"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, August 29, 2011

PPSMI: Kenyataan Media Pengerusi Lajnah Pendidikan PAS

Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini. Mekasih...

Merujuk kepada kenyataan yang telah dibuat oleh The Parent Action Group For Education (PAGE) yang meminta untuk bertemu dengan kabinet, supaya dapat diadakan pertemuan dan seterusnya kabinet didesak mengambil langkah untuk mengembalikan semula PPSMI-Pengajaran Dan Pembelajaran Sains Dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris.

PAS telah mengambil perjalanan berdasarkan kepada gabungan 80 NGO dalam Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) yang kita (PAS) telah bersama-sama dengan mereka (GMP) membuat desakan didalam satu demostrasi yang besar dan ekoran dari itu kerajaan telah membuat peraturan (keputusan) untuk mengembalikan semula kepada dasar asal, dimana Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik di sekolah kebangsaan akan dilaksanakan dalam Bahasa Malaysia berkuatkuasa pada 2012.

Kemudiannya, kerajaan membuat pengubahsuaian dalam erti (kata) memperteguhkan (memantapkan) Bahasa Inggeris dan memperkasakan (memartabatkan) Bahasa Melayu.

Walaupun PAS berpandangan, ia suatu keputusan yang kurang jelas, pada umumnya kita menganggap bahawa ia adalah sesuatu ubahsuai diatas keperluan yang dihajatkan oleh rakyat bagi membasmi PPSMI dan PPSMI tidak akan diteruskan sama sekali, walaupun ada keinginan untuk perbaikkan didalam Bahasa Inggeris dalam konteks yang lain.

Tetapi apabila PAGE pada hari ini melalui Presidennya Datuk Noor Azimah (membuat kenyataan), kita menganggapkan ini satu perkara yang luarbiasa, satu perkara yang baru yang mendatang, yang menurut kenyataannya dia mempunyai bukti dan mendapat sokongan lebih 90% ibu bapa.

Kita sebenarnya tidak sama sekali dapat menerima kenyataan ini, dan saya minta untuk kita mengadakan pertemuan dengan pihak PAGE ini, kita mahu dengar daripada mereka apa alasan daripada mereka sebab kita mewakili majoriti rakyat yang tidak mahu kepda PPSMI.

Bagaimana beliau boleh mendakwa bahawa beliau ada bukti dan mendapat sokongan sedangkan rata-rata kajian yang dibuat PPSMI gagal untuk memajukan Bahasa Inggeris dikalangan anak-anak terutama diluar bandar bagi mendepani pendidikan Sains dan Matematik. Apatah lagi kita boleh mengatakan bahawa, keciciran (dikalangan pelajar) telah begitu banyak dan begitu meluas sekali kerana akibat daripada PPSMI ini.

Jadi saya harap kita akan dapat mengadakan pertemuan segera mereka (dan) kita mahu mendengar alasan mereka (namun begitu) dari segi untuk mendesak kabinet supaya membolehkan (PPSMI dikembalikan) kita menentang sama sekali dalam apa bentuk sekali pun. Tetapi dengan PAGE kita mahu mendengar daripada mereka apa alasan yang mereka hendak bawa (kepada kabinet) tentang perkara ini.

Saya ingat tidak kurang daripada 80 badan (NGO) yang tidak bersetuju (dengan perlaksanaan PPSMI) dan sekurang- kurangnya lebih 30 badan (NGO) yang besar yang asas telah menentang PPSMI ini diantaranya:

-Jawatankuasa GMP itu sendiri yang terdiri daripada Professor-profesor dalam pelbagai lapangan termasuk Pak Samad Said sebagai Sasterawan Negara, Professor Abdullah Hassan, Professor Sahril yang pakar dalam bidang Sains dan Matematik dan Teras Pengupayaan Melayu (Teras) yang kita anggap sebagai badan yang boleh mewakili masyarakat Melayu, badan-badan seperti ABIM, JIM satuan Ulamak Malaysia (PUM).

Selain itu Perastuan Penerbit, (Pengerusinya) Puan Ainon, mereka mempersoalkan dan mereka memang menentang PPSMI termasuk Professor Linguistik, Professor Awang Sariyan dan Dr Nik Safiah Karim.Mereka semua adalah tokoh-tokoh yang kita kenali dalam masyarakat yang berpengalaman.

Mungkin ada alasan daripada mereka (PAGE) (mungkin) dengan alasan-alasan baru itu yang kita mahu dengar dari mereka, sebab kita anggap ini bukan suatu percubaan (tetapi) ini adalah suatu perkara yang serius.

Kenyatan Media;
Dato' Ustaz Abu Bakar Chik
Pngerusi Lajnah Pendidikan PAS
28 Ogos, 2011


No comments: