"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, August 14, 2008

Kali ini lebih mencabar, tidak semudah diduga - Peguam Anwar

KUALA LUMPUR: "OH, tidak lagi." Ini antara reaksi awal peguam-peguam pasukan Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila diminta datang ke sebuah hotel di Shah Alam pada malam 28 Jun lalu untuk membincangkan satu aduan polis yang dibuat terhadap bekas Timbalan Perdana Menteri itu oleh bekas pembantu peribadinya.

Ketika itu Parti Keadilan Rakyat (PKR) sedang mengadakan pertemuan retreat bagi membincangkan perkembangan selepas pilihan raya umum ke-12.

Reaksi itu bukan menandakan tentang susah senang jika perlu berhadapan dengan kes terbaru jika perlu.

Sebaliknya anggapan awal pasukan peguam itu melihat bahawa anak guam mereka - Anwar terpaksa melalui satu lagi kitaran proses perundangan seleps 10 tahun.

"Kami mula beranggapan bahawa sudah tiada akhiran (nasib anak guaman, Anwar)," kata Sankara N. Nair (gambar) dalam satu pertemuan dengan mStar Online di pejabatnya hujung minggu lalu.

Sedekad lalu Anwar juga dibela oleh sepasukan sembilan orang peguam. Bilangan yang sama membela beliau kali ini, cuma anggotanya memperlihatkan sedikit kelainan.

Secara kebetulan ataupun memang angka ini sememangnya menjadi pilihan bekas Timbalan Perdana Menteri itu?

Sankara, yang menganggotai pasukan 1998 dan kali ini, menganggap ia sebagai satu kebetulan semata-mata.

"Ia mengecil dalam peredaran masa dan juga terdapat anggota baru yang menyertai kemudian," kata Sankara yang pernah berkhidmat dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) selama enam tahun sebelum melangkah ke perkhidmatan perundangan.

Anwar, 61, dihadapkan ke mahkamah 6 Ogos lalu untuk menghadapi bentuk tuduhan yang sama. Pada Ahad lalu Anwar genap 61 tahun.

Beliau mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen apabila pertuduhan meliwat Saiful dibacakan dan dibebaskan dengan jaminan bon peribadi RM20,000 tanpa penjamin. Kes itu akan disebut semula untuk sebutan pada 10 September.

-mSTAR Online

No comments: