"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, February 17, 2009

Dato' Seri Ir. Haji Mohammad Nizar Jamaluddin said.. - malaysiakini

Reactions: 
Assalamualaikum...

Kepada semua yang telah memberi komen tak kira manis ke pedas, kutuk ke puji ke, dsbnya, saya ambil kesempatan ini mengucapkan tahniah dan jutaan terima kasih kerana sudi kunjung dan beri komen serta kritikan.

Sebenarnya dalam mesyuarat exco kerajaan PR Perak ini ada di hadiri oleh 3 orang pegawai kanan yang cukup berpengalaman sebagai Ex-Officio.

Ini dibuat bagi membimbing serta menasihati semua ahli MMK supaya tidak buat keputusan yang berlanggaran atau bercanggah dengan setiap perundangan dan ketetapan negara dan negeri.

Oleh yg demikian setiap keputusan yang dibuat adalah melalui proses yang menyeluruh dan merujuk kepada mereka.

Kedua ,Semua ketua jabatan teknikal negeri memberi komen dan input tentang setiap permohonan terutama hal ehwal tanah, perlombongan, pelaburan dsbnya. Mereka juga akan menasihati jemaah exco dalam membuat keputusan.

Ketiga, setiap kali sebelum bermesyuarat exco, semua kertas baru untuk kelulusan atau penolakan akan dipersembahkan kepada kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak atau Raja Muda , Raja Dr Nazrin Shah. Lagipun, setiap keputusan yang dibuat pada mesyuarat exco sebelumnya juga akan dibentang minitnya kepada DYMM Sultan.

Tohmahan sahabat mengenai "gadai tanah" kpda Cina atau seumpamanya tidak berasas sama sekali dan hanya menunjukan kurang hemah serta bijak dalam membuat dakwaan tersebut. Sekali gus memperkecilkan kewibawaan semua institusi kerajaan yang terlibat.

Untuk pengetahuan semua, saya ingin menyatakan sedikit maklumat yang mana puluhan ribu ekar tanah kerajaan serta tanah rizab melayu yang di gadai dan dijual kepada kaum lain oleh kerajaan terdahulu sebagaimana UMNO menggadaikan Singapura, Pulau Pinang, Batu Putih, Sebahagian Pulau di Langkawi atau Pulau Pangkor Baru.

Sebahagian tanah kerajaan dan rizab melayu yang melayang ketangan cina akibat kecerdikan kerajaan terdahulu ialah:

1. 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK di Lekir, Manjung.

2. 5,000 ekar di Bruas

3. 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)

4. 12,000 ekar kepada semua petani cina di Coldstream , Bikam, Bidor

5. Dan banyak lagi jumlah kecilan diseluruh negeri.

6. 200 ekar tapak kilang simin Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini ntanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Hiway!

Kerajaan PR berjaya menghentikan penggadaian tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial ditengah bandar ipoh, taiping, bidor , kinta, dan Perak Tengah pada pertengahan bulan Mac 2008, tarikh kerajaan PR ambil alih, oleh kerana tanah tersebut telah dijanjikan kepada towkay- towkay jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).

Sebenarnya penganugerahan hak milik selamanya kepada 102,000 lot kampong tersusun (kebanyakan melayu), 47,000 lot kampong baru (kebanyakan cina) dan sebilangan kecil kampong adat (orang asli), adalah janji PAS dalam manifesto PRU-12.Bukan janji DAP!. DAP tiada manifesto ketika itu di Perak.

Seandainya semua keluarga kampong baru (47,000) menerima anugerah hak milik selamanya, ianya hanya melibatkan sejumlah tanah tak lebih dari 3000 ekar . Ya! tak lebih tiga ribu ekar. Oleh kerana tanah lot di kampong baru jauh lebih kecil saiznya. Kerajaan akan memperolehi tanmbahan revenue (oleh kerana kenaikan kadar premium tanah ) sejumlah RM330 juta. Nilaian tanah akan menjadi RM1.6 billion dipasaran dan tanah tersebut boleh disandarkan ke bank komersial oleh tuan milik jika di tukar kepada hak milik selamanya. Mereka boleh buat pinjaman dan membina rumah yang kekal dan cantik kerana tiada kebimbangan tanah mereka akan dirampas dimasa akan datang. Ini cuma kampong baru, belum lagi kampong tersusun!

Cuba bandingkan dengan jumlah keluasan tanah yang digadai oleh kerajaan dahulu.! Kerajaan Perak tiada dapat apa-apa bahkan kerugian berjuta-juta dan putih biji mata kita orang melayu sebagaimana melihat "kecerdikan " pimpinan UMNO gadai Singapura, Penang dll.

Saya amat berharap menghebahkan perkara sebenar kepada rakyat Perak khususnya kaum saya orang melayu, akan pengkhianatan pimpinan UMNO sewaktu mereka berkuasa dahulu.Namun hajat ini tidak kesampaian kerana TM Radio Perak FM tak bagi kerana di milik UMNO, (agaknya!).

-sya~reformis

24 comments:

Anonymous said...

salam utk DSNJ.Saya sanjung atas keberanian membuka pekong BN.

zali said...

benar kah apa yang saya baca ini?

terlalu sukar untuk mempercayainya

Anonymous said...

ada bukti tak ??

Jika ada bukti ... sebarkan la ...

jika main cakap mulut ni ... budak tadika pun pandai ...

cathenclox said...

bukti ada la tu..bukan cam BN..cakap byk,air liur je dapat..

Anonymous said...

Yg cakap ada bukti tu, benarkah yg saya baca, macam org OKU je (org kuat umno)........
dpt kain pelikat dgn envelop kot

Anonymous said...

disbbkan ada bukti hitam putihlah ir nizar hebahkan kpd umum....bukan macam umno...cakap kosong takde bukti atau sokongan perundangan.

kalau zali still tak percaya...rajin2kan lah kaki tue melawat pejabat tanah negeri perak...atau kalau malas...just make a call to pejabat tanah...ataupun lain kali bila ada press statement pakatan rakyat...bagun & tanyelah kpd pemimpin pakatan rakyat bukti hitam putih...pihak pakatan sememangnya dilatih supaya berdisiplin dlm menyampaikan maklumat...iaitu ada bukti HITAM PUTIH.

kame said...

aku dah lama tau, tgk kat kampung aku kat pasir salak, berpuluh2 penduduk kampung aku mengalir air mata sbb kerajaan amik tanah pusaka diorg buat komplex pasir salak,mmgla dpt pampasan, tp duit habis gak tanah plak tergadai, akhirnya, aku tgk komplex tu mati mcm tu je, pengunjung pun tk ramai, membazir. Tu kat telk intan, hangpa pi tgk bekas tapak istana raja muda, skarang sape punya kalu bukan cina...? tu blum lg citer pasal balak kat gerik tu, hangpa pi check saper yg dok motong balak tu kalu bukan cina..? org bukan ckp2 kedai kopi. Skarang ni informer2 sume dok kat jabatan kerajaan yg dah tk thn dgn perangai rakus umno. Korang ingat blog ni tmpat tabur fitnah ker...? kalau nk tahu betul ke tak, pi la check.

Anonymous said...

itu lah masalah nyer....
sikit2 bila PR buat kenyataan nak bukti, tak nak percaya....mcm2 la

tapi bila UTUSAN MELOYA, BERITA HAIRAN, TV3 SUKU, buat kenyataan korang percaya sampai terbeliak bijik mata.....

guna la mata hati.....klau hati tak gelap lagi la

Anonymous said...

Woi bahlol umno, nak bukti? BUAT LAPORAN POLIS. biar polis siasat itu fitnah atau betul2 punya cerita. Ada berani ke bangsat umno semua. Kalau PR buat laporan polis, tiada makna, sebab atas kesalahan apa. Kalau umno buat atas alasan fitnah, baru kita tau. ADA BERANI.

paloi bin mulau said...

pada juak2 amno yg mintak bukti teman cakap gini je lah...

kome pi mintak dgn perakbangkit apa bukti kerajaan pakatan bagi tanah kat cina muahahahaha

dan jgn lupa mintak amno bagi fakta tanah2 melayu yg sudah beralih ke tokey2 cina muahahaha

dan pada yg nak sgt bukti korang mintak utusan meloya pi siasat muahahahaha

zali said...

nak bukti?

eh...tak payah la...
kitaorang bukan percaya pun.

awak orang pr yang ada bukti...serah
la pada polis,sprm apa saja...

gila ke bodo pro pr nih?

Anonymous said...

yang herannya ngape pr tak buat repot pon pada yg bkenaan...yang peliknye gape dibior aje dan tambah peleknye gapo 99 boleh jadi 999.lagi raso nak muntah bilo pulak heboh konon-konon ni bilo sajo kuasa udah hilang...ishh tak nok laaa temen keno tipu lagiiii.pr tu udah tukar jadi penipu rakyat...11 bulan mcm=mcm le teman lihatttt rasooooo ishhh rasonya penattttt udah le teman.nak lena la teman....off ape-ape kemera yeee....

Baru Sedar said...

Teruknya perangai UMNO..baru aku tahu tembelang dorang...dulu aku sokong UMNO ingat tu betullah pembela melayu rupanya perampas tanah melayu.Aku tak caya yg YB Nizar boneka pada org cina,dia org yang sgt cerdik.Aku perasan bila tengok kehidupan YB YB UMNO ni terlalu mewah..mana dorang dapat duit banyak2,pelik jugak..Lihat kehidupan Nizar penuh dgn kesederhanaan,nampak muka pun ikhlas dan jujur..sekarang barulah aku tahu yg mana intan dan yang mana kaca...harap kepada yg menyokong UMNO fikirlah balik apa sebenar tujuan sokongan anda...tepuk dada tabya selera..

kame said...

kalau ko dgr tv3, utusan n bharuian, diorg tu tk betol sket, ntah mana dapat angka 999 tu. Yg aku tahu hak milik kekal. Satu lg yg aku heran, ada kat program tv1, zamri mb(mamak besar) ada talk ngan asyraf wajdi. ada audience cina tanya kat dia pasal tanah yg kerajaan pr bg. soalan yg ditanya, "Adakah kerajaan bn yg baru akan meneruskan usaha pemberian tanah tersebut". Boleh plak mamak zambry tu kata yg dia tidak tahu menahu langsung pasal isu tanah tu? Aku pelik, selama ni dia yg dok canang yg pr kasi tanah kat cina....pastu dia kata tk tau plak? erm...mmg kaki putar belit betul la mamak ni.

Anonymous said...

Yang jadi isunya sbb tembolok tembolok naga besar tak bole cari makan dan cemburu apabila simiskin dapat sejemput untuk mengalas perut.
Tak caya bacale media perdana yang penuh kahak tu terutama bab orang orang kaya jatuh rugi tak le rugi mana tapi heboh satu malaya. Apa le punya lanun.Memang dah dasar keturunan LANUN.

Anonymous said...

HANG INGAT ANWAR IBRAHIM BAIK SANGAT KA? JANGGUT SAJA PANJANG...
BERAPA BANYAK TANAH WAKAF KAT PULAU PINANG TERGADAI KAT ORANG CINA WAKTU ZAMAN DIA..

KAKI PUTAR ALAM PUN HAMPA PERCAYA GILA BABI..

KALAU DAH TAKSUB NI, MEMANG LA BUTA HATI HAMPA NI..

NIZAR JADI MB BONEKA DAP PUN HAMPA PUJA..BODOH PUNYA ORANG MELAYU

Anonymous said...

HANG INGAT ANWAR IBRAHIM BAIK SANGAT KA? JANGGUT SAJA PANJANG...
BERAPA BANYAK TANAH WAKAF KAT PULAU PINANG TERGADAI KAT ORANG CINA WAKTU ZAMAN DIA..

KAKI PUTAR ALAM PUN HAMPA PERCAYA GILA BABI..

KALAU DAH TAKSUB NI, MEMANG LA BUTA HATI HAMPA NI..

NIZAR JADI MB BONEKA DAP PUN HAMPA PUJA..BODOH PUNYA ORANG MELAYU

Anonymous said...

aku x tau nak cakap apa, ekonomi gawat, melayu dok gaduh rebut kuasa, gadai abis harapan rakyat.
UMNO mmg x penah nak insaf.

Anonymous said...

KENAPA LA MELAYU SEKARANG NI MAKIN BERPECAH BELAH. AKU INGAT BANGSA ARAB SAJA TAK BOLEH BERSATU TAPI NAMPAKNYA MELAYU PUN DAH MENUJU KEARAH MACAM TU. BANGSA LAIN WALAUPUN BERLAINAN PARTI TAPI DEPA BERSATU. DEPAN MELAYU DEPA TERPAKSA BERLAKUN SAJA. SEDARLAH WAHAI BANGSA MELAYU SEBELUM TERLAMBAT.

Anonymous said...

Kan semua yang tuan punya blog ni bagi tau dah pernah keluar kat TV dan akhbar. Yang paling baru adalah Kampung Coldstream yang dibuat sebelum PRU12 siap PM turun bagi Geran.

mat s said...

Sapa suruh sokong meLAYU?? Allah tak "pandang" bangsa..Yg Dia "pandang" adalah agama iaitu ISLAM..
Pi lantak le dgn meLAYU, yg penting ISLAM terbela.. Apa ke jadah nye kalau meLAYU berperangai mengalahkan org KAFIR..Udah le tu, meLAYU yg dulu kununnye Islam, kini dah jadi kafir dan semakin ramai, kenapa KERAjaan meLAYU amno tak ambik berat???...Dah perintah lebih 50 tahun, ISLAM di negara ni bukan nye semakin elok, tapi semakin rosak..

Sameon said...

Nak sebarkan maklumat ni? Oh tidak... Selagi tak ada bukti yang sah dan kukuh, mana boleh sebar lagi. Selagi tak ada bukti, ia dinamakan fitnah. Menyebarkan fitnah itu satu dosa wahai YB Nizar...

Anonymous said...

Dah lah DSN, jangan cerita kalau tak ada bukti, saya tahu DSN cakap itu semua nya bohong.. nak sedapkan hati sendiri sahaja.. kita sebagai rakyat kena tengok dengan mata..DSN jadi MB Perak..7 lagi Exco nya DAP/Cina..fikirkanlah pihak mana yang boleh membuat keputusan..tak kan nak minta 3 pegawai kerajaan itu buat kenyataan.. nanti kena saman pecah rahsia (OSA)..Kata persembahkan keputusan pada Sultan Perak..Sebab itu Sultan Perak tak suka DSN..sebab gadai maruah melayu..kembalikan kejalan islam yang sebenarnya..

Anonymous said...

Salam..

Allah bagikan akal untuk berfikir...jika datang berita yang kamu ragui siasat sebelum percaya...
ni awal-awal dah tutup hati dari nak mempercayai apa cite...siasat la..semoga
hati yang gelap akan terang. Telah terbukti berita di TV memang berat sebelah itu pun
hang pa kata hang pa betui lagi...sesungguhnya akal yang Allah bagi tidak digunakan dengan
sebaiknya. Hang pa kata blog ni tipu...DS Nizar tu tipu...dah tau tipu siasat...hang pa siasat
tak najib and the geng tu...confirm tak kan...jadi hang pa rasa dia orang tu betui ke...
confirm ke...kalau tak siasat jgn main percaya bulat-bulat...sebagaimana kami yang siasat...

Untuk makluman...kami bukan leh suka-suka kata...sebab Allah dah kata...orang yang fitnah tu
terang-terang makan daging saudaranya.Kami orang solat 5 waktu tak main la benda-benda yang rosakkan amalan ni
Lupa nak cakap...semua yang dikatakan itu dah dibuat laporan
tapi sayangnya seperti biasa...bila tang kami buat laporan ada orang nak siasat...erm...
pandang sebelah mata pun tak...pada hal...kalau tang kes yang sentuh najib and the geng...
siasat 2 jam lepas tu...apa cite...Jadi yang guna akai tu sila la gunakan kurniaan Allah sebaiknya
Kalau tak hang sama la macam yang dok tepi longkang tu...


Pergi mampus dengan bangsa...ko ditakdirkan lahir sebagai melayu dan islam...habis ko nak
kata yang lahir sebagai ornag asli, cina dan india tu tak boleh hidup atas muka bumi...
Letak la diri ko sebagai orang yang lahir sebagai cina dan non -muslim...apa ko rasa...cuba la sesekali
kalau tak selalu tu empati sikit...
dah 50 tahun merdeka...kita tuntut kesetiaan pada mereka...tapi apa kita boleh bagi pada mereka
macam ko nak suruh isteri setia ....tapi ko tak tolong dia kemas rumah..jaga anak..apa ko ingat
isteri ko tak merungut...akai Allah bagi tu guna...kalau tak...baik ko jadi macam yang duk ragut kat
padang rumput tu...senang tak yah fikir...