"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, December 07, 2010

Senarai Dakwaan Keatas Khir Toyo (bhg 1)

1. Mengarahkan pembelian kereta Mercedes S350 bernilai RM1 juta dengan menggunakan dana Anak Syarikat Selangor iaitu Kumpulan Darul Ehsan.

2. Membelanjakan RM40 juta hanya untuk membuat 10 buah 'banglow' bagi penempatan ahli EXCO Kerajaan Negeri.

3. Dokumen berkaitan kejadian pencerobohan Taman Pertanian Bukit Cahaya, Seri Alam yang setelah didedahkan di media Khir Toyo sendiri mencabar BPR menyiasat namun semuanya senyap dan ditutup.

4. Dokumen berkaitan dakwaan Kerajaan Negeri yang menyatakan Kerajaan BN sebelum ini telah menghilangkan 'keuntungan' RM30 billion. Contoh punca kehilangan ialah Canal City joint-venture project yang dianugerahkan oleh Khir Toyo melibatkan 810ha secara 'percuma kepada sebuah syarikat swasta.

5. Setelah tiga hari peralihan kuasa Kerajaan Negeri Selangor kepada Pakatan Rakyat, Zaharah Kechik yang merupakan mantan pengerusi Badan Kebajikan Isteri-Isteri Wakil Rakyat Selangor (Balkis) memanggil mesyuarat tergempar Balkis untuk membubarkannya dan menutup akaunnya sehari kemudian. Wang kira-kira RM9.9 juta milik Balkis dilaporkan telah dipindahkan ke satu akaun lain, sebelum sampai kepada Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-Isteri Menteri (Bakti).

6. Percubaan membubarkan Balkis melalui Pendaftar Pertubuhan Malaysia (ROS) pada 13hb. Mac, 2008 bagaimanapun berjaya dihalang oleh Menteri Besar baru Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Tindakan Zaharah Kechik itu dikatakan tidak sah di sisi undang-undang kerana mengikut perlembagaan Balkis, badan itu dipengerusikan oleh isteri Menteri Besar Kerajaan semasa, di mana pada hari mesyuarat tergempar tersebut, beliau bukan lagi isteri Menteri Besar Negeri Selangor. Isu itu akan dibawa ke dalam Dewan Undangan Negeri pada mesyuarat yang akan datang.

7. Pembohongan tentang Konsultansi Juru-audit, Zaharah Kechik pernah berkata bahawa sebelum pemindahan dana RM9.9 juta Balkis juru-auditnya pernah dirujuk. Namun, pada 28hb. April, 2008, Juru-audit Balkis, Yee Choon Kong & Co menafikan firma itu pernah dirujuk sebelum pemindahan tersebut. Malah, firma itu beberapa kali menghubungi Bendahari Balkis, Suraimi Sapuan, agar beliau menyerahkan rekod-rekod kewangan seperti penyata bank, buku resit rasmi, baucer pembayaran, dokumen sokongan, resit deposit tetap, minit mesyuarat, butiran keahlian dan senarai langganan untuk membolehkannya mengaudit kewangan tahunan Balkis bagi tahun kewangan berakhir 31hb. Disember, 2007. Walau bagaimanapun, panggilan telefon kepada bendahari Balkis tidak dijawab dan juru-audit turut mengesahkan bahawa penyata kewangan Balkis masih kekal tanpa audit dan ia juga tidak pernah mengeluarkan Laporan Audit yang sah berhubung urusan kewangan Balkis bagi tahun berakhir 31hb. Disember, 2007 kepada anggota-anggotanya.

8. Meluluskan projek pembina jalan merentasi bendang termahal, di Sekinchan, sejauh 20.5 km, bernilai RM92.5 juta kepada kontraktor yang hampir disenaraihitamkan iaitu Meram Holdings.

9. Menurut taksiran JKR, kos jalan itu tidak boleh melebihi RM50 juta. Sub-kontraktor yang menjalankan semua projek berkenaan, Cabaran Wangsa, di miliki Pua Kim An, 27 tahun, tuan rumah yang pernah disewa oleh Khir, manakala seorang lagi pengarah syarikat, Ahmad Tarmizi Tajjeury adalah kroni Khir yang juga mendapat 100 ekar tanah yang memberi keuntungan minimum RM20 juta.

10. Meluluskan tanah 400 ekar di Shah Alam, pada 20hb. Disember, 2000 kepada empat syarikat berbeza (Layar Kekal, Tirai Gemilang, Samasys, Usahasewa Sdn Bhd) tetapi seorang nama pengarahnya (Samsuri Rahmat) ada dalam semua syarikat tersebut, iaitu seolah-olah Khir meluluskan tanah berpontensi tinggi itu kepada seorang sahaja. Nilai tanah di kawasan berkenaan boleh mencapai RM1 juta untuk satu ekar. Samsuri boleh untung minimum RM300 juta dari tanah tersebut.

13 comments:

AmenoWorld said...

Ini bermaksud ada bahagian lain? WoW.. apsal sangat sedikit?

Anonymous said...

kah.. kah... kah.. setakat tulih dlm blog x gune le bro. Pegi le lapor dakwaan tu kat SPRM @ PDRM. Setakat wat fitnah kat cni blh le bahalol oii... Kah.. kah.. kah....

Anonymous said...

Pegi le lapor dakwaan tu kat SPRM @ PDRM. Setakat wat fitnah kat cni blh le bahalol oii... Kah.. kah.. kah....

1.Teruskan cerita rasuah khir toyol ni!kadang-kadang lapor pada SPRM pun buat buang masa jee!
2.Yang penting pakat-pakat nak baca, tenguk dan nilai!!kemudian boleh pangkah ketidak nanti!!atau boleh tenguk kat dahi!!ada cop rasuah atau tidak!!
3.Itulah "bicara" yang paling baik untuk pemakan rasuah ni!!

Anonymous said...

Biarla anon 12:19 gelak puas-puas. Dia tau kalau report pun tak jadi apa. sebab tu dia gelak. Gelak la sementara boleh. Sampai giliran diorang nangis besok, kita tumpang kesian je la..

Anonymous said...

1.Hangpa fahamtak erti ada cop rasuah didahi!!
2.Macam kes khir toyolah!!katakan dia lepas!bebas nanti!tapi bila rakyat tengok dia pakai kereta besaq dia!dia duduk rumah besaq !!semua pakat-pakat kata dalam hati!ala!!duit rasuah!!buat apa!!
3.Benda ni bukan sengaja dibuat!dia mai sendiri!anugerah Allah pada pemakan rasuah!!
4.Kalau hangpa tak percaya!!hangpa tenguk puak-puak yang ada rumah besaq!kereta besaq!melebihi gaji atau pendapatan tu!!pakat-pakat dapat tenguk "cop rasuah" didahilah!!

Marhaen Kacak said...

ini bukan fitnah ke hape wahai anon bingai.... ni baru ikan bilis... jerung2 raksaksa tatau lagi...

Hikayat Marhaen Kacak - Blog Info Kesihatan Mata Anda

Anonymous said...

lupa nak habaq kat hangpa no!!

1.Cop ni tak kira pada sapa!!asai dia makan rasuah!!dapat la cop tu!!sampai tujuh keturunan tak habihla cop tu!!
2.Tak kirala!khir toyoka!hussam ka!ariffahmika!

1MalaysiaFanClub said...

rilek la sme..

nape gaduh2..

orng melayu perlu bersatu..

takire yg makan rasuah..ajaran sesat...rasuah...seleweng agama...rasuah...makan duit rakyat..salah guna kuasa...bla bla bla..

kita semuakan 1Malaysia

pakcik felda said...

nampaknya macam seekor kambing bakal dikorbankan hanya untuk pulihkan imej kerajaan yg busuk!.. tengok laa nanti.. rasa-rasa mcm terlepas je kambing tu! kalau terkorban jugak kambing tu memang nasib dia laa.. nak buat mcmana.. sapa suruh makan benda haram.

Anonymous said...

,maknenye dakwaan sekarang adalah wayang

BRAIN DRAIN

nonon said...

Kalau lapor pun dan dibicara kat mahkhamah.. mesti lepas pasal tak cukup bukti.. tu je la.Dah Muak benda-benda macam ni. Undang2 hutan

jawa sedar diri said...

Hello toyo bukan makan rasuah tapi kaya hasil jual tempe kahkahkahhh.....inilah bukti jawa kaya lupa daratan....kahkah...dia nk menyamar jadi melayu la tu sbb cakap ubah slang riau....kalo jawa seberang mana boleh jd melayu sejati toyo woiii...berengset!!!

Anonymous said...

Jawa...
Toyo tu bapak dia ler....
yang KHIR tu je perasuah
Bapak dia kemain baik lagi...tp anak hampeh.....
Iman x dpt diwarisi dari seorang bapa yang bertaqwa....
ni salah satu contoh