"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, April 15, 2009

Parti Politik Baru Akan Ditubuhkan..? - malaysiakini

Reactions: 
Cuba baca artikel dekat bawah ni yang aku cilok dari blog

Parti Politik Baru Akan Ditubuhkan

from Fakulti Siyasah Syar'iyah
by


Jika diamati suasana politik negara mulai dari PRU-12 hingga berakhir PRK 2Bukit dicampur dengan desas-desus di kalangan tertentu, mungkin sebuah parti politik baru akan ditubuhkan.


Parti politik ini akan dipimpin oleh segolongan profesyional dan didokong oleh sebahagian besar penyokong sebuah parti politik terkenal dan golongan para pengundi muda atau baru.


KB Rakan Ke-4 Dalam PR

from Fakulti Siyasah Syar'iyah
by

Beberapa rakan bloggers pernah berbincang mengenai penyusunan sebuah kumpulan bentuk baru untuk menjadi rakan dalam Pakatan Rakyat. Kumpulan ini dinamakan, umpamanya, Kumpulan Bloggers (KB).

Kumpulan Bloggers ini bukan parti politik. Tetapi menjadi rakan kepada PAS, PKR dan DAP. Maksudnya, Pakatan Rakyat akan datang terdiri dari PAS, PKR, DAP dan KB.

Semasa pilihanraya, selain tiga parti politik, KB juga meletakkan calonnya sendiri mewakili PR menentang BN.

Apa pendapat anda?

22 comments:

Anonymous said...

KB tak sesuai laa.. nanti orang kata K***l* B***h pulak..

lain sikit laa.. Parti Rangkaian Blogawan ka... (PRB)

cyrill said...

aku cadangkan..BARISAN BLOGGER RAKYAT

Hanif Nasir said...

pendapat aku, kalau dasar kita sama2 nak menegakkan keadilan, just join je PAS, PKR atau DAP. diorang ada lagi byk pengalaman dan kekuatan diri pun dah establish untuk memegang jawatan dalam kerajaan.

AKU SOKONG KALAU KORANG BUAT KELAB PENYOKONG MUDA PAKATAN RAKYAT. Ahli boleh terdiri dari pelbagai bangsa dan kira mcm Pemuda dan Puteri untuk Pakatan Rakyat. Kita kan pelapis untuk menerajui negara pada masa akan datang, betul tak??

So kelab ni dia mcm gabungan semua parti komponen PR. amacam ok tak?

abgmat7902 said...

ada jgk sedikit sependapat dengan hanif nasir... dengan cara ini memperkukuhkan lagi dalam Pakatan Rakyat

nak tanya skit lah brader... dasar apa yg ingin di bawa....

Topeng Perak® Unmasked said...

Hanif Nasir - tak ok kalau macam tu...

kita cuba nak perbanyakkan komponen PR supaya dapat daftar bawah label Pakatan Rakyat macam Barisan Nasional.

Semua tu perlukan sekurang-kurangnya 7 komponen.

kita tidak akan wakili mana-mana parti baik PAS, DAP atau PKR tetapi akan tetap menyokong perjuangan 3 parti utama.

Baik untuk masa depan Pakatan Rakyat. x gitu?

Topeng Perak® Unmasked said...

abgmat7902 - dasar utama ialah membawa suara rakyat dari luar parti kepada Pakatan Rakyat.

kalau PKR tak dapat tunai, kita akan panjangkan pada PAS, kalau PAS tak dapat tunaikan, kita bawa pada DAP, kalau 3-3 tak dapat tunaikan kita hentam 3-3 parti utama.

Rakyat perlu medium untuk bersuara dan ramai berpendapat parti bukan medium terbaik sebab lain parti, lain perlembagaan.

Kami kumpul suara rakyat dan kita akan cuba cari penyelesaian dari ke 3-3 parti.

Macam mana?

Anonymous said...

Tak setuju. We dont need a new political party.

Saya cadangkan "parti" ini ditubuhkan dibawah parti2 sedia ada PKR, DAP & PAS.

Setiap parti harus mempunyai parti cawangan bloggers. Kira macam pemuda tapi bloggers.

Topeng Perak® Unmasked said...

Anon 4:18 - parti dibawah parti? pemuda bloggers?

maknanya ada pemuda bloggers PAS, pemuda bloggers PKR dan pemuda bloggers DAP.

secara tak sedar bloggers terbahagi kepada 3 kumpulan.

adakah ini baik untuk masa depan?

pemuda bloggers PAS hanya berani menegur PKR dan DAP sebab terikat dengan perlembagaan parti.

pemuda bloggers PKR hanya berani menegur PAS dan DAP sebab terikat dengan perlembagaan parti.

pemuda bloggers DAP hanya berani menegur PKR dan PAS sebab terikat dengan perlembagaan parti.

adakah itu baik untuk Pakatan Rakyat? bukankah itu mengundang perpecahan sesama komuniti bloggers yang selama ni bersikap terbuka?

cadangan ditolak.

Hanif Nasir said...

Pada pendapat saya la Tuan Tanah, kalau nak jadi orang tengah antara orang luar dan org dalam PR, saya tak nampak apa fungsi parti baru ni selain dari mengkritik dan memberi cadangan, tapi tidak sama2 merapatkan saf memperjuangkan dasar PR.

Kalau tuan sanggup hentam 3-3 parti dalam PR jika pandangan tuan ditolak, samalah tuan seperti si katak lompat Brahim's Ali. Mana dia rasa elok dia bantai je.

Dasar sebuah parti untuk "menyalurkan pandangan luar PR ke dalam PR" adalah sangat kecil skopnya dan tak sesuai. Benda ni sentiasa berlaku berterusan kepada semua parti politik. Kalau nak buat kelab bloggers PR saya sokong 100%. Macam Kelab Penyokong PAS juga, diorang menyokong PR dan tak perlu nak buat parti dan bertanding pilihanraya.

Kalau tuan cadangkan Kelab Penyokong PAS, PKR, dan DAP dibubarkan dan jadi KELAB PENYOKONG PAKATAN RAKYAT, mungkin kita boleh fikir-fikirkan.

Yang Berblogger said...

Dari segi pembahagian kerusi utk bertanding pilihanraya, saya risau sebahagian besar pimpinan dan ahli PR masih tidak memhami dan memperlecehkan sumbangan dan khidmat Bloggawan (mcm kes Prk Bkt Gantang)lantas menolak hasrat murni ini, dan adakh mungkin akan wujud perebutan utk menjadi calon diantara wakil PR dan wakil Blogger juga dlm memilih kwsn bertanding atau pon Partai Blogger Sejahtera Malaysia (PBSM) terpaksa memilih bertanding utk beberapa kerusi shj? hmmm....

AkunA said...

camnie aku kena start jadi bloggers laaa....hahahhaaa

Ir Lanka said...

bab memperjuangkan matlamat kerajaan rakyat aku sokong la..but nak bertanding jadi pemimpin aku xsokong sama sekali..korang musti ingat beb, sebab apa tuhan jadikan manusia berbagai bagai..posmen untuk apa?? nelayan utk apa?? bomba, guru, peguam, petani, jurutera, doktor dan sbgainya?? diorang ada tugas dan tanggungjawab sendiri..menjadi pemimpin skop nya luas..memimpin murid itu tugas nya guru..memimpin pesakit itu tugasnya doktor..dan lain2..tapi bab nak memimpin negara bukan kerjanya blogger..lihat diri kita dahulu..layakkah kita memimpin?? cukupkah ilmu didada??

Bukan nak mengecilkan sumbangan para blogger.. blogger ada keistimewaan/sumbangan tersendiri pada rakyat dan masyarakat.. ingatlah pada tanda2 akhir zaman dan tanda2 kerosakannya.. manusia dipimpin oleh orang yg bukan ahli nya.. apabila hal2 agama di bicarakan oleh org jahil agama..begitu juga pentadbiran negara..

Aku masih xpaham kenapa dimainkan isu pemimpin PR mengecilkan jasa blogger spt di BG.. Itu cuma salah paham.. Dengan kemenangan yg Allah bagi tue sekurang2nya satu peluang utk kita muhasabah diri.. bukan platform utk tonjolkan diri sebagai hero..

Aku bagi contoh yang mudah.. siapa yg xpandai masak?? suma pandai kan?? apasal kau masih makan di kedai mamak?? siapa yg xpandai bertukang?? apasal kau xjadi jurutera?? siapa xpandai menaip?? apasal kau xjadi blogger?? siapa xpandai mengira?? apasal kau xjadi akauntan?? siapa xtau mancing?? apsal kau xjadi nelayan?? siapa xpandai jaga/pimpin keluarga?? apsal kau xjadi menteri atau pon wakil rakyat?? Mudah kan?? jawapannya sebab korang masih xcukup ilmu didada.. so korang paham2 la sendiri maksud aku nie..

Bagi aku, tuhan bagi masa/nyawa/kesihatan kat korang.. cuba jadi diri sendiri yang mampu beri sumbangan utk masyarakat..waima sorang petani yg hanya menanam sawi, kalau xikhlas xdapat apa2.. tapi kalau nawaitu ikhlas and utk kebaikan/sumbangan kpd masyarakat pak menteri atau tok wali sekali pon akan mendapat manafaat dari nya.. Bab hargai x menghargai tue bab lain la beb.. janji korang ada sumbangan...Buat apa yg terdaya..

Betul tak Topeng Perak??

Insan Kerdil
Sri Lanka

Anonymous said...

Salam bro TP,

Saya cadangkan kita wujudkan blogger pakatan rakyat dengan nama PAKATAN BLOGGER RAKYAT. Ini nampak lebih dahsyat.. tak gitu kawan kawan.

Boleh pertimbangkan tak cadangan aku nie....
MACAM KEMAIH JA HE HE HE ...
Pemuda Kedah.

soklan said...

aku tak setuju parti baru ni, cukup parti yg ada skrg PAS, PKR, DAP..blogger biar jadi pengimbang dan pengkritik PR jer, kalau diorg salah korang kritik..

kalau dh ada parti blogger, mesti nk tanding pilihanrayakan? bukan nk lemahkan semangat blogger tapi macam Ir Lanka cakap masing2 ada peranan masing2.

pandangan aku, tak semua kita boleh jadi pemimpin, tak semua kita boleh jadi poengkritik.

fikir2kan.

soklan said...

lagi satu, kalau dh nama Kumpulan Blogger buat apa nk letak calon? sekadar jd cam kelab penyokong dh la..kalau ada blogger nk jd calon tanding jer atas tiket PR.

priory of jenin said...

politically, bagus jugak. ada yg nyampah kat BN, PKR and PEH tapi sokong PR. so depa ada choice lagi 1 utk platform depa..


http://prioryofjenin.blogspot.com/

Anonymous said...

tgk gak dasar ape yg nak dibawa.

pas = dasar islam
pkr = dasar keadilan
dap = ntah aku xtahu
kb = ???

tlg jelaskan blh tp?

tq in advance

pengliporlari said...

kalau blogger rakyat jd parti..
MSK-tuan presidan
ABO-naib presiden
TP-pengarah pilihanraya..muka ata sinyum...hehehe

nuqman said...

salam tp
penubuhan parti baru bukan menjadi masalah kepada tuan2 blogger, peringkat penubuhan mengangkat siapa pengerusi, siapa setiausaha siapa ajk dpt diselesaikan dengan mudah.tetapi adakah parti ini akan mempunyai gross root yg kuat seperti grass root yg dipunyai oleh PAS dan DAP, PKR masih belum lagi mempunyai struktur asas yg kukuh dari segi grass root. Penyokong yg sanggup bermati matian dengan Parti seperti mana penyokong PAS lakukan. tanpa duit dan sebarang habuan, mereka dtg kemana saja yg diarah oleh Parti. bergerak kemana saja arahan pemimpin. masuk lokap keluar lokap, kalau setakat menubuhkan parti hanya untuk menambah jumlah saya fikir tidak perlu. Bagi saya kukuhkan parti yg sedia ada di semua peringkat akar umbi.
Kadangkala bukan manusia memang dilahirkan sukar utk senyum tapi dlm hatinya tetap senyum utk islam. Mahukah kita pada pemimpin yg sentiasa senyum pada rakyat tapi senyuman yg membaham harta dari yg sukar senyum tapi tak mentankedarah sedikit pun harta rakyat.

FreeZoneTerengganu said...

salam tp
penubuhan parti baru bukan menjadi masalah kepada tuan2 blogger, peringkat penubuhan mengangkat siapa pengerusi, siapa setiausaha siapa ajk dpt diselesaikan dengan mudah.tetapi adakah parti ini akan mempunyai gross root yg kuat seperti grass root yg dipunyai oleh PAS dan DAP, PKR masih belum lagi mempunyai struktur asas yg kukuh dari segi grass root. Penyokong yg sanggup bermati matian dengan Parti seperti mana penyokong PAS lakukan. tanpa duit dan sebarang habuan, mereka dtg kemana saja yg diarah oleh Parti. bergerak kemana saja arahan pemimpin. masuk lokap keluar lokap, kalau setakat menubuhkan parti hanya untuk menambah jumlah saya fikir tidak perlu. Bagi saya kukuhkan parti yg sedia ada di semua peringkat akar umbi.
Kadangkala bukan manusia memang dilahirkan sukar utk senyum tapi dlm hatinya tetap senyum utk islam. Mahukah kita pada pemimpin yg sentiasa senyum pada rakyat tapi senyuman yg membaham harta rakyat biorle yg sukar senyum tapi tak mentankedarah sedikit pun harta rakyat.

Iron_Mask said...

salam....aiseyman....kalau jadi la parti blogger ni....nanti sapa nak tolong pas,pkr n dap ketika berhadapan dgn PRU atau PRK....dah parti blogger pun ader calon...lagipun....ada baiknya pakatan rakyat hanya satu nama bukan ebagai sebuah pertubuhan....sebabnya...kena baca dlm blog al banjari....skrg dah ader 3 parti dlm PR...kalau tambah lagi satu jadi 4...dah pecah undi dah tu...nanti jadi mcm kat bukit gantang..parti lain tak leh tolong kempen utk parti yg bertanding...habis la...pecah berderai ler....lagipun kalau nak buat mcm BN kena ader 7 parti...ni baru 4....kena buat lagi 3...bnyknyerrrrrr....pada aku la....lebih baik sikit tapi berkualiti daripada banyak tapi rosak....we want the quality not quantity(pandai lagi aku skeaping dari parpu kari)muahahahahahaha...

Anonymous said...

aku pun x setuju jugak dgn cdgn nie.... x menarik...