"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, January 09, 2010

Kisah Hadi & Abduh Dengan Malaikat.

Reactions: 
Oleh : AdukaTaruna

Satu hari di alam akhirat, Hadi dan Nik Abduh berpimpinan tangan dengan gembira nak masuk syurga.

"Yang tulus... yang mulus. Yang mulus yang kudus.." Nyanyi mereka bersama2.

Ketika Hadi dan Abduh mahu melangkah masuk syurga, dia ditahan oleh satu suara.

"Weh.. malaikat syurga. Lu stop si gemok n si kurus tu sat."

"Awatnya malaikat neraka?"

"Nih. Gua ada surat penangguhan mamat tuh masuk syurga."

"La... apa kes plak? 2 hamba Allah ini hamba yang soleh."

"Nih... ada bukti baru. Dia kena hukum dulu sebulan neraka."

"Kes hape?"

"Muhammad saw rejek diorang as pengikut. Kena hukum dulu."

"Reason?"

"Muhammad saw kata 2 ekor ni hafal hadis dia. Siap round satu dunia ajar manusia lain. Tapi dia tak amal. Hipokrit jer lebih."

Hadi dan Abduh dah cuak. Masing2 pandang muka masing2.

"Orang tak beramal kerana tak tahu 1 jer salah. Orang tak beramal tapi tahu, 2 salah. Kalau orang yang tahu, dan sibuk memberitahu sini-sana, namun tak beramal, berganda2 salahnya. Sembang kencang, tembak tak kena."

"Apa ilmu yang mereka ini tidak amalkan tu?"

"Nabi pernah cakap dulu. Siapa yang labuh2kan jubah atau kain dengan niat nak menunjuk, masuk neraka."

"Dah tu?"

"Kalau labuh kain pun masuk neraka, ni beli no plat mahal2, kalau bukan nak menunjuk, untuk apa plak? Untuk menakutkan musuh Allah? Fakap punya ulama. Siap la lu orang dalam neraka."

"Tengok bukti tu sat."

"Nah."
"Ni atas dasar apa beli no plat ni kalau tidak bermegah-megah?"

"Err... no plat begitu penting untuk ciri-ciri keselamatan sesuatu kenderaan." Jawab Abduh.

"Siapa cakap?" Soal malaikat syurga.

"Penasihat saya." Abduh jawab dengan yakin.

"Kepala otak lu!" Tengking malaikat neraka.

"Err... peace no war. Salam Kamunting." Abduh sengeh sambil siku Hadi.

"Err... betul. Dari Abu Hurairah ra..... " Hadi cuba menyampuk dengan hujah Islami.

"Dah... dah...! Berambus lu. Barua punya ulama." Marah malaikat syurga sambil menempeleng Hadi dan Nik Abduh sorang sedas secara bergilir-gilir.

20 comments:

Anonymous said...

bodoh piang punya n3....

Anakkampong said...

Hang tolong nasihat sikit AT tu toksah buat melawak/persenda hal hal syurga neraka. Pakai akal sahaja belum menjamin kebaikan. Ambilkan contoh contoh di alam keduniaan sahaja dan jangan imaginasi alam ghaib. Cukup setakat kita menyakini syurga dan neraka itu ada. Aku suka juga baca AT tapi jgn melampaui batas batas. Ingat tu....Jgn buatkan orang benci kita tetapi iktiarkan supaya orang sayang kita.

Anonymous said...

aduka teruna dan perisik rakyat orang yang sama. hangpa jgn tertipu

Anonymous said...

salam,,buat perisik rakyat,,,entry macam ni tolong buang...syurga neraka bukan buleh buat kisah lawak bangang...pada aduka teruna,anda muslim..jgn buat cerita yang melampau2.,,,saya menyeru pemilik blog ini, buang entry ini, demi kebaikan kita semua.

Anonymous said...

cerita bersambung....
maka dtg pula mamat sekorni terhegeh-hegeh nak terus masuk syurga ..malaikatpun sergah...hoi bangang ko nak gi mana tuh...
mamat bangang pun jawaplah selamba...nak masuk syurgalah pasal aku banyak menyedarkan umat ketika hidup di dunia...
malaikatpun dgn selamba menjawap....pooooorah menyedarkanke...ko lah petualang besorrrr...segala amalan ko kena tarik bagi kat hadi dan abduh..segala dosa mereka ko kena tanggung bukan sebulan...selama2nya selagi semua orang yg kau fitnah tak ampunkan ko...maka simamat bangang nipun disepak terpelanting masuk ke neraka....

Anonymous said...

puih.....blogger bodoh...kalau nak keji pon, jgn guna cerita geni...tak de otak pnya blogger!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Walaupun ada mesej hendak disampaikan dalam entri ni!Tapi bila sipenulis dalam keadaan tak normal!!!Abaikanlah saja!!!Nanti oghang pikiaq kita jahil dalam bab agama sama macam ATni!!!!!!!!

Anonymous said...

jgn la sampai mempermainkan hal-hal ghaib seperti syurga & neraka ...... iskkk iskkk iskkk lantak kome la ..... terasa dah malas nak bukak blog ni lg .... baca isi mengarut yg keterlaluan

mankeldai said...

cerite ni sebagai sati peringatan, jangan ler takut berlaku pada kita.

MALAYSIABARU said...

Malaysiabaru.com said

KESESATAN ULARMAK PAS

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


SEMUANYA DI DALAM


WWW.MALAYSIABARU.COM

bawak istifarlah pemimpin PAS oiii..igt pesan aduka..kalau nak masyuuuk surga mann-mann laaa

sapien said...

AT mangkak. Kalaupun lalok beringat la. Jangan minum todi, arak berjenama ataupun isap dadah. Kalau setakat sakit badan minum ayak ketum setakat yang perlu saja. Tak perlu la tulis benda yang melampau macam ni. Lain kali jangan dok tulis la. Baik hang pi ambil jala pi jala ikan ka tangkap labi-labi ka lagi baguih. Harga pun mahal.

Reezl said...

AT nih memang bangang....

Anonymous said...

Itulah Hadi, sekarang bila kau dah nak berkawan dengan umno, jadilah perangai engkau macam orang umno, menunjuk-nunjuk harta kekayaan., tetapi sebenarnya merompak wang rakyat. Itu belum lagi rasuah yang melibatkan kau.

Dengar Hadi, bila sampai satu peringkat bila kau cuba cintakan duni macam pemimpin umno, lahirlah sifat kau semacam rasuah merasuah.

Aku nak taklim kepada kau wahai Hadi si ulama dalam semak. Dulu kau kata umno parti kafir, tapi aku setuju. Tetapi aku hairan kau pula ingin tidur dengan si jalang umno tu.

Dalam suatu hadis nabi s.a.w bersabda, "Pemberi Rasuah dan penerima rasuah adalah penghuni neraka..". Malah sebagai umat islam kita tidak boleh mempercayai kepada nombor-nombor kerana kepercayaan sedemikian adalah sifat orang-orang kufar. Malah hari kelahiran nabi s.a.w tidak di sandarkan kepada nombor, hanya pada tahun Gajah, tapi tiada tahun. Kalu siapa boleh jawab tahun berapa maknanya dia dah kufar.

Anonymous said...

woi 2 bkn keta ustaz nik abduh lah..bodo punya org
dia pkai myvi je..

Anonymous said...

salam...
entry yg mcm ni boleh dianggap agak keterlaluan kerana melibatkan hal syurga neraka...

Anonymous said...

bodohnye blog perisik rakyat ni.. nmpak sgt mindset x btul..

Anonymous said...

ha..ha..ha...tulis elok2 depa x paham, kena bagi gak ayat killer....r mcm ni....bila tulis pasal hukuman d dunia depa rasa besa kot, sbb boleh taubat pastu sbb depa ulama, allah boleh terima terus

Anonymous said...

alo bro..nk tulis pun agak2 la.jgn buat main syurga neraka.aku frust tul baca blog korg skang ni.smpai bab syurga neraka pun korg bleh buat main2.

Anonymous said...

Aduka teruna toksah le nak cucuk pasal isu plet kereta...Hoi...Injin Jet Hilang Tu mcm mana? Mula2 50 Juta lepas to RM300 Ribu.. yg salah Sarjan TUDM... munasabah enjin jet yg boleh terbang RM300.00. Tempat kerja aku, enjin boiler/dandang harganya RM500 ribu..tak boleh terbang....bodoh punya org proUMNO/BN

Anonymous said...

Salam,

Apakehei plak yang Rasulullah suka tunggang kuda yang hitam berkilat, jenama la tuh..... kalau sekarang ala BMW 760 gituu.....