"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, August 02, 2011

PRU-13: Misi Pertahan Kuasa Dengan Kod "71"

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini. Mekasih...

PENDAFTARAN PEMILIH

1. Latar Belakang

Mengikut Perkara 113 Perlembagaan Persekutuan, salah satu fungsi SPR adalah untuk mendaftarkan warganegara yang layak sebagai pemilih supaya mereka dapat menyertai proses memilih wakil untuk menyuarakan pendapat mereka dalam Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri.

Urusan pendaftaran ini telah dilaksanakan oleh SPR semenjak ia ditubuhkan tanpa gagal. Urusan yang dahulunya dilakukan secara bermusim iaitu setahun sekali selama antara 21 hingga 42 hari, kini dibuka setiap hari untuk sepanjang tahun sejak 16 Julai 2002.

2. Kenapa Anda Perlu Mendaftar?

Adalah menjadi hak setiap warga negara yang layak untuk memilih kerajaan untuk memerintah negara melalui pemilihan wakil rakyat untuk mewakili mereka di Dewan Rakyat dan Dewan-dewan Undangan Negeri. Sebelum anda dibenarkan mengundi wakil rakyat pilihan anda dalam pilihan raya umum atau pilihan raya kecil, anda perlulah mendaftarkan nama anda sebagai pemilih. Anda tidak boleh mengundi sekiranya nama anda tidak disenaraikan dalam daftar pemilih.

3. Siapa Boleh Mendaftar ?

Syarat-syarat kelayakan untuk mendaftar sebagai pemilih adalah seperti yang berikut:
  1. seorang warganegara Malaysia
  2. telah mencapai umur 21 tahun
  3. bermastautin di bahagian pilihan raya yang ingin didaftarkan; dan
  4. tidak dihalang / hilang kelayakan oleh undang-undang yang berkuat kuasa.
4. Jenis-Jenis Pendaftaran

SPR menjalankan 2 jenis pendaftaran pemilih iaitu:
  1. Pendaftaran Baru: SPR menerima permohonan warganegara yang memohon untuk mendaftar sebagai pemilih buat pertama kali.
  2. Pendaftaran Tukar Alamat dan Pusat Mengundi: SPR juga menerima permohonan pemilih berdaftar yang memohon untuk mendaftarkan alamat tempat tinggalnya yang baru. Ia dikaitkan dengan pertukaran alamat Pusat Mengundi kerana secara lazimnya, sekiranya seorang pemilih berpindah ke tempat baru, maka, Pusat Mengundinya akan ditetapkan mengikut pendaftaran alamat tempat barunya itu.
5. Jenis-Jenis Pemilih?

Mengikut undang-undang pilihan raya, SPR boleh mendaftarkan 2 jenis pemilih iaitu:
  1. Pemilih Biasa: Pemilih biasa adalah pemilih berdaftar yang perlu hadir untuk mengundi di pusat-pusat mengundi semasa pilihan raya.
  2. Pengundi Tidak Hadir: Pengundi Tidak Hadir atau PTH adalah golongan pemilih yang dinyatakan dalam Peraturan 2, Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih) 2002, iaitu, anggota tentera dan pasangan, anggota perkhidmatan awam yang bertugas di luar negara dan pasangan yang menetap bersamanya serta pelajar sepenuh masa yang menuntut di luar negara dan pasangan yang menetap bersamanya. PTH ini dibenarkan mengundi secara pos.
Sumber - http://www.spr.gov.my/

Sumber maklumat Website Suruhanjaya Pilihanraya sendiri dengan jelas menyatakan bahawa hanya "Warganegara Malaysia" sahaja yang ditakrifkan sebagai "layak" mendaftar sebagai pengundi dan layak mengundi setelah permohonan diluluskan.

Dalam Laman Rasmi Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia juga tiada dinyatakan bahawa "Pemastautin Tetap" juga layak sebagai pengundi. Hanya "Warganegara Malaysia" sahaja layak sebagai pengundi.

Dibawah ialah contoh MyPR ataupun Kad Pengenalan Malaysia Pemastautin Tetap (Bukan Warganegara Malaysia).


Dibawah ialah deretan nombor Kad Pengenalan Pemastautin tetap Bukan Warganegara Malaysia yang dikesan telah didaftarkan sebagai pengundi di Malaysia:
  1. 530824715008
  2. 671219715084
  3. 380424715016
  4. 650503715054
  5. 501124715020
  6. 561210715515
  7. 600602715505
  8. 690510715008
  9. 430106715072
  10. 470111715030
  11. 520915715311
  12. 521111715089
  13. 540622715164
  14. 620620715179
  15. 341026715342
  16. 500815715527
  17. 550707715285
  18. 600510715209
  19. 600720715004
  20. 620816715170
  21. 310622715144
  22. 560908715088
  23. 310901715366
  24. 550904715110
  25. 330118715194
  26. 381230715143
  27. 390203715054
  28. 441205715223
  29. 561124715156
  30. 600110715007
  31. 670918715070
  32. 190721715277
  33. 231027715339
  34. 380825715199
  35. 450727715030
  36. 600102715082
  37. 690608715487
  38. 490815715248
  39. 560101715028
  40. 650815715336
  41. 130427715247
  42. 601107715043
  43. 621214715098
  44. 310425715292
  45. 461014715173
  46. 530717715088
  47. 540201715166
  48. 540515715070
  49. 570527715200
  50. 570601715138
  51. 581215715168
  52. 630713715169
  53. 650418715009
  54. 740829715002
  55. 751028715081
  56. 560112715031
  57. 600703716187
  58. 551020715021
  59. 560920715152
  60. 631009715020
  61. 720322715099
  62. 630106715423
  63. 610515715039
  64. 730917715089
  65. 540515715038
  66. 450316715060
  67. 530927715123
  68. 561005715014
  69. 600718715048
  70. 711010715108
  71. 780413715187
  72. 610615716151
  73. 700620715291
  74. 571210715063
  75. 400811715118
  76. 640403715074
  77. 300407715169
  78. 321030715144
  79. 370722715197
  80. 510609715365
  81. 590613715555
  82. 590703715751
  83. 600323715545
  84. 610710715093
  85. 740612715001
  86. 611101715519
  87. 460814715054
  88. 740715715100
  89. 620427715177
  90. 311007715171
  91. 620805715829
  92. 520111715033
  93. 541230715004
  94. 570515715078
  95. 650612715256
  96. 510115715162
  97. 591022715064
  98. 750410715037
  99. 790607715125
  100. 740313715087
  101. 570101715246
  102. 530824715008
  103. 671219715084
  104. 520312715195
  105. 571109715405
  106. 380424715016
  107. 371215715103
  108. 540818715051
  109. 540830715038
  110. 650110715416
  111. 631105715311
  112. 600102715437
  113. 560703715527
  114. 600616715215
  115. 420107715155
  116. 550618715195
  117. 670624715104
  118. 620520715462
  119. 680810715254
  120. 590517715459
  121. 611106715008
  122. 291218715301
  123. 640505715198
  124. 460404715123
  125. 350727715278
  126. 601217715204
  127. 650410715207
  128. 560317715190
  129. 591104715295
  130. 420928715056
  131. 560405715465
  132. 620824715082
  133. 480309715078
  134. 500610715152
  135. 520407715200
  136. 560405715086
  137. 590406715165
  138. 640806715378
  139. 641130715187
  140. 750612715000
  141. 460202715205
  142. 581126715211
  143. 610305715479
  144. 450905715018
  145. 490227715209
  146. 610518715202
  147. 470806715117
  148. 511113715120
  149. 560314715291
  150. 581110715129
  151. 760612715077
  152. 791225715079
  153. 490322715186
  154. 580909715037
  155. 650503715054
  156. 670308715014
  157. 700404715027
  158. 560605715953
  159. 510808715181
  160. 620620715419
  161. 470116715101
  162. 470320715176
  163. 520328715042
  164. 420616715348
  165. 580318715246
  166. 250622715425
  167. 540429715138
  168. 540515715302
  169. 610203715099
Buktinya, print screen semakan dilaman Website Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia dibawah:


Harap dapat penjelasan dari Pihak Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia. Kesemua nombor-nombor diatas menggunakan Kod nombor "71" sebagai rujukan kelahiran diluar negara Malaysia.

Kalau tiada respon dari pihak Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia, kita mesti bersetuju bahawa Misi Kod 71 adalah Misi menjual Negara Malaysia kepada Pendatang Asing dan penggeraknya ialah Pemerintah Negara Malaysia sekarang yang takut kehilangan kuasa.

Demi kuasa, Maruah Negara diserah pada warga Asing.

23 comments:

Anonymous said...

IC yang ada kod 71 bermaksud lahir diluar malaysia dan semestinya IC merah. Anak saya lahir UK, warganegara ada IC biru dengang kod 71

Anonymous said...

Pembetulan:
IC yang ada kod 71 bermaksud lahir diluar malaysia dan TAK semestinya IC merah. Anak saya lahir UK, warganegara ada IC biru dengang kod 71

Anonymous said...

1.kih!kih!kih!kantoi lagi mamat poji ni!!ginilah poji oii!!dibulan puasa ni!!carilah isu yang yang boleh menarik pengundi untuk undi pas pada pru 13 nanti!!
2.sekurang-kurangnya ceritalah segala kebaikan yang telah dilakukan oleh kerajaan pas kelantan dan kedah!!senang pakat-pakat nilai nanti!nak pangkah pas atau umno!!

Anonymous said...

1.satu lagi!!kalau ada bukti sahih!memang benar pengundi tu punya kad pengenalan merah!!SAMANLAH SPR!!
2.selalunya puak SPR ni terdiri dari puak pro lah jugak!!takkan depa nak lakukan kesalahan remeh!!macam ramai pengundi disatu alamat!kad pengenalan merah boleh mengundi!!nampak sangat kelemahan depa tu!!

NoNama said...

SPR dah tak kenal mana WARGANEGARA atau BUKAN WARGANEGARA. sebab SPR makan gaji dgn KERAjaan BN.

Pendek kata sebenarnya SPR bukan badan BEBAS Itu yg telah dinyatakan oleh Pengerusi SPR tempoh hari.

Di corong2 radio.....didada2 akhber utama mendabik dada mengatakan SPR adalah badan BEBAS...tapi....rupanya suatu badan HAPRAK

Anonymous said...

er..polling agent puak PR mase pilihanraye tu jadi TUNGGUL je ker nanti kalo time pilihanraya ade Mat Indon hulur IC MERAH kat pegawai SPR nak pegi mengundi?

Cakap bedegar2..bukti stakat print screen laman web SPR. Tapi dalm dok melalak2 pengundi hantu tak penah plak tetangkap SEKOR pun pengundi HANTU!

biarkan poji terjun fgn labu-labunya haha..

New Hope said...

golongan muda harus gantrikan golongan tua, baru Melayu Islam Ameno boleh tumbang...

http://harapan-terbaru.blogspot.com/2011/08/apa-releven-menteri-baru.html

NoNama said...

Kenapa KERAjaan beriya2 memaksa PATI mendaftar BIOMETRIKS?
Kerana PRU dah dekat....

Kenapa KERAjaan nak gunakan system BIOMETRIKS masa PRU nanti?
Kerana PATI2 boleh bantu KERAjaan..

Kenapa KERAjaan tak mahu guna dakwat kekal masa PRU?
Kerana PATI2 & HANTU2 nanti tak boleh mengundi...

Wau Janak said...

Pernah jumpa atau berkawan dgn org bstatus pddk tetap tak dan kmudian mohon dan dpt warganegara?

lazimnya bg pmhonann warganegara oleh pmgegang mypr yg tlh diluluskn, mrk akan dapat TERLEBIH DAHULU SIJIL WARGANEGARA. pada masa ini mrk MASIH lagi memegang kad mypr merah. TAPI mereka telah sah dan diiktiraf sbg warganegara malaysia dan oleh itu layak utk daftar sbg pmilih.
Setelah dpt Sijil Wganegara itu, pmohonan ptukaran kad mypr merah kepada mykad biru dibuat dan ini dpt dilakukan dlm masa sehari bg kes tertntu.
jd tidak heran kalau semakan dlm online status masih mypr tp sebenarnya dia sorg warganegara krn telah memiliki sijil warganegara.

apa pun kita tunggu terlebih dahulu pnjelasan pihak berwajib.

NoNama said...

APA LAGI YG UMNONGOK HARAPKAN UTK MENANG DALAM PRU-13 NANTI KECUALI DGN CARA MENIPU.

Anonymous said...

wa punya IC 71 - lahir luar msia , bapa bukan msia , mak msia , tapi tak repot sama kedutaan msia masa lahir so tak jadi warga msia tapi kecik2 dah pindah balik duk msia maka bagiku negaraku hanya msia , masa kat luar msia mmg kedutaan tak suka hebohkan bagitau mereka supaya terus warga msia , so masa kecik2 IC merah mcm pendatang then mak ku redah jumpa pengarah bila wa dah besar skit , lani warga msia IC biru and still ada 71, so aku rasa mmg akan berlaku banyak ciklok kelentong 71 ni bagi yg bukan warga msia ... hohoho 71 71 71 71 71 71 71 71 7171717171717171717171717171 !!!!

Anonymous said...

Apa punya dongok akal pakatan. Status PR telah bertukar kepada Warganegara dan telah miliki sijil warganegara. setiap warganegara mmg layak utk daftar. walau sudah dpt sijil dan berstatus warganegara tp mrk mungkin masih belum buat pertukaran ic kpd mykad biru. sbb tu bila semak masih mypr. hakikatnya mrk sudah sah sorg wargngara.

Anonymous said...

KAITAN BIOMETRIK IMIGRESEN & BIOMETRIK SPR. KONSPIRASI MENDAFTARKAN PENGUNDI ASING????

KAITAN BIOMETRIK IMIGRESEN & BIOMETRIK SPR. KONSPIRASI MENDAFTARKAN PENGUNDI ASING????

KAITAN BIOMETRIK IMIGRESEN & BIOMETRIK SPR. KONSPIRASI MENDAFTARKAN PENGUNDI ASING????

KAITAN BIOMETRIK IMIGRESEN & BIOMETRIK SPR. KONSPIRASI MENDAFTARKAN PENGUNDI ASING????

KAITAN BIOMETRIK IMIGRESEN & BIOMETRIK SPR. KONSPIRASI MENDAFTARKAN PENGUNDI ASING????

KAITAN BIOMETRIK IMIGRESEN & BIOMETRIK SPR. KONSPIRASI MENDAFTARKAN PENGUNDI ASING????

KAITAN BIOMETRIK IMIGRESEN & BIOMETRIK SPR. KONSPIRASI MENDAFTARKAN PENGUNDI ASING????

KAITAN BIOMETRIK IMIGRESEN & BIOMETRIK SPR. KONSPIRASI MENDAFTARKAN PENGUNDI ASING????

KAITAN BIOMETRIK IMIGRESEN & BIOMETRIK SPR. KONSPIRASI MENDAFTARKAN PENGUNDI ASING????

KAITAN BIOMETRIK IMIGRESEN & BIOMETRIK SPR. KONSPIRASI MENDAFTARKAN PENGUNDI ASING????

KAITAN BIOMETRIK IMIGRESEN & BIOMETRIK SPR. KONSPIRASI MENDAFTARKAN PENGUNDI ASING????

KAITAN BIOMETRIK IMIGRESEN & BIOMETRIK SPR. KONSPIRASI MENDAFTARKAN PENGUNDI ASING????

Budu Ketereh said...

Bingai betul la ko ni .. status 71 adalah kod utk warganegara yg lahir kat luar negara ..

Cuba ko tgk IC Saifuddin Nasution, Zuraidah dan Azmin Ali. Berapa depa punya kod ? Boleh pulak depa jadi pemimpin PKR .. tu la ko, gopoh sgt nak tunjuk lagak .. sekarang dah kantoi. Tu sb ramai dh tak percaya dgn ko sb dok fitnah sana sini. Lepas ni apa pulak lg ko nak kelentong rakyat ..? Perisik Rakyat konon .. perghhhh..!!

Anonymous said...

Ko nak sangat mat bangla jadi pengundi baik saja ko bagi anak pompuan ko kawin ngan mat bangla.. Tu Banyak mat bangla senyum belaka, pakai semat macam orang Malaysia.. Smua tu berangan tak nak balik.

Jadi PM, PM Mat Bangla, dan masuk kan Bangla, Bangla, Indon, Paki, smua jadi Ahli UMNO..

Anonymous said...

wahhh hebat, perisik rakyat...brapa ribu kena bayar buat nie????

Anonymous said...

oi...pengundi hulu langat brapa ribu???? ni yg bagi senarai ni sapa???napa tak saman SPR terus...napa nak lalui blog bangang nie...podahhh...otak tu kat jubur ker??

Anonymous said...

Rasanya tuan rumah kena siasat dulu betul ke semua penama diatas bukannya warganegara Malaysia yang sah, kerana IC saya pun kod 71 gak.

Lahir kat Singapura, dan saya tak pernah declare saya lahir di Malaysia. Camnapun oleh kerana bapa saya rakyat malaysia dan saya telah didaftarkan sebagai warna negara malaysia maka saya diberikan IC biru. Dan saya hanya mempunyai satu kewarnegaraan sahaja iaitu Malaysia.

Dimana salahnya dengan kod 71 tu, kerana ia hanya merujuk kepada negara seseorang itu dilahirkan.

Tulislah dengan "fakta bukan emosi".

joostspring said...

poji ni kejaan ngecing jah..

kahkahakhakahkahakhkhahahkah..


saifuddin nasution,azmin ali dan mak lampir zuraidah tu pun spesis PR jgk...


wakakwkakkakakakaka...

pah ceroh ngecing nate poji ni

Zombie Kampung Pisang said...

Tuan punya blog ni dah kantoi .. Tu la ko suka sgt nak cari salah org .. sekarang dah kantoi baikkk punyer...!!

Kalau ko gentleman, elok ko mintak maaf pada seluruh warga SPR & JPN sb ko dah tuduh depa yg bukan2. Tp aku rasa org mcm ko x de teloq nk minta maaf walaupun bersalah , masih boleh buat muka selamba mcm x bersalah .. hampeh..hampeh ..!!

Anonymous said...

TERBONGKAR DAN TERKINI!....

Wan Azizah seorang Presiden PKR juga mempunyai kod 71 dalam kad pengenalannya.

Wow! Torpedo Poji dan makan tuan dengan tuan-tuan rumahnya sendiri.

Tahniah PKR bukan setakat ramai PATI sebagai pengundi HANTU tapi juga sebagai pemimpin HANTU.

Ambiga wajib senaraikan Presiden, Timbalan Presiden dan konco-konco PKR ini dalam senarai pemutihan yang dilolong-lolongkan BERSIH.

Anonymous said...

kah.. kah kah..

ingatkan scoop betul... rupanye menipu..

Presiden PKR... jijah pun ada kod 71

Kalau kat Amerika, orang yang lahir luar negeri tak boleh jadi Presiden

Anonymous said...

Thursday, January 20, 2011Pro-UMNO MCA Is Anti Buddhist !
Contributed by Anak Mami

Ven. Phra Piya Thammo,
Rumah Pangsa
Blk A-7-9- Jln Padang Tembak,
11400 Pulau Pinang,
Malaysia

Dear Devotees,

Before I commence of my letter-writing toward. All of you, I would like to inform all of you that I am not satisfy with the lawyer, Dato YIP KUM FOOK due to his bad inspirit impressions because he sent an inspector to come to our Buddhist Temple to arrest me without any good reason, moreover, the lawyer, YIP KUM FOOK is not satisfy with Chief monk.

When the Chief monk had me to go to his Temple already and he went away and left me alone to take care until Chief monk come back to the Temple first and he also told me not to leave the Temple if any committees or the chairman want to chase me out, you don’t leave the Temple at all understand? Then I said, alright? To the chief monk! On the second Day, YIP KUM FOOK came to our Temple and talk to me. He tired to make some inquiry from me and he asked me, where I come from? I told him that I came from Penang.

Then, I told to the lawyer (YIP KUM FOOK, MCA Man) that the chief monk came to Penang and fetch me and invited me to accompany him to go to his temple in K.L. I am not aware that YIP KUM FOOK is not in a good terms with the chief monk, chief monk already in this way, YIP KUM FOOK try to create trouble with me unnecessary. That is why, the lawyer want to chase me out of the Temple. Then I asked the lawyer, why you want to chase me out of the temple? Moreover, the Temple is not belonging to you, UNDERSATAND? Then, I asked him, who are you? I don’t know you at all, you have no right to chase me or control me at all, UNDERSTAND? You are just like a layman only. Do you know the regulations that any the chairman or committee cannot control the monks and the Nuns at all, also UNDERSTAND?

I scolded him like that. Then the lawyer (YIP KUM FOOK) is not satisfy with me and he told me that he will called the police to come to the Temple and arrest me. I told him to go ahead and called the police to come and arrest me. I won’t run away, I said to him like that. I have done nothing wrong toward you, why you want to arrest me? He said, he doesn’t like me to stay here. I asked him, why? Again. After this he got very angry with me, then he phoned up to the police and the police came to the Temple and told me to leave the Temple.

I told to the inspector of the again, 1 am sorry, I won’t leave the Temple because the chief monk had instructed me not to leave the Temple without his consent, UNDERSTAND? Then the inspector told me to leave, again. I told him I cannot leave the Temple because the Chief Monk hasn’t come back yet. This time, the inspector got very angry with me and he took out his handcuff and try to threaten me, then I immediately show off my hands for him to lock me up but he scare, then again, the inspector told me leave the Temple again but I still don’t want to leave the Temple.

Then I phoned up to the chief monk again and I told him that the inspector insisted want to arrest me, you better come back to settle the case for me. After this incident, Chief Monk came back to the Temple and take me to go to another temple and stay their. That’s all about this incidents! Last of all, I would like to inform all of you, that no committees or the chairman can control all the monks and Nuns at all also UNDERSTAND? “They are higher than the King,” also! So how can the laymen, the committees and the chairman to control them: – EVEN THE KING ALSO RESPECTED THE MONKS AND NUNS. Why the chairman doesn’t respect the monks and nuns? They will carry the sins later on, UNDERSTAND?

Yours in Dhamma

Ven. Phra Piya Thammo
Penang, Malaysia