"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, May 12, 2010

Mei 13 Berlaku Atas Kelemahan UMNO, Bukan Kejahatan Kaum Cina

Reactions: 
Mengapa Dasar Ekonomi Baru tidak dilaksanakan pada 31 Ogos 1957?

Sepanjang 1957 hingga 1969, ekonomi Malaysia berada dalam keadaan yang amat baik dan tidak mengalami apa-apa kemelesetan pun. Mengikut Laporan Bank Negara 1994 ms 4, GDP Malaysia meningkat:
a. Dari tahun 1956-1960 : 4.1%
b. Dari tahun 1961-1965 : 5%
c. Dari tahun 1966-1970 : 5.4 %
UMNO yang MEMILIH untuk meneruskan polisi ekonomi penjajah British yang memastikan Kerajaan tidak membantu orang Melayu keluar dari kepompong kemiskinan. HAsilnya dalam peningkatan ekonomi yang baik, orang Melayu terus merempat.

Ia bererti kemiskinan dan kehambatan orang Melayu selepas Merdeka dan sebelum 1969 adalah ANGKARA UMNO, dan bukannya angkara orang Cina.

PERKASA JADI PELINDUNG KEPADA UMNO

Itu persoalan yang Berahim PERKASA dan UMNO harus jawab sebelum mengadakan apa-apa majlis mengingati peristiwa 13 Mei.

PERKASA mengadakan majlis seperti ini kerana mahu menyelamatkan UMNO dari diserang kiri dan kanan. PERKASA ditubuhkan supaya semua serangan diarahkan pada PERKASA dan bukan pada UMNO dan Najib Tun Razak.

Hakikatnya, berlakunya 13 Mei adalah kerana kegagalan UMNO untuk menaikkan taraf ekonomi orang Melayu sebaik sahaja Merdeka. Tiada program khusus yang dilaksanakan untuk orang Melayu keluar dari kepompong kemiskinan.

KEKAYAAN MALAYSIA SEBELUM 1969 DIPUNYAI ORANG ASING DAN BUKAN ORANG CINA

Lagi pula, mengikut kajian Dr Jomo dan Prof Gomez dalam buku mereka bertajuk Malaysia’s Political Economy: Politics, Patronage and Profits, didapati pada tahun 1970, 63.4% dari saham-saham di Malaysia dipegang oleh Orang Asing dan bukannya orang Cina.

Walaupun sepanjang tahun 50an dan 60’an, ekonomi Malaysia berada dalam keadaan yang sangat baik, namun segala kekayaan negara telah disedut penjajah melalui syarikat-syarikat mereka yang masih beroperasi di Malaysia. UMNO telah menjadi barua British di dalam mengizinkan penjajah menyedut keluar kekayaan negara dari bumi Malaysia ini.

Plihanraya 1969 membuktikan bahawa terdapat penolakan kepada UMNO. Misalnya, kerusi Parlimen Parit telah dimenangi oleh Haji Hashim Gera dari PAS (bapa pada Salehuddin Hashim yang kemudiannya dipecat dari PAS kerana berjoget di Parlimen).

Demi melindungi kelemahan UMNO dan mengekalkan kuasa, kesalahan telah diletakkan kepada kaum Cina. Padahal, kaum Cina masa itu pun Cuma menguasai sebahagian kecil dari ekonomi Malaysia. Itupun, yang kaya pada masa itu adalah golongan Cina Koumintang yang sangat disayangi British kerana membantu mereka mengekalkan kekuasaan British di Malaya.

Cina-cina Koumintang ini kemudiannya menubuhkan MCA yang telah berkerjasama dengan UMNO dalam Perikatan.

Jelas, Berahim PERKASA sedang cuba untuk menutup kelemahan dan kesalahan UMNO sekali lagi. Saya cabar Berahim PERKASA dan UMNO menjawab soalan saya di atas;

Mengapa UMNO Tidak Menjalankan Dasar Ekonomi Baru Pada Hari MERDEKA?.

Yang kita nampak jelas adalah Presiden UMNO ke 2 merasmikan Kilang Arak Guiness di Sungai Way, tapi tiada program membantu Melayu dan orang miskin di Malaysia selepas 31 Ogos 1957.

Selain dari itu, pada 1969, imej UMNO juga amat buruk kerana telah melepaskan Singapura dengan sebegitu mudah.

Dalam keadaan imej UMNO yang amat buruk dan songsang itu, kaum Cina telah dijadikan mangsa mereka.

Berahim PERKASA mahu menghidupkan penipuan yang sama yang telah dilakukan oleh UMNO pada tahun 1969.

KESIMPULANNYA:
a. Melayu merempat selepas Merdeka kerana UMNO meneruskan dasar ekonomi Penjajah.
b. Sehingga 1970, ekonomi Malaysia masih dibawah penguasaan orang Asing, dan bukannya orang Cina
c. Orang CIna tampak hidup lebih baik kerana sememangnya semenjak mereka sampai ke Malaysia, mereka sudah duduk di kawasan-kawasan Bandar
d. UMNO menyalahkan kaum Cina untuk menutup kelemahan mereka yang gagal membela kaum Melayu dan melepaskan Singapura kepada "Cina PAP".
Sekian

Tulang Besi

21 comments:

matkambing said...

orang melayu mesti sedar dan bangun untuk menjatuhkan umno dari tumpok pemerintahan negara jika tidak mahu lagi melihat kezaliman yang dilakukan sehingga kini!

AzamDin said...

hah..ramai la yang memaki TB nanti..kata TB ni sayang cina la apelah.. ahahaha

aminudin selehudin said...

inilah satu fitnah yang paling besar terhadap umno.satu pembohong lagi.13 mei melayu dah lupe ke.inilah penulis upahan yang lupa daratan.jangan melayu jadi pembohong kerana gila kuasa.kerana jaga orang lain sanggup jadi penulis upahan yang tak bermoral.sekarang ramai penulis upahan ikut telunjuk dan dicucok hidung.apakah matlamat saudara...seronok ke tengok melayu terperosok sana sani dalam negero sendiri.saudara ingat me;ayu dah hebat sangat ke hari ini.jangan cakap bohong banyak sangat.apakah saudara diajar supaya tidak lengsung mengenang jasa orang lain walau pun sedikit.apakah saudara tengok peniaga petani yang membanjiri negara kita.buka kedai tomyam keran nak hidup.sudahlah jangan samapi bila dah rebah dan tersngkur makan bumi baru melayu nak mula bersatu.sejak dari dulu lagi melayu uoahan inilah yang melingkupkan melayu.kritik biarlah yang berasas dan memberi keuntungan.kalau kerana makan upah bertaubatlah banyak-banyak.yang mendatang belum tentu menjamin kebahagiaan dan kemakmuran.orang yang tak ingat pada Allah sahaja suka menjahanam banghsanya sendiri.aku tak tahu lah saudara orang melayu atau sebaliknya.berpada-padalah.....

aminudin selehudin said...

inilah satu fitnah yang paling besar terhadap umno.satu pembohong lagi.13 mei melayu dah lupe ke.inilah penulis upahan yang lupa daratan.jangan melayu jadi pembohong kerana gila kuasa.kerana jaga orang lain sanggup jadi penulis upahan yang tak bermoral.sekarang ramai penulis upahan ikut telunjuk dan dicucok hidung.apakah matlamat saudara...seronok ke tengok melayu terperosok sana sani dalam negero sendiri.saudara ingat me;ayu dah hebat sangat ke hari ini.jangan cakap bohong banyak sangat.apakah saudara diajar supaya tidak lengsung mengenang jasa orang lain walau pun sedikit.apakah saudara tengok peniaga petani yang membanjiri negara kita.buka kedai tomyam keran nak hidup.sudahlah jangan samapi bila dah rebah dan tersngkur makan bumi baru melayu nak mula bersatu.sejak dari dulu lagi melayu uoahan inilah yang melingkupkan melayu.kritik biarlah yang berasas dan memberi keuntungan.kalau kerana makan upah bertaubatlah banyak-banyak.yang mendatang belum tentu menjamin kebahagiaan dan kemakmuran.orang yang tak ingat pada Allah sahaja suka menjahanam banghsanya sendiri.aku tak tahu lah saudara orang melayu atau sebaliknya.berpada-padalah.....

Anonymous said...

hallo bro! 12.21
komen ko langsung x berasas, ko crt ikut kepala hotak kau jer!
Tb komen pd realitinya dan kau komen pada perasaan ko. Ini bukan asaalah fitnah atau adu domba. Jika kau ada bukti utk menyanggah post si tb, silakan. bukan komen ko yg x berilmu. Buang masa aku nak baca komen ko. Sorry bro.
Aku pun melayu dan aku sedar hidup ini mesti berpijak pada bumi yg nyata. Yg benar tetap benar dan yg salah tetap salah. Ayuh keluarkan bukti ko jika di dapati post tb ini bersifat fitnah agar dpt aku pertimbangkannya.

Anak Lenggong said...

Sape lah siRahman@ Tulang Babi tu nak ulas pasal peristiwa 13 mei..masa berlakunya pun dia tak ujud lagii..kalau nak tau tanya lah orang yang melaluinya:

1. http://www.happysus.com/pdf/13 MEI DARIPADA CATATAN TUNKU ABDUL RAHMAN.pdf

2. http://www.angelfire.com/on2/Saifulazrulchelah/MASALAH13MEI.html

Anonymous said...

Den nak dongar KJ komen pulak. lamo bonar tak dongar KJ cakap, dio poi sambung belajar ko kek kembrej.

Dia ketuo pemudo kito, ayuh jgn lambek2 bona....

anak lenggong lahir 13 mei said...

wakaka sapolah Anak Lenggong yang nak bagi link laman web pasal 13 Mei..

wakakakakakakakaka...

kalau si Rahman TB ni menipu..Tunku Dul rahman pun leh tipu..

dah tu tunjuklak angelfire..sapo2 pun leh tulis la dokek angelfire tu.. waakakakakkaa diorang tu pun leh tipu..wakakakakakaa

teratailiar said...

aminudin salahudin...
kot nak kenang jasa...
Musa tak lawan la Firaun...
Muhammad tak lawan la Abu Jahal...
begitu...
13 Mei?
P la masuk mana2 library...
mintak jurnal 13 Mei...
bole dapat ke?

Anonymous said...

bodo py artikel... walaupn ak bkn org umngok tp ak rsa ni la artikel paling bodo penah ak baca...

Anonymous said...

Tulang Babi @ Rahman Babi ni lahir selepas 13/5/1969..apa dia tahu tentang sejarah 13 Mei..kalau mak bapak dia masih hidup, tanyalah mak bapak hang hoi tulang babi tentang periwtiwa 13 mei. ini pasai nak sokongan cina dan nak undi cinalah maka tulang babi dah lupa daratan dan dah lupa keturunan...hang pi jilat jubor lim kit siang wahai tulang babi. cis bedebah tulang babi, hang dan keturnan hang adalah keturunan bangsat petualang bangsa dan negara..go to hell and burnt in hell with all those bastards you abd rahman babi.........

cempaka sari said...

anon;
luaskan lagi bacaan mu,
bnyk lagi artikel bodo dan poyo...
gomo, parpukari, etc...
tok sah melalak kat cni...
hujah dah x der...
tabur fitnah plak...
dapat upah bg anak bini makan...
tak takut Tuhan ke...

Anonymous said...

alah artikel 13/5 konon..itu semua artikel yg telah diputar belit oleh puak2 yg anti melayu dan anti islam. jgn jadi bodoh boleh percaya bulat2 analisis dari artikel yg bermotif jahat itu wahai "cempaka sari". hang pun kena celik sejarah, bukak mata, bukak minda, tengok realiti..jangan dek taksub nak undi cina, maka hang pun sanggup menikam bangsa segama..inilah dia spesis yg menghalalkan cara utk mencapai matlamat...matlamat apa??

Aku daripada PARTI GERAKAN said...

wakakak macam mano ekau nak buktikan ekau tu botu anonymous atas ku???

wakakakaa

Anonymous said...

wakakaaa ni apa benda soalan tak paham..ini satu lagi spesis tak bersekolah dan jadi katak bawah tempurung dok ego dgn loghat pekat N9.
Tengok je lah kt Seremban tu...siapa yg pegang ekonomi? mamat2 dari Bongek Juaseh, Senaling, KPilah, Alai, semua pegi kat Seremban mengayakan cina2 kat situ..toksah cakap banyaklah!!!

UMNO Negeri Sembilan said...

sapo pulak yang pegang politik???

UMNO kan??

wkakakaka bangang bangang..dah la perkauman..bonci ngn Melayu..bodoh punyo UMNO..sifat mombonci suku Melayu...mampus la woi.. wakakakkaa

ofekenofee said...

allo anon 5:46.
jangan jadi bangang...
yang tikam bangsa sendiri UMCO la...
jual air kat Singapore 3 sen,rakyat sendiri 80 sen...
orang melayu merempat dok tanah tol,
UMCO bagi pulau gunung kat toke2 judi bole pulak...
yang hapus tulisan jawi bukan pas dap pkr...
yang pelekeh bahasa sendiri bukan Umno ke?
halau Melayu kat Berembang, Chubadak,Plentong, Malaysia Tambahan siapa?
tipu peneroka jual sawit getah tak ikut harga pasaran sapa?
ambik tanah peneroka, pampasan x bagi...
bodoh!!!
lepas tu melalak salahkan bangsa lain, salah kan pembangkang.
BANGANG!!!

Anonymous said...

Woi sudahlah suku Bongek N9 pekat dan yg seangkatan dgnnya...tuduh UMNO perkauman konon..jenis bangsa yg tak sedar diri ni tiba-tiba jadi pembela puak-puak kafir harbi semata-mata nak sokongan undi. dia tak sedar kalau pergi kt kedai hardware KPilah tu, harga utk melayu lain, harga utk bangsa dia lain...kena tipu. Lepas tu asyik membela...pidahhhhhhhh..dah lah penjilat jubor lepas tu kena tipu pulak, lepas tu puji lagi, sokong lagi.........melayu tak sedar diri!!!

UMNO hina suku Negeri 9 said...

den membelo kafir yang bonar..tapi UMNo idak pulo potahankan Islam apobilo MCA marah kan hukuman takzir terhadap kartika araki....

belo dongn buek tak tau...mano lobih borek.. wakakakkaa

den bukannyo bongek N9...den cakap jo nogori..sobab leh sakitkan hati ekau.. wakakaka dasar tak boruntung botu la...KJ pun bongek gak.. wakakakakkaa

Anonymous said...

kepala sengal dan bebal suku bongek N9 ni...

Negeri Sembilan hebat! Jawa Toyol said...

waaakakakaka tak lamo laie kalah la umno dokok N9...sobab mombonci suku N9...pokauman sampai ko suku umno ni.... wakakakakakaka sengal bebal tahap gaban .. wakakakaka bodoh plak tu.. waakak..tau2 dio tu jawo..jawo bukan Melayu..tapi ngaku melayu.. wakakakaka bodoh