kerana inisiatif mengenai perkara itu berkali-kali ditolak, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

"Saya bercakap mengenai pengalaman peribadi kerana dalam sidang Parlimen yang bermula pada Mac 2006, saya mengemukakan rang undang-undang persendirian yang dinamakan Rang Undang-Undang Murtad.

"Rang undang-undang itu bukan sahaja tidak dipedulikan oleh ahli-ahli Parlimen Umno malah ditolak mentah-mentah," katanya.

Selepas itu, kata Ahli Parlimen Kubang Kerian itu, sekali lagi beliau mengemukakan usul yang juga meminta Dewan Rakyat mewujudkan undang-undang mencegah murtad seperti meminda Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan dengan memasukkan peruntukan yang jelas menghalang individu Islam daripada secara bebas mengisytiharkan diri keluar daripada agama Islam.

"Usul itu juga tidak dipedulikan oleh kerajaan dan ahli-ahli Parlimen Umno," katanya.

Semalam, Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno, Dr Mohd Puad Zarkashi dilapor mencadangkan agar Akta Jenayah Akidah diwujudkan bagi memastikan tiada usaha memurtadkan umat Islam berlaku di negara ini.

Menurut Salahuddin, usaha yang dibawa oleh pihak PAS mengenai perkara itu dibuat berkali-kali selepas Presiden PAS sendiri, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang selaku Ahli Parlimen Marang mengemukakan usul dan rang undang-undang persendirian untuk mencegah murtad.

Pada 25 Mac 1988, Tuan Guru telah mengemukakan usul untuk membincangkan gejala murtad, tetapi ditolak.

Selepas itu, pada 2 November 1999, Tuan Guru juga tidak dibenarkan membentang rang undang-undang ahli persendirian untuk mencegah murtad.

"Penolakan usul dan rang undang-undang persendirian mengenai murtad yang berlaku berkali-kali itu membuktikan Umno langsung tidak berminat untuk mencegah jenayah syariah paling serius itu.

"Sebab itulah umat Islam tidak seharusnya tertipu dengan gelagat gerombolan kuda tunggangan Umno yang kini nampak benar menunjuk-nunjuk kononnya mereka mahu mencegah murtad," tegas Salahuddin.

Beliau juga berharap rakyat menolak lakonan dan permainan gerombolan kuda tunggangan Umno itu kerana mereka adalah hipokrit sebenar.

"Amat hipokrit apabila bercakap hendak menentang gejala murtad tetapi pada masa yang sama menjadi kuda tunggangan Umno yang berkali-kali menolak usaha untuk mencegah murtad.

"Menolak inisiatif dan usaha untuk menentang murtad melalui peruntukan undang-undang dan perlembagaan hakikatnya menentang dan memusuhi usaha mencegah jenayah syariah paling serius itu," kata Salahuddin.

Beliau juga mempersoalkan di mana suara Umno ketika umat Islam bangkit menentang kes-kes murtad seperti kes Aishah Bukhari, Hartina Kamaruddin dan Lina Joy.

"Malah Umno juga berdiam diri ketika umat Islam bertindak menentang pindaaan 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan dan ketika 10 menteri dari Barisan Nasional bertindak mempertikaikan perkara 121 (1A) itu dengan tujuan untuk membunuh kuasa mahkamah Syariah serta membolehkan mahkamah sivil memansuhkan keputusan mahkamah Syariah," katanya.

Dengan sejarah sedemikian, Salahuddin sekali lagi meminta umat Islam menolak hipokrit yang cuba berlagak hero yang kononnya memperjuangkan Islam dan kepentingan umat Islam.
Nak cakap UMNO pertahankan Islam dan Juara dalam kes Murtad..? jangan lupa Laporan dari Malaysiakini:
Mahkamah Syariah menerima 863 kes permohonan untuk menukar status agama Islam dari tahun 2000 hingga 2010, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom (bawah, kiri).

NONEBeliau menjawap soalan lisan daripada Er Teck Hwa (DAP-Bakri) yang meminta perdana menteri menyatakan jumlah permohonan murtad bagi penganut Islam dan berapakah jumlah yang diluluskan mengikut negeri sepanjang sedekad yang lalu.

Er juga memohon penjelasan kerajaan mengenai cara-cara yang diambil bagi menangani kes-kes gejala murtad itu.

Jamil dalam jawapannya berkata mengikut perangkaan yang dibekalkan kepada kementeriannya menunjukkan sejumlah 168 orang yang memohon untuk meninggalkan agama Islam diluluskan.

Bagaimanapun perangkaan yang dibekalkan kepada Dewan Rakyat itu tidak selaras dengan jumlah yang dikira.

Mengikut kiraan Malaysiakini, jumlah permohonan untuk murtad adalah 686 manakala permohonan yang diluluskan pula adalah 135 orang.

azlanMengikut data yang dibekalkan, jumlah tertinggi yang diluluskan adalah dari Sabah iaitu seramai 67 orang dan diikuti dari Negeri Sembilan dengan 33 orang.

Jumlah permohonan untuk meninggalkan Islam yang terbesar adalah di Sabah - 238, Negeri Sembilan - 172, Selangor - 99 dan Perak - 47.

Tiada permohonan murtad dicatatkan di Kelantan.

"Dalam menangani gejala murtad, Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN) sentiasa melasanakan program dan aktiviti bagi mengelakkan berlakunya gejala ini terutamnya di kalangan saudara-saudara baru.

"Antara program dan aktiviti yang dilaksanakan adalah seperti khidmat nasihat; ziarah dan lawatan ke rumah; aktivitiaktiviti pengukuhan agama; kelas pengajian agam; dan sokongan Baitulmal," kata Jamil.
Gua tak pasti puak-puak UMNO ni sedar atau tidak siapa Jamil Khir dan gua jugak tak pasti adakah puak-puak UMNO tahu atau tidak Jamil Khir ni ahli Parti apa.

Kita tengok pada statistik dekat atas.

Sabah mendahului senarai pemohon Murtad teramai di Malaysia tapi bagi gua Sabah tak sehebat Negeri kelahiran Perdana Menteri Malaysia. Pahang mencatat jumlah permohonan untuk Murtad sebanyak 8 KALI SAHAJA dan kalau korang tak perasan, gua nak jelaskan dekat sini.

Dari 8 permohonan untuk Murtad di Negeri Pahang, HANYA 1 SAHAJA YANG TAK LULUS, yang lain semua lulus..! Pahang ni Negeri kelahiran Najib Razak Perdana Menteri Malaysia yang juga Presiden Parti Melayu yang katanya "Memperjuangkan Islam sehingga ke titisan darah yang terakhir..!".

Gua tak nampak Islam diperjuangkan. Yang gua nampak, Negeri kelahiran Perdana Menteri Malaysia mencatat rekod 8 permohonan Murtad dan yang tak lulus cuma 1 sahaja. Bela Islam..? Pergi mampos la dengan slogan.

Lagi 1 bila sembang bab Murtad, UMNO seboleh-bolehnya cuba nak jadi juara dan selalunya akan dinyanyikan lagu kes Lina Joy. Perdana Menteri Najib Razak pun masa buat lawatan ke Kelantan bulan lepas gunakan isu kes Lina Joy "kunun" untuk menunjukkan betapa puak-puak Khawarij ni lah yang membela Agama Islam.

Dekat sini jugak gua nak bagitau dekat puak-puak Khawarij yang kononnya selama ni mempertahankan Lina Joy... Lina Joy tak pernah ambik Ambiga jadi peguambela dan Ambiga jugak tak pernah membela Lina Joy dalam kes Lina Joy Murtad dulu.

Korang Google sendiri siapa 4 peguam bela Lina Joy.

Hujah Ambiga adalah peguam Lina Joy dalam kes Murtad ni pun dah menampakkan kedangkalan UMNO dalam mempertahankan Islam di Malaysia. Kalau betul UMNO ambik berat dalam hal Murtad, tak mungkin puak-puak Khawarij UMNO termasuk Presiden UMNO yang jugak Perdana Menteri Malaysia boleh tersilap fakta dalam hal ni..?

Sudah-sudahlah berlakon dalam hal Murtad ni wahai puak-puak UMNO Khawarij. Banyak Fakta dekat atas yang kita nak kena ambik kira.
  1. Rang Undang-Undang Murtad pernah dikemukakan dalam sidang Parlimen yang bermula pada Mac 2006 tetapi telah ditolak mentah-mentah oleh UMNO tanpa dibahaskan.
  2. Usul meminta Dewan Rakyat mewujudkan undang-undang mencegah murtad seperti meminda Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan dengan memasukkan peruntukan yang jelas menghalang individu Islam daripada secara bebas mengisytiharkan diri keluar daripada agama Islam pernah dikemukakan dalam sidang Parlimen tetapi juga telah ditolak mentah-mentah tanpa dibahaskan oleh UMNO.
  3. Sebelum itu, pada 25 Mac 1988, Tuan Guru Haji Hadi telah mengemukakan usul untuk membincangkan gejala murtad telah ditolakjuga tanpa dibahas.
  4. 2 November 1999, Tuan Guru tidak dibenarkan membentang rang undang-undang ahli persendirian untuk mencegah murtad.
  5. Umno berdiam diri ketika umat Islam bertindak menentang pindaaan 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan dan ketika 10 menteri dari Barisan Nasional bertindak mempertikaikan perkara 121 (1A) itu dengan tujuan untuk membunuh kuasa mahkamah Syariah serta membolehkan mahkamah sivil memansuhkan keputusan mahkamah Syariah.
  6. Negeri kelahiran PM sendiri pencatat statistik hampir 100% kelulusan atas permohonan untuk Murtad.
  7. UMNO mengaitkan Ambiga dalam kes Lina Joy padahal Ambiga tidak pernah menjadi peguam Lina Joy dan ini jelas menunjukkan bahawa UMNO langsung tak apa-apa dalam kes Lina Joy.
Sekian terima kasih... UMNO boleh pergi mampos...

7 comments:

Anonymous said...

Amatlah malang sekali bagi pejuang Islam tulen dibumi Malaysia brjuang menegak Islam tetapi terpaksa berhadapan dgn golongan manusia yg mengaku Islam tapi perbuatan lebih berat kepada munafik...
” Dato’ Nazri Aziz pernah secara terang-terang di satu forum anjuran Majlis Peguam berkata Umno terpaksa menggunakan Islam kerana jika parti itu tidak berbuat demikian ia akan hilang undi kepada PAS.”
Dasar Umno mjadi punca sebenar berlaku murtad dikalangan org Islam.
PRU13 buang umNo dlm tong sampah..

Anonymous said...

Ake ake
Orang Islam nih saudara kita dan tidak jadi masalah jika ada didantara mereka secara sedar dan sengaja ingin keluar dari lingkungan nya alias memurtadkan diri. Matikan sahaja seperti yag dituntut oleh hukum. Secara bersurat lenyapkan sahaja segala hak keturunan, hak bangsanya di Malaysia ni..hak agamanya di dunia(tanpa kompromi taubat/kembali)dsb dsb layak ianya teah terhukum mati dimata Islam.
Aku tak kata senang mahu mensuratkan bagi melayan kerenah orang2 begini.Orang sebegini sememangnya begitu banyak penyokong dan penyesat diatas ketinggian moral nya. Hubungan antaara manusia dikalangan orang islam pun kadang2 tersasar memahami hunbungan manusia dengan tuhannya ini.Kekadang kitapun tak sedar dan mengangkuhkan diri dengan mudah memurtadkan orang tanpa rela orang yang kita tuduh. Soal mengkafirkan orang lain selalu menjadi barang permainan dan inilah punca kenapa nilai persaudaraan diantara orang islam semakin menjauh. Soal lain sebenarnya hanya sebagai bonus. Secara pribadi aku cemburu mereka yang sangat yakin dan berkasih sayang dengan orang2 bukan islam tetapi amat sinis kepada orang islam sendiri. Tertanya jugak apakah kekuatan yang perlu di pegang untuk sesama islam menjadikan agamanya ini dapat melindungi diri dari masalah
murtad yang semakin meruncing. Mungkin kah satu katika nanti aku pun turut terperangkap? he he..aku sama juga seperti anak2 orang asli yang dilawati oleh fozi..membesar dengan impian nak jadi macam orang2 gah yang pernah melawati aku walaupun aku tersipu2 gak 'alaa..siapa lah aku ni...' ake ake ake
nanti sambung leh

Anonymous said...

tuan tanah blog

kamu sekali lagi kait isu nih dgn politik waduhwaduhwaduh

ni petikan kamu "Baik Hassan Ali, baik Kerajaan Negeri Selangor bagi gua adalah mangsa pihak yang berkepentingan. Secara automatiknya, isu JPN dan SPR jual Negara pada Pendatang Haram dah tertutup dengan isu yang sebenarnya bukan isu"

lepas kamu kata sblm nih usul murtad oleh PAS ditolak mentah2....waduhwaduhwaduh....itu dulu so skrg ni la masanya kita bangkitkan hal ni bantu saudara Islam kita yg ntah sudah ntah blum dimurtadkan tue

Anonymous said...

Poji,xnak spin isu Mismah???Jangan marah Sinar Harian ya

Anonymous said...

kalau mismah cerita yg sebenar alamat hilanglah PR.

Mat Despatch said...

Tuan punya blog,

Gua rasa lu punya posting ni dah semakin mengarut, macam org gila meroyan ..!! Tulis la pakai akal, bukan emosi...!! Lu ni kalau dah kaki kelentong tu, tak kira bulan puasa, masih nak kelentong, nak tegakkan benang basah, nak spin isu & cari salah org lain ..!! Skrg lu nak spin isu murtad pulak. Berat la lu ni ..

Anonymous said...

ini mak menteri nak cakap........... kalau dulu kat parliman tak dapat dibentangkan apa kata kaorang pas dah ada kerusi lebih cadangkan pasti menteri2 umno akan sokong kalau dulu umno tak cukup kerusi yang banyak kerusi campuran bn kau pun taulah takan cina nak sokong mereka satu hati beb..kita orang2 melayu aja yang berpecah-pecah la ni dah sedap duduk kat kerusi parlimen lagilah tak mau turun terpaksalah ampu dap..... betultak????