"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, July 21, 2009

Kebenaran Yang Tidak Boleh Disembunyikan

Reactions: 
Klik di[sini] untuk mendapatkan saiz sebenar
Kali terakhir PETRONAS menyiarkan peta aktiviti ekplorasi dan eksploitasi petroliam didalam Buku Laporan Kewangan Tahunannya ialah pada tahun 2003.

Hari ini, blog ini mendedahkan peta aktiviti eksplorasi dan eksploitasi terkini. PETRONAS tidak boleh menyembunyikan lagi aktiviti eksplorasi dan eksploitasi petroliumnya.
Peta dalam Buku Laporan Kewangan PETRONAS 2003
Klik di[sini] untuk mendapatkan saiz sebenar. Peta Terkini Aktiviti Eksplorasi dan Eksploitasi Petrolium di Pantai Timur Semenanjung Malaysia
Sumber -Kickdefella

4 comments:

Anonymous said...

Kalau dilihat pada peta seperti diatas tu, Negeri Kelantan adalah pengeluar minyak terbesar di Malaysia.

Ini bermakna Negeri kelantan memang layak menerima royalti minyaknya dan kita percaya dengan adanya duit itu maka Kelantan akan lebih maju dari Terengganu.

Sepatutnya seluruh rakyat negeri Kelantan bersatu menyokong parti PAS agar kekayaan hasil bumi negeri mereka dapat diagihkan secara adil dan saksama.

Kita berharap rakyat negeri kelantan tidak jadi bodoh macam ahli UMNO melantik pemimpin yang mengamalkan rasuah.

Aper-aper ajerlah said...

Nak buat macam mana, maruah org Manek Urai boleh dibeli dgn wang ringgit, harga murah plak tu... Macam harga diri org umno Kubang Pasu RM200 saja.

Harga adik Siam Danok & Golok pun lagi mahai dari depa.

Lepas ni kita tunggu org di Galas pulak, maruah diri murah ka tidak. Bukan nak doa ADUN dia mati tapi aku sentiasa doakan agar kesihatan kembali baik.

CUPING MERAH said...

anon 12:13...

Ini bermakna Negeri kelantan memang layak menerima royalti minyaknya dan kita percaya dengan adanya duit itu maka Kelantan akan lebih maju dari Terengganu.

nk tanya solan ckit..
NEGERI TERENGGANU SEKARANG NI LEBIH MAJU DARI KELANTAN KE?

aku PAS said...

cuping merah,

ko jgnla tya soalan mcm tu, ramai yg kecik ati nanti...huhuhuhu...

aku ni bkn apa, ksian gak ngan rakyat jiran aku tu, asyik kena tipu ngan puak2 umno jea, duit royalti tu abis depa tibai...

alih2 tggu kat pantai jeala... "kite tengok penyu bertelor", jgn plak penyu tengok telor kite...bahaya tu...

tengokla idris jusoh tu mcm mn... aku hangin btulla...Tganu tu dah jd mcm dia punya, rakyat tertindas, sbb tu sultan taknak dia jd mb lg