"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, October 16, 2009

Kenyataan Media Dato' Zaid Ibrahim

Reactions: 
Dato' Zaid Ibrahim hari ini telah membuat pengumuman mengejut untuk bercuti selama enam bulan daripada Parti KeADILan Rakyat (PKR) di tengah-tengah ura-ura beliau menghadapi masalah dengan salah seorang pimpinan kanan parti.

"Ini bermakna saya tidak akan menghadiri mana-mana mesyuarat Biro Politik Parti KeADILan Rakyat (PKR)," kata bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri itu dalam satu kenyataan hari ini.

Surat itu, yang berkuatkuasa serta-merta, diserahkan kepada Setiausaha Agung Parti KeADILan Rakyat (PKR) Datuk Salehuddin Hashim.

Zaid, yang mengumumkan penyertaannya bersama Parti KeADILan Rakyat pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Jun lalu, dipercayai berdepan masalah dalam menjalankan tugasnya untuk menyatukan pembangkang susulan pergeserannya dengan Naib Presiden Parti KeADILan Rakyat (PKR) iaitu Azmin Ali.

Beliau, yang juga Ahli Parlimen Gombak, dilaporkan tidak senang dengan peranan Zaid yang akan ke Sabah esok untuk menyelesaikan masalah penolakan ketua-ketua bahagian terhadapnya (Azmin Ali), yang dilantik sebagai Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri Sabah.

Dalam satu mesyuarat Biro Politik Parti KeADILan Rakyat (PKR) Selasa lalu, Azmin didakwa melepaskan kemarahannya terhadap bantahan ketua-ketua bahagian di Sabah sehingga Anwar juga sukar menenangkannya.

Dalam kenyataannya hari ini, Zaid bagaimanapun menafikan pembabitannya dengan isu kepemimpinan parti itu di Sabah dan Sarawak seperti dilwar-warkan sebelumnya.
"Saya diundang menghadiri perhimpunan dan majlis Hari Raya anjuran pemimpin Parti KeADILan Rakyat (PKR) disana untuk bertemu dengan ahli-ahli dan penyokong parti dan saya telah menerima pelawaan itu.

"Saya juga turut diundang bertemu dengan beberapa pemimpin Sarawak di Kuching dan saya tidak nampak sebarang niat tertentu dalam undangan-undangan ini" katanya.

"Saya tidak ada apa-apa kepentingan dalam politik dalaman Parti KeADILan Rakyat (PKR) atau parti-parti lain baik DAP mahupun PAS. Saya juga tidak berminat mengambil peranan kepimpinan dalam Parti KeADILan Rakyat (PKR).

"Saya telah jelaskan perkara ini sejelas-jelasnya kepada Dato' Seri Anwar sewaktu saya menyertai parti ini."

Dalam masa yang sama juga, Beliau menjelaskan bahawa masih banyak lagi perkara yang perlu dilakukan supaya rakyat benar-benar faham akan perjuangan Pakatan Rakyat dan ini juga memerlukan perbincangan sesama Pimpinan Tertinggi ke 3-3 parti dalam Pakatan Rakyat dalam menyusun dan merangka strategi agar Pakatan Rakyat benar-benar diterima majoriti pengundi menjelang Pilihanraya Umum ke-13.

"Saya memerlukan masa untuk meneliti dan seterusnya memperkukuhkan strategi seterusnya sebelum membawa cadangan pengukuhan tersebut kepada ke 3-3 pimpinan tertinggi parti gabungan Pakatan Rakyat"

"Saya amat-amat berharap supaya cadangan tersebut akan dipersetujui dan seterusnya dilaksanakan demi masa depan Negara Malaysia terutamanya".

"Kita memerlukan gabungan pembangkang yang kuat untuk menumbangkan Barisan Nasional kerana mereka (Barisan Nasional) mempunyai segala bentuk kemudahan yang diperlukan. tanpa kerjasama sepenuhnya dari ke 3-3 parti dalam Pakatan Rakyat, matlamat untuk menumbangkan Barisan Nasional dalam PRU-13 akan menjadi amat sukar"

"Kita sudah berada dalam gear terakhir menjelang PRU-13 dan adakah kita sudah bersedia untuk itu..?"

Tambah beliau lagi, mulai hari ini, apa sahaja aktiviti atau kenyataannya selepas ini bukanlah mewakili mana-mana parti sebaliknya datang dari dia sendiri. sebarang kenyataan dari Dato' Zaid datangnya dari Dato' Zaid dan bukannya mewakili sesiapa.

"Saya akan bergerak atas inisiatif dan tanggung-jawab saya untuk memastikan Negara Malaysia tidak lagi dikuasai oleh Barisan Nasional selepas PRU-13".

20 comments:

PerisikSesatHilangKompas said...

Zaid Si Luncai.. Yang Dikejar Takdapat Yang Dikendung Berciciran Frusted nampak! belum mase YAB TSKI nak kosongkan Kerusi Parlimen Bandar Tun Razak,sabarlah menanti..

REFORMASI said...

Zaid Ibrahim memang seorang ahli politik yang sejati dan perlu kita contohi. Berdasarkan pembacaan saya mengenai surat cutinya, sy nampak yg beliau seorang ahli politik yg x pentingkan dirinya tetapi mementingkan rakyat dan partinya. InsyaAllah konflik antara DSZI dan Azmin Ali akan dapat diselesaikan dalam keadaan yang baik dalam secepat yg mungkin... InsyaAllah...

Anonymous said...

nak kendurkan ketegangan jom... ke sukau kinabatangan layari 'blog law class' http://www.onesukau.blogspot.com

Liza said...

Kedua-dua minda UMNO yg masih melekat dalam kepala dan dibawa dalam perjuangan rakyat! ini sangat SALAH!!! YAB!? buanglah dulu perangai UMNO, buanglah dulu pikiran UMNO tu!!!!!!!

hatiminda said...

azmin ali seorg yang berjiwa PONDAN dan kuat cemburu...bulut celupar dan kurang ajar!!!..padan ngan Zaid Berahim yg kaki projekkk... memang niat dua ekor ni bukannya nak bela rakyat tapi mau tipu rakyat sama ngan anwar al-j****....

hatiminda said...

azmin ali seorg yang berjiwa PONDAN dan kuat cemburu...bulut celupar dan kurang ajar!!!..padan ngan Zaid Berahim yg kaki projekkk... memang niat dua ekor ni bukannya nak bela rakyat tapi mau tipu rakyat sama ngan boss mereka anwar al-j****....

zaid cium jer pipi azmin tu confirm cair!!! auauau

TAMING SARI said...

Haha..

Mampus le ko PKR..

UMNO dah jauh mengorak langkah ke depan bagi merakyatkan parti itu.

Korang tak habis2 dengan masalah peribadi.

Semoga rakyat sedar, PKR ni menyusahkan sahaja.

umnoanakharamjadah said...

Para penyokong,pendokong dan pencacai umno( 3 kategori umno)serta pemimpinya...

Negara ini mesti ada PEMBANGKANG...kerana jika zero pembangkan bermakna zerolah kantung negara , kamu sapu sampai licin, jadi wahai pencacai umno sekelian , kamu mesti faham itu...ja ngan bodoh tak boleh nak diajar cerdik tak boleh diikut...

Anonymous said...

kalau tak ada pembangkang yang kuat..alamatnya semua harta negara dimilik-sendirikan oleh puak2 gerombolan... kalau tak ada pembangkang, bukan demokrasi la namanye.. maka parlimen pun tak ada fungsi..kamu jgn tinggal kat msia kalau tak nak ada pembangkang.. pegi ke negara2 komunis... - Neo

Anonymous said...

Pada pandangan aku Zaid Ibrahim bercuti dari aktiviti parti keadilan rakyat bukan kerana Azmin Ali seperti yang diwar-warkan oleh Topeng Perak @ Unmasked.

Tetapi dia bercuti kerana akan berhadapan dengan tekanan dari UMNO. Bagaimana bentuk tekanan itu yang akan ditanggong oleh Zahid Ibrahim, sama-samalah kita tunggulah dalam masa 6 bulan dia bercuti.

Sebenarnya ramai orang UMNO amat takut pada Zahid kerana dia dikatakan mempunyai banyak rahsia sewaktu dia menjadi ahli UMNO dulu.

Kita orang tepi, jangan cepat mengeluarkan kenyataan berbentuk kutukan atau penghinaan terhadap ahli politik yang ingin memberi khidmat pada masyarakat. Lagi pula kita masih belum pasti masaalah sebenar yang Zahid Ibrahim hadapi.

Biarkan pencacai dari UMNO membuat kutukan kerana itu tugas mereka yang cuba menghuru-harakan pemikiran pembaca blog pro Pakatan Rakyat.

Sekiranya kita percaya bahawa Pakatan Rakyat adalah parti pilihan terbaik untuk kita sokong demi masa depan kita sendiri, maka segala masaalah dalam parti itu perlu kita fahami bersama.

Jika ada idea yang membina untuk ahli dan parti, keluarkan dan tunjukkan dalam bentuk tulisan agar kita semua dapat menghayatinya.

Jika tiada idea, jadilah perisai parti yang mempertahankan segala serangan saraf dari pencacai UMNO seperti yang kita lihat dalam blog ini dan lain-lain blog pro Pakatan Rakyat.

Kita berdoa semuga segala permasaalahan yang dihadapi oleh Zahid Ibrahim segera diselesaikan dan beliau sentiasa berada dalam keadaan selamat dan sejahtera. Insyaallah.

Anonymous said...

Sy amat berharap PKR,DAP,PAS dapat sama-sama bekerjasama menumbangkan UMNO dalam PR13 nnt.gabungan ini amat bermakna kepada rakyat kerana anda (PEMBANGKANG) adalah suara kami.sungguh2 berharap-

Anonymous said...

Sebagai penyokong (PEMBANGKANG) sy tetap mahukan penyatuan semua pearti-parti pembangkang bg melunaskan idea membentuk organisai yg kebal dlm PR13 nnt.anda semua mesti bersatu sehaluan demi melaungkan suara kami (RAKYAT) kerana sekarang gagasan kita semakin membesar dan kita memerlukan pemerintahan yg telus,jujur dan bersatu demi menolak segala bentuk kezaliman yg dilakukan oleh UMNO sehingga ke hari ini.

Semua rakyat di setiap negeri menaruhkan harapan yg besar kepada anda (PEMBANGKANG) untuk menegakkan keadilan dlm masyarakat kita.cukuplah org tua kita yg dahulu telah dipergunakan oleh UMNO dan sekarang adalah zaman kebngkitan kita untuk bersama-sama berjuang demi menolak pembaziran wang rakyat yg dilakukan oleh UMNO.

bantulah suarakan kehendak kami demi rakyat.

Anonymous said...

Dia ni pergi mana pun seluruh pelusok dunia mesti cari pasal punya , hatta kalau pii ke bulan atau ke planet marikh pun , kalau ada mahluk alien agaknya carik pasal lak ngan alien.
Dendam kesumat dengan UMNO setebal cermin mata yg dia pakai , hanya kepentingan peribadi yg banyak menguasai jasad dia niii.

Anonymous said...

Dia ni pergi mana pun seluruh pelusok dunia mesti cari pasal punya , hatta kalau pii ke bulan atau ke planet marikh pun , kalau ada mahluk alien agaknya carik pasal lak ngan alien.
Dendam kesumat dengan UMNO setebal cermin mata yg dia pakai , hanya kepentingan peribadi yg banyak menguasai jasad dia niii.

PerisikSesatHilangKompas said...

Anon 1:58AM

Setuju DAP PAS PKR nie kekal sebagai pembangakang,tapi pembangakang jerlah takpayah nak jadi pemerintah bentuk kerajaan sebab Karpalim/DAP Hj.Hadi/PAS Anwar/PKR tiga2 berebutan nak jadi PM kacaulah! Malaysia akan hancur...

Anonymous said...

Dari sbg sampah dia datang, dgn sampah dan ke tong sampah juga dia pergi, dia, Dato' Zaid Irahim...

Anonymous said...

Takpe Zaid, kami dalam pakatan tak kisah ape saje tindakan kau. tetapi ke mana kau pergi walaupun masuk ke dalam kubur kau mesti ingat rakyat selalu.

Kami hanya sanjung dan julang manusia yang berjuang meletakkan harapan rakyat yang ingin melihat umno cibai lenyap dari persada politik Malaysia.

Bagi kami, umno telah meliwat dan merogol khazanah negara ini untuk bangsa melayu mereka yang bangsat demi kepentingan diri mereka sendiri. Kami tidak mahu melayu yang benar2 melayu dan kaum2 lain di perintah oleh PM yang sungguh kontervasi dan banyak skandal.

Kau lakukan apa saja yang kau fikir baik untk menyelamatkan negara ini dari kehancuran.

Anonymous said...

Jgn cemburu wahai tali barut UMNO PEROGOL RAKYAT kalau aku katakan BLOGGERS PEMBANGKANG sekarang paling tip top skali kalah bloggers rasict pro kerajaan.dah bloggers UMNO kalau kita baca semua la nk menaikkan isu perkauman.DIORG NI YG PATUT MASUK ISA.APE BAGUS SGT KER MELAYU UMNO??BAGI AKU MELAYU UMNO SEMUA XDE MARUAH.RASA NK LUDAH JE.semua kepala-kepala menipu,menindas,penzalim baik dari ketua bahagian sampai setiausaha apatah lagi ank buah...semua bole dirumuskan sbg mat2 pembelit,mat pengampu.ADA DUIT JALAN XDE DUIT DIAM.boleh diumpamakan diorg ni hamba abdi NAJIB NAJIS.yg untung org atsan yg rugi HAMBA-HAMBA UMNO.suh telan taik telan.

Nk tahu kenapa minah2 UMNO ni takut parti ISLAM conquer malaysia??? pasal minah2 UMNO ni takut nnt kna pakai tudung,xbole colour rambut,xbole pkai seksi2,ketat2...sbb tu semua minah2 UMNO,datin2 perasaan dan hamba2 datin ni takut kalau PARTI ISLAM pegang malaysia.abislah pembaca berita TV1,TV3 semua xbole tayang rambut karat.jatuh saham dunia.aku tgk sekor2 pn menyampah.dah la gemok..betina pink..podah la.taraf betina UMNO ni lebih rendah dari pelacur.yg wajib xnk buat.bodo...

Kepada semua parti pembangkang kami tetap menyokong anda wlpn sekarang UMNO tgh seronok dgn perhimpunan agung dia (kami tgk bertambah meluat)...semua menghabiskan duit rakyat.makan free,menginap kt hotel pn free..pendek kata duit kita ni abis dekat malaun2 UMNO je.mebazir.....
CKP boleh la ckp masa perhimpunan semua nk meletup...bila semua blk habuk tara.depan tv tunjuk la baik.maklumlah nk masuk tv.blk umah jd sampah blk...biase la melayu UMNO.MELAYU MUDAH TERGADAI,MELAYU UMNO LOW CLASS!!!

-HIDUP MELAYU HIP HIP HORREY

lurus said...

beri la masa utk Zaid ibrahim buat keje dia. yang penting niat dia nak bebaskan malaysia dari BN...itu yg pnting. kalau geng2 PR nak tahu kt sini ramai yg atas pagar tp niat kita sama nk jtuhkan Beer End.

bikir perak said...

Yang benaran akan timbul yang jahat lagu PM Nazak 1 Malaysia akan hancur bak c4 di bukit cahaya..wow

Perjuangan mesti jujur dan ikhlas wahai azmin dan zaid bebaskan diri dari sikap saki baki dalam beer end itu dong..baru tenang dan damai...