"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, May 16, 2010

Pembangunan Dr Mahathir Merugikan Rakyat Malaysia, Orang Melayu dan Orang Miskin. Hanya Untungkan Kroni

Kepada aktivis PERKASA yang tersangat berbangga dengan Dr Mahathir, sedarlah sikit. Kamu telah tertipu. Dr Mahathir adalah seorang yang kuat menipu. Semua program pembangunan beliau hanyalah untuk mengkayakan kroni dan anak-anak beliau semata-mata. Orang biasa macam kita sentiasa tertekan dan tertindas. BUKTI PERTAMA saya bawa adalah gaji pekerja2 di MAlaysia.

Pada tahun 1970, harga kereta Volswagen adalah RM5k sebiji, rumah teres dua tingkat harganya RM25k dan coca cola pula 50 sen sebotol. Gaji seorang yang baru tamat universiti adalah RM800 sebulan.

Setelah Dr mahathir turun takhta, kita lihat harga rumah teres dua tingkat adalah RM200k, kereta Proton Wira pula RM60k sebulan, dan coca cola pula RM1.50 sebotol.

Namun, secara purata, gaji permulaan mereka yang keluar universiti hanyalah RM1200 sebulan sahaja.

Sebab itu 80% rakyat Malaysia menjalani kehidupan mereka sehari-hari dengan BERHUTANG. Majoriti rakyat Malaysia terpaksa bergantung kepada kad kredit untuk hidup.

Mahathir hanya membela kroni dan mereka yang berduit. Polisi Mahathir adalah menyokong smeua yang kroni dan syarikat besar mahu.

Apabila kroni-kroni ini mahu menaikkan harga barang, Mahafiraun menyokong. Tapi, bila rakyat mahu gaji mereka naik, Mahafiraun tidak pernah menyebelahi rakyat.

UNTUNG BAGI KRONI, RUGI RAKYAT TANGGUNG

Itu adalah satu lagi amalan Mahafiraun. Apabila Proton hampir nak mati pada tahun 1983 ke atas, Mahafiraun naikkan cukai import kereta serta naikkan harga Proton sehingga kereta Proton paling murah pun harga sampai RM60k. Dan, kerugian Proton telah mencecah paling kurang RM11 - 12 billion. Semuanya dibayar dengan wang minyak milik rakyat.

Mahafiraun telah diberi amaran bahawa projek kereta nasional tidak akan berjaya di Malaysia kerana rakyat Malaysia jumlahnya sedikit - 13 juta pada tahun 1983. Tapi, Mahafiraun tak kesah. Dia tak kesah rakyatnya terpaksa bayar kereta 5 kali ganda dari harga sepatutnya (Proton Wira tu sepatutnya harga sebiji tak sampai RM15k sebab kualiti cukup buruk). Yang penting ego dan kehendak serta nafsu syaitan beliau dipenuhi.

Juga untuk mengatasi masaalah penduduk ini, Mahafiraun telah melancarkan program yang begitu tidak rational yakni menambah penduduk Malaysia sehingga 70 juta orang pada tahun 2000. KAlau RM11-12 billion tu pakai duit BAPAK Dr MAHATHIR, saya pun tak kesah. Tapi kerugian Proton tu ditanggung oleh rakyat MAlaysia. Duit Mahafiraun satu sen haram tak keluar. Memang bangsa celaka Mahafiraun ni.

Lagi satu, waktu ekonomi sedang berkembang sebelum 1997, semua kekayaan negara dibahagi2kan sesama kroni Mahafiraun terutamanya budak2 Daim Zainunddin yang dipanggil "Paremba Boys".

Pada masa itu, kita rakyat Malaysia satu sen haram pun tak dapat nikmat dari dasar penswastaan Mahafiraun.

Tapi, bila semua rugi, rakyat terpaksa bayar balik hutang2 kroni yang telah terlungkup meniaga walaupun diorang ni monopoli. Maknanya apabila untuk rakyat tak merasa, apabila rugi rakyat tanggung.

Kerugian dari penswastaan yang gagal ini dianggarkan menghampiri RM80 billion. (Jumlah liabiliti yang terpaksa ditanggung atas kebodohan kroni2 Mahafiraun seperti Wan Azmi Wan Hamzah, Tajuddin Ramli, Halim Saad, Renong dsbnya dianggarkan RM80 billion).

itu tak termasuk projek2 bodoh yang memang dari mula orang dah tahu akan rugi seperti PERWAJA, PROTON, projek enjin motosikal HICOM yang semuanya rugi, dua kilang simen di Langkawi dan Perak pun telungkup (dgn kos lebih RM2 billion) dan banyak lagi.

Wang modal asing yang keluar dari Malaysia pula dianggarkan dalam RM 30 billion semuanya keluar terus dari Malaysia pada tahun 1997.

Pokoknya, selepas Mahafiraun menghabiskan berbillion-billion wang rakyat dengan projek2 gila dan tidak masuk akal beliau, berapakah kenaikan gaji yang telah dinikmati oleh rakyat Malaysia selama ini?

Seperti saya kata, bagi gaji graduan universiti yang baru habis sekarang tidak lebih RM1200 sebulan. PAdahal, pada tahun 1970, gaji graduan yang baru keluar adalah RM800 sebulan.

Ertinya, manusia bernama Dr Mahathir bin Muhammad Iskandar Kutty adalah seorang "con man" tahap paling tinggi.

bagi saya, kalau Ku Li jadi PM pada 1987, mungkin hidup kita tidak begitu tertekan sekarang ini.

Mahathir ni hanya pikir kroni dan anak-anak dia. Rakyat Malaysia dia tak pikir langsung.

Tiba-tiba bebudak PERKASA ni habisan pergi sokong mamak kerala ni. PAdahal berapa banyak duit minyak kita dihabiskan oleh Mamak kutty ni.

Dan gaji pekerja2 di Malaysia tidak naik mengikut kadar kenaikkan kos hidup. Sebab Mahakutty tinggalkan budaya utamakan kroni dan mereka yang berduit.

(bersambung)

Tulang Besi

21 comments:

Unknown said...

Itu yg puak2 umno/bu dok kagum..bangga..bahkan riak lagi..
wal hal tak ubah seperti pak pandir ..menang bertaroh kampong tergadai..

Anonymous said...

1.Teringat zaman ngaji dulu! zaman 80an!lepas SPM belambak kawan-kawan sekolah terus dihantar ke US dan Uk!La ni ramai diantara depa dah jadi doktor dan jurutera!
2.Baguih juga dasar PM waktu tu!!kalau tak merasala anak kampung pi mengaji kat us dan uk!!
3.Kalau tidak! tak dak la banglow-banglow besaq ditepi-tepi jalan diantara pasir mas dan kota bharu!!
4.kalau tidak!depa dok toreh getah macam akula la ni!!
5.Sapa Pm zaman 80an!Nik aziz atau sapa aaa!!!

Anonymous said...

tapi jika saya bandingkan kehidupan keluarga saya pada tahun 70 an dan 80 an.. kehidupan sekarang lebih selesa. bagi yang malas dan tak berusaha sahaja yang rasa kepayahannya. Dulu kalau kakitangan kerajaan hanya mampu pakai vespa sekarang begitu mewah. sama juga dalam sektor swasta. di tempat saya di kawasan felda pekerja asing boleh dapat hingga RM3000 sebulan. tapi kenalah rajin bekerja. Kawan saya hanya dengan menjual pisang goreng boleh meraih pendapatan rm5000 sebulan tapi kenalah berpanas dengan kuali.. usahakan tangga kejayaan... yang pastinya yang berpendapatan rm1200 tu malas berusaha dan malas menggunakan otak untuk mencari pendapatan lebih.. pekerja saya yang setakat lulus matematik SPM pun saya dah bagi gaji RM1500.00 . menipu biar kena tempatnya.

Chairman Kaga said...

MAHADEY TU DAJAL!

mm said...

kerana dasar mahader lah rakyat dapat pakai kereta....tapi hutang interest tertinggi di dunia ketiga...kerana dasar mahader lah rakyat dapat menikmati lebuhraya yang baik...tapi tol termahal di dunia...kerana dasar mahadeerlah kita ada KLCC tapi tandasnya harga rm 2 sekali masuk...kerana dasar mahadeerlah kita dapat elektrik ... tapi paling mahal di asean...keranaa dasar mahadeerlah duit rakyat malaysia bertimbun - timbun...tapi semuanya salah urus...guna untuk kroni...kerana dasar mahaderlah kita dapat tengok astro...tapi bayaran paling mahal di asia...monopoli...kerana dasar mahadeerlah di bidang pelancongan..malaysia dikenali pusat judi terbaik di asia ... kerana dasar mahadeer lah...bidang pertanian di malaysia tertinggal jauh dibelakang di asia...tanah sawah luas...padi di import...sistem pengairan tidak di naiktaraf...padi x boleh di tanam dengan baik...thailand dpt 10 tan / hektar..malaysia dapat 3 tan..apapun kerana dasar mahadeer lah indeks rasuah antara tertinggi di dunia..sama dgn negara afrika..tq mahadeer

Anonymous said...

Kalu tak TDM, tak mungkin aku akan jadi guru sekarang...

Apa ? Apa sumbangan PAS ha ?

Pengacau aje le.

Syukur aku mempunyai pemimpin seperti TDM

TGNA apa ? keluar fakta karut makrut kelirukan anak-anak kite aje

Poraah la PAS..hamPAS

I help you, you help me wakakaka... said...

Mahadeyy...memperkenalkan dasar pengswastaan dalam erti kata lain mempormosikan kronism dan rasuah.

Anon 12:24...Nik Aziz pegang jawatan PM kaa...aku ingat ko ni cikgu cabuk kot...

Anonymous said...

nik aziz masa itu baru penyelia kemas.apa puak-puak askar upahan tahu.masih berhingus lagi.otak penyu pula dia bukan tahu apa.nak tanya berapa upah sebulan dia orang bayar.

Carca Merba said...

kpd guru yg dilantik TDM ~ anggaplah TDM tu Tuhan kamu. Pemberi rezeki kamu. Bodoh nak mampus punya guru.

Anonymous said...

sokong PAS sbb leh masuk soorgaaa ....

Ahli PAS said...

yg dok kutuk2 PAS tu biarkan jer, mungkin hati diorng tak tebukak lgi, tak paham lg apa sebenarnya PAS nih..

abaikan jer puak2 UMNO BN nih....

Anonymous said...

hallo kawan! itu singapore pun mahathir pm Kah?
Tapi kenapa rakyatnya d hantar belajar, krn utk kebaikan negara bongok. sana singapore pun kena buat jalan baik2 banggunan tinggi2 tandas cantik2 pengangkutan awan cangih2 semua mahu kasi senang sama rakyat krn itu dah tanggung jawap pemerintah. kerajaan yg d amanahkan utk menguruskan duit negara kena jujur. x payah lah ko megahkan d atas apa tanggungjawap kerajaan kpd rakyat bodoh.
thailand,brunei,india pun mahathir pm ke? tapi semua pun membangun bodoh sebab tanggungjawap pemimpin.
kalau kau pencacai yahudi jd pm pun kau kena buat pembanggunan seperti itu kerana tanggungjawap bodoh. cerita mcm x der fikiran.jgn kau bezakan dgn org yg pegang duit dgn org yg x pegang duit utk pembanggunan, bodoh.

Chairman Kaga said...

MAHADEY ORANG YG PALING DIBENCI CHAIRMAN KAGA. KENAPER KELAHIRAAN KERALA TU MENCEKUP ORANG KELATE?
APA DOSA MEREKA?
UNDI PAS.
MEREKA YG SANJUNG MAHADEY PALING DIHINA OLEH CHAIRMAN KAGA
ISSSH!

mm said...

apa guna kau cikgu...aku pun cikgu...tapi ada semangat ingin berubah...engkau aku rasa cikgu pengampu...engkau cuba belajar sejarah dlm ertikata sebenarnya....dasar yg di bawa mahadeer x ubah dgn dasar penjajah...jajah pemikiran dgn retorik..klcc...litar sepang...mcm2 lagi..pembaziran...media dikonkong...perjuangan media hanya puji - pujian untuk kerajaan....tiada pendedahan kelemahan kerajaan...kerajaan anak didik mahedeer kononya sempurna...coba tonjolkan imej baik...mulut merah hati hitam...itulah najib...kepada cikgu2 pengampu aku nak tanya kenapa peruntukan untuk sekolah dipotong..sedangkan bila tiba pilihanraya kecil boleh umum duit ratusan juta peruntukan untuk kawasan tertentu...lu pikirlah sendiri...masuk syurga atau x itu urusan tuhan bergantung pada amalan...tapi yang aku belajar sekiranya amalan kamu tahap walipun jika kamu menyokong manusia yang memakan harta bukan hak dia...neraka lah jawabnya...bersubahat...duit rakyat hanya boleh dibelanjakan tanpa keizinan rakyat untuk kemudahan asas sahaja...bina jalanraya..jambatan , rumah2 ibadat , air dan sebagainya...tapi jika untuk membina KLCC dan litar sepang, seseorang pemimpin itu perlu minta kebenaran dari seluruh rakyatnya...jgn kata banyak..1 sen pun harta haram masuk neraka...bila mahadeer nak insaf...sokong orang baik di balas baik..tentang fatwa TGNA, cuba kau cari mana fatwa salah...itupun jika kau arif ilmu agama...tapi jika kau jahil sebab itulah kau x jumpa kebenaran fatwa itu...

Anonymous said...

selamat hari guru kepada cikgu...maaf kalu cikgu gila politik.. di sekolah kerja membangkang semua orang buat tak betul.. nak membangkang je.. apa dia buat tido dalam stor, makmal komputer.. masuk kelas lambat.. di belakang mulut power dalam mesyuarat tak berani pulak... tak sabar nak tunggu abis mengajar sebab sibuk nak pergi dengar ceramah.. ajak buat program ujung minggu semua menolak.. Guru jadi public figure pakai kena smart dan masa kena pantual tapi sebaliknya, mengajar duduk saja... duduk sibuknya macam mana nak tambah duit kerja cikgu jadi part time aje, ....apa nama parti islam niiiiiii...

ni'am said...

orang pemalas sape2 jadik PM pon akan miskin....alasan...
sumenyer pasal duit...
ak bercita2 nak jadi kroni lah boleh kaya...buat aper nak komplen jerrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Anonymous said...

kesian ada cikgu kat sini yg rasa dirinya baik kerana sokong UMNO...itulah yang dia buat terbalikkan kat cikgu lain....dasar didikan UMNO...tanpa pegangan ... tanpa perjuangan...penuh pertaruhan dan perjudian..

malaysiabaru said...

NAZRI AZIZ SAID,

MAMAK KUTY KERALA MARI BAPAK PURAT ALAM PUTAR BELIT


MALAYSIABARU.COM/BLOG.HTML SAID

MAMAK KUTY BAPAK PEMBOHONG

( anak dia org paling kaya di malaysia tauke minyak tauke maxes)

anak melayu di kedah 10 000 tak de kerja ... anak buah mamak kuty dah 50 tahun pakai basikal untuk pergi kerja tapi masih BODOH undi lagi Bee End. kesan minum sogokan najis rasuah judi bn ...

teratailiar said...

anon 12:24 said,
"kalu tak kerana TDM, mungkin aku tak jadi guru sekarang".

patut la Madet orang panggil Firaun...
kat Mesir yang bagi sungai nil tu subur tu tok firaun la...

50 taun dulu fikiran mcm ni layak bersekali dengan Revolusi Budaya Mao Tze Tung...


Terkini... anon atas, walaupun guru...layak mengajar kat Korea Utara...

Bila si buta sudah boleh melihat lalu disembah potret Kim Jung Il...
sebab Kim Jung Il yg menyembuhkannya...

huhhh...sadis...

Anonymous said...

sudah lah guru2 umco d atas!
ko sendiri dapat lihat apa yg tdm dah buat kpd anak2 melayu yg terlbat ppmsi. cuba kau bg komen apa kemajuan anak2 melayu itu skrgni ?
sehingga peratusan utk mendapatkan bged A pun terpaksa d turunkan kpd 75%. Beginilah caranya kem. pel. menipu rakyat m'sia dan korang guru umco agar ppmsi ini dpt d lihatkan kemajuannya. 75% utk gred A, cuba korang fikirkan d tahap mana pelajar2 melayu ini bila keputusan peperiksaan d umumkan kononnya cemerlang.

Anonymous said...

guru umco tu nk kutuk org duduk dlm kelaslah,,tido dlm stor la,,cara pakai baju lah,, bkn nk trime knyataan org yg die sanjung2 tu korap@kurap!!