"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, October 23, 2010

Apabila Setan Bisu Bersuara...

Reactions: 
Maka berkatalah "Ulama Muda UMNO", Fathul Bari Mat Jahya (Baca: S E T A N - Setan, kalau bahasa Arab: Syaitannirrajim):
Pendekatan pembangkang mengecam tindakan Rosmah Mansor menaungi Festival Busana Islam (IFF) - yang mencetuskan kontroversi - tersasar daripada konsep agama sebagai nasihat.

Fathul Bari berkata, pembangkang sengaja membesar-besarkan isu itu sambil meletakkan sepenuhnya kesalahan atas bahu Rosmah tanpa menyiasat terlebih dahulu perkara itu.

"Sepatutnya bantahan itu ditujukan kepada penganjur sedangkan beliau (Rosmah) penaung semata-mata," katanya.

"Tanpa diteliti hal tersebut, mereka terus menyerang dan menghukum. Adakah ini sikap orang Islam yang mengakui membawa hukum Allah. Sedangkan jelas perbuatan seperti ini tersasar Islam yang mengajar etika menasihati seseorang,"

"Kalau mereka ikhlas (menasihati) mengapa tidak tarik tangannya, bersendirian tanya dengannya lebih dahulu (perkara sebenar)."

Memetik pendapat seorang tokoh terkenal mazhab Shafie, Fathul Bari berkata, pemerintah patut didoakan dengan kebaikan dan bukannya dengan maki hamum dan caci maki.

Menurut anak bekas mufti Perlis itu lagi, ini kerana Islam meletakkan adab dan etika tertentu untuk menegur seseorang.

Bercakap kepada Malaysiakini selepas itu, beliau bagaimanapun menegaskan tidak bersetuju 100 peratus program seperti itu dikaitkan dengan Islam.

"Saya cuma tekankan tadi soal adap menasihati pemimpin," katanya.
Kah kah kah kah kah...

Gua dah agak... Setan memang macam ni... lagi 1 yang gua dah lama sangat dah dok agak: Iman tak dapat diwarisi dari seorang ayah yang bertaqwa...

Kah kah kah kah kah...!!!

A'uzubillahiminasyaitanirrajim...

*biasa la setan... biasanya setan sebelum makan dia tak baca Bismillahirrahmanirrahim... manusia pun macam tu jugak... kadang-kadang baca Bismillahirrahmanirrahim sebelum makan tapi lepas makan lupa pulak nak baca Alhamdulillah... ada jugak manusia lain yang lupa adanya ayat yang mengatakan hukum "BERSUBAHAT dengan KEMUNGKARAN"...

Yang tu kita panggil SETAN jugak...

Kah kah kah kah kah...!!!

43 comments:

eelobor said...

hahaha....kelakar pun ada kan?

Anonymous said...

Salam

Gua cabar ini ustaz beri komen tentang fashion show tu.

komen samada Ok atau KO tanpa sebut ttg penaung atau penganjur.

tuan komrad said...

eh...takpe per..puak2 yahudi ni selagi tak nampak kepala bu..h,pa..at ngan te..k,boleh lagi tuh....diaorang memang suka benda2 yang terlondeh nih..kalo pasal lubang punkoq lagi la diorang minat..feveret tuh....

wakakakakakakakakakakakakakakakakakakakakakakak...

kalo bik mama pakai baju cam fesyen tuh,haru dibuatnya..bukan takat aku,murujib pon mau muntah hijau agaknya....terkeluar isi perut trus...

wakakakakakakakakakakakakaka

Anonymous said...

1.nak pebetui sikit!dia bukan bermazhab syafie!dia puak wahabi perlis!anak buah asri!!
2.dia anak bekas mufti perlis!besan shahidan kassim!bekas mb perlis.

Anonymous said...

sambung..
1.Sewahabi dengan al-bakistani!!
2.Puak-puak ni!masuk politik!!jadi setan semua no!!!

Anonymous said...

Nama Fathul Bari, kitab Fathul Bari pun xhabis lagi baca apa?

Tp ada kebenaran juga. Dia gitau pasal cara tegur.

Tapi yg pelik nya takkan si rosmah tu tak tengok dulu raptai atau koleksi baju2 yg akan dipamerkan sebelum acara tu.

Payah Suami jahil murakab turun kat isteri.

Anonymous said...

sedih betuilah dgn puak2 PR ni. siapa2 sajalah asaikan bukan nik aziz, lebai2 PAS/PKR/DAP yg lain semuanye tak layak nak cakap pasai islam dan hukum hakamnya.
orang lain semuanya syaitan, syaitan bisu, tak cukup ilmu dan macam2 lagi hina cerca depa kt mereka ni...
adooi....fening2 dgn puak2 nik aziz ni..
mai pakat alih undi no PRU13 nanti..takut jugak rasanya nak ikut puak2 PR ni..dulu dok ingat betui sngt..la ni depa dak naik riak pulak dah....masyaallah!!

ahligugel said...

Kena siasat dulu penganjurnya kerana Rosmah hanya sebagai penaung, kata Fathul Bari. Kalu gitu penaung hanya menaung tanpa melihat apa-apa yang di bawah naungannya, hehehe ... bernaung ertinya berteduh? Lebih kurang macam inilah pandangannya, sesiapa sahaja yang berteduh dibawah pokok boleh berbuat apa saja samada kapakkan batangnya, buatlah apa saja kerana pokok itu tidak boleh berbuat apa-apa terhadap pengapak tadi. Lain kali hantar surat kepada bini PM tu tak usah jadi penaunglah kerana beliau tidak mempunyai kuasa apa-apa, logik jugak kan, kan, kan? fening ...

Nazif Taicho said...

ulama umno @ ulama rosmah..
si fathul ni dah buta hati..

Anonymous said...

budak ulamak berok sekor ni ckp jer pandai..org semua dh suara baru ko nk terhegeh2 nk suara pastu belasah org pulak...kalu ko berani suruh big bxxb mama Ros ko minta maaf dan tak jadi penaung IFF lg..aku tngok show yg ada kat malaysia pun x menggambarkan kaedah berpakaian kepada muslimah...tang ni sapa nk jawap.....dia kan first lady malaysia...

taikpalat said...

korang yang bagi komen kat blog ni pun bodo...diperbodokan oleh poji

bangang...

Takbir4948 said...

Sememangnya Ustaz dan Ulama Ciptaan umNO lebih takut kan NAJIB dan kak ROS....bercakap guna pakai skrip umNO...Inilah PEROSAK UGAMA...

mountdweller said...

Aduii.. bodohnya budak ni!

Faham ke dia 'Pengajur'tu siapa dan 'Penaung' tu siapa dan apa tanggung jawabnya. Terlepaskah seorang 'Penaung' apabila dosa Pengajur tidak dibantah/dipersetujui oleh Penaung?

Pemimpin tu sape? Adakah Rosmah dianggap Pemimpin oleh rakyat malaysia?

Sekolah mana budak ni belajar ye..

Kalau nak sokong pun janganlah memperbodohkan diri sendiri, akau kamu memangnya bodoh!

tuan komrad said...

woi..nik ajis tak jadi penaung festa bogel2 lar....

dia jadi penaung bagi kuliah agama kat kelantan tiap2 pagi hari jumaat...

wakakakakakakakakakakakak..

budusnyer geng2 yahudi..kalo ati dah gelap macam buntut kuali,kesalahan depan mata pon wat bodoh jee....makan taik tiap2 ari,cam tu la jadinya...

cayalah bik mama..semua dia hentam..sat lagi ngan murujib dia tendang..dia plak jadi pm...

hidup pompuan puaka...yehaaaa

wakakakakakakakakakakakakaka

Anonymous said...

PERISIK RAKYATLAH SETAN UTAMA NEGARA,

cucu datok mandaliar said...

klu.mcm tu semua org islam yg buat salah yg melanggar hukum syariat islam tak boleh di hukum ke,org berkhalwat tak boleh di hukum,org yg melahirkan anak luar nikah tak boleh di hukum le,org minum arak tak boleh dihukum le...klu mcm tu hakim2 di mahkahmah syariah tu telah tersasar dari islam le ye.....sebab agama islam tu adalah nasihat,klu mcm tu ramai le nanti akan lahir dan bertambah ramai le anak luar nikah di malaysia ni....sebab klu beranak tanpa nikah tu cuma akan di nasihat aje....tak kena hukum pun....kahkahkah....sia sia aje mak bapak kau org pi hantar kau org belajar jadi ulamak....kahkahkah....klu setakat nak cari makan tu...jgn le sampai jadi org org bangang....wakakakakakakakakakah....ulamak jadi u lanyak...mupeti jadi mau pitih.....kekekekekeh

Anonymous said...

cai umngok totok statement pendek2 jer....dh malu tahap gaban...utk cai umngok sekelian kitaorang x marah korang dlm kes ni jgn risau2 yg kita marah big bxxb mama Ros dgn suami dia yg bacul dan dayus tu...so korang pikir ler sendiri nk teruskan dua ekor setan ni sebagai pemimpin atau korang kluar jer dari barisan taik...korang nk bg sape lg jd pemimpin korang xkan mat sembab yg ada bau2 freemason tu pulak...kitaorang mengalu-alukan kehadiran kalian semua....

Anonymous said...

cam bagus jer mamat kat atas aku ni bagi komen...

Anonymous said...

antara ciri2 umat akhir zaman dan tanda2 akan diturunkan bala...mengangkat org2 munafik menjadi pemimpin...menghimpunkan harta sebanyak mungkin...berleluasa amalan rasuah dlm pelbagai bentuk dan rupe...riba wujud dimana-mana...muncul ramai ahli ibadat tetapi jahil dan ramai golongan ugama tapi fasik...

Anonymous said...

I have just read the following from Nathaniel Tan's blog when I went into Malaysiakini:

Tweet from lawyer Latheefa Koya: 1 of the 3 witnesses Gunasegaran’s inquest, Selva has just bn arrested & beaten by the police wife called for help!


Those human-looking animals now want to kill Guna's witness for telling the truth. THis is blatant torture on innocent souls.

Can someone out there please help if you have connection to UMNOPutras or PDRM or UMNO MPs? Otherwise, there will be another death in custody.

I feel very sad and worried but am helpless......

Please help..someone out there.....Tuan, can you please help....

orangkampung

Anonymous said...

Islamic Fashion Festival.

Lain tuan rumah, lain cara. Kena tengok semua event, baru faham yang mana satu nak kena di perbaiki.

jangan main dok hentam semua je.

nana tanjung

Anonymous said...

Orang PAS:

"bukan tuhan tanya pun kat kubur awak bangsa mana, yang Dia tanya awak agama apa"?

Orang UMNO:

"Memang lah tuhan tak tanya bangsa apa, tapi tuhan pun tak tanyalah awak dari parti mana, tuhan takde suruh pun nak pejuang islam kena ada sebuah parti islam, bila masa pulak islam ni kena berparti?"

"Islam awak kalau melalut sampai politik, undi dan kuasa. Awak fikir boleh bawak ke syurga jugak ke?"


Soalan:

Macammana nak nandle situasi orang Umngok diatas nie?

Terima Kasih

Anonymous said...

nana tanjung ko ni sebnarnya dah x keruan...dah x tau mana aurat mana bukan aurat...mana agama...mana bangsa...kalu dah namanya islamic fashion maksud dia fesyen islam....islam ada satu jer...xkira ler masa tu ko kat mana.. kalau dah nama aurat tetap aurat namanya....apa punya tuuurrrrr...show kat malaysia ari tu pun x tutup aurat jugak..so mcmana tu...

lurus said...

utk anon oct 26. 9.28am: kalu ikut aku yg xde parti ni.buat masa ni aku akan pilih PAS sbb
1) anak2 dan isteri2 pemimpin PAS semuanya tutup aurat tp utk pihak satu lagi hanya segelintir sahaja yg tutup aurat..bagi pemimpin PAS kesemuanya mampu menjadi imam dlm solat jemaah yg disertai oleh org2 yg dipimpinnya..tp utk pihak satu lg cukup susah kita nk jumpa pemimpinnya mengimamkan solat jemaah yg disertai oleh org2 yg dipimpinnya..
2) utk negara yg mengamalkan demokrasi parti politik itu adalah penting sbb mana2 parti atau gabungan parti yg mendapat majoriti undi akan memerintah negara tersebut. jadi macamana islam hendak memerintah kalu islam itu x menyertai parti politik...bukan aku kata aku nak mengenepikan kuasa Raja2 melayu dlm hal ini. tetapi senario yg ada diMalaysia ini tidak menyebelahi islam kalu islam itu tidak menyertai parti politik..

so ko tanya la org melayu islam dlm umno tu nak sertai parti politik mana. sbb dari point yg pertama tu jer kita dah boleh nilai samada seseorang itu mampu menjadi pemimpin atau tidak...jika seorang suami itu tidak mampu memimpin isterinya utk mengamalkan asas islam yg sebenarnya dari segi pakaian dan solat so apa yg kita boleh harapkan dari beliau utk memimpin kita ke jalan Allah SWT...sesungguhnya solat itu tiang agama dan aurat itu adalah maruah. aurat hanya boleh didedahkan pada pasangan yg sah dlm islam sahaja bukan utk dikongsi beramai-ramai. mesti ingat juga yg rezeki itu datang dari Allah SWT dan bukannya manusia...manusia hanya pengantaranya sahaja...

Anonymous said...

tuan lurus..

terima kasih banyak2. Kalau ada pandangan lain dan berbeza dari atas, harap dkongsi bersama.

sekalai lagi..terima kasih.

بارك الله

Anon October 26, 9:28 AM

Anonymous said...

"anak2 dan isteri2 pemimpin PAS semuanya tutup aurat tp utk pihak satu lagi hanya segelintir sahaja yg tutup aurat. Bagi pemimpin PAS kesemuanya mampu menjadi imam dlm solat jemaah yg disertai oleh org2 yg dipimpinnya"

mari datang johor sini, kita tengok anak bini mana yang tak tutup aurat. pemimpim mana yang boleh jadi imam. bangang punya orang PAS. nama saja islam tapi kuat buruk sangka, buat fitnah tak kena tempat.

kau tau sebab apa orang PAS kat johor banyak orang tak suka? ha sebab ni lah. mulut laser. suka burukkan orang lain.

Mat Monggol said...

1 Malaysia and 1 Setan....sama ja

Anonymous said...

mulut laser takpe...jgn bogel depan khalayak ramai....tapi ngaku Islam...

wakakakakakakakakakakakak...

johor???

ngan singapore kot kecut...banyak la cite lu bai.......

joehan said...

hahaha..selagi pas bersekongkol dgn munafikun yg kaki liwat (nuar juburi babi) n dap (anti islam n melayu)..selagi tu la aku xakn pngkah pas wlpon dlu aku pernh pngkh pas..pas dlu lain dr pas skrng..pas skrng byk jilat ludah die blk..dlu mengata bn mcm2..tp skrng dieorg pon buat jgk..

dlu kate xblh bekerjsm dgn bkn islam..tp skrng bekerjsm dgn dap..kate pok nik plak..usahkn dgn dap..kalo syaitan pon die blh bekerjsm..nauzubillah.

dlu pas nk tegakkn undang2 islam..skrng undang2 islam bkn lg keutamaan..

rkyt kt klate cume 55% je dpt bekalan air bersih sedangkn kt klate 99% adlh melayu n islam..lg truk dr sabah n sarawak..pok nik n exco klate minum air bersih..rakyt minum air kotor..mn keadilan islam..kemudahan asas mcm air pn pemimpin pas xdpt nk sediakn..jd pemimpin ni amanah..so nmpknye pemimpin pas pon xreti jlnkn amanah dgn baik..sedangkn antara ciri2 org munafik adlah apabila diberi amanah ia khianati..pok nik lebh berbngga dgn bangunan 4.5 yg br dibeli dr zaid brahim..nmpknya dunia semakin menjd keutamaan org2 pas berbnding amanah yg dipikul...

duit koperasi kohilal yg rugi berjuta2..menampkkn kegagaln pemimpin pas yg kononnya islamk gagal mengurukn sebuah organisasi perniagaan..mcmmana nk uruskn negara..projek kmbing husam musa..ladang rakyat lojing..duit utk berdoa dpn kaabah n byk lg mungkin berlaku penyelewengan duit2 pengikut taksub pas...

to bdk2 pr..xsemestinya org tu slalu jd imam or blh jd imam org tu diterima soltnya..solat diterima kalo seseorg tu iklas kerana Allah..sume ibadah tu pon cume diterima kalo iklas kerana Allah..harap2 solat org2 pas tu iklas kerana Allah n bkn sbb nk menunjuk2..

psl nuar juburi plak..aku pelik laa..xde org lain ke mampu handle kes liwat die..kapal sink sakit je trus tunda..sok kalo kapal sing mampos sape nk handle..bodo tol loyar2 nuar juburi yg lain.

Anak Lenggong said...

Kah kah kah Blogger bangang poji muncul kembali...baru dapat gaji dari kusam musang kee...dah ilang rajuk kah kah kah..tapi bila keluar bawak isu bangang pulak..Bro dapat upah brape pum..aku ingat ko dah jadik tokan sampai lupa isu yang diketengahkan..rupanya pulus tarak masyukkkkk.....

tuan komrad said...

wahai joehan dan anak bengong...

apa pendapat anda berkaitan bik mama penjadi penaung IFF?

adakah wajib?harus?makruh atau haram??

wakakakakakakakakakakakakakak

nak pertahan tak bleh,pegi konar tang aljuburi la,kohilal la,air bersih la...

wakakakakakakakakakakaka....

komen ikut tajuk la bahlol......

wakakakakakakakakakakakak...

p/s-lepaih ni murujib nak buka banyak kelab malam...hub hiburan..
nanti ulamak umgok sure sokong nyer...sebab ia dapat merapatkan lagi hubungan sesama insan,laki pompuan....konsep 1malaysia la katakan..

wakakakakakakakakakakakaka...kalo budus tu,jgn la tunjuk kat orang malu wei....

wakakakakakakakakakakakaka

joehan said...

posting ni plak mesti akn bertahan selama sebulan sbb si topeng babi ni dh xde idea nk menulis..hahaha

Anonymous said...

anon October 27, 2010 3:35 AM

kau reti bezakan ke tidak antara ayat menuduh serong dengan ayat geram sebab kena tuduh berlaku serong.

kalau ang ada bini, aku tuduh bini ang berjimak dengan lelaki lain walaupun sebenarnya bini ang tak buat, apa perasan ang?

mesti ang akan maki aku dulu.

sama lah konsepnya. jangan main suka2 buruk sangka kat orang. sebab sekali lu berburuk sangka. memang padah dia kena maki hamun free2...

Anak Lenggong said...

Joehan..aku rasa tak..sebab pulus baru masyukkk....mesti kena buat keje punya ..kalau tak nanti kang kusam ketuk pulak kepala si poji ni....lagipun masa ni laa dia nak curi ambik gambar awek PAS..poji ni pun pantang nampak dahi licin sikit sama seperti pemimpin PAS jugak..tak boleh pujuk mak bapak..bawak je lari seberang sempadan...kalau dia takde keje tugas baru poji kena bawak kropok lambang tok ajis nak kasi sedekah kat pengundi dan jugak jadi tukang bawak uncang di ceramah..pulus masyukkk lagikk...

POJI...BORANG RUMAH MURAH KO DAH AMBIK KE BELUM..

lurus said...

utk cai umno..korang ni suka konar baring...pusing2 last2 korang yg pening...korang tetap nak sokong lagi ke dua ekor setan yg cuba merosakkan islam tu....Joehan dgn anak lenggong dan cai umno..aku org johor dan aku x menyertai mana2 parti so aku boleh bergaul dgn sape2 sahaja dari mana2 parti pastu aku buat penilaian...ko kata org johor x suka PAS...aku rasa ko masih dibuai mimpi johor kubu kuat umno ni...ingat jgn x ingat kat Muar PAS dah mula bertapak dan semakin kukuh...korang tunggu je lar pilihan raya nanti...org johor x semua bangang....ramai xtukar parti tp ramai sokong PAS terutama dari anak2 buah Maslan (Pontian)...anyway jgn malu2 nak joint kitaorang sbb kita x musuh penyokong yg nak kluar dari barisan taik tp kita lawan parti umno dan pemimpin yg bermasalah tp DEGIL dan INGKAR suruhan Allah SWT......

Anonymous said...

joehan ko ni mesti sokong PAS sbb ko benci umno masa tu tp sikalang kau dah tngkap cinta dgn umno...kalu kau mampu imbas kembali sejarah rasulullah SAW sendiri pun ada bekerjasama dgn non-muslim utk mendirikan negara islam pertama Madinah...bg aku PAS sekrng lebih hebat dari dulu...dulu PAS jumud dan masih tercari-cari cara islam memerintah...dan sikalang mereka hampir menemui cara2 dan teknik2 kerajaan islam pertama Madinah...thats why diaorang sanggup jilat ludah semula dari terus di murkai oleh Allah SWT.

Anonymous said...

ulamak RM??????

Anonymous said...

///////

Yang tu kita panggil SETAN jugak...

///////

Yang kata boleh berkawan dengan setan dipanggil apa?

Encik,
Setan bukan ada kat orang UMNO saja tapi kat PAS pun banyak juga.

Anonymous said...

aha..memang betul pun..setan ade kat mane2 je..kat ko pun ade kat aku pun ade..selagi belum kiamat, dia akan ade dan berusaha menyesatkan umat manusia...tapi aku rase kat pas bnyak lagi la..sebab dia nak berusaha menyesatkan dan menghancurkan pegangan orang2 pas. kat umno aku rase xde banyak pun...sekor due je setan betul kot...sebab memang dah orang2 umno dah jadi macm setan kat situ...setaraf nyan setan..so xyah la setan susah payah nak mengaco2 kat situ lagi...sume bangse2 dia...heeee

tuan komrad said...

eh....puak2 umgok dah jadi setan???
bilatuh???

bukan ke diorang ni geng2 yahudi??

sudah tukar ka sekarang???

wakakakakakakakakakakakakakakakakakakaka

Anonymous said...

ooo...dah jadik setan...patut la nak bukak hub hiburan dan nak longgarkan syarat2 pusat hiburan...kahkahkah...tapi pelik gak...yg duk kate dlm pas banyak setan tgk kat kelantan xde lak teruk cam tempat yg kurang setan ek...hahaha...dah dasar setan...menipu anak adam sampai kiamat la jawapnya...

Anonymous said...

Salam,

Minta maaf kalau ada tersalah bicara dan kata. Saya tahu cerita yang tersirat disebalik cerita ustaz2 Umno ni, cerita tentang betapa biadap nya dan penakut bacul nya KERAJAAN Malaysia. Sanggup jilat telur negara kaffir Amerika hanya semata2 menjaga periuk nasi dan kepentingan diri sendiri. Di sebab kan takut di ancam oleh Amerika laknat, sanggup ugut dan jel para2 ulama dan ustaz, dan di antara ustaz2 tu termasuk lah Ustaz2 yang dikatakan telah masuk Umno ni. Kalau tak caya tanya lah Hishamuddin Keris, tak pun polis2 kat Bukit Aman tu, nescaya yang bertanya pun akan turut sama di jelkan. Macam2 cerita yang keluar untuk buat ustaz2 ni rasa bersalah, konon nak letup Batu Caves lah, dan macam2 letup lagi lah. Semata2 nak cover rasa takut dan pengecut pada Amerika. Cakap bukan main bongkak dan sombong lagi.

Anonymous said...

bukan parti yg jadi ukuran, setiap perlakuan yg bakal diperhitungkan, adakah mengikut syariat atau mengikut syaitan. Aps sahaja kata2, perbuatan dan tulisan pasti akan diperhitungkan.. untuk apa itu semua, untuk agama atau apa dan tak terkecuali ulamak atau pemerintah atau boya2 spt kitak .. so give agood comment and stop bullying others