"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, May 15, 2010

Dayabumi: Bukti Dr Mahathir Khianat Melayu

Reactions: 
Baru2 ini Dr.Mahathir memberi komen pasal peristiwa Mei 13 dan MBE. Dia diberitakan berkata:
"Kita (Bumiputera) bukan hendak minta lebih (dari MBE), tetapi hendak pendapat kita diberi perhatian secara serius," katanya pada Konvenyen Usahawan Melayu anjuran Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) di Kuala Lumpur hari ini."
Suka saya bawa perhatian pembaca sekelian kepada projek Dayabumi yang dilaksanakan oleh Dr Mahathir sewaktu beliau mula2 menjadi Perdana Menteri.

Kalau Dr Mahathir begitu hebat sangat mahu mempertahankan hak Melayu, saya cuma nak tanya kenapa Dr Mahathir memberi projek membina Dayabumi kepada syarikat Korea dan Jepun dengan harga RM313 juta (skrg nilainya RM billion)?

Padahal ada kontraktor-kontraktor Melayu yang bersedia membina Dayabumi dengan harga RM71 juta sahaja?

Inikah bukti seorang Perdana Menteri yang memperjuangkan Bangsa Melayu dan Orang Islam?

Inilah rekod pemerintahan Penasihat PERKASA yang ke hulu ke hilir menjual obat kononnya beliau memperjuangkan hak Melayu?

Janganlah kita tertipu dengan orang seperti Dr Mahathir ni. Lidah beliau lidah bercabang dan beliau penipu kelas nombor satu.

Tulang Besi

17 comments:

Anonymous said...

Bangang betul rupanya kau TB;

zaman dulu kalau bena bangunan pencakar langit, bena jambatan besar dan bena highway ; tak de syarikat bumi maupun syarikat besar non bumi kat Malaysia yang mampu nak melaksanakannya.

Sekarang ni lainlah, dah bersepah syarikat bumi dan non bumi kat Malaysia ni boleh melakukannya dan boleh ekspot kebolehan kat luar negara.

Sebab apa benda ni berlaku; sebabnya TDM membawa pembangunan dan banyak projek-projek besar dilaksanakan zaman dia.Takkan benda macam ni ko tak boleh pikir.

Bengap betul ko ni walaupun dikatakan ada Master..Master beli ke ni..

Anonymous said...

Aku setuju zaman dulu memang kita tak mampu bina bangunan pencakar langit dan memang banyak projek-projek besar dilaksanakan dibawah TDM. Tapi kalau aku jadi PM, aku pun boleh buat projek besar-besar macam tu sebab duit tu duit kerajaan dan siap berhutang lagi kat bank dan tabung kewangan luar bukan duit poket TDM atau parti UMNOAPCO mahupun BN.

Anonymous said...

Oi anon 1..
kau yg bahalol...
kau ingat kontrektor2 jurutera2 dan arkitek2 melayu ni bodoh ke masa tu...
kau sama Kutty Madday tu sama aja..
mentang2 lah masa tu Malaysia banyak duit..ikut suka dia aja..
kasi orang bodoh pun boleh majukan Malaysia masa tu..

Anonymous said...

segala penipuan yang dilakukan mahathir kutty sedang terbongkar didepan mata rakyat malaysia!

matkucing.

Anak Bugis said...

Ramai yang sanjung Mahathir sebagai tokoh terulung Malaysia, tapi aku bersetuju sgt dgn Bro TB, memang sah mahathir lah bapak segala masalah org melayu skrg., mahathir ditampilkan sebagai wira bangsa oleh media pro BN ketika itu, media alternative hampir takde, semua di opress dgn teruk skali, masalah sosial, kebanjiran warga asing dan pengangguran rakyat marhaen juga berpunca dari dasar pentadbiran beliau. Dalam menuju visi negara maju, kos sara hidup mula meningkat dan berterusan sehingga kini. Tapi sekarang apa dah jadi, dimana kedudukan Malaysia..? maju ke atau setanding dengan Korea, Jepun atau singapura..orang Malaysia masih mcm tu jugak, jadi kuli disyarikat jepun, amerika, langsung takde pemindahan teknologi, kita masih ditakuk yg sama, kalau ada yg berjaya itu bukan boleh dibanggakan kerana hanya golongan kroni saja, majoriti dari rakyat yang sepatutnya diutamakan menjadi mangsa, yang susah bertambah menderita, yang senang bertambah kaya.. itulah yang berlaku dizaman Mahathir..

cawat besi said...

waktu nak buat daya bumi tu aku ingat hang pun tak masuk jawi lagi.kalau jenis askar upahan apa nak buat.tahi kambing kenalah kata makjun kerana ikut arahan.askar upahan bukan ada fikiran dan perasaan tertentu.seluruh pemikiran nya dan tingkah lakunya digari atau hidungnya dicucuk dengan besi.hidup tipu diri sendiri.

Anonymous said...

Lu apa yang tak bangkang.. buat masjid negara, buat proton, buat putrajaya.. last-last orang ko dok gila nak tawan putra jaya... 16 sept , tapi habuk pun tarak...

Alhamdulillah orang muda dah mula bukak mata,telinga dan hati...tak makan cakap dek kerja-kerja melingkup negara ni..

Cuba la buat PRU sekarang nak tengok...

Ni zaman kemurungan PAS, DAP dan PKR..

Anonymous said...

Mahathir mentadbir Malaysia lebih 20 tahun dan TGNA mentadbir negeri Kelantan pun lebih 20 tahun jugak..

Cuba tengok repot kad dia orang;

i)Pembangunan Fizikal

a)Mahathir

KLCC,KLIA,PTP,Putra Jaya,PLus,MSC,perkembangan ekonomi,pembangunan banyak universiti,Proton,Perwaja, memperbanyakkan ramai professional Melayu ..huh banyak sekali tak boleh nak ingat semuanya

b)TGNA

KBMALL, TESCO. hmm ...hmm...
maaf ye .. tak nampak apa yang dibuatnya..mungkin orang lain boleh bantu

ii)Pembangunan Insan

a) Mahathir

Penerapan nilai-nilai Islam, pembangunan banyak Masjid, UIA, Bank Islam,Mahkamah Syariah dimartabatkan..

b) TGNA

Hmmm.. tak pasti nak cakap.. Kalau Kelantan dijadikan model apa yang boleh kita ikut ..ye.. tolong bantu sikit tuan-tuan

Anonymous said...

Anon kat atas- fakta tepat dan padat.
Yg peliknya bila UMNO je, pengkhianat bangsa..bila UMNO je, pengkhianat negara...bila UMNO je pengkhianat agama....fening2 dgn puak2 yg takut dgn bayang2 sendiri dan mereka yg tak sedar diri...

Anonymous said...

Jgn jd bodohla TB. Bace sejarah. Ketika itu, TDM melancarkan Pandang ke Timur. Waktu itu kite kurang kemampuan teknikal dr segi pengalaman dlm pembinaan bangunan besar. JGNLA JD BODOH ingt Dayabumi 100% dibuat oleh kontraktor Korea. Ianya hasil usahasama dengan kontraktor tempatan juga dgn itu kemahiran dan teknologi turut juga dipindahkan kepada kontraktor tempatan.

Anon 2.56 ko lg bodoh. Aku taula aku ni keje dlm bidang civil engineer. Mmg projek pembangunan sekitar tahun 60-an hingga 90-an semuanya dibina dengan kepakaran consultant asing. Kontraktor dan consultant kita baru nak belajar time tuh. Sbb tu wujudnya Ranhill, Guthrie, Sime Darby, Gamuda semuanya berasal dari luar negara kemudian secara perlahan para profesional tempatan mula mengambil alih syarikat ini. Ko igt senang2 nak bg projek besar kat kontraktor tempatan yg masih takde kepakaran time tuh?? lg lingkup aderla... Yg penting pertukaran ilmu dan teknologi adalah penting ketika itu.

Jgnla nak membangkang semua benda. Skrg ni lihat kontraktor tempatan AZRB mampu berdiri sendiri dan turut terlibat dlm pembinaan Universiti di Arab Saudi.

TB nak buat artikel jgn main hentam jer. Yg pencacai lain plak dok tukang angguk jer.

Tulang Besi said...

Iye ke? Apasal kontraktor Bumiputra yang ikut sama projek tu kata TIADA PERPINDAHAN TEKNOLOGI walau sedikit pun?

malaysiabaru said...

malaysiabaru.com said

ADA SEORANG BEKAS KONTRAKTOR MELAYU YANG MENGAKU PERNAH DAPAT PROJEK DAYABUMI...

BELIAU PERNAH BERITAHU KAMI YANG KELUARGANYA DI TIMPA MACAM2 MASLAH GARA GARA PROJEK TERSEBUT .

TAMBAH ORG TUA INI kununnya ISTERINYA TELAH CABUT LARI AKIBAT DI'LAKUKAN' SESUATU OLEH ORG TERTENTU AKIBAT PROJEK DAYABUMI NI..

BELIAU SENDIRI MENGHADAPI TEKANAN HEBAT UNTUK MENYERAHKAN KEMBALI PROJEK DAYABUMI YG TELAH BELIAU DAPAT...kepada kontraktor lain

p.s 'bunuh'$ 'membunuh' adalah perkara biasa dalam Bee End... tanyalah musa hitam...

Anonymous said...

Tulang besi cuba jelaskan kontraktor bumiputera yg mana kata TIADA PERPINDAHAN TEKNOLOGI tu..

Fikir secara akal, perpindahan teknologi bukan boleh senang cakap jer, TIADA PERPINDAHAN TEKNOLOGI pun.. maknenye ade kebarangkalian:

Kontraktor bumi yg join tu tak buat keje. Dpt projek sapu jer.

Biasanya sesuatu projek ade agreement dan Condition of Contract yg akan menerangkan tugas2 sub2 kontraktor yg akan menjalankan kerja mereka..

So kalo TB mahupun kontraktor yg cakap TIADA PERPINDAHAN TEKONLOGI TU..maknenye dorg;
1) tak penah joint meeting dgn main-con(logik ker?? kalo tak mcmmane nak tau task ape yg kena buat)
2)Kontraktor yg kate tu kontraktor kelas F, task yg diberi simple buat longkang dn sbgainye. Mmg xpyh PERPINDAHAN TEKNOLOGI PUN XPER
3)Kontraktor ni dpt job pastu sub kat kontraktor lain(biaserla kontaktor Melayu)
4)Kontraktor yg TB ckp ni kontraktor fantasi TB

So TB aku tanye ko Kontrakor mane yg ko ckp tu?? Dan kontraktor kelas mane yg ko cakap nih?? aku bg pilihan 4 example da kat atas.

Sudahla TB jgn perBODOHkan org lain. Tulis biar berfakta.

Anonymous said...

jawab TB jawab..

ko ni spin pun tak pandai .. berguru le ngan kickdefella.

baru kelas sikit ko punya spin.. dan nak lah orang macam aku nak percaya kat ko..

kalau jenis tarok je tanpa fakta.. ko ni aku anggap blogger haprak je..

Anonymous said...

Tulang Babi ni hanya tahu menfitnah je tanpa usul periksa. Segalanya ikut perasaan dan hati amarahnya. Islam itu amat luas perspektifnya, tapi si Tulang Babi ni menyempitkan diri dgn akal dan ilmu yg cetek....lantas menyalahkan satu dunia diatas kekurangan diri...inilah dia contoh seorang manusia yg ego terlalu tinggi tapi dangkal ilmu dan pekerti. Dia hanya fikir dia saja yg betul dan menidakkan hak pemikiran orang lain..begitulah kalau hati dan jasad dah rosak oleh ketaksuban yg melampau...berubahlah woiii....

Anonymous said...

Anon 8

MADDAY KUTTY...DUNIA

TGNA...DUNIA DAN AKHIRAT

SO ..Kau pilehlah..
p/s Germbolan huru hara sebab ramai mamak..tak kan Melayu tak sedar sedar kena tipu dengan mamak ....Kah...kahaa...kahaaaaa...

Anonymous said...

Anon 8.48 pm

Sah lah kau dah kena Kelentong dengan DR M
consultant consultant tu semua geng dialah.