"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, February 14, 2011

Kejatuhan Hosni Mubarak : Campur Tangan Allah SWT

Reactions: 
Saya pernah belajar di Mesir. Empat tahun saya peruntukkan dari usia muda saya untuk menimba ilmu di bumi ambiya tersebut. Orang-orang Mesir saya lihat begitu ramah dan mesra terutama dengan tetamu asing. Alhamdulillah, banyak pengalaman yang saya timba di sana untuk dibawa pulang ke tanah air.

Hari ini, rejim Hosni Mubarak jatuh tersungkur. Pandangan saya, ia benar-benar merupakan kuasa Allah SWT. Nampak sangat berlakunya campur tangan Allah SWT di dalam menjatuhkan rejim ini. Siapa yang menyangka Dataran Tahrir boleh memuatkan tiga juta manusia untuk mendesak Hosni Mubarak berundur? Jika di Padang Arafah, musim haji terakhir baru-baru ini mencatat kehadiran jemaah yang wukuf seramai 2.7 juta orang (angka rasmi), di Dataran Tahrir rupa-rupanya lebih ramai daripada itu. Siapakah yang mengerah mereka jika tidak naluri mereka sendiri yang digerakkan oleh Allah SWT? Mereka berkampung selama 18 hari tanpa terjamin urusan makan minum dan pengurusan seharian semata-mata untuk memastikan matlamat mereka tercapai. Pastinya ia terhasil ekoran perasaan tidak puas hati yang telah sekian lama terpendam. Tanpa peluru dan tanpa senjata, mereka akhirnya berhasil menjatuhkan Mubarak.

Mesir menyaksikan sejarah penindasan kepada para ulama yang begitu lama. Jauh sebelum itu, musuh Allah SWT yang bernama Firaun sendiri pernah ditenggelamkan oleh Allah SWT. Firaun yang mengaku dirinya tuhan ditenggelamkan di laut setelah Allah SWT membenarkan Nabi Musa bersama pengikutnya melalui laut sama yang telah dibekukan sepanjang lebih kurang 40km. Yakinlah, kuasa Allah SWT mengatasi segala-galanya. Allah SWT yang pernah membekukan lautan untuk Nabi Musa itulah juga yang telah menjadikan api menjadi sejuk untuk Nabi Ibrahim. Dialah juga yang telah menyelamatkan perjalanan Nabi Muhammad SAW ke Madinah dari dikesan oleh special branch Quraisy. Maka, pelikkah jika Allah SWT boleh menjatuhkan mana-mana kerajaan pada hari ini dengan kuasaNya?

Sayangnya, musuh Allah SWT tidak pernah belajar dari sejarah. Sekali lagi kesilapan Firaun diulangi oleh pemerintah Mesir dengan membunuh para ulama. Almarhum Syeikh Abdul Qadir Audah, Almarhum Syed Qutb dan ramai lagi para ulama terkorban di bumi Mesir hasil kezaliman pemerintah Mesir. Demikian juga ulama yang terpaksa keluar dari Mesir seperti Syeikh Yusuf al-Qaradawi ekoran keselamatan yang sentiasa terancam oleh polisi kerajaan Mesir.

Harapan saya, rakyat Mesir akan mendapat pemimpin yang benar-benar bekerja untuk rakyat serta beriman dan bertaqwa kepada Allah SWT.

Datuk Bentara Setia Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat,
Menteri Besar Kelantan.

Bertarikh : 10 Rabiul Awwal 1432H bersamaan 13 Februari 2011M

16 comments:

tuan komrad said...

peliknye tajuk en3 ko topeng berak...sume yg terjadi ats dunia ni atas kuasa Allah!!bkn kejatuahn hosni mubarak je...ko ni pening ke mereng??tu la..ikt sgt kepale otak pok nik tu..tajuk en3 pon semacam je..

nnti lps pru13 mngkin klate dirmps dr pas..hehehe..peluang 50-50...insyaAllah.

Anonymous said...

Woiiii..topeng berakk....
Bukan kerana kuasa ALLah la...ini semua kuasa POk Nik yg x basuh jmbn tu la...
Ko ni....kecik ati org tua tue...buek ponat dia dok pecah perut pada hosni tu..smpi nak berak pun x sempat nak cuci jmban..
kah..kah..kah..kah...

Anonymous said...

eeemmmmm atuk mentara setan nikajis kate..kejatuhan hosni mubarak campur tangan Allah SWT

lamanya niajis di muka bumi nie hidup tak tahu ke? apa jua kejadian dimuka bumi dan akhirat itu.. semuanya campur tangan Allah SWT

kecuali sifat an'war jj@juboqjubur tu jer.. campur tangan iblis! tapi nikajis pon nak sokong an'war

pelik! pelik! pelik!... pie belajor lagi mengulangkaji dekat sekolah pondok lah nikajis lepas tu ajak an'war bertaubat nasuha bersama2 nikajis

PuteraPuteriUmno said...

Weiiiii...
Puak2 Melayau Umno Kafir Harbi mana caya pada tuhan depa...
Puak2 Melayau Umno Kafir Harbi mana caya nabi depa...
Puak2 Melayau Umno Kafir Harbi mana caya koran depa....

Hampa tok sah heiran laaaaa... memang cam tu perangai puak2 Melayau Umno Kafir Harbi.

Depa ni semua tak lama lagi kapal depa akan tenggelam.....banyak dah bocoq...berlubang. Sekarang ni nahkoda dan anak2 kapai depa ni dah panic.....otak dah tak tentu hala....semua otak depa dah jadi sontot2 belaka....nak minta tolong orang lain nak selamatkan depa.

Hampa toksah laya kalau depa lambai ka....minta tolong ka....biaq pi depa ni mampus tenggelam. Muka sekok2 macam anak haram jadah.....muka anak pemantat!!!!

Anonymous said...

oiii! di atas keabudak2kan hampas! busuk

PuteraPuteriUmno said...

Weiiii...
Wa lasa kalau itu Melayau Umno Kafir Harbi tenggilam itu laut pun boleh bau musyuk wooooo....
Musyuk "SHIT"

Itu Palidah Gunung Lapat, Ipoh mali ala cakap "kalu lu olang ala jumpa itu ular sama olang india...lu olang boleh pukul lulu itu olang india"

Wa pulak mau cakap "kalau lu olang ala jumpa itu ikan tolak sama itu olang Umno kafir harbi mau hampus tinggilam lalam laut...lu olang
lagi batter tangkap itu ikan tolak...bukan apa haaaa...itu ikan tolak boleh bikin lakse wooooo"

Itu Melayau Umno Kafir Harbi manyak hati musyuk.....selupa "pangsai"

Anonymous said...

kah..kah..kah...
Hina melayu tapi ckap melayu...
kah..kah..kah..
hina melayu tapi tulis melayu,...
kah..kah..kah..
nak jadi cina..guan eng x bagi green light...
PasIAl kawan daPIG..tapi pasSIAL jadi anjing daPIG..
kah..kah..kah..
Adun berzina..boleh cakap terus nagn tuhan,tuhan dah minta maaf..
kah..kah..kah..
PaSIAl lama2 jadi SiAL..sampaikan jmban pun x terbsuh....
weiii topeng berak jmban mak ko ,ko basuh x??..atau ko suruh pok nik basuh..

kah..kah..kah..

Anonymous said...

Di takdirkan PAS kalah di Kelantan nanti jangan lupa pulak ayat tu.(campur tangan allah)

Anonymous said...

1.sempena Maulidurrasul ni!!macammana kalau rakyat kelantan turunkan nik aziz!!
2.dok jadi barua Dap jee!!!
3.Hudud!undang-undang Islam!!tersekat dikerongkong jee!!kerana idung dicucuk oleh kapaiaq harbi dap!!

sudirumusibarat said...

Peristiwa besar berkumpulnya manusia di suatu tempat( Dataran Tahrir )
Peristiwa kecil tergeraknya hati manusia untuk ke suatu tempat (Dataran Tahrir) Di sini tak nampak ke tok guru mengaitkan kejadian sekecil-kecil dan kejadian sebesar-besar.Semuanya campur tangan Allah.
(Dan kerja Allah juga menaik serta menjatuhkan pemimpin)
Sebagai orang yang beriman dan beradab dengan Penciptanya ,seseorang akan berkata" yang baik datang dari Allah dan yang buruk/kurang adalah kelemahan kita/saya sendiri".

Seperti juga semasa kita berdoa,kita tidak menyebut "wahai Allah yang menjadikan babi oleh itu......."walaupun memang Allah yang mencipta babi.Itu adab kita dengan Pencipta.Adab sebagai muslim.

Memanglah semua benda /kejadian Allah jadikan.Tak payah ajar TGNA,tok guru tahu itu.

"Allah memberi petunjuk kepada siapa yang dikehendali dan menyesatkan siapa yang dihendaki.Maka beruntunglah siapa-siapa yang diberi petunjuk.

Oleh itu kepada yang komen negatif terhadap TGNA,fikir-fikirlah jenis yang macamana anda ini!

PuteraPuteriUmno said...

Weiiii...
Itu la wa cakap sama lu...
Lu cakap Melayu tapi lu bukan melayu Islam...lu mcm Melayu Kafir Harbi.

Kalau wa pun boleh baca itu Islam buku...itu koran punya translation...apasal lu Melayu Kafir Harbi talak baca. Sebab tu wa cakap lu otak sontot. Lu talak percaya sama lu punya koran. Lu talak percaya lu punya tuhan. Lu talak percaya sama lu punya nabi.
Wa cakap lu mmg bolo punya olang.

Weiiii...Melayu Kafir Harbi
Lu sulah "Memantat" bini olang lu ingat lu boleh lepas itu mcm saja ka. Lu ingat lu boleh minta ampun sama lu punya tuhan Allah saja ka. Lu talak ingat ka itu pompuan sapa hahhhhhh. Lu "tonggeng" itu pompuan lu ingat itu pompuan tarak laki.So, sapa laki dia? Itu pompuan dia punya harta....dia punya hak. Kalau itu laki tarak kasi maaf sam lu...lu mati selupa bangkai jasa woooo.... Selupa juga kalau lu pigi "Mantat" anak dare olang. Lu ingat itu anak dare orang tarak mak bapak ke?

Sebab itu wa cakap lu orang memang Melayu Kafir Harbi. Lu baca tapi lu olang tarak tau apa lu baca. Lu olang baca selupa baca itu paper.

Sebab tu juga la wa caya lu olang sulah dapat jawatan busat2...lu olang suke lupa...suka pigi "Memantat" sana sini....selupa ayam....selupa BiNatang (BN)

Anonymous said...

semua perkara campur tangan ALLAH! manusia yg guna kan agama utk kepentingan peribadi bila di jahanamkan nanti pun campur tangan ALLAH!

Anis said...

Manusia tg tak ambil agama utk urusan peribadi dia nak kata manusia apa hah???

Anonymous said...

Apa yang Nik Aziz nak katakan itu sebenarnya membawa maksud, jika Allah swt nak jatuhkan sesuatu pemerintah tu mudah sahaja bagi Allah swt... contohnya dengan kuasa Allah swt, rakyat Mesir bersatu hati dan Husni Mubarak tumbang... sama juga di Malaysia... jika Allah swt nak tukar pemerintah BN kepada pemerintah yang lain.. amat mudah bagi Allah swt..
Sebab itu pejuang Islam tidak boleh sesekali putus asa, setiap perkara ada susunan dari Allah swt.. kita hambaNya hanya teruskan berusaha.

Anonymous said...

bila bapak hantar pi sekolah hang memonteng, bila baca ayat tinggi sket hilang akal terus .. dari kepala umno sampai ke tahi umno , busuknya tak hilang

Anonymous said...

tak perlu nak heran sngat pasal2 budak2 umngok nie...bljr agama pn sapa peringkt sekolh je...selebohnya haram jadah...org mengajo pun bukn nak dengar....

cmne nak dengar...dengar hadis je..ayat Al-Quran je..da terbakar da...yg mna tak sesuai ngan nafsu...semua jadi tak betul da...jenis bodoh punya hamprak2 umno.

sejarah islam tak nak ambik tau...cm tak pernah jumpa ayat "pertolongan ALLAH"...