"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, March 26, 2009

Candid 20hb. Mac, 2009

Reactions: 
Bukit Gantang - hujan turun dengan lebatnya. lebatnya hujan kurang sikit dari air semburan terak merah dan bezanya air hujan dengan air semburan terak merah ialah air hujan adalah rahmat manakala air semburan terak merah ialah kegatalan.

Bila hujan turun, aku dekat Stesyen Maya 1 beku. hajat nak keluar meronda terkantoi. kalau buat keras kepala jugak akibatnya ialah kamera akan rosak. walaupun murah, tapi agak mahal bagi aku.

Jadi aku paparkan gambar-gambar candid yang aku ambik di Majlis Sambutan Hari Wanita dan juga Perasmian Bilik Gerakan Jentera PAS Kelantan di kawasan Bukit Gantang.

Uniknya dimajlis ni ialah bilamana semua kaum bersatu dibawah 1 bumbung. Bilik Gerakan Jentera PAS Kelantan dipenuhi oleh bukan sahaja Pak-Pak Lebai berkopiah putih, berserban dan jugak berjambang/berjanggut sejemput, malah turut dipenuhi oleh pelbagai kaum india, cina dan lain-lain kaum.

Kalau nak bercakap soal perpaduan rasanya amat-amat tak sesuai kalau kita ambik dari pusat-pusat atau markas UMNO sebab kalau pergi dekat sana, agak sukar nak mencari muka-muka pelbagai kaum yang agak ceria.

Kalau nak carik muka-muka bengis dan penuh tekanan, dipersilakan ke markas UMNO. betul tak betul, korang pi tengok sendiri.

Tengok gambar dekat atas ni. orang india tak segan silu mengenakan vest berlambang PAS. lengkap dengan gambar TGNA. brader dekat atas ni kalau sape-sape yang biase dengan ceramah mesti kenal dia ni. dari Selangor naik ke Permatang Pauh lencong ke Kuala Terengganu u-turn pulak ke Bukit Gantang.

YB Zuraida ni bukan apa... terkejut sebab dok sebelah bapak speaker. tengah bagus-bagus sembang kene sergah dekat speaker (bukan Sivakumar beb...).

Ni pulak adik-adik yang memeriahkan majlis petang tu dengan paluan kompang dan jugak hiburan pesen lama (tradisional). semua yang dok sana pakat-pakat nganga tengok budak-budak ni. ini anak-anak jenerasi baru yang akan mempertahankan seni tradisional.

Ni wakil-wakil pimpinan 3 parti Pakatan Rakyat. KeADILan, PAS dan jugak DAP. siap-siaga untuk menggempur Bukit Gantang..!

35 comments:

Tungaklangit said...

salam

apalah begap sangat kau org ni... org cina yg berbaik dgn kau org tu nak banyak lagi tanah 999 tahun tau tak!

susah ada saudara sesama melayu macam kamu semua... perangkap depan mata masih disangka tempat beradu...

nanti kau taulah bila semua kampung baru cina ditukar jadi 999 tahun dan kamu dapat habuk... eloklah prinsip macam tu...

asyik salah kan UMNO nanti semua tanah dapat ke cina kau nak salahkan UMNO jugak..

punyalah begap kau orang ni...

Nevada said...

tengok la betapa busuknya hati org umno nih.....orang buat baik kita buat baik la... kalau kita tanya belajar agama kat mana ni nanti cakap kita perasan lebai.

orang bukan islam pun Allah yg Esa juga yg jadikan dia. mengapa hidup sentiasa nak membenci berterusan?

Anonymous said...

bengap tipu dek cina tak per lagi. umno bengap di tipu melayu lagi teruk.

heheheh !
jangan marah. orang bodoh kalau marah, nanti kena jual.

hehehe !

tuan-komrad said...

umno terbukti parti perkauman..bila time pengundian,buat tebal muka aka lembu pujuk kaum cina dan india undi calon umno..tapi bila pasal tanah..mengungkit tak abis2.... undi pon nak...kutuk kaum lain nak jugak...contoh terdekat kat tungaklangit ni...

kalo umno hanya dapat undi melayu,nescaya dah lama umno jadi parti pembangkang...jadi kera sumbang la wei...kebodohannya setaraf dengan perwakilan pemuda umno...haprak...patut la perut semuanya buncit2 belaka..makan rasuah kuat sangat....

Tungaklangit said...

salam


korang bertiga kat atas tu memang bengap sebegapnya.. tak tau mana musuh mana lawan,,

eloklah tu kawan jangan tak kawan sebab boss kau orang kata dengan syaitan pun boleh berkawan kalau nak lawan dengan UMNO ni... eloklah tu

Anonymous said...

tunggak langit,
hanya orang bodoh je yang tak tau kena tipu.

dah 51 umno memerintah, ekonomi melayu makin teruk. miskin makin melarat. salah cina ke?

hehehe ..
jangan marah. orang bodoh, kalau marah kena jual.

hehehe

Anonymous said...

orang cina islam kalu nak kategori kan macam mana?

sedangkan india islam dalam umno pun terima.

apa cerita tongkatlangit tu?

- orgmelayu

tuan-komrad said...

dah gelabah la tu...parti umno dah nak karam...lantik plak kaki rasuah jadi pemimpin....

wei tungaklangit..baik ko cepat2 jumpa KJ..lambat nanti lepas plak soru ko...cepat sebelum karam

hahahahahahaha.....
bersabarlah wahai tungaklangit...bengap ko tu takkan hilang kemana-mana,

dulu..kini...dan selamanya...bengap.....hahahahahah

soklan said...

tungaklangit ni kita cakap la apapun, hati perut dia dh karat, mcm abu jahal dakwah pun dah tak lut, nk halu suruh pi blog pencacai umno dia pun tak larat nk halau, biar je la dia meraban kat sini...

aku tabik betul kat pakcik india tu, hidup pakcik, hapuskan kezaliman, moga diberi hidayah oleh Allah, KALAU pakcik india tu masuk islam dia akan masuk syurga lebih awal dari tungaklangit, insyaallah. amin.

Anonymous said...

biar la tungaklangit tu jadi pelawak @ badut kat sini.kalau tak sunyi pulak nanti.

paloi bin mulau said...

tungaklangit,

muahahhaha sian kat hang masih2 tak reti2 sbb apa bangsa lain dok reject amno. sbb org mcm hang la. undi mau minta dari bnagsa cina india tapi kat belakang hati korang penuh dgn prejudis tahap gaban hehehehe

bagus hang teruskan dgn sifat2 itu. kalau boleh ajak keluarga hang jiran2 hang sedara mara hang biaq cepat amno lingkup muahahhaha

gaban said...

Korang jgn le kutuk lbh2 kat si tungaulangit tu..dia tu udah le bodoh,tuli,pekak,bangang,bengap dan yg sewaktu dengannya..

udah kena tipu idup2 dgn pemimpin umano pn xsedor2 lagi..

apa punya bengap daaaa...

bengap mcm tungau...

sama tarap dgn ketua pemuda baru dia..

kuakuakua

Lada said...

Tengok dalam gambar memang nampak meriah, tapi org2 kg sbnrnya tak tau pun ada program PR.Hy org tertentu sj yg tau..
Minggu lepas aku balik kg, ingat nak rasai kemeriahannya, tapi yg ada kemeriahan kt dwn org ramai cht jering program ameno..
Jalan2.. pusing2.. kt jelutong msk bkt gantang sampai la ke trong saja nak cari kot2 terserempak program PR tapi takde pun..
Kt cht jering tak dpt liputan berukband, jdi memang terputus informasi.. Terfikir jugak mcm mana org2 kg nak pegi ke prgm PR kalau diaorg sendiri pun tak tau ada program..
Bila blk kl, buat internet baru la tau banyak sbnrnya prgm kat sana sini.. rugi-rugi.. blk kg buat penat je, baca kt internet lagi bagus..

soklan said...

Lada, kena ada penyampaian maklumat la kt org kg ko, dh ko kt kl ni, apa kata ko kt sini, sms/call dorg gtau majlis PR

tunggakbumi said...

tungaklangit....

ko tu yang jenis bengap!!! kan tanah yg org cina dapat tu mmg hak dia....nenek moyang dia duduk sana lama dulu dah....bukan macam geng2 UMNO bengap....jual tanah rizab kat cina atas nama pembangunan....kononnya rakyat terbela...tapi, hanya golongan bengap macam ko je yang dapat habuan....haprak lagi bengap la ko tungaklangit!!!! budusss!!!

Anonymous said...

Salam sahabat, aku rasa tungaklangit ni dari keturunan bangsat, kita kat malaysia ni ada tiga kaum utama iaitu melayu, cina dan india. memang tak salah kita berbaik sesama mereka. Tungaklangit kalau tak suka campur dengan bangsa lain lebih baik ko duduk dalam hutan dan jangan mencelah masuk dalam mana2 blog kalau sekadar untuk menunjukan diri kamu tu melayu sakai.

Lada said...

soklan,
Tak effisien cara tu..
Setakat sorang dua blh la aku sms,
kalo 1 kampung rabak..

tungakbulu said...

eh eh..

tungaklangit bukan bese bagi ceramah2 ker???

sesuka hati jer kata orang bengap..

hehe..boddo nye UMNO..

unanjaga said...

Siapa pun kita,kita perlu berdiri pada asas kebenaran,yakni memberi hak kehidupan pada sesiapa sahaja yang hidup dimuka bumi ini.Penuduk bukan melayu juga adalah warga Malaysia yang sah,ia berhak atas apa jua kehidupan dan harta benda yang ada pada sekeliling nya.Orang orang yang tergadai maruahnya ialah orang yang telah berpaling jauh dari pertunjuk Allah,tiada seinci pun hak mereka untuk dapat diam dalam syurga.

meredahbelantara said...

Salam...to tungaklangit aku tau hang sokong mukhriz tapi kalah...kesian..kj yg dapat...skang ni kat blog bloh UMNO dok kutuk sana sini mampus la hangpa...lagi cepat la berpecah..dah macam macam puak dah kat UMNO skang.....berapa ramai yg dah isytihat keluar UMNO dan sanggup masuk parti cina ngan india..so apa cita tungaklangit...aku rasa baik hang pi tarbiah puak puak hang dulu..nanti dah jadi pembangkang nanti tak tau nak buat apa..meroyan cam khir toyol....kesian...geng geng wanita pun berpecah..geng geng putri pun sama....maka lagi cepatla UMNO akan jadi pembangkang alhamdulillah....kesian........

pemandu teksi said...

tungaklangit...bumi Tuhan ni luas..pesal nak tamak2 sangat.. Nak sangat tanah.. bagi jer lah..! Nak lagi tanah..bagi jer lagi...! Apa susah.. Nak lagi??? bagi jer lagi..! Lu dengki pasal apa??? Pasal umno tak bagi lu tanah???? kahkahkah..! tu sebab lu kena sakit mental...!

melayu2020 said...

Tunggak langit!!

kalau PR memerintah esok..aku nak pastikan semua tanah milik kau akan di tukar ke pajakan 999 tahun. Dah orang beri tanah pada keluarga kau status milik kekal,lagi mahu kecoh 999. tak abih-abih mendewakan nombor!! bangang!!

chot said...

tunggak langit

tahniah bos ko terpilih..

pas ni masyuks le ko weiii...

tunggak langit...tanah ni pons bukan

mak bapak ko yang bayar sewaaaaaa..

bertimbang rasa le sketss...

toksah bincang pasal melayu kalau korang memang dah melaun...asik dok samun rakyat ...

paria...

ko ni ralit dok main kuda longkang ke?

Anonymous said...

test 123

Anonymous said...

pasai pa x boleh send..
konpius aku..

bodik said...

woi tungaklangit, ko ni memang jenis bengap ayor. x kira siapa, manusia ini semuanya hamba Allah. dgn izin Allah yg india, cina dan siapa sj blh masuk islam bila dpt hidayah dr Allah SWT. ko ni jenis x tahu bersyukur...pr ada pemimpin islam yg tahu hukum hakam Allah supaya menjaga semua rakyat dengan adil dan saksama mengikut petunjuk Al Quran dan Hadis Nabi SAW. nama sj islam tp belum tentu ke syurga. tungaklangit sepatutnya kena masuk tadika pasti.

Tungaklangit said...

salam

selamat sejahtera semuanya.. terima kasih atas pandangan yang bernas dan membina daripada kalian yang bengap di atas..

pertama saya nak betulkan kenyataan saudara tunggakbumi (ehh nama macam bersaudara aje kita ni)

tunggakbumi said:
ko tu yang jenis bengap!!! kan tanah yg org cina dapat tu mmg hak dia....nenek moyang dia duduk sana lama dulu dah...

tunggaklangit reply:

ni nak kata bengap terlampau marah... nenek moyang kepala bengap kau.. kalau tak tahu sejarah jangan cakap.. kampung baru tu adalah kawasan penempatan untuk kaum cina yang tinggal dipinggir hutan yang membantu pihak komunis semasa zaman komunis dulu.. ini dibuat utk menyekat bantuan dari sampai ke tangan komunis.. faham tak?

kenapa dibuat macam tu? sebab ramai parajurit anak melayu yang mati di tangan komunis ni? keluarga mereka hampih tak dapat seinci tanah apa pun..

tapi org yg bantu komunis ni dibagi 999 tahun pulak..? tak ke bangap namannya tu?

kau org tak tahu betapa sedihnya hati kaum keluarga parajurit yg terkorban bila melihat kerajaan nizar buat macam tu.. sebab keturunan kau org bukan perajurit... itu masalahnya..

satu lagi bila masa pulak kau ni start berbaik dengan org bukan islam.. ooo sejak nik aziz kata boleh ye?

dulu UMNO baik dengan dia org kau org kata UMNO kafir tapi sekarang boleh pulak ye? senang betul Islam ni.. kejap boleh..kejap tak boleh.. eh. eh. eh

aku tak kesah kalau kau nak bahagi2kan bumi Allah ni .. alhamdullillah baik kalau boleh tanah kat kampung kau tu kau sedekahkan kat dia org lagi muhibbah namanya..

yang kau org tuduh UMNO samun dia rakyat ni apa pasal.. boss kau org yang pakai serban tu baik sangat ke.. kat terengganu adun pas didakwa guna duit zakat utk bayar study anak dia org (BH 24/1/03), tibai balak di tasek kenyir dan banyak lagilah seperti dikelantan dan kedah.. yang tu apa pulak ye..

tak ke sama menyamun namannya.. ohh aku lupa org pas buat boleh sebab dia org faham islam.. UMNO buta Islam..

bengap dan bingai betul kau org ni...

sdr unanjaga said:

Orang orang yang tergadai maruahnya ialah orang yang telah berpaling jauh dari pertunjuk Allah,tiada seinci pun hak mereka untuk dapat diam dalam syurga.

tunggaklangit reply:

ya lah tu.. org bukan islam kau sanjung dan puji sebab kau org nak undi dia.. org macam aku dlm UMNO ni yg mengucap syahadah kau kata macam tu.. eloklah pergilah dengar ceramah pas banyak2 semoga bertambah ilmu menghina org..

sdr ku bodik said:

pr ada pemimpin islam yg tahu hukum hakam Allah supaya menjaga semua rakyat dengan adil dan saksama mengikut petunjuk Al Quran dan Hadis Nabi SAW. nama sj islam tp belum tentu ke syurga. tungaklangit sepatutnya kena masuk tadika pasti.

tunggaklangit reply:

betul ramai pemimpin pr yang tahu hukum hakam islam seperti mengkafirkan org islam, halal guna nama allah dalam kitab org kristian, org pas tak boleh sembahyang dgn org umno, makan komisen balak, curi..ops. ambil balak di kelantan, terengganu dan kedah.. dan sebagainyalah

kau kata nama saja islam belum tentu ke syurga.. bertaubat aku kerana takut dengan kenyataan kau ni.. namun aku berdoa kepada Allah semoga semua kita umat Rasullullah akan dimaafkan oleh Allah dan memasuki syurganya.. amin

kalau setakat Islam tak masuk syurga.. betul ke.. kalau gitu hadith qudsi yang kata allah akan semua dosa umat Muhammad di akhirat kecuali dosa syirik tu tak boleh pakailah ye.. kat mana ceramah yang kau ikut ni..

kalau gitu aku nak belajarlah kat pasti pas sebab belum tahu lagi aku pasal ilmu baru ni.. masyallah

kau ni kan .. dah termakan dakyah pas yg menggunakan islam sebagai alat untuk menarik pengaruh dalam politik..

islam tak melarang umatnya berpolitik tetapi behemah dan sentiasa menarik org ramai ke jalan yang benar bukan macam pas..

islam ni mudah utk diikuti cuma ceramah pas saja memutarbelitkannya..

pasal bbaik dgn org cina dan india siapa kata akau tak suka.. memang dah lama kita org baik dgn mereka .. cuma pas baru ni aje baik.. dulu kalau berbaik kafir hukumnya..

pasal hak milik tanah yg aku punyai ada lah sikit yang pajakan 99 tahun (bukan 999) ada tapak rumah lepas tu adalah dua ekar tanah kampung tapi bukan dapat 999 spt kawan kita.. syukur rezeki mereka..

cuma kesian kat kawan saya seagama dan anak cicit bekas perajurit yang melompong tak dapat apa-apa..

dengarlah cakap aku ni.. org DAP akan mempergunakan PAS.. percayailah.. jangan lalai sahabat seagama ku..

salam

Batu putih mata said...

Biar UMNO perentah, Biar batu putih lepas kat singapore ..lepas tu jual malaysia kat amerika..Tungaklangit pasti suka..
...hampehh....

Tungaklangit said...

Salam

ooi bengap batu putih mata.. kau ni tak tau sejarah ke? kita kalah kat ICJ bukannya bagi.. itulah kerajaan nak anjurkan PPSMI supaya anak melayu boleh cakap dan bhujah baik dalam inggeris.. tah2 yang buat kerja penyelidikan batu putih tu mak bapak dia orang pas kot sebab bengap sangat..

bengap betulah kau ni.. kau ingat malaysia senang2 nak jual kat negara sahabat anwar ke?

cakap tu biar berbutirlah.. jangan merapu aje.. nampak sangat kebengapan kau tu..

Batu putih mata said...

Tungaklangit....Kau yang bengap...
Tu laa tandanya kelamahan pemimpim UMNO berhujah....yang tau asik nak berebut jawatan,nak berebut rasuah, nak berebut projek, asyik nak masukkkk saja sampai negara pun tergadai...tengok apa jadi masa pemilihan umno satu video bukti..malunya bila orang umno sendiri bertempit kat ketua pemuda rasuah...pi cari sendiri video tu tengok..boleh kah diharapkan pemimpin pemuda begini nak mendaulatkan malaysia...hampeh!

kafe kenyalang said...

tungaklangit,
cara kau membelit mmg 1st class!!syabas!!

Anonymous said...

tungaklangit ni nak komen ke,nak wat cerpen???...

usah tulis panjang2 la...wat berat kpala ko je nanti...dah la daya keintelektual lemah..artikel plak merepek dan meraban....

pegi main jauh2..syoh..syoh...

Anonymous said...

tonggonglangit,
ko blaja sampai drjah brape ha?
kenapa susah sangat nak faham??
sepanjang aku berdakwah n mentarbiyyah org, org la amno yg paling karat nak mengerti kebenaran. cukup 100 org doa ko jd bongok, ko jadi bongok la sampai mati... memang x takut siksaan tuhan tonggonglangit nih!!!

Tungaklangit said...

salam

anon 11.14pm

oooii baru aku tau kau ni pendakwah pas bengap tulah yaa.. ooii

betullah telahan aku pemimpin pas dan ulama pas bengap yg ajar kau mengutuk dan bdoa org jadi bodoh yee.. patutlah ttutup pintu hati aku nak jadi juak pas.. simpang malaikat 44

kalau kau nak dengar nasihat aku dengar sini...

kalau kita dianiaya sekali pun doakan kesejahteraan ke atas org tersebut.. minta murah rezki dan panjang umurnya.. bukan kutuk dan minta dibongokkan lagi..

patutlah tak ramai org yg masuk islam hasil dakwah bengap kau ni..

kau bdakwah sebab nak org pas ke? bodoh betul otak kau yang mengaku pendakwah lacur dan murahan ni..

pergi betul niat kau sebelum mengaku pendakwah islam.. memalukan aje

Tungaklangit said...

salam

baru aku perasaan gambar pemimpin yg kat bawah sekali tu.. sebelah amoi.. tak pa kot.. sebab nak rapatkan dap dengan islam.. so mula-mula rapatkan diri kita dgn dia org dulu lah ye kan..

bengap betul pemimpin pas ni