"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, June 27, 2011

BERSIH 2.0: Pak Samad Said Dipanggil Ke Balai Polis

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...

Dalam bulan Julai, 2 kali gua berkesempatan untuk bersemuka dengan Sasterawan Negara - Pak A Samad Said. pertemuan pertama ialah ketika Majlis Pelancaran BERSIH 2.0 di Dewan Perhimpunan Cina Selangor dan Kuala Lumpur. Sempat bergambar kenang-kenangan dengan beliau.


Kali kedua gua bertemu dengan Pak Samad, beberapa hari kemudian di Warung Rakyat berhampiran dengan Dewan Bahasa dan Pustaka dalam Majlis Bacaan Puisi dan Ucapan sempena Ulang-tahun ke-55 DBP yang diadakan secara kecil-kecilan para seniman dan pejuang Bahasa Melayu.

Ini Puisi khas dari Pak Samad sempena Perhimpunan BERSIH 2.0 yang mana Pak Samad telah mengesahkan akan menyertainya bersama semua rakyat yang mahukan keadilan.
Unggun Bersih
Oleh A. Samad Said

Semakin lara kita didera bara—
kita laungkan juga pesan merdeka:
Demokrasi sebenderang mentari
sehasrat hajat semurni harga diri.

Lama resah kita—demokrasi luka;
lama duka kita—demokrasi lara.
Demokrasi yang angkuh, kita cemuhi;
suara bebas yang utuh, kita idami!

Dua abad lalu Sam Adams berseru:
(di Boston dijirus teh ke laut biru):
Tak diperlu gempita sorak yang gebu,
diperlu hanya unggun api yang syahdu.

Kini menyalalah unggun sakti itu;
kini merebaklah nyala unggun itu.

24—25, 6.11. A. SAMAD SAID

http://samadsaid.wordpress.com/
Malam tadi gua dapat berita bahawa hari ini Pak Samad diminta hadir ke Balai Polis untuk diambil keterangannya berhubung kenyataannya yang menyokong Himpunan BERSIH 2.0 tetapi tidak dinyatakan di Balai Polis mana beliau diminta untuk hadir.

Pak Samad sudah lanjut usianya dan gua tak rasa seorang yang sudah lanjut usia dan berpengalaman luas seperti Pak Samad akan menyokong sesuatu yang berunsur "keganasan". Gua yakin Pak Samad menyokong Himpunan BERSIH 2.0 kerana Pak Samad tahu ianya adalah Gerakan Rakyat yang aman dan bukannya Gerakan Keganasan.

Akhir zaman... Perompak, Penyamun, Perogol, Pembunuh, Peminum Arak, Penzina dan semua pendosa-pendosa diangkat menjadi pemimpin, Ulama-ulama diterajang jauh-jauh dijadikan perhiasan manakala pencinta dan pejuang keamanan dipasung dipenjara.

Lagu ini diharamkan penyiarannya dikaca TV dan corong Radio semenjak akhir tahun 2007 hanya kerana liriknya mengandungi perkataan "BERSIH".


Negara ini sudah jadi Negara Lan Chow.

31 comments:

matkambing said...

pdrm pun dah gila meroyan! wahai anggota polis yang beragama islam, dah tak ingat hari akhirat ke?

Anonymous said...

khalid gereja takt kene tembak dgn israel..tarik diri dr sertai flotila...dah 2kali xde sekor pon mangkuk2 dr pr yg join..masing2 tkt mati kene tembak dgn israel...hahha..ckp je lbh puak2 pr ni..memalukan..

benci be-End said...

hok tembak puok mu b-end@Israeil jugak bodo...tu PR xleh pg..

Anonymous said...

hahaa..ckp byk plak bdk klate yang merempt kje kt negeri org ni..oi bdk klate..suh pok nik bykkn skit peluang pekerjaan kt sn..bila time ry je 17-20 jam korng blk kg ats jln ry..wt menyemak je..hahaha..ape2 pn puak2 pr ni mmg tkt mati..kate je perjuangkn islam..suh join flotila pon takt..asyik menyalak kt malaysia je..hahaha..bodo!..sian puak2 pr..pemimpin2 sume tkt mati kene tmbak dgn israel..hahah

Anonymous said...

Yang aku nak ketawa sangat hari ni ialah ada la sekor Gengster silat Melayu yg terhencot2 yang pernah di lebelkan oleh akhbar utusan meloya dan polis sebagai ketua gengster istihar NAK BERPERANG dgn penyokong perhimpunan BERSIH.

kah..kah..kah...

Rupanya geng2 Umnopurno penuh dgn GENGSTER. Dah la Gengster....RACIST pulak tu.

Memang BODOH BIUL betul la kepala gengster tu. Orang nak adakan Perhimpunan Aman....dia nak ajak BERTUMBUK (berperang) pulak.

Sultan mana la yang berikan gelaran TAN SRI kat bekas kepala gengster ni. Malang sungguh bumi Malaysia.

kah...kah...kah....
Mujur masuk kubur itu hari (kunon nak tunjuk kekuatan ilmu dia la tu)tak kojol.

kah...kah...kah...
Bapak Gengster...Anak kaki pukul

Anonymous said...

kalo racist pon so what..cine racist ko senyp..melayu racist ko bsing..dasar balaci dap btul...ape yg amannye kalo korng berhimpun rmai2..ape jaminan ko yg agen2 luar negara xjoin sma n buat provokasi kt polis aaa....bodo2 bdk pr ni!!

Anonymous said...

Mak datok oiiiiii.....!!!
Betol la kata-kata anon 9:32 kat atas tu.....
Akupun ada terjumpa dalam akhbar berita hairan dan utusan meloya...
Kepala Gengster yang bergelar Tan Seri (yang pernah di tahan polis kerana terlibat dalam Gangsterisme masa lampau)nak ajak berperang

Orang nak buat perhimpunan bersih aman dia pulak MIMPI nak ajak berperang.

Sudah la orang tua woiiiii. zaman hang dah berlalu.... pi baca quran lagi bagus. Nak jadi gangster lagi buat apa. Dah nyanyok kot kepala gangster ni.

Anonymous said...

GANGSTER pun boleh di anugerahkan TAN SRI????
Dah tak ada orang lain lagi ka nak beri gelaran tu.

Anonymous said...

Para Penyagak Bersih 2.0, meh baca satu pendedahan dari Utusan Meloya 27/6/2011 :


KUALA LUMPUR 26 Jun - Gerakan yang mempunyai kaitan dengan Kristian yang berpangkalan di luar negara dikenal pasti sebagai penyumbang dana kewangan terbesar kepada Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih).

Gerakan tersebut yang berselindung di sebalik pertubuhan bukan kerajaan (NGO) sejak beberapa minggu lalu dikesan aktif menyalurkan bantuan kepada Bersih melalui NGO tempatan.

Antaranya adalah Yayasan Konrad Adenauer dari Jerman yang mempunyai hubungan erat dengan Parti Kesatuan Kristian Demokratik di sana, serta Yayasan Canadian Allied dari Kanada.

Kedua-dua NGO tersebut kini dikesan berada di carta 'tiga teratas' selaku penyumbang berbanding beberapa lagi pertubuhan asing lain, yang mewakili sembilan negara berlainan.

Dipercayai, jumlah terkumpul dana kewangan asing yang dimiliki Bersih kini sudah mencecah jutaan ringgit dan ia bakal digunakan untuk membiayai operasi demonstrasi.

Malah, Utusan Malaysia difahamkan, minggu lalu sahaja sebanyak RM250,000 dari negara asing disalurkan secara haram kepada sebuah NGO tempatan yang bernaung di bawah Bersih.

"Semua sekali, sembilan negara asing yang menjadi 'tangan ghaib' bagi mencetuskan keadaan huru-hara dalam negara pada 9 Julai ini dan mereka bergerak melalui NGO.

"Penyumbang paling besar yang dikesan adalah daripada NGO yang mempunyai kaitan dengan Kristian," kata sumber kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Dalam pada itu, sumber tersebut turut menjelaskan Bersih juga menerima bantuan kewangan daripada NGO yang berpangkalan di Amerika Syarikat, Britain dan beberapa buah negara Asia yang lain.

Bagi Amerika Syarikat, Institut Demokrat Kebangsaan (NDI) dan Institut Republikan Antarabangsa (IRI) dikenal pasti menaja Bersih dan parti-parti pembangkang di negara ini.

"Semua ini membuktikan bahawa Bersih hanya menjadikan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebagai kambing hitam untuk menghalalkan demonstrasi haram. Di belakang mereka ada ejen asing.

"Jadi saya harap rakyat sedar perkara ini. Pembangkang kini sanggup melakukan apa sahaja termasuk bersekongkol dengan negara asing bagi mencetuskan huru-hara," jelasnya.

Sementara itu, semakan Utusan Malaysia di laman web NDI, www.ndi.org mendapati NGO tersebut mengesahkan bahawa mereka menaja aktiviti Bersih.

"Program NDI di Malaysia ditaja oleh National Endowment for Democracy (NED)," kata badan tersebut seperti dipetik dari laman web.

Jeo Botak said...

Apa raaaa punya BENGAP umnopurno ni.

Sekejap kata PENGACAU la
Sekejap kata MENGHURU-HARAkan negara la..
Sekejap kata ada ANASIR KOMINIS la...
La ni nak main isu AGAMA pulak...
Siap ada kata NAK BERPERANG....

Punya la BADIGOL puak2 Umnopurno ni. Mereka2 issu kunon nak menakut-nakutkan rakyat. Mereka2 issu yang tak ada....!!!!

Aku rasa kalau bebudak Umnopurno ni ambik peperiksaan kat class aku....aku garenti dapat markah mereh punya. Kita bagi soalan lain....dia jawap lain pulak. Kita nak buat Perhimpunan Aman Bersih....dia orang nak cari gaduh pulak.

Memang betul la kata anon2 kat atas tu.....Umnopurno ni Memang GENGSTER....RACIST.....BENGAP....BENGONG...BANGANG...BADIGOL.

Jom kita ramai2 ke Perhimpunan Aman Bersih. Kita BERSIHkan otak2 KUNING Umnopurno.

Anonymous said...

dalam utusan meloya fakta yg bole dipercayai hanya magnum, kuda & loteri..yg laen merapu & menipu..

Jeo Botak said...

Apa nak buat wahai anon 11:17.

Bapa borek anak rintik.

Pemimpin dia orang tu PEMBUNUH, anak2 buah dia kat bawah jadi Gangster la.......

Siap bagi gelarang Tan Sri lagi kat bekas ketua Gangster tu.... ha..ha..ha..

Lingkup Malaysia macam ni..

Anonymous said...

Aabda Nabi S.A.W. yang maksud nya : “Sesungguh nya Allah benci kepada orang yang keji dan membuat perkara yang keji dan memekik mekik di jalanan.” (Riwayat Ibnu Abi Dunya dari Jabir)

Anonymous said...

setuju dgn hadis tu...contoh org yg keji ialah...kaki rasuah, kaki rogol, kaki mabuk, kaki zina, suka fitnah...
yg memekik kat jlnraya..bila kalah dia akan berlarak bawa kepala lembu.

Mantabligh said...

pencacai dan pemimpin amenoporno semuanya gila meroyan! semua yang bersangkutan dengan warna kuning dan bersih nak dikaitkan dengan pakatan rakyat. takut benar mereka pada tuntutan bersih2 ini! maklumlah hayat ameno-bn memerintah malaysia dah sampai ke penghujungnya, percayalah!

Anonymous said...

kihkihkih...ngapelh puak2 bangang BERSIH 2.0 susah sgt nak terima kenyataan berita yg telah disiarkan. Tulah kalau dah makan taik KUNING adunan Ambiga+DAP+PAS+PKR mcm tu lah jadinye..lurus bendol dibuatnye..

Negara dah hancur agama pun hancur besok baru tu lah nak menyesal....

ambiga ambiga ambiga...wel wel wel...

kihkihkihkih...

Anonymous said...

kesian...ada lagi org yg belum dibuka pintu hati utk terima benda yg BERSIH dlm hidup depa..

makan benda haram sampai hati jd kelam masih x berdoa pada ALLAH swt minta petunjuk..
kalo hati dah hitam, jgn lah pula tonjolkan bangang tu...sendiri bangang sudahlah..

Islam umNO yg dididik oleh APCO menyeru manusia supaya cinta dunia..bermegah2 dgn dunia mcm x mau mampuih!!!x ker bodoh nama nya tu..

penyamun, penyangak, perogol, kaki zina, kaki rasuah, samseng diangkat jadi pemimpin..x ker hancor negara dpt pemimpin mcm ni..
Kalo x sedar juga..tak pa lah, tapi jgn dok bising kat org yg dah sedar..!!!

mcmana org x kata umNO BANGANG!!

Anonymous said...

kihkihkihkih...
penjubor, pemantat, penzina masih diangkat menjadi ketua pembangkang dan de facto leader of pakatan rakyat...
penzina sekoq lagi pun diangkat menjadi timb presiden PAS....

kihkihkih...padanlah bercelaru dan huru hara. dan yg peliknye masih ramai yg memuje dan menyembah kedua2 pungkoq hayun ni...
dah lah tu pencacai2 dan penyangak BERSIH 2.0 pun habis semua ditipu hidup2 dan yg lebih tragis sekali ialah lembu2 melayu islam yg dah makan taik adunan ambiga+DAP+PAS+PKR+KOMUNIS....

kihkihkihkih.....

Ya Allah selamatkanlah negaraku dpd kemusnahan yg bakal dilakukan oleh pungkoq2 dan penyangak2 diatas...amin.

Anonymous said...

stuju dgn anon June 27, 2011 12:37 PM..penyamun, penyangak, perogol, kaki zina, kaki rasuah, samseng diangkat jadi pemimpin..x ker hancor negara dpt pemimpin mcm ni..
Kalo x sedar juga..tak pa lah, tapi jgn dok bising kat org yg dah sedar..!!!

haha..kaki penyamun,penyangak,rasuah= ni layak utk diberikn pd nuar juburi

kaki rogol/liwat/zina = yg ni pon utk nuar juburi

samseng = tgk pemilihn pkr.baling krusi,bertumbuk,msk sepital,so pkr dipenuhi oleh samseng2.

mmg hancur negara kalo nuar juburi jd pemimpin..ahhahaha..bdk pr..bodo selamanya

Anonymous said...

pecacai umNO dah kena down syndrom...ingat kan bila dah tua nak berubah jadi elok sikit..rupa2 nya terus terencat akai..jadilah PECACAI UMNO TUA KUTUK.

taiik APCO dah sebati sebagai ramuan dalam kepala tua kutuk umNo..

Anonymous said...

jom join bershit ramai2 kalo brani..korng akn dilempar oleh shit2 yg akan disediakn nnti...hidup bershit..hahaha..org cine duk umah tgk tv..org melayu bodo berpanas tgh jln rya..xcya tgk la nnti.

Anonymous said...

kihkihkihkih...
menurut satu sumber yg boleh dipercayai adunan taik KUNING BERSIH 2.0 telah mengugut PDRM supaya mereka tidak disentuh dan diusik ketika perhimpunan pd 9/7/2011 nanti. Jika mereka diusik, mereka akan membuat rusuhan dan merusuh utk menghuru harakan keadaan....
kihkihkihkih.....hebat2.
lembu2 melayu islam BERSIH 2.0 adunan ambiga+DAP+PAS+PKR+KOMINIS ni dah berani mengugut pihak berkuasa keselamatan....ITU NAMANYE BERANI BODOH+BANGANG puak2 penyangak pakatan ni....kihkihkihkih..

Anonymous said...

org cine x payah sokong umNO duk umah BANGLO ada aircond..org melayu bodo sokong umNO dok rumah teres berpanas tarak aircond...x payah tunggu nak tgk..belambak dok ada dlm malaysia ni..kerana umNO bershit, maka ramai melayu sokong umNO x leh maju2 smpai ari ni..

sokong umNO bershit la sampai tua..

Anonymous said...

aku cadangkn nnti pihk polis pnggl lori indah water..lps tu sembur dieorg ni dgn meriam air 'shit' yg indah water tu sedut..nk lg best request lori2 indah water yg sedut taik dr umah2 pemimpin pr n ambiga..biar dieorg mndi taik sendri..hahahaha..mari join bershit utk mndi 'shit'..hahaha.

Anonymous said...

kalo apa beita dari umNO, buka mulut saja BERSHIT bau taiiik..PEMBOHONG!!
yg betoi dari mulut umNO bila pengumuman keputusan magnum, toto, loteri & kuda..

Anonymous said...

nama UMNO saja dah bgtau "UNTUK MANUSIA NO OTAK"...otak tahap x bole beza antara shit dan bershit..
Dua2 depa bedal makan..sesuai UNTUK MANUSIA NO OTAK.

Anonymous said...

kihkihkih...anon 3.49 satu cadangan yg amat bagus...gua setuju sangat2....biar lembu2 melayu islam adunan taik KUNING ambiga+DAP+PAS+PKR+KOMINIS bermandi dan berminum taik ambiga+LKS/LGE+HJ HADI/MAT SABU/MAHFUZ+WAZIZAH/ALJUBURI/AZMIN/
TIAN CHUA...........
kahkahkahkahkah....baru padan muka hang Mat Botak/Mentabligh....kihkihkih

Anonymous said...

pas ni x payah panggil indah water cuci taiik...POLIS dapat keja baru angkut taiik..cadangan oleh umNO...kah...kah...

Anonymous said...

yeahh...mari rmai2 mandi air 'shit' anjuran ambiga yg anti islam n disokong oleh melayu2 hamPAS dan PgayR..amacam beruk2 pr...ada brani kene sembur dgn air indah water..hahha...tu tandenye taraf org2 bershit ni setaraf taik je..otak kuning..bj kuning..elok la kene siram dgn air kuning pekat yg kuar dr bontot dieorg..pr bodo selamanya.

Anonymous said...

x cukup dgn jadi pecacai...la ni jadi pecacai angkat taiiik pula..Pecacai umNo dah bengong, berjuang mcmana pun tetap nmpak bengong juga..

Jeo Botak said...

Baru nak buat Perhimpunan Aman Bersih...Umnopurno dah GABRA.....MERABAN tak tentu pasai...
Cakappun dah jaid orang GILA BABI.
Itu belum lagi nak di adakan PRU-13.

ha..ha..ha...
Itulah tanda2 orang bersalah....
Itulah tanda2 Umnopurno akan bungkus kali ni.

Jum ramai2 kita gali lubang TAIK Untuk Umnopurno.