"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, October 22, 2009

PAS : Keperluan Muktamar Khas Luarbiasa?

Reactions: 
NOTA : Artikel ini diambil terus dari blog Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Keseluruhan ahli-ahli PAS harus menerima serta melaksanakan saranan Tok Guru Nik Aziz ini

Latarbelakang :

Jarang sekali hati saya menjadi tidak sedap sepanjang melibatkan diri dalam kepimpinan Islam. Hati saya pernah bergolak di zaman bekas Presiden PAS yang mahsyur iaitu di zaman Allahyarham Dato’ Haji Mohamad Asri. Di peringkat itu, saya terpaksa bersuara dan menunjukkan sikap saya yang ada sebahagiannya dirakamkan melalui buku saya yang berjodol “kemuncup dalam perjuangan.”

Di waktu itu, saya masih ingat betapa sukarnya saya untuk memilih antara menegur atau mendiamkan diri. Namun, setelah teringat bahawa Nabi S.A.W. juga pernah ditegur oleh Allah S.W.T., maka, saya memutuskan untuk berdiri dengan santun dan saya pun katalah jua apa yang munasabah untuk dikata.

Saya memilih untuk mengambil sikap ini berasaskan adanya hujah nas yang memboleh, bahkan dalam keadaan-keadaan tertentu bersifat wajib untuk berbuat demikian. Sampai ke hari inipun saya masih berpegang dengan pendirian ini.

Untuk lebih terpimpin, mari kita terlebih dahulu perhatikan tiga petikan surah dan latar peristiwa disekitar tiga kisah ini. Ia ada dirakamkan didalam kitab suci al-Quran.

i). Dalam peristiwa Badar setelah perang berakhir yang memberi kemenangan kepada tentera Islam, terdapat sejumlah 70 tawanan perang. Apabila Nabi SAW membuka perbincangan, apa yang patut dibuat dengan tawanan-tawanan perang ini, Saidina Umar berpandangan, mereka semua perlu dibunuh manakala Sadina Abu Bakar pula berpendapat lebih baik mereka dibenarkan bebas setelah diambil wang tebusan.

Ditakdirkan Allah, keputusan yang ada dilangit adalah selaras dengan syur yang dikemukakan oleh Saidina Umar. Ia berbunyi :
  • “Tidak patut bagi seorang Nabi mempunyai tawanan sebelum ia dapat melumpuhkan musuhnya di muka bumi. Kamu menghendaki harta benda duniawiah sedangkan Allah menghendaki (pahala) akhirat (untuk mu) dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Kalau sekiranya tidak ada ketetapan yang telah terdahulu dari Allah, nescaya kamu ditimpa seksaan yang besar kerana tebusan yang kamu ambil.” (Surah Al-Anfaal Ayat 67 – 68)
Dari sini, jelas bahawa tidak ada sesuatu yang pelik dalam tradisi menegur pemimpin didalam Islam.

ii). Peristiwa kedua ialah sewaktu Nabi S.A.W. bersumpah tidak akan meminum sejenis madu dari bunga tertentu kerana menerima teguran dari salah seorang dari isteri baginda S.A.W. sewaktu berada di rumah salah seorang isterinya. Dalam peristiwa ini, sekali lagi Nabi S.A.W. di tegur dengan lafaz berbunyi :
  • “Hai Nabi, mengapa kamu mengharamkan apa yang Allah menghalalkannya bagi mu; kamu mencari kesenangan hati isteri-isteri mu? Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah At-Tahriim Ayat 1)
iii). Dalam surah ‘Abasa, sekali lagi kita dapat saksikan teguran Allah S.W.T. ke atas Nabi S.A.W. yang dilihat tidak memberikan layanan kepada seorang buta ketika Baginda didatangi oleh pemimpin Quraish yang turut berada di dalam majlis yang sama pada waktu itu. Teguran Allah S.W.T. berbunyi :
  • “ Dia (Muhammad) bermuka masam dan berpaling, kerana telah datang seorang buta kepadanya. Tahukah kamu barangkali ia ingin membersihkan dirinya (dari dosa). Atau dia (ingin) mendapatkan pengajaran, lalu pengajaran itu memberi manafaat kepadanya. Adapun orang yang merasa dirinya serba cukup, maka kamu melayaninya.” (Surah ‘Abasa Ayat 1 – 6)
Apa isunya?

Isu yang ada di hadapan kita sekarang ialah isu kepimpinan. Biar saya mulakan begini. Saya boleh bersetuju dengan sebahagian dari tulisan Dr. Aziz Bari yang ada tersiar dalam akhbar Sinar Harian pada 19 Okt. 2009 di mukasurat N16. Antara lain, beliau mengemukakan teguran dan saranan seperti berikut :
  • “Dalam konteks sekarang Pakatan perlu dibenarkan membentuk kerajaan di peringkat Persekutuan supaya kita dapat membezakan kelainan mereka melaksanakan Perlembagaan.”
  • “Fungsi Dewan memantau kerajaan. Dalam sistem demokrasi berparlimen yang kita amalkan kerajaan pada hakikatnya dimiliki Dewan.”
  • “Dengan itu mungkin sudah sampai masanya Pas membuat langkah drastik, sama ada mendisiplinkan EXCO Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamad Ali atau menyingkirkannya terus.”
  • “Bagaimanapun, ini tidak mudah untuk berlaku kerana Hasan dilihat mewakili golongan yang pro-UMNO dalam PAS seperti Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Nasharuddin Mat Isa dan penyokong mereka.”
  • “Dalam kekecohan di Selangor Abdul Hadi membisu sehingga di dalam parti sudah ada yang berkata bahawa Abdul Hadi adalah watak bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dalam PAS. Sementara itu Nasharuddin membela tindakan Hassan itu secara terbuka.”
  • “Saya fikir ada beberapa tokoh tertentu dalam PAS yang boleh merubah keadaan. Beberapa bulan kebelakangan ini imej dan kemampuan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak agak menonjol dan kelihatannya beliau mempunyai kemampuan untuk memimpin parti.”
  • “Saya tertarik dengan kelicikan Azizan menyiku Azman Shapawi, Naib Ketua Pemuda PAS dalam isu penjualan arak beberapa bulan lalu. Dalam pada itu organisasi PAS di Kedah dikatakan lebih baik daripada apa yang ada di Terengganu.”
  • “Buat masa ini, hanya 32 peratus pengundi yang yakin dengan kemampuan Pakatan. Jika PAS kekal dengan kapten yang ada ini (sokongan) mungkin akan berkurangan.”
Pandangan Saya :

Atas pandangan inilah saya berfikir dan terus berfikir. Setelah berfikir sambil berdoa, maka saya berpuashati untuk mengatakan begini :

Kalau UMNO boleh buat sesuatu dengan mengadakan Mesyuarat Agong Khas dan MCA pun boleh mengadakan EGMnya sehingga sempat menggugurkan Presiden dan Timbalan Presidennya. Demikian juga dengan PKR yang telah membuat pindaan Perlembagaannya melalui Kongres Khas mereka. Maka kita?

Walaupun isu MCA benda lain, iaitu rasuah, kita lagilah tidak payah khuatir untuk adakan Muktamar Khas kerana kita bukan membawa isu rasuah . Isu kita ialah isu dua tiga kerat pemimpin bermasalah. Masyarakat India pun boleh menentang Samy Vellu dengan mewujudkan parti lain. Maka pelik apa, kita panggil mesyuarat parti yang tergempar misalnya, mungkin dipanggil muktamar khaslah.

Kalau nak kirakan, kitalah yang sepatut buat dulu. Demi “tajdid” kita perlu buat Mesyuarat Agong Luarbiasa ini. Bila Mesyuarat Agong tak mahu tukar Presiden, misalnya maka tidak mengapalah. Kita pakat-pakat belalah. Begitu juga dengan isu-isu disekitar Hassan Ali atau Mustafa Ali yang tak habis-habis dengan nak bekerjasama PAS dengan UMNO ke arah Kerajaan Perpaduan atau UG. Tenggelam-tenggelam, timbul, kemudian dihidupkan. Kemudian dimatikan pula bila nampak orang marah. Apa ni?

Tidak boleh jadi ni, kita duk “ghok-ghak” (kacau) begini. Orang boleh terima atau tak boleh terima, bawa ke Muktamar Khaslah; senang cerita. Biar tentu sah, nak ikut yang mana. Kita nak kekal yang mana dan buang yang mana. Dengan Muktamar Khas yang boleh menjelaskan dan memutuskan banyak perkara ini, puak-puak atas pagar yang membuat swing votes dan mempengaruhi keputusan pilihanraya juga akan berpuas hati samada nak swing atau tak nak swing lagi kerana mereka sudah dijelaskan oleh keputusan Muktamar Khas berkenaan. Mereka jelas.

Biarlah kita ambil mandat baru sekali lagi. Mesyuarat biar ringkas, ambil sehari penuh atau dua hari penuh misalnya tetapi prosesnya mesti ringkas, dan keputusannya adil, telus, tepat, terus dan jelas. Undi perlulah sulit dan dilakukan di atas kertas .

Untuk kali ini, saya dengan kuat merasakan bahawa perlu ada perubahan dalam pemain-pemain penting yang menduduki kerusi kepimpinan PAS diperingkat pusat. Kalau nak kata ini persiapan ke arah PRU ke 13 pun, kata gi lah. Dan memang betul begitulah.

Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat
Mursyidul Am PAS/Menteri Besar Kelantan
Bertarikh : 02 Zulkaedah 1430 / 21 Okt. 2009

91 comments:

Anonymous said...

setuju 100% dengan cadangan Tuan Guru... tapi saya minta kalau nak kira undi...

....BIAR DEPAN SEMUA ORANG....

Jangan bagi peti undi hilang dari pandangan mata kita....

Insya Allah penyokong UG akan disingkirkan dari tampuk pemerintahan PAS...

Anonymous said...

kah kah kah . . . kah kah kah . . .

abis.... big bos dah bersuara....

di selangor terberak,,, di terengganu tercirit....

di negeri sembilan terburai!!!


kah kah kah . . . . kah kah kah . . . .


sapot jangan tak sapot, tibai jangan tak tibai.....



setan seberang laut nampak, bik mama depan mata tak nampak!!!


kah kah kah . . . kah kah kah . . .

Anonymous said...

wa dah tak sabar ni, PERISIK RAKYAT, buatlah petition , poll, kasi suara rakyat bergema, sampai jadi EGM nih, kita kasi sembelih geng2 terengganu dan ulama pro umno nih dan sekor katak di selangor...


ayo!

Anonymous said...

setuju 100%. hasan ali elok la kita tolong isikan borang umno kat dia, nak suruh dia isi sendiri dia malu...ha ha ha. mustapa ali kita suruh dia join kelab umno karachi. nasarudin leh ganti azeez putra. dan bagi yg wala membuta tuli kat depa ni...kita kurung sekali ngan tok guru haji kahar.....ha ha ha...di gerenti masuk surga...ha ha ha....depa ni semua kemaruk nak jadi menteri. kat terengganu pun kalah berangan nak perintah malaysia..pirahhhhhhh mabuk

Anonymous said...

kah..kah..kah...apa yg nik aziz dok melalut ni?
dia tu mesyuarat pun jarang nak hadir..nak pecat org plak.

kah..kah...kah..kelako la aku tengok org tua ni. MCA buat EGM, PAS pon nak kena buat EGM. UMNO buat EGM, PAS pon nak kena buat EGM. Maknanya takdak beza la PAS ngan MCA/UMNO.

kah...kah...kah...molek sungguh saluran yang mursyidul am PAS ni guna utk nak hentam sesama pimpinan.

maka tertawalah musuh-musuh Islam...kah..kah..kah..

Anonymous said...

boring aku tengok tok guru nik aziz nih.
tak habis2 nak create masalah dlm PAS.
tak habis2 nak serang secara terbuka Presiden PAS yg baru dilantik dlm Muktamar.
tak habis2 nak tunjukkan kat umum yang PAS berpecah.

mcm la dia tak tau ada saluran parti utk dia nak suarakan pandangannya.
kalau aziz bari ckp mcm tu aku boleh faham...tapi mursyidul am yg cakap kat public mcm tu..maknanya tak reti adab berjamaah.

kalau org lain cakap kat media mcm hasan ali, maka akan dikatakan tak ikut saluran parti la...mcm2.
kalau dia cakap tak apa...kebebasan bersuara.
aku dah letih tengok perangai nik aziz ni.
lebih elok buat muktamar khas pecat dia drp mursyidul am dan pesuruhjaya PAS Kelantan.

HangNadim said...

KAH!KAH!KAH! Apa punya bingai ler budak Anon Biru neh. Bodo tul laa nko. Mana2 parti pun biasa laaaa buat EGM. Bila ada perkara atau krisis luar biasa berlaku maka sesuai ler adakan EGM. Bangang btol la ko ni. Cuma satu parti jer yang tak perlukan EGM walaupun berlaku suasana atau peristiwa luarbiasa ... parti joget lambak!! Ngokk!!

HangNadim said...

KAH!KAH!KAH! Lagi satu bodo punya statement:

"boring aku tengok tok guru nik aziz nih."

KAH!KAH!KAH! Bengong!! Kalau nko dah boring tengok muka org tua tu, ko masuk bilik kunci pintu pastu ko ngadap cermin tengok muka ko sendiri. KAH!KAH!KAH! Stupid!!

Anonymous said...

Geng2 anon biru sudah ketaq lutut bila agen2 UMNO dlm PAS sdh mula di attack oleh TGNA sdri..

Sokong TGNA!!! Hapuskn ejen2 UMNO dlm PAS scpt mungkin!!!

Azis said...

sokong pecat TGNA...buat sampah dlm PAS!
org dah tak becakap pasal UG, dia nak sibuk lagi buat apa??

Anonymous said...

Ya EGM Khas, tapi untuk apa?

2-3 hari ini, tersiar kenyataan Prof. Dr. Aziz Bari tentang kepimpinan PAS yang agak pro UMNO. kenyataan menimbulkan pelbagai polemik baru bagi mereka yang suka melihat kepimpinan PAS berada dalam keadaan keretakan.

ada yang menyokong, ada yang membangkang. penulis membaca begitu banyak ulasan tentang perkara tersebut. yang terkini ialah kenyataan terbuka Tuan Guru Dato' Mursyidul Am mencadangkan agar di adakan Muktamar Khas bagi membincangkan isu kepimpinan ini.

Pada mulanya penulis fikirkan ini satu cadangan yang baik. tetapi setelah difikirkan balik. apa untungnya EGM diadakan.? apakah mandat perwakilan dalam muktamar baru-baru ini tidak mengcukupi.? kenapa dengan satu kritikan dari seorang ahli akademik terus dicadangkan Muktamar Khas.?

Ketika di zaman Dato' Asri memimpin PAS. berlaku semacam ketidakpuasan hati ahli terhadap corak kepimpinan yang terlampau dilihat seakan-akan sekular. PAS dilihat terumbang-ambing dari segi prinsip dan dasar sebagai sebuah parti Islam.

Corak Kepimpinan Dato' Asri memperlihatkan politik individu melebihi politik bermesyuarah. hasil daripada isu tersebut, terdapat kawasan-kawasan PAS yang mengusulkan agar Dato' Asri letak jawatan.

cadangan tersebut adalah cadangan mesyuarat bagi menjernihkan segala kemelut yang berlaku. kemuncak kepada kemelut ini, terhasillah satu gagasan kepimpinan Ulamak.

Muktamar baru-baru ini di Shah Alam telah memperlihatkan kematangan Perwakilan dalam perbahasan dan pemilihan parti. ketika itu hampir kesemua perwakilan menegur kepimpinan yang terlampau ghairah membuat kenyataan terbuka sehingga dilihat seperti berlaku perpecahan dalam kepimpinan.

Muktamar tersebut juga telah membuat keputusan matang bagi memilih pemimpin yang dikehendaki sesuai dengan PAS sebagai sebuah Gerakan Siyasah, Dakwah dan Tarbiyyah.

Isu Kerajaan Perpaduan dapat diselesaikan dengan baik oleh pimpinan dan perwakilan tanpa sebarang permasalahan. inilah antara politik "bertolong-menolonglah kamu dalam kebaikan dan ketaqwaan".

Anonymous said...

....bersambung


Selepas kekalahan di PRK Bagan Pinang, persoalan ini ditimbulkan kembali. Kesilapan dalam strategi dilambakkan kepada orang lain sehingga isu Hasan Ali, Arak dan SELCAT ditimbulkan. begitu dengan isu Presiden seolah-olah tidak mengeluarkan kenyataan tentang isu ini seolah-olah bersetuju dengan tindakan Hasan Ali.

terkini lagi dan semakin panas apabila Prof. Dr. Aziz Bari mengeluarkan kenyataan yang cukup pedas. kenyataan ini disambut bagaikan pisang panas oleh beberapa kepimpinan dan para blogger pendokongnya.

Sebelum ini, PAS pernah dikritik oleh para cerdik pandai dan ahli akademik. kenapa persoalan ini tidak pernah dijadikan isu. kenapa selepas Dr. Aziz mengkritik, mula timbul persoalan muktamar Khas tentang kepimpinan.?

Bagi penulis Muktamar Khas ini bakal menjadi sebagai platfom politik "jatuh mengjatuh", bukan sebagai politik "tolong menolong dalam perkara kebaikan". kalau ahli PAS tidak bersetuju terhadap beberapa tindakan kepimpinan yang dianggap lembab. kenapa tidak digunakan sahaja mesyuarat kawasan atau cadangan terus kepada negeri dan pusat.

begitu juga dengan Mursyidul Am (Maaf sebut). alangkah baik kalau Mursyidul Am menegur kepimpinan dalam mesyuarat Jawatankuasa Pusat. itu adalah langkah yang lebih baik dari terus membuat kenyataan terbuka sehingga menampakkan PAS berlaku perpecahan.

Kalau betul ingin adakan Muktamar Khas, biarlah dilontarkan oleh PAS kawasan dengan alasan yang kukuh dan munasabah.

Jangan kerana terlampau ingin berkuasa dan memerintah. segala adab dalam berjemaah diketepikan begitu sahaja. Kepimpinan PAS bukan tidak boleh dikritik. tetapi sebagai Ahli segala kritikan perlu disalurkan mengikut salurannya agar tidak menampakkan kecelaruan dan keteraburan dalam sesebuah organisasi.

Wala' yang mutlak memang untuk Allah dan Rasul. tetapi selagi pimpinan masih lagi bergerak mengikut landasan, selagi itu wala' perlu diberikan. jangan kerana bersengketaan strategi, ketidak puasan terhadap individu, isu wala' diketepikan begitu sahaja dalam Gerakan Islam.

Kemenangan Islam akan dapat dicapai selagi mana gerakan Islam bergerak atas landasannya. cukuplah pengalaman gerakan Islam yang dulu yang hanya terkedepan dalam perjuangan menuntut kuasa tetapi dikesampingkan ketika mendapat kuasa.

www.attakiri.blogspot.com

Kunta Kinte said...

Pencacai umno dah mula gelabah dengan saranan TGNA ini, mana tidaknya, alat-alat yang mereka curi-curi guna dalam PAS nak di service check balik supaya berfungsi dengan betul, kalau benar-benar rosak kena buang terus, pengundi india dan cina telah menunjukkan tidak senangnya mereka dengan alat-alat yang diambil guna oleh Umno tadi, kita tengoklah apa yang akan jadi, tujuan TGNA berbuat demikian untuk kebaikan PAS supaya tidak dipermain-mainkan oleh Umno dengan makanan asasi mereka iaitu retorik Ketuanan Melayu.

matgeram said...

saranan tgna adalah tepat pada masanya. suddah tiba pas menendang fraksi umno keluar demi kebaikan politik islam. diharap saranan ini mendapat sokongan ahli pas diseluruh negara.

Anonymous said...

HEHEHEHE . MARI KITA SAKSIKAN SEKALIAN, GENG2 UG DALAM NI TIBA2 AKAN BERSATU HATI DENGAN PARPU KARI, TIME NI LAH LEBAI AKAN KEMBALI DI PAKAI, KOPIAH AKAN KEMBALI DISARONG.


DEMI KETUANAN MELAYU, KEPIMPINAN ULAMA, MAKA MASING2 AKAN CUBA BERHUJAH ITU INI UNTUK MENYELAMATKAN APA YANG PATOT.


INGAT SEBELUM NIK AZIZ PERGI KITA KENA BUANG HABIS-HABISAN PROKSI SYAITAN DALAM PAS INI.


NYAHKAN MEREKA, MULA DARI SEKARANG PASTIKAN KITA BERKEMPEN UNTUK KEMENANGAN MUTLAK.


YANG KAKI WLAA BIARKAN DEPA MABOK DENGAN WALA MEREKA, TINGGALKAN MEREKA DENGAN KEBODOHAN MEREKA, SEBAB BODOH TAK DAPAT DIBELI IA PAKEJ DENGAN KEPIMPINAN ULAMA MEREKA.


AYUH! SUPPORT TUAN GURU NIK AZIZ, KALAU KALIAN SAYANGKAN PAS DAN MASIH MAHU PAKATAN RAKYAT KUAT MAKA HANCURKAN UMNO! PAS !

akar umbi nogori said...

bismillahhirrohmannirrohim...

alhmdulillah dan syukur krn akhirnya kptusan TG banyak melegakan banyak pihak kerana keyakinan itulah bakal mmbuat satu perubahan yg bisa menjuruskan PR ke jln membina sebuah kerajaan yg lebih dinamik dan islamic...

buat PesuruhJaya Pas Negeri Sembilan (bekas calon N31 Bagan Pinang), Awas!!! anda juga bakal dinilai dalam EGM itu nnti bersama dengan timbalan presiden kesayangan anda. muhasabah diri anda demi islam dan tak perlu melobi diri anda kerana dalam parti islam ini penilaian akan dibuat oleh akar umbi insyallah.kami kenal sdra dan permainan sdra di peringkat negeri, ttpi kami yakin wamakaruwamakarullah wallkhukhoirulmakirin...
takbir!!!

Anonymous said...

PJ pas kena buat rombakan, buang semua, gantikan dengan anak muda, sudah2lah pakai sistem umno, yang tua2 tu balek dok berehat la, tak yah sebok nak komlol harta lagi, sampai bila pas nak bertahan dan dok berlakon, contohi sistem pkr. , rombakan dibuat untuk kesejahteraan dan kepentingan anak muda. tak belajar lagi ka?

tujuh76satu said...

tak kira lah apa yang tgna lakukan, buatlah apa yang terbaik untuk ummat Islam seluruhnya. Semoga Allah berkati perjuangan menentang kebatilan. ingatlah soalan dialam barzakh nanti semua kena lalui,apa nak jawab???

Anonymous said...

Berhenti! Sebentar... Iklan!!!

Harga Minyak RM100.00 Hingga RM300.00 Seliter Pejabat Kerajaan Negeri Pulau Pinang - Lapuran Juruaudit Negara

tujuh76satu said...

anon 7:46
tua tak semestinya tak berguna dan muda tak semestinya terbaik. ada kala ianya terbalik. apa salahnya digandingkan pimpinan tua dan muda supaya ianya menjadi yang terbaik.... yang muda tarkadang silap langkah, orang tua menjadi pembimbing (cuma ayat). orang muda cuba tunjukkan dulu keupayaan memimpin, dah terbukti boleh silakan ambil alih tugas. kasar bahasa tuan gunakan (yang tua2 tu balik dok berehatla), gaya bahasa ni diasa digunakan oleh amno jer, rasanya kalau jamaah pas tak gitu. (maafla untuk kebaikan) orang muda ni kalau diberi jawatan mula la tumbuh tanduk dan taring. tengokla sekarang apabila ydp kawasan baru dipegang oleh orang muda bersama klik dia terus singkirkan orang tua, apa dah jadi??? kuliah, pengajian, usrah, ziarah.... hancus!!! mata melilau cari lubang nak rembat macam amno gak, sebab semuanya tarak kerja, tarak financial basic yang baik, makan nak besar, kerja parti tak jalan langsung.tak macam orang tua walaupun slow, tapi tetap jalan. makan ala kadar kewangan ok. apapun marilah kita mantapkan gandingan tua dan muda untuk melancarkan persediaan menghadapi pru 13 dengan jaya Insyaallah. lupakanlan perselisihan kecil dan carilah jalan yang terbaik untuk Islam.......

Anak Lenggong said...

KAH KAH KAH...MEMANG PAS DAN PEMIMPIN NYA TERBUKTI BANGANG..TAK RETI NAK BERFIKIR UNTUK MENYELESAIKAN MASALAH ..CUMA PANDAI MENCIPLAK APA YANG ORANG LAIN BUAT..PATUT LAH SAMPAI SANGGUP JADI BALACI DAN PACACAI CINA DAP DAN NUAR BRAHI...TENGOK UMNO BUAT PEMBAHARUAN DAN PINDAAN PERLEMBAGAAN ..DIA PUN IKUT SAMA NAK BUAT..NGAPE DARI DULU TAK TERPIKIR KE...

YANG HERANNYA SEKARANG NI YANG BERKUASA DIDALAM PAS TU SAPE EKS..ADAKAH MAJLIS PRESIDEN DAN EXCO MEMBERNYA SEBAB SEKARANG INI YANG BERSUARA CUMA ORANG TUA NYANYUK TU SORANG SAHAJA SEOLAH - OLAH PAS KEPUNYAAN EXKLUSIF DIA SORANG JEE...SEPATUTNYA DIDALAM SETIAP PERTUBUHAN TU YANG BERCAKAP MEWAKILI PERSATUAN ADALAH SETIAUSAHA ATUPUN PRESIDEN ..TAPI PERTUBUHAN YANG MENGAKU MENGAMALKAN ISLAMIK NI TERBALIK PULAK EKS...

BUAT ANON 11.52PM DAN PACACAI PAS YANG HANYA PANDAI MENYELAK KAT SINI...NAK TERGELAK AKU DENGAR KORANG BERCAKAP UNTUK MENJATUH KAN GOLONGAN YANG KORANG TAK SUKA...KALIAN LIHAT DIRI KALIAN DULU..KALIAN TU SAPE..KUASA PEMILIHAN DITANGAN PERWAKILAN LAA..BONGOK..KALIAN SERTA SI TP@TAGEH PUNGKUQ NI CUMA BOLEH MENYALAK KAT LUAR JEE...

Liza said...

KAWE SETUJU SUNGGUH WOK TUK GURU CADE NIH!...

mana2 akar yg reput tu kita kena keluarkan supaya tak membarah seluruh organisasi...

SEKALI LAGI KAWE SUNGGOH2 DOK HARAP ADO PERUBAHAN BESAR AKAN BERLAKU DAN MEMBAWA PERUBAHAN BESAR KAT SELURUH MALAYSIA...

Insya-Allah! Tuan Guru kami barisan bawah menyokong saranan yg baik!

Anonymous said...

Tijuh76Satu
Setuju...jangan anggap yang Muda tu gagah dan cerdik lebih dan semuanyer ok,iman belum tentu lagi...jangan nak pegang apa2 jawatan untuk cari makan,jika Muktamar Khas membawa kebaikan kepada jemaah...takper tetapi kalau membawah parah untuk apa ???

Tulang Besi said...

Attakiri kata:



begitu juga dengan Mursyidul Am (Maaf sebut). alangkah baik kalau Mursyidul Am menegur kepimpinan dalam mesyuarat Jawatankuasa Pusat. itu adalah langkah yang lebih baik dari terus membuat kenyataan terbuka sehingga menampakkan PAS berlaku perpecahan.
.

TOk Guru dah tegur banyak kali supaya PAS mengukuhkan Pakatan Rakyat. Ada tak hasan Ali ikut?

Ada tak kepimpinan PAS Pusat ikut?

Anonymous said...

kah kah kah , , ,kan aku dah kata, tengok TB m, tengok semua, geng2 budak2 ular mamak sudah main acilut dengan geng parpu kari....


mereka akan bersatu, tak silap siap masuk tv3 karang ni komen diorang nih, punya kuat sapot dari pusat (sri pentas) mereka . .. . jangan lah nak bodohkan melayu


lagi 1 , woi! bodoh! sebab nik aziz dah tegur macam2 la dia dok pikir cara macam nih.


apala punya bangang, kalau bagi kat hang mesti pas dah dok bersatu dengan umno dah kah kah kah . . .


budak2 UG tak payah lah nak main isu agama dalam ni . ulama tersohor nasaruddin al umno pun boleh tipu korang hidup2 dalam tv, siap daapt liputan meluas lagi tu kah kah kah . . .


bodoh! , islam mana yang benarkan macam tu?

Tok Ketua said...

Sokong 100%! Bro tolong usahakan poll tersebut. Biar jadi EGM ni.. Kita campak puak-puak UG & Talibarut UMNO dalam PAs dan Pakatan..!!

Sokong Tok Guru!..
Haji Hadi , Hassan Ali, MUstafa Ali.. Baik korang bersedia masuk amno lagi baik....

AhCaiAhMoi said...

Anak Lenggong
Kepala hotak PAS sama jer..dengan kepala hotak UMNO kepala melayu hotak hancus takder bezanya kepala hotak melayu ni hanya dipisahkan oleh Serban PAS dan Kapioq UMNO jer..TGNA taksuka UMNO pasai kecewa dan sakit hati masa sama2 dalam BN tahun 1960an dulu takdapat jawatan Menteri...maaf yea TGNA,orang lain hanya nampak yang tersurat tersirat TGNA jer yang rase semua orang nak makan..TGHH ditawarkan TPM ???

Anonymous said...

SETIAP BLOG SILA BUAT POLL DESAK EGM PAS SERTA MERTA!

BUAT SEKARANG JUA WAHAI PEJUANG!

JEBAT MENGKUDA said...

Aku pantang betul kalau ORANG KAFIR HARBI macam anak lenggong, putra derhaka...dan orang MUNAFIK MELAYU...kutuk Ulamak dan agama Islam...Aku suka mengkuda DUA jenia keturunan BEROK itu( Darwin kata...bukan aku kata )...

Dalam dunia sekarang ni...BELUM ada manusia biasa seperti TG Nik Aziz mentadbir CARA ISLAM...dalam keadaan TGNA...diperangi kiri-kanan depan belakang...oleh MUSIBAT2 yang mengaku ISLAM ...tapi tak nak TOLONG pun...

Kalau kau orang tak suka pada JUBAH dan Janggutnya...kurang2 ambillah SIKAP PROFESIONAL..seperti Mat2 Salleh yang kau orang agung2kan tu...apa yang betul dan baik..mengikut undang2 dan Peraturan Kewangan...tolonglah HORMAT wahai BEROK...ops silap berok mana tahu hormat kat orang..

Kerajaan Kelantan BAYAR HUTANG beratus juta pada Kerajaan Persekutuan...itu ikut peraturanlah wahai berok...TAPI kenapa pula duit 5 peratus dalam Perjanjian Petronas...Kerajaan PUSAT...RAMPAS...jadi kemahiran kerajaan PUSAT adalah MERAMPAS...

Jadinya apa TG Nik Aziz nak buat...BEROK2 sekelian jangan campur...Kang aku kuda kang...

Anonymous said...

Attikiri,
Belajar jaga seberang takir dan terengganu dari UMNO dulu, baru cakap nak merintah Malaysia!

aZRoy said...

kah kah kah kah kah, abes la org UMNgOk dalam gelap pas terberak2, kah kah kah kah kah. abes la si MSO start arini akan duduk 24 jam depan nutbuk masuk entry syok sdiri ulama2 ni seme maksum, kah kah kah kah kah kah.

kah kah kah kah, ada rumors mengatakan MP parlimen batas meninggal dunia, oiiiiii, bukan meninggal laaa, tapi tido aje, kah kah kah kah kah kah, mati lain, tido lain, berbeza tur, kah kah kah kah kah

sekarang zaman millenium, tok guru sdiri sedar method perjuangan pas harus ditingkat, ala2 upgrade firmware baru. baru la smooth, laju, tak tersekat2, superb. kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

mu ni poji mmg spesis anak babi...xhabis2 nak pecahbelahkan pas..base nate iblis topeng syaitan mu ni...mu ni orng upahan pkr..xpayah la mu nak kecek banyak poji babi saing dgn iblis eh..memang anak setan mu ni.....

PerisikSesatHilangKompas said...

Jika melawan UMNO tiba2 meninggal dunia,maka kita dikira mati syahid,dan akan mendapat syurga sekiranya PAS mati menentang UMNO... TGNA Ceramah di Masjid Kg. Pulau Melaka

Menentang PAS adalah haram mengikut Al-Quran TGNA April,24 1994

Jika ada parti lain yang menentang kepimpinan PAS yang menjalankan pemerintahan Islam,ia adalah haram TGNA April,23 1994

Kita bersyukur dengan pendirian DAP sekarang,kerana mereka sudah berubah sikap sanggup bekerjasama dengan PAS,asalkan tidak mendirikan negara Islam Mei,12 1999

PAS boleh terima kepimpinan DAP jadi Perdana Menteri tidak ada apa,asalkan terima syarat Barisan Alternatif TGNA Nov,6 1999

Saya diantara orang yang cukup kuat menyokong untuk meluaskan keahlian PAS ini kepada orang bukan Islam TGNA Kota Bharu 1999

Islam bawah UMNO tidak ke mana dan tidak boleh bawa seseorang itu ke syurga TGNA Ogos,17 2009

PAS nafi bina jurang dengan UMNO,PAS sebagai parti memperjuangkan Islam tidak pernah membina jurang dengan mana2 parti di Negara ini khususnya UMNO TGNA Kota Bharu Okt,23 2009

"Orang2 Islam yang berkongsi dengan orang kafir untuk memerintah Negara menjadi kafir atau haram,hukum Dewan Ulama PAS Kelantan Tahun 1963

Allah Taala Yang Maha Mengetahui segalanya... dan kitaran masa yang menetukan apajua yang perancangan Manusia dimuka bumi ini yang terang dan yang tersembunyi ??? Allahualam

Local Fighter said...

Hehe..tok gundu geng dengan syaitan ini nak tiru MCA buat EGM lah pulak.

Konon nak bersihkan PAS. Sebenarnya PAS kotor sebab fatwa sesat daripada tok gundu ini.

Semenjak telah dipeluk oleh Kit Siang dan Elizabeth Wong, maka Nik Aziz telah hilang kredibilitinya.

Campurtangan dalam urusan parti yang sebenarnya amanah Presiden telah menjadikan dia liabiliti PAS.

Tapi kesian...anak-anak muda yang menjadikan kepala Nik Aziz sebagai pakaian dan logo sana sini terus setuju tanpa bangkangan usul tok guru mereka hatta bila mana tok guru suruh berak merata- rata pun akan disokong membuta tuli.

Inilah sikap radikal dan fanatik yang berjaya ditanam kedalam hati 'pejuang-pejuang Isle sejati'...

p/s - Apamacam Nga Kor Ming yang baca surah Aura tu dah masuk Isle ke belum..? hehe. Dulu cakap baca Quran nak belajar Islam..apa status dia sekarang? hehe

Anonymous said...

KEPADA ANAK LENGGONG @ ANAK HARAM JADAH @ MB HARAM JADAH PERAK.

BAIK KAU GUNAKAN AKAL PRO-UMNO KO TU UNTUK MEMAJUKAN DIRI KO DI LENGGONG TU.JGN TAKSUB SGT DGN MENTALITY BOHSIA MIDAH PERAK KO TU.JGN OVER CONFIDENT SGT YEOP.CKP BIAR BERALAS GUNAKAN AKAL YG ALLAH BAGI TU KEBAIKAN BUKAN DENGAN KERJA SONGLAP DUIT MCM ORG2 UMNO KT PERAK SELALU BUAT.JGN JADI BARUA MB HARAM JADAH SGT.

TGNA MENGEMUKAN IDEA BELIAU KRN BELIAU MAHU MELIHAT PAS DAN SEMUA PARTI PEMBANGKANG BERSATU.BUKAN NK TIRU UMNO.UMNO TU BYK KE ARAH MUNAFIK,KAMI XIKUT CARA TU.SO TLG JGN MALUKAN DAERAH LENGGONG.UMNO KT PERAK XKN LAMA.PEGILA SERATA CERUK NEGERI PERAK,SEBUT JE NAMA UMNO SEMUA ORG MELUAT.CKP JE ORG NI ORG UMNO,ORG TERUS NK MAKI.SEBAB ORG2 PERAK SEMUA TAHU UMNO KT PERAK NI SEMUA KAKI PENGAMPU KAKI SONGLAP DUIT.MANE ADE ORG2 PERAK SUKA DGN UMNO.TGK PN ORG BENCI.NK KASAR LAGI ORG LUDAH.

Anonymous said...

baru sekali kalah prk,sampai nak tendang presiden. tak demokrasi langsung. umno kalah 6 kali prk,takde pun sampai nak tukar presiden. hilang 4 negeri dan 2/3 di parlimen baru tukar presiden. setakat prk ,nothing lah bro.

lagi satu saya nak tanya kamu semua,adakah kamu yakin nik aziz yang tulis perkara berkenaan ? pada pandangan aku,tangan2 ghaib belakang beliau yang tulis. iaitu husam musa dan setpolnya anual bakhri.

he he he. sekejap saja anwar ibrahim dah berjaya menghancurkan pas dari dalam,melalui ejen2 nya yg dipasang dalam pas.

husam musa
anual bakhri
kamaruddin jaafar
mahfuz omar
saifudin nasution. (saifudin adalah ahli pas kawasan pokok sena)
khalid samad
dr.mariah
dr lolo
nizar harami

Anonymous said...

anon October 23, 2009 1:24 PM

kah kah kah... pencacai UMNgOk bukan main takut dengan cadangan tok guru..

dah ketar2, kalau tukar, abis lah UMNgOk.

Anonymous said...

abe ajis ko HUSAM and the geng ni yang nak buat EGM,maklumla puak2 erdogan kan rmi yang sangkut mse pemilihan hari tu...

malang betul nasib alim ulama pas skrg ni...xlama lg ketua dewan ulamak pulak yang akn dikeji atau dikutuk oleh si iblis rakyat poji ni..

abe ajis kte ni nyanyuk parok dah...xleh pakai mana dah buah abe jis kte ni..

Anonymous said...

salam

Utk blogger sini tolong hormat sikit TGNA ..
Hormatilah Ilmunya ..
Tanpa dia x tahu apa jadi pd kelantan skrg .. Disanalah dunia nampak cantiknya Islam.

Betul kata orang jika dah tiada baru sesal x sudah .. Selagi nyawa ada teruskan perjuangan mu TGNA .

Apa anda dpt jika semua bertelingkah tentang betul dan Islam disini.. renungilah diri masing2 ilmu anda dgn TGNA.
Cuba jenguk pd dunia pemimpin skrg dan carikan penganti mcm TGNA.
Jika ia salah tegur cara nabi kita ajar.
sekian.

TAJUL said...

Cuba fahamkan apa yang TGNA nak, aku setuju dengan cadangan beliau. Aku lihat PAS sekarang dah jadi caca marba baik dari peringkat bawahan hingga atasan. Keluar statement sesuka hati. Bila isu di Selangor TGHH diam seribu bahasa. Dia nasihat atas dasar orang berpengalaman dan juga sebagai pemimpin. Dia cadangkan supaya dijalan EGM kalau tak nak tak apalah. Aku tahu ramai penyokong dan ahli PAS sekarang tawar hati dengan PAS diatas beberapa isu yang tak berjaya diselesaikan dengan baik termasuk aku. Aku tetap bersama dengan PAS kerana perjuangan untuk menegakkan negara Islam Malaysia, kalau tak, dah lama aku join UMNO, ada jugak faedah dari segi duniawi. Aku rasa TGNA sendiri mungkin dah fed up dengan apa yang berlaku, tapi kerana dia sayangkan perjuangan Islam, dia tetap bersama dengan PAS dan supaya suatu hari nanti PAS akan berjaya memerintah Malaysia dan syiar Islam dapat disuburkan dibumi Malaysia.

Takbir!!!!!!!!!

Tulang Besi said...



Semenjak telah dipeluk oleh Kit Siang dan Elizabeth Wong, maka Nik Aziz telah hilang kredibilitinya.

Campurtangan dalam urusan parti yang sebenarnya amanah Presiden telah menjadikan dia liabiliti PAS.


Semenjak telah dipeluk oleh Kit Siang dan Elizabeth Wong, maka Nik Aziz telah hilang kredibilitinya.

Campurtangan dalam urusan parti yang sebenarnya amanah Presiden telah menjadikan dia liabiliti PAS.
.

Hahahahahaha orang UMNO semua bengang dengan Tok Guru. Percubaan mereka membeli PAS digagalkan oleh Tok Guru Nik Aziz

lurus said...

Aku setuju dgn cadangan TGNA. aku yakin perwakilan PAS x mcm perwakilan Umnongok yg boleh dibeli bila2 masa. terlalu bnyak isu yg x dijwb dgn baik oleh presiden, so dia mesti di kejutkan dari mimpi. EGM adalah sesuatu tindakan yg baik bila ade masalah yg xbleh diurus oleh pemimpin sesuatu parti so xde maknanye nk ikut2 parti2 lain yg mcm anak lenggong tulis. umnongok xkan berani buat perubahan ape2 yg ade pun retorik je. lepas ambik calon rasuah jadi calon kt BP tetiba diaorang ckp nk jd parti paling bersih kt malaysia..bleh prcaya ke?
PAS msti terus perjuangkan Islam tolak mereka2 yg cuba merosakkannya. INGAT!!! Rasulullah SAW pun prnah bergabung ngan yahudi msa perang aper tah aku dh lupe. jadi jgn layan sngat pencacai umno yg kata PAS dh x prjuangkan Islam sbb bergabung ngan DAP. dan bukan satu isu bila org non-muslim baca ayat AL-Quran sebab kalu diaorang xbleh nak baca mcmana diaorang nk tahu isi kandungan Al-Quran? xkan nak tunggu Melayu islam umnongok terangkan kt diaorang. kbnyakkan mualaf pnye iman lbh teguh dari org yg islamnye islam ketrunan (mak bapak islam) sbb diaorang kaji Al Quran bukan stakat baca je. Aku harap PAS terus berjuang utk islam tulin. beberapa tindakan yg tepat dh dilakukan mcm mendedahkan isi Al-Quran pada non muslim. teruskan tarbiyah anda pada non muslim dan muslim. cari pemimpin yg memberi komitmen yg tinggi utk perjuangan ini luper kan jawatan dan kuasa sbb semuanya akan hadir sendiri bila Allah SWT izinkan mcm TGNA yg terus printah kelantan walaupun ade org bnyk kali nk jatuhkan dia.

dino.yp@gmail.com said...

Setuju, kita adakan EGM dan singkirkan Mursyidul Am PAS!

Anonymous said...

Aku setuju Ustaz Azizan berjaya di Kedah tapi Pas pusat spt. Hadi , Nasha dan Ali telah gagal dan tidak di sukai oleh rakyat yang bukan dari ahli dan penyokong Pas. Oleh itu kalau Pas nak bertahan golongan yang bersekongkol dengan umno mestilah di hapuskan.

Anonymous said...

TGNA sudah berpesan, jangan 2x kena patuk oleh ular yang sama dari lobang yang sama, ingatan kepada PAS jika mahu ingin PAS terus mendapat sokongan rakyat. Kerana ular2 itu sudah di tolak rakyat.

lurus said...

Utk dyno.yp. xkisah lah sape yg kene tolak. yg pntng EGM berani dilakukan. mcm aku tulis td. perwkilan PAS bukan mcm prwakilan umnongok yg mudah dibeli. masih ramai ahli akar umbi yg terus prjuangkan islam tulin. mereka dididik dgn Al-Quran dan sunnah. Aku prcaya itu, sbb anak aku yg masuk PASTI (Pusat Asuhan Tunas Islam)yg diurusselia oleh PAS lbih bnyak ilmu agamanye dari kawan2 dia yg masuk prasekolah apetah lagi ngan TADIKA.

Anonymous said...

Local fighter ke local coward? ko ni baru usaha sikit dh nk keputusan yg baik dan cepat. ko mmang melayu tulin lah bro. melayu mcm tu ler, usahanyer ciput tp nk ganjarannyer lebih...tu pasal x salah mkn rasuah ye dak?

Pok Su PAS Pahang said...

Maka apabila TGNA bersuara dan EGM PAS bakal diadakan menukar Presiden dan Timb. maka geng2 Anwar akan tertawa berdekah2 kerana PAS bakal mereka kuasai dan puak2 ulama ortodoks akan ikut telunjuk jari mereka...dan selamanya PAS akan dikuasai oleh Anwar dan konco2nya kerana selagi ada Hadi Awang maka peluang Anwar utk menjd PM akan tersekat kerana Hadi Awang lebih layak maka dgn memunuh karier Hadi Awang maka terbuka luaslah peluang Anwar utk jd PM sekiranya Pakatan Rakyat menang PRU-13 nanti...bijak sungguh permainan politik Anwar dan konco2 nya dlm PAS sehinga TGNA turut sama dibagi "minyak dagu" sehingga lupa ttg konsep SYURA yang diamalkan oleh syariat Islam...apa nak jadi dgn PAS kini??? Alngkah elok PAS ditukar nama kepada Parti Anwar Semalaysia!

Anonymous said...

bala dari Allah sudah turun.

PAS MENUJU KEHANCURAN

Anonymous said...

Saya tertanya2 pada diri dan rakan2...Apakah gunanya Majlis Syura yg diwujudkan dlm PAS? Alangkah lebih baik andainya ia digunakan utk memilih Presiden dan AJK dgn cara ini drp membuat pemilihan..kata parti Islam tapi perjalanan parti lagi caca-marba! Apa nak jd dgn PAS???

Anonymous said...

Dah lah tu Pok Su. Mcmana kata Hadi Awang layak? sedangkan masa printah trengganu pun dh kena tndang dgn org ganu...

Anonymous said...

Lepas tu korang nak bg Anwar tu? Apa perjuangan dia yg sebenarnya? Kalau dia betul hendak berjuang kenapa ditubuhkan PKR yg ada semua bangsa tu? Alangkahh baiknya kalau dia masuk PAS kan..kenapa dia tak masuk PAS kerana dia tak dapat jd kepala la..dia suka jd yg no. 1....Ustaz Azizan adalah calon PM yg terbaik!!!!Hidup Islam, pergi jahanam PKR!!

Anonymous said...

Tanda2 PAS+Pakatan Rapuh menuju kehancuran...ini lah bala yang yang turunkan Allah Taala kepada mereka2 yang mempergunakan agama untuk dipolitikkan supaya berkuasa,orang kafir! laknatullah mempermainkan ayat suci Al-Quran cakap melayu tak lurus,inikan pula nak membaca Firman Allah SWT,seperti NgaNgeGoBala..lepas tuu diaminnkan oleh ulamak..PAS!!

HangNadim said...

Aku setuju dengan Tulang Besi, barua-barua parti bangsat UMNOBN berserta dengan pencacai2 mereka yg masih menepek dalam PAS akan meleleh air liur sebab rancangan mereka telah digagalkan oleh TGNA. Kita tak perlu hirau dengan kata nista yg keluar dari mulut2 busuk babi2 belaan dan anjing2 kurap dari kalangan Melayu kafir yang masih bersekongkol dengan parti hina-dina macam UMNOBN tu.

Setiap hujah2 bodo yang disulamkan dengan contoh2 peristiwa lampau tidak lebih daripada untuk menunjukkan betapa hampir terburainya isiperut mereka kerana kecewa yang teramat sangat.

Memang begitulah sifat dan sikap makhluk hina yang sememangnya diciptakan oleh Allah untuk menerima setiap makian, hinaan dan cercaan dari kita -- penyokong2 PR. Tak ada salahnya kita membakulkan seribu kata2 nista kemudian dilemparkan kepada barua-barua UMNOBN yang berani menghina pemimpin yg berpandangan jauh seperti TGNA.

Kepada barua2, babi2 dan anjing2 kurap belaan parti bangsat UMNOBN, terimalah sepatah dua kata dari aku:

"Debu yang ada dalam lubang hidung Tuan Guru Nik Aziz Nikmat lebih mulia dari korang semua"

Anonymous said...

TGNA xbleh printah Malaysia ker??

REFORMASI said...

Anonymous said...
Lepas tu korang nak bg Anwar tu? Apa perjuangan dia yg sebenarnya? Kalau dia betul hendak berjuang kenapa ditubuhkan PKR yg ada semua bangsa tu? Alangkahh baiknya kalau dia masuk PAS kan..kenapa dia tak masuk PAS kerana dia tak dapat jd kepala la..dia suka jd yg no. 1....Ustaz Azizan adalah calon PM yg terbaik!!!!Hidup Islam, pergi jahanam PKR!!

=====================================

Knp la banyak sgt org2 umno yg menyamar jadi penyokong PR skarang nie?? Kau jgn nak cuba berselindung di sebalik LALANG. x psal2 kena OPS LALANG nnt. Kuar kau cepat dari lalang 2. Jgn nak pecah2 kan PR. HIPOKRIT!!!

PerisikSesatHilangKompas said...

Jangan kecoh2,perbalahan orang dalam parti kafir lagi teruk...seperti dalam parti MCA tapi boleh berdamai kerana dengan satu alasan masing2 mendakwa ada penyokong tetapi apa yang terang nak selamatkan bangsa mereka sendiri

"Dakwa Pemuda PAS: Kemelut ini agak serius seperti yang di gambarkan oleh Nasrudin.Buat masa ini,saya sebagai Ketua Pemuda PAS masih meneliti apa sebenarnya berlaku.Ia dilihat dalam keadaan ini,agak serius.ia nampak agak dalaman."

Muktamar Khas PAS satu kebaikan,seperti yang disarankan oleh YAB TGNA untuk menguraikan kekalutan...mudah2an diredhoi Allah Taala Muktamar Khas ini

Anonymous said...

Ada berbagai pandangan dan cadangan dalam blog ini namun aku amat bersetuju dengan pandangan TG Nik Aziz berkaitan pergolakan parti PAS masakini adalah masaalah kepimpinan.

Walau apa pun cadangan yang kita suarakan tidak akan menjadi kenyataan jika perwakilan yang melantik ahli jadi pemimpin seperti Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Nasharuddin Mat Isa atau pun Datuk Dr Hasan Mohamad Ali tidak mahu memahami apa yang sedang berlaku dalam parti.

Apakah perwakilan PAS yang diamanahkan untuk memilih dan melantik pemimpin sudah terlibat dengan rasuah seperti perwakilan UMNO dengan calon yang bertanding…? Mungkin tidak, kerana sehingga hari ini tiada tangkapan dibuat keatas ahli PAS atas tuduhan rasuah.

Tapi mengapa perwakilan masih memilih orang yang dilihat tidak tegas mentadbir parti, menimbulkan berbagai masaalah dalam Pakatan Rakyat dan mengapa perwakilan masih memilih orang yang telah disahkan terlibat membuat hubungan dengan UMNO dalam gelap…? Aku amat keliru dengan tindakan perwakilan tentang bab ini.

Apakah perwakilan PAS seluruh negara mengambil konsep “ Siluncai terjun dengan labu-labunya !…biarkan, biarkan..?” Atau semua perwakilan adalah spesis “bangang” walaupun dilihat cerdik…?

Sebenarnya yang merosakkan parti PAS bukan presiden parti atau timbalannya atau kuncu-kuncunya tetapi mereka yang melanti ahli jadi perwakilan malangnya mereka itu bodoh lagi bangang..!! Perwakilan PAS dan perwakilan UMNO memang berbeza dari segi idealoginya tetapi dari segi perangainya adalah sama tak ubah seperti kembar siam. Mereka yang dihormati sebagai perwakilan membuat keputusan berdasarkan dipengaruhi agen calon bukan menilai dari segi kebaikan dan keburukan kewibawaan calon.

Demi kepentingan parti PAS aku amat bersetuju dengan cadangan TG Nik Aziz agar diadakan Mesyuarat Agong Khas tapi pengundiannya bukan terletak pada perwakilan yang bangang.

Tulang Besi said...

i lah bala yang yang turunkan Allah Taala kepada mereka2 yang mempergunakan agama untuk dipolitikkan supaya berkuasa,orang kafir! laknatullah mempermainkan ayat suci Al-Quran cakap melayu tak lurus,inikan pula nak membaca Firman Allah SWT,seperti NgaNgeGoBala..lepas tuu diaminnkan oleh ulamak..PAS!!.

Bala ni Allah turun sbb ada pimpinan PAS yang nak geng dgn UMNO.

UMNO yang suka guna ayat Quran tapi sebenarnya mereka membenci Al Quran

HangNadim said...

Kah!Kah!Kah!, Tulang Besi! Puak-puak UMNOBN aku rasa dia baca Kitab lain kot .... kitab yang ada banyak nombor tuu. Pasal tu la bila dorang berhujah lain macam jer bunyi nyer. Aku yakin barua-barua ni tak berani nak baca Qur'an sebab takut terbakar. Err ... reti ker dorang baca tulisan Arab neh? Kah!Kah!Kah!

Anonymous said...

Salam.Jangan marah Tuan Guru Nik Aziz. Dia guru saya. Kalau nak tegur, guna lah bahasa yang molek. Kalau tegur guna bahasa kasar, adakah ia dikira sebagai kebajikan?

Anonymous said...

Bagi saya, kalau umno ikut Islam 100%, kita bubarkan PAS, masuk UMno. tapi bila? sama-samalah kita doakan yang terbaik buat umat islam di malaysia dan di seluruh dunia.

HangNadim said...

Amin Ya Allah Ya Rabbal 'Alamin!

Anonymous said...

segerakan egm..dan singkirkan nik aziz..

Anonymous said...

Sebilangnan petikan
dari perisikSesat Oct,23 2009 12:13PM
Kita bersyukur dengan pendirian DAP sekarang,kerana mereka sudah berubah sikap dan sanggup berkerjasama dengan PAS,asalkan tidak mendirikan krajaan Islam

PAS boleh terima kepimpinan DAP jadi Perdana Menteri,tidak ada apa,asalkan dia terima syarat yang ditetapkan oleh Barisan Alternatif

Orang Islam yang berkongsi dengan orang kafir untuk memerintah negara,menjadi kafir atau haram 'Hukum Dewan Ulama PAS Kelantan'

PAS nafi bina jurang dengan UMNO,PAS sebagai parti memperjuangkan Islam tidak pernah membina jurang dengan mana2 parti di negara ini khususnya UMNO MB TGNA
***************************************************************

Maner yang betul nie..TGNA ?????

Anonymous said...

woi juak2 bangsat UMNO kasilah borang kat hassan ali nie. korangkan suka bab2 kidnap orang dari parti lawan.

Anonymous said...

Oiii HangNadim bangsat. kalau boring tengok Nik Aziz tutup mata ko takpun amik garpu tutup mata ko.

Orang bangsat macam ko nie suka tengok duit rasuah aje.

... said...

kita berjuang utk mencari keredaan Allah bukan keredaan PR...di akhirat nnti tidak ditanya menang atau kalah

HangNadim said...

KAH!KAH!KAH! Woit Anon 9:01 PM!! Aku rasa dahi nko ni telanggar batu ke happa? Ko baca betul2 komen aku kat atas tu!! KAH!KAH!KAH! Ada yg nak kena maki dengan aku neh!! Tapi tak paa ... aku maafkan nko.

Anonymous said...

Bagus diadakan muktamar tu..

Perisik Rakyat bolih lah uluq songkok lagi untuk minta sedekah..kali ni tentu loaded

Anonymous said...

PASAL APA HARAKAH TAK NAK SIAR KENYATAAN TGNA NI?

HangNadim said...

Anonymous 9:11 PM said:

kita berjuang utk mencari keredaan Allah bukan keredaan PR...di akhirat nnti tidak ditanya menang atau kalah

Betul tu, kita berjuang untuk mencari keredhaan Allah. Mana ada orang Islam yang normal dan waras pemikirannya berjuang mencari keredaan PR? PR tu hanyalah Pakatan Rakyat. Namun, hanya melalui Pakatan Rakyat sahajalah kita boleh berjuang untuk membela nasib orang Melayu dan pada masa yang sama berusaha untuk menegakkan syiar Islam. .

Orang melayu yang normal, bijak, waras dan beriman tidak akan menyokong atau menjadi sekutu bagi parti bangsat haram jadah UMNOBN. Gerombolan laknatullah ini lah yang dengan cara apa sekalipun akan membela dan menjilat punggung pemimpin2 UMNOBN yang memang terkenal dengan sifat2 yang sangat dimurkai oleh Allah - pengamal rasuah, pemfitnah besar, pelekeh 'alim ulamak, penzina, pemabuk dan pendusta ayat2 Allah. Firman Allah:

"Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang mengada-adakan dusta terhadap Allah, atau mendustakan ayat-ayat-Nya? Sesungguhnya orang-orang yang berdosa tidak beruntung." - Surah Yunus ayat 17.

Marilah kita bersama-sama mencari keredaan Allah dengan menentang puak-puak kuffar ni.

Azeezi @ Sunan Hayat said...

Bila timbul isu EGM PAS cadangan TGNA, aku jadi malu sendiri kerana gagal menjadi ahli PAS yang memahami sepenuhnya perlembagaan PAS.. Aku menjadi keliru sejauh mana kuasa Majlis Syura PAS jika dibandingkan dengan kuasa muktamar..

Perlu diingat bahawa PAS bukan sebuah pertubuhan demokratik semata-mata.., PAS adalah sebuah jemaah Islam yang menjadi mata rantai jemaah Nabi dan para Sahabat.. Oleh yang sedemikian, PAS tidak memerlukan undi majoriti perwakilan untuk menentukan isu2 yang amat kritikal, amat sensitif dan amat strategik.. Ini adalah kerana sampai bila2 pun golongan yang bangang lebih ramai dari yang cerdik., yang fasik lebih ramai dari yang soleh., petugas pilihanraya PAS yang malas ibadat terlalu ramai dari yang abid & tawakkal..

Maka., cadangan "memperjudikan" halatuju dan kepimpinan utama PAS kepada suara majoriti pada pendapatn aku (yang jahil dan tiada pangkat ini) adalah tidak syar`ei.

Khulafa' ar-Rasyidin - tiada sorang pun yang dilantik secara demokrasi.. Yang melantik mereka adalah beberapa kerat sahabat yang paling soleh dan dijamin syurga oleh RasuluLLAH..

Aku harap teguran/kritikan/pandangan aku ini boleh diperhalusi oleh TGNA.. Sebagaimana yang TGNA sebut., TGNA juga manusia sebagaimana TGHA, Timbalan beliau dan semua pimpinan PAS - yang tidak maksum dari membuat kesilapan.. Aku lagi la bertambun dosa dan kesilapan., hehehe..

Aku harap biarlah krisis kepimpinan tertinggi PAS dan dilema UG/PR di putuskan oleh Majlis Syura PAS yang mulia.. Dan lebih molek lagi kalau turut diundang beberapa orang tokoh ulama` siasah dari luar PAS yang siqah, fakeh, dan terasa aura keberkatan mereka untuk sama-sama berbincang, berijtihad dan membuat keputusan.. Kecerdikan dan pengalaman politik itu penting., tetapi keberkatan orang2 soleh dan "pembukaan" oleh ALLAH itu adalah terlebih penting dan mengatasi kelemahan makhluq..

-Sunan Hayat-

Anonymous said...

PAS kata kafir dan haram hukumnya,jika berkongsi kuasa dengan orang kafir..tetapi pada masa sama masih sekongkol dengan DAP! tak ke ini lidah bercabang?

Anonymous said...

hmmm baik n.ajis tumpukan perhatian dia kt kelantan tu,cuba bagunkan,majukan ni sebuk berpolitik je.tgk berapa ramai rakyat kelantan keluar ke negeri lain cari rezeki,pasal kelantan ssh nk cari keja.

anak jati kelantan.

HangNadim said...

Anonymous 9:57 PM:

PAS kata kafir dan haram hukumnya,jika berkongsi kuasa dengan orang kafir..tetapi pada masa sama masih sekongkol dengan DAP! tak ke ini lidah bercabang?

Aku rasa soklan bodo macam ni dah berkali2 dijawab oleh rakan2 dalam PR tapi takpa ... manusia bebal memang kena bagi tau berulang kali supaya faham.

Memang haram hukumnya kalau kongsi kuasa dengan orang kafir yang dalam masa yang sama mereka itu memegang tampuk pemerintahan yang tertinggi atau kuasa orang Islam lebih rendah dari mereka atau orang Islam mengikut telunjuk orang kafir macam si bangang punya orang UMNOBN mengikut telunjuk orang kafir MCA, MIC dan Gerakan atas sebab2 duniawi (duit rasuah la tu).

Dalam kes PAS kerjasama dengan DAP sangat2 berbeza .. macam langit dengan bumi. Kalau ada pun itu cuma dongengan yang diada2kan oleh barua-barua UMNOBN macam ko.

Seperkara lagi, kalau ko tu betullah nak tau maklumat tentang kerja sama antara PAS dengan DAP ni, ko klik link ni ... kalau ko betul nak tau laaa. TAHALUF SIYASI

Penerangan dalam MSWORD document lagi .. tu pun kalau nak baca.

HangNadim said...

KAH!KAH!KAH! Satu lagi barua bangang UMNOBN, Anon 10:20 PM punya statement, macam pundek:

hmmm baik n.ajis tumpukan perhatian dia kt kelantan tu,cuba bagunkan,majukan ni sebuk berpolitik je.tgk berapa ramai rakyat kelantan keluar ke negeri lain cari rezeki,pasal kelantan ssh nk cari keja.

Woit Bangang! Orang kelantan ni memang dah ke luar negeri lain carik rezeki sejak zaman Mat Yaacob jadik menteri besar lagi laaaa!! Bodo betul!! Itu dah memang pe'el dorang!! Takde masuk dalam sokkabar pun rakyat kelantan zaman pemerintahan PAS mati kebulor sebab tak makan ... bodo macam sial ko punya pala hotak!

Aku rasa ko ni bukan anak jati kelantan tapi anak pokok jati yang mati kering kat kelantan ... sebab barua-barua UMNOBN kat sana tak masyuuuuuk .... KAH!KAH!KAH! Stupid menate katok!!

Anak Lawin Papulut said...

nak Lenggong...kenapa muncul ha? duit upah dah habis ke...balik la kampung la woi! bagi duit haram kat mak bapak ko!


Anak lenggong balik lenggong suruh puak umno besarkan rumah mak bapak ko.......tak cukup duit upah yang ko dapat jadi pencacai nie.....

dasar penjilat macam ko tak layak berkomen kat sini....macam zali bangsat jugak!

Anonymous said...

erm...aku rasa lidah UMNO bangsat lagi bercabang.

PersiskRakyatHilangKompas said...

Kalau tak silap ingatan aku TGNA dah pernah menjadi Ahli Parlimen tahun 1969 dan Ahli Dewan Ulamak PAS Pusat.Masa tu dalam kerajaan campuran pernah berkata dalam ceramahnya 'Perpaduan Ahli PAS,UMNO dalam Barisan satu nekmat besar'

Muktamar Khas PAS yang dicadangkan haruslah diterima dengan berbaik2 sangka,mungkin TGNA telah memikir sesuatu apa yang tidak dicapai didalam kotak pemikiran kita,demi kebaikan Ummah khususnya umat Islam. Allahualam

LA said...

Nik Aziz sebenarnya nak tutup kes exco tumbuk orang di rumah terbuka PAS Pusat.

Dengan timbulnya isu Muzakarah khas ni, terus cerita pasal exco gedebe ni hilang.

Sayang betul Nik Aziz kat exco ni.

PerisikSesatHilangKompas said...

ooops! tersasul lagi..bukan PerisikRakyatlah! PerisikSesatHilangKompas emmm marah pula Perisik Rakyat sebenar...

GOMO said...

EGM yang di sarankan oleh Haji Hadi dan Ustaz Nasha ini dijangkakan akan membincangkan kemungkinaan Parti PAS untuk keluar dari Gabungan Pakatan Pembangkang http://www.papagomo.com/2009/10/terkini-egm-pas-bagi-keluar-dari.html

Anonymous said...

Cybertroper umno di sini jangan nak menyamar membela hadi sebab haji hadi dah keluar fatwa dalam ceramahnya pada tahun 1980 bahawa umno kafir.

Pro UG# said...

Baguih adakan EGM.....singkirkan anti-UG golongan cetek strategi.

Anonymous said...

BYk betul barua-barua UMNO munafik dlm kawasan ni.xpayah nk putar belitkan kami.semua ayat-ayat barua UMNO munafik kami bole pasan,xde masa langsung kami nk rasa untuk sokong UMNO munafik.buang masa...xlaku la barua UMNO munafik nk menjaja di sini.cet podah!!!

Anonymous said...

aku sokong PAS adakan EGM..
Bubar PAS masuk UMNO..

Anonymous said...

Hassan Ali & Ust Nasa ok apa?
dok dengar khutbah dia kat masjid mujahidin damansara utama..bagus betul isi kandungan..langsung tak berpolitik..inilah pemimpin yang rasional..bukan nafsu..

Anonymous said...

sabda Rasulullah ShallAllohu 'alaihi wa Sallam yang
artinya: "Akan muncul di akhir zaman orang-orang yang mencari dunia dengan
agama. Di hadapan manusia mereka memakai baju dari bulu domba untuk memberi
kesan kerendahan hati mereka, lisan mereka lebih manis dari gula namun hati
mereka adalah hati serigala (sangat menyukai kedudukan). Allah
berfirman, "Apakah dengan-Ku (kasih dan kesempatan yang Kuberikan) kalian
tertipu ataukah kalian berani kepada-Ku. Demi Diriku, Aku bersumpah. Aku
akan mengirim bencana dari antara mereka sendiri yang menjadikan orang-orang
santun menjadi kebingungan sehingga mereka tidak
mampu melepaskan diri darinya." (HR: Tirmidzi)


wahai manusia takutlah akan Allah dan azab bencananya...

Anonymous said...

detik-detik berakihirnya riwayat pr dan akan ditinggalkan menjadi sejarah..hitam kerana pr dengan 2 AA dap dengan 2L,pas kembalilah kepada perjuangan asalmu pulanglah ke pangkal jalan..tiada apa erti bersama dengan 2 parti ini..dan jauhkan diri dari UMNO/BN jadilah pas kepada pas

Anonymous said...

Buat apa PAS nak kerjasama dengan umno sebab umno pun kafir. Umno kongsi kuasa dengan MCA, MIC, Hindraf kafir semua tu. Kalau PAS kerjasama dengan umno secara tak langsung Pas kerjasama dengan kafir. Sama juga dalam pakatan. tapi yang aku masih tak boleh maafkan PAS terutama sekali haji hadi bahawa hadi telah menfatwakan bahawa umno telah kafir, tak caya tanya dia sendiri dan kalau nak pasti lagi tengok dalam utusan meloya berita sektar tahun 1980 bahawa haji Hadi sudah mengkafirkan semua orang umno. haji hadi kamu tak boleh diam sebab kami masa tu berusia sekitar umur 20an. masih ingat tak lupa.