"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, January 29, 2010

Pengalaman Saya Meminta Pinjaman TEKUN NASIONAL

Reactions: 
Saya didedahkan dengan skim TEKUN NASIONAL apabila saya menghadiri satu program yang dianjurkan oleh Dewan Perniagaan Muslim Malaysia. Dalam program tersebut, ada satu sessi dimana para peserta dapat menemui wakil-wakil dari beberapa badan Kerajaan yang dikatakan mampu memberi bantuan kewangan kepada usahawan-usahawan Bumiputra untuk memulakan perniagaan.

Salah satu dari wakil yang datang adalah wakil dari TEKUN NASIONAL. Setelah berjumpa maka boring TEKUN diberikan kepada saya. Wakil TEKUN memberitahu bahawa borang tersebut mesti disahkan oleh Wakil Rakyat kawasan yang kita tinggal.

Kemudian saya beritahu, wakil rakyat saya adalah Sivarasa Rasiah dan Dr Nasir. Wakil TEKUN lantas menjawab, saya mesti cari wakil rakyat dari BN bukan pembangkang. Saya balas, di Selangor, pembangkang adalah UMNO dan BN. Kerajaan adalah PAS, PKR dan DAP. Wakil TEKUN tu berubah muka sebab tersilap cakap. Beliau lantas berkata, kena juga cari pengesahan dari wakil-wakil rakyat UMNO atau BN.

Seminggu selepas itu, saya bercadang untuk menghantar borang permohonan saya ke TEKUN. Saya lantas menalipon nombor TEKUN. Saya kata saya sekarang berada dalam kawasan Subang. Di mana saya boleh hantar Borang TEKUN saya. Telefonis TEKUN itu berkata pejabat terdekat TEKUN di Kawasan Subang adalah beralamat di :
No 10, Jalan Pekaka 8/3, Seksyen 8, Kota Damansara, 47000, Petaling Jaya Selangor.
Saya pun pergi mencari alamat tersebut, dan saya pun jumpalah pejabat TEKUN NASIONAL SUBANG. Pejabatnya seperti di bawah :
Saya terus koyak borang TEKUN yang saya dapatkan Wakil Rakyat Pembangkang untuk tandatangan tu. Saya kata sampai kiamat pun permohonan saya takkan diluluskan.

DUIT TEKUN DAH JADI DUIT UMNO

Oleh kerana TEKUN NASIONAL menyediakan sebuah program yang dijalankan oleh UMNO, maka sudah tentulah hanya orang UMNO sahaja yang diluluskan permohonannya.

Maklumat yang saya dapat, peruntukan TEKUN ni rata2 pergi pada ahli2 dan aktivis2 UMNO terutamanya pemimpin mereka di peringkat Cawangan dan Bahagian. Ini berlaku dengan begitu meluas terutama di negeri2 yang mereka kalah. Inilah sumber kewangan kepada “grass-root” UMNO untuk menaja serta menjalankan aktiviti mereka. Juga, untuk mereka mengkayakan diri mereka dengan duit rakyat

WOII UMNO, DUIT TEKUN TU DUIT RAKYAT BUKAN DUIT UMNO

Sekali lagi terdedah TEKUN ni contoh bagaimana UMNO memfaraid duit rakyat kepada geng2 UMNO sahaja. Tak heranlah DAP pun komplen pasal TEKUN. (Klik di sini)

Dan “Otai” untuk TEKUN ni adalah Noh Omar. Dia ni Timbalan kepada Khir Toyo al Disneyland. Kalau ketua dah hancur, Timbalan dia lagi teruk.

Ini jugalah salah satu sebab utama ekuiti Melayu tidak dapat mencapai 33.33% walaupun setelah 40 tahun DEB berjalan. Segala kekayaan negara masuk dalam poket UMNOPUTRA dan Kroni2 mereka.

Patutlah orang Melayu pun nak tinggalkan Malaysia untuk cari penghidupan yang lebih bermakna.

Tulang Besi

43 comments:

azizanbinsaiful said...

tak kan le ko baru tahu..wei dah berbelas tahun ler TEKUN ni di bawah UMNO..TEKUN ditubuhkan pun atas cadangan ahli UMNO..dan semestinya kepentingan utk ahli UMNO..PAS atau PKR nak buat benda yang sama kat negeri pakatan buat ler..tapi ader ker pitihnye..tapi yang ko nak dengki sangat kenape? sebab org PAS malu nak pegi pejabat UMNO??? pegi jumpa paderi n tok sami tak malu pulak...

Anonymous said...

azizan ni bongok ke apa? dah terang2 alamat yang diberi tu alamat pejabat umno.. dah sah2 la takkan lulus punya melainkan kau tu umno totok sejati.. toreh darah pun keluar lambang umno..wakakakakaka.... - Neo

Little Nonet said...

Duit tu bkn ameno yg punye wei azizan!Cmtu la pangai ameno,duit rakyat dia sukati je anggap duitnye sdiri.Nak bntu usahawan konon!!Kotor btol la agenda ameno ni.

Anonymous said...

Azizan tu barua dari cawangan-cawangan UMNO, sebab tu dia cakap berlagak tak fikir nasib rakyat.fikir nak telan duit rakyat ja.
Bagi aku kalau kita telah diberikan tugas oleh rakyat untuk memimpin tak kira bangsa,keturunan,agama,parti semua tu tanggungjawab kita kena bantu.bukan pilih bulu.kalau sedara-mara ang susah takkan TEKUN taknak bantu???nak tgk depa dok pinjam duit ang hari-hari???apa guna peruntukan kerajaan pusat bagi untuk bantu rakyat berbillion2??DAH MEMANG KITA TAHU LA BANGSA PENCACAI UMNO NI MANA LA PANDAI PEGANG DUIT.ADA DUIT PERUNTUKAN SEMUA KENA TAPIS KAT GENG-GENG DEPA DULU BUAT BELANJA SETIAP CAWANGAN BELI BANNER.TAK SANGKA AKU PEJABAT TEKUN TU ADALAH PEJABAT UMNO, ka memang dah lama dah benda ni????elok la jadi pakar pilih bulu mcm YB HAMIDAH ini betina memang toi dalam bab2 ni.tak caya ang leh tanya org perak..

lagi tinggal takdak sapa nak isukan hal ni ja dengan lebih terbuka.pasal ramai yang tak nampak pincang dia amatlah membebankan rakyat yg mahu mengubah nasib economy keluarga mereka.
SAMPAI BILA KITA NAK TGK RAKYAT SUSAH 50tahun dok kat malaysia tapi pakai kereta pun tak mampu lagi.

ini la hasil dari kronisme oleh puak pencacai UMNOngok.

Anonymous said...

tak malu ko ni kutuk kerajaan tapi apa yg dia bagi ko nak hisap n kulum................dasar lupa daratan...mintak la kat nik najis, untung2 dia bagi kek, itu pun klau dia nak bagi....hahaha

bgbr05 said...

tuan,

dalam perkara ni, saya terpaksa tak bersetuju kerana saya rasa, ia bukan berlaku di setiap tempat. mungkin di selangor atau beberapa negeri lain. tapi, kisah yang berlaku kepada abang saya sendiri tidak begitu.

ketika dia memohon, kerajaan negeri perak adalah di bawah pakatan. dan permohonan dia tak perlu la pulak melalui mana mana wakil rakyat samada pakatan atau barisan.

jadi, mungkin apa yang berlaku pada tuan adalah kes kes yang terasing. mungkin.

Anonymous said...

yang tu sebab nak amik hati rakyat balik yang dah tak mau kat umngok...

kalau engkau nak tahu, barua sial bernama azizan tu laaa yang utusan meloya dan berita hairan duk bising2 peminjam tekun tak bayar balik pinjaman yang di beri... mangkuk hayun ni la salah sekor nya... takdak duit nak belagak kaya... mangkak punya orang... orang UMNGOK!! biasa laaa... duit sekupang pun takdak... yang ada, kepala2 nya saja yang kaya...

Anonymous said...

KEPALA BAPAK KAU LA UMNO!!!memang dasar telus, mcmni ker cara rakyat didahulukan..memang tak salah lah aku dengar UMNO ni pilih bulu.demokrasi terpimpim konon, sejak aku dengar mcm2 isu buruk yg dibawa oleh pemimpin UMNo ni aku dah hilang kepercayaan pada UMNOo.aku taknak minyak naik lagi,aku taknak kronisme,yg aku nak tgk anak-anak aku nnt hidup terjamin.sorry UMNO aku keluar parti kau.ape yang aku fikirkan masa depan anak-anak bangsa akan datang.bukan masa depan anak-anak UMNoo shj yg nak mewah tp FOR ALL...

Anonymous said...

Kepada anon 8.27 ko ingat duit kerajaan mak bapak UMNOk yang punya ke ... pasal isu KEK nak dibesar-besarkan pasal PKFZ,enjin JET, komisen kapal selam dan lain-lain apa cerita?

Awang Dogol said...

Woi BANGANG..

Lain kali kalau orang suruh pergi dapatkan tanda tangan wakil rakyat BN pergi la....jangan banyak songeh.
Itupun susah ka..?????

BANGANG punya penulis....

Anonymous said...

Awat la BAHLOL SUNGGUG SI DOGOL NIE?

Nko ingat duit Kerajaan tu Mak Bapak um-NGOK yang punya ke? Duit Kerajaan tu hasil dari cukai yang di kaut dari semua rakyat Malaysia tak kita fahaman politik la BAHLOL SI DOGOL.

Tu la masalahnya bila dah jadi PARIAH um-NGOK, buta mata benak hati.

-madir-

Awang Dogol said...

Woi..blogers2 pR yg BANGANG
Hampa tak baca ka pegawai tu kata apa hah??? Kan dia kata pergi ambik tandatangan wakil rakyat BN. Apasal tak tahu baca ka atau pekak badak?

Ikut arahan la....tapi nak minta sedekah...buat ikut kepala sendiri pulak.

Betol2 BANGANG la blogrs2 PR ni...

nikairketom said...

tuu dia..marah sungguh bila org kata kat hampa..iman hampa setipis kulit bawang..memaki hamun org dah jadi makanan ruji hampa agaknya..mungkin ni la penangan ajaran Tok Guru Air Mata

Biar aku ulang..TEKUN adalah cetusan idea ahli UMNO untk membantu usahawan UMNO..cuma usahawan sengkek dr parti lain yang tak malu jer dok pi cari borang walau dah tahu hakikat sebenar..itu pun UMNO tak pernah nak maki atau perli..tapi hampa malu sendiri wei..malu sebab kami dok caci..tapi ada juga malaun PR yg mukanya setebal kulit katak

Duit tu pun duit Kerajaan BN,
nanti kalau hampa dah perintah Malaysia (mimpi dlm mimpi)hampa nak buat mcm harta mak bapak hampa suka hati hampa..

..umno dah bagi aku dah kaya..kaya duit..kaya budi bahasa..

kesian org PR..dok terhegeh2 kat tangga pejabat UMNO

azizanbinsaiful said...

Nampak tak bagaimana bangang bin sengkek geng2 PAS or PKR..maki hamun dah jadi darah daging..bangang dalam berhujah..sengkek dalam merancana ekonomi..tu pun ada cite2 nak jadi usahawan..nak jadi pemerintah..Kedah kaya..Selangor kaya..Penang kaya..suruh dan cadang tubuh tabung bantu usahawan PR..lepas tu korang buat le pejabat kat markas atau ranting korang..tak lah tersipu malu ke pejabat UMNO..

Awang Dogol said...

kah..kah..kah..
BANGANG2 blogers PR nak minta sedekah

BANGANG.......!!!!

Anonymous said...

Bukan TEKUN saja yang diKonker Umno, Rumah Mesra Rakyat pun sama juga macam Tekun.

Patutnya ko hantar je borang tu dan tunggu jawapan GAGAL. Sebaiknya ko dapatkan pengesahan YB PR.

Bila PR dapat ambik alih kerajaan pusat nanti, satu Suruhanjaya boleh ditubuhkan untuk meneliti penyelewengan UMNo dalam mengendalikan TEKUN dan Rumah Mesra Rakyat.

Berapa banyak borang permohonan bercopkan ADUN/MP UMNO yang lulus dan berapa banyak borang bercop ADUN/MP PR yang diluluskan permohonan.

Kalu 50,000 permohonan bercopkan ADUN/MP UMNO diluluskan dan tiada yang bercopkan wakil rakyat PR diluluskan, sahlah berlaku penyelewengan.

Dalam syarat-syarat yang kelayakan ditetapkan tidak ada pun ditulis MESTI DAPAT SOKONGAN WAKIL RAKYAT UMNO/BN.

tengkoralie said...

kekadang gua terfikir, yg masuk blog nie ahli politik atau ahli politaik.....hujah bercampur maki,maki bercampur benci,benci tapi mahu..apanye tak mahu...duitttttt...lepas tu bila tak dapat maki,caci,maki,caci....50tahun hidup dalam benci,dalam maki.Macam manalah hidup nak kaya..tuhan tak berkati...dah sengkek.............iri,iri,iri , sudahnya Melayu terus miskin sampai mati,sebabnya bila org UMNO kaya depa dengki,dengki,dengki..sape la yang benci+dengki+iri

Awang Dogol said...

Woi ..Kalau mau minta sedekah pakai otak sikit la brother. Kalau pegawai tu suruh minta surat sokongan dpd wakil rakyat BN..pergi la ambik. Jangan jadi macam si BANGAN tu...suruh ambik t.tangan wakil rakyat BN pun tak mau. Lepas tu mengomel di sini. Kalau nak minta sedekah tu buat la cara nak minta sedekah...jangan jadi BANGANG.

Aku rasa blogers PR di sini semuanya BANGANG kot....tak reti bahasa!!!

BANGANG....BANGANG

Anonymous said...

Woii barua Awang Dogol, ni kita nak mintak duit rakyat, bukan duit bapak hang.

Kau ingat ni duit UMNO ka. Akai hang mana?

Awang Dogol said...

Woi....samdol Bangang!!

Apa salahnya kau ikut saja apa yang pegawai tu kata. Kau mau ke tak mau.? Kalau tak mau boleh blahhhhhh. Tak payah mengomel banyak kat sini. Sekarang BN memerintah, tak kira lah duit tu duit rakyat ke atau duit sapa....kau yg nak minta sedekah tu kena ikut aje lah....Jangan nak jadi BANGANG berterusan.

Sekali lagi aku sebut kat kau...jangan jadi BANGANG

anon11.55pm said...

pirah anon 5.28 tunggu mengkalanya PR nak ambil Malaysia..Penipu Rakyat sape pun tak caye..OOoooo tunggu dapat royalti yer.lepas tu boleh la rasuah rakyat dengan kain batik yer atau dengan surah yasin

Anonymous said...

Dulu2 borang tekun disertakan sekali dengan borang UMNO. Tahun lepas mas aku apply takde pn borang UMNO. Kira2 dah nak dpt la tu. Tunggu punya tunggu tak dapat2. Sebabnya...tekun takde duit. Banyak peminjam tak jelaskan hutang. Pinjam 40 ribu bayar 4 ringgit. Mane tak lingkup tekun.

Awang Dogol said...

Kesimpulannya utk article tersebut ialah:
TB adalah seorang BODOH, KERAS KEPALA, BERLAGAK dan.....BENGONG kerana tak mahu mengikut arahan pegawai bertugas semasa membuat permohonan tersebut.

Nasihat kami -Jangan terus EGO, SOMBONG dan BENGONG selamanya sudah la.

Anonymous said...

aku nak tanya duit kerajaan yang rakyat bayar cukai tu duit sape.duit rakyat ke duit UMNO anak hARAM JADAH..
SAPE PUAK2 UMNO TOLONG JAWAB DENGAN HATI YANG IKHLAS DARI SEGI PEGAMPU DULU KINI SELAMANYA..

Anonymous said...

Tukar saja Tekun pada Pemalas, sebab melayu umno kan pemalas. Nak duit buta je, bayar balik tidak.

Anonymous said...

Saudara
Tekun diujudkan oleh Umno adalah untuk membantu org-org Unmo berniaga dan kaya dgn cepat contohnya dpt pinj beratus ribu dan tak bayar pun dan tak da tindakan pun sbb depa org Umno. Masalahnya duit tu duit rakyat tapi digunakan oleh Umno utk membantu org-org Umno saja. Terjadinya perkara ini adalah disebabkan Umno tu busuk hati,penipu dan jahat sampaikan tak dapat bezakan yang hak dan bathil. Dah sejak zaman merdeka samapi skrg org Umno terpalit dgn rasuah dan korupsi dan kronisme mana boleh ubah selagi Umno berkuasa. Jadinya duit rakyat mcm duit mak bapak mereka la. Slogan rakyat didahulukan tu pun tak betul yg betul kroni diutamakan dan rakyat dibebankan. nasihat ambo pandai-pandai la berlakon utk mendapat sesuatu dari puak Umno ni.
Umno tak akan berubah selagi rakyat tak mengubah.

Anonymous said...

ada bukti orang kuat PAS Negeri Pulau Pinang dan juga Ahli Lujnah Ulama PAS Wilayah Kuala Lumpur pun pinjam duit TEKUN...tak bayar lagi...ape korang nak complaint! maki kerja utama org PR...ppppraaagghhhh... HIDUP TEKUN!

Anonymous said...

aduuhhaaaii. cadangnya nak tahu lebih lanjut pasal TEKUN ni.. tapi terbaca caci makian pulak la kat sini.. adeh.. sudah2la saudara.. buang la mentaliti kita yang "tanya apa orang boleh buat/bagi untuk kita, tapi tukarlah mentaliti yang aper kita boleh buat/bagi kat orang lain"... Wallahualam..

Anonymous said...

Bagus la orang Melayu bergasak sesama sendiri. Biar semua orang Melayu binasa baru korang puas hati. Bagi bangsa lain pulak memerintah pijak kepala korang. Padan muka nanti.

Anonymous said...

Kat tempat saye ok je.tgk org jugak.

Anonymous said...

Hello

Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil-bil anda? di sini adalah pemberi pinjaman tulen yang meminjamkan mr roland Elia pinjaman pada kadar faedah 3% dan dari $ 1,000.00 kepada mana-mana jumlah anda memilih hanya E-mel kami hari ini pada elijahloanfirm@hotmail.com Dengan maklumat di bawah.

BORANG PERMOHONAN PINJAMAN

nama:
seks:
Umur:
negara:
Jumlah Pinjaman:
Tempoh Pinjaman:
Nombor Telefon:
State:
pendapatan:
Alamat e-mel:

berharap untuk mendengar daripada calon yang berminat tidak lama lagi ...

Elia mr roland

Anonymous said...

Memohon untuk pinjaman cepat dan mudah untuk membayar bil-bil dan untuk memulakan pembiayaan baru projek-projek anda pada kadar faedah yang paling murah sebanyak 3%. Sila hubungi kami hari ini melalui: eagleloanfinance@hotmail.com dengan jumlah pinjaman yang diperlukan sebagai tawaran pinjaman minimum kami adalah 1,000.00 kepada mana-mana pilihan pinjaman amount.I pagi disahkan, berdaftar dan legit lender.You boleh menghubungi saya hari ini jika anda berminat untuk mendapatkan ini pinjaman, hubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai proses pinjaman, proses seperti terma-terma dan syarat-syarat pinjaman dan bagaimana pinjaman akan dipindahkan kepada anda. Saya memerlukan jawapan mendesak anda jika anda berminat.

ricardo leo said...

Adakah anda memerlukan pinjaman? Pernahkah anda mencari di mana untuk mendapatkan pinjaman? Adakah anda telah cuba untuk mendapatkan apa-apa jenis pinjaman? kemudian memohon di? (rodrigoluliloanfirm@yahoo.com) jika anda mahu untuk mendapatkan pinjaman yang berpatutan. Pinjaman yang ditawarkan di sini pada kadar faedah yang sangat rendah 3%. Hubungi kami sekarang jika anda berminat.

Anonymous said...

Selamat datang ke Lucky Muda Pinjaman Perusahaan
90 Tottenham Court Road , London , WIP 0LP .
Tel : +44-70129-14473

Selamat siang ,
Apakah Anda lelah mencari pinjaman , Apakah Anda di setiap kekacauan keuangan atau apakah Anda perlu dana untuk memulai bisnis Anda sendiri ? Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi utang atau membayar tagihan Anda atau memulai bisnis yang baik ? Apakah Anda memiliki skor kredit yang rendah dan Anda menemukan kesulitan untuk mendapatkan pinjaman modal dari bank / lembaga keuangan lokal lainnya ? Apakah Anda membutuhkan pinjaman atau pendanaan untuk alasan apapun seperti ,
* Kendaraan Kredit
* Real Estat Pinjaman
* Pinjaman Bisnis
* Pinjaman Lainnya
* Line of Credit
* Pinjaman MasterCard
tarif: Minimum: $ 2.000 ( Dua ribu dolar ) Maksimum : $ 10.000.000 ( Sepuluh Juta USD )
Hubungi kami melalui email: luckyyoungloancompany@gmail.com
Website : luckyyoungloancompany.wordpress.com
Catatan : Pinjaman adalah memberikan dengan suku bunga hanya 2 % per tahun .
Mohon diperhatikan bahwa pinjaman akan diberikan kepada Anda di negara manapun Anda berada di dunia

Best Regard


Terima kasih dan Salam .

Dalam pelayanan ,
Mr Beruntung Muda
HP: 44-7 ( 0 ) 129-14473

Pauline Johnson said...

Halo, saya Mrs Becky Ovia, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberi hidup pinjaman kesempatan waktu. Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk melunasi hutang-hutang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman modal untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lagi karena kami berada di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, berinvestasi pada bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk menginformasikan bahwa kami memberikan bantuan handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: (beckyovia99@live.co.uk)

Anonymous said...

Halo Setiap Satu ,
Nama saya adalah Mr William Louk , saya tinggal di Amerika Serikat dan hidup layak hidup nyaman bagi saya dan keluarga saya sekarang dan saya benar-benar belum pernah melihat kebaikan terbukti saya ini banyak dalam hidup saya karena saya seorang ayah berjuang dengan tiga anak-anak dan saya punya telah melewati masalah serius sebagai anak saya mengalami kecelakaan yang mengerikan minggu terakhir , dan para dokter menyatakan bahwa ia perlu menjalani operasi halus baginya untuk bisa berjalan lagi dan saya tidak bisa membayar tagihan untuk operasi nya kemudian saya pergi ke bank untuk pinjaman dan mereka menolakku menyatakan bahwa saya tidak memiliki kartu kredit , dari sana saya lari ke ayah saya dan dia tidak bisa membantu, maka ketika saya sedang browsing melalui jawaban yahoo dan saya menemukan pemberi pinjaman pinjaman Mr Mixa Paul yang memberikan pinjaman pada tingkat bunga yang terjangkau dan saya telah mendengar tentang begitu banyak penipuan di internet tapi di situasi putus asa saya , saya tidak punya pilihan selain untuk memberikan upaya dan mengejutkan itu semua seperti mimpi , saya menerima pinjaman sebesar $ 35,000 USD dan aku diperhatikan untuk operasi anak saya dan terima kasih Tuhan hari ini dia baik-baik saja dan dapat berjalan dan bekerja dan beban tidak lagi begitu banyak pada saya lagi dan kita bisa makan dengan baik dan keluarga saya senang hari ini dan saya berkata kepada diri saya bahwa saya akan berteriak dengan keras ke dunia keajaiban ALLAH kepada saya melalui ini pinjaman ALLAH takut Mr.Mixa Paul dan saya akan menyarankan siapa pun yang membutuhkan asli dan serius pinjaman untuk menghubungi orang ini takut ALLAH melalui email : mixapaulinvestment.link@gmail.com dan saya ingin Anda semua untuk berdoa bagi orang ini untuk saya .

THANKS
Mr Louk William.

Branson jack said...

Anda perlu uang untuk memulai bisnis Anda sendiri
silahkan hubungi kami karena kami memberikan kredit kepada perusahaan-perusahaan swasta
dan perusahaan di bawah jelas dan dimengerti
syarat dan kondisi. Hubungi kami dengan email ini jackbransonloanfirm@gmail.com
DIBUTUHKAN jumlah pinjaman:
Tujuan pinjaman:
seks:
nama:
ADDRESS:
PHONE:
Status pernikahan:
AGE:
posisi:
Monthely PENGHASILAN:
COUNTRY:
Email jackbransonloanfirm@gmail.com

Anonymous said...

Hari yang baik untuk Anda .

Adakah anda sedang mencari pinjaman yang tulen? Pada kadar yang berpatutan ? Dalam masa 2 hingga 3 hari perniagaan. Adakah anda pernah ditolak secara konsisten ? oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Berita baik adalah ini! Kami menawarkan pinjaman antara dari € 1,000.00 kepada $ 30,000,000.00 Max. 3% faedah setahun. PINJAMAN untuk membangunkan perkembangan perniagaan EDGE / perniagaan yang kompetitif. Kami disahkan, boleh dipercayai , boleh dipercayai, cekap , pantas dan dinamik. Dan kerja estet bersama pembiaya Tanah dan semua bentuk pembiayaan perniagaan , Balas kepada e -mel: betterdayfunds@aol.com firma pinjaman

Kami memberi pinjaman jangka panjang dari satu bulan sehingga lima puluh tahun.

Kami menawarkan jenis-jenis pinjaman dan banyak lagi ;

* Pinjaman Peribadi (pinjaman tidak bercagar)

* Pinjaman Perniagaan ( pinjaman tidak bercagar)

* Pinjaman Penyatuan * Gabungan Pinjaman

* Alat tulis.

Sila jika anda berpuas hati dan berminat dalam tawaran kewangan kami, hubungi kami jika anda memerlukan perkhidmatan kami kerana anda akan perlu untuk menyediakan kami maklumat berikut untuk memulakan proses daripada jumlah pinjaman anda dengan sewajarnya. Sila jika anda berminat untuk pinjaman segera hari ini E- mel kepada kami dengan alamat e-mel berikut : betterdayfunds@aol.com

Salam
tędy Kate

443e3e64-9b73-11e3-99f5-000f20980440 said...

hello

yang anda perlukan dan pinjaman segera untuk membayar hutang anda? Adakah anda telah dinafikan pinjaman daripada Bank? Atau adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil-bil atau menubuhkan anda syarikat? bimbang tiada lagi, membantu anda datang sekarang, syarikat Mr.mhay merupakan pinjaman yang firma pinjaman yang menawarkan semua jenis pinjaman kepada orang-orang, firma yang berada dalam memerlukan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2% menghubungi kami melalui e-mel: credithome@blumail.org

BORANG PERMOHONAN PINJAMAN

Nama Penuh:
Jumlah Diperlukan sebagai Pinjaman:
Tempoh pinjaman:
Nombor Telefon:
negara:
State / Province:
Pendapatan Bulanan:
Status perkahwinan:

menanti balas anda tidak lama lagi

Encik mhay burialla

luther elizabeth said...

Apakah Anda mencari pinjaman bisnis, pinjaman pribadi, pinjaman rumah, mobil
pinjaman, pinjaman mahasiswa, pinjaman konsolidasi utang, pinjaman tanpa jaminan, usaha
modal, dll .. Atau kau menolak pinjaman oleh bank atau keuangan
lembaga untuk satu atau lebih reasons.You di tempat yang tepat untuk
solusi pinjaman Anda! Saya seorang pemberi pinjaman pribadi, saya memberikan pinjaman kepada
perusahaan dan individu pada tingkat bunga rendah dan terjangkau dari 2%. Silahkan hubungi kami via email sureloanfirm@gmail.com

becky ovia said...

Halo, saya Mrs Becky Ovia, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberi hidup pinjaman kesempatan waktu. Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk melunasi hutang-hutang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman modal untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lagi karena kami berada di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, berinvestasi pada bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk menginformasikan bahwa kami memberikan bantuan handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: (beckyovia99@live.co.uk)

Heather White said...

Adakah anda sedang mencari pinjaman? Atau telah anda menolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk satu atau lebih sebab-sebab? Anda mempunyai tempat yang betul untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Heather Firma Pinjaman memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%.
Sila hubungi kami melalui e-mel hari ini pada qualityloanltd@qualityservice.com

Rachel Williams said...

Hello, ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Rachel Williams, pemberi pinjaman pinjaman swasta membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan sebarang bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada 2% kadar faedah kepada individu, firma-firma dan syarikat-syarikat di bawah syarat-syarat yang jelas dan mudah difahami dan keadaan. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (passionloancompany@gmail.com)