"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, October 22, 2009

Tian Chua Dihukum 6 Bulan Penjara & Denda RM3,000

Reactions: 
Mahkamah Majistret Kuala Lumpur menjatuhkan hukuman enam bulan penjara dan denda RM3,000 ke atas ahli parlimen Batu, Tian Chua, selepas mendapatinya bersalah terhadap tuduhan menggigit seorang anggota polis dan menghalangnya daripada menjalankan tugas.

Mahkamah bagaimanapun membenarkan penangguhan pelaksanaan hukuman tersebut untuk membolehkan Tian Chua membuat rayuan.

Jika Tian Chua gagal dalam rayuannya terhadap hukuman tersebut, maka beliau akan hilang kelayakan sebagai ahli parlimen Batu.

Sebelum ini, Majistret Mohd Faizi Che Abu mendapat Tian Chua bersalah terhadap tuduhan tersebut.

Katanya, beliau mendapati Tian Chua bukan saksi yang berwibawa kerana pembelaannya hanya merupakan penafian semata-mata.

Malah, kata Mohd Faizi, rakaman video yang dikemukakan oleh pihak tertuduh menunjukkannya menghalang dirinya ditangkap.

Katanya, walaupun rakaman video tersebut tidak menunjukkan berlakunya pelakuan menggigit, tetapi beliau percaya ia berlaku kerana anggota polis berkenaan memberi keterangan bahawa beliau menumbuk tertuduh dan Tian Chua bertindak balas dengan menggigit.

Mohd Faizi juga berkata, bukan anggota polis tersebut yang dibicara tetapi tertuduh yang menghadapi perbicaraan.

Katanya, beliau mendapati kewibawaan anggota polis itu tidak terjejas kerana beliau mengaku, dalam keterangannya, telah menumbuk Tian Chua.

Dalam reaksinya, Tian Chua berkata beliau tidak fikir ianya satu penghakiman yang adil kerana mendakwa majistret dan pihak pendakwa bergantung kepada keterangan anggota polis terbabit dan berasaskan kepada bukti keadaan.

Katanya, ia tidak membuktikan bahawa kejadian menggigit itu berlaku.

Tian Chua mendakwa hukuman tersebut adalah untuk menghilangkan kelayakannya sebagai ahli parlimen.

"Saya akan terus berkhidmat kepada rakyat dan hukuman tersebut tidak akan menjejaskan agenda untuk perubahan dan pembaharuan," katanya.

Tian Chua, 46, yang nama penuhnya Chua Tian Chang, didakwa mencederakan konstabel Rosyaidi Anuar, 21, di depan bangunan Parlimen pada jam 10.45 pagi 11 Disember 2007.

Rosyaidi bertugas dengan Bahagian Narkotik Ibupejabat Kontijen Polis Kuala Lumpur.

Pada 18 Mei, Mohd Faizi mengarahkan Tian membela diri selepas majistret itu memutuskan bahawa pihak pendakwa mempunyai kes terhadap ahli parlimen Batu itu.

Tian didakwa mengikut Sekseyen 332 Kanun Keseksaan dan boleh berdepan dengan hukuman tiga tahun penjara atau didenda atau kedua-duanya sekali.Sekiranya hukuman penjara melebihi setahun atau jika denda yang dikenakan melebihi RM2,000 maka Tian hilang kelayakan sebagai ahli parlimen Batu jika selepas semua rayuannya gagal.

Tian ditahan sewaktu Bersih mengadakan protes membantah pindaan perlembagaan untuk melanjutkan usia persaraan anggota Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dari 65 kepada 66 tahun.

Sumber - Malaysiakini

36 comments:

hatiminda said...

setengah tiang chua, dasar ahli PKR bersifat anjing!!!

hatiminda said...

setengah tiang chua, dasar ahli PKR bersifat anjing!!!

durian balikpulau said...

Sepatutnya simamat seekor nie dijatuhkan hukuman seumur hidup dan dimasukan kedalam tahan ISA atas sebab2 keselamatan negara. Si mamat ini bukannya ada kerja lain selain dari mengigigt dah membuat onak. Kalau dah jenis dari pakatan haram tetap haram juga apa yang dilakukan. Sedar2 lah wahai manusia yang masih lagi berpakatan haram.

Anonymous said...

alamak dua ekor berukk tgh menyalakk
kuakauaka
bodoh ponyaaa umgokk
sayanggg tian chhua bukan lingamm
correct2
walaopon ade bukti video lengkapp
tapi kess tutupp juga akhirrnyerr
bagus2 buat selaluuu yerrr berukkk

Anonymous said...

Biasanya yg suka menggigit ni jenis haiwan dan binatang buas. Tak sangka ada juga manusia yg menggigit. Nasib baik otak dan kepala Tian Chua tak bersepai kena peluru revolver. Kurang-kurangnya polis yg mereka panggil anjing ni dapat juga mengawal diri dari menembak mati sibangsat ni.

Bila dah kena hukum, biasalah kata majistret tak adil. Tuduh lagi sbgai satu konspirasi utk menghilangkan kelakannya sbg ahli parlimen..Ini semua hasil didik si al juburi yg sentiasa menyalahkan orang lain apabila berlaku sesuatu keatas mereka..

Apa lagi, buatlah demonstrasi jalanan besar-besaran mengatakan majistret tak adil, sistem kehakiman tak adil, konspirasi politik ka, apa ka....

Bosan sungguh dgn orang-orang bahlul bingai PKR nih..

Anak Lenggong said...

alaaa..apa nak heran cina bangkai tian chua ni telah diupah oleh najib untuk melakukan perbuatan tu ...serupa jugak laa ngan monyet gopala kat permatang pasir dulu...kah kah kah...pieeeraahh ..sekarang ni pemimpin PR@Penipu Rakyat serta TP@tageh pungkuq dok kata ini atu konspirasi...apa beruk2 tu ingat ni negeri dibawah pohon sebatang pemerintahan nizar ke????. kalau kat situ ialah takde undang2...so ayuh penyokong dan bloger upahan PR..buat laa lagik ..so kita tengok sape yang kena...

pisangmalaysia said...

inilah dia 1malayzia di malayzia...kejadahnye 1malayzia tu?oh 1malayzia tu hanya utk org yg berfahaman ameno sahaja....yg bukan maknernye bukan 1malayzia daaa...agaknya esok2 bila dah mati ada ke malaikat tanya " adakah Ameno parti kamu?"-maklumlah hanya ameno yg layak memerintah di malayzia ni.....lu ada akal, lu fikir la!

Anonymous said...

anon 4:38;
aku sependapat ngan ko. tc ni memang anjing , suka gigit orang! tapi ada anjing yang suka menjilat dan makan tahik lagi teruk macam ko la sapa lagi.... suruh orang berdemo la bagai... mende la ko ni, bahlul betul.aku nak meniaga tau tak? ko suruh depa demo pulak. aku rugi takleh niaga sapa nak tanggung? bapak ko ke nak tanggung???? fc kena hukum penjara ka ,pancung ka sula ka, ko apa pulak rasa sakit kote? tapi takpe la rugi takleh niaga pasal aku manusia yang ada perasaan. kalau tc tu keluarga ko tentu ko pun nak tuntut keadilan kan jadi apa salahnya mereka nak demo biarkanla... lainla ko yang tak ada telo, takut ngan fru!!! bagi demonstran tak ada apa yang mereka takutkan, setakat fru tu sifatkan macam habuk jer. berani dengan rakyat yang tak bersenjata. kalau berani hadapi la rakyat dengan tangan kosong dan ranpa unifom!!! kalau dengan senjata gajah pun mati usahkan manusia. jilat la selagi boleh.

Anonymous said...

tc anjing pengigit,nape tak puas jilat dengan amoi Elz tuuu

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

Dr. Porntip dari Thailand di bayar USD120,00 sejam untuk mengelirukan perjalanan kes kematian Teoh beng Hock.

Sila ke blog abe MIE.

Anonymous said...

gigit tanpa bukti salah. rasuah khir toyo siap dgn bukti...tak salah. Hakim linggam korek, siap dgn video sekali...tak salah.rasauh isa samad, tukar ke politi wang...tak salah. Pegi disneyworld tengok mickey mouse guna duit rakyat...tak salah. Pelik aku dgn kjaan malaysia.

zali said...

masuk jel keluar jel...

tu la kerja nyer tak de kerja
lain...tapi bini yang masuk
keluar-masuk keluar nih tak gersang
ker nak masuk keluar masuk keluar?

boleh gigit bini tak nak nak gigit
polis...

tu la mementingkan diri
sendiri...keluarga terabai.

bongok!

Anonymous said...

durian balik pulau tu anak belaan hilmi.sape x kenal hilmi yang dulu kecoh nak letak jawatan adun teluk bahang tu.dasar melayu haprak.

Anonymous said...

zali pun dasar melayu haprak megampu je keje.wahai orang melayu jangan la jadi dasar pengampu yang haprak..

HangNadim said...

KAH!KAH!KAH! Woit Zali Kapiaq .. ko jangan cakap banyak ... karang Tian Chua gigit tolo nko kang ... opss!! Lupa pulak si Zali Kapiaq ni mana ada tolo ... terselit celah jobo!! KAH!KAH!KAH!

PerisikSesatHilangKompas said...

Jika nasib tidak meyebelahi dan menjadi kenyataan TC gagal dalam rayuanya di Mahkamah...,PRK kali ke 10 akan diadakan di Parlimen Batu...PRU12 dari 9 kerusi Parlimen di KL 1 kerusi dimenangi Barisan Nasional selebihnya Pakatan

KL bolehlah dikatakan kubu kuat Pakatan,PRK10 ini amat bermakna kepada Pakatan untuk menguji keberkesanan pemerintahan di KL dan Selangor dari aspek penerimaan rakyat,kelebihannya kepada Pakatan kerana kawasan Parlimen Batu dihuni orang Bandar dan golongan Professional yang berpendidikan tinggi dan tahu menilai serta tidak mudah dieksplotasi...

Berbanding 9PRK yang lepas di Kampung dan Pekan atau pedalaman,ujian sebenar kepada BN bagaimana keberkesanan kepimpinan Dato' Seri Najib bersama slogan 1Malaysianya...kita tunggu dan lihat

HangNadim said...

KAH!KAH!KAH! Boleh tahan gak babi-babi belaan parti bangsat UMNOBN ni berkeliaran kat sini ... ni mesti ada pembawak nii ... laaaa rupanya si barua Anak Lenggong tu ada laaaa. Syoh! Syoh! KAH!KAH!KAH! Macam sial jer mamat ni cakap:

.so ayuh penyokong dan bloger upahan PR..buat laa lagik ..so kita tengok sape yang kena...

KAH!KAH!KAH! Blogger upahan? KAH!KAH!KAH! Skema punya ayat ... macam sial! KAH!KAH!KAH! Stupid!

HangNadim said...

Aik budak Budak Hilang Kompas ni adaaa lah ... kena guna bahasa sopan.

"Aku setuju dengan nko ... kita tunggu dan lihat .. ekk

matstimketum said...

pencacai umno, mengapa masuk blog ni? blog pencacai tak dak sambutankah?
hu,hu....kecian!

baginda® said...

pencacai mmg B.O.D.O.H.. polis yg tumbuk die sebelum digigit tak kene ape2 tindakan pun? konstobe; bkal naik pangkat nnt...

det said...

yess pilihanraya kecil lagi, oii pengkhianat bangsa, korang stanby la ekk...

HangNadim said...

Yaa .. betul, kita standby untuk PRK .. kita sama-sama tentang parti bangsat UMNOBN, parti pengkhianat bangsa, agama dan negara!! Semoga Allah hancurkan golongan Melayu kafir ni!. Amin.

HangNadim said...

KAH!KAH!KAH! Mamat bingai barua UMNOBN - Anon 5:17 PM kata:

tc anjing pengigit,nape tak puas jilat dengan amoi Elz tuuu

KAH!KAH!KAH! Anjing Penggigit? KAH!KAH!KAH! Bab anjing suka gigit ni nko kena tanya sama itu Musa Hasan sebab dia bapak kepada segala anjing.

KAH!KAH!KAH! Tak puas jilat? Bab jilat-jilat ni ko kena tanya mamat-mamat yg keluar masuk parti bangsat UMNOBN, Ibrahim Ali dengan Rais Yatim ... bibir dorang dah naik kebas pasal jenuh jilat pungkok pemimpin barua UMNOBN.

KAH!KAH!KAH! Bodo! Stupid! 10 kali aku nak kena ulang benda yg sama!!

Anonymous said...

Bila tanya sanasini PerisikSesatHilangKompas nie saya tak kenal tapi tahu dah..siapa dier,dier nie sebenarnya bukan budak lagi mungkin dianggap budak dia ikut sama sembang-sembang dalam blog budak-budak Perisik Rakyat

PerisikSesat nie..veteran Pas..Kha!Kha!Kha!..kuda tua dah semput!!!

Anonymous said...

KES MAKHAMAH DI MALAYSIA BERKAITAN DGN UMNO YG XSELESAI PATUT DI HANTAR KE TRIBUNAL ANTARABANGSA KERANA KEADILAN DIMALAYSIA TIADA DAN BERAT SEBELAH.

Anonymous said...

Habislah ini kali...ah pek Tian Chua..sudah mau masuk lokap !! apalah ini gomen, selalu mau tangkap juga sama kawan brus lee.

Anonymous said...

Umno punya kes bicara, tunggu sampai nex pilihan raya atau samapai anak cucu beranak pun belum gerenti ada hukuman, ini kalau PKR atau PAS, sepantas monorail, semua kasi hukum macam mee segara !!!

Cis poodah...

Anonymous said...

Kalau ada pilihanraya lagi, memang bagus, ada pembangunan, ada wang masuk poket, penjaja aeis krim, warung laksa, rumah tumpangan, teksi, kelab malam, kedai makan semua ada bisnes....satu pilihanraya, 6 bulan punya sara hidup gerenti ....yahoo..yahoo...tak payah tunggu rayuan dah lagipun jawapan dah tahu pon, baik SPR umum sahaja hari pencalonan dan hari undi, basi sape kos pilihanraya.

Anonymous said...

Kota Seputeh bila nak pRU?

Anonymous said...

Sejak zaman Pakatan Rakyat memerintah..keling dan Cina dah mula naik tocang!!!!Gelagat yg kadangkala ke tahap melampau akibat politik gila DAP!!! Tapi org ISLAM PKR dan PAS hanya bertepuk tangan...sedih sungguh melihat kelakuan keji mereka yg gilakan ketamakan kuasa ini! Jual aje tanahair ini!!!!!Biarkanlah kita merempat di bumi sendiri! SIal punya PR!

REFORMASI said...

Anonymous said...
Sejak zaman Pakatan Rakyat memerintah..keling dan Cina dah mula naik tocang!!!!Gelagat yg kadangkala ke tahap melampau akibat politik gila DAP!!! Tapi org ISLAM PKR dan PAS hanya bertepuk tangan...sedih sungguh melihat kelakuan keji mereka yg gilakan ketamakan kuasa ini! Jual aje tanahair ini!!!!!Biarkanlah kita merempat di bumi sendiri! SIal punya PR!

=======================================

kau jgn maen tuduh je.. bile la plak DAP buat politik gile dia?? Ak lagi sedih tengok org umno mcm ko ni sebar fitnah!! UMNO je yg mengGILA sampai rampas Perak. Bagi mereka apa yg haram ialah halal kerana x tau nak bezakan yg mana 1 hak dan batil.

Anonymous said...

elok pun si babi giler ni kena penjara...negara ini tak perlukan babi gila .. sumbat aje cepat cepat...

Anonymous said...

satu je nak cakap
--padan muka--

HangNadim said...

KAH!KAH!KAH! Bodo betul laaa Anon 9:42 PM, babi belaan haram jadah UMNOBN berkata (babi pun tau berkata2?):

"elok pun si babi giler ni kena penjara...negara ini tak perlukan babi gila .. sumbat aje cepat cepat..."

Satu lagi bangang punya statement! Tian Chua tu bukan babi giler laaa, yang betul-betul punya babi giler ialah Mat Monggolia laaa sebab dia kawen dengan emak kepada segala babi2 giler .... tak percaya? Ko tengok laaa badan dia! Gila babi punya besau! Fuih!! Lemas dibuatnya Mat Monggolia tuuuuu!! KAH!KAH!KAH!KAH!

Anonymous said...

ni bukan pejuang..ni orang yang tak tahu nak berjuang apa..

HangNadim said...

KAH!KAH!KAH! Apa ler mamat atas ni nak cakap. Tak faham. Clarify ler sket. senang aku nak ulas balik. Ko terangkan lebih panjang ayat bawah ni, nanti aku ulas dengan sebaik mungkin.

"ni bukan pejuang..ni orang yang tak tahu nak berjuang apa.."

Aku tunggu tau, kalau aku lambat reply mungkin member PR bleh tolong kot.