"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, June 27, 2011

BERSIH 2.0: Sekadar Ingatan

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...

Tahun 2007 dulu selepas Perhimpunan Sejuta BERSIH, Suruhanjaya Pilihan-Raya bersetuju untuk memenuhi salah satu tuntutan BERSIH iaitu Penggunaan Dakwat Kekal dalam Pilihanraya Umum ke-12.

Seterusnya, KERAjaan memperuntukkan perbelanjaan sebanyak RM2.4 juta untuk membeli Dakwat Kekal dari luar negara bagi membeli item tersebut untuk digunakan dalam Pilihanraya Umum ke-12 selepas beberapa rundingan dengan badan NGO BERSIH.

Selasa 4hb. Mac, 2008:


Sekadar ingatan... Cukup-cukuplah menipu rakyat Malaysia... BERSIH kan sistem Pilihanraya. Praktikkan apa yang dijanjikan. Pihak BERSIH sebelum ni dah berpuluh-puluh kali dah buat permohonan untuk bekerjasama dengan pihak Suruhanjaya Pilihan-Raya bagi menambah-baik sistem Pilihanraya di Malaysia tapi ditolak mentah-mentah oleh Suruhanjaya Pilihan-Raya dengan begitu angkuh.

9hb. Julai, 2011:


7 comments:

Anonymous said...

dh mng 4negeri pon kate spr xbersih lg..hahaha..bingai otak pr ni..kalo konon2 xstuju dgn spr n kate spr xtelus n adil..nape korng terima jgk 4negeri tu..nape xbubarkn je dun sehari lps pengumuman pru12 aritu n wt demontrasi kate spr xadil n telus..hahaha..mmg bodo korng ni!!kate spr tpu..tp dgn muke xmalu trima jgk keputusan spr..siap perintah 4negeri lg..hahah.bodo!

Topeng Perak® Unmasked said...

Kalau pilihanraya betul-batul BERSIH, bukan setakat 4 negeri, 1 Malaysia Pakatan Rakyat dah sapu BERSIH masa PRU-12 dulu.

Kalau Pilihanraya betul-betul BERSIH, berani ke Najib bertanding dekat tempat lain selain dari "Kawasan Selamat" yang menjanjikan kemenagan melalui "Undi Pos"..?

Pooorah...!!!

Bau PenChaChai macam Babi Negara la...

Anonymous said...

kalau SPR bersih.....kerajaan Malaysia sekarang adalah PR

amatMok said...

Woi brader Ano 4:39 PM:

Dalam keadaan SPR yang tidak adil, telus dan berat sebelah pun boleh menang 4 negeri, apatah lagi kalau buat pilihanraya dalam keadaan yang adil dan bersih?

Sebab tu kot orang macam kau ni takut nak terima tuntutan BERSIH. Almaklumlah, kalau terima, pas tu buat pilihanraya pulak, bungkuslah.

Hilang soruuu, beb. Mana ada can nak muntah kedarah duit rakyat lagi?

Tu la kot yang hang takut sangat tu, sampai nampak orang pakai baju kuning pun gaban sakan.

Anonymous said...

pecacai otak sempit..cuci dgn ayaQ radioaktif pun x cerdik dah..pecacai umNo sampai tua pun jadi barua.

Anonymous said...

Cuba hampa pikiaq, macamana si Kepala Gangster yang samseng yg pernah dilebelkan oleh polis dan utusan meloya boleh dapat gelaran Tan Sri.....???

Tak pelek ka...??

Namapun Gengster...otak tu asyik nak bertumbuk aja? Memang BANGANG punya manusia.

Sama la si anak nya tu. Pernah serang dan bikin kecoh di pintu masuk parlimen semasa Mr Karpal Singh nak masuk dewan.

DASAR KELUARGA GANGSTER.....PENYAMUN.

Anonymous said...

hahhaa..usah ckp byk la pr oi..kalo btul la spr tu btul2 xadil..xknnye die leh bg pr pegang smpai 4negeri..yg penting majoriti rkyt msh skong bn..stakat ckp je lbh..spr xadil la..xtelus la..pengundi hantu la..mn buktinya...meh aku copy paste brita dlm metro arini..bukti pr ni tolol n bodo!!.

SHAH ALAM: Kekecohan tercetus di pejabat Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), di sini, apabila sebahagian 150 pengundi dari Dewan Undangan Negeri (DUN) Selat Klang menuntut parti pembangkang membayar ganti rugi RM150 hingga RM200 setiap seorang kerana menuduh mereka pengundi hantu, di sini, semalam.

Kejadian berlaku kira-kira jam 1.30 tengah hari selepas wakil parti pembangkang gagal membayar ganti rugi itu walaupun SPR negeri sudah mengarahkan parti terbabit membuat pembayaran kerana membuat tuduhan tidak berasas.


Namun, wakil parti pembangkang terbabit memberikan alasan kepada pengundi berkenaan wang ganti rugi itu sudah diberikan kepada SPR.

Ekoran tindakan wakil parti pembangkang itu, pengundi terbabit meluahkan rasa tidak berpuas hati sehingga menimbulkan suasana tegang di kalangan pengundi lain yang ada antaranya mengambil cuti bagi menghadiri sesi Pendengaran Awam dan Rayuan yang dilakukan SPR sejak jam 9 pagi semalam.


Bagaimanapun, hasil sesi pendengaran awam itu, semua pengundi mengemukakan bukti mereka pengundi sah termasuk taraf mereka yang bermastautin di kawasan berkenaan.


Pengarah SPR Selangor, Dzulkifli Abdul Rahman (gambar), ketika ditemui berkata, pengundi berkenaan sepatutnya menerima ganti rugi itu memandangkan pembantah (parti pembangkang) membuat bantahan tanpa sebab munasabah.

“Kami bagi ganti rugi (award) berdasarkan peruntukan undang-undang kecil yang tertakluk kepada SPR. Kalau ada dakwaan SPR menerima wang ganti rugi daripada parti pembangkang untuk diserahkan kepada pengundi yang dituduh, itu tidak benar. Kami langsung tidak menerima wang daripada parti pembangkang.


“Soal bayaran ganti rugi itu tidak ada kena mengena dengan SPR. Kami hanya arahkan bayaran itu dibuat. Saya juga minta pihak yang membantah (parti pembangkang) berbincang dengan pengundi terbabit mengenai soal bayaran ganti rugi itu,” katanya.


xpsl2 kene bya duit kt pengundi tu sbb kate dieorg pengundi hantu..yg sbnrnya org pr yg hantu..hahaha