"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, December 21, 2009

Negarakuku by Namewee

Reactions: 
Remember Namewee (Wee Meng Chee)? Wee's sudden rise to stardom is the result of his highly publicized piece. Negarakuku translated as "I Love My Country Negarakuku (Visit Malaysia 2007 Theme Song)". The structure of the song consists of two major components: the rapping, which is exclusively composed and performed by Wee, and Malaysia's anthem, Negaraku, which is split into three segments between the rapping and sung out in groups of two or three verses. The video still available in YouTube.

A music video for the song was uploaded to YouTube by Wee on July 15, 2007, featuring a montage of photographs of Malaysia, a Visit Malaysia 2007 video and a video of Wee rapping against the backdrop of a Malaysian flag. The video ends depicting both a Chinese caption thanking unnamed parties for videos and images provided for the montage, and an English/Malay caption asking not to be sued as he has no money ("please don't sue me, saya takde duit").
NAMEWEE RAISING MALAYSIA FLAG IN HIS RIGHT HAND

The video was removed by Wee amid pressure on July 23, 2007, but copies of the video, including one with English and Malay subtitles of the song's Chinese lyrics, are still available on the site. The videos received an average of over 100,000 hits; a duplicate version of Wee's original video, uploaded in the middle of July 2007, received a total of 1.4 million hits as of early September 2007.

Now he is in Malaysia after his graduation in Mass Communication at Ming Chuan University Taiwan. He stated in his blog that he loves Malaysia very much and will come back to Malaysia thus he did it. Although attacked by Malaysian leaders due to his controversial video , he shows his patriotism and willing to contribute to Malaysia after finish his study. Not like some some of our overseas student, forget Malaysia right after complete their studies and settling down there.

Negarakuku by Namewee :
:BANGSA MALAYSIA

19 comments:

tok iskandar said...

tok tak nak cakap banyak tapi bila melihat tindakan pemuda pas kelantan terus-terusan mendesak arifahmi letak jawatan segera nampak sangat nak beri peluru hidup kepada musuh PAS membedil mereka habis-habisan.
bukannya lama 3 bulan tu...tok tak nampak isu ni boleh jejaskan PAS.Setahu tok isu ni kan dah selesai.
tok nampak ada jarum halus nak laga-lagakan ketua pemuda PAS Kelantan dengan arifahmi yang juga exco pemuda PAS Kelantan
Kalau dah pemuda PAS Kelantan berantakan,siapa nak pertahankan kerajaan PAS Kelantan yang diketuai tok guru nik aziz.
Nanti musuh PAS boleh pertikai dan cakap belum dapat royalti minyak dah gaduh-gaduh.
sekarang PAS Kelantan perlu bersatu padu di belakang tok guru nik aziz.
ingatlah kerajaan PAS Kelantan adalah tonggak kekuatan PAS macam umno di Johor.
buat apa gaduh sama sendiri.memang korang cakap tak gaduh sama sendiri tapi bila dah bersuara dalam media totok umno..apa ke jadahnya.rakyat akan ingat korang bergaduh
berfikirlah dengan bijaksana
eloklah korang semua solat hajat dengan tok guru nik aziz jumaat ni dan sama-sama berdoa minta dipertahankan kerajaan pas kelantan.
tok bukan nak sebelah arifahmi tapi dia juga ada hak untuk membela diri
kita kena ingat kita bukan macam umno yang seronok tengok sahabat sendiri jatuh.budaya cantas mencantas dah lama ada dalam umno
itu bukan budaya PAS dan jangan sekali-kali bawa budaya itu ke dalam PAS

Anonymous said...

awat xbuat hukum hudud di kelantan?......bro13//

AntiHipokrit said...

Kau ni bangsat. Yang terang2 menghina pun kau angkat jadi hero.

Anonymous said...

Berkaitan dengan Negarakuku oleh Namewee, aku rasa kita perlu bertanya pada pemimpin Pakatan Rakyat khususnya PKR yang mahu mengamalkan konsep kesamarataan kaum.

Apakah cara tindakan Namewee melahirkan perasaan kecewanya jadi sebagai rakyat Malaysia dilandasan yang betul...? Kalau ada ramai orang melahirkan perasaan kecewa seperti Namewee, bagaimana keadaan dan imej Malaysia..?

Dan apakah kesan dari kritikan Namewee berkaitan dengan azan dimasjid..? Mungkin pemimpin dari parti PAS boleh memberikan ulasannya.

Kalau kita bertanya pada ahli UMNO, Namewee pasti akan dijadikan alat yang boleh melaga-lagakan antara melayu dengan cina agar wujud rusuhan kaum.

ACAP said...

adooooi...kenapalah ko puji hantu cina ni?patriotik ke? dia pernah dakwa bunyi azan sama dgn ayam. org mcmni ko suka? patriotik?

Anonymous said...

wei tok iskandar...

wak lu isu AAF dah selesai...arif xletak jawatan pun lg...byk lg kedajalan kerajaan pas kelate yg perlu didedahkan..selama ni duk mendabik dada bhwa kerajaan kelate lah yg paling bersih dan telus dlm dunia ni...

alih2 dah pecah lubang rupanya pok nik ajis ni...taik yg ajis duk simpan dah busuk...anak beranak duk makn harta rakyat kelate..puak2pas ni cakap je berapi..blkg org mcm haram jadah..jenis bangsat!!!!

mosabit said...

Sudah gaharu cendana pula,
Sudahlah kalah di'fire' pula,
Orang berbudi kiter berbahaser,
'Fire' diberi pada raksaser.

ok la tu....

mosabit said...

Lagu Negara-Ku dikatakan lagu kebangsaan kita. BOHONG. Lagi ini bukan ciptaan warga Tanah Melayu. Peciptanya orang Peranchis bernama Pierre Jean de Beranger (1780-1857) Nama asal ialah Memula Moon. Bertukar menjadi Terang Bulan. Di zaman Konfrontasi - Radio Repuklik Indonesia memainkan lagu ini untuk mengejek Tunku yang dianggap budak suruhan British. Dari Terang Bulan menjadi Negara-ku.

mosabit said...

Bendera Jalur Gemilang – namanya baru 5 tahun. Ini adalah tiruan bulat bulat dari bendera Amerika Syarikat yang bernama Star Spangled –Banner. Tidak ada motif
Nusantara/Melayu – warna merah dan puteh – seperti bendera Singapura dan Indonesia.

mosabit said...

Wujud perpaduan Melayu. BOHONG. Tidak ada perpaduan Melayu. Tidak pernah terjadi perpadun Melayu semenjak konsep Melayu itu wujud. Tidak mungkin adanya perpaduan Melayu seperti mustahilnya lahir perpaduan China, perpaduan Arab, perpaduan Itali , perpaduan India.

Mito perpaduan Melayu bergerak dengan menakut-nakutkan orang Melayu dari di’telan’ oleh China dan India. Apabila Melayu jadi takut maka akan datang pembantu. Seperti mitos pokok ada hantu. Orang kampong takut pada hantu lalu memanggil bomoh untuk menghalau hantu. Ini cara klasik mitos bergerak. Takut-takut orang ramai. Apabila orang ramai takut maka mereka akan mencari perlindungan. Maka muncul United Malays National Organisation menjadi perlindung walhal yang menimbulkan kerena gerombolan ini.

joostspring said...

wei mosabit..

kalau lu ni benci dan menyampah sgt duduk di malaysia ni..

lu angak anak bini lu,keluarga lu dan berambus dari malaysia ni..
sikit pun malaysia xrugi kalau xde lu ni..

lu pergi merempat kat negara lain..banyak songeh lak celaka ni..

Anonymous said...

mo sabit ni sama taraf ngan PATI indon, bangla, cina, india, negro afrika .., dll

Abu said...

Setuju 100% dgn mosabit!!

klu kita kutuk malaysia x bermakna kita benci malaysia!! jgn jd budak2 bodoh yg xnak terima kritikan..

hidup bangsa malaysia!

Anonymous said...

Hangpa nak tau,mosabitni keturunan si kitol waktu zaman Kesultanan Melaka!Waktu jepun,jadi talibarut jepun!Habis orang melayu kena tangkap!Lepas tu jadi talibarut komunis waktu darurat!!!Sehari sebelum peristiwa 13 mei,keturunan dia jugak yang dok belarak sakan bila DAP menang!!!Siaaan kat!!!!Dah keturunan,genatik mcamtu!!!Nak buat macam gena!!!Dulu waktu keturunan dia jadi pecacai Jepun dan komunis,hangpa tautak upah dia apa????Orange sebotoi je!!!!!!!

Rizal30 said...

Ingat semula sejarah kita:

Keputusan pemisahan Singapura dari Malaysia diambil secara perseorangan oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ketika beliau di London pada tahun 1965. Ketika itu Tunku Abdul Rahman bercuti selama 53 hari bagi mendapatkan rawatan di sebuah klinik di London.

Lee Kuan Yew dan parti PAP pimpinannya enggan bertolak ansur dengan kerajaan Malaysia pimpinan Tunku Abdul Rahman.

Lee Kuan Yew sering mendakwa orang Melayu hanya berjumlah 39 % sementara bukan Melayu 51 % dan melayakkan Lee Kuan Yew menjadi Perdana Menteri Malaysia sebagaimana saranan Ramanathan. [perlu rujukan]Lee Kuan Yew mempersoalkan orang Melayu sebagai penduduk jati Malaysia, mereka sebenarnya adalah juga pendatang sebagaimana Cina dan India. Contoh yang diberikan ialah Syed Jaafar Albar, ahli politik Johor yang mempunyai darah campuran keturunan Arab.

Lee Kuan Yew menyalahkan Tunku dalam kegagalan konsep "Malaysian Malay". Tunku dikatakan telah terpengaruh dengan ketuanan Melayu yang diperjuangkan oleh beberapa pelampau Melayu dari 'ultra Malay' dan 'Young Turk'.

Sebaliknya, Lee Kuan Yew mewar-warkan konsep "Malaysian Malay" dan mendapat sambutan banyak parti di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak, kecuali MCA. Gagasan Lee Kuan Yew meliputi Singapura, Pulau Pinang, Melaka, Sabah dan Sarawak.

Sebelum 1963, PAP hanya bertanding di Singapura sahaja dan Perikatan bertanding di Semenanjung Malaysia sahaja. Tapi pada 1963, Tan Siew Sin mendesak Perikatan bertanding di Singapura, namun UMNO kalah teruk. Tan Siew Sin merupakan Presiden MCA dan Menteri Kewangan Malaysia ketika itu. Pada 1964, Lee Kuan Yew mengarahkan PAP bertanding dalam pilihan raya kebangsaan di Semenanjung Malaysia bagi menentang MCA.

UMNO mahu Perlembagaan Singapura diubah bagi menjamin masa depan orang Melayu. Sedangkan Lee Kuan Yew sebagai pemimpin Singapura yang ada autoriti dalam pentadbiran negeri Singapura enggan berbuat demikian. Sebaliknya Lee Kuan Yew berjanji akan memperbaiki kehidupan orang Melayu melalui peluang pekerjaan, pendidikan dan skim perumahan.

Dalam projek perumahan, perkampungan Melayu di Singapura telah dihapuskan. Akibatnya, beberapa pergaduhan berlaku. Julai 1964, kira-kira 114 persatuan orang Melayu bertemu dengan Othman Wok iaitu Menteri Hal Ehwal Sosial Singapura bagi membincangkan kepincangan orang Melayu Singapura.

Tatkala itu, 12,000 orang Melayu mengadakan perarakan di jalan raya Singapura. Akhirnya tercetus rusuhan kaum antara Melayu dengan Cina di Singapura . Lebih 22 orang terbunuh, 200 cedera dan 1130 ditangkap. Bulan Ogos pula, sekali lagi pergaduhan berlaku. 8 terbunuh dan 60 cedera.

Kejadian ini meyakinkan Tunku bahawa dengan mengekalkan Singapura dalam Malaysia bakal mengundang rusuhan perkauman yang lebih dashyat lagi.

Hati-Hati Dengan DAP

Rizal30 said...

Dalam projek perumahan, perkampungan Melayu di Singapura telah dihapuskan. Akibatnya, beberapa pergaduhan berlaku. Julai 1964, kira-kira 114 persatuan orang Melayu bertemu dengan Othman Wok iaitu Menteri Hal Ehwal Sosial Singapura bagi membincangkan kepincangan orang Melayu Singapura.

Tatkala itu, 12,000 orang Melayu mengadakan perarakan di jalan raya Singapura. Akhirnya tercetus rusuhan kaum antara Melayu dengan Cina di Singapura . Lebih 22 orang terbunuh, 200 cedera dan 1130 ditangkap. Bulan Ogos pula, sekali lagi pergaduhan berlaku. 8 terbunuh dan 60 cedera.

Mahukah Sejarah Ini Berulang Kembali Kepada Kita???

Sekarang Dah Ada Putik-Putik Ke Aarah Itu....

Jadi berhati-Hatilah Dengan DAP!!!!

http://arenanusantara.blogspot.com/

Anonymous said...

Berhati hati di jalan raya

BERHATI HATI DENGAN UMNO !!

Nanti langgar lari !!!

Anonymous said...

Rizal 30,
dengan puak ni tak payah guna fakta!!!Depa mana ada akai!!!!!Buang masa jeee!!!!Kalau hang nak tau,depa la keturunan Pak Kaduk dan Lebai malang dulu!!!Macam penyakit gila,rabun warna,ia penyakit keturunan,macam kes ni jugak!!!!Biaqpi la depa nak jadi pak kaduk dan lebai malang moden!Orang cina dah kata...."kalau masih ada orang melayu bodo oooo,senang celita ooo..."
Biaqpi la kat depa!!!!!!!!!

haji labu said...

haa...yg nie pak aji tak setuju. Budak ini sebenarnya memang kurang asam. Dulu dia buat hal dengan lagu "negaraku" lepas tu dia hentam TNB pulak sambil mencarut. Pak aji pun banyak tak setuju dan sakit hati dengan institusi yg ada dalam negara kita. Tapi tak lah sampai mencarut. Budak nie kalau nak sangat mencarut suruh dia minta jadi permanent residence kat negara lain. Nak menghentam dan mencarut sampai pukul tiga pagi, dia punya pasal lah...